Heden Etaleeren wij A. H. v. Nieuwkerk n.v. Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken KANTOORBOEKEN Eversharp-Wahl Fa. H. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort Verschijnt eiken Dinsdag en Vrijdagmiddag. Uitgave van de R. K. Stichting De Eembode De €embode Vrijdag 5 Februari 1932 No. 87 - 45e jaargang Abonnementen kunnen elke weel ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voorden aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoortf 1.10 Advertenliën 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. De hoogste vaderlandsliefde is niet de zorg voor het belang van het land maar de zorg voor de eer van het land. Epistel en Evangelie. Zondag genoemd Quinquagesima. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; XIII, 1-13. Broeders! al spreek ik de talen der menschen en der engelen, zoo ik geene liefde heb, ben ik geworden als een geluidgevend metaal of eene klinkende schel. En al heb ik de profetie-gave, en al ken ik alle geheimen en bezit ik alle wetenschap, en al heb ik alle geloof, zoodat ik bergen kan verzetten: zoo ik echter geene liefde heb, ben ik niets. En al deel ik al mijne bezittingen uit tot spijs voor de armen, en al lever ik mijn lichaam over om verbrand te werden, zoo ik geene liefde heb, baat het mij niets. De liefde is lijdzaam, zij is goedertierende liefde benijdt niel, 1 zij handelt niet onbescheiden, zij is niet opgeblazen, zij is niet eerzuchtig, zij zoekt het hare r.iet, zij wordt niet toomig, zij denkt geen kwaad, zij ver heugt zich niet over de ongerechtigheid maar verblijdt zich met de waarheid alles verdraagt zij, alles' gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij. De liefde vergaal nimmer. Hetzij profetie gaven, zij zullen een einde hebben hetzij talen, zij zullen ophouden hetzij kennis, zij zal te niel gedaan worden. Want wij kennen ten deele en wij profeteeren ten deele wanneer nu zal gekomen zijn wat volmaakt is, dan zal te niet gaan wat ten deele is. Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, had ik meeningen als een kind, dacht ik als een kindtoen ik echter man werd, heb ik afgelegd wat des kinds was. Nu zien wij door eenen spiegel in een raadselmaar dén van aange- t zicht tot aangezicht. Nu ken ik ten deele maar dan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben. Nu echter blijven geloof, hoop, liefde, deze driedoch de grootste daarvan is de liefde. EVANOELIE volgens den H. Lucas; XVIII, 31—43. In dien iijd nam Jezus de twaalf tot Zich en zeide hunZiet wij gaan op naar Jeruzalem, en alles zal vervuld worden, wat door de profeten over den Zoon des menschen geschreven is. Want Hij zal overgeleverd worden aan de heidenen, en Hij zal bespot en gegeeseld en bespuwd worden en na Hem gegeeseld te hebben, zullen zij Hem doodenen op den derden dag zal Hij verrijzen. Doch zij verstonden niets hiervan, en dit woord was voor hen verborgen, en zij begrepen niet wat er gezegd werd. Het geschiedde nu, toen Hij Jericho naderde, dat zeker blinde aan den weg zat te bedelen. En toen deze eene schare hoorde voorbijgaan, vroeg hij wat dit was. Men zeide hem dan, dat Jesus, de Nazarener, voorbijging. En Hij riep, zeggende Jesus, Zoon van David, ontferm U mijner! En zij die vooruit gingen, berispten hem, dat hij zwijgen zou. Hij echter riep veel meerZoon van David, ontferm U mijner! Jesus nu stilstaande gebood hem tot Zich te brengen. En toen hij genaderd was, vroeg Hij hem, zeggende Wat wilt gij dat Ik u doen zal? Hij nu zeide: Heer, dat ik zien moge I En Jesus zeide hem: Word ziende! uw geloof heeft u ge zond gemaakt. En oogenblikkelijk zag hij en. God verheerlijkend, volgde hij Hem. En al het volk, dit ziende, gaf lof aan God. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL,. 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio Vrijdag 12. H.H. Zeven Stichters, 2e geb. en laatste Evang. van Vrijdag i Aschdag, 3e voor den Paus. Zaterdag 13. Mis v. Zaterdag na Aschdag, 2e geb. A cunctis, 3e Omni- potens. R. V. Evangelie verklaring. Zondag Quinquagesima. In het Evangelie van heden voor zegt Jezus aan zijn leerlingen hoe Hij zal overgeleverd worden, om bespot, gegeeseld en bespuwd te worden en ten slotte ter dood gebracht. Reeds tweemalen te voren had de Zaligmaker zijn leerlingen zijn aanslaand lijden voorspeld. De reden waarom Hij hun nu voor de derde maal dit doet is opdat zij door zijn lijden niet geërgerd zouden worden en ophouden te ge- looven wanneer zij hun Meester als een misdadiger zagen ter dood ge bracht, maar opdat zij vooruit zouden weten dat Hij het lijden vrijwillig te gemoet ging, dat lang te voren door de Profeten voorzegd en beschreven was. Bemerken we hier hoe de Zalig maker bij het verhaal van zijn aan staand lijden even welgemoed bleef als altijd, het verhaalde als de gewoon ste zaak ter wereld, en volkomen be was het te aanvaarden zooals zijn Hemelsche Vader dat wilde. Leeren hieruit hoe ook wij grootmoedig ons lijden moeten te gemoet treden. Ook onze kruisen en wederwaardig heden zijn door Gods voorzienigheid vastgesteld, al ons lijden is reeds van eeuwigheid bepaald. Zijn ook wij even kalm en tevreden gelijk Jezus als het tegenloopt, als tegenspoeden of ongelukken ons treffen? Of jammeren en klagen we wellicht niet en we zijn norsch en ontevreden jegens onze huis- genooten, wanneer ziekten, verlies van goederen of andere rampen ons treffen Volgt dan door Gods genade Jezus in zijn vrijwillig lijden na. Op weg naar Jerusalem, de laatste reis, komt Jezus met zijn apostelen te Jericho. Hier vraagt een blinde aan Jezus om genezing. De H. Vaders stellen dezen blinde van Jericho voor als een afbeelding van den zondaar, die geeste lijker wijze blind is en blindelings zijn kwade neigingen volgt. Want, zeggen zij, gelijk de blinde van Jericho langs den weg zat en niet zag wat hem voorbijging, zoo zitten alle zondaars langs den weg, die ten hemel leidt en zien niet, of willen niet zien welke plichten hun godsdienst of hun staat van hen vordert. Wat moeten zulke ongelukkigen doen om van hun blind heid genezen te worden? luist wat de blinde van Jericho deed aanhoudend verzuchten en bidden tot God dat Hij zich hunner ontferme, hun verstand verlichte en hun wil sterke om genezen te worden en Jezus te volgen. Bidden we dan heden voor de bekeering der zondaren, voor een vader of moeder, broeder of zuster, zoon of dochter, voor allen die ons dierbaar zijn en van God zijn afgeweken, opdat Jezus 'zich over hen ontferme als over den blinde van Jericho en hen uit hun beklagenswaardigen toestand bevrijde en zal het volk, dit ziende, lof geven aan God." Liturgische Kalender. Week van 7—13 Februari. Zondag 7. Quinquagesima, Tijdeigen, Mis Esto mihi, 2e geb. H. Romualdus. Prefatie H. Drieuldigheid. Maandag 8. H. Joannes de Matha. Dinsdag 9. H. Cyrillus v. Alexandrië, 2e geb. H. Apollonia, Credo. Woensdag 10. Aschwoensdag, Tijd eigen, Wijding der asch. Mis Misereris zonder Gloria, 2e geb. H. Scholastica. Donderdag 11. O. L. Vr. v. Lourdes, Credo, Prefatie H. Maagd. 2e geb. en laatste Evang. van Donderd. na Aschdag. Christus. Het is bekend, dat de moderne gods dienstwetenschap en de rationalistische Bijbelkritiek naast den historischen Christus er een hebben geplaatst, gevonden en van gewone hoedanig heden voorzien door het menschelijk verstand. Doch zoomin als van de leemen afgodsbeelden, waarvoor het heiden dom vruchteloos offers plengde, zal men eenige zegenrijke uitwerking onder vinden van dezen subjectieven Christus. Want ook hij is niet meer dan leem, en voor hem geldt mede de waar schuwing: „Zoo iemand u zeggen zal ziet, hier is de Christus of daar is Hij gelooft het niet!" Inderdaad moet men op dit punt zichzelven niet bedriegen. Niet de scheppingen van onzen geest, geen galmende leuzen kunnen het aanschijn der aarde veranderendit vermag al leen de kracht Gods, belichaamd in de leer van Hem, die onze wegwijzer en voo'rlooper op 's levens reize, die oorsprong en wortel, groei en bloei, IN ALLE LINIATUREN „NATIONAL" LOSBLADIGE BOEKEN. Alleenverkoop voo Amersfoort KANTOORBOCKHANDEL «F.A.TULPBI Langestr, 68 Lo. Krommestr.TEL. 326 hoofd en voleinding van alle mensche- lijke bestaan is Jezus Christus, God en mensch. Dan, Goddank, de wetten, door Hem vastgesteld of volmaakt, werden nog geen prijs der vergetelheid; de liefde en eenheid, welke uit Hem heur oor sprong nemen, leveren nog voorbeel den te over van haar goddelijk ver mogen. Lichtstralen ensci.c-uwstrepen men gelen dooreen in onze huidige samen leving. Tusschen de scharen der Lebens-\ manner, die door de straten der groote steden Oaneeren, treedt bescheiden het Zusterken van Liefde, dat naar de kinderen der armen spoedt; de zonen van Vincentius zoeken de nooddruf- ligen in hun zolderkamertjes op, om hun met de gave des broods die der liefde te brengen; besteden vele rijken hun schatten aan tafelweelde en 't aanrechten van pattijen, groote kapi talen worden toch ook ten koste ge legd aan inrichtingen ten nutte van het algemeen, aan den bouw van scholen en hospitalen, of op andere wijze in dienstder naastenliefde gesteld; een zucht om de sociale verdrukten ter hulp te komen, wint al meer de gees ten; door de open ketkdeuren glippen de geloovige scharen om zich Ie ver kwikken in het gebed en kracht te voor het bedwingen der harts tochten, welke de grootste factoren °jn van haar ellende. Zoo zouden wij kunnen voortgaan, het goede tegenover het kwade te plaatsen in eindelooze tegenstellingen. Doch ieder, die oogen heeft om te zien, kan ze voor zich-zelf ontwerpen. Dit staat vastmen vindt het goede, Goddank, binnen alle kringen der samenleving nog in genoegzame mate, om de hoop op een betere toekomst te wettigen. Maar dan'moet dit goede zich vermenigvuldigen. Vooral, het behoort tot eenheid te worden gebracht en een hoogere liefde moet de onvol maakte volmaken. anders evenwel kan dit tot stand brengen dan Hij, die gezegd heeft: „Als Ik opgeheven zal zijn, zal Ik alles tot mij trekken?" Christus is het middelpunt, waarin degenen, die overtuigd zijn, dat slechts liefde en eenheid ons een gelukkiger samenleving aan alle kanten Mandsjoerije binnen. Ze öreiden de bezetting ver buiten de spoorwegzóne uit. De gevechten nemen in aantal en omvang toe. Er wordt hevig gestreden om een rivierovergang. De Chineezen laten er een brug in de lucht vliegen. Er is sprake van een zóó hevig artilleriegevecht, dat de Japanners meenen: dit kunnen geen Chineezen geweest zijn; die hebben het zoover nog niet gebracht; hier moeten de Russen de hand in het spel hebben gehad. Dooden en gewonden vallen met honderden. Geheele lucht eskaders nemen aan den strijd deel; maar de Japanners blijven onverstoor baar herhalenwij voeren géén oorlog wij slaan slechts bandietenaanvallen af. Tsingtou wordt door de Japansche troepen bezet, die den Chineeschen bevelhebber een ultimatum zenden om zijn troepen achter den Chineeschen Muur terug te trekken. Op Tsitikar wordt een luchtbombardement geopend. Ook op Charbin. Maar steeds herhalen de Japanners, wij maken géén oorlog. China beroept zich op den Volken bond. De Volkenbond blijkt echter slechts ééne zorg te hebbenniet tusschenbeide te komen. We weten het: de Volken- bondsraad kan niet op voldoende ge gevens oordeelen en vonnissen. De zaak moet toch worden onderzocht. Er moet dus een commissie van onder zoek worden benoemd. Goed maar de Volkenbond had toch kunnen gelasten, dat intusschen geen enkele militaire operatie meer [mocht plaats hebben, China en «Japan in strijd. Wat er thans in het Oosten gebeurt, ;emme tot nadenken. Het Kellogg-pact, waarbij de oorlog Is middel tot beslechting van geschil len tusschen de onderteekenaars in den ban werd gedaan, is nog niel geleden geteekend. t was slechts een aanvulling van de bepalingen op den Volkenbond, waaraan vrijwel alle beschaafde naties zich plechtig hebben gebonden en die door velen werden beschouwd als doeltreffende maatregelen ter voorko ming van oorlog. Te midden van dien door allerlei verdragen en overeenkomsten gewaar- borgden internationalen vrede gaat in het Oosten Japan er toe over groote stukken Chineesch gebied te bezetten, te beginnen met de stad Moekden. De Japansche diplomatie verklaart er plechtig bij: niemand denke toch,! dat wij oorlog voeren of Chineesch gebied willen veroveren. Wij wenschen alléén maar „onze belangen te be schermen", vooral de belangen, die wij bij de spoorwegen in Mandsjoerije hebben. De daaromtrent gesloten ver dragen geven ons het recht de spoor wegzóne te bezetten. Er kwam onrust in Europa; maar de volken werden gerustgesteld; er is geen oorlog! De Chineezen willen de Japansche bezetting van allerlei steden niet zon der verzet toe laten. Er werd vrij hevig gevochten bij Moekden. Maarden vol ken wordt steeds opnieuw duidelijk gemaakt: dit is wél vechtenmaar het ~"n oorlog. Japansche regeering legt de geruststellende verklaring na de andere ■1; maar intusschen dringen steeds iéér Japansche troepen, steeds verder 20 Modellen Dressoirs voor Spotprijzen I Massief Eiken Dressoir met Spiegel f 25.80 Pracht Dressoir met groote ovale Spiegel f43.60 Ziet onze Etalages! 2 Fauteuils en 4 Stoelen met Moquette f27.80 Theemutsen 39 cent K. Beekstraat 6, Tel. 543 - - Beekenst.laan 10 - Amersfoort UW ADRES voor Complete Meubileering op straffe van het onmiddellijk inwer king treden van economische sancties. Maar hij beperkt zich tot het instel len van een onderzoek, dat op zichzelf reeds maanden moet duren, waarvan het rapport weken zal vragen om samengesteld te worden en misschien nog eens maanden voor bestudeering en behandeling. En intusschen zetten de Japanners hunne militaire actie voort. Men krijgt zéér sterk den indruk, dat zij niet alleen de Chineezen tarten om hunnerzijds den oorlog oprnlijk te verklaren maar ook met anderen conflicten zoeken. Zij breiden hunne actie uit tot de wereldhaven Sjanghai. Onder het voor wendsel, dat de Chineezen daar hunne landgenooten boycotten. In geen enkel Fa. R. VAN DEN BURG ARNHEMSCHE8TRAAT I film's in mi iiiüiitiui 'shemelsnaam niet van oorlog! Want din zou de fictie wegvallen, door den Volkenbond en het Kellogg-pact gewekt, dat de oorlog is uitgebannen. Laten Japanners en Chineezen zoo hard vechten als zij willen; als zij maar niet den oorlog verklarenhet woord is hier erger dan de daad. En de groote mogendheden kennen slechts één zorgvooral niet met Japan in conflict te komen. Londen verklaart den oud-bondge noot niet te willen treffen. New-York verklaart officieel ieder conflict met Japan te willen vermijden. Sovjet-Rusland wil strikt neutraal blijven. Te Parijs verneemt men klanken als dezedat men toch vooral Japan, het element van orde in het Verre Oosten, niet lastig moet vallen. Het resultaat van dit alles is da het Japansche militarisme voortdurend sterker wordt. En dat alles terwijl men in confe rentie is over ontwapening! DE PEN voor Uw leven ■na Onbeperkte garantie HM Langesirut 84 Telef. 528 weinig patiënten zijn, om de medische studenten aan een goede opleiding te helpen. „Te weinig" het is gezegd. „Ik ga nu pas inzien, wat voor een weldoeners al die razende benzine-ro- landen zijn. Zij helpen mede „aan de bestrijding der nieuwste kwaalde ge zondheidsepidemie. verdrag slaat geschreven, dat een boycot reden tot militaire actie kan zijn. Voor Japan geldt dit wel. Het landt troepen te Sjanghai. Het bombardeert de forten aan den ingang der haven. Veertig |apansche oorlogsschepen zijn reeds te Sjanghai bijeen. Een vreese- lijk bombardement wordt op de Chi- neesche slad geopend door de oorlogs schepen en door vliegtuigen. De Chi- neesche slad staat over een lengte van 3 K.M. en een breedte van 1 K.M. in brand. Temidden van dien brand, die duizenden slachtoffers moet gevergd hebben onder de burgerbevolking, woedde een vreeselijke strijd tusschen de Chineezen en de Japanners. De Chineezen berichten dat hun vuur de bommen, die bevestigd waren aan twee Japansche vliegmachines, in de lucht tot ontploffing bracht. Aan het Noorderslation verdrijft een Chi- neesche pantserirein de japansche mariniers. In een woord: het is een helsch visioen daar in Sjanghai. En beide partijen voeren voortdurend ver sterkingstroepen aan! Intusschen wordt voortdurend met klem verzekerddit is géén oorlog! En nu de merkwaardige stemming in Europa en Amerika! Dat er ge vochten wordt, dat honderden vallen dat is de werkelijkheid. Maar, spreek De wereld op haar kop. In „de Morgen" werd op satyrisch- geestige wijze aangetoond, hoezeer de wereld van tegenwoordig op haar kop staat. De lezer oordeele: „In den oorlogstijd had je menschen, voor wie de vrede eigenlijk een schrik beeld was, omdat er dan een einde zou komen aan de gemakkelijke ma nier, waarop ze royaal geld „verdie nen". Van hun standpunt uit kon men spreken over het uitbreken van den vrede. „Tegenwoordig, nu de boel niet veel minder op zijn kop staat dan tijdens den oorlog, zijn er tal van die para doxale uitdrukkingen te produceeren. „Een landstreek kan worden geteis terd door een goeden oogst I Schroeien de droogte verheugt het hart der boe ren. Het bedrijfsleven lijdt aan een ge zond betaalmiddel. Het vernietigen van voedsel moet de volkswelvaart red den I Een resolutie zonder onderhoud is een geniale staatsmansvondsL Door dictatoriale noodverordeningen wordt de democratie gered. Men moet scherp strijden voor het vredes-ideaal. Door zooveel en zoo goedkoop mogelijk te produceeren moeten we het „te veel" en het „te goedkoop" der producten doen verdwijnen. „Afijn, zoo zijn er nog tal van voor beelden aan te halen, om te doen zien dat we in een niet heelemaal normale wereld leven. Jn onze Tweede Kamer hebben als nieuwste vinding het woord „ge zondheids-epidemie" gelanceerd. De cijfers zijn gewoonweg angstig. De dok toren zullen straks geen droog stuk brood meer kunnen verdienen. En bij de behandeling der Onderwijsbegroo- ting werd erover geklaagd, dat er te De Petrus-Rots. Er zijn heden ten dage Katholieken, die het als een lastige inbinding van de vrijheid beschouwen, onderdanig te zijn aan het huogste religieuze gezag op aarde. Katholieken, die slechts kla gend en morrend zich voegen naar de beslissingen van het leergezag, liet wederstreven of tegenspreken. Er zijn er, wien de Rots van Pet. us overal in den weg staat, of als een Alp op hun gemoed ligt. Niet weinigen zijn er, die zich voort durend aan haar ergeren en stooten en dan jammeren dat zij zoo hard is. Maar moet dan een rots niet hard zijn. Welke waarde heeft zij, als zij het niet is? Waarom dan altoos met het hoofd tegen de Rots geloopen? Daartoe is de Rots er immers niet en ook niet uw hoofd. De Rots is er opdat wij op haar zouden bouwen en vertrouwen, een vasten voet op haar zetten, ons stuur naar haar richten, ons schip aan haar verankeren. Doen wij dat, dan zullen wij ons over haar vastheid verblijden. Wanneer wij altoos front tegen haar maken, tegen haar aanloopen, zal zij ons niet ten heil wezen, maar zij zal ons een steen zijn van aanstoot en ergernis. Mgr. Dr. Keppler. Waarschuwing. Herinnerd wordt aan de verplichting om steeds tijdig ten gemeentehuize aangifte te doen voor het bevolkings register. Bedoelde aangifte moet wor den gedaan lo. wanneer men de gemeente gaat verlatenalsdan moet een getuigschrift van woonplaatsverandering (verhuisbil- jet) worden gevraagd ter secretarie der gemeente en meegenomen naar de ge meente waar men zich gaat vestigen, ten einde aldaar uiterlijk binnen twee weken te worden ingeleverd; 2o. wanneer men zich in de ge meente vestigtalsdan moet men over leggen een getuigschrift van woon plaatsverandering (verhuisbiljet), afge geven in de vorige woonplaats; 3o. wanneer men binnen de gemeente van woning verandert. Het hoofd van een huisgezin is ver plicht uiterlijk binnen twee weken aangifte te doen, wanneer in dat gezin eenige verandering plaats grijpt; ook door het opnemen of het vertrek van dienst- en werkboden. Verzuim van aangifte kan worden gestraft met hechtenis of geldboete.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1