A. H. v. Nieuwkerk w. Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Haarvelours en Bouclé Karpetten Fa. H. Elzenaar Het beste Adres G. A. Keuneke Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort Verschijnt eiken Dinsdag en Vrijdagmiddag. Uitgave van de R. K. Stichting De Eembode De €embode Vrijdag 19 Februari 1932 No. 91 - 45e Jaargang Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort i 110 Advi rten iëo 25 ct. per tegel. Billijke ta;ie--en vo«r handel en nijverheid bij geregeld adverleeien. Advertentifin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Een aanvallende oorlog is een mis drijf. De stalen zijn voor de menschen en de menschen niet voor de staten. De slachtoffers van den oorlog zijn geene bijzaak maar een deel van de hoofdzaak. Alleen de verdedigingsoorlog is recht vaardig. Epistel en Evangelie. Tweede Zondag van de vasten. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Paulus aan de Thessaloncen- sen; IV. 1-7. Broeders! Wij bidden en smeeken u In den lieer Jesus, dal, gelijk gij van ons ontvangen hebt hoe gij moet wan delen en Oode behagen, gij aldus ook wandelt, dat gij overvloediger worden moogt. Immers weet gij, welke voor schriften ik u door den Heer Jesus gegeven heb. Want dit is Qods wil uwe heiligmaking: dat gij u onthoudt van ontucht, dal een ieder van u zijn vat wete te bezitlen in heiligheid en eer, niet in drift der begeerlijkheid, gelijk ook de heidenen, die God niet kennen; en dat niemand zijnen broe der vetdrukke of in de zaak bedriege want de Heer is een wreker van dit alles, gelijk wij u te voren gezegd en betuigd hebben. Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid maar tot heiligmaking, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Matlheus; XVII, 1—9. In dien tijd nam Jesus Petrus, Jacobus en diens broeder Joannes met Zich en leidde hen, afzonderlijk, op een hoogen berg; en Hij werd voor hen van ge daante veranderd. En zijn aangezicht blonk als de zon, en zijne kleederen werden wit als sneeuw. En zie, hun verschenen Mozes en Elias, met Hem sprekend. Pelrus nu nam het woord en zeide tot Jesus: Heer! het is ons goed hier te zijn! Laat ons, zoo Gij wilt, hier drie tenten maken, voor U ééne, voor Mozes ééne en voor Elias éénel Terwijl bij nog sprak, zie overschaduw de hen eene lichte wolk; en zie, eene stem uit de wolk, zeide: Deze is mijn beminde Zoon, in wien Ik mijn wel behagen heb; hoort Hem! En de leer lingen, het hoorende, vielen op hun aangezicht neder en vreesden zeer. En Jesus naderde en raakte hen aan; en Hij sprak tot hen: Staat op en vreest niet! En hunne oogen opslaande zagen zij niemand dan jesus alléén. En terwijl zij den berg afdaalden, gebood Jesus hun en zeideOpenbaart dit gezicht aan niemand, totdat de Zoon des menschen van de dooden is opgestaan JOH. DE HEER Piano's - Orgels - Radio Liturgische Kalender. Week van 21—27 Februari. Tweede week van de Vasten. Zondag 21. 2e Zondag v. d. Vasten. Mis Reminlscere, zonder Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e Omnipotens, Pre fatie van de Vasten. Maandag 22. St. Petrusstoel te Antio- chifi, 2e geb. H. Paulus, 3e geb. en laatste Evang. van Maandag in deze week- Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Dinsdag 23. H. Petrus Damianus, 2e geb. en laatste Evang. van Dinsdag in deze week. Credo. Woensdag 24. Mis van Woensdag in deze week, 2e geb. en laatste Evang. t v. d.Vigiliev.H.Matthias,3eConcede. Donderdag 25. H. Matthias, 2e geb. en laatste Evang. v. Donderdag in deze week. Credo. Pref. van de Apostelen. Vrijdag 26. Mis van Vrijdag in deze weeK, 2e en 3e geb. als Zondag. Zaterdag 27. Mis van Zaterdag in deze week, 2e en 3e geb. als Zondag. blijven. De Heer had zijn Apostelen reeds verwittigd van het lijden en den dood die Hem te |erusalem wachtten. „Komt, laat ons opgaan naar Jerusalem en ziet de Zoon des menschen zal wor den overgeleverd in de handen Zijner vijanden.' Jezus voorspelde hun dit opdat zij, als het gebeurde, niet klein moedig zouden worden en twijfelen aan Zijne Godheid. Voorzeker zij had den vele wonderen Zijner goddelijke almacht gezien Petrus had wel openlijk op Zijn vraag „voor Wien houdt gij mij" getuigd „Gij zijt de Christus, de Zoon van den levenden God" doch er werd van hen een buitengewoon sterk geloof vereischt om den Meester als den Zoon Gods te blijven erkennen, wanneer Hij werd gevangen genomen, openlijk des doods schuldig verklaard, tusschen twee moordenaars voortge- sleurd en ter dood gebracht. Om nu allen twijfel te voorkomen en om hun een overtuigend bewijs van Zijne God heid te geven, nam Jezus, komende langs den berg Thabor, drie Zijner leer lingen met Zich om Hem op den berg in at den luister Zijner goddelijke Ma jesteit te aanschouwen. Dit verhaal van Jezus' verheerlijking moet ook ons in het geloof versterken, bijzonder nu wij de Vastcn-meditaties aanhooren over het lijden vgn den Zaligmaker, oVer Zijn diepe vernede ring en versmading onder de handen der booswichten. Hij had legioenen van Engelen kunnen gebieden om het geweld Zijner vijanden te verijdelen, maar Hij heeft al Zijn lijden vrijwillig, uit liefde jegens ons, willen ondergaan. Maar bovendien wordt ons deze ver heerlijking van Christus door de H. Kerk voorgesteld in de vasten tci onze troost en onze opwekking, om ons te doen zien wat ook wij te wachten hebben als wij nu in vasten, in ver sterving en berouw voor onze zonden boeten en oprecht rouwmoedig tot God terugkeeren, volgens de vermaning van den Profeet Joë: „Bekeert u tot Mij, uit geheel uw hart, in vasten, in tranen en geween." Dan zullen ook wij een maal en wel voor eeuwig verheerlijkt worden en het goddelijke Wezen aan schouwen, gelijk Het is. Petrus was reeds verrukt van vreugde toen hij nog maar een straaltje van dien hemelschen glans zag. Met welk een zaligende vreugde zullen wij dan verzadigd wor den als ons in den Hemel de heerlijk heid des Heeren zal geopenbaard wor den en wij niet alleen in het gezelschap van Mozes en Elias maar in het zoete gezelschap van millioenen Engelenen Heiligen zullen opgenomen wdrden Laat dit ons dan aanmoedigen om ons door vasten, versterving en boetvaar digheid tot dien gelukkigen staat voor te bereiden. Om met Jezus verheerlijkt te worden moeten wii ook met Hem langs den weg van lijden tot die heer lijkheid opklimmen. Vulpeninkten Teekeninkten Plakkaatverven Hectngrafeerbladen KANTOORBOEKHANDEL «F.A.TULPBS Langestr. M to. KrommMtr. TEL 326 wat haar onaangenaamheden bezorgt en daarom graag overhelt naar wat de 'nnen bekoort. De natuur moet er onder, wil de geest leven en de geest moet leven, wil ze niet voor eeuwig ongelukkig zijn en daarom wijst de H. Kerk ons de middelen aan door Jezus-zelf ons ge leerd en voorgedaan, n.l. boete en ver sterving en dat vooral nu in dezen tijd, nu we met Christus den lijdensweg gaan om op Paschen ook met Hem te verrijzen. Met Christus den lijdensweg gaan at een gewichtige, geweldige woor den. Jezus droeg een zwaar kruis op open schouders, 'l kruis van onze zon den en die van alle menschen. Wij dragen ons eigen kruis, door ons zelf gewoonlijk veroorzaakt, en we hebben er al meer dan genoeg aan, ja soms zelfs meenen we, dat 't eigenlijk wel wat minder kon. Soms verveelt ons 't kruis en meenen we lang genoeg ons best gedaan te hebben en willen we ons kruis afschudden. Maar dat deed Jezus toch ook niet, toen Hij aan den Calvarieberg gekomen was. Neen, vlak vóór Hij stierf, zei Hij: „Het is vol bracht" en zouden wij dan eerder klaar willen zijn en ophouden met onze i; stenliefde? Laten we dezen tijd nuttig besteden om ons te zuiveren en te heiligen voor 't Paaschfeest, door 't blij en geduldig diagen van de kruisjes, die 't gewoon dagelijksch leven meebrengt, en laten we voor elkander bidden, dezen lijd zoo goed mogelijk door te brengen. Frater CRISPUS. Vastentijd. Evangelie verklaring. Tweede Zondag in de Vasten, Het voornaamste oogmerk, waarom de Zaligmaker zijn heerlijkheid aan eenige zijner Apostelen openbaarde, is geweest hen tc overtuigen van zijn Godheid, hun geloof te versterken en hen voor te bereiden opdat zij bij zijn aanstaanden dood getrouw zouden Vasten, 'n tijd van boete en ver sterving, twee woorden, die niemand van nature graag in daden omzet. En toch is er zooveel voordeel aan ver bonden, vooral voor onze ziel en later leven, ons eigenlijk leven, 't leven waarvoor God ons in Zijn oneindige goedheid geschapen heeft. God bestaat van eeuwigheid en ge noot van Zichzelf eerr volmaakt Reluk: ons heeft Hij geschapen om Hem te verheerlijken, voor Zijn geluk. En als wij alleen daarvoor zouden geschapen zijn, zouden wij al dankbaar naar Hem op moeten zien en Hem blij onze hulde moeten brengen, omdat wij zoo'n ver heven bestemming hadden ontvangen. Maar dit was Hem nog niet genoeg, Hij wilde ook ons van Hem laten ge nieten, zoodat wij zelf er plezier in vonden Hem te prijzen, zelf 't genot smaken van Gods schoonheid en liefde en beminnelijkheid. Maar omdat Adam gezondigd heeft en wij in de gevolgen deelen, moeten wij ons eerst losmaken van 't stoffe- llijice, van 't toegeven aan onze ver keerde neigingen en daarin beslaat juist de strijd op deze wereld. Van den eenen kant onze ziel, onze geest, die naar God wil en Hem ge heel en al wit toebehooren en van den anderen kant ons lichaam, onze natuur, die zichzelf zoekt, en die alles vlucht, Recht. Voor een groot deel leven wij in onze samenleving nog onder de heer schappij van het romeinsch recht. Het recht voor de machtigen en rijken bij zonder geschikt, voor de kleinen echter zeer drukkend. Dit was dan ook oor zaak, dat het christelijk-germaansche recht, zooals dat in de 12e, 13e en 14e en in de 15e eeuw zelfs nog in onze landen gold, met het romeinsch recht werd bestreden door allen, die een onbeperkte vrijheid wenschten om goed en goederen te verkrijgen, ook door uitbuiting des volks. Er is niets belangrijkers in de schiedenis te lezen, dan over de bloeien de toestanden en de volkswelvaart in de middeleeuwen, toen het christelijk recht nog gold en daarbij het lang zaam aantredend verval, dat gepaard ging met de opkomst en den bloei van hel romeinsch recht en waardoor de toestand van het volk hoe langer hoe ongunstiger werd. Ongelukkig is deze studie officieele wetenschappelijke wereld die er uit den aard der zaak niet op uit is nóch was de superioriteit der middeleeuwen op den voorgrond te stellen, nooit op bijzondere wijze aan gekweekt. Het romeinsch recht is nu eenmaal sinds de rechtsgeleerden van de hooge school van Bologna er de groote propagandisten en glossatoren van werden, de neergeschreven wijs heid, het recht, door geen ander ge ëvenaard. laat staan overtroffen, en nog wordt aan onze universiteiten het romeinsch recht als eer. onmisbaren factor jaren gedoceerd, terwijl men oud christelijk germaansch vaderlandsch recht bijna geen nota neemt. Trouwens, waar ons eigen burger lijk recht voor een groot deel romeinsch recht is, zou men het ook voor de vor ming van rechtsgeleerden niet kunnen ontberen. Te meer daar het. van den formeelen kant beschouwd, als een voortreffelijk werk mag worden ge roemd. Maar de geest ervan deugt niet voor een waarlijk christelijke maatschappij. Wie de volle vrijheid en de volle recht vaardigheid voor de kleinen wil, moet geen romeinsch recht nastreven en dat zegt genoeg: „Zij brengen het vreemde recht in 't (land. Het is een jammeren en klagen, die wijze heeren vol onverstand die zal men allenlverjagen." Maar waarom was het romeinsch recht voor het volk zulk een ramp, en was het zoo achteraf toen bet chris- telijk-germaansch recht werd losge laten? Het antwoord kan vrij kort zijn. Terwijl het romeinsche recht uitgaat van den staat als bron van het recht en er. in zijn individualistfsch karakter, het egofsme aan ten grondslag ligt. steunt het christelijk recht over dè lex aeterna (eeuwige wet) heen op Gods wil als bron van recht en rechtvaar digheid. Het spreekt van zelf, dat de terug slag van beide beginselen voelbaar is in het geheele maatschappelijk leven, in het lamilierecht zoowel als in dat van handel en arbeid. Om bij het laatste te blijvenarbeids recht hield het romeinsch recht er niet op na en de onnoozele paar artikeltjes, waarmede ons burgerlijk recht een eeuw lang den arbeid mede heeft neerge drukt, zijn wél een getuigschrift dier armoede. De Romeinen hadden immers slaven en met de prachtige strenge logica was de regeling spoedig klaar: een slaaf is een zaak en een zaak behoort aan zijn eigenaar, die er dus Jmee mag dodn wat hij wil en al wat de zaak voortbrengt behoort mede aan den eigenaar. Dat was zoo zuiver mogelijk geredeneerd en meer had men niet noodig ook. Als men eens met een of anderen vrijen ambachtsman of zoo te doen had, wel dan kwam het geniale verbintenissenrecht te pas en waar toe men zich verbonden had, dat moest men nakomen en daarmee uit. Al ging zoo'n ambachtsman noodgedwongen een hongercontract aan, de wil was toch vrij geweest en wie ieder het zijne gaf had een der drie rechtsregels ver vuld. „Het zijne" was dan hetgeen in de iïvereenkomst was gestipuleerd. Het was juridisch logisch geen speld in er tusschen. Het christelijk recht kon echter zoo streng logisch niet zijn. Vooreerst: een recht om een zaak te misbruiken bestond natuurlijk niet. Punt van uitgang was immers, dat de Schepper ook de Heer aller dingen was. In benarde tijden een voor het volk noodzakelijk voedsel terughouden om het onredelijk duur te maken mag bijv. volgens christelijk recht niet. En dat is niet eens het échte misbruiken, dat bijvoorbeeld in het vernietigen be staat. Neen, geen recht tot misbruik, waar zelfs het recht op gebruik niet onbeperkt werd gehuldigd. In de middeleeuwen kende men immers den in zoovele geschriften uit dien tijd geciteerden beroemden regel van Sint Thomas van Aquino: „Tijdelijke goede ren, die den mensch van Godswege worden toevertrouwd, zijn van hem wat den eigendom betreft, maar wat het gebruik aangaat behooren zij niet alleen van hem te zijn, maar ook van anderen, die er uit gesteund kunnen worden uit datgene (n.l.) wat hij (de eigenaar) in overvloed heeft". T. G. Heden geëtaleerd IJzersterk Prachlige dessins Bouclé 200 X 300 (33.75 Haarvelours 200 X 300 f39.00 Ziet onze Etalages K. Beekstraat 6, TeL 545 - Beekensttaan 10 - Amersfoort UW ADRES voor Complete Meubileering I Piano's - Vleugels Fa. R VAN DRN BURO manier; of zij ook liegen, meineed doen, stelen, bedriegen en geregeld anderen trachten te misleiden, zij willen toch overal de eersten zijn; wat bun door hun geld gelukt". Uit Erasmus' minieme waardeering kan men niet besluiten dat de handel in dien tijd op hoog peil stond. Wel licht berustte de afkeer van den handel voor een groot deel op het uitbuiten van het volk door monopolisten en maatschappijen, die woeker dreven met geld en levensmiddelen en zeker is dat men voor het slechte beurswezen van tegenwoordig, dat prijzen opjaagt en neerdrijft alleen uit speculatiezucht, niet veel meer eerbied zou hebben betoond. Men kan dat ook op maken uit hetgeen Trithemius, een schrijver uit de zes tiende eeuw, over den handel zegt en waarin het juiste christelijk standpunt wordt aangegeven: „Een eerzaan koop man", aldus Trithemius, „die niet louter geldverkrijgen uitgaat en in h del en wandel zich richt naar de godde lijke en menschelijke wetten en den behoeftigen graag geeft van zijn ver mogen en gewin, verdient dezelfde achting als welke arbeider ook. Maar het is geen gemakkelijke taak in koop- msnszaken altijd eerlijk te zijn en in het bedrijf zich niet schuldig te maken aan hebzucht. Zonder handel kan de gemeenschap niet bestaan, maar matige handel is haar eer schadelijk dan voordeeiig, omdat hij zucht naar geld en winzucht kweekt en door ge notzucht het volk verweekelijkt en ont zenuwt. Daarom waarschuwen de kerk vaders en 't geestelijk recht er tegen". het ware standpunt, waaraan geen christen, die oprecht tegenover zijn beginselen en zijn geweten staat en het niet op een accoordje zoekt te drijven, kan ontkomen. T. G. Kiest voor Uw Administratie Boeken met Uitschuifbaar Hoofd Enaraa Tljdtbstpsrlag mmh Langestraat 54 - Telef. 528 mogendheden. Het moge ongeloofelijk klinken, maar het is een feit, dat ook zelfs tijdens den oorlog via de neutrale landen de wapenleveranties werden voortgezet. Frankrijk leverde via Zwit serland oorlogsmateriaal aan Duitsch- land en Duitschland naar Frankrijk. Engeland heeft toen zooveel oorlogs materiaal aan Duitschland geleverd, dal, volgens het oordeel van den En- gelschen admiraal Consett, de oorlog daardoor twee jaar langer geduurd heeft. Zeer veel menschen zijn nog raili- tairistisch gezind, omdat zij in de meening verkeeren, dat de verdediging van hun edelste goederen zulks eischt. Als zij toch eens wisten, dat God in deze egoïstische combinaties buiten gesloten is, maar dat de Vorst der duisternis hier regeert, wiens wapens zijn leugen, bedrog, tweedracht, ge weld en de zucht naar vuig gewin, Ontwapening kan alleen verwerkelijkt worden door menschen, wier geest helderder en wier wil meer vastberaden is dan in den tijd, die achter ons ligt. Als deze ontbreken, komt zij nooit! DR. FR. STRATMANN, O.P. Zangers-Retraite. Van Vrijdagavond 26 Februari tot Maandagnamiddag 29 Februari wordt er te Amersfoort een Retiaite voor Kerkzangers gehouden. Zestig plaatsen zijn bezet; twintig bleven nog open. Deelnemers gelieven zich spoedig aan te melden bij de Directie Retraiten-, huls. Amersfoort. De Handel. Oudtijds heeft men wel ingezien dat het verplaatsen van goederen van den producent naar den consument ook moest gebeuren enjtot op zekere hoogte productief werk kon heeten, maar al te veel hoogachting voor den handel had men toen niet. Men wist te goed. dat aan den handel vele gevaren van woeker en oneer lijkheid veibonden waren. En bestond er niet een gezegde van Sint Thomas van Aquino, dat een volmaakte staat maar matig van handelaren moet zijn voorzien. En onze beroemde Erasmus, Ontwapening. President Hoover heeft, naar De Tijd mededeelt, onlangs berekend, dat de bewapening der verschillende landen ieder jaar totaal een bedrag verslindt van 12'/, milliard gulden (dat is 70 procent meer dan voor den oorlog). En als eenmaal uit dezen gewapenden vrede een oorlog losbarst, dan zal de industrie fabelachtig hooge winsten maken. De bewapeningsindustrie heeft ternationale vertakkingen. Feitelijk moest zij nationaal zijn, omdat zij in het leven werd geroepen voor de ver dediging van het eigen land. Maar wat leert de geschiedenis? De wapen industrie voorziet niet alleen het eigen land, waar zij gevestigd is, van oor logsmateriaal, maar ook die landen, die in de toekomst heel goed vijanden kunnen worden. In den laatsten oorlog zijn een massa soldaten doodgeschoten met munitie, die in hun eigen land gemaakt was. De Duitsche wapen- en munitiefa brieken te Karlsruhe hebben in de laatste twintig jaar vóór den oorlog voor 300 millioen gulden wapens ge leverd 20 procent voor het eigen land en 80 procent in opdracht van vreemde geen luiueiiibLn iclhi nastreven en uai vuuilicii. ui uiik utiutiuut L-moum.?, heeft het volk in de vijftiende eeuw! wiens standbeeld nog wel in Neerlands ook heel goed begrepen toen het zich tegen het op leggen van het vreemde recht, dat de landvorsten in de hand werkten, dikwijls met geweld verzette. Een vlugschrift uit 1493 tegen de ju risten, die met het inlandsch recht ook dtn welstand van het volk wegnamen, koopstad, Rotterdam, is neergezel schreef een oordeel over de kooplieden, waarvan de handel zal verschrikken. „De kooplieden", zeide hij, „zijn de dwaaste en smerigste menschenklasse: zij oefenen het verachtelijkste van alle bedrijven uit en dat nog op de minste Binnenland Nationale Bedevaart naar Loordes. Het comité tot samenstelling van Ne- derlandsche Bedevaarten bericht, dat de groote Nationale Bedevaart naar Lisieux en Lourdes dit jaar zal vertrek ken op 18 Juli a.s. naar Lisieux en op 19 Juli naar Lourdes. Elect rifi ca tie Spoorwegen. Meer dan 5 jaren zullen in beslag fenomen worden, aldus Spoor- en ramwegen, met de uitvoering van de uitbreidingsplannen van de spoorwe gen rondom Amsterdam, waartoe o.a. behooren hef hooger leggen van den spoorweg ten oosten van het Centraal Station naar de halte Muiderpoort, als mede de vervanging van de dubbel- sporige door een viersporige baan al daar. Tot zoolang zal met het invoeren der electrificatie van den spoorweg Amsterdam—Amersfoort moeten wor den gewacht. Inmiddels doet de directie der spoor wegen thans nagaan, van welke andere op het bestaande net of op den Oos terspoorweg aansluitende lijnen elec- trische tractie in de naaste toekomst overweging verdient. voor Damestasschen Koffers en alle soor ten fijne Lederwaren LAN6ESTRAAT I05-AMER8F00RT

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1