A.H.v.NieuwkerkN,v. Kastpapier Punaises In Cairo-, Mouquotte-, Haarvelours en Boucléloopers Allerlei Het beste Adres G. A. Keuneke Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per Post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 1 April 1932 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentien moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes en Veertigste Jaargang j- No. 1 Men moet tevreden zijn met de plaats, welke men inneemt; er zijn altijd men- schen, die het slechter hebben. Epistel en Evangelie. Eerste Zondag na Paschen. Les uit den eersten brief van den H. Joannes; V, 4—10. Zeer geliefden! Al wat uit God ge- boren is overwint de wereld; en dit is de overwinning, welke de wereld overwint: ons geloof. V/ie is er die de wereld overwint, tenzij hij, die Eelooft dat Jesus de Zoon Gods is? 'eze is het, die gekomen is door water en bloed, Jesus de Christus; niet door het waler alleen, maar door het water en het bloed; en de Geest is het, die getuigt dat Christus de waarheid is. Want drie zijn er, die getuigenis geven in den hemel: de Vader, het Woord en de H. Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die getuigenis geven op de aarde: de Geest en het water en het bloed; en deze drie zijn één. Indien wij de ge tuigenis der menschen aannemen, de getuigenis van God is meerder: dit toch is de getuigenis van God, welke meerder is, dat Hij aangaande Zijnen Zoon getuigd heeft. Wie gelooft in den Zoon Gods, heeft de getuigenis Gods in zich. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XX, 19—31. In dien tijd, toen het avond was, op dien dag, den eersten dag der week, en de deuren, waar de leerlingen ver gaderd waren, uit vrees voor de Joden waren gesloten, kwam Jes is en stond in het midden en sprak tot hen Vrede zij u! En na dit gezegd te heb ben, toonde Hij hun zijne handen er zijne zijde. De leerlingen dan waren verblijd, dat zij den Heer zagen. Weder om dan sprak Hij tot henVrede zij ui Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend ook Ik u. Als Hij dit gezegd had, blies Hij over hen en zeide hunOnt vangt den Heiligen Geest! wier zonden gij zult vergeven, dien worden zij ver geven, en wier zonden gij zult houden, die zijn gehouden. Thomas nu, die Didymus genoemd wordt, een van de twaalf, was niet met hen, toen Jesus kwam. De andere leerlingen zeiden dan tot hemWij hebben den Heer gezienDoch hij sprak tot henAls ik in zijne handen het indruksel der nagelen niet zie en mijnen vinger in de plaats der nagelen niet steke en mijne hand niet legge in zijne zijde, zal ik het niet gelooven, En acht dagen later waren zijne leerlingen weder binnen en Thomas met hen. Jesus kwam met geslotene deuren en stond in het midden en sprak: Vrede zij u! Vervolgens zeide Hij tot Thomas: Steek uwen vinger hierin en bezie mijne handen, en breng uwe hand vooruit en leg ze in mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloovig! Thomas antwoordde en zeide tot HemMijn Heer en mijn God Jesus sprak tot hemOmdat gij Mij gezien hebt, Thomas! hebt ge geloofd; zalig zij, die niet gezien en geloofd hebben. Wel heeft Jesus in tegenwoordigheid zijner leerlingen nog vele andere tee kenen gedaan, die in dit boek niet be schreven zijndoch deze zijn beschre ven, opdat gij gelooven moogt, dat Jesus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, geloovend, het leven moogt hebben in zijnen naam. Liturgische Kalender. Week van 3—9 April Zondag 3. Beloken Paschen. Tijdeigen, Mis Quasi modo, Pref. v. Paschen. Maandag 4. Maria Boodschap, 2e geb. alleen in stille Missen H. IsHorus, Credo, Pref. H. Maagd. Dinsdag 5. H. Vincentius Ferrerius, Pref. v. Paschen. Woensdag 6. Mis als Zondag, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus, zon der Credo, Pref. v. Paschen. Donderdag 7. Mis als Zondag, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus, zonder Credo. Pref. v. Paschen. Vrijdag 8 Mis als Zondag, 2e en 3e geb. als gisteren. Zaterdag 9. Mis van O. L. Vr. Salvé (bij vofiefmissen), 2e geb. v. d. H. Geest, 3e voor Kerk of Paus, Pref. H. Maagd. IE vangelie verklaring. Ie Zondag na Paschen. Deze Zondag heet in 't latijn Do minica in albis (depositis) d.i. Zondag der afgelegde witte kleederen of witte Zondag, omdat de nieuw-gedoopten daags te voren hunne witte doopklee- JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio deren, welke ze acht dagen gedragen hadden, hadden afgelegd. In onze taal heet hij Beloken Paschen (beloken komt van luiken; luiken beteekent sluiten; beloken Paschen is dus hetzelfde als besloten Paschen) omdat het octaaf van Paschen geëindigd is. Door het vasten gelouterd, door het ontvangen der H. Sacramenten (bijzon der de nieuwbekeerden door het H. Doopsel) geestelijker wijze herboren, genieten we nu de vreugde van het nieuwe leven. De H. Kerk wekt ons nu in haar Mis-liturgie met moederlijke bewoordingen op, om het leven der genade te bewaren en te voeden. „Als pasgeboren kinderen moet gij naar de geestelijke, onvervalschte melk (der christelijke leering) begeerig zijn." Zij wijst ons op de H. Communie als het ware voedsel onzer zielen, waardoor onze verrijzenis in Christus duurzame vruchten van christelijk leven zal voort brengen. Het geloof nu is de grondslag van dit christelijk leven en daarom drukt de Kerk vandaag vooral op de nood zakelijkheid en net voordeel van het geloof in Christus: het geloof in Chris tus maakt ons tot kinderen Gods, maakt ons deelachtig aan de overvloedige genaden der verlossing. Door dat ge loof zijn wij als ledematen innig ver- eenigd met ons Hoofd, Christus, en deelen wij in de overwinning van Hem, die gezegd heeft: „Ik heb de wereld overwonnen". Dit geloof nu staat onwrikbaar vast want het berust op de verklaring van God zeiven, die getuigenis heeft afge legd van zijnen Zoon Jezus, gelijk de H. Johannes in het Epistel zegt. Bo vendien heeft Jezus zijn verrijzenis, die de heerlijkste bevestiging is van zijne goddelijke zending, ten duidelijkste aan zijn apostelen bewezen. Het ongeloof van den H. Thomas aan Jezus' Verrijzenis is niet alleen voor hem zelf maar ook voor ons allen een aanleiding geweest dat Jezus zich toonde. Thomas, die bij de eerste verschijning des Heeren op den dag van de Verrijzenis niet tegenwoordig geweest was, wilde het verhaal van zijn mede-apostelen aangaande Jezus' verschijning niet gelooven. Het was maar een inbeelding van hen geweest, soort hallucinatie, Hij, Thomas, zich niet door den schijn laten bedriegen. „Indien ik mijn vingeren niet gestoken heb in Zijne handen (door nagelen doorboord) en mijn hand gelegd heb in Zijne zijde (door de lans geopend) zal ik het niet gelooven." Deze woorden van twijfel en ongeloof zijnvoorThomasen zijn mede-apostelen alsook voor ons allen een aanleiding geweest, dat Jezus acht dagen daarna nogmaals aan Zijn apostelen verscheen om Thomas op de minzaamste wijze van zijn ongeloof te genezen. Ver volgens sprak Hij tot Thomas: „Kom hier met uw vinger en zie Mijne han- :n kom met uw hand en steek mijne zijde, en wees niet onge loovig maar geloovig". Toen Thomas zulks gedaan had wierp hij zich op de knieën en riep uit: „Mijn Heer en mijn God". De bekeerde Thomas heeft daarna in Oost-lndië, waar hij den Verlosser predikte, talrijke scharen ge bracht tot het geloof in jezus Christus. Moge zijn geloof ook het onze zijn, en ditjgeloof de grondslag voor een chris telijk leven en bidden we heden voor de bekeering der ongeloovigen. Leekenapostolaat. Men spreekt van leeken-apostolaat, 'jjl het werk in hoofdzaak, ja vaak uitsluitend door de leeken verricht wordt. Dit sluit echter volstrekt niet in, dat die arbeid zonder medehulp, zonder leiding zelfs van de geestelijk heid moet geschieden. Veel zal hier dikwijls van de omstandigheden af hangen; veel er van afhangen, of men voor zich afzonderlijk, of wel als lid ecner vereeniging zulk een apostolaat beoefent. Uit naastenliefde is ieder mensch op zjjn tijd verplicht een leekenapos- tel te zjjn. Maar zij, die er den tijd en de ge legenheid en de bekwaamheden voor hebben, dienen ook zeker in een of andere R. K. vereeniging dat aposto laat uit te oefenen. Louter het gebod der naastenliefde KANTOORBOEKHANDEL 4 F. A. TULP BB Langutr. 08 La. Krommutr. TEL 820 is voldoende om ons te verplichten die werken te verrichten, die geëigend zjjn om den evenmensch van het kwaad te weerhouden, of hem tot het goede te brengen. Immers wanneer wij ons daaraan willen onttrekken, geven wij blijk dat wij geen begrip hebben vun hetgeen door de woorden „gÜ zult uwen naaste liefhebben als u zeiven" van ons verlangd wordt. Daarom moet een ieder een leeken- apostel zjjn door het goede voorbeeld, en zal die plicht des te grooter zijn naarmate zgn positie een hoogere is, naarmate lijj meer door anderen wordt gudcgcslagen en nagevolgd. Muur vooral ook moeten het werk ui den leeken-apostel vervullen zij, die in overheid zijn gesteld, die een maal rekenschap zullen hebben af te leggen van de zielen, die aan hun zor gen, maar daarom ook aan hun ver antwoording zjjn toevertrouwd. Ouders, die niet auders doen dan arbeiden voor het maatschappelijk heil hunner kindereu, voor hun licha melijk welzijn en de ontwikkeling van hun verstand, doch de zorg ver- vaarloozcn voor hun godsdienstige orming en hun opleiding tót deugd, kortom, de zorg verwaarloozcn voor hun ziel, zij begrijpen hun plicht als leekcn-apostelen niet. Heereu, en dames vooral, die ten opzichte van hun dienstboden niet anders doen dan nagaan of hun of 'mar werk goed gebeurt, en zich •oorts niet bekommeren op hun deljjk en godsdienstig leven, zjj be grijpen hun plicht als leeken-aposte- len niet. Redenaars, die van God die heer lijke gave van het woord ontvangen hebben, doch liever in nutteloos niets doen blijven voortdommelen, zjj be grijpen hun plicht als Ieeken-aposte- len niet. Schrijvers, die de pen als scherpsnijdend zwaard kunnen han- tceren, doch dat zwaard liever laten rusten en roesten dan het in dienst te stellen van God en Zijn H. Kerk, zij begrijpen hun plicht als leek-aposte- len niet. Dot de ouders gehouden zjjn om hun kinderen ook deugdzaam en godsdienstig op te voeden, geeft iede re katholiek grif toe, al zjjn er helaas ook nog al te velen, die dwalen in de middelen, die zich hier reeds te veel leek toonen, d.w.z. niet luisteren wil len naar den wijzen raad en de ver maningen der H. Kerk, die er een op voedingssysteem op hun eigen houtje op na houden, velen ook die maar al te veel de waarheid van het spreek woord uit het oog verliezen, dat „woorden wekken, doch voorbeelden trekken". Tegen eerrooverlj. Hier volgen tien geboden tegen de eerrooverij, waartegen vooral tegen woordig zooveel gezondigd wordt 1. Doe er nooit aan mee. 2. Wees verstandig. Vertel niet alles over. 3. Bedenk, dat praatjes vaak bedrie gen van „hooren zeggen" leert men liegen. 4. Doe nooit aan iemand tekort. 5. Bedenk het woord van Shakespeare: Die mijn goeden naam mij ont rooft, pleegt een roof, die hem niet rijker, doch mij doodarm kan maken. 6. Schaamt u iets ten nadeele van anderen te zeggen. 7. Wees dus liefdevol. 8. Keer steeds eerst voor uw eigen deur, 9. Oordeel niet, en gij zult niet ge- ooideeld worden. 10. Trek eerst den balk uit uw eigen oog en zie dan, hoe gij den splin ter uit het oog uws broeders zult trekken. Werken. Doe het werk dat vóór u ligt. Doe het heden. Wie God wil kennen moet Zijn werk doen. Doe heel beslist de taak die u is opgelegd. Doe haar be scheiden en dadelijk, leder heeft zijn last en die van zijn naaste op te nemen zooveel hij kan. Ieder heeft zijn plicht te doen en ieder weet wat zijn plicht Is. Als ge begint dan kunt ge. Soms tornt de mensch er tegen op en ziet de dagtaak als te lang, rede neert ze weg en onttrekt zichzoo- lang als dat gaat. n zoodra wij den last opnei moedig, niet vragend, den weg gaan die Gods weg is, dan komen imzinnige krachten die wij niet en, en een Liefde, die wij niet verwachten, ons te hulp. Zullen wij den oogst zien of zullen wij alleen maar mee helpen voorbe reiden? Wij weten het niet. Eén ding weten wij, dat het den mensch goed is mede te werken aan het groote werk dat in de wereld te doen is en dat wij met open harten en eerlijke samenwerking vertrouwend de voleindiging aan Ood kunnen over laten. Brldtfen. In het Tijdschrift voor Armwezen en Maatschappelijke Hulp schreef Jhr. W. A. Orth het volgende over „Bridge". Het is een der mooiste kaartspelen die in gebruik zijn. Het is hersensporl van de eerste soort, een strijd van helder inzicht tusschen de deelnemers, een voortdurend trekken van conclusies uit het spel en uit de mededeelingen van de spelers. Er zit iets geweldigs ani- meerend in. Alles gaat tegenwoordig bridgen. Meisjes van 16 jaar hebben hun clubs en sleepen hun vriendinne tjes mee, soms aanvankelijk met tegen zin, totdat ze ook door de bridge-woede zijn aangetast. Immers: men moet tegenwoordig kunnen bridgen, het is een eisch van de beschaafde samen leving, het behoort bij een goede op voeding. Aldus redeneert men. Het is een geweldige tijdvermorsing en in den regel een bewijs van armoede van geest. Immers, men komt niet bij elkaar om eens van gedachten te wisse len om elkaar wat beter te leeren kennen en eikaars leven te verrijken, neen, men komtbridgen. Daarbij komt dat die vaste afspraken om te bridgen zoo bindend zijn, (doordat men bij afwezigheid het genot ook voor alideren bederft), dat veel belangrijker zaken daarvoor moeten wijken. De gevolgen in het maatschappelijk leven blijven dan ook niet uit. Het bevordert alweer de uithuizigheid van mannen en vrouwen beiden, en er dreigt daardoor een maatschappelijk gevaar, de bedreiging van een onzer kostbaarste maatschappelijke instel lingen het gezin. Deze maatschappe lijke misstand is, als vele anderen, voortgekomen uit de meer gegoede kringen, zooals deze ook de mode aan geven sigaretten rooken, dansen enz. Evenals dit alles door de minder ge situeerden wordt overgenomen, zoo is de kans groot, dat ook het bridgen in die kringen ingang vindt. Alles wat het gezinsleven stoort, kan een maat schappelijk kwaad worden en als dit is te voorzien, is het beter, om er vooraf stelling tegen te nemen, dan den lijd af te wachten, waarop het kwaad heeft wortel geschoten. De auréool van gewichtigheid zoo ver volgt Jhr. Ortt die het bridgen om geeft, moet verdwijnen en de beteeke- nis ervan moet in haar ware verhou dingen worden teruggebracht. Het spel heeft niet het recht om de wereld dus danig te beinvloeden als het thans doet, om het huiselijk leven te verstorenen om zich meester te maken van dezen kostbaren tijd, die ons op aarde ge geven is om te arbeiden en goed te doen. Juist die auréool van te behooren tot de hedendaagsche opvoeding der beschaafden, is ee.i aanleiding om het spel te beoefenen, misschien aanvan kelijk wel met tegenzin. Ook deze bridge-woede zal wel weer verdwijnen om voor iets anders plaats te maken; maar men kan haar heer schappij over de wereld bekorten, door reeds nu de auréool eraan te ontnemen zooals dit in de laatste jaren ook reeds geschied met rooken en drinken. (■PIANO'S,VLEUGELS,OBGEL8 I Fa. R. van dan Burg - Arnh.straat Bezoekt onze magazijnen; wij bieden U een enorme keuze zoowel in het eenvoudige als in het meest luxegenre H JBetaling vanat 14.— per maand J Binnenland De Socialisten. De S.D.AP, heeft gedurende de Paaschdagen te Haarlem haar congres gehouden. In hoofdzaak waren de be- hebben wij een prachtcollectie in diverse breedtes voorradig. K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenstlaan 10 - Amersfoort 1 UW ADRES voor Complete Meubileering sprekingen gewijd aan de oppositie, die zich den laatsten tijd in deze partij had gevormd. Het partijbestuur heeft tenslotte een resolutié voorgesteld, waarin van alle leden der partij wordt geëischt, dat zij zich zullen onthouden van de vorming en de instandhouding van bijzondere groepeeringen, alsmede van andere handelingen, die de een heid in gevaar brengen. Deze resolutie werd met 1599 tegen 460 stemmen aangenomen. Als gevolg hiervan heeft de linkervleugel zich van de partij afgescheiden en werd een nieuwe partij de „Onafhankelijke Socialistische partij", opgericht. Tot voorzitter der nieuwe partij is gekozen Edo Fimmen. Waakt tegen bosch- en heidebranden. Een waarschuwend woord tot allen, die zich naar buiten begeven, om toch vooral voorzichtig te zijn met vuur is wel noodig. Het gevaar voor bosch- en heide branden is vooral in dit jaargetijde groot. De heide en grassen zijn nog dor en uiterst gemakkelijk ontvlambaar. De lentezon, die dagelijks in kracht toeneemt, en de schrale, veelal Ooste lijke winden hebben een sterke uit drogende werking op bosch en heide uitgeoefend. Een enkele vonk kan vol doende zijn om een grooten brand te veroorzaken. Als men nagaat, dat in 1929 tenge volge van bosch- en heidebranden een schade werd geleden van f640.000, ongerekend het onherstelbaar verlies aan natuurschoon, dan zal het een ieder duidelijk zijn welke groote on heilen kunnen worden gesticht. Helaas, 't is een bekend verschijnsel, dat het ontstaan van bosch- en heide branden in vele gevallen moet worden toegeschreven aan onvoorzichtigheid en achteloosheid van het publiek. Vooral op Zon- en feestdagen, wan neer velen genieten van het buiten zijn, wordt het brandgevaar hierdoor in hooge mate vergroot. Een achteloos weggeworpen sigaret, sigaar of lucifer, maar ook een vonk uit een pijp, kan een ramp tengevolge hebben. Laat toch iedereen uiterst voorzichtig zijn met vuur. Helpt allen mee bosch- en heidebranden te voorkomen; he: geldt een algemeen belang. Winkelsluiting. 1 Mei treedt de nieuwe Winkel sluitingswet in werking. Dan mag in 't algemeen op Zondag geen arbeid in winkels worden ver richt. Hierop zijn uilzonderingen voor levering en herstelling aan voer- en vaartuigen en fietsen, roomijs en kran ten. Verder voor brood, banket, suiker werk en chocolade, ten hoogste 4 achtereenvolgende uren tusschen 9 uur 'smorgens en 8 uur 'savonds. Behalve gedurende den wekelijk- schen rusttijd mag een arbeider die in een winkel arbeid verricht, boven dien op èén dag der week geen arbeid 'chten vóór of na 1 uur des na- LAN6ESTR/IAT I per dag en 53 uren per week. Een man of een vrouw, die in een winkel arbeid verricht, moet een da- gelijkschen onafgebroken rusttijd heb ben van tenminste elf uren. De arbeidstijd van een arbeider in een winkel moet op eiken dag, waarop hij meer dan zes uren arbeid verricht, telkens na ten hoogste vijf en een half uur arbeid worden afgewisseld door een onafgebroken rusttijd van ten minste een half uur. Er zijn verschillende uitzonderingen toegestaan. Een man of een vrouw mag in win kels geen arbeid verrichten tusschen 8.30 uur des namiddags en 6 uur des voormiddags. Een arbeider mag in winkels niet langer arbeid verrichten dan 9'/t uur Linten Carbonpapier Stencils Fa. H. ELZET1AAR De boerderij van de weduwe D. Velstra aan den Harlingerstraatweg te Marssum is afgebrand. Achttien koeien, tien kalveren en een hond kwamen in de vlammen om. Vijf paarden konden nog met moeite gered worden. Wat de oorlog gekost heeft! In Duit8Chland werd door de Ver eeniging voor den Vrede een vlug schrift verspreid, dat vooral bedoeld is om de Duitsche openbare opinie voor te lichten aangaande de gruwelen van een nieuwen oorlog die de Duitsche nationalisten met vroolijk gemoed voor bereiden. die brochure lezen wij, dat de laatste menschenslachting 10 millioen 677 duizend dooden gekost heeft en 17 millioen 53 duizend gewonden. Als men de vermisten meetelt komt men tot het ontzaglijke aantal van 11 millioen dooden. De oorlog vergde een uitgave van 438 milliard gulden. Er werden boven dien verwoest: 741.883 woonhuizen, 23.000 fabrieken, 37.000.000 hectaren land, 90 pet. ijzervoortbrengst, 37 pel. kolenvoortbrengst, 94 pet. wolvoort- brengst, 70 pet. suikervoortbrengst. Volgens een Amerikaansche bereke ning heeft de laatste oorlog een eco nomisch-waardeverlies berokkend van 400 millioen dollar. Het luchtschip Graf Zeppelin heeft weder een tocht over den oceaan vol bracht. De reis van Friedrichshafen naar Pernambuco duurde 68 uren. Bij een importeur van zuidvruchten te Deventer is tusschen een partij West-Indische bananen een slang van l1/» meter lengte aangetroffen. De invoer van buiten- en binnen banden van rijwielen is van 1 Maart tot en met 31 Mei gecontingenteerd. In het dorp Kauthen (Tsj. SI.) zijn vier kinderen van vier tot zes jaar door een 9-jarigen schooljongen in een beek geduwd. Een jongetje van 6 jaar en zijn broertje konden uit het water kruipen, maar de beide andere kinder tjes werden door den stroom meege sleurd en zijn verdronken. voor Damestasschen Koffers en alle soor ten fijne Lederwaren LANGESTRAAT IQ5-AHERSFOOR7

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1