Kastpapier Punaises Hallo Hallo! W. J. GERRITSEN Het beste Adres G. A. Keuneke Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 6 Mei 1932 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes en Veertigste Jaargang - No. 11 Zonder daad, zonder handeling ver kwijnt de gedachte. Epistel en Evangelie. 6e Zondag na Paschen. Les uit den eersten brief t H. apostel Petrus; IV, 7—11. Zeer geliefden! Weest bedachtzaam en waakt in de gebeden. Maar vóór alles: hebt wederzijds bestendige liefde voor elkander, want de liefde bedekt eene menigte van zonden. Weest jegens elkander gastvrij zonder morren. Staat elkander ten dienste, een ieder naar de gave, die hij ontving, als goede uit- deelers van Gods menigerlei genade. Spreekt iemand, als woorden Gods; oefent iemand eene bediening uit, als uit eene kracht, welke God verleent; opdat in alles God verheerlijkt worde door Jesus Christus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H.Joannes;XV,26—XVI, 4. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leerlingen: Als de Trooster, dien Ik u van den Vader zenden zal, den Geest der waarheid, die van den Vader voort komt, zal gekomen zijn, zal Hij ge tuigenis van Mij geven. En gij zult getuigenis geven, omdat gij van den beginne met Mij zijt. Deze dingen heb Ik u gezegd, op dat gij niet geërgerd wordt. Zij zullen u uit de Synagogen bannen: ja, het uurkomt.dat al wie u doodt, meenen zal Gode dienst te doen. En dit zullen zij u aandoen, omdat zij noch den Vader, noch Mij kennen. Doch Ik heb u dit gezegd, opdat, als het uur er van gekomen is, gij gedenken moogt. dat Ik het u gezegd heb. Liturgische Kalender. Week van 8—14 Mei. Zondag 8. Zondag onder Octaaf var Hemelvaart, Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e geb. en laatste Evangelie H. Michaël, 3e geb. v. Hemelv. Maandag 9. H. Gregorius v. Nizianze, 2e geb. v. Hemelvaart, Credo. Dinsdag 10. H. Antonius, 2e geb. v. Hemelvaart, 3e H.H. Gordianus, enz. Woensdag 11. Mis v. Hemelvaart, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Donderdag 12. Octaafdag v. Hemel vaart, Mis als op 't feest, 2e geb. H.H. Nereus enz. Evangelieverklaring. 6e Zondag na Paschen. Donderdag vierden wij het feest van 'sHeeren Hemelvaart, een der schoonste feesten van het kerkelijk jaar. Jezus, onze Heer, onze Verlosser en Zalig maker, steeg glorievol ten hemel voor de oogen zijner leerlingen. De tijd van vernedering en lijden was voor Hem geëindigdin volle zegepraal trad Hij met ziel en lichaam de eeuwige heerlijkheid des hemels binnen, waar Hij in de hoogste eer plaats nam aan de rechterhand des Vaders en met Hem leeft en regeert in eeuwigheid. En wat ons dien dag nog meer deed juichen was dat Hij, volgens zijn eigen verklaring, daarheen ging om voor ons daar een plaats te bereiden. De gedachte aan het eeuwig heerlijk loon, aan de glorie des hemels, die de goede Zaligmaker ons daar boven heeft bereid, deed ons het be sluit maken Christus trouw te blijven in ons leven, standvastig te zijn in den strijd tegen de bekoringen en in de beoefening der christelijke deugden. Heden herdenkt Onze Moeder de H. Kerk den tijd die verliep tusschen 's Heeren Hemelvaart en het Pinkster feest, den tijd waarin de Apostelen zich door bidden en vasten voorbe reiden op den komst des H. Geestes, om alsdan het bevel van hun godde- lijken Meester op te volgen: „gaat door de geheele wereld en verkondigt het Evangelie aan alle schepselen. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden maar die niet geloofd zal hebben zal veroordeeld worden." Het Evangelie van dezen Zondag is wederom genomen uit de afscheids rede, die Jezus tot zijn Apostelen hield op den avond vóór Zijn lijden. Weder om behelst het de troostende belofte aangaande dc komst des H. Geestes. Na zijn heengaan behoeven de apos telen zich niet bezorgd te maken over hun onwetendheid of over het succes van hun missie-werk, immers als Hij tot den Vader is teruggekeerd zal Hij hun „den Geest der waarheid, Die van KANTOORBOEKHANDEL ■1 F, A. TULP in Lingestr. 65 to. Krommostr. TEL. 326 den Vader voortkomt" zenden. Die Geest der waarheid zal hen dan onderrichten en „getuigenis geven van Mij", n.l. door wonderteekenen, die de prediking van het Evangelie zullen be geleiden, de waarheid daarvan beves tigen, Die Geest der waarheid zal dan het verstand hunner toehoorders ver lichten, hun wil en gemoed bewegen om den Christus te leeren kennen en liefhebben. Aldus zal hun succes ver zekerd zijn. Maar tegelijkertijd waarschuwt Jezus hen, dat ze om wille van hun prediking, om wille van hun getuigenis voor den Christus, veel zullen moeten lijden. Jezus doet zulks omdat vooruitgeziene rampen niet zoo zwaar vallen als die onverwacht komen en omdat zij, de apostelen, daardoor niet ontmoedigd zullen worden en bedenken, dat Hij het voorzien en hun voorspeld had. Laten ook wij in deze week ons voorbereiden tot het ontvangen des heiligen Geestes op het aanstaande Pinksterfeest. Ook wij immers hebben de komst des H. Geestes van noode, misschien nog dan de apostelen, opdat die Geest der waarheid ons be- vestige en onderrichte in de waar heden des geloofs, en opdat ook wij evenals de apostelen vervolgingen kunnen doorstaan terwille van ons getuigenis aangaande den Christus. digheden metselaar is geworden en evengoed eerste minister had kunnen zijn, is daardoor nog niet gewelddadig beroofd van zijn levensgeluk en nog niet veroordeeld tot levens-onbruik baarheid. Ook deze of gene stand heeft ei geen nadeel bij als er onder zijn leden bestaan, die meer getalenteerd zijn, 'dan strikt noodzakelijk is. En zou het den staat werkelijk zoo voordeelig zijn, als hij moest beschik ken over een leger van hooger ont wikkelden zonder dat hij hun de mid delen van bestaan verschaffen kon? Nog een andere onjuistheid wordt met dit beginsel gepropageerd. Wie ruim baan wenscht voor de begaafd heid, bedoelt en moet bedoelen die genen die meer dan gewonen aanleg of talent bezitten en niet de middel matig begaafden of de begaafden zonder meer. Want dan beduidt het principeaan iedereen gelegenheid geven tot hnogere ontwikkeling, onverschillig of hij minder of meer begaafd is en dat is de rechtmatige beteekenis niet. Dan worden mistoestanden gescha pen, die het levensgeluk van het in dividu en de levensrust van een wel- geordenden staat vernietigen, waarvan wij de vocrteekenen reeds waarnemen, sinds het middelbaar en voorbereidend hooger onderwijs zijn toegangsdeuren wijder heeft opengezet, dan de prak tische behoefte en de levensmogelijk heid wenschelijk achtten. Ziehier eenige losse gedachten, die de verkeerde propaganda van de ruim baan-beweging in 't licht stellen. T. G. Vertrouwen Hebt gij nooit dat woord gelezen „Wilt niet vreezen En niet peinzen op het morgen „Want de zorgen „Van het heden zijn genoeg! Die het leliekleed laat groeien, „Heerlijk bloeien, „Hoe zou Hij zijn kind vergeten „En niet weten, Wat zijn nooddruft smeekend vraagt? Kleine zielen mogen zuchten, Angstig duchten, Wat de donkre toekomst baart Heel deez' aard d'Eeuwige Wijsheid stiert en schraagt. Ontwikkeling Ruim baan voor de begaafden. Ook deze leus is er een van dat soort, dat een vloek of een zegen kan voor de menschheid, evenals het vrijheids-parool en de broederschaps belofte der achttiende-eeuwsche revo lutiedagen. Weinig schranderheid is er noodig, n de kerngezonde gedachte er uit te puren dat, wie talent heeft, een ruimen weg moet vinden, om het te munten :ar zijn intrinsieke waarde. Maar véél beleid en véél bedacht zaamheid is geboden, om in de toe passing van dit principe niet te zon digen door oppervlakkigheid en niet ongerecht te worden door eenzijdigheid. Onbillijk wordt zijn exploitatie, als e ruim baan gemonopoliseerd wordt door den staat, zoodat door dezen in zijn mechanisch bedrijf beslist zal worden, wie begaafd moet heeten en op welke wijze die begaafde volgens de hooge staatsbelangen tot dit of dat beroep moet worden op geleid. Zoo'n inmengingschendt deouderlijke rechten, die zelfstandig te beslissen hebben over de vorming hunner kin deren. Zoo'n aanwijzing miskent het god delijk bestier, dat aan den staat nooit volmacht gaf het beroep te kiezen 'nor het individu. Onbillijk wordt de leuze, ais men hieruit concludeert, dat ieder getalen teerd kind recht heeft op hoogere ont wikkeling op kosten der gemeenschap, want ijdel zijn de motieven die voor dit vermeend recht plegen aangehaald te worden. Onjuist wordt het beginsel geïnter preteerd, als men volhoudt, dat 'teen amp is voor een kind, als zijn talenten iet alle tot hun recht komen bij gebrek aan ontwikkelings-mogelijkheid Want al zouden dc talenten van iemand minder uitgebuit worden dan ze verdienden, dan is dit nog niet noodzakelijk een ongeluk voor het kind zelf, noch voor zijn sland, noch voor de maatschappij. Wie door traditie of andere omstan verantwoordelijk voor elkander. Samen leven met den ander, in wat voor hem groot is en wat voor hem klein is. Geven, geven: dienen, dienen. Dat is levensgemeenschap. Dan zal onze samenleving kunnen zijn een arbeidsgemeenschap. En onze arbeid zal zijn een gebed en een storm van krachten tegelijk. En ge weldig zal ons werk zijn door de éénheid van onze liefde. Zoo kome de nieuwe gemeenschap. Nieuwe Gemeenschap Een nieuwe gemeenschap moet komen. Ik weet wel, dat wereldwijze men- schen uit rijpe ervaring, maar dan ook alleen uit ervaring, spreken: dit is een nieuwe en toch oude illusie, herhaling van een eeuwenouden droom, maar die toch niet vervuld zal worden. weet wel, dat te spreken over nieuwe gemeenschap gevaarlijk is, hel gevaar van het groote woord is er, het gevaar van de mode is er, het ge- >ar vai sociale coquetterie is er. Maar ik weet óók, dat het hier om niets anders gaat, dan het oude ideaal van het Christendom, de groote ge dachte van het Evangelie, die wij op nieuw gaan beleven. En ik weet óók, dat de roep om n nieuwe gemeenschap een waar achtig gebed is, een hartstochtelijke drang en een sterke wil. En overal hooren wij dien roep geheven, door dichters en mannen van zaken, door profeten en politici, door moeders en arbeiders en intellectueelen, door iederen mensch, die wakker is. Het is een roep, die uit het hart in onzen tijd komt. Hij is geboren uit onze ontgoocheling, wr.nt wat wij voor beschaving hielden is gebleken stoffelijk en geestelijk egoïsme te zijn, tot alles in staat. Hij is geboren uit schaamte, want nu weten wij, dat wij, vervuld van ons zelf alleen, langs onzen naaste, die toch ook een ziel heeft, heengingen; nu hebben wij de harteloosheid der gewoonte herkend, waardoor wij de vele misstanden duldden. Maar goddank roepen wij ook om een nieuwe gemeenschap uit spontane liefde, omdat wij niet anders kunnen. Eu zij is voor ons heilige noodzaak. Een nieuwe gemeenschap. Natuurlijk er reeds gemeenschap tusschen ensch en mensch. Niemand leeft los ,n den ander. Maar wat komen moet is een andere gemeenschap. Geen natuurlijke gebondenheid alleen, geen onderlinge afhankelijkheid, noodge dwongen; ook niet een kunstmatige organisatie, een vereeniging, waarin wij tocli allen onze eigen plaats be houden en ver van elkander blijven, neen, een band willen wij, een samenhang, een éénheid. Een nieuwe gemeenschap zal er zijn. Het is ons recht niet van onzelf alleen •uld te zijn. Onze diepste bestem ming is het en dit is goddelijke liefde om in te gaan in der ander, „te leeren zien met zijn oogen, te leeren hooren met zijn ooren, te leeren gelooven met zijn geloof, te verlangen met zijn verlangen, te bidden met zijn hart." En uit zielsgemeenschap groeit levensgemeenschap. Wij zullen dan onszelf alleen niet leven, geen cirkel trekken om eigen bestaan, maar het verbinden met het leven van den ander. Lijden met de lijdenden, ons hart vol van zijn leed. Blijde zijn met de blij den en dit vraagt grooter offer nog van ons. Mede-dragen de schuld van hem die heeft gezondigd, want wij zijn ONMISBAAR Op rail, op (iets- en eutotoohtjes, kunnen de opwekkende en vertriuchende eigen schoppen van KING pepermunt niet gemist worden. Het werkt kol- oudt KING peper- lunt Uw mond frisch n werdrijft elk gevoel en vermoeidheid. Revue. Er is helaas van opbloei nog bitter weinig te bespeuren. Richten wij onzen blik naar Genève, aar ter Ontwapeningsconferentie de grooten van de wereld al een paar maanden confereeren over de vermin dering der bewapening, zonder tot heden eenig tastbaar resultaat te be reiken. De meeste mogendheden staan aan den rand van den fïnancieelen onder gang. Ze weten met geen mogelijkheid, hoe zij het staatshuishouden verder moeten besturen, omdat de uitgaven de inkomsten blijven overtreffen. Voor de allernoodzakelijkste dingen, om maar eens te noemen de zorg voor de mil- lioenen werkloozen, is in vele landen geen geld meer. In het rijke Amerika, waar het zaken doen tot een godheid was verheven en waar rationalisatie en mechanisatie eeuwige welvaart zouden scheppen, zit men met millioenen werkloozen, die overgeleverd zijn aan een uitge putte particuliere liefdadigheid! Men voelde zich zoo zeker van het immer kunnen beheerschen van den toestand, dat men er zelfs nimmer aan werkloozenzorg gedacht had. Ook in andere" landen, waar men wel voorzorgen voor werkloosheid kende, staat men er weldra voor, dat men de werkloozen niet meer kan onderhou den. En wai dan? En bij zulk een toestand, waarbij men om het staatshuishouden niet vast te laten loopen, uit openbare betrek kingen duizenden en duizenden verzorgd de straat opstuurt, om leger der werkloozen te vergrooten, blijft elk land millioenen en millioenen noodeloos weggooien aan een krank zinnig hooge bewapening. Bij zulk een toestand moest het voor de machthebbers toch een gebiedende eisch zijn, om de strijdkrachten terug te brengen tot een noodzakelijk m' De ontwapeningsconferentie is zoover, dat men blij zal zijn, wam men uit elkaar kan gaan zonder for- meele ruzie onder elkander I Waar we ook nog volop vruchteloozen winter zitten, dat is op het terrein van de tarievenpolitiek. Alle landen hebben het stelsel van den vrijhandel prijsgegeven. Iedereen voelt, dat de vrije handel over de heele wereld de ideale toestand zou zijn. Elk land moest vrij over de heele wereld kunnen uitvoeren, wat het teveel heeft. De prijzen der artikelen regelden zich dan van zelf naar vraag en aan bod, terwijl van overproductie in eenig artikel van zelf geen sprake zou zijn, omdat dan de prijs zou dalen beneden het normale. Maar wat zien we nu gebeuren? Engeland sluit b.v. zijn grenzen ge heel of gedeeltelijk voor een artikel uit Frankrijk met het gevolg, dat Frank rijk uit tegenweer Engelsche artikelen gaat verbieden. Het is duidelijk, dat hierdoor een formeele economische oorlog ontstaat tot schade van alle landen. Huizen Holland, Weversaingel 28, Amersfoort Malaise tijd artikel Klompen Prijsverlaging bty den dag. Levering uit een voorraad van 1200 paar MANSKLOMPEN90 cent VROUWENKLOMPEN 70 cent JONGENSKLOMPEN 50 cent KINDERKLOMPEN 40 cent REUZENSTERK Aanbevelend, WEVERSSINGEL 28 AMERSFOORT I Fa. R. VAN OEN BURG ARNHEMSCHE8TRAAT I PIANO'S IN HÜHR YEIIIII6BAAR i Een ander gevolg is, dat in een land een geweldig teveel ontstaat van een bepaald artikel, dat daardoor geen loonenden prijs kan opbrengen, ter wijl in een ander land hetzelfde artikel scbaarsch en daardoor duur wordt. Dat moest niet zijn, zegt de groote massa en ze heeft gelijk. De mannen, die in de verschillende landen aan het zitten, zeggen dat ook en ze zijn zelfs bij elkaar geweest in Genève en hebben heel netjes op papier gezet, dat er vrije handel moet zijn over de geheele wereld. En 't gevolg: dat er niets van al dat moois terecht kwam en dat de tarieven-oorlog op zijn felst ontbrand is na die conferentie! Ook ons eigen land ondervindt van dien tarievenoorlog de nadeelige ge volgen. Hoe erg 't daarmee gesteld is, is dezer dagen gedemonstreerd door een request, dat de vertegenwoordigers van den Ned. landbouw, den midden stand en de industrie aan den minister hebben aangeboden en dat kort en goed hierop neerkomt: als gij, Neder- landsche regeering, niet spoedig van uw Duitsche collega gedaan kunt krij gen, dat Duitschland niet langer al onze artikelen weert, dan zullen wij onze oosterburen daartoe dwingen door een volledigen boycot van alle Duit sche artikelen, wat beteekent, dat de heele Nederlandsche samenleving alles zal weren, wat uit Duitschland komt. Linten Carbonpapier Stencils Fa. H. ELZEI7AAR LAN6ESTRflAT 84 TEL. 528 Binnenland Het vangen van kemphanen. De Nederl. Vereeniging tot Bescher ming van Vogels ontving dit jaar enkele mededeelingen over het vangen van kemphanen op de vaste vechtplaalsen. Zij weet, dat getracht wordt een deel van deze vogels naar het buitenland uit te voeren, doch dat kemphanen ook in Nederland o.a. in de plaatsen langs de Eem bij particulieren ten verkoop worden aangeboden. De Ver eeniging acht het van groot belang, dat de zoo merkwaardige vogels vol komen beschermd worden en zij doet een beroep op alle vogelliefhebbers om haar in te lichten over het vangen en het te koop aanbieden van deze vogels. Met medewerking van het pu bliek moet het mogelijk zijn aan deze ongeoorloofde vangst paal en perk te stellen. Nieuw Kamerlid. Als opvolger van den heer Guit als lid der Tweede Kamer komt in aan merking de heer W. Steinmetz te Am sterdam. Deze zal de benoeming niet aannemen, daar hij de plaatsvervanger is van den heer Kuiper voor den kwa liteitszetel „Arbeidszaken", terwijl de zetel van den heer Guit een z.g. vrije plaats is. Hiervoor komt nu in aanmerking Mevr. Albertine Steenhoff—Smulders, die, naar wij vernamen, zeer waar schijnlijk geen benoeming zal aan vaarden. Dan komt in aanmerking Mr. C. P. Romme, de leider van de Kath. Raadsfractie in den Amsterd. Raad. Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. StraatschenderijJ. A. P. Baarn f10 of een week tuchtschool. Geen inlichtingen aan Raad van Ar beid J. v. d. L. Rhenen f4 of 1 w. t. Verboden grondR. P. Putten f 15 of 6 d., H. v. d. H. Barneveld f5 of 2 d., A. J. v. d. H. id., M. W. N. id., E. E. zwervend id., H. A. J. v. V. id. plus f 20 of 8 d. voor valschen naam, E. W. Amerongen f3 of 1 d., W. D. id. Vunr aanleggen met brandgevaar: C. v. E. Ede f60 of 1 mnd., A. V. Renswoude f25 of 10 d. Ongekeurd vleesch in voorraad heb ben A. G. Amersfoort f 10 of 4 d. Leerplicht: G. v. O. Barneveld f2 of 1 d., H. V. Barneveld f5 of 2 d. Wet Openb. Middel van vervoer: W. C. T. Soest f I of 1 d., H. J. v. O. Amsterdam f 5 of 2 d., D. P. Amster dam f3 of 1 d. DronkenschapC. den E. Amersfoort 3 d. hecht., J. L. Amersfoort 3 week hecht., H. v. d. Sch. Amersfoort f 15 of 6 d., J. J. id., W. F. K. Amersfoort f 12 of 6 d., G. S. Amersfoort f 10 of 4 d., E. v. d. H. Baarn id., G. v. d. H. id., A. v. T. Utrecht id., H. S. Beverwijk id. Rijden op verboden weg of op ver boden tijd: H. v. d. H. Nijkerk f3 of 1 week tuchtschool; E. B. Putien f3 of 1 d.J. v. E. Amersfoort id.W. de R. Soesterberg id.G. B. Lunteren id.J. J. v. d. S. Utrecht 50 cent of 1 d.D. G. R. Amersfoort f3 of ld. Zonder rijbewijs of nummerbewijs J. W. Baarn f 10 of 1 week tuchtsch.; P. B. Ederveen f 3 of 1 d.H. v. B. Achterveld id.; J. O. Zeist f5 of 2d.; W. H. O. Soest id.J. R. Amersfoort f3 of 1 d.C. v. W. Baarn id.; M. J. de K. Utrecht f 2 of 1 d.R. A. v. D. Achterveld id.; E. H. Amersfoort f3 of 1 d. Wielrijden zonder licht: W. de G. Barneveld f3 of 1 d.H. v. B. id. A. A. S. Huizen f 5 of 2 d.D. v. A. Soesterberg id.; J. M. H. N. Barne veld id. Onvoldoende remmen J. B. Utrecht f 5 of 2 d.Ch. C. K. Soest f 3 of 1 d. J. V. Baarn f5 of 2 d. Doorgang niet vrijlatenJ. B. Amers foort f5 of 2 d.J. A. Zuilen f8 of 4 d.N. H. S. Amersfoort f 10 of 5 d.; J. T. W. Baarn f 15 of 10 d.D. v. d. B. Soest f25 of 10 d. voor Damestasschen Koffers en alle soor ten fijne Lederwaren LANGESTRAAT I05-AMERSF0QRT

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1