Hallo Hallo!
W. J. GERRITSEN
Doorzitten
HOFMANN'S SLAGERIJ
Groote Ballonnen reclame
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Cembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 17 juni 1932
ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 23
Veelheid van kennis is nog wijsheid
niet.
Epistel en Evantfelle.
Vijfde Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den
H. apostel Petrus; ill, 8—15.
Zeer geliefdenWeest allen eendrach
tig in het gebed, medelijdend, broeder-
lievend, barmhartig, bescheiden, nede
rig, geen kwaad met kwaad, nog schel
den met schelden vergeldend, maar
integendeel zegensprekendwant daar
liet leven liefhebben en goede dagen
wil zien, hij weerhoude zijne tong van
het kwaad en zijne lippen van bedrog
te sprekenhij wijke af van het kwade
en doe het goede; hij zoeke den vrede
en jage dien nal Want de oogfn des
Heeren zijn op de rechtvaardigen, en
zijne ooren naar hunne gebedenmaar
het aangezicht des tfeeren is tegen de
kwaaddoeners. En wie zou u schade
toebrengen, indien gij ijveraars zijt voor
het goede? Doch al lijdt gij ook iets
om de gerechtigheid, zalig gijVreest
dan hunne verschrikking niet en laat u
niet ontstellen, maar heiligt den Heer
Christus in uwe harten.
gen schijnen, doch die zich niet bezorgd
maken om hun innerlijke rechtvaardig
heid. „Qepleisterde graven, van buiten
schoon maar innerlijk vol bederf."
De menschen kan men bedriegen
maar Ood laat zich niet bedriegen en
's menschen waarachtige waarde hangt
van af hoe hij is in het oog van God.
Beijveren wij ons derhalve ons onbe
smet ie bewaren van deze wereld niet
alleen door de uitwendige zonden en
hare gevaren te vluchten, maar ook
door onze ongeregelde neigingen, be
geerten en gedachten naar het kwade
te onderdrukken en uit te roeien, dan
zal inderdaad het Rijk Gods in ons zijn.
EVANOELIE
volgens den H. Mattheus; V, 20—24.
In dien tijd sprak Jezus tot zijne leer
lingen: Indien uwe gerechtigheid die
der Schriftgeleerden en Pharizeën niet
te boven gaat, zult gij in het Rijk der
hemelen niet binnengaan.
Gij hebt gehoord dat aan de ouden
gezegd is: gij zult niet doodslaan; en
wie een doodslag begaat, zal stiafbaar
zijn voor het gerecht. Maar Ik zeg u:
al wie zich vertoornt legen zijnen broe
der, zal schuldig zijn voor het gerecht
en wie tot zijnen broeder zegt:Raka!
zal schuldig zijn voor den Raaden
wie zegt: Gij dwaas! zal schuldig zijn
voor het helsche vuur. Wanneer gij
derhalve uwe offergave brengt aan het
altaar, en daar indachtig wordt dat uw
broeder iets tegen u heeft, laat uw offer
daar voor het altaar en ga u eerst met
uwen broeder verzoenen; en dan zult
gij uw offer komen opdragen.
„FATA" Map 10 vel papier lOenv.
„FATA" Map 25 vel papier 25 env.
FATA" Bloes 100 vel papier
„FATA" Enveloppen(dooslOOsl).
KANTOORBOEKHANDEL
■jgF. A.TULPBb
Lingestr. 66 t.o, Krommestr. TEL 326
die dan als een Moeder, zachtkens en
liefdevol de oogen sluiten van een, die
misschien nimmer de moederliefde heeft
gekend
En als buiten alles jubelt, de stran
den bevolkt zijn, de bosschen vol men
schen, de steden en dorpen vol blij
gerucht, dan zitten zij, stil en eenzaam
zij, jonge vrouwen, en brengen plicht
getrouw hun offer aan de menschheid,
die lacht en niet weet. T. G.
Liturgische Kalender.
Week van 19—25 Juni.
Zondag 19. 5e Zondag na Pinkst.
Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e geb. H. Ju
liana van Falconeri, 3e H.H. Gervasius
enz. Pref H. Driev.
Maandag 20. H. Silverius, 2e geb.
A cunctis, 3e naar keuze.
Dinsdag 21. H. Aloysius v. Gonzaga.
Woensdag 22. H. Paulinus.
Donderdag 23. Vigilie van St. Jan,
zondei Gloria, 2e geb. Concede, 3e
voor Kerk of Paus.
Vrijdag 24. Geboortefeest H. Joannes
den Dooper (St. Jan) met Octaaf.
Zaterdag 25. H. Adelbertus, (Ned.),
2e geb. H. Wilhelmus, 3e Octaaf St.
jan, 4e voor den Paus.
Evangelie verklaring.
Vijfde Zondag na Pinksteren.
In de Misliturgie van dezen Zondag
vermaant ons de H. Kerk tot het onder
houden van Christus' grootste gebod:
het gebod der liefde. De beoefening
der liefde is de weg om ook zelf liefde
en Gods zegen te verwerven (Epistel),
en één van de ergste vijanden der
liefde is de kwade tong.
Het Evangelie van dezen Zondag
maakt deel uit van de beroemde pre
dikatie, die de Zaligmaker op een berg
in Galilea voor een groote menigte
volks gehouden heeft en die daarom
gewoonlijk de bergrede genoemd wordt.
In het voorgelezen deel daarvan ver
maant Jezus zijne leerlingen lot het
nakomen der goddelijke geboden niet
alleen uitwendig maar ook om den rn-
wendigen mensch daarnaar te regelen.
Niet alleen de uitwendige daden moeten
vermeden worden maar ook de inner
lijke gedachten, begeerlijkheden en ge
negenheden tot die daden moeten on
derdrukt worden. „Indien uwe recht
vaardigheid niet overvloediger is dan
die der schriftgeleerden en Pharizeeërs
(die alleen zich bekommeren om het
uiterlijke) zult gij het Rijk der Hemelen
niet binnen gaan."
Als voorbeeld daarvan neemt Jezus
dan het vijfde gebod„Gij hebt ge
hoord dat aan uwe voorvaderen gezegd
isgij zult niet doodslaan, maar Ik zeg
U dat niet alleen de uiterlijke doodslag
schuldig maakt, maar al wie op zijn
naaste vertoornd en vergramd wordt
reeds schuldig is voor het gerecht."
Vrijwillig toegeven aan inwendige
toorn of gramschap, zich overgeven aan
vrijwillige gedachten van wraak of ver
gelding is den Christen reeds verboden
omdat uit die inwendige gezindheid
de uitwendige daden als uit haar bron
en oorsprong te voorschijn komen.
In dezelfde Bergrede geeft de Za
ligmaker dan nog een ander voorbeeld
ter verduidelijking betreffende het zes
de gebod, waarin Hij zegt dat tot de
Vaderen gezegd is: Gij zult geen over
spel bedrijven, maar lk zeg U alwie
reeds overspel begeert, vrijwillig on
reine gedachten en begeerten in zich
koestert, schuldig is aan dit gebod.
Mochten de Christenen deze groote
waarheden eens ernstig bij zich zeiven
overwegen! Hoevelen zijn er die even
als de Pharizeeën tevreden zijn wan
neer ze zich maar onthouden van de
uitwendige daden, wanneer ze in het
oog der menschen maar rechtvaardi-
Otterzin.
Men klaagt menigmaal over de op
offeringen, die men zich getroost heeft.
Deze heeft een voorgenomen uitstapje
niet kunnen maken, een ander heeft
en ander niet kunnen koopen.
men vindt zich dan erg onge
lukkig!
Vele kleine plannen komen niet tot
uitvoering en telkens noemt men dat
dan: „opofferingen".
Allerhande klein igheden, die wij zwaar
tillen en erg belangrijk achten worden
voor ons opofferingen als wij het ge
stelde doel moeten prijs geven.
Er zijn er echter zoo weinigen, die
weten, wat het is„iets op te offeren",
die weten, wat het is: „een offer te
brengen".
Het leven vraagt van ons in het al
gemeen maar kleine offers, die wij
echter zelf zoo groot maken, zoo be
langrijk.
Een nachtwake aan een ziekbed lijkt
ons een offer, gebracht aan de mensch
heid een ontzegging van een genot,
al is het maar zeer tijdelijk, lijkt ons
een offer, dat we vooral in stille moeten
dragen, zóó, dat iedereen aan ons merkt
dat we een offer brengen.
Maar werkelijk een offer te brengen,
werkelijk zich op te offeren, met een
blij gemoed en vreugde op het gelaat,
och, die kunst verstaan zoo weinigen!
En toch zijn er onder ons, die dik
wijls heel bescheiden en stil, zonder
martelaars-gezicht, een offer brengen
zoo groot en zoo verheven, dat al onze
offers daarbij in het niet verzinken.
Gij kent ze allen, ze zijn misschien
uw huis geweest, ze hebben U mis
schien bijgestaan.
Het zijn onze liefdezusters.
Jonge vrouwen, heel jong soms, mei
den blos der kinderlijke jeugd op hare
Eenheid.
Vele zaken, waarover tusschen ka
tholieken verschil van meening bestaat,
worden genoemd vrije, in-beginsel-on-
'erschillige zaken.
Tusschen katholieken bestaat verschil
van meening het valt niet te ont
kennen over zaken, die de levens
belangen van ons volk raken (denken
wij alleen maar aan de militaire kwestie
Gaat het inderdaad aan, al die zaken
Ie verlagen tot in-beginsel-onverschil-
lige zaken?
Speelt niet het beginsel, ons katho
liek beginsel, een belangrijke rol bij
de beantwoording van de vraag, of de
Staat al dan niet kan doorgaan met
meer uit te geven dan het bedrag zijner
inkomsten bij de kwestie van verdee
ling van belastingdruk? in de zaak van
eenzijdige ontwapeningofwederzijdsche
gelijktijdige vermindering van bewape
ning? in het vraagstuk van den ge-
centraliseerden ambtenaren-staat, en de
staatkundige werkzaamheid van vrije
maatschappelijke groepen?
Wij zijn te spoedig en te gaarne ge
neigd, om een zaak te stempelen tot
een vrije, tot een in-beginsel-onver-
schillige. Dat geeft vrijheid, om tot een
oordeel te komen, dat ons in onze
particuliere omstandigheden past en
aanstaat.
Maar verraadt dat niet juist ons ge
brek aan cultuur? Het toont ons knecht
schap aan materieele invloeden, aan
ideeën-werelden die niet de onze zijn.
Wij zijn onszelf niet. Beïnvloed als wij
worden door lectuur, die niet van onzen
huize is om een der sterkste oor
zaken van onze geestelijke slaafschheid
te noemen varen wij In al die vrije
kwesties mee in scheepjes, waar men
ons wel passagier, maar geen boots
man wil laten zijn.
Dat er tusschen ons verschil van
meening is over sommige zaken, welke
diep in het maatschappelijk leven in
grijpen, komt, doordat wij ons wijs
maken, dat dat alles vrije en in-begin-
sel-onverschillige zaken zijn.
Zeker, het beginsel zal niet altijd en
tot in alle détails precies het weggetje
afpalen dat in de practische politiek
doorloopen moet worden evenmin
als het beginsel dat gedaan heeft in de
kwestie van de verhouding van het
openbaar en het bijzonder onderwijs,
evenmin als het zulks doet bij het
vraagstuk van de salariëering van het
overheids-personeel.
Maar het andere verkeerde uiterste
is, net te doen, alsof geen beginsel
met al die zaken van practische politiek
te maken heeft.
Het feit, dat wij in sommige zaken
onderling oneenigheid vertoonen, if
niet het bewijs, dat die zaken in-be-
ginsel-onverschillig zijn, maar levert
het bewijs van ons cultuurgebrek, dat
ons vooralsnog belet tot een sterke
geestelijke eenheid geestelijke een
heid in groote vragen van het maat
schappelijk leven te komen.
En hoezeer dit cultuur-gebrek ons
knauwt, blijkt wel uit de poging, het
te bestendigen en te verergeren, door
te doen alsof er geen vuiltje aan J-
lucht is en de katholieken alleen in
beginsel-onverschillige zaken niet
stemmig zijn.
Laten wij liever zien, wat er aan
hapertdat is onze kans, om beter te
worden. T. G.
wangen, met een warmkloppend hart
en met snelstroomend bloed, staande
nog midden in het jeugdleven, dat
opbloeit naar omhoog en niet en nooit
naar omlaag. Zij zijn het onder meer,
die offers brengen, stil,zwijgend, zonder
ophef, zonder veel woorden.
Zij zijn het, die zitten aan het ziek
bed, meer dan één nachtwake, in som
bere, stille ziekenkamer, waar mono
toon tikt het klokje: tik-tak, tik-tak,
iedere tik een seconde verder in de
Eeuwigheid. En daar buiten jubelt de
zon en daar buiten klinkt het blijde
levensgeluid.
Zij zijn het, die zitten aan het ziek
bed van den lijder, wiens nabijheid
levensgevaarlijk is; zij zijn het, die
jeugd en schoonheid offeren, terwijl
anderen zich verre houden.
Zij zijn het, die waken en helpen
aan het ziekbed van zoo menig arm,
verlaten menschenkind en zij zijn het,
Vreest geen Examen
want er is een middel dat U kalm houdt
waardoor Uw geest helder blijft.
Mijnhardt's Zenuwlabletlen behoeden U VO'
zenuwachtigheid. Zezijn verkr ijgbaar in koke
van 75 ct. bij Apoth. en Drogisten.
Onze Landbouw
Onze landbouw heeft in de naaste
toekomst niet veel goeds van het bui
tenland te verwachten. Duitschland
gaat nog meer ijveren voor het zich
van het buitenland onafhankelijk maken
wat betreft de voorziening in de agra
rische behoeften. Wij hebben op het
oude Duitsche ministerie met v. Schiele
als landbouwminister afgegeven, doch
het nieuwe kabinet schijnt nog veel
drastischer maatregelen te willen nemen.
De nood in den Duitschen landbouw
moet zeer hoog gestegen zijn, niette
genstaande de tal van belemmerende
bepalingen, die den invoer in den weg
slaan. Men zal den import nog meer
doen verminderen en de landbouw
productie met allerlei mogelijke maat
regelen aanmoedigen. Hoe dit zal uit
werken, zal de toekomst kunnen leeren
wij hebben echter rekening te houden
met een hernieuwde inkrimping van
hetgeen wij aan onze buren kunnen
leveren.
België en Frankrijk zullen daarbij
niet achterblijven. Want het gevolg van
een verdere beperking van den invoer
in Duftschland.ilie natuurlijk niet alleen
Nederland zal treffen, maar ook de
andere landen, die Duitschiiad van
landbouwproducten voorzagen, is een
dumping in de regionen, die nog niet
zoo drastisch zijn opgetreden. Doch
deze landen wij noemden daartoe
België en Frankrijk zullen hiervoor
weinig voelen, omdat ook zij hun eigen
landbouw hebben, die zij niet aan hun
lot kunnen overlaten. Wij zien dit al
in België, waar de tendenz naar verdfcre
protectie net zoq hard groeit als bij
ons en wij kunnen daarop hoe langer
hoe harder afgeven, daarmede wijzigen
wij niet de overheerschende mentaliteit.
Ook Frankrijk gaat hoe langer hoe
meer de beschermende richting uit.
Er blijven dus nagenoeg geen landen
over, die ons surplus aan boter, kaas,
eieren, groenten, etc. zullen kunnen
opnemen en wij moeten daarom aan
de eene zijde onze hoop maar stellen
op een mislukking van Ottowa, zoodat
Engeland daardoor meer in de richting
van een Noordzee-pact zal worden
gedreven. Daar zien wij de eenige
mogelijke oplossingeen toenade
ring van Engeland tot ons, zij het ook
door den nood gedwongen, zou heel
wat misere kunnen wegnemen.
Wij zijn echter zoover nog niet.
Bovendien weten wij niet, hoe Ottowa
zal afloopen. Weten de Britsche ge
bieden een onderlinge tolunie met
elkander te sluiten, welnu, dan zal het
weer heel wat tijd en moeite vergen
om ons daaraan te verbinden, terwijl
Engeland in het meest gunstige geval,
wel zal eischen, dat wij ons alsdan
Hin het Engelsche regiem zullen aan
passen, hetgeen o.a. wil zeggen, dat
wij den gouden standaard zullen heb
ben te verlaten, zooals Financial Times,
een der Engelsche leidende financieele
bladen, ons geregeld wil opdringen.
Wij kunnen echter niet wachten.
Vandaar de maatregelen van onzr
geering om het binnenlandsche
bruikvan landbouwproducten zoo hoog
mogelijk op te voeren. Vrijwillig is
onze bevolking daarvoor niet te vinden
rest dus niets anders dan het nemen
van wettelijke maatregelen, die ons
daartoe dwingen. Men kan dit verkeerd
vinden, maar men kan nu eenmaal
niet oproeien tegen een wereldstroo-
ming en men heeft van twee kwade
zaken de beste te kiezen. Het is voor
onze nationale welvaart, waarvan wij
ten slotte allen afhankelijk zijn, heel
wat beter dat het onze vitale bedrijven
goed gaat dan dat wij wat goedkooper
op de internationale markt kunnen
koopen en daarbij ons eigen bedrijfs
leven in de put werken. Ons inkomen
is per saldo afhankelijk van het resul
taat van ons geheele bedrijfsleven;
verminderen deze inkomsten snel, dan
zullen ook wij dit in ons materieele
leven gaan bemerken, de een vlugger
de ander later.
Met die steunmaatregelen moeten
wij ons echter niet in slaap laten
sussen, want daarvoor zijn ze niet be
doeld. Het moet een overgangsmaat
regel zijn, die wij moeten benutten
in den tusschentijd aan te
in de veranderde conjunctuur.
Wij zien dan ook met groote vreugde,
dat velen onder ons niet stil blijven
zitten; dat er nog ondernemingsgeest
in ons land heerscht en dat wij ons
niet door de crisis laten terneerslaan.
Ten eerste hebben wij het Hero-initia-
tief, waarbij binnenkort niet-alcoho-
lische dranken zullen worden vervaar
digd uit Nederlandsch ooft bereid en
welke dranken de geheele wereld zui
len worden rondgezonden, dank zij de
wijze, waarop den afzet dooi de Hero
Conservenfabrieken wordt geregeld.
Onze ooftbouwers zullen dit initiatief
dankbaar moeten zijn.
Verder ontstaan alom in ons land
vereenigingen, die er op uit zijn om
nieuwe procedé's te zoeken om onze
producten in aangenamen en gewaar-
deerden vorm te kunnen slijten. Ons
intellect moet zoeken, wat voor toe
passingen er nog mogelijk zijn en in
overeenstemming zijn met de sterk
wisselende behoeften. Het was immers
sleeds een grief tegen den Indischen
suiker-producent, dat zij slechts suiker
maakten en suiker verkochten en nim
mer aan mogelijke|bijproducten hebben
gedacht (zooals o.a. de celotex etc.)
Hulzen Holland, Weversaingel 28, Amersfoort
Malaise tijd artikel Klompen
Prijsverlaging bij den dag.
Levering uit een voorraad van 1200 paar
MANSKLOMPEN90 cent
VROUWENKLOMPEN 70 cent
JONGENSKLOMPEN 50 cent
KINDERKLOMPEN 40 cent
REUZENSTERK
Aanbevelend,
WEVERSSINGEL 28 Jt AMERSFOORT
IIBACIH^IANO'S I
Voortreffelijk in eU opzicht MB H
Vraagt catalogus en condities aan E
bij de vertegenwoordiger
Fa. R. VAN DEN BURG.
ARNHEMSCItEWBO
De olie-industrie drijft momenteel toch
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. H. ELZET7AAR
LAN6ESTRAAT 84 TEL. 528
op de reeks waardevolle bijproducten,
die men langzamerhand heeft weten
te vervaardigen 1
Kwaadspreken.
Busken Huet zegt ergens:
„Als wij wisten wat onze beste vrien
den soms zeggen achter onzen
wij zouden geneigd zijn een woning
te bouwen in het diepst van een on
doordringbaar woud."
Huet houdt nu wel van overdrijven,
maar toch, er wordt veel meer kwaad
gesproken, dan menigeen wel zou den-
De muggen gonzen eerst,
Dan plegen zij te steken,
Maar menschen last'ren vaak.
Ook na het vriend'lijkst spreken.
Sommige mannen en vrouwen heb
ben oogen en zien niet, hebben ooren
en hooren niet, maar zij hebben ook
ongen enzwijgen nooit 1
Zonnebrand en Stukloo
van Huid en Voeten
PUROL
verzacht en geneest
Binnenland
Hulp in Nood.
Het is nu de tijd voor ons allen,
om metterdaad te toonen, dat we het
Evangelie van de liefde belijden vol
gens het liefdevolle woord van Mgr.
Janssen, onzen Aartsbisschop.
„Aan de armen en aan hen. die le
gen wil en dwang leegloopen", aldus
onze Aartsbisschop, „zullen we leeren
dat we allen broeders zijn in Christus,
we zullen leeren, dat zij die de midde
len hehben, zich niet terugtrekken in
hun huizen en zoo nu en dan maar
eens een schandelijke kleinigheid geven.
We zijn niet verantwoord met een
bordje aan de deur of met de afgifte
van koud geld door een dienstbode.
Juist van de hoogste standen moet het
voorbeeld komen van zichzelf geven.
We moeten niet geven aan datgene,
waarvoor wij voelen, wij katholieken
moeien voor alles voelen en van hoog
tot laag leeren geven. Zoo zullen dan
ook de noodlijdenden begrijpen, dat
het hier geen vertooning is, maar een
kruistocht van liefde, dat zij op u allen
zullen kunnen rekenen.
Wij zullen den kruistocht prediken
i liefde, zooals Franciscus predikte,
die niet zei, maar zich in al zijne liefde
en deugd in de straten van Assisië ver
toonde. We zullen prediken door ons
te geven en wij zullen ons met allen
een en dezelfde voelen, stammend van
één God en allen verlost door Gods
Zoon."
St. Jansdag te Laren.
De diensten op St. Jan, Vrijdag 24
Juni, zijn als volgt
De H.H. Missen zijn om 6uur,
uur, 7'/, uur en 8 uur, terwijl de
Plechtige Hoogmis om 9 uur is. Om
11 uur trekt de processie uit.
Om kwart voor elf wordt met de
klok geklept, als teeken dat al dege
nen, die tot de processie behooren, in
de kerk aanwezig moeten zijn. Bij
aankomst op het kerkhof: predikatie,
Tantum-Ergo en Zegen met het Aller
heiligste. Dan keert de processie terug.
Bij aankomst op het kerkpleinde ge
bruikelijke gebeden ter eere van St.
Jan, Tantum Ergo, terwijl van de loggia
uit de Zegen met het Allerheiligste zal
worden gegeven.
Daarna wordt het bekende lied van
St. Jan gezongen, 's Namiddags om 5
uur plechtig Lof met feestpredikatie.
Bezuiniging.
„De Morgen" schrijft:
Van een zijde, welke we tngewijd
achten, wordt ons thans het genoemde
begrootings-tekort van 170 millioen
ook opgegeven. En men verzekert
tevens, dat in den Ministerraad zou
zijn besloten, de voorstellen derCom-
missie-Welter geheel of nagenoeg ge
heel te aanvaarden.
Daarop zijn aan alle Departemen
ten de begrootingen teruggezonden om
deze te wijzigen in dien zin, dat de
veranderingen, welke zonder wettelijke
goedkeuring te behoeven kunnen wor
den aangebracht, nu reeds worden
uitgevoerd.
Dit houdt o.a. in de reeds vermelde
korting op de salarfSsen van respec
tievelijk 8 en 13 procent, met dien
verstande, dat de thans tijdelijk gel
dende korting daarin is verwerkt, dus
van tijdelijk vast wordt. Een en ander
zou ingaan op 1 Januari 1933 a.s.
De werktijd voor de ambtenaren
wordt verlengd en in verband daar
mede zal aan een groot aantal perso
nen ontslag worden gegeven. In aan
merking komen allereerst ongehuwde
personen beneden de 35 jaar alsmede
personen boven de 60 jaar.
Verder zullen de Kamer o.a. inplaats
van het nog niet behandelde ontwerp-
Terpstra gelegenheidsontwerpen inzake
wijziging van de Onderwijswet wor
den voorgelegd. O.m. moet het in de
bedoeling liggen alle door het Rijk
betaalde boventallige onderwijzers te
ontslaan, Ten aanzien van door de
gemeenten betaalde boventallige on
derwijzers zal een wetswijziging wor
den voorgesteld, welke ook hun ont
slag beoogt.
Omtrent den Raad van State doet de
Commissie zooals ook reeds elders
werd bericht geen bepaalde voor
stellen. Wel noemt zij het wenschelijk,
dat deze uit hoogstens 8 4 9 leden
zal bestaan met overeenkomstige be
perking van personeel.
LANOESTRAAT 47 TELEFOON 1166
Vrijdag en Zaterdag
Ieder die voor f 1.50 besteedt ontvangt een reuzenballoO