Dc Eembode
I
STUDIEBOEKEN
R. K. Spaarbank - Amersfoort
T School- en
Teekenbehoeften
Fa. h. Elzenaar
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 6 Sept. 1932
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billljlm tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentfën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 44
Dat huisgezin zal gelukkig zijn, waar
de verstandhouding der verschillende
leden het resultaat is van karakter,
genomen in de hoogste beteekenis; het
huisgezin, waar het huwelijk van vader
en moeder gesloten werd door overeen
stemmenden zin, waar het niet ontstaan
is door verwarde begrippen, of door een
mengeling van beweegredenen, waar
voor men niet durft uitkomen.
Kloosters en
Beschnvlntf.
Ten tijde toen de Zuiderzee zich
vormde, doordien de Noordzee de dui
nenreeks der Waddeneilanden verbrak,
begon de Middel- of Boornzee, die
als een zeer groote inham Friesland in
liep zóó ver, dat Sneek en Ijlst nog
zeeplaatsen waren, zich te vullen
met de kostbaarste zeeklei en slibde
in een betrekkelijk kort tijdstip geheel
dicht. Het is rondom dat tijdstip, dat
de bloeiperiode der kloosters in Fries
land aanving.
De kloosters stonden, zooals ook nu
nog, overal rechtstreeks onder hunne
paters-provinciaal en onder hunne pa-
ters-generaal, terwijl aan het hoofd der
kloosters in Friesland stonden prelaten
of abten.
De kloosters in Friesland behoorden
in hoofdzaak echter slechts tot twee
orden, (Leeuwarden kreeg later een
klooster van Dominicanen) namelijk tot
de orde der Cisterstiensers en tot de
orde van Premonstreit.
Opvallend is in de geschiedenis der
Friesche kloosters het feit. dat bij voort
during aan het hoofd dier kloosters
stonden buitengewoon bekwame man
nen niet alleen, maar ook practische
mannen.
Deze ver vooruitziende abten of
prelaten waren het, die de leiding der
waler-keeringswerken op zich namen
bij het dichtslibben der Middelzee en
de zeedijken in het aanzijn riepen
vooral in de gemeenten Ferwerderadeel
en het Bilt (het z.g. Monnikenbilt was
geheel hel werk der Hallummer monni
ken etc.) Zij waren de mannen, die
het eerst den stoot gaven aan de sluis-
werken, het graven van kanalen, het
instellen van poldergemalen, het maken
van wegen, de invoering en het prac-
tisch toepassen van de zuivelbereiding,
want tot op dien tijd was de zuivel
bereiding hier onbekend en bestond
de veeteelt hoofdzakelijk in het vet
mesten. De monniken waren ook de
bouwmeesters der meeste parochieker
ken die althans hoofdzakelijk doorhunne
geldmiddelen gebouwd werden. Vandaar
dan ook die eigenaardige, steeds weder-
keerende bouwtrant van kerken en to
rens. Reist men met den Noord-Frie-
schen Locaal-Spoorweg van Dokkum
naar Leeuwarden, dan ziet men te
Ternaard, Holwerd, Blija, Mar rum,
Wester-Nijkerk, Finkum, llijum etc.
steeds hetzelfde model torens en kerken.
De torens kolossale gevaarten met
hooge brandmuren, gedekt door een
gewoon huisdak; de kerken zeiven
zeer groot en ruim in Gothische bouw
orde, alle met ronde koorsluiting.
Al deze bouwwerken werden opge
richt door de Hallummer monniken en
de teekeningen etc. werden opgemaakt
in de kloosters. Zeker eigenaardig is
het dat men nergens anders zulke torens
en kerken aantreft, dan alleen hier
op het platteland in Denemarken. De
overeenkomst is vrij wel te verklaren
het waren in Denemarken dezelfde
kloosterorden als die welke hier
Friesland voor het grootste {deel de
Parochiekerken gebouwd hebben.
KANTOORBOEKHANDEL
A. TULPH
Langestr. 65 t.o. Krommestr. TEL 326
Binnenland
voerde, was een besproken wagen ge
vuld met een troep feestgangers of
potverteerders en er werd gedurende
deheelereis weer geducht ge-kovacs-
lajosd.
„Heel Nederland is voor een tijdje
laten we hopen, dat de deun den
weg van alle deunen volgt en dus vóór
1933 in het „nevelzwart verleden" ver
dwijnt muzikaal vergiftigd door dien
nonsensikalen deun.
„Aan wien de schuld?
„Wij aarzelen geen oogenblik in
ons antwoord aan het Nederlandsche
volk, aan zijn aanbidding van het
vreemde, zijn minachting van het eigene,
zijn vooroordeel, dat wat van buiten
komt vanzelf beter, mooier, voornamer
moet zijn dan wat de landgenoot voort
brengt op nijverheids-, wetenschappe
lijk- of kunstgebied.
„Want er was eens een Nederlandsch
toonkunstenaar, die Louis Schmidt
heette en meende de gaven te bezitten
om zich als componist en dirigent een
zekere beroemdheid, althans populairl-
teit te kunnen verwerven en wel langs
radiografischen weg, en de invloedrijke
A.V.R.O. gal hem gaarne een kans.
Maar haar leiders en hij zelf zijn men-
schenkenners, althans kenners van het
zwak der Nederlanders, dat we boven
reeds hebben gegispt. Zij herinnerden
zich hoe het gros der bewoners van
de lage landen bij de zee had gedweept
met jazz-koningen als Paul Whiteman,
Jack Hylton en Dajos Bela. En dc
Nederlandsche musicus besloot zijn
naam in het Hongaarsch te vertalen
diende zich bij het publiek aan als
Kovacs, dat smid beteekent. En daar
de Hongaren hun voornaam veelal
achter hun „van" plaatsen, heette hij
voortaan Kovacs Lajos, voor het oog
en voor het oor een naam om van te
smullen, geknipt om er een voor het
vreemde zoo licht in geestdrift ont
vlammend publiek vlot te laten in
vliegen. De vreemde ster aan den mu-
zikalen Nederlandschen hemel werd
met gejuich ingehaald, kwam, zag
overwon, trok volle zalen en zijn na
was en is nog op ieders lippen, sedert
hij de handigheid had zijn schuilnaam
op muziek te zetten, een deun, die in
sloeg, hoe zin- en zielloos dc woorden
ook mogen zijn. Zin en ziel zijn trou-
eer vijanden aan populariteit. In
Volksliederen zijn nog wel andere
oorbeelden te vinden. Men denke
alleen maar aan Eikenhout is eikenhout,
een axioma, dat de echte Limburgers
toch nimmer moe worden In koor te
'erkondigen. Maar daar is tenminste
geen woordHongaarsch bij.
„Geef zoo'n heer Schmidt eens on
gelijk als hij over Budapest in Hilver
sum lot aanzien kan komen, dat hij
het niet met een buurtverkeertje doet.
De kortste weg is nu eenmaal niet altijd
dc beste en een volk heeft de toon
dichters, die het verdient.
„Aanbidders van het vreemde ver
dienen, dat ze bij den neus genomen
worden. Dat veel „Engelsche schoenen"
In de Langestraat gemaakt worden is
van algemeene bekendheid cn er is
een tijd geweest, dat ze eerst een tochtje
over zee heen en weer moesten maken
om bedrieglijk met vreemd merk als
buitcnlandsch goed te worden ingevoerd
En wij hebben ons laten vertellen, dat
nog altijd in Nederlandsche textielfa
brieken vervaardigde stoffen voor hee-
renpakken eerst de Noordzee overgaan
om als echte Engelsche stoffen meer
aftrek te kunnen vinden cn het Neder
landsch heerendom in den waan te
brengen, dat ze sjieker gekleed gaan
dan de burgerman, die zich met Til-
burgsch of Twenlsch goed tevreden
stelt.
„Met vruchtengelei gaat het niet zoo
bedrieglijk, maar er zijn nog altijd zoo
genaamde fijnproevers, die beweren dat
Engelsche jams zooveel meer hun ver
wende tongen streelden dan die uit het
eigen vruchtbaar land, die naar
daar als inlandsch wordt verkocht
Nederlandsche bezoekers, die zoo'n
lap als reisherinnering meenemen. Ook
Indië moet in dezen atnemer zijn.
„De voorzitter van een Nederlandsche
reisvereeniging deelde ons mede, dat
Nederlandsche reizigers in Bern een
boeketje edelweisse in een zeer be
klant winkeltje koopen als herinnering
aan de Zwitsersche bergen cn misschien
thuis wel vertellen, dat ze dit Alpen
bloempje met levensgevaar hebben ge
plukt, terwijl in werkelijkheid werd ge
kweekt inBoskoop.
De wereld wil nu eenmaal bedro
gen zijn."
Dienstplichtigen-Retraite
te Amersfoort.
Dienstplichtigen-Retraites zijn lang
zamerhand al iets gewoons geworden.
Ze keeren jaarlijks terug tegen den tijd,
dat een nieuwe lichting moet opkomen.
Al onze Retraitenhuizen zien dan groe
pen van onze aspirant-recruten binnen
hunne muren, waar ze zich door gebed
en geestelijk onderricht op hun dienst
tijd voorbereiden. Prachtwerk! Een
werkdringend door.-l onze Bisschoppen
aanbevolen. Een jongeman, die vóór
zijn kazernetijd 'n goede Dienstplich
tigen-Retraite meemaakt, weet wat hem
wacht, weel hoe hij ook als militair
goed en flink katholiek kan zijn, en gaat
met vertrouwen naar de kazerne. Z'n
ouders kunnen op hem rekenen. Hun
zoon kan als 'n betere katholiek naar
huis terugkeeren.
Jongelui, die aan de Retraite te Amers
foort wenschen deel te nemen, gelieven
zich spoedig op te geven bij de Directie
van het Retraitenhuis te Amersfoort, of
bij den ZeerEerw. Heer Aalmoezenier
i Straelen. Zand 31, Amersfoort.
De vereering van het vreemde.
In „Neerlandia" vertelt V. S.
„Dezer dagen verliet ik mijn woning
om mij naar den trein te begeven. Op
mijn weg daarheen kwam ik langs een
pleintje waarop een troepje vacantie-
kinderen aan het spelen was.
„Zij maakten een rondedansje en
zongen geen Nederlandsche school
versjes, geen Nederlandsche kinder
deuntjes, zelfs geen Nederlandschstraat-
lied, maar ze dreunden eentonig: O
Kovacs, o, Lajos, en het scheen of de
onverstaanbaarheid van die klanken,
dus het vreemde, een bijzondere be
koring voor hen had. Dat ze Hongaarsch
zongen, waren ze zich niet bewust,
evenmin de beteekenis.
„Een straat verder onthaalden straat-1 smaak de mededinging kunnen door
muzikanten de bewoners van den om-1 staan.
trek en de voorbijgangers op een hunner„Met gedrukte katoentjes is het weer
populairste nummertjes en weer schet-leen ander geval. Wij hebben onseens
terde het legen de huizengevelslopin Twente laten vertellen, dat vandaar
O, Kovacs, o, Lajos! I dat goed naar de Noordkust van Afrika
'„ln den trein, die mij naar het Haagje! wordt verscheept (op bestelling) en
Van een oud-stadgenoot.
In zijn reisbrieven In dc Maasbode
hreef P. H. H. o.m. over
,Een model Missionaris"
het volgende over onzen oud-stadge-
jot Pastor Boekenoogen.
Op een der eerste dagen, dat ik de
eer had met Bisschop Brems door
Kopenhagen te gaan, ontmoetten wij
vlak voor het belangrijke kwartier.dat
den Hollanders als verblijf was toege
wezen, een jongen slanken priester,
die ons werd voorgesteld als Pastor
Boekenoogen.
Pastor Boekenoogen, missionaris op
de Faëro-eilanden.
Lezers, kijkt 't eens na op de land
kaart en gij zult bevinden, dat Pastor
Boekenoogen werkzaam is
meest Noordelijke gedeelte
Deensche missie.
op den meest eenzamen
post. Als één in deze dagen de sym
pathie heeft verworven van iedereen,
die het voorrecht heeft met hem kennis
te maken, dan is dit Pastor Boeken
oogen geweest. Een blijmoedig optimist,
een edel idealist, een gelukkig mensch,
een heilig priester, een bewonderens
waardige held, een man, wien de
deugd en het Godsvertrouwen uit de
eerlijke, open oogen straalt.
Een model missionaris.
Niet zonder ontroering en stijgende
bewondering hebben wij zijn levens
verhaal aangehoord, het levensverhaal
van een amper dertigjarig
pas twee jaar priester is.
Hij was een jonkman van twintig
ar en in den handel werkzaam, waar-
>or hij zelfs Noorwegen bezocht. Daar
op zijn eenzame reizen rijpte bij hem
de gedachte om missionaris te worden
Een late roeping met al de moeilijk
heden daaraan verbonden.
Jong als hij was, was hij toch te
oud om nog humaniora te gaan slu-
deeren op een klein-Sfmiiiarie. Van
Amersfoort waar hij woonde, bekend
met Mgr. Olav. Smit, die onderwijl
Vicaris Apostolicus van Noorwegen
was geworden, trok hij met dezen in
1922 naar Oslo waar hij naarstig
Latijn ging studeeren bij Pastor Ugen,
en G ieksche les nam bij den Domi
nicaner Pater Tyar, terwijl hij tegelijk
het voordeel had om terdege thuis te
raken in 't Noorsch.
Hij verbleef in Oslo tot het voor
jaar 1924, onderwijl hij nog aldaar een
ernstige operatie had te ondergaan en
hij de eenige Katholieke patiënt was
het Katholieke ziekenhuis te Oslo.
Toen ging Pastor Boekenoogen zijn
theologische studiën maken aan de
Propaganda te Rome.
In 1930 werd hij te Rome tot priester
gewijd. In overleg met den Prefect der
Propaganda, Kardinaal van Rossum,
BECHSTEIN PIANO'S
Hei ideaal van den muziekliefhebber
De vertegenwoordiger:
Fi.R.VAN OEN BtlRfi-tMEOSFOORT
besloot hij een verkenningstocht te
maken naar dc Faëro-eilanden met het
gevolg dat hij besloot zich daar als
missionaris te vestigen.
Korten tijd verbleef hij nog in De
nemarken om zich ook in het Deensch
tc bekwamen.
In 1870 was korten tijd een Katho-
iek priester, Pastor Bender op de
Faëro-eilanden werkzaam geweest, de
bedoelde missie behoorde toen nog
onder de Noordpool-missie.
De weinige parochianen, die Pastor
Bender tot zijn kleine gemeente mocht
rekenen, emigreerden in den loop der
jaren, het kerkje werd verkocht, de
missie opgeheven.
Pastor Boekenoogen kon, toen hij
in 1931 op de Faëro-eilanden kwam,
weer geheel opnieuw beginnen, de
eenige Katholieke, die hij er nog aan
trof. was een stokoude vrouw, die zich
log maar weinig herinnerde.
Een paar eerwaarde Zusters verge
zelden Pastor Boekenoogen naar zijn
eenzamen post, en daar was hij ge
lukkig mee, want de Zusters zijn altijd
de trouwe helpsters in de missie, en
't was de fout van Pastor Bauer ge
weest, dal hij in zijn tijd niet over
Zusters had kunnen beschikken.
In Mei 1931 vestigde Pastor Boe
kenoogen zich dan in de hoofdplaats
der Faëro-eilanden, Törshavn.
Torshavn heeft weinig overeenkomst
met het schitterende Kopenhagen. De
bewoners zijn voornamelijk op heel
dit eiland is geen boom te bekennen
aangewezen op de vischvangst, en
het grootbedrijf is de klipvisch. een
andere soort bereiding van de stok-
ischen gedroogde gezouten kabeljauw.
Wat ook Pastor Boekenoogen's da
delijks voedsel is.
Pastor Boekenoogen heeft een huisje
gehuurd, dat als kerkje moest dienen-
Heel veel keus had hij niet. Voor het
venster plakte hij een biljet met de
aankondiging „des Zondags Hoogmis
omdes middags om Lof met
predikatie.
En van den eersten dag af kwamen
de eilanders nieuwsgierig opzetten.
In een van de kamertjes van de
woning heeft hij het altaar opgesteld,
in het daaraangrenzende mogen de
belangstellenden samenkomen, in het
nauwe gangetje iet of wat achter de
deur staan de Zusters met het harmo
nium opgesteld om met haar zang de
H. Mis of het Lof te begeleiden, iel of
wat verdekt anders wordt de aandacht
der nieuwsgierigen te veel afgeleid.
Na den Zondag worden altaar en
harmonium weer uit de kamers weg
geruimd, want de overige dagen moe
ten de kamers weer dienst doen als
school.
Eerst is Pastor Boekenoogen met
een soort van kindertuin begonnen,
waar hij de kinderen van het eiland
bezig hield met spelen. Uit dezen
kindertuin is toen de school gegroeid.
Voor de meer opgeschoten jongens
is hij een patronaat begonnen, en heeft
zelfs met hen een voetbalclub opge
richt. Maar men moet wel begrijpen,
dat dit allen Protestantsche jongens
zijn, tot zelfs zijn misdienaars toe zijn
Protestant.
Met Kerstmis kwamen de ouden van
dagen hem vragen, of de Pastoor ook
geen Kerstfeest gafwant dat deden
het Leger des Heils en de predikant
ook. En te zamen met de Zusters
organiseerde Pastor Boekenoogen eer
Kerstfeest met een versierden Kerst
boom, en de Zusters hadden lekkere
taarten gebakken, en het gerucht ging
over heel het eiland, dat het feest van
den Katholieken Pastor het schoonste
was geweest van allemaal.
Trouwens de Zusters staan bij de
eilandbewoners in goeden faam, vooral
bij de visschers, die de Zusters ken
nen van het Hospitaal op IJsland.
De Pastor zelf moet door het pri
vaatlessen in Fransch, üuitsch en
Italiaansch in zijn dagelijksch onder
houd voorzien, waarvan nogal gebruik
gemaakt wordt, omdat deze kennis van
buitenlandsche talen velen te pas komt
bij hun handel in de klipvisch.
Bij de opheffing van de eerste
missiestatie op de Faëro-eilanden was
een Mariabeeld van Törshavn over
gebracht naar Kopenhagen, vandaar
onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Goedgekeurd bl| Koninklijk Bctlull d.d. 14 Maart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAG AVONDS van 7
uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 3%, pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Kannier: Amnterdamnche Baak.
L. Vrouw van Törshavn,
in de toekomst veel zegen verwacht.
Twee jaren zit Pastor Boekenoogen
i op zijn Faëro-eilanden, groten
deels van het jaar in de kou en in het
donker bij zijn eenzame petroleumlamp,
die hem tegelijk licht en warmte moet
geven.
En zoowaar de energieke en won
derbaar op God vertrouwende mis
sionaris koestert alweer groote plannen.
Hij heeft zijn teekening al klaar voor
n kerk, een jongens- en een meisjes
school, een ziekenhuis en een huis
voor de Zusters.
„En dat alles komt er", zegt hij met
dien wonderen overmoed van den op
God levenden missionaris.
Maar voorloopig zou hij al erg ge
lukkig zijn, als iemand in Holland hem
verraste met de „His Master's Voice"
gramofoonplaten met de gezongen Mis
der Paters Benedictijnen van Solesmes
Dat zou in den aanstaanden Kerst
nacht ongewonen luister bijzetten aan
zijn Kerstviering in zijn houten huisje
Törshavn.
Aan den heer L. A. Galis werd op
den dag, waarop hij voor 25 jaar in
dienst trad bij de Spoorwegen, door
Amerstoortsch Mannenkoor, waarvan
jubilaris lid is, een serenade ge
bracht door het zingen vanhetToast-
lied van Van Poppel, om te eindigen
Das hat Muslk getan'"
R. K. Spaarbank.
Verslag over de maand Augustus '32.
Totaal verschuldigd a
31 juli
Ingelegd Augustus
1 later weer naar IJsland gegaan,
nu heeft Pastor Boekenoogen het beeld
weer teruggekregen voor zijn eigen
kerkje, en dat wordt nu de historische
Langestraat 84 Telef. 528
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort
inleggers op
f 333.855.48
f 1.971.45
Terugbetaald Augustus
Verschuldigd 31 Aug. '32 1327.672.26
Totaal afgegeven 2882 boekjes, waar
van in omloop 2062. Het Bestuur.
Door de coöperatieve vereeniging
„Gemeenschappelijk Belang" is op den
Ouden Soesterweg een pand gehuurd
met het doel daarin een coöperatieve
kruidenierswinkel te vestigen. In voor
bereiding zijn plannen tot stichting
eener coöperatieve bakkerij.
Op 14 en 15 September a.s. houdt
de Vereeniging van oud-leerlingen van
Tuinbou wcursussen in café Het Boompje
aan den Heiligenbergerweg een onder
linge Dahlia-tentoonstelling.
Onteigeningen.
Bij Kon. besluit is goedgekeurd een
besluit van den raad der gemeente
Amersfoort van 24 November 1931, tot
onteigening, ingevolge art. 77, 4', der
onteigeningswet, ten name van die ge
meente; ten behoeve van den bouw
van volkswoningen, van perceelen in
het complex grond, gelegen Ie Amers
foort, tusschen Coninckstraat, het plant
soen Noord en Zogstraat.
Eveneens is goedgekeurd een besluit
van den raad der gemeente Amersfoort
van 23 Februari 1932, tot onteigening
ingevolge art. 77, 4°, der onteigenings
wet, ten name van de gemeente van
de bij dat besluit aangewezen per
ceelen ten behoeve van den aanleg
van den Woestijgerweg en den Everard
Meysterweg.
Ter gelegenheid van het 15-jarig
beslaan der gymnastiekver. „Excelsior"
werd een rondgang ondernomen, waarbij
voor het gemeentehuis een legpenning
voor het archief van de gemeente den
burgervader werd aangeboden.
Met hartelijke woorden dankte de
burgemeester namens het gemeente
bestuur.
De aannemer van de nieuwe be
werking der gemeente. De gemeente
had hem een bedrag van f2°68.89
toegekend. Een arbitrage-commissie
heeft thans in deze zaak uitspraak
gedaan en bepaald, dat de aannemer
Roos een bedrag van 12539.90 zal
moeten worden betaald, terwijl deze
f 1000 zal moeten betalen voor abritrage-
kosten en de gemeente f250. De aan
nemer krijgt dus ruim f700 minder
dan hij aanvankelijk van de gemeente
had kunnen krijgen. Voor den stads
architect is deze uitslag mede een
1-succes.
In hel jaarverslag van de Nulsspaar
bank wordf melding gemaakt, dat hef
ingelegde kapitaal lot boven de vijf
millioen is gestegen.
De toename van het tegoed was
13 procent, die van het aantal inleg
gers 12 procent (van 12974 tot 14475).
Op het einde des jaars waren er
1307 spaarbusjes in omloop.
De bruto winst bedroeg f77.720.39,
waarvan na aftrek van de bedrijfson-
koslen en de gebruikelijke afschrijvin
gen overblijft f 41.733.39 netto (vorig
jaar f 40.340.03). Het pensioenfonds
werd evenals vorige jaren verhoogd
met f4000 en 4 pet. rente over het
vorig saldo, zijnde f835.95.
Aan renle werd in het afgeloopen
jaar uitgekeerd f 151.175.82 tegen
f 121.245.30 in het jaar 1930.
Het verkeer.
In verband met de asphalteering der
Utrechtschestraat zullen met ingang
van Maandag 5 September 1932 de
autobussen AmersfoortUtrecht Amers
foort— Nunspeet, Amersfoort—Barne-
veld (via Achterveld). Amersfoort
Scherpenzeel, Amersfoort—Barneveld
(via Terschuur), Amersfoort— .Vijk bij
Duurstede, komende vantif de Varkens-
markt, in plaats van de Utrechtschestr.
rijden langs Weslsingel—AchterDavids-
hof—Plantsoen—Utrechtsche weg, ter
wijl genoemde autobussen, komende
vanaf het station, de volgende route
zullen nemen: Stationsstraat-Vlasak-
kerweg Bergstraat lulianaplein—
Arnhemscheweg—Arnhemschestraat.
Het verkeer naar Amsterdam en
Utrecht wordt eveneens geleid over
den Weslsingel, terwijl het verkeer,
komende vanaf het Station, geleid zal
worden via het Laantje en Arnh.straat.
De uilvoering van het loodgieters-
werk aan de 52 woningen der bouw-
vereeniging St. Bonifacius is gegund
aan de firma Steenbeek.
Ten bate van hel Jeugdwerk In de
arochie van St. Ansfridus (Kath. Jonge
Meisjes, Kath. Verkenners, Jonge Werk
man) wordt eene verloting gehouden.
De prijs per lot is 25 ct. Er worden
wk fraaie prijzen beschikbaar gesteld, ln
ereplaats'R'üVlhof'had "tegen" de gè-|t>et laatst van November heeft de
meente een vordering van f 14.131.72 trekking plaats,
ingesteld, wegens niet voldoende mede-1 ooo—