F. A.Tulp
Kantoorboeken
Ordners
Kaartenkastjes
Kaartsystemen
Kantoorboekhandel
KING
Bel dan op No. 42
N.V. Middenstands-Bank
Kantoorboeken
Fa. H. Elzenaar
Bouwplannen
K«ato«r en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DEFEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
P« tWemuiKltnbulten Amersfoort f 1.10. franco per
pow. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 3 Jan. 1933
ADVERTENTiEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
AdvertentiCn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 78
v Wit zich „uitleeft", t.
ètkefd.
Voor Driekoningen.
De aanbidding van het Christuskind
door de Wijzen uit het Oosten neeft
alle eeuwen door dichters, schrijvers
en Schilders geïnspireerd om ons in
woord en beeld deze gebeurtenis voor
oogen te stellen. Ook in de gebruiken
in de verschillende landen bij de vierinj;
van het Driekoningenfeest kunnen wi
een bewijs zien, dat dit feil steeds op
de volkeren een diepen indruk e
maakt heeft.
Christus wilde bij Zijn komst op deze
wereld het eerst bezocht en aanbeden
worden door de arme herders, maa,-
daarna moesten ook de machtigen der
aarde hun cijns aan den Koning der
koningen komen betalen.
Steeds weer treft ons de groote be
reidwilligheid van deze koningen om
het teeken, dat ze in de ster zagen,
te volgen. Zij, die uit verschillende
streken te zamen kwamen om door den
geest Oods geleid hun gaven te gaan
offeren, aarzelden in het minst niet om
deze neer te leggen aan de voeten van
een schijnbaar gewoon menschenkind
geboren in een omgeving, die het
tegendeel van koninklijk was, ofschoon
zij zeker iets geheel anders verwachl
Groot Is dan ook het geloof van
deze mannen geweest. Evenals de H.
Apostel Paulus, toen hij op den weg
naar Damascus door het teeken van
God getroffen werd, zullen deze kr>
ningen gevraagd hebben.Heer wat
wilt Gi], dat ik doen zal". Ook zij
hebben oogenblikkelijk aan het teeken
en aan den slem van God gehoor ge
geven.
.Wat wilt Gij, dat ik doen zal?'
Voor deze vrang komen wij allen eens
of meerdere malen in ons leven te
staan. Zullen wij het teeken volgen of
ons afwenden en het oogenblik der
genade vruchteloos aan ons laten
voorbijgaan
Dit is de groote les, die Driekoningen
ons geelt.
Laten wij, zooals eenmaal de Wijzen
uit het Oosten deden, de ster van ons
H. Geloof volgen en ons niet in ver
warring laten brengen, ook ai verdwijnt
soms het teeken boven een plaats der
Edelheid, waar een booze en wereldsche
voist als koning Herodes heerscht.
Wanneer wij moedig die plaats ver
laten, dan zal de ster wederom ver
schijnen en ons daar brengen, waai
wij den Christuskoning zullen zien, niet
als een arm en hulpbehoevend kind,
wat Hij uit vrijen wil om ons le ver
lossen eenmaal geworden is, maar in
vollen glans en majesteit. VICTOR.
Nieuw Jubeljaar.
De H. Vader heefl door middel van
de moderne radio-vinding aan de luis
terende katholieken in alle landen en
op hetzelfde oogenblik verkondigd, dat
Palmzondag van het komende jaar een
Jubeljaar begint. Negentien eeuwen
zijn er dan voorbijgegaan sedert aan
een kruis bij Jeruzalem de Zoon Gods
de wereld verloste. Negentien eeuwen,
en ondanks dz vervolgingen, de revo
luties en oorlogen, gaat de door Hem
gestichte Kerk voort, te doopen, te
heiligen en zalig te maken.
Het .Anno Santo" of heilig jaar is
een Tijdperk ditmaal eindigend op
Langestraat 65 t.o. Krommestr.
Telefoon 326
VITESSE
Type- en Copieerinrichtiog
Kon. Wilhelmlnastraat 10
Verricht alle soort typewerk
tegen billijke prijzen
School voor Stenografie en Typen
Paaschdag 1934 waarin de gebeden
en goede werken der Kerk een bijzon
deren zegen en genaden over de ge-
loovigen afroepen.
Reeds in 1300 werd het ingesteld
door Paus Bonifacius VIII, die een vol
len aflaat verleende onder bepaalde
voorwaarden. Twee eeuwen later stelde
men voor 't eerst 'I gebruik in vai
openen en sluiten der H. Deur, d.i. de
deur ter rechterzijde van den hoofd
ingang der Sint Pieterskerk, door den
Paus.
In deze eeuw is dit het vierde .Anno
Santo", uat door de Pausen is afge
kondigd. Het eerste geschiedde door
Leo XIII in 1900, het tweede door Paus
Pius XI in 1925, het derde later
verlengd in 1929 bij gelegenheid
van het gouden jubilé des Pausen.
Van het nieuwe jaar hoopt de H.
Vader, en de katholieken over de ge-
heele wereld zullen zich daarvoor in
spannen, een algemeenen zegen voor
de menschheid in meer broederliefde,
die elkander voorthelpt en dient ver
van de opstanden, bewapening
oorlogsconflicten.
Binnenland
Bij Kon. besluit is benoemd tot rijks
archivaris in Utrecht jhr. mr. B. M. de
Jonge van Ellemeet, thans rijksarchiva-
in Noord-Holland te Haarlem.
Goede Raad.
Rector Bols, de geestelijke adviseur
van den R. K. Volksbond te Amster
dam, sprak zijn mannen dezer dagen
toe als volgt
.De menschen zijn het wachten moe
en overal ontwaart men een groote
prikkelbaarheid, de criliek wordt feller,
er heerscht bitterheid, er groeit drang
naar radicalisme. Die sfeer vindt men
overal terug, op politiek, sociaal
kerkelijk terrein; ook bij ons, Katho
lieken, of is er wel één groep dit iaar
van verschillende zijden zoo lel be
stookt als juist de geestelijkheid.
„Het klinkt zoo aanlokkelijk voor de
verslagen menschheid van dezen tijd
als het radicalisme toont, hoe eenvou
dig met zijn middelen de oplossing is
te vinden van den huidigen toestand.
„We weten, het beperkt zich vol
strekt niet tot onze katholieke bevol
kingsgroep alleen, met name onder de
socialisten heeft de radicale groep zich
danig geroerd. Hu leuze is bekend
het socialisme nu! Zoo kent men z<
ook bij ons: het solidarisme nu! De
fout is: dat onze radicalen aAieil ver?
wachten van den uiterlljken niaterieelen
ombouw van de maatschappij, maar zij
verliezen daarbij uit het oog, dat die
herstelde maatschappij vorm een geeste
lijke rijpheid vordert. Oe vrees is niet
ongegrond, dat hierdoor hun radica
lisme op een mislukking zal uitloopen
en daarmee kapot gemaakt, wat is
opgebouwd.
„Het is opmerkelijk, dat het radica
lisme voor een goed deel niet wordt
voorgestaan door hen, die aan den
opbouw tot nu toe hebben meegewerkt,
maar voornamelijk door zulken, wier
eenig aandeel lot nu toe geweest is...
ertiek. Men ontmoet ze, die beweren,
dat we noodig hebben op economisch
terrein het Russische communisme en
dat we dan later wel eens praten over
PEPERMUNT
Met de heerlijke, opwekkende
eigenschappen van het edele
natuurproduct en onder contróte
van het laboratorium: Dr. van
Hamet Roos Harmens. Adam.
de belangen van den godsdienst. In
plaats van Christus' deviesZoekt eers:
het rijk Gods, keert men in dit geval
de feiten om.
,Een dergelijke mentaliteit ontmeet
men ook in verschillende publicaties
van radicale zijden. Het is toch een
algemeen verschijnsel, dat diezelfde
groepen, die maatschappelijk onmid
dellijk radicale hervorming voorslaan
in hun periodieken en publicaties zoo
rauw, soms op Tribune-achtige wijze
uitvallen tegen personen, vormen en
gebruiken en instellingen der Kerk of
der Kalholieken. Natuurlijk kan men
heel braaf onderscheid maken en zeg
gen, dat die personen of instellingen
de Kerk zelf niet zijn. Maar zoo maakt
men de Kerk tot een abstract idéé of
een embleem aan den muur, terwijl
levende Kerk. zooals zij zich be
weegt onder ons, verachtelijk wordt
gemaakt en neergehaald.
„Niet zonder bedenking, ook uit
ielsbelang, is dergelijke radicale stroo
ming. Spreker haalde daarom aan de
slotzinnen van Paus Pius XI uit Qua-
dragesimo Anno: laten allen er naar
streven, onder de leiding en de leering
van de Kerk, tot de geestelijke ver
nieuwing der maatschappij het hunne
bij te dragen, overeenkomstig ieders
talenten, krachten en maatschappelijke
positie en laten zij daarbij niet zich
zeil of hun eigen belangen zoeken, maar
de belangen van Jezus Christus; noch
hun eigen meening tegen eiken prijs
willen doordrijven, maar ook de beste
plannen bereidwillig prijsgeven, als het
hoogere gemeenschappelijk belang dil
mocht vorderenopdat in alles en bo
ven alles Christus regeere, aan wien
alle eer en glorie toekomt in eeuwig
heid."
Piano's - Vleugels
Fa. R VAN DEN BURG
Hebt U een
Taxi of auio noodig
Amersfoort.
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Qracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Ups Safe-loketten
Verzilveren van coupons Êau deïst redieten Incaaseericgen
Spaar-deposito's rente 3 Va pet.
Belangrijke
Mededeellngen.
Naar wij vernemen zullen in de pa
rochiekerk van den H. Henricus in de
maanden Januari en Februari door den
bekende conferencier Pater Lector
Winkel C^.P. een serie conferenties ge-
nouden worden over sociale onder
werpen. en wel op de volgende dagen
en over de volgende onderwerpen
Vrijdag 13 Jan. De sociale kwestie.
Vrijdag 20 Jan. Kerk en Eigendom.
Vrijdag 27 Jan. Kerk en Arbeid.
Vrijdag 3 Febr. Kerk en Kapitaal.
Vrijdag 10 Febr. Rechtvaardigheid
en Liefde.
Vrijdag 17 Febr. Beantwoording van
ingezonden vragen.
Ofschoon deze conferenties op de
eerste plaats gegeven worden voor
niet Katholieken zijn ze toch ook voor
belangstellenden katholieken toegan
kelijk. De aanvang is telkens te half
acht.
N u t sspaar bank.
In het jaar 1932 werd totaal inge
legd f 7.706.518,28 terugbet. f7.531.005
zoodat totaal 240.093 posten werden
behandeld en f175.513 28 meer werd
ingelegd dan terugbetaald.
Het inleggerskapitaal steeg van
f5.205.997.78 op 1 Jan. tot f5.535.356.80
op 31 Dec. '32. Ingeschreven werden
2248 nieuwe inleggers, terwijl van 1230
het geheele tegoed werd uitbetaald,
zoodat het aantal spaarders toenam
met 1018; op 31 December bedroeg
hun aantal 15.475. Door de afhaaldienst
van spaar- en belastinggelden werd
opgehaald f541.42922.
Geslaagd.
Voor het te Amsterdam gehouden
examen Duitsche Handelscorrespon
dentie (Mercurius) slaagden onze stad-
genooten Mej. E. G. Rouwhorst en de
heer A. E. van Duin beiden opgeleid
door den heer K. W. Feuerstein,
Kapelweg 97, alhier.
In een ledenvergadering van de afd.
Amersfoort van den Alg. Ned. Fascisten
Bond is het geheeie bestuur afgetreden
en heeft zich met het grootste gedeelte
der leden geschaard onder Ir. Mussert,
leider der Nationaal Socialislische Be
weging.
ALLE LJNIATUREN
LOSBLADIGE BOEKEN
Speciale Registers
(Bestelt deze vroegtijdig)
Langestraat 84 Telef. 528
Landhuizen, Woonhuizen,
Bedrijfsgebouwen.
Beg'ootlngen, berekeningen.
Gewapend beton.
Adviezen kosteloos
P. Jos. Hak, A'chitect
Timorstraat 17 - Amersfoort
In een der nieuwe winkelpanden
aan de Kamperbinnenpoort vestigde
zich het Electro-Technisch Bureau van
de firma G. Boekenoogen, tot dusver
gevestigd in de Krommestraat. Voor de
betrokken firma beduidt dit een voor
uitgang van beteekenis. Het magazijn
is zeer ruim gesorteerd en de nieuwste
snufjes vindt men er.
Er circuleert een adres onder de
ingezetenen dezer gemeente, dat ge
richt is aan Ged. Staten en waarin
gevraagd wordt het raadsbesluit tot
stichting van een zwembad in Birk-
hoven niet goed le keuren. In het adres
worden als hoofdmotieven genoemd
de slechte economische toestand en
het hooge bedrag.
Amersf. Dagblad meldt, dat de
bioscoop Amicitia in exploitatie zal
worden genomen door den heer J.
Jogchem, directeur van het City-Theater
De eerste bioscoopvoorstelling in Ami
citia is bepaald op 29 Januari a.s.,
waarin vertoond zal worden„Das
Blaue vom Hiramel".
A.s. Woensdag 12—4 uur wederom
VOLKSVISCHDAG
4 en 5 mooie gebakken visschen
voor 1 kwartje
IJMUIDERV1SCHHANDEL
UTRECHTSCHESTRAAT 40
Het gesprek van den dag.
De Barikiellng van
5 I) La Mohinette.
I.
Niei ver van het dorp Aywaille, ligt
een klein eenzaam huisje in een aller
liefste omgeving en me: een bekoor
lijken naam la Mohinette (maisonnette
is huisje). Oorspronkelijk was het een
kluis, daarna langen tijd een schuil
plaats voor boosdoeners, totdat het, in
het jaar 1797, bescherming verleende
aan twee geheimzinnige personen, waar
van de een, gelijk weldra blijken zal.
een staatsman van beteekenis moet zijn
geweest. Ze verdwenen onder vreemde
omstandigheden, die langen tijd onver-
kiaarbaar waren, maar waarover een
ontdekking, later in een naburige grot
gedaan, ten slotte eenig licht kwam
werpen.
Op eet, laat uur In den avond van
den 12en Thermidor van het jaar V
der Eerste Fransche Republiek, (24
Juli 1797), kon men drie personen, Iwee
mannen en een vrouw, zien gaan langs
een vrij slecht voetpad, destijds de
ecnige wig om van het dorp Louvegnez
L'. rechtstreeks naar Aywaille te komen.
De eenc man, met een flinken stok
A sewapend, droeg een wijde blauwe
f, k<ct«n muts va.i vossevei, en bewees
door zijn zekere houding en vasten
tred dat hij met den weg vertrouwd
was. De ander was eveneens als een
boer gekleed, maar aan diens houding
en gang kon men wel merken dat hij
zich in die dracht niet thuis gevoelde.
Wat betreft de vrouw die op zijn arm
leunde, zij was geheel verhuld in een
dunnen mantel, waarvan zij de kap
over het hoofd had getrokken, zoodat
men onmogelijk iets kon zien van haar
trekken, noch van haar gestalte, noch
van haar kleedij.
Na een twintig minuten geloopen te
hebben stond de eerste man stil, krabde
zich eens over 't voorhoofd, en deed
alsof hij wat zeggen wilde, maar er
kwam niets, totdat zijn metgezel hem
uit de benauwdheid hielp door te
zeggen„Wat nu, Gilles, waarom sta
je stil
„Meneer Sylvain," antwoordde de
boer, „het bosch dat u daar ziet is
het Bosch van den Graaf."
„Van welken graaf?"
„Van een uit den ouden tijd, ze
welen zelf niet hoe hij heette."
„Nu, en wat voor bijzonders is er
aan dat bosch?"
„Er is.... Meneer, ik wou u wel even
alléén spreken."
„Ja, ik begrijp je. Maar als je niet
spreekt waar Mevrouw bij is, dan maak
je haar nog maar angstiger.... Zeg eens:
loopen wij eenig gevaar? Verberg mij
niets, ik bid je."
„O, Meneer, bang moet u niet wezen,
ik geloof niet dat er op het oogenblik
reden toe is. Maar ik acht het toch
mijn plicht u te waarschuwen, dan
weet u wat u in geval van aanranding
te doen staat."
Kom vriend, spreek maar vrij uit
er loopt kwaad vclk rond in 't Bosch
van den Graaf, is 't niet?"
..Niet altoos. Meneer; maar soms
liggen ze toch op de loer om teizigers
te overvallen. Ze zeggen dat een bende,
waarvan Samuel Carême het hoofd
heet te zijn, hier bijeenkom', wanneer
ze in dit gedeelte van de streek iets
willen uitvoeren."
„Zoo, maaki een dievenbende hier
het land onveilig?"
„Meer dan één, Meneer, en hoe kan
het anders in dezen lijd?"
„Ja, 't is overal zoo, in de heele
republiek; dat komt van de misstan
den die er op het platteland heerschen,
en van de zwakheid en beginselloos
heid van het Gouvernement,... Maar
wie is die Samuel Carême?"
„Een Jood uit den Elzas, die vrij
rondloopt in Luik, ofschoon men hem
openlijk met den vinger aanwijst als
het hoofd dezer moordenaars en brand
stichters... Maar ze zeggen ook dal hij
een stille verklikker is van de staats
politie van het Directoire. Zijn bende
dient hem dus tot tweeërlei doelein
den. Daarom is hij zeker zoo brutaal
er. .aten ze hem met rust!"
Wat je daar allemaal zegt is niet
heel bemoedigend; maar we moeten
in vredesnaam de dii gen nemen zoo
als ze zijn, en onzen weg voortzetten.
Jij bent flink en dapper en je hebt
een stevigen stok; ik ben goed ge
wapend, en heb met mijn vrouw nog
wel andere gevaren getrotseerd dan
die waaraan Samuel Carême ons zou
kunnen blootstellenVooruit dus maar!"
En de drie reizigers betraden het
Bosch van den Graaf, waar alles duister
doodstil was.
*la een minuut of lien loopens hoor-
i ze, links van hun pad, het kraken
van dorre lakken; en van een zijpad,
eenige schreden vóór hen, kwam plot
seling een n,an te voorschijn die mid
den op den weg stilhield.
„Wie daar?" riep Gilles, de vóór
man, eveneens stilstaande.
Een stem antwoordde:
,Ga maar door en wees niet bang.
Ik ben heel alleen, en at ken ik je
niet, ik durf zeggen dat ik een even
eerlijk man ben als jij."
„He, Paquay, ben jij het? Waar kom
je zoo laat vandaan?"
„He, Crahay!,... Hoe vreemd dat ik
je niet dadelijk aan je stem herkende
Ik kom van Hayen waar ik langer
bleef dan mijn plan was; maar jij zeil,
hoe kom je hier? En je hebt gezel
schap.... Goeden avond samen! Wie
zijt gij
De heer Sylvain ve'^enoegde zic'1
met een droog: „Goeder, avond
Intusschen keek de gids alsof hij
in groote verlegenheid zat, zocht naar
een geschikte verklaring van 't geval
en niets vinden kon.... Maar eindelijk,
daar had hij wat!
„Die man en die vrouw hier zijn
niet uit onze streek. Ze komen uit
Duitsch Luxemburg. Ik ontmoette ze
een eindje hier vandaan; gelukkig voor
hen, want zonder mij zouden ze nooit
den weg gevonden hebben naar Harzé.
waar ze wezen moeten."
„Zeg, oolijkerd, je maakt me wat
wijs I" lachte Paquay„maar jouw
zaken gaan mij niet aan. Nu, ga maar
door; ik hoop dat je geen erger ont
moetingen hebben zult dan deze met
Goejenavond dus, Gilles 1 f
goejenavond. Meneer en Mevrouw -
uit Duitsch Luxemburg zooals ik uit
Parijs!" En schaterend verdween h
zijn eigen pad volgend.
Gilles Crahay begon weer te loopen,
en wel zóó vlug, dat de anderen be
grepen dat hij er zijn redenen toe had;
ze deden dus hun uiterste best om hem
bij te houden. Eindelijk waren zij uit
het bosch. Toen bleef de boer hijgend
stilstaan en zei: „Neemt u mij niet
kwalijk dat ik u zoo liet draven, maar
er was 'reden voor! Ik geloof zeker
dat die kerel van zooeven er een is
van de bende van Samuel Carême.
Zocht hij zijn makkers, of stond hij
op wacht, of wilde hij op eigen houtje
een eenzamen wandelaar overvallen?
ik weet het niet en het doet er ook
niet toe. Maar 't was beter om op
onze hoede te zijn, want hij had best
kornuiten in de buurt kunnen hebben
die hij ging waarschuwen. Maar nu
zijn we vlak bij Haie-du-Chêne; daar
z'jn huizen, en daar hebben we stellig
niels meer te vreezen." j
„Voor 't oogenblik misschien," zei de
heer Sylvain, maar voor de toekomst ben
ik op deze ontmoeting niets gerust."
„Hoezoo, Meneer?"
(Wordt vervolgd.)