F. A.Tulp
IE
Kantoorboeken
Ordners
Kaartenkastjes
Kaartsystemen
Kantoorboekhandel
Kantoorboeken
Fa. h. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt'één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
i de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 13 Jan. 1933
ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
in den morgen zijn bezorgd.
Zes en Veertigste Jaargang - No. 81
r—
Hj Het effect van den oorlog is bij velen
geen effecten.
Epistel en Evangelie.
2e Zondag na Driekoningen.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen; XII, 6-16.
Broeders I Daar wij gaven bezitten
.^Verschillend naar de ons geschonkene
genade, hetzij proletie-gave overeen
komstig den regel des geloofs; hetzi
een dienstambt in het dienen; hetzi
Iemand leeraar is in het leeraren; is hi
vermaner in het vermanen; die uitdeel
in eenvoudigheid; die overste is met
Ijver; die barmhartigheid doet met blij
moedigheid. De lietde zij ongeveinsd.
Haat het kwaad, hecht u aan het goed
bemint elkander met broederlijke liefde
^voorkomt elkandc" in eerbetoon; zijt
niet traag in den ijver; weest vurig in
den geest; dient den Heer;verblijdtu
In de hoop; zijt geduldig in de ver
drukking; volhardt in het gebed; weest
mededeelzaam voor de behoeften der
heiligen; oefent gaarne de gastvrijheid.
'Zegent die u vervolgen, zegent en vloekt
niet! Verblijdt u met blijden, weent met
weenenden; zijt eensgezind onder
elkander; tracht niet naar het hooge,
maar hebt smaak voor het nederige!
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; II, 1 11.
JIn dien tijd was er eene bruiloft te
'Kana in Galilea; en Jesus' Moeder was
.daar. En ook Jesus en Zijne leerlingen
Vwerden ter bruiloft genoodigd. Toen er
nu gebrek aan wijn was.zeide de Moeder
van Jesus tot HemZij hebben geen
wijn. Jesus zeide haar: Wat heb Ik
met u, Vrouwe? Mijn uur is nog niet
gekomen. Zijne moeder zeide tot de
bedienden: Doet alles wat Hij u zeg
gen zal. Er stonden nu daar, ingevolge
de reiniging der Joden, zes steenen
kruiken, houdende elk twee of drie
maten. |esus zeide hun: Vult de krui
ken met water! En zij vulden ze tot
boven toe. En Jesus sprak tot hen
Schept nu en brengt het aan den hof
meester! En zij brachten het. Als nu
de hofmeester het water, dat wijn ge
worden was, proefde, (hij toch wist niet
van waar die was; doch de bedienden,
die het water geschept hadden, wisten
het), riep de holmeester den bruidegom
en zeide tot hem: leder mensch stelt
(eerst den goeden wijn op, en wanneer
'men goed gedronken heeft, dan di
(minderen; doch gij hëbt den goeden
wijn tot nu toe bewaardDit eerste der
jwonderleekenen deed Jesus te Kana
van Galileaen Hij openbaarde zijne
heerlijkheid, en Zijne leerlingen geloof-
in Hem.
Evangelie verklaring.
2e Zondag na Driekoningen.
Het Evangelie van dezen Zondag
Hoont ons den Christus Zich openbarend
aan het joodsche volk door zijn eerste
^.wonder. Sinds dien zou Hij zich nog
'\£door andere teekenen aan het Joodsche
*$volk openbaren, daardoor Zijn woorden
^bevestigend dat Hij was de Messias,
we Zoon van God. Aangezien de won
derbare verandering van water in wijn
geschiedde op een bruiloftsfeest, biedt
Veit feit gelegenheid nog eens te wijzen
op Je verhevenheid en heiligheid van
(;liet huwelijk. De Katholieke Kerk leert
dat het huwelijk is de overeenkomst
5'ivaardoorniaii en vrouw zich vereenigen
jjfin één ondeelbare levensgemeenschap
/tot voortplanting er. opvoeding van het
Bienschelijk geslacht.
Toen God den mensch schiep, schiep
Hij hen, man en .rouw, gaf hun de
neiging en het vermogen voort te
Blijven bestaan in een hun gelijkende
nakomelingschap. Hoe zal echter de
Opvoeding der kinderen verzekerd zijn.
Wanneer man en vrouw vrijelijk ieder
huns weegs kunnen gaan, zonder zich
eerst door den huwelijksband verbon
den te hebben?
Van den beginne af is de huwelijks
overeenkomst een natuur'ijke instelling
Gods geweest en volgens de overle
vering der H. Kerk heeft Christus de
Cchtvereeniging verheven tot een Sa
crament om de dikwijls zware en
moeilijke plichten en offers aan de
foortbrenging en opvoeding der kin
deren verbonden naar behooren te ver
vullen. Hoog en heilig is de taak der
gehuwden wanneer ze, staande in den
fllenst van den Schepper, medewerken
aan het voortbestaan van het mensche-
8k geslacht, om welkjdoel te bereiken
od de Heer den mensch neigingen
(er bevrediging heeft ingelegd. Helaas,
welk een verkrachting van Gods ver
ordeningen en ontheiliging van het ver
heven doel des huwelijks is het der
halve wanneer man en vrouw het
Hiuwclijk Ingaan enkel aangedreven door
i
Langestraat 65 t.o. Krommestr.
Telefoon 326
VITESSE
Tvp*- Copieerinrichting
Kon. Wilhelminastraat 10
schrlilt Uw bestekken, circulaires
convocatle's, correspondentie A
Cursussen in Stenografie en
Machineschrijven J>
de booze begeerlijkheid met uitsluiting
van liet eerste en voornaamste doel
des huwelijks. In plaats van de poort
des hemels wordt het huwelijk dan het
voorportaal van de hel. Hoevclen zijn
daardoor reeds naar lichaam en ziel
ten onder gegaan. Het Neo-malthusia-
nisnte is volgens de leer der H. Kerkj
een zware, wraakroepende zonde, recht
streeks in strijd met het wezensdoel
des huwelijks, een ramp waardoor ge-
heele volkstammen dreigen ten onder te
gaan. Geen staatsmacht kan daarin
verandering brengen, doch slechts
één middel is erdat de echtgenooten
een hooge opvatting hebben van het
hnwelijk overeenkomstig de leer der
Keik en derhalve het huwelijk beschou
wen niet als een middel van zingenot
maar als een middel tot voortbrenging
van evenbeelden en kinderen Gods.
Dat de Katholieken onzer dagen het
woord van den H. Paulus „het huwelijk
eere" wel behartigen, want reeds
veel katholieke gezinnen schijnen door
de besmetting van het Nieuw-Mallhu-
sianisme aangetast. Dat ze in hun moei
lijkheden en zorgen vertrouwen op de
genaden van bijstand van het Sacrament
des huwelijks I
Liturgische Kulender.
Week van 15—21 januari.
Zondag 15. 2e Zondag na Driekonin
gen. MisOmnis terra. 2e gen. van
den H. Paulus, 3e geb. van den H.
Maurus. Credo. Praefatie.
Maandag 16 H. Marcellus, Paus-Mart.
Mis: Statuit. 2e geb. Deus qui sa-
lutis, 3e geb. v. Ketk ol Paus.
Dinsdag 17. H. Antonius, Abt. Mis
Os justi.
Woensdag 18. St. Petrus' Stoel te Rome.
Mis: Statuit. 2e geb. v. d. H. Paulus,
3e geb. v. d. H. Prisca. Credo. Pref.
v. d Apostelen.
Donderdag 19. H.H. Marius en Gezel
len, Mart. Mis: Justi epulentur., 2e
geb. v. d. H. Canutus, 3e geb. Deus
qui salutis.
Vrijdag 20. H.H. Fabianus. Paus en!
Sebastianus, Mart. Mis: Inlret.
Zaterdag 21. H. Agnes. Maagd-Marl.
Mis: Me exspectaverunt.
Gehoorzamen aan het
Gezag, ook uit
plichtsbesef.
De mensch is niet in staat om alleen
en op zichzelf te voorzien in al zijn
redelijke, stoffelijke en geestelijke be
hoeften. Hij is aangewezen op de hulp
van zijn mcdemcnschcn.
De mensch is dus van nature een
gemeenschapswezen.
Nu is evenwel het gemeenschapsle
ven van velen niet mogelijk zonder
leidinggevend gezag. Dat gezag moet
het gemeenschappelijk doel handha
ven tegen de neiging om het dienst
baar te maken aan het persoonlijk
welzijn, en de eenheid brengen die voor
het bereiken van het algemeen welzijn
noodig is.
De natuur van den mensch vordert
dus den leidenden invloed van
gezagdrager.
En zoo moeten we zeggen, dat alle
gezag komt van God, die de mensehe-
lijke natuur zoo heelt geschapen.
Daaruit volgt dan vanzelf, dat de
wettige overheid moet gehoorzaamd
worden en dat ze het recht heeft de
weerspannigen te straffen.
Welnu, we moeten aan het gezag
gehoorzamen niet alleen om de stfaf,
maar ook uit plichtsbesef.
Laten we daarnaar streven als kin
deren tegenover de ouders, als burgers
tegenover het burgerlijk gezag, als lid-
malen der Kerk tegenover het Kerke
lijk Gezag.
Hoe meer de menschen vol plichts
besef de leiding van het gezag volgen,
des te gemakkelijker zullen de gezag
dragers allen kunnen leiden tot het al
gemeen welzijn.
Sociale plichten.
Sociale plichten zijn: begrijpen,
waardeeren, liefhebben, doen.
Begrijpen dat eer zeker wantrouwen,
een z.kere hostiliteit van den kant der
arbeideis, begrijpelijk is. Ze worden
vaak opgestookt. Enze hebben
vroeger zoo geleden!
Begrijpen dat de arbeiders een groo-
ter deel willen hebben van de rijk
dommen die ze voortbrengen.
Begrijpen dat ze soms wat hard van
stapel loopen en niet zoo liciit geioo-
ven. dat „de industrie hel niet dragen
kan". Tegen welke sociale wet is niet
aangevoerd, dat de industrie het niet
dragen kan?
Begrijpen en verklaren en veront
schuldigen vele hunner dwalingen. Var
wie hebben ze 't ten slotte geleerd?
De arbeiders waardeeren.
Om hun arbeid. Wat hebben ze ge
zwoegd! En wat wordt er ook thans
nog hard gewerkt!
Om hunne deugden. Ziet, hoe ze
elkander helpen, hoe arme tobbers
armeren dan zij edelmoedig bijslaan.
Hoe ze snakken naar oprechtheid. En
vooral, beluistert, tot zelfs in het So
cialisme, hun machtigen roep naar
rechtvaardigheid. Een eeresaluut aan
onze sociale werkers van den arbei
denden stand, die hun hersens pijni
gen om meer te weten, die al hun vrijen
tijd veil hebben voor het nederige,
zware, ondankbare propagandawerk.
Liefhebben ook, innig liefhebben allen
die tobben en lijden en in druk zijn.
Iets heiligs ligt er in den lijdenden
tnensch, want d-: lijdende Christus staat
hem gekruist.
Doen. Sociale actie is niet facultatief.
Zijn we niet verplicht tot goede
werken? Moeten we van onzen over
vloed niet mededeelen? En dat geldt
niet alleen voor fortuin, maar ook voor
andere goederentijd, talenten, kennis.
IBËCHStË|^|ÏN?S1
Hel ideaal van den muziekliefhebber B
Oc vertegenwoordiger: H
fi.i.hi oil liiï-iMiisumi
invloed, cultuur, enz.
Dienen, geven, leven wekken
daar make men zich niet van af met een
paar centen of een paar rijksdaalders.
Met ontroering denke men aan den
grooten Pascal, die zich op zijn ziek
bed verweet zoo weinig voor de armen
te hebben gedaan, en eventueel zijn
verdere krachten uitsluitend aan den
dienst der kleinen wilde geven. P. N.
Werkloosheid.
We stappen naar een ander belang
rijk punt op het wereldtooneelde
onlstellende werkloosheid.
Te Genève is men daarover een con
ferentie begonnen, die we ge.ust de
belangrijkste kunnen noemen, welke er
ooit gehouden is.
De conferentie n.l., door het Inter
nationaal Bureau van den Arbeid bij
eengeroepen tot bestrijding van de
werkloosheid, door middel van ver
korting van den arbeidsduur.
Niet minder dan 28 staten, waar
onder alle Europeesche mogendheden,
zullen in Genève vertegenwoordigd zijn.
Deze staten hebben uitgebreide de
legaties gezonden, welke zijn samen
gesteld uit vertegenwoordigers der
regeeringen, de werkgevers- en werk
nemers-organisaties.
Zooals gezegd, is het groote hoofd
punt van het program der conferentie
een verkorting van den arbeidstijd als
middel tot bestrijding van de werk
loosheid.
De conferentie zal kennis nemen van
n omvangrijk en buitengewoon in
teressant rapport van het internatio
nale arbeidsbureau, dat de werkloos
heid in verschillende landen schetst,
het totaal aantal werkloozen over de
geheele wereld op ongeveer 30 mil-
lioen becijfert, en de daardoor gederf
de loonen schat op 105 rilliard goud-
franken per jaar.
De conclusie van het rapport is, dat
een algemeene verkorting van den werk
tijd zal leiden tot een uitgebreide werk
verschaffing en daarrpede een werke
lijke vermindering van het aantal werk
loozen zal beteekenen.
Het internationale Arbeidsbureau stelt
de conferentie voorts voor 't ontwerp
van een gemeenschappelijk, elastisch
gehouden verdrag inzake de wettelijke
invoering van de 40-urige erbeidswerk.
Er zal door de afgevaardigden ter
conferentie wel 'n scherpe onderlinge
strijd worden gevoerd over de vraag,
hoe het loonpeil dient te worden ge
regeld bij een algemeene arbeidsver-
korting. De werkgevers staan in dit
opzicht grootendeels op een heel ander
standpunt dan de werknemers.
De groote vraag is niet, of het aan
tal werkuren zond:r meer zal worden
ingekrompen en bijgevolg cokdeuur-
loonen evenredig zullen dilen, maar
wel, of dc::e arbeidsverkerting gepaard
zal gaan inet een zoodanige loonrege
ling. dat een gezin van 40 uren arbeid
een zelfde beslaan is verzekerd ais
thans bij 48 uren.
Vanzelfsprekend snijdt deze kwestie
diep in op hel geheele productievraag-
stuk en op dat van het gezinsloon in
het bijzonder.
Het ergste van 't heele werkloozen-
vraagstuk is dat deskundigen verwach
ten, dat ook na de crisis, dus in nor
male tijden, het aantal werkloozen te
groot is.
De heer Colijn, in d'.ze zaken aller
eerst een man van groot doorzicht,
houdt zich overtuigt', dat wij na de
crisis een honderd a honderdvijftig
duizend werkloozen zullen overhouden;
in andere landen zal het niet beter
zijn.
Na de crisis-werkloosheid zal men
dus krijgen de permanente werkloos
heid.
Daartegen moet op de een of andere
wijze een voorziening worden getrof
fen: geen land kan. zonder schade
voor zijn welvaart en voor zijn rust,
op den duur een leger werkloozen in
onderhoud hebben.
Daarom moet het vraagstuk van de
verkorting van den arbeidstijd nood
zakelijkerwijze een oplossing vinden.
Moge daarom de conferentie te On
nève werkelijk spijkers met koppen
slaan en de wereld verlossen van een
ontstellende plaag, waaraan zij te
gronde dreigt te gaan.
Wij zijn thans in het verkiezingsjaar.
Over eenige dagen zullen de leden
der Katholieke Kiesvereenigingen de
katholieke candidaten voor de Tweede
Kamer hebben aangewezen. Zoodra
men weet, wie een candidatuur hebben
aanvaard, worden in 't heele land
stemmingen gehouden, waardoor de
candidatenlijsten der Kath. Staatspartij
zullen worden vastgesteld.
Zal na de a s. Kamerverkiezing een
christelijke regeering worden gevormd
of zullen politieke tegenstanders het
roer van staat in handen nemen?
Dit is een gewichtige vraag!
Slechts op één wijze kunnen wij,
katholieken, invloed uitoefenen op de
vorming van 'n goede regeering Door
namelijk te zorgen, ieder naar ver
mogen, dat de Katholieke Staatspartij
bij de a.s. verkiezing voor de Tweede
Kamer zoo sterk mogelijk is.
Op andere partijen hebben we geen
invloed. Alleen kunnen we ze in één
geval bevoordeelen. Dit zou geschieden
wanneer we katholieke stemmen gin
gen weggooien door buiten de Kath.
Staatspartij te stemmen op lijsten van
ontevreden, dissidente katholieken.
Dan zouden we de oorzaak kunnen
worden dat die stemmen voor de ka
tholieken geheel verloren gaan en de
tegenstanders een zetel meer krijgen.
Zulke gevolgen kan het stelsel der
evenredige vertegenwoordiging immers
meebrengen.
Dus op de eerste plaats: onze ka
tholieke partij zoo sterk mogelijk maken
Dit moeten vooreerst zij doen. die
lid zijn van de Kath. Kiesvereenigin
gen. Zij moeten er aan medewerken,
dat de katholieke candidatenlijsten zoo
goed mogelijk worden samengesteld
Zij moeten de taak om daaraan mede
te doen, verstandig en ernstig opvatten
en van nu af reeds overwegen hoe en
om welke beweegredenen zij hun stem
in de Kiesvereeniging zullen uitbren
gen. Hun doel moet zijn de beste can
didaten te kiezen, opdat de best mo
gelijke candidatenlijst uil de stemming
te voorschijn kome. Daarvoor dient
elkeen ook invloed ten goede op an
dere leden uit te oefenen.
Er zijn nog altijd duizenden katho
lieken die steeds builen de Katholieke
Kiesvereeniging blijven. Goedkeuren
kunnen we dat natuurlijk niet, maar
we hebben het feit le aanvaarden. Bij
na allen stemmen ze echter op de lijs
ten der Kath. Staatspartij en helpen
dus eveneens .nede om onze partijen
zoo krachtig mogelijk te maken.
Voor alles blijft één ding noodzake
lijk: dat de eenheid der Kath. Staats
partij zoo hecht mogelijk zij. Straks
zullen we weer ontevreden katholieken
met hun lijsten kennen zooals de R.K.
Volkspartij; partijtjes die machteloos
staan in den grooten beginselstrijd.
Het grootste succes dat ze zouden kun
nen hebben ware, dat eenige hunner
candidaten tegen de Kath. Staatspartij
in als Kamerlid gekozen zouder. wor
den. Invloed zouden ze in den Haag
niet hebben. Wel zouden ze de Kath.
Partij kunnen verzwakken.
Handhaven we dus onze eenheid,
opdat de Kath. Staatspartij hare zetels
oehoude <n liefst nog een daarboven
wrovere.
Het gaat nu langzamerhand op de
verkiezingen aan. Meer en meer zullen
we in de sfeer en de stemming van
de verkiezing komen. Die verkiezing
moet voorbereid worden langen tijd.
leder katholiek ga nu reeds aan het
werk.
Wanneer men in sommige kringen
de komende Kamerverkiezingen eens
tot het onderwerp van het gesprek
maakt, zal men meermalen onverschil
ligheid tegenkomen. We kunnen de
oorzaak daarvan opsporen en zoo mo
gelijk wegnemen. We hooren de moei
lijkheden waarmede sommigen tegen
over de Kath. Staatspartij te kampen
hebben; we vernemen onjuiste oordeel
vellingen, onware beschuldigingen, on
juiste gevolgtrekkingen, onwetendheid,
we zullen verkeerde voorlichting be
merken, opgedaan bij den principiee-
len tegenstander, die ook in ons ge
west voortdurend propaganda
maakt; we hooren oorzaken van
ontevredenheid, zoo dikwijls een gevolg
van onjuiste inzichten.
Wanneer we dat alles laten voort
duren en voortwoekeren en zich ver
breiden tot eenige weken voor de ver
kiezingen, dan wordt het een hope-
looze taak al die tegenkantingen te
ALLE LIN1ATUREN
LOSBLADIGE BOEKEN
Speciale Registers
(Bestelt deze vroegtijdig)
Langestraat 84 Tetef 528
ontzenuwen. In den rustigen tijd van
thans is daarom al zooveel te doen.
Door één persoon van een ontevredene
tevreden te maken, houdt men zoovele
anderen goed, die anders door den on
tevredene zouden worden meegesleurd.
Zoo zien we dat er voor elk ijverig
katholiek reeds nu gewichtig werk te
doen is. Reeds nu worde daarom uit
gezien naar propagandisten, die ook
zelve voorgelicht moeten worden en
zoo noodig onderwezen en vechtklaar
gemaakt, om ze straks op voortreffe
lijke wijze tegen den vijand te kunnen
mobiliseeren.
Iedereen doe wat zijn hand te doen
vindt! Hij doe het reeds nu! NU!
Eerste Hulp
Om in het gezin aan groot en klein, dadelijk
hulp te kunnen veriecnen bij Brandwonden en
Snij wonden en aile andere Huid verwondingen,
zoo veilig thuis altijd hij de hand te
:n en doos of tube
PUKOL
Binnenland
Provinciale Staten van Utrecht.
Het Centraal Stembureau heeft, in
plaats van den heer jhr. mr. H. A. M.
van Asch van Wijck te Doorn, be
noemd tot lid der Prov. Staten van
Utrecht den heer J. S. Ruppert, Utrecht.
Spoorwegen.
Naar „Het Rechte Spoor" meedeelt,
luidt het advies van het hoofdbestuur
van St. Raphaêl inzake de voorloopige
regeling tusschen directie der Ned.
Spoorwegen en Personeelraad betref
fende de loonsverlaging als volgt:
„Het Hoofdbestuur, zich ten volle
bewust van zijn verantwoordelijkheid
ten aanzien van de aan zijn leiding
toevertrouwde belangen der leden,
heeft, na ampele en nauwkeurige over
weging van alle omstandigheden welke
bij de beoordeeling in aanmerking ge
nomen moeten worden, besloten, den
ieden uit volle, ernst'ge overtuiging te
adviseeren, de tusschen de directie en
den Raad voorloopig getroffen regeling
te aanvaarden."
Snel vervoer.
Het ligt n.l. in de bedoeling der
Spoorwegdirectie over te gaan tot in
voering van een diesel-electrische
tractie op groote schaal, ten einde tot
een beteren dienst voor het reizend
publiek te komen. Zoo mogelijk zal
dit nieuwe verkeersmiddel ingaanue
zomerdienst 1934 in dienst worden
gesteld, voorloopig op de lijnen Rot
terdam—Utrecht, Den Haag—Utrecht,
Amsterdam—Utrecht—Arnhem, Utrecht
Den BoschEindhoven. Met behoud
n de internationale treinen e.i enkele
stoomtreinen voor groot-afstandsver-
keer zal met de diesel-electrische trei
nen op deze baanvakken in uurdienst
worden gereden. De snelheid zal voor
loopig 100 K.M. per uur bedragen.
De treineenheid zal bestaan uit een
driewagentrein (drie kiasgekoppelde
rijtuigen op vier draaistellen) met 160
zitplaatsen (48 tweede klas en 112
derde klasse plaatsen). Voor drukkere
treinen worden twee eenheden ge-.vm-
bineerd (zeswagentrein).
De rijtuigen zullen zeer licht worden
gebouwd. Gezorgd wordt voor ruiine
zitplaatsen, een rustigen gang, terwijl
ook verder aan het publiek zooveel
mogelijk comfort geboden zal worden.
Zoo zal voor kunstmatige ventilatie
in de rijtuigen en warmwater in de
waschgelegenheden worden gezorgd
en zal de verwarming door voorver
warmde lucht met automatisch wer
kende temperatuurregelaars geschieden.
ZEER TURIJIE ITTESTE*.
Htr «nuiOKimoio Trboratoaiun"