F. fl. TULP KING R. K. Spaarbank - Amersfoort Kantoorboeken Fa. h. Elzenaar Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij LangegrachtJ28, Amersfoort m^MEEM?PDE vcrschiint eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden i a.!113 cn; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 7 Febr. 1933 ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentlên moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 3U Zes en Veertigste Jaargang - No. 88 Zij die zeggen dat 'ter niet toe doet wat en of men gcloo/t, worden meest boos op lien die zich geloovigen noemen. De Gregorlaansche Kalender. De verdeeling van het jaar in maan den beslaat al van het begin der we reld af. Men kende den loop en de wisselingen der tnaan en bemerkte, dat ze telkens na ruim 29 dagen weer van voren af begon. Daarop steunend, ging men rekenen met tijdperken van af wisselend 29 en 30 dagen. De oude Latijnen hadden nog geen enkele vaste jaarvcrdeeling. Hel Romeinsclie jaar, ten tijde Roinulus, telde 360 dagen, verdeeld in 12 maanden, waarvan Maart de eerste was. Zes maanden van 30 dagen en vier van 31, waartusschen men nog twe andere voegde van resp. 33 en 23 dagen. Numma Pompilius 2e koning van Rome, ruim zeven eeuwen voor Chris tus deed het een weinig andets: Hij zette vóór die tien maant en er een van 29, er achter een van 28 dagen. De eerste heette Januari, de laatste Fehruari. Sinds de 5e eeuw voor Christus, is Februari echter, door een onbekende oorzaak, voor Maart gekropen, en Vee- ten de maanden niettemin, naar mm i-olging onder Romulus, lot aan 30 mor, tot 14 na Christus - ius, Fcbruarius, Marlins, Aprilis. Junius, Quinlilis (na Cesar, Eliusj Sexlilis (sinds Keizer Augustus, ftigustus) September, October, No- ■mber, December. I Het jaar werd van toen al verdeeld p twaalf maanden, zeven van 29, vier i 31 cn een van 28 dagen, samen i dagen of het maanjaar, dat dus i en een kwart dag korter was dan zonnejaar. Om dit nu toclt zoo! :d mogelijk te benaderen, werd om i twee jaar een maand van 22 dagen igclascht, die men Marcedonins noem- fc, terwijl men zich verder nog be llende van allerlu klc.nerc toevoegsels. I Men wist dus, gelijk vandaag r in anderen zin met z'n tijd 1 goeden raad. De klad zat er in. Onder Julius Cesar lag men [1 drie maanden buiten de ware rich- :'n kwaliteit van oppersten dic- II lioogepricstcr, besloot Cesar e brengen in dien chaos cn nam arde gelegenheid den sterrekundige sygenus van Alexandria onder den Deze gooide dat geknutsel met maan naar de maan. en vond in ortcn tijd een zonnejaar van 36a en i kwart dag. Maar om het nieuwe r niet te laten beginnen nu eens jdernacht, dan weer 's morgens I middags of 's avonds, maarintegen- constant klokke twaalf in den Ut, werden de 6 uren overschot om vier jaren samengesmolten tot een e.. dag van 24 uren. waarmee Cesar ■bruari gelukkig maakte. Zoo oud is Ks ons schrikkeljaar, met z'n 29cn BKbruari. jjj" rvolgcns bepaalde Cesar, dat het j»i beginnen zou op den eersten dag van Januari, die ongeveer samenviel met het begin van den winter of liet Sreden der zon in liet sterrenbeeld, i Steenbok, terwijl "tij, door middel van 90 ingeschoven dagen, het 708e Blokken Postpapier Mappen Postpapier Doozen Postpapier KANTOORBOEKHANDEL Linjestr. 66 to. Krommestr. TEL 326 IBACH PIANO'S Voortreffelijk in elk opzicht Vraagt catalogus cn condities aan jaar na de stichting van Rome het 45e onzer jaartelling) tot vijftien maan den, van samen 445 dagen, verlengde, die hij zoo regelde, dal de Marcedm nius van 25 dagen achter Februari kwam en dat er nog twee mnanden, van sa men 67 dagen, lussclicn November cn December vielen, en noemde toen den Iteclen hutspot van ingeschoven en lange cn korte maanden, liet jaar der verwarring. Daar zal niemand iels op tegen hebben. Intusschen had Cesar met die rege ling ccn knap stuk werk verricht, waar aan tot vandaag, over de groote lijn, nog niets is veranderd Wij volgen nog steeds de orde van den Juliaanschen kalender: jaren van 12 maanden, of 365 dagen en ieder vierde jaar het schrikkeljaar, met 366 dagen. Die volle dag van 24 uren, aan den staart van Februari, was weer te lang. Want, aangezien de zon voor haar schijnbare wandeling om de aarde per jaar 365 dagen, 5 uren. 48 minuten cn 48 seconden besteedt, mocht die 29c ebruari maar 23 uren, II minuten cn 12 seconden lellen, wat in 128 jaicn weer bijna precies een volle dag over schot geelt. In 1577, onder de regiering van l'aus Gregorius XIII, was men feitelijk al dertien dagen voor; men vond er ech ter maar tien, omdat men bij een vroe gere verbetering, onder kt izer Augustus, ceil weinig van den Juhianschen ka lender was afgeweken. o stonden de zaken, toen Paus Gre gorius Xlil besloot deze wanorde voor alle toekomst dc wereld uit te helpen. Zijn onderneming slaagde. Ziehier, in 't kort. hoe men tol ccn alleszins bevredigende oplossing kwam Na veel geschrijl en gekijf tusschcn allerlei geleerden, van allerlei univer siteiten, in allerlei landen, besloot men eindelijk le. dat de dag- en naelttcve- der lente regelmatig op 21 Maart! vallen, gelijk men het in Niccaj ook reeds had bepaald 2e dal men, na 4 October 1582, tien dagen verder springen en dus ineens 15 Oct. lellen, zoodat dit jaar maar 355 dagen kreeg3e dat het laatste jaar iedere eeuw niet ccn schrikkeljaar zijn. gelijk volgde uit den Juli aanschen kalender, maar een gewoon ■van 355 dagen, omdat de 11 ml- en (zoowat) 12 seconden in 100 jaar klimmen tot 18 uren cn 40 min., waarvoor men dien dag van het laatste tcuwjaar allrck. Dat was echter weer i uur en 20 minuten te -cel. In vier tetiwcn werd dat opnieuw een volle dag. op 2 uur en 40 minuten na. daarom I Jmoet het laatste jaar van elke 4c eeuw 'dus het jaar 2000 b.v., wél een schrik keljaar zijn Maar wijl ook dat schrik keljaar weer 2 uur en 40 minuten te |lang is, wat met 9 vermenigvuldigd, precies 24 uren of ccn volle dag uil- maakt, zal, na 2000, het laatste van 9 maal 400 of 3600 jaren, inplaats van een gewoon, weer een schrikkeljaar zijn, Wie 29 Februari geboren is, mag in hel jaar 5600 dus rekenen op een feestje, want hij zal, bij leven zondheid, in dat jaar jarig zljr Hiermee :;ittc Paus Gregorius dc kalenderkwestie, waarover zooveel ge sputterd was, voldoende geregeld Slechts langzaam, en als schoor- octcnd, hebben de verschillende naties Ich bij den Kerkdijken kalender aan gesloten. Duilschand volgde eerst in 1774. Ierland in 1782, Rusland in1917. volgens sommigen, mét de SetviCrs en Bulgaren, in 1920 en ten slotte hebben zelfs dc 'l urken (Mohammedanen) nog amen gezegd. Maar allen moeten er kennen. dat we voorlooplg volkomen cilig varen in 't Grcgoriaansclie schip. TYPE- OP COPIEURWERK t VITESSE DOET 'T VLUÜGER School voor steno cn typen. Kon. Wilhelmtnasiri 10 JS Dc Bnnneling vnn 6) La Mohinctle. "ïï£Den dag van zijn afwezigheid had, legen tien uur 'smorgens, een zekere Deü. asse van Scptroux, arbeider in do smcdeiij te Raborive. zich bij den Burgermeester gemeldhij had een meisje van een jaar al achttien bij zich, dat er zeer snugger uitzag. Hij had! een belangrijke verklaring af te leggen, zei hij. En toen hij voor den Burge meester stond, vertelde i ij«Van mor gen, toen ik van mijn nachtwerk naar huis kwam, vond ik mijn dochter ziek van akeligheid over de vreesclijkc. dingen die zij in La mohinelte had zien gebeuren. Ze vertelde mij alles,1 en ik dacht eersl dal ze zich van schrik maar wat had ingebeeld. Maar zij verzekerde mij zóó stellig d"t zij de waarheid sprak, en deelde mij zulke overtuigende bijzondei lieden mede, dat ik niet langer kon twijfelenWist u, - mijnheer de Burgemeester, dat tijdens de afwezigheid van den eigenaar, La Mohinelte bewoond was?" K „Daar wist ik niels van!" H „Ik ook niet. En toch was liet zoo. ^Tla.r nu slaat liet weer leeg, tenge volge van een dubbelen moord die er flezc» naclil gepleegd is." „Wat zegt ge daar?" riep de bravi Burgemeester ontzet. „Op dat arm zalige luitje kwamen movers af?...' „O neen. mijnheer, geen kwestie van movers. Iets heel atuiers. Maat luistert ii eens wal mijn dochter te zeggen heelt... 't Gaal alle beschrijving te bovenKomaan. Marie, wees maar niet bang, en vertel aan onzen braven burgemeester wat je gezien en gehoord hebt." „O, 't is ontzettend, ontzettendriep liet meisje uit, terwijl er een rilling di or. haa. leden voer en zij onwille keurig de hand voor de oogen sloeg ,ik word er nog ziek van „Kom kind, wees bedaard," sprak sussend do Burgemeester„en vertel mij de zaak net zoo als je ze aan je ouders verteld hebt." VIII. Ziehier wat de jonge boerin den burgemeester meedeelde. Hoe dikwijls ■•li onder welke omstandigheden zij ook geroepen werd om dit verhaal le doen. nooit weck zij af van hetgeen zij nu en hier verklaarde „Gisteravond om acht uur zond moeder mij met eten naar vader, die dien nacht in de smederij moest blij ven. Ik b tel er een beetje praten en BERICHTEN UIT AMERSFOORT. 4e Conferentie voor niet-Katholicken in de St. Hcnricu.s-parochie. Deze 4e Conlercntie van Pater Wi kei O.P. ging over het vraagstuk .Ktrk i kapitaal". Hoe staat de Katholieke Kerk tegen over hel kapitalisme? Het algemeen gevoelen is dat a! de ellende die wij doormaken, uit het kapitalisme voorl- k nut, Keurt dc Kerk goed de tegen stelling lussehen'een dulzinnigen rijk dom eenerzljds en een menschont- eerende armoede en pauperisme ander- :ijds. Billijkt de Kerk het? Durft zij ip le irrden, niet enkel tegen het com- nunisme en socialisme, maar ook tegen liet kapitalisme tegen dc brandkast? Dit zijn zooal de vragen die leven in liet hart van het volk. Als liet over kapitalisme gaat dan slaat het v erstand, de rustige redeneering, maar al te dik wijls op de vlucht en overheorscht liet gevoel. Dit is wel ie begrijpen, toeli dienen we eerst eens rustig uiteen te zetten, wat wij onder kapitalisme ver staan le. Zuiver economisch of technisch is het kapitalisme het streven, om hel economisch leven de kapitalistische productiewijze tot heerschappij te bren gen, uitgaande van de veronderstelling, dat deze wijze van produceeren in de gegeven omstandigheden dc beste is, under kapitaal verstaan we niet leen het geld. maar ook al de goe deren, die, na eenmaal geproduceerd zijn, weer worden aangewend ol althans bestemd tot nieuwe produclie, dus fabrieken, magazijnen, machinerlifn vervoermiddelen, grondstoffen, lastdie- stoeien, en 'l was al tien uur toen i den terugweg naar huis insloeg, 't W; tamelijk licht. Toen ik op den berg was zag ik twee heeren, de een lang, de ander kott cu dik. liet pad inslaan dat door het bosch naar La Mohinelte loopt. Dat maakte mij nieuwsgierig; en daar ik niit bang ben in den don ker, omdat ik al zoo dikwijls laat been cn weer naar de smederij moest, wilde ik toch eens gaan zien wat ze daar uitvoerden. Ik was niet zoo ver van de hut als zij, en toen zij er aan kwamen was ik er reeds, ik had mij in een dichten struik vlak voor den ingang verborgen... Ik wou dat Ik tiet niet gedaan had! Ik heb er meer dan een half uur gezelen, meer dood dan levend, en zonder mij le durven ver roeren. Eerst was hel heel stil in LaMolii- nelle. en je kon aan niets merken dal er iemand in was. Toen ze er dichtbij waren begonnen de mannen samen te fluisteren; maar ze waren zoo d<clu bij mij. dat ik kor hooren wat ze zeulen. l)e een spiak als een echle Fransclt- man, aan den ander kon je hooren dat hij een vreemdeling was. De een zei; „Zal hij opendoen?" En de ander ant woordde: „Zeker wel, want hij ver- wacht vandaag den afgezant van den PEPERMUNT Verwijt Uzelf geen slapheid, indien U zich juist op dc be slissende momenten va i Uw arbeid moe en mat gevoelt. Voorkom die futloozc oogtn- blihken door het dagelijkse he gebruik van King-pepermunl ren cn goederen, die in de magazijnen zijn opgestapeld, datgene dus. waarin liet kapitaal eigenlijk vervat is. Op zichzelf is tegen deze wijze van iiortbrenging niets te zeggen zootang men maar niet beweert, Cat dit nu dc voor alle tijden eenig-mogelijke wijze van voortbrenging is. Er is immers, als wij den zedelijken maatstaf aan leggen, in zich niets tegen, dat door dc voortschrijdende ontwikkeling dc kapitaalgoederen in het productieproces een groolere. zelfs ccn overwegende plaats innemen, cn men zou hierin geen verandering kunnen brengen zon der groot gevaar te loopen dat dc ma- lerieele welvaart ernstig geschokt en dus ook het sociale en zedelijke leven even ernstig benadeeld zou worden. Verder gaande zien tge. dat onder kapitalisme ook wordt verstaan het recht van hel kapitaal, dus eigenlijk van de kapitaalbezitters, oin heel het economisch leven te beheerschcn en tc regelen, een systeem, waarin de kapitalisten, en vooral de geldkapita- listen, de banken, het bankkapitaal, alles tc zeggen hebben en de overige menschheid van hen afhankelijk is. Ten macht dus niet slechts over de goederen, doch ook over de personen, met het groote gevaar, dat van deze macht misbtuik wordt gemaakt, dat de kapitalistische machthebbers heel een volk uitbuiten ten eigen bate. Deze macht werd en wordt nog altijd mis bruikt. Deze ervaring was het gerecht vaardigde uitgangspunt van dc mcc- doogcnloozc socialistische cn katho lieke kritiek, die begon met Marx en Lasalle en Bisschop von Ketteler. Weer een stap verder en we ont moeten nog een andere opvatting en uiting van het kapitalisme, n.l. als een geestesgesteldheid, een geestesrichting, waarbij het voortbrengen en verwerven van stoffelijke goederen voor den mensch, als hoogste en eenigst doel wordt beschouwd. Het is een streven naar liet kapitaal om het kapitaal, waaraan alles dienst baar wordt gemaakt, waarvoor alles wijken moet. de absolute heerschappij liet kapitaal, dat tot afgod ver- II, geweldige economische vooruit gang bereikte, maar ten kosle van dc hoogere goederen van het volk. Kardinaal Schulte van Keulen om- hrijft deze geest van het kapitalisme, o men eigenlijk niet meer puur ka pitalistisch kan noemen, omdat dit verwarring sticht, en die men moet betitelen als dienst van den mammon. Prins.' Den Prins'" viel hier de burge meester plotseling in; „wal kan een prins hier te maken hebben! Neen kind, nu droom je toch zeker! „Ja, dat woord trof mij ook. Maar dit zijn zijn eigen woorden; „Vandaag verwacht hij den afgezant van den Prins, en de brief dien ze bij dezen gevonden hebben, bevatte, behalve andere inededeelingen, de manier waar- ipliij kloppen moest, ei de woorden onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond Qoedgckeurd by KoalnUyk Besluit d.d. 14 Muit 1913, no. 68 De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uurWOENSDAG AVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk ingaande rente 36/,o pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Kassier: Amsterdamsche Bank. Mammonnisme is dc zucht, die uit sluitend er op uit Is nog meer te ver dienen, zonder rekening tc houden mei den mensch en de maatschappij en een economische onzekerheid veroorzaakt voor millioenen, die steeds drukken der wordt, Dc Jezuïet P. Pcsch, noemt mam monnisme dc ongebondene overmacht van liet kapitaalbezit cn zijn onbeteu geld streven naar winst, voortgekomen uil de individualistische ontaarding van de maatschappelijke ordening, die be rust op ongebreidelde, vrije concurren tie (cn particuliere onderneming). Daaruit volgde een onderdrukking n dc middenstand een vernieti ging van minder krachtige concurren ten concentratie van den rijkdom, aan kapitaalgoederen in handen van weinigen, uitbuiting van consumenten en de bezitlooze arbeiders, het ont staan van een wockerachtige belust heid op voordeel, die nergens rekening mee houdt, inplaats van een streven naar winst, door redelijkheid getem pert. En ten slotte het gebruiken van dt bevrcdTging der behoeften van dc maat schappij, als een middel tot verrijking an de private onderneming, In plaats an haar te zien als de taak der volks huishouding, zoodat het persoonlijk voordeel en belang hooger wordt ge schat dan het welzijn der maatschappij. Dit mammonnisme zet op de eerste plaats de waardeschatting der verschit- endc levensgoederen radicaal op den kop. Het hoogst genoteerd, alles bc- heerschend, alles aan zich dienstbaar makend staat het stoffelijk goed. Het is geen middel meer, maar doel. Al hel andere is juist een middel tot dit ééne doel. Deze mammonnislische geestes gesteldheid kent geen beoefening der wetenschap om wille der wetenschap. De wetenschap heeft slechts waaide in dienst der productie. Maatschappe lijke deugden zijn slechts in tel zoover ze dienen om een rustige v< gang van het bedrijf tc verzekeren. De godsdienst is de goedkoopst werkende kracht, ter beveiliging van het bezit, is de politic-agent bij de brandkast. Het houdt de menschen rustig en te reden met hun bescheiden lot. Op de tweede plaats is het karakte ristieke van dit streven, dat het abso luut geen rekening houdt met het ciale, het maatschappelijk leven. Eigen voordeel is het eenige richtsnoer. De behartiging en bevordering van het algemeen welzijn is in het allergui stigste geval niet uitgesloten, maar moet1 in den regel, tegen dit mammonnis- tisch streven in, beschermd, behartigd cn doorgezet worden. De private en economische werk zaamheid der onderneming, die eigen lijk geschieden moet ten dienste van ALLE LINIAÏLRFN LOSBLADKJE BOEKEN Speciale Registers (Bestelt deze vroegtijdig) Langestraat 84 - Telef 528 vlogen naar binnen. Toen hoorde ik een sclneeuw en het geroep van „Ver raad: verraad!" En toen was het of ze vochtenin eens hoorde ik een vrou wenstem roepen: „Genade, genade, doodt ons niet!" En toen weer vcr- wa:d gepraat, gesmoorde kreten cn daarna niets meer. Ik begreep wel dat er een moord gepleegd weid. en schoon ik verstijfd was van schrik, wilde ik juist naar de smederij loopen oin hulp. toen dc deur weer open ging. Dat Hebt U een Taxi of auto noodlK tmersfnnr'i het gehcclc volk, wordt zóó opgevat en uitgeoefend, alsof het volk in zijn geheel en enkel er maar is, ten bate der onderneming. Vandaar ook de eisch aan den Staat, waarop het mammonnisme ook zijn stempel tracht te drukken, om in al zijn maatregelen en met al zijn machts middelen op de eerste plaats te zorgen voor het economisch belang. Natuur noodzakelijk wordt ook de verhouding vertroebeld tusschen dc verschillende klassen der samenleving. Deze mammonnistische geest betrekt ook de godsdienst in zijn streven, zoo ver het uit de godsdienstige gevoelens cn handelingen van anderen winst kan trekken. Het erkent geen bovennatuur lijke machten en van een onderwerping aan dezen is natuurlijk geen sprake. Het miskent en veracht al de gods dienstige levenskrachten omdat ze niet verkapitaliseerd kunnen worden. Het gelooft enkel ma.-r aan de kracht der zuiver mechanische machtsmiddelen. Techniek is alles. Godsdienst Is alles of niets, het hoogste of heelemaal geen godsdienst. Christus stelde de tegen stelling „God dienen of den mammon". Er blijken er tegenwoordig tc wezen die God zelf dienstbaar willen maken aan den mammon. Tegenover dit kapitalisme staat de Kath. Kerk in dc allerscherpstc tegen stelling. Volgens de Kerk is het bezit van aardsche goederen niet het hoog ste. doch kan en moet zijn ;en middel voor het Itoogere doel. De Kerk ver werpt het individualisme dat geen rekening houdt met de gemeenschap, het volk, dc maatschappij. Voor God zijn alle menschen gelijk, die zich moeten volmaken in God. Onze vol making is afhankelijk van de hulp die anderen bieden. WIJ moeten samen werken, leven, verdienen om samen die hij moest uitspreken. Ik boet dus I maakte dat ik niet weg kon, want al', zijn stem maar na tc bootsen, en dat|z.e mij gezien hadden, hadden ze nvj kan ik precies, want ik heb hom dik- ook verinoord, De lange man kwam wljls genoeg hooren spreken." liet eerst naar buiten, met een lantaarn „Des te beter," zei de ander, „want in de hand, die hij met zijn kapmantel je ziet wel dat dit krot stevig is, en toedekte. Illj luisterde scherp en keek mot ons iweeün zouden wc èr minui- rond. „Alles even stil overal," zei hij gelijk met geweld kunnen binnen- toen, „wat een buitenkansje! Ziezoo, dringen." nu heeft hij zijn verdiende loon, die „Neen, zeker niet; en dat zou hein I ellendelingZijn plan en dat van zijn ook aehterdochlig maken, wat we, medeplichtigen is nu verijdeld, en geen hoe dan ook, voorkomen motten." haan die er naar kraait. Maar nu moe- Toen is de grootste naa. de deur ten we de lijkeu doen verdwijnen. Is gegaan cn klopte op een vreemde liet ver van hier, dat plekje, dat je manier, terwijl hij enkele woorden zei die ik niet verstond. Inmiddels was de ander op zij gaan staan, dicht tegen den muur. Ze schenen allebei iets in de rechterhand te houden. De deur ging zachtjes open en de beide heeren van ochtend ontdekt hebt toen je op verkenning uitging?" „Neen, daar ginds, twee- ol driehonderd pas hier vandaan. Laten we voortmaken." „Een oogenblik geduld, laat me even bekomen. Denk jc dat ik niels voelde, toen ik die mooie jonge vrouw zag vallen?" „En ik dan? Als u het mij niet zoo streng bevolen haUt Ja, het moest, bet moest't Zou gevaarlijk zijn geweest haar in 't leven te laten... Stumperd, waarom bleef ze bij item?... Enfin, laten wc aan 't werk gaan." Toen zijn ze binnen in het huis ge gaan en een oogenblik later kwamen zc er ui'ze droegen een lijk. Zij gingen vlak langs mij heen cn ik zag den grootste vlak in zijn gezicht; ik zou hem herkennen onder duizenden. Ze gingen den kant van de Amblévc uit, maar niet er naar toe; want een oogenblik later, juist toen ik weer wilde wegloopen, kwamen ze terug. Ik moest dus weer blijven waar ik was. Toen brachten ze weer een lijk naar buiten, dat van een vrouw. Toen ze een eindje weg waren ben ik zoo zachtjes mogelijk uit de struiken gekropen, en in ecu adem naar huis gevlogen, waar ik wel een kwartier lang geen woord kon zeggen, zóó was Ik overstuur. Toen ik weer tot me zeil kwam heb ik alles aan moeder gezegd, en Jic crtelde het 'smorgens aan vader." Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1