RotaerenilB Duplicator!
F. fl. TULP
MAQUETTE
P. K. VAN EIJKELENBURG
De Opening der Tennisbaan „PASCAL"
JAN ZWART
Duplicators
Fa. H. Elzenaar
1
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijn! eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 7 April 1933
ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld a<
Adverlentiên moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zevenen Veertigste Jaargang - No. 2
De menschheid wordt mondig zegt
men. Daardoor komt het zeker dat velen
tegenwoordig zoo' ngrooten mond hebben.
Epistel en Evangelie.
Palm-Zondag.
Les uit het boek Exodus; XV, 27-
XVI, 7.
In die dagen kwamen de zonen
Israel's in Elim, waar twaalf water-
bronnen en zeventig palmboomen
waren; en zij sloegen hunne tenten
op bij de wateren. En van Elim ver-
- trokken zij, en de gansche menigte
X der zonen Israel's kwam in de woes
tijn Sin, die tusschen Elim en Sinaï
ligt, op den vijftienden dag van de
5 tweede maand sedert zij uit Egypte
vertrokken waren. En de gansche ver
gadering der zonen Israel's morde in
de woestijn tegen Mozes en Aaron, en
de zonen Israel's zeiden tot hen: Achl
dat wij gestorven waren door de hand
des Heeren in Egyptelanl, loen wij bij
de vleeschpotten zaten en brood aten
tot verzadiging! Waarom hebt gij lieden
ons uitgevoerd naar deze woestijn, om
- het gansche volk van honger te doen
sterven
- En de Heer sprak tot Mozes: Zie,
Ik zal voor u brooden uit den hemel
doen regenen! Dat het volk uitga en
inzamele zooveel als voldoende is voor
eiken dag; opdat Ik het op de proef
stelle, of het in mijne wet wandelt, al
dan niet. Doch op den zesden dag
moeten zij toebereiden wat zij indragen,
en dit zal het dubbele zijn van het
geen zij voor eiken dag plegen
zamelen.
En Mozes en ASron zeiden tot al
de zonen Israel's: Dezen avond zult
gij weten, dat de Heer u uit Egypte-
land gevoerd heeft, en morgen zult gij
des Heeren glorie aanschouwen.
EVANGELIE
volgens den H. Mallheüs; XXI, 1--9.
In dien tijd, toen Jezus Jeruzalem
genaderd en te Bethfage aan den Olijf
berg gekomen was, zond Hij (wee
zijner leerlingen en zeide tot hen
Gaat naar het vlek, dat tegenover i
lig!en aanstonds zuil gij eene ezelin
vastgebonden vinden en een veulen
met haar; maakt ze los en brengt ze
tot Mij. En zoo iemand u iets zeggen
mocht, zegt dan: De Heer heeft ze
noodig; en terstond zal hij ze laten
gaan. Dit alles nu is geschied, opdat
vervuld zoude worden wat gesproken
is door den Profeet, die zegt: Spreekt
tot Sion's dochter: zie, uw Koning
komt tot u, zachtmoedig, zittend op
eene ezelin en op een veulen, hel jong
eener juk dragende. De leerlingen nu
gingen en deden zooals Jezus hun be
volen had. En zij brachten de ezelin
en het veulen, en legden hunne klee
deren daarop en deden Hem daarop
zitten.
En de zeer talrijke schare spreidde
hare kleederen op den weg, en anderen
sneden takken van de boomen en
strooiden die op den weg. En de
scharen, die vooruit gingen en die
volgden, riepen en zeiden: Hosanna
den Zoon van David! Gezegend Hij,
die komt in den naam des Heeren i
Met en zonder automatische papier
toevoer en ioktverdeeling vm
KANTOORBOEKHANDEL
Ungwtr. 65 to. Krommwtr.TEL. SZ«
werken voor de eeuwigheid, zéér tijde
lijk zijn in onze opvattingen en te veel
werken voor het lichaam. In de figuren
van het lijdensverhaalJudas, Kaïphas.
Pilatus en Herodes t-eden ons even
zooveel vertegenwoordigers tegemoet
van de menschelijke hartstochten, en
wij zullen bevinden, dat wij allen iets
van den verrader en den Farizeër en
den twijfelaar en den zinnelijken mensch
ons omdragen.
Zeker, daardoor wordt onze inner
lijke rust verstoord. Wij meenden, dat
alles goed was en in de juiste richting
liepWij vasten tweemaal in de week
en geven de tienden af van alles, wat
wij winnen. Verder danken wij God,
dat wij niet zijn ais de overige men-
schen, dieven, onrechtvaardigen en
overspelers. Doch slaande voor Chris
tus' gruwelijk lichaams- en zielelijden
komen wij tot de overtuiging: dat er
ook aan ons véél ontbreken moet, want
Hij heeft voor ons allen geleden en
het trett ons, dat Zijn vurigste leerling
Hem verloochende. Wij leeren zien in
dc afgronden van het menschenhar!
zeer groote zelfzucht, welke zoo laf
kan wezen en domme begeerte, al'es
te legelen naar het oogenblikkelijke en
tijdelijke. Zóó zijn wij allen: en wan
neer wij na de beschouwing van onze
kwalen op onszelven bleven aange
wezen, zou de eenige oplossing voor
de wanhoop onzer harten de oplossing
van Judas zijn: den wegwijzer van hen,
die Jezus gevangen namen. Maar juist
omdat wij tegenover alle menschelijke
ellende in deze lijdensweek heel de
grootte van Gods liefde zien, wordt
ons hart weder met hoop en troost
gevuld, omdat ook wij overtuigd wor
den, dat Hij gekomen is, om Israël te
verlossen uit de ellenden, welke het
omringt en die het draagt in eigen
boezem.
Het menschenleven is veel kommer
en verdriet: en de meest uitgelatenen
onder ons zijn dikwijls de dragers van
de grootste pijnen. Zoo willen wij
onzen troost gaan zoeken bij datgene,
dal onze smart alleen maar vergrooten
kan: want al het tijdelijke, dat wij
bfieengaren of dat wij ons verwerven,:
is alléén in staat den honger naar het
geestelijke en eeuwige, waarvoor wij
geschapen zijn.noggevoeligerte maken.
Mochten wij deze week ondervinden:
dat hier, bij den lijdenden Jezus, onze
hoop ligt en onze groote vertroosting;
want hier weten wij zeker, dat, al wordt
ons aardsche tentenhuis opgebroken,
wij een woning van God hebbeneen
huis, niet met handen gemaakt, maar
eeuwig in de hemelen, ons verworven
door Christus' kostbaar Bloed.
De Lijdensweek.
Dit is het vreemde geworden van
ons leven: dat wij het hoogere rege
len naar het lagere. De zorgen voor
het tijdelijke nemen bijna heel ons
wezen in beslag, en als wij nog eenige
oogenblikken zouden hebben om in
onszelf te keeren is daar al de af
leiding van buiten, welke ons weer
losrukt uit onze beschouwing. Daarom
moet de inkeer van ons, gewone men-
schen, ai zéér sterk door innerlijke
beelden geboeid worden, wil zij vrucht
dragend worden voor ons zieleleven,
Zulk een reeks beelden, welke ons
sterk kunnen beïnvloeden, houdt de
Kerk ons voor oogen in de Lijdens
week: de hoogste toppen der liefde
Gods worden zichtbaar in het lijden
van Zijn Zoon.
Door met liefdevolle beschouwing
te naderen tot die tooneelen van Gods
barmhartigheid krijgen wij óók een
dieper inzicht in onzen eigen grooten
nood. Want reeds in het Evangelie der
Palmwijding treedt héél het mensche-
lijk wezen voor ons met zijn zucht
naar groot geluk en heerlijkheid en al
zijn laagheid van nijd en vuilen harts
tocht: daartegenover staat de groote
Ontferming en de mcnschgeworden
Liefde. De vragen van ons arme, ja
gende hart worden hier beantwoord
één voor één: het wordt ons duidelijk,
dat wij de levenswaarden juist van den
verkeerden kant opvattendat wij, die
geestelijk moesten zijn, en moesten
Liturgische Kalender.
Week van 9—15 April.
Zondag 9. Paim-Zondag. Mis: Do-
mine. Slechts één gebed. In de stille
H.H. Missen is het laatste Evangelie
dat van Palmwijding.
Maandag 10. Mis v. d. dag: Judica.
2e geb. v. Kerk of Paus.
Dinsdag II. Mis v. d. dag: Nos
autem, 2e geb. v. d. H. Leo, 3e geb.
d. Bisschop.
Woensdag 12. Mis v. d. dag: In
nomine Jesu, 2e geb. v. Kerk of Paus.
Donderdag 13. Witte Donderdag.
Mis: Nos autem. Slechts één gebed.
Prefatie v. d. H. Kruis. Eigen Communi-
canles Hanc igitur en Qui pridie. Na
de H. Mis ontblooting der Altaren.
Vrijdag 14. Goede Vrijdag. Geen H.
Mis, maar de plechtigheden.
Zalerdag 15. Paasch-Zaterdag. Mis:
Geen Introïlus. Geen Credo. Prefatie
en Communicantes van Paschen.
I PIANO'S,VLEUGELS ^ORGELS I
Fa. R. van dan Burg - Arnb straat I
Bezoekt onze magazijnen; wij bieden I
U een enorme keuze zoowel in hel I
cenvoudigeals in het meest luxe genre I
Betaling vanal 14.— per maand
Het Gebed.
De moderne mensch heeft in de on
telbare nooden, die het leven van
tegenwoordig met zich brengt, maar al
te dikwijls de groote behoefte van zijn
zieleleven vergeten: de noodzakelijk
heid van het gebed. De mensch moet
nature bidden. En, hij mag alle
genoegensder wereld hebben gesmaakt,
hij mag heel de wereld hebben door
reisd, hij mag zich in de kunst of de
wetenschap hebben verdiept, toch zal
hij altijd een ontzaglijke leegte in zich
blijven voelen. O, hij zal 't niet willen
bekennen, hij zal lachen, als men hem
spreekt over het gebed, maar toch:
zijn ziel, die voor God en de eeuwig
heid is geschapen, slreefl naar omhoog
zoekt naar betere dingen dan „brood
en spelen", en zoo ontstaat die droeve
tragiek, die altijddurende strijd.
Moeten wij zelf niet bekennen, we
zijn toch ook kinderen van onzei. tijd.
dat ook wij in ons gebed te opper
vlakkig zijn? We bidden, maar is ons
gebed wel de uiting van een diep en
onwankelbaar geloof en van 'n waar
achtige, bovennatuurlijke liefde? De
menschheid heeft in den loop der tij
den dat heerlijk contact met baar
Schepper verloren: die verheven op
vatting van 't leven, die den mensch
bij al z'n doen en laten moest door
dringen, die om zoo te zeggen, „vleesch
en bloed" van hem geweest zijn.
En dat geeft de verklaring van 't feit,
dat velen geen weerstand kunnen bie
den in de moeielijkheden van eiken
dag: ze zien slechts de uiterlijkheid,
ze vragen niet naar het „waarom", ze
dringen niet door in Je diepte der
groote levensvragen.
Als we konden bidden met de vurig
heid en den eenvoud van een kind,
zonder uiterlijk vertoon, zonder de aan
dacht der menschen te trekken, diep
verzonken in God, zooals de heiligen
bidden, hoe zouden we 't leven anders
bezien en beoordeelen!
Op 'n Protestantsche kerk in Londen
staan deze merkwaardige woorden ge
schreven: „Een geloovige, die ligt
neergeknield, ziet méér, dan een onge-
loovige, die op z'n teenen staat." Merk
waardige woorden, maar die een ont
zaglijke waarheid bevatten! De geloo
vige ziet meer; dóór z'n geloof kan
hij zien ver over de engte van zijn
menschelijk denkenhij schouwt in de
oneindigheid, hij dringt in de wereld
der bovennatuur en het gezicht daar
van doet hem stralen van heerlijke
vreugde. En zoo begrijpt de eenvou
dige, die stil en vergeten z'n rozen
krans bidt, veel beter en dieper de
hoogste geheimen dan de wereldbe
roemde geleerde, die niet weet wat
bidden is en zich binnen de grenzen
van z'n armzalig verstand heeft terug
getrokken.
God, dien ook wij met volle recht
Onzen Vader mogen noemen, ziet ook
in onze dagen met goddelijk medelijden
op de menschheid neer. En juist in
onze tijden heeft Hij zich aan de wereld
geopenbaard in zijn groote Liefde on
der 't symbool van zijn Goddelijk Hart.
Met groot erbarmen ziet Hij neer, op
de eenvoudigen en de armen, die maar
al te vaak door onverantwoordelijke lei
ders bedrogen worden. En vandaar die
machtige zielekreet naar de Liefde van
God: een kreet, die nooit vergeefs
geuit wordt. Want vanuit de hoogte
van zijn goddelijke grootheid is Jezus
neergedaald„Komt allen tot Mij, die
belast en beladen zijt en Ik zal u ver
kwikken!" Jezus is met, om en
onder ons: met Hem zullen we veilig
de steile hoogte van den dorren levens
weg bestijgen: zijn we vermoeid of
ontmoedigd, we hebben 't slechts te
fluisteren: „Hart van Jezus, ontferm U
onzer!" en we zullen de drukkende
hitte van den dag kunnen dragen.
Moge die bede ons altijd op de lip
pen zweven, voor ons zelf en voor
heel de menschheid, moge het eens
onze laatste woorden zijn op den top
van den levensberg: „Hart van Jezus,
vol liefde en ontferming, onferm U
onzen"
jtf"* I
van de Paecal- en Jan van der Heydenetraat
is geëxposeerd in één der Etai&ges van de
Firma J. W. van Achterberg - Weateingel 10-13 - Amersfoort
Voor nadere inlichtingen betreffende den bouw en het koopen of huren van deze UITERST
MODERNE HEERENHUIZEN wende men zich uitsluitend tot
drchitect-Boawondernemer Pascalstraat 14 Tel. 1055 - Amersfoort
en de Fa. W. v Kaseien Ph.zn. - Snouckfeettlaan 22-24 - Telef. 218
gelegen Jan van der Hevdenstraat tegenover het Borneoplein is bepaald op
Morgen, Zaterdag 8 April, namiddags 1 uur
Echt en goed
zijn Poeders alteen, wanneer zij dehandtee-
kenlng dragen van den (abrikanl A. Mijnhardl.
Maagpoeders. Hoofdpijnpocders, Kiespij
Willem van Oranje
Door Prof. Titus Brandsma.
In Prins Willem van Oranje moeten
wij allen eerep. zijn groote liefde tot
den Dietschen stam. Zijn leven werd
geleid door hel ideaal, aan het Dietsche
volk zelfstandigheid te schenken als
de hechtste waarborg voor zijn bloei.
Niet alles is licht in zijn figuur.
Naast licht vallen er schaduwen te
ontdekken. Men kan daarvan abstractie
maken, maar dit mag niet leiden tot
misverstand, alsof die schaduwen min-
LAAT NU BUITEN
SCHILDEK EN
SCHILDER A
HESSENSTRAAT 10
Vraagt prijsopgaaf
ooK voor
Groote Werken
der belangrijk zouden zijn. Men kan
de fouten wel voorbijzien, mits daaruit
niet besloten wordt, dat men die fouten
verontschuldigt.
De zwaarste schaduw wordt op zijn
lichtende figuur geworpen en ook op
het ideaal, dat hij nastreefde, door de
plaats aan den godsdienst gegeven,
geheel ondergeschikt aan zijn staat
kundig ideaal. Dit was niet noodig
geweest. Het is jammer, dat deze
schaduw zijn beeld verduistert. Maar
zij neemt het licht niet weg, dat wij
er in beschouwen moeten.
Hij was een groot strijder voor onze
onafhankelijkheid, Vader des Vader
lands genoemd. Bij erkenning zijner
groote verdiensten op dit punt en ter
juiste waardeering hiervan moeten wij
ons hoeden voor overdrijving. Vrij
wording van een volk is een historisch
proces, langzaam en geleidelijk voor
bereid. Oranje zelf duidde op den groei
uit het verleden, op handhaving van
verkregen recht in zijn devies: „Je
maintiendrai".
Het leven van een volk wordt weer
spiegeld in het leven van den enkeling,
liet is moeilijk te zeggen, wanneer het
Nederlandsche volk geboren is. wan
neer wij de eerste openbaring der
volkseenheid zien.
In het midden der 16de eeuw is de
Nederlandsche maagd meerderjarig ge
worden en treedt zij uit het Spaanschc
huis. Die overgang leidt gemakkelijk
tot tegenstellingen en strijd.
Willem van Oranje verpersoonlijkt,
wat er leefde in het volk. Het volk
was de overheersching moe en voelde
ze te kunnen missen. Hij leidde het
verzet. Zijn eerste overwinning is het
heengaan van Granvelle. Nederland
gaat zichzelf besturen, het voelt er zich
toe in staat en vilt Oranje bij. Het £5 Vin SuiMfii
gaat niet op dc eerste plaats tegen ook, weer ucht, g*a!
Copiëerinrichting
VITESSE
UW ADRES voor Kiezerslijsten en
Verkiezings-propaganda-materiaal.
Spanje, het is geen negatieve strijd
het doel is positief, men wil zichzelf
zijn. De koning van Spanje kan koning
blijven, mits hijlNederland maar zelf
bestuur schenkt, mits hij de rechten:
van het Dietsche volk erkent.
Het zelfbestuur is het ideaal van
alten, zonder onderscheid van gezindte.
Alle grospen verwachten, dat dan de
orde spoedig zal zijn hersteld. De
Katholieken verwachten meer heil van
besprekingen en regelingen onderling
met de niet-katholieken dan van de
inmenging der Spaansche bestuurders.
De niet-katholieken zien er vrijheid
van beweging in. De ongodsdienstigen
zien alleen den staatkundigen kant.
Voor Oranje was de vorm van gods
dienst bijzaak, het politieke ideaal be-
heerschte voor hem alles. Toch was
innerlijk niet ongodsdienstig, achtte
zich niet slechts den drager van
de verwachtingen van het Dietsche
volk, maar ook hun door Ood ge
zonden leider, was God zijn schild
en betrouwen. Stervend bad hijGod,
ontferm U over dit arme volk. Uiting
van groote liefde tot het Dietsche volk
en van toch nog sterk innerlijk gods
dienstig leven.
Is Oranje's ideaal verwezenlijkt?
Slechts ten deele. De grootste teleur
stelling is voor hem de Unie van
Atrecht, gevolg van het al te geweld
dadig optreden der Hervormden. Hij
wilde gematigdheid om de goede Ka
tholieken niet naar den kant van Spanje
te drijven. Tegenover de Zuidelijke
Unie van Atrecht kwam de Noordelijke
Unie van Utrecht met anti-katholiek
karakter. Oranje wilde niet ondertee
kenen, deed het eerst toen de fout
niet meer te herstellen was.
Dat feitelijk de verworven onafhan
kelijkheid heeft meegebracht, dat twee
eeuwen een derde deel der bevolking
is onderdrukt, is zeer zeker een be
treurenswaardig begeleidend verschijn-
PUROL er op!
Dan xtii in
Tien handen,
of welk ander werk
:n blank.
Handcyclostyles
Speciaal adres voor
AMERSFOORT
Langestraat 84 - Telef. 528
sel, een teleurstelling voor de Katho
lieken, die er eerst mee voor streden.
Maar dit feit is zeker niet alleen op
naam van Oranje te stellen.
Geschiedenis is te gecompliceerd
om dit feit zoo simplistisch te ver
klaren. De eerste afval is voor een
groot deel uit innerlijke oorzaken in
de kerk te verklaren, de trage ople
ving eveneens mede verklaarbaar door
gebrek aan innerlijke kracht, al heeft
de onderdrukking ook maatregelen
tegengehouden, die een sneller ople
ving zouden hebben bevorderd. Alleen
reeds de geschiedenis der Hollandsche
Zending bewijst ons de geringe in
nerlijke kracht.
Gelijk de Katholieken te voren de
onafhankelijkheid hebben gezien en
wij die na eeuwen op prijs stellen en
waardeeren, zoo mogen we ook zien
in den tijd van Oranje als op zich een
bron van groote zegening.
Geleid door die gedachte heeft Oranje
ons Dietsche volk onafhankelijkheid
geschonken. Dat goud, in de zelfstan
digheid besloten, werd niet aanstonds
zuiver gewonnen. Het was een erts-
klomp, waarin hij het goud zag en
waaruit het goud, zij het na een lang
louteringsproces, voor ons allen in het
verloop van den tijd is gewonnen.
Wat wij nu waardeeren te bezitten,
Jit moeten wij ook waardeeren in hem,
e het ons gaf.
Wij nemen zijn wapenspreuk over:
Wij zullen handhaven, wat hij ons
verwierf.