F. ITULP N.V. Middenstands-Bank Reparatie en Onderhoud Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De Gembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag I Aug. 1933 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteer»» Advertentiin moeten Dinsdag en Vrijdag ydór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 35 „Ken ii zclven", want „wie zichzelf f? overwint is sterker dan wie een slail Inneemt". Koninklijk woord. Treed in uw binnenste en breek er uit weg wat u hindert in den opgang naar het Licht. Snijd uit, wat u be lemmert in den groei naar omhoog. Ken ii zclven. Vrijmetselarij en Katholicisme. Het is nog altijd dezelfde uitwerking, die sinds meer dan 200 jaren hel woordvrijmetselarij op de massa oefent. Geheimzinnigheid, in doen en laten, in leer en in wet, in vorm en in omvang, is de sprekendste eigen schap. Zelfs onderzoekers, die, als Pater Grueber en Jac, van Perm, hun leven lang zich met liet wezen der vrijmetselarij bezig hielden, tasten nog over veel in het volkomcnste duister. Aan een ding bestaat echter geen twijlelde vrijmetselarij is lel anti katholiek. Vanaf haie oprichting al in 1717, troffen haar meer dan een dozijn veroordeelingen der Pausen, te begin nen met die van Benedicltts den XIV in 17.12. Ook Leo den dertiende hand- haalde en vernieuwde die vcroordee- lingen, o.a. op den 20sten Juni 1K!)4 in de breve Praeclara. Waarin schuilt liet anti-katholiek element der vrijmet selarij? Behalve in een uitgesproken vijandigheid ten opzichte der Katho lieke staats- en maatschappijleer, in een onafgebroken vervolging van kloos terorden en wereldgeestelijken, it. een reeks aanslagen op Katholieke vorsten en staatslieden, in een verwoed anti- clericalismc, maar boven dat alles uit en dat alles voortbrengend als logisch verband tusscltcn oorzaak en gevolg, in de godslcer der vrijmetselarij Want tiet zou verkeerd zijn vrijmet selarij en ongelool Ie indcntihcecrcn liet teil, aldus Jac. van Perm. dat de wereld-VI ijmelsclarij in haar gehei I zich met allen nadruk tegen de atlicis- lisclu- beweging der Pranschc Vrijmet selarij heelt verzet, kan niet genoeg zaam bij de beoordccling van het ware wezen der orde in liet oog worden gehouden. Hare verwerping van de erkenning van een godsdienstig be ginsel bezorgde de Pranschc Vrijmet selarij feitelijk de excommunicatie uit nagenoeg de heelc maconieke wereld- gemeenschap. IfDen ietwat nadenkende komt aan stonds de vraag voor den geestwaarom hecht de massa der officicele Vrijmet selarij. met aan lieur spits de algc- heclheiJ der Angelsaksische Vrijmet selarij. de draagster der oorspronkelijke tradities, zoozeer aan de belijdenis van een Opperbouwheer ties HeelalsVliet begrip moge opzettelijk zoo vaag en rekbaar mogelijk gelaten worden, met terdaad wordt dan toch, zoo niet in dividueel, althans massaal de erken tenis van cenig Opperwezen gcëischt metterdaad wordt alzoo, hoezeer di vrijmetselarij ook beweert van allen dogmahschcn band los te zijn, een bindend leerstuk opgezet. De Vrljmet- sclarij acht zich zelfs zoo innig vast gekoppeld aan de belijdenis van dil leerstuk, dat een orgaan van een ge matigden tak der Germaansche Vrij metselarij ronduit dorst verklaren „Om van het maconieke program ma den O(pper) B(ouwmeester) d(es) Schrijfmachines Inktlinten - Carbon KANTOORBOEK HANDEL L«nge»tr. 68 t.o, Krommestr. - TEL. 326 TYPE- EN COPIEERINRICHTING VITESSE KON. WILHELMINASTR. 10 GESLOTEN van 31 Juli tot 17 Autf. H(eelals) te verwijderen, is de Vrij metselarij zelf vernietigen." Het anti-katholieke element kant dus zeker niet in een ongeloofs-tendcnz der vrijmetselarij worden gezocht. Veelmeer, ja vermoedelijk wel uitslui tend, moet dit liggen aan het feit, dat de Vrijmetselarij zeil een Kerk wil zijn. De heer Perm noemt haar dan ook een Anti-Kerk, steunend op een eigen godslcer. Ecne godslcer die, aan het Hciden- n ontleend, door de Gnose over geleverd, in de Vrijinctsclaarsordc op nieuw belichaamd is. inoet uiteraard het kenmerk harer herkomst dragen. Was liet Heidendom eerst on-, later anti-Christelijk, tie Gnose gedurende haarlied bestaan on- en anti-Christelijk, dan zou het onlogisch zijn, als de Vrijmetselarij anders ware. De Vrijmetselarij is nicl onlogisch. Hel oud-llcidcnsche denkbeeld van n latente, onbegrepen Godheid, die zich tot een begrijpelijke godheid testeert in een zich lol de hoogste rede en beschaving ontwikkeld mensch- dom, is haar trouw bijgebleven. Voor haar is de hoogste ontwikke ling van de Redt. van de Geest, de mtwikkeling tot de Godheid. Zij gcloolt lan de gudwordmg God. Het is heel duidelijk gezegd door den m >dernen evangelist "ter Puropecschc Vrijmetse larij als hij zich in een philippica tegen de Christengcloovigen als volgt uitlaat „Onze geloofsleer valt saam te vat ten in deze beide punten God en de Vooruitgang. De verbindende schakel tusschen God en zijn wet is voor ons geleidelijke belichaming van die wel iiet menschdom, dut bestemd Is om langzaa liaan te ontdekken en ze in n onmetelijke», onbepaalde» tijd tul n ulling te brengen. Wij gclooven in den Geest maar niet in den Zoon Gods. Pn die stem van den vooruitgang be kent voor ons niet een gewoon :tcnschappelijk en historisch feit, maar een godsdienstig levensplan, dal weliswaar van het Uwe radicaal ver schilt." Zoo typeert de vijandschap der vrij metselarij legen het Katholicisme zich door het streven naar een diamatraal- alwijkende korkvorming. Legio zijn ni de ci aten door van Perm bijeenge gaard om het anti-katholieke karakte te bewijzen. Ecnige zullen aantoonen line werkelijk dat aggressief karakter niet ontbreekt, wal in den loop der 18e en 19c eeuw aan het Katholicisme zulke geweldige slag toebracht. „Wij nemen niemand als vrijmetse laar aan. of we moeten weten dat hij ge-1» katholiek is." Wie geldt onzen strijd? O gij weel het zoo goed. Het geldt het door liet Pausdom verlengend ge broed, dat uit Rome zijn wachtwoord ontvangt. De strijd, die tusschen Katholicisme en Vrijmetselarij is aangegaan, is er een op leven en dood en kent geen kwartier. Onze omwenteling heelt ten doel het gebouw der Katholieke Kerk te verwoestenvoor haar is 't een kwestie van leven en dood. Ze moet haar verwoesten en kan 't niet nalaten, uider zelve ten onder tv gaan. Natio- illicit, Italiaan-die eenheid, vader landsliefde, staatkundige vrijheid zijn slechts middelen om tot du doel te geraken: algchcclc vernieling van de middeleeuwen in den laatste» vorm. hun rcsi: het katholicisme. De kloof tusschen Vrijmetselarij en Katholicisme dus niet Ic dempen cn hei is dan een heel begrijpelijk verschijnsel, dat waar liet ecne stelsel bloeit het ander kwijnt, en omgekeerd. Heelt het Katholicisme allo uiterlijke attributen :ener Kerk. gebouwen, oilers, liturgie, tierachie, etc, bij dc vrijmetselarij ont breken die evenmin. .Onze orde is n Tegen-Kvrk hn Jac. van Perm zegt letterlijk: ,Di Vrijmetselarij heelt tempels, gelijk alk- kerken en een eerediens!, gelijk alle kerken, omdat, de gevolgtrekking is i.alwijsbaar, zc zeil een Kerk wil zijn worden. De bewering is niet zoo stout als ze schijnt Van Mafonnickc ijde wordt het Kerk-karakter der vrij metselarij niet alleen toegegeven, maar rolls de aard ervan nader bepaald. Zij heelt allies, wat er uiterlijk toe nuodig •cn gcloofsleer-iii-dogmaia (Land merken). een redeleer (de Heidensche), ritus een veelvormige'! zelfs - een hieracluckc orde van bedienaren." Uit dit alles nu vloeit voort dat de Vrijmetselarij in anti-katholiek vaar water rit. w.mi de log,ca van het sy steem vordert de alleenheerschappij ver de wereld. Wat in den wegstaal noot óf worden gewonnen door ovcr- ulging. "I worden overwonnen door ui v ooi waarde lijk aannemen, dat de in- rlocd der vrijmetselarij werkte bij iedere innslag op het Katholicisme. De vrij- nctseiarij heelt haar deel gehad in den ilrijd tegen de Kerk der 18e eeuw, ipeciaal legen de Orde der Jezuïeten. De opheffing hiervan was een triomph der vrijmetselarij, wier invloed reikte in de slaapkamers der koningen, in het Vaiicaan, waar meerdere kardinaals zich tegen de orde hebben gekeerd. Dc vrijmetselarij heeft haar deel gehad in de Fransche revolutie, alle kopstukken waren lid van geheime genootschappen, de vcrhclfing vai 'diit der Rede, door Robespierre, een daad van zuiver maconieke strek king. Als het in 1830 en in 1848 tegen de Bourbons gaal, wordt zijdelings het Katholicisme door de vrijmetselarij ver eenzelvigd met reactie en conservatisme. Pius de IX moet vluchten, de geheime genootschappen hadden zijn eerste minister al op de trappen van het paleis doorstoken, de Paus bleef geen keuze meer over. Overal is de hand der vrij metselarij evident zichtbaar. Met in stemming werd de verovcringder Kerke lijke staten over de lieele wereld d' d<- ma?ons begroet, met instemming stonden ze aan dc zijde van Bismarck, toen deze den „kultuurstrijd" aanbond. Garcia Moreno valt in Ecuador als slachtoffer van vrijmetselaars, hij was een krachtig president met ijzeren wil en onwrikbare beginselen. Var, Pombal af, die in de tweede helfl der 18e eeuw in Portugal ais een heidensche kerk- vervolgcr te keer ging, loopt een strakke lijn naar Galles, die in Mexico de laatste kerkvervolging heeft ontketend. Onafzienbaar is de rij van politici, wijsgeeren, letterkundigen, staatslieden, ad ocaten,dokters, werkgevers en Werk nemers, dit zich schaafden, in min of eer nauw verband onder de vanen n sikkel cn van passer. Alweer ka- de Heer Jac. van Fcrmj n groot aantal uitlatingen citcercn, die op deze haatpsyche bij de Vrij metselarij verblindend licht werpt. .Dat men het land wakker schudde, da! men niet uit liet oog vcrlicze. dat hel cicrlcalisme alleen kan gedijen in schaduw der kerker., dc kerk ten der brengen is dus het doel dat al genen moeten nastreven die belang •lien in de maatschappelijke ont leding van het menschdom." .Paus Clemens de XIV zag m de •jmeiselarij i-cn geduchte macht, die .h krachtig tegenover de Katholieke Kerk plaatste, een orde, die tot zekere 'te in bepaalde punten een geheim- ling voorschrijlt, gevaarlijk omdat ook wordt volgehouden zelfs te- ver den priester, zoowel in dc biecht als elders. Het Vaticaan, en dc olgcrs van Loyola beschouwden, en terecht, de Vrijmetselarij als het grootste onheil voor het gezag der Kerk." Het beruchte woord van Voltaire Ecresez I' infame Dood aan de eer- o?e I die zeil een vrijmetselaar is ..weest, wordt nog altijd als strijd kreet gehuldigd door de moderne leden. De Kerk verpletteren, dat is het cardinale doel waar al het streven der wereldmacht van de vrijmetselarij zich •p concentreert. Is het wonder dat de Kerk op tegenweer bedacht is Is het wdnder dat achtereenvolgens door de Pausen Bencdictus de XIV Pius de VII, Leo de XII, Gregorius de XVI, Pius de IX, Leo de XIII, in meer dan een dozijn :yclicken o( constituties de vrijmet- irij trollen niet het anathema? Im mers neen. Want talloos velen on tl ikte zij aan de Moederkerk, bracht ze tot twijfel, lot ongeloof, tot haat, redeloozen afkeer van wat eens prille kinderjaren voor allen zoo schoon vas. Nog altijd werkt de macht van de rijmetselarij door. Men ziet het niet, men kan het alleen aanvoelen. De grooie lijnen onzer kuituur buigen zich naar oen bewust paganisme, naar nieuwe zedenleer, naar een nieuwe economische orde, naar een nieuwe levensbeschouwing. De „geloovige", de werkelijk I0Ó pCt. geloovige in woorden en daden, is niet alleen geen regel meer, is hooge exceptie, te mid den van de warrelende stroomingen des tijds. De Vrijmetselarij werkt, het Katholicisme werkt tegen, de strijd gaat tusschen den menschgeworden God en den zich god-geworden mensch voelende. De „God der wereld" van Benoon is visionair voor de komende tijden. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon oo. 304 en 697 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips Safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen Spaar-deposito's rente 8'/» pet. Binnenland kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Gelderscbe Vallei te Amersfoort. Vrijdag 28 Juli hield de Kamer zit ting onder pracsidiuin van den Heer J, Fl. van Lonkhuizen. Ingekomen is een schrijven van het id Or.bcdr. J. F. de Wit, Amersfoort, dat deze wegens vertrek naar Ooster- bcek bedankt per I Sept. De voorz. wijdt een woord van «.ympathleke her innering. Inzake het Melkcontrolcstation Amers foort meent de Kamer, dat zij geen verdere stappen meet weel ten be hoeve ervan. Aan de vakwedstrijd Bakkerszonen Amersfoort wordt een Kamermedaille beschikbaar gesteld; aan den Fukvee- dag tc Barneveld f 50. Een verzoek om subsidie van 12500 aan het Amers- loortsche Crisiscomité wordt afgewezen wegens gebrek aan middelen. 15 Nov. e.k. wordt vastgesteld als datum der verkiezingen, zoowel voor de periodieke wegens aftreding der leden grootbedr, Ir. Korthals Altes. Knot.enbelt. Pel. Roessingh en v Schuppen, leden van Kleinbedr. Mr. d. Deure, v. Dijk. Kramer, v. d. Oord en M. li. van Schuppen. als voor de acature-De With (Gr.bedr.). Inzake liet rapport der alwaterings- jommissie adviseert de Verkeerscoinm, om krachtig te ijveren voor een scheep vaartkanaal. Uit de discussies blijkt, dat Veenendaal, en waarschijnlijk ook de Burgemeester van Amersfoort, geen steun zullen bieden, daar zij de finan- tieele offers niet voelen opwegen tegen de te verwachten voordeelen, tenzij uit werkverschaffing alsook, dat zij vree zen, vooral te Veenendaal. dat het scheepvaarikanaai toch geen kans heeft e: daardoor meteen het afwaterings kanaal van de baan zal gaan. Ander zijds betoogt men hiertegen, dat indus trie vaarwater zoekt en dat men dus met een scheepvaartkanaal met meer perspectief werkt dan met een kanaaltje voor directe afwatering. Besloten wordt dat de Verk.contm. zal nagaan, in hoe verre de kosten van een scheepvaart- kanaal (jaarlijksche) voldoende opwe gen tegen de te verwachten industri- eele e.d. voordeelen. Inzake de wet op de openbare mid delen van vervoer besluit men, om zich tot de Staten-Generaal te wenden met verzoek, om den Minister te bewegen, dit wetsontwerp in te trekken, daar het onjuist en niet voor amendeering vatbaar is; tevens, dat er een nieuw ontwerp kome, dat heel het vervoers- vnn alle soorten Schrijfmachines KANTOORBOEKHANDEL Fa. H. ELZET7AAR IAN6ESTR5AT M TEL. 528 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoor, wezen regelt. Op den districtsdag tc Veenendaal, Sept. e.k., zal niet het oorspronke- naeen algemeen orienteerend openings woord van den voorzitter, in bespre king gebracht worden, op welke wijze de Kamer een hulpdlensi kan inrichten ten aanzien tan: lo, efliciency-voor- lichting, 2o. rechtskundige adviezen, 3o. incasso- en informatiediensten. Een reglement voor de bevrachlings- commissie wordt vastgesteld, waarbij o.a. bepaald wordt, dat de secr. der comm. geen lid mag zijndat de pre sentiegelden zullen bedragen f2.50 per vergadering, met vergoeding reiskosten volgens reisbesluit; dat de commissie zal beslaan uit 4 leden en 4 plaats vervangers; dat de zetel zal zijn tc Amersfoort; dat de bevrachtingsprovi sie hoogstens 3 pet. zal bediagen; voorts worden enxele dingen betref fende de controle nader geregeld. Tot leden en plaatsvervangers werden be noemd: to. M. D.J. Gerritsen, Amers foort (plaatsverv. P. J. v. Helsdingen, Amersfoort); 2o. B. den Herder, Har derwijk (plaatsverv. L. Groen, Harder wijk); 3o. P. A. Mariouw, Amersfoort (plaatsverv. W. Meijer, Rhenen); 4o. S. san Vollenhoven, Amersfoort (plaats verv. H. de Graaf, Nijkerk). Tot voor zitter M. D. Gerritsen. Inzake de bedreiging van den pluim- eeteeltdoor invoerrechten op buiten- landsche voedergranen, wordt aan het Bureau met den heer Knottenbelt op gedragen, om na te gaai,, op welke wijze in dezen ter voorkoming van onheil te handelen zij, o.a. door overleg 9 MOURIS DE SNIJER Een tafereel uit 't Nonrd-Brabantschc dorpsleven, uit „dc tachtiger jaren". De beurt is wederom aan een andei docli de vogel wil maar niet neerko men het lijkt wel of hij aan de spil vastgespijkerd is. Geen wonder, de hoofdman heeft zijn vogel laten maken uit hel hardste cn taaiste gedeelte van een eikenboom, den wortel. Hij wilde pleizicr van het koningscliietcn hebben. De tweede ronde is gedaanmen be gint hier en daar reeds tc pruttelen, men vreest dat er nooit een einde aan komen zal, want de vogel wordl kleiner en kleiner en gelijkt zelfs op het laatst op geen vogel meer, maar veeleer op een blokje hout. De kans om liet ding te doen neerkomen, vc; mindert met eiken splinter die er afgeschoten wordl. Maar wat is dat De trommels roffelen opnieuw, een luid gejuich en een groot gewoel cn gedrang ontstaan onder de menigte. Nogmaals, wal beteeken! dat Zie omhoog! De vogel is wcggeschn- ten. Wie was de bekwame schutter floor, hoor, liet klinkt luid en jubelend onder liet volk: „Leve onze koning' Leve Helmus Koppers!" Een heerlijk schol, een koningsschot, voorwaar! En nu het schieten afge- loopen is. en geenc voorzichtigheid meer in acht behoeft te worden geno men en de opgewondenheid, de geest drift ten top is gestegen, dringt ieder zich naar voren, mn den held van den dag, den nieuwen koning van het gilde van Ste.-Catrijne tc zien en geluk te wenschen. De vreugde is algemei n. men verdringt zich om den gevierde alleen de hoofdman schijnt een oogen- blik misnoegd en wrevelig op dat too- neei neer te zien. maar ook slechts een oogenbiik, want welke geheime redei tot misgenoegen hij ook mocht hebben, het besef zijner waardigheid en van zijn plicht als hoofdman hebben da delijk de wolk van zijn voorhoofd ver dreven, en met glimlachend maar toch hoogst gewichtig gelaat treedt hij op den Revierden jongeling toe, reikt hem de hand en wenscht hem geluk met de behaalde overwinning. Wederom klinkt het tromgeroffel op. een toeken van de hand des hoofdmans cn de juichtonen verstommen, de stil te en de orde zijn hersteld. Er zal dan ook eene indrukwekkende plechtigheid plaats vindende nieuwe koning zal, ten aanschouwe van liet publiek, met de teekeneu zijner waardigheid om hangen worden. Een der officianten nadert, een blinkend en rinkelend ge waad op den arm dragend. De hoofd man neemt het over en omhangt er den jeugdigen overwinnaar mede. Het is een soort van opperkleed van leer, geheel cn al bedekt met zilveren pla ten Ier grootte eener handover het hoofd heen wordt het aangeschoten het valt over de schouders tot aan het onderlijf zoowel van voren als achteren zijn dc platen aan het lede ren kleed bevestigd, zoodal liet wel it heelt van een maliënkolder met ont zettend groote schubben. De zib platen van liet zonderlinge tooisel ko men voortdurend dichter op elkander te liggen, want wanneer de gildeknning aftreedt, moet hij op eigen kosten zulk vette plaat met toepasselijke inscriptie bij dc overigen voegen. De stedeling 'mogedien tooit vreemd en zonderling vinden, dc dorpeling, vooral de gilde- broeder, houdt den drager er van in groote ecre, en geen wonderIs hij niet door kracht cn behendigheid, door eigen verdienste koning geworden het gilde van Ste-Catrijne, die in bezit is van stichtingsbrieven der door luchtige Brabantsche hertogen Toen Helmus Koppers daar stond, behangen met dc blinkende, klinkende en rinkelende teekenen zijner waardig- hcid. juichte de geheele bevolking hem loe, en dat te meer, dewijl dc jonge ling in liet dorp algemeen geacht en bemind was en men wist dat hij de hooge eer werkelijk verdiend had, daar hij bekend stond ais de beste schutter van Huidekamp. En de jongeling ge noot zijn triomf, want ofschoon hij opgeblazen noch IJdel was, streelde liet hem toch, liet voorwerp te zijn van zooveel vereeringen toejuiching: toch woog al die lof niet op tege blik van goedkeuring en trots dien hij opgevangen had uit de oogen van de dochter des honfdntans, van hettw tigjarige Manneke.... Opnieuw vormde ziclt de optocht, en weldra nam deze het was intus- sclten middag geworden den terug weg aan naar do kom der gemeente, Hier en daar, bij de notabelen des dorps, kwam de vrouw des huizes met eene flesclt wijn en ecnige roemers naar buiten, onder welke laatste ceir met ecu bouquetje kunstbloemen ver sierd -- de roemer voor den nieuwen koning. De flesclt was bestemd voor de „overigheden" van het gilde; het was de eerewijn, den koning aange boden. Voor het raadhuis gekomen, ont bond! zich de optocht en ging ieder naar zijn huis. om des namiddags te drie uur weer bij dei. schutsboom pre sent te zijn, wanneer het prijsschieten een aanvang zou nemen. Dien tusschentljd zullen wij waar nemen om nader kennis te maken met de jongeling wien dezen dag zulk een groote'eer te beurt viel, met Helmus Koppers, den nieuwen koning van liet gilde van Ste.-Catrijne. Helmus Koppers was de oudste zoor. van Marten Koppers, een ouden boer, die op het gehucht Noordeind eene kleine boeideiij bezat, welke echter door de vlijt van den zoon en het overleg en de ondervinding van den vader tamelijk goede winsten afwierp, cn in elk geval genoeg opleverde om bij gezondheid en voortdurende» werk lust, het dagelijksch brood te ver schaffen. Helmus was kloek en sterk hij kon werken als de bca.e zes of zeven jaar geleden was hij soldaat geweest, d hij voor zijn nommer had moetent, trekken; in den dienst had hij zich voordcelig ontwikkeld, en daar hij een godsdienstig gemoed bezat, was; hij bestand gebleven tegen de verleidingen waaraan joitRe, onervaren recruten| maar al te zeer blootstaan. Toen hij na een diensttijd van 15 maanden we- liet dorp en bij zijn vader terug kwam, zag hij er mannelijk en flink uit. en daar hij het door vlijt en op passendheid tot den rang van korporaal gebracht had zijn kapitein hau zelfs beloofd Item spoedig tot sergeant te zullen bevorderen, zoo hij In dienst wilde blijven werd hij door zijne dorpsgenooten met een soort van eer bied behandeld, welke de eigenliefde van den ouden Marten streelde, die zeer trotsch op zijn knappen, kloeken zoon was. Daar Helmus zijn tijd onder dienst niet hau verbeuzeld, was hij een zeer bekwaam schutter geworden, van welke bekwaamheid hij dien mor gen zulke doorslaande bewijzen ge leverd had. Daar de boerderij van Marten Kop pers niet groot was en hij behalve Helmus nog twee andere zonen had, die al zoetjes aan mede konden werken op veld en akker, gebeurde het wei dat Helmus nu en dan „den boer op ging", zooals men in de Kempen zegt. met andere woorden, dat hij dezen of genen landbouwer eenige dagen hielp, vooral bij het maaien, turven ot ander zwaar werk, als wanneer er altijd een stuiver ineer Ie verdienen was. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1