F. fl. TULP
Fa.H. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; bulten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave
i de Katholieke Stichting De Bembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 29 Sept. 1933
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nlj-erheld bij geregeld advertccren
Advertentifin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 52
Bemin hel leven om wèl Ie leven.
Epistel en Evangelie.
17e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den II. Apostel
I Paulus aan de Ephesitirs; IV. 1 6.
Broeders! Ik bid u, Ik, de gevangene
in den Heer, dal gij wandelt waardig
der roeping, waarmede gij geroepen
zijt, met alle nederigheid en zachtmoe
digheid, met geduld, elkander in liefde
verdragend, vol Ijver om de eenheid
des Geestes door den band des vredes
te bewaren. Eén lichaam en één Geest,
gelijk gij geroepen zijt tot ééne hoop
uwer roeping; één lieer, één geloof,
één doopsel, één God en Vader van
allen, die boven allen en door alles en
in ons allen is; die gezegend is in de
eeuwen der ecuwen! Anten.
EVANGELIE
volgens den H. Matthcus; XXII, 35-46.
In dien tijd naderden de Pharizcëii
tot Jezus, ei; een van hen, een leeraar
der Wet, vroeg Hem om Hem op de
proef te stellen: Meester! wat is het
groot gebod in de WclV Jezus sprak
tot Item Gij zult den Heer uwen God
liefhebben uit geheel uw hart en met
t geheel uwe ziel en met geitel
1 stand. Dil is het grootste en eerste ge
bod. En hel tweede is daar aan gelijk
gij zult uwen naaste beminnen gelijk u
zeiven. Aan deze twee geboden, hangt
de geheele Wet en de Profeten.
Toen nu de Pharizcén vergaderd
waren, ondervroeg Jezus licit, zeggende
Wat dunkt u van den ChristusWien:
Zoon is Hij? Zij zeiden Hem: Vai
David. Hij sprak tot hen: Hoe noem
David dan in den Geest llent Heer.
als hij zegt: de lieer heelt gezegd tot
mijnen fleer, zit aan mijne rechter
hand, totdat Ik uwe vijanden stelle tot
voetbank uwer voeten! Zoo dus David
- Hem Heer noemt, hoe is Hij zijn Zoon?
En niemand kon Hem een woord ant
woorden or k durfde van dien dag af
niemand Hem meer ondervragen.
Evan gel Ie verklaring.
17c Zondag na Pinksteren.
„Meester welke is het grootste ge
bod in de wet zoo vroegen de
Pharizeën aan den Zaligmaker en het
antwoord luidde: „Gij zult den Heer
uwen God beminnen met geheel uw
hart en met geheel uw zie! en geheel
uw verstand'' dil is, gelijk de H. Au-
gustlnus uitlegtalle gedachten van
uw versland, alle bewegingen van uw
hart, alle werken van uw leven zult gij
zoo tol Gud stieren dat er niet een
deeltje van uw leven besteed wordt
dan uit liefde tot God. Iloevele chris
tenen zijn er echter niet die in deze
noodzakelijke plicht te kort schieten
Hoevelen in wier harten niets anders
dan begeerlijkheid tot de wereld en
hare ijdelheden, tot hare eer en rijk
dommen, tot de wellusten en genie
tingen des vleesches gevonden wordt
en die dus óf van de Itoovaardij óf
van de gierigheid óf van den wellust
hun afgod maken en dien meer be
minnen dan God. Wanneer gij der-
r„v halve de ijdelheden der wereld bemint,
uw hart op geld en goed gevestigd
hebt, en wellust des vleesches zoekt,
den bemint gij God niet uit geheel uw
hart.
En zoo vervolgt de Zaligmaker: „Hel
tweede daaraan gelijk: Qijzultuwnaaste
beminnen gelijk u zeiven." Die liefde
tot den naaste moet blijken uit onze
werken. We moeten ons derhalve toe
leggen op lichamelijke en geestelijke
werken van barmhartigheid welke zijn
de hongerigen spijzen, de dorstigen
laven, de naakten kleeden, de vreem
delingen herbergen, de zieken bezoeken,
de gevangenen verlossen, de dooden
begraven; alsook de zondaars vermanen,
de onwetenden leeren, in moeilijkheden
goeden raad geven, de bedroefden vcr-
troosten, het onrecht geduldig lijden, de
beleedigingcTt vergeven, voor levenden
en dooden bidden. Laten we ons zeiven
eens onderzoeken of wij aldus onze
naaste beminnen. Gij die haat, vijand
schap, nijd of afgunst voedt tegen uwen
naaste, gij die Item veracht en zijn ge
breken openbaart, gij die Item kwaad
gunt of toewenscht, gij die u verblijdt
over zijn ongeluk, zondigt gij daardoor
niet tegen dit gebod?
Om het laatste deel van hel Evangelie
te verstaan, dient me te bemerken dat
de Pharizeën den Messias beschouwden
als een mensch, voortkomende uit het
geslacht van David, Jezus nu doet
j, daarentegen een beroep op den 10'Jcn
fJfcPsalm om hen te overtuigen dat Hij
Vteer is dan een gewoon nicnsch. In
dien Psalm immers spreekt David over
dflji Messias als zijn lieer. David nu
I wa's koning van Israël, had dus gccncn
Telefoon blokken
(Speciaal apparaat om naast
het toestel te bevestlqen.)
Nietmachines Cyclostyles
KANTOORBOEKHAHDFL
Langoslr. 6E t.o. Krommestr. TEL. 328
Heer boven zich dan Ood alleen. Wordt
dan de Messias genoemd de Heer van
David dan volgt dat Hij ook waarlijk
God is. Als zoodanig had David Hem
reeds eeuwen Ie noren erkend en voor-
Speld.
Wij, Christenen, moeten Jezus als
izcn lieer en God erkennen en llcrn
beminnen met geheel ons hart, met
geheel onze ziel en geheel ons versland.
UlturtflMcRe Kalender.
Week van 1-7 October
Zondag I. 17e Zondag na Pinksteren,
Mis Justus es Dominc, 2e geb, v.
d. H. Remigius, .'te geb, A cunctls.
lieden mag ook de MfSv. li. Rozen-
krnnsfeest gelezen worden: üaudca-
mus. 2e geb. v. d Zondag. Laatste
Evangelie v. d. Zondag.
Maandag 2. II.If. Engelbewaarders.
MisBenedictie. Credo,
Dinsdag 3 II Thercsia v li. Kindje
Jezus. Maagd. Mis: VcnldeLibatio.
Woensdag 4. II. I ranciscus v. Assisië.
Mis; Milii anient.
Donderdag IIII. I'lacidus en Ge
zellen Martelaars. Mis:Salusautcm.
2c gelt. A eunctis, 3e gel», n. keuze
Vrijdag ti. II. Bruno Belijder. Mis
Üs justi.
Zaterdag 7. l eest v. d II. Rozenkrans.
Misüaudeanius. 2e geb. v. d. H.
Marcus, 3e geb. v. d. II II. Sergius
en Gerei (Deze twee gebeden alleen
in stille II. Mis).
Rozenkrnnsltiest
op den len Zondag in Oei.
Onder de verschillende vormen, c
de liefde der geloovigen uitgedacht
Maria, de nooit Volprczene, te verce
■or hare machtige voorspraak Gods
milde zegeningen al te smeeken, be
kleedt de Rozenkrans ongetwijfeld een
eereplaats. De keur van mondgebeden,
waaruit hij is samengesteld, en die de
schoonste zijn uit den rijken schat der
kerkgebeden, en de daarmede genaard
gaande godvruchtige overweging van
de voornaamste geheimen uit Jezus' en
Maria's leven, welke onder het aftellen
der koralen, als boeiende lafeicelcn. de
aandacht van den geest levendig hou
den en het hart met steeds nieuwe aan
doeningen voeden, stempelen hel ro
zenkransgebed tot eene waardige hulde
van de Allerzaligste Maagd, en tot een
krachtig smeekpleidooi tegelijk, dat den
hemel tot verliooring dwingt.
God zelf had zich de eer voorbe
houden, Maria, liet pronkjuweel der
schepping, met woorden te begroeten
die aan Itare verheven waardigheid
passen. Ook Hij alleen die Haar zoo
schoon geschapen had en boven alle
maat begiftigd, kon de ju'ste uitdruk
king vinden, om in mcnsehelljkc taal
hare grootheden aan te duiden. „Wees
gegroet. Gij vol van genaden", klonk
liet van üabriüls lippen, des Allerhoog-
stenafgezant„de fleer is met U, ge
zegend zijt (jij onder de vrouwen".
Het is inet dezen zelfden groet dat wij
Maria toejuichenhij toch bevat den
schoonsten lof welke aan Haar kan
worden gegeven. En als kinderen die
maar één woord kennen, het woord
der blijde liefde, herhalen wij telkens
en telkens weer den groet, om liet hoofd
onzer Moeder te omvlechten met een
cerekrans. En wij worden maar niet
moede. Want, terwijl de aaneengereide
Wees Gegroeten in zoete hulde rytli-
miscli van de lippen vloeien, overweegt
het minnend hart, te samen met Jezus'
leven, het leven van Maria. Aan Jezus'
zijde daar is haar plaats. Geen andere
paste Haar heler, geen andere heeft Zij
ooit gewild. Vanaf de Mensehwording
tot aan het Kruis, in de stille jaren der
jeugd en op den bloedigen lijdensweg,
bij de verheerlijking en in de vreugde
van den eindlriomf, overal vinden wij
Maria bij |ezus. werkende, lijdende,
biddende met Jezus, op de innigste
wijze door hart en ziel met Jezus ver-
ccnigd.
En dat onze hulde Maria dgevallig
is, heeft Zijzelve herhaaldelijk getoond.
Tc Louides verschijnt de Onbevlekte
met den Rozenkrans in de saamgevou-
wen handen. En als Bernadctte onwil
lekeurig ook naar haar rozenhoedje
grijpt, maar niet beginnen kan van den
schrik, Is het Maria die hel kruisteeken
maakt; eerst wanneer het gebed ge
ëindigd is, verdwijnt de verschijning.
De volgende dagen is het telkens onder
het bidden van het rozenhoedje dat de
Onbcvlektezich aan Bernadetle vertoont.
Iedereen herinnert zich hel schitterend
wapenfeit van den zeeslag bij Lcpanh
waar de veel geringere vloot der chris
tenen de overmacht der Turken be
schaamde met eene volslagen neder
laag. Zij hadden gestreden als helden,
de dappere ridders van liet Kruis. Wat
hun echter de overwinning bezorgde,
was minder nog hun Here oorlogsmoed,
dan de lusschcnkomst van de Heilige
Rozenkranskoningin, wiermachligehulp
de biddende scharen over de christen-
wapenen hadden algesmeekt.
En wie zal ons de bladen openslaan
van de stille geschiedenis der zielen,
waar op zoo menige bladzijde de tri
omfen van den Rozenkrans staan ver
meld, iloevele afgematten en moedc-
loozen hebben in dit gebed de kracht
gevonden, om weder voort te gaan op
den weg der deugdDe Rozenkrans
was voor hen „een tak uil liet para
dijs, eene plant uit de hemelsche lust-
waranda, wier verkwikkende en liele-
lijkc geur nieuw leven bracht en frlsch-
hcid". Iloevele zondaars zijn niet ge
red geworden, omdat een vader ot
moeder, een broeder of zuster, een
vriend, een biechtvader, voor hunne
bckccring een rozenhoedje bad! Eén
enkel feit slechts onder vele. De II.
Vincentius Fcrrerius zeide eens tot een
verstokten zondaar die op sterven lag:
„Waarom toch wilt gij u verdoemen,
alsjezus Christus u wil redden De
ongelukkige antwoordde dat hij ten
spijt van Jezus Christus wilde verloren
gaan. „Welnu", hernam de heilige,
„dan zult gij ten spijt van u zeiven
zalig worden". Daarop begon hij met
de aanwezigen het rozenhoedje te bid
den; en zie. de zieke verzocht om te
biechten, beleed zijne zonden onder het
storten van vele tranen, en stierf in
heilige gesteltenissen. En aan gene zijde
van het graf, zouden niet vele lijde
ressen hare bevrijding uit het Vagevuur
te danken hebben aan den rozenkrans,
die als de staf van Mozes de wateren
de Roode Zee. zoo de vlammen
scheidde, cn voor haar den vrijen door
tocht baande naar het ware Land van
Belofte
De samenstelling zelf van den Rozen
krans verklaart ons liet geheim van
zijne voortreffelijke macht op Maria. Zij
hoort ens bidden liet groole gebed van
den christen, waarin wij den zoeten
naam van „Vader" geven aan God,
dien Zij zelve zoo kinderlijk beminde
waarin wij vragen wat Zijzelve immer
met de innigste vurigheid wenschte,
de heiliging van Zijnen Naam. de ves
tiging van zijn Rijk, de volbrenging
van zijnen H. Wilwaarin wij voor ons
zeiven om datgene verzoeken, wat Haar
als onze goede hemelsche Moeder het
meeste ter harte gaat, ons dageiijksch
brood, de vergeving onzer schulden,
de verlossing van den kwade. En te
gelijk met onze stem, is het Haar alsof
Zij de stem van Jezus hoort; want dit
is Zijn gebed, het eenige dat Hij ons
leerde.
De woorden van het Wees Gegroet
herinneren Haar aan hare verheven
waardigheid, die Zij ook-voor ons ont
vangen heeftaan het Verlossingswerk,
dat in Haar begonnen werd. En wan
neer wij bij de overweging der geliei-
Haar maar niet scheiden kunnen
Jezus haren Zoon, omdat wij in
Haar zijne trouwe medewerkster en de
Medeverlosseres van de wereld be
groeten, hoe zou Zij, de Barmhartige
Moeder, ons vertrouwen kunnen be
schamen?
Nemen wij dan onzen rozenkrans.
Treden wij dikwijls binnen in dien
„Rozengaard", gelijk de II. Kerk in
hare liturgische taal hem noemt, oin er
te plukken de schoonste rozen voor
Maria onze Moeder, rozen vol liefelij
ken geur, rozen wit en rood. Op aarde
zij de Rozenkrans ons wapen, wanneer
de vijand onze ziel belaagtde sleutel,
waarmede Maria, voor ons de schatten
ontsluit besloten in Jezus' H. Hart,
waarover Zij is aangesteld. In den he
mel zal hij eens dan zijn liet sieraad
om ons hoofd, om jubelend mee te
vieren de triomfen van Maria, de Ko-
nlnginue van den Allerheiligste!) Ro
zenkrans, Dr. W. M„ M.S.C.
Wat leeren ons de
eijters van de laatstge
houden Volkstelling?
II.
De Maasbode, na eerst inet vol
doening de vooruitgang van de Kath.
te liebhen geconstateerd op deze wijze:
.Uil deze cijfers volgt zonneklaar,
Als de winter komt!
d*n komen uok weer de vergaderingen er
let»ije» en daaivour zijn agenda'», program,
ma'» ol circulaire» noodig.
VITESSE
vervaardigt ze vlug en billijkI
Vraagt ipcclalc conditie» voor Uw
regelmatige vergaderingen I
KON. W1LHÜLMINASTR. 10
'lorullgaat, terwijl alle andere kerk
genootschappen min til meer duide
lijke tcckcnen van verval vcrtooncn.'
besluit de artikelenreeks over dit onder
werp als volgt: „wanneer een ernstig
onderzoek werd ingesteld naar het
percentage geloofsgcnootcn, die hun
Paaschplicht jaar in jaar uit verzuimen,
dc uitkomsten heel anders zouden zijn!
Er. hetzelfde geldt voor dc groote ste
den in Nederland stellig In niet min
dere mate, Ook Itlcr is hel aantal „leden
det slapende kerkzooals Pierre l'Er-
mile hen spottend noemde, ontstellend
groot.
Dat de band, die deze naam-katho-
lieken met de kerk verbindt, heel zwak
is, behoeft geen nader betoog. Wel be
keuren dc meestert zich „in extremis",
voor zoover zij niet door den dood
worden verrast, maar hoe troostrijk dil
zalig afsterven moge wezen, dc strij
dende Kerk heelt behoctle aan mannen
en vrouwen, die tijdens hun leven met
woord en daad de ware leer van Chris
tus belijden. En slechts dezulken ver
dienen den naam van Katholiek.
Daarom ligt in de uitkomsten der
olkstelling, al moge zij aanleiding
geven tot rechtnrtigc voldoening, vol
strekt geen reden tot verhoovaardiging,
maar veeleer een prikkel om de velen,
die door htm opgave blijk hebben ge
geven, dat zij ondanks hun verregaande
onverschilligheid tocli nog tot dc Kath.
Kerk wcnschcn gerekend te worden,
stelselmatig op te sporen en hen zoo
mogelijk terug te brengen tot dc ge
regelde practijk van het godsdienstig
leven.
Als de publicatie van de resultaten
der volkstelling lot gevolg mocht heb
ben, dat deze duizenden algedwaalden
werden nagegaan en met zacliten drang
bewogen oin weder een werkzaam aan
deel te nemen in liet genadeleven van
Gods Kerk, dan eersl zouden wij met
volle tevredenheid kunnen wijzen op
den groei en bloei van Katlt. Neder
land."
Onde. welke calegoriën van inen-
sclten worden de mwm-kalholieken,
die nog maar alleen op liet bevolkings
register als zoodanig staan ingeschre
ven, het meest aangetroffen? Vooreerst
onder de gemengd gehuwden. Op elke
opgaaf, die men van het bevolkings
register voor een bepaald doel ont
vangt (b.v. voor het werven van abonnë's
op een R. K. blad), komen steeds meer
dere adressen voor van echtparen, van
wie de eette partij als R, K„ de andere
b.v. ais N.Hi (Ned. Hervormd) staa!
ingeschreven. Bezoekt men zulke ge
zinnen, dan is een weigering om zich
te abonneeren, bijna altijd liet ant
woord. [Spreekt men toevallig dc niet
Roomsclie partij, dan krijgt men vrij
wel altijd te hooren„O, ja, mijn man
(of mijn vrouw) is wel van huis uil
Katholiek, maar hij (of zij) doet er niet
meer aait." Dat zulke naain-Katholieken
op de R. K. Staatspartij zullen stemmen,
is natuurlijk niet ie verwachten.
De tweede categorie vormen de Kath.
gehuwden en ongelinwdeii (heel dik
wijls zoons en ook wel dochters van
tamelijk goed Kath. ouders), die door
onkunde, onverschilligheid, wangedrag
of aansluiting bij een socialistische ol
communistische partij enz. met de Kerk
gebroken hebben. Wie gelooft, dal 1
van do 10 van dezulken nog rechts
zal stemmen? Nu leeren de cijfers, in
ons eerste artikel besproken, dat het
verloop bij du andere godsdiensten
nog grooler is. Des te erger evenwel.
Wanneer het zoo doorgaal, zal de poli
tieke dam tegen links (rechts heeft nog
slechts de kleine, cn dan nog verre
van homogccne, meerderheid van 52
tegen 48 in dc 2e Kamer) ,-pocdig
bezwijken en dreigen dan dc moei
zaam in jarcnlangen strijd verkregen
rechten (gelijkstelling van onderwijs,
vrijheid van godsdienst enz.) wederom
verloren te gaan.
Hoe nu te trachten dc nnam-Katho-
liekon „met zachton drang" te bewegen
„weder een werkzaam aandeel te nemen
in liet genadeleven van Gods kerk"?
O.i. moet men beginnen met de adres-
van deze mensehen tclverzamclen,
van de kaarten of huisbezoek-
boekjes In de pastorll'n aanwezig cn
cn hen daarna bezoeken, cn wel door
lecken in samenwerking mei dc geeste
lijkheid, en dan niet éénmaal of eens
per jaar. maar vcelvuldiger. Hel ge
beurt betrekkelijk maar wen.ig, vooral
bij de lagere slandtn, dat men abso
luut weigert bezoek toe te staan. Uit
dc St. Vinccntlusvereeniglng, die reeds
op huisbezoek door 2 leden is inge
steld, zou zich in die parochies, waar
nog geen Icekenapostelen georgani
seerd zijn, een onderaideeling kunnen
vormen, waarvan de lecken zich op
dil werk spcclallsceren. Aanvulling met
een paar ijverige Katholieken uit den
werkmansstand is daarbij o.i. wensche-
lljk. Het werk, dat zulke mensclten te
doen krijgen, is zeker niet gemakkelijk,
maar wat op den duur bereikt zou
kunnen worden, is die moeite stellig
waard. V'
Van Politiek Terrein.
De Troonrede heelt het wcrkpro-l
gram van hel .Ttinistcric-Colijii ont
vouwd. De regeering had niet gewacht
met van eenige belangrijke voornemens
Kamers en volk al vroeger in te lich
ten, b.v. omtrent het verlaten van den
lang volgehouden vrijhandel, de
aankondiging van de wijziging der uit-
kceringen van het rijk aan de gemeen
ten cn zooveel meer.
I let groote werk der regeering zal ook
dit jaar liggen op economisch en op
financieel terrein.
Mc; dc goede zorg voor de financiën,
de aanpassing van liet bedrijfsleven
aan veranderde omstandigheden en
het geve it van werkverschaffing op
groote schaal, behartigt de regeering
groote volksbelangen.
Het Ncdcrlandsclte volk zal het werk
van Regeering er, Kamers met groote
belangstelling eu oplettendheid volgen,
des te meer nu onze volksvertcgcn-
wiiordigiug niet ontkomen is aan cri-
tlek. en menigmaal gerechtvaardigde
critlek omtrent haar optreden in het
verleden, toen er veel werd gepraat.
Die belangstelling geldt, wal dc Ka
mer doet en boe zij het doet. Het gaat
thans minder over praten dan over
doet. Gedachtenwissellng moet er na
tuurlijk zijn, het recht van rechtvaar
dige en opbouwende critiek blijve on
geschonden. Beginselen moeten tegen
over elkander gesteld worden, Dat zijn
ei&chen van een gezonde democratie,
welke wij moeten handhaven.
Maar geen redevoeringen voor de
tribune meer. Reeds hebben de Kamers
zich een noodige zelfbeperking opge
legd, zooals ook dc laatste weken ge
bleken is bij de behandeling van be
langrijke wetsontwerpen, als de om
zetbelasting en het Uniformverbod.
Het belangrijke werk moge geschieden
in de afdeelingcn van de Kamers, en
'n Commissies. Daar kan vruchtbaar
.verk worden gedaan voor den degelij-
ken Inhoud van de wetgeving. Voor
volksvertegenwoordigers is daar wel
niet zooveel uiterlijke eer te behalen,
maar daar kunnen zij het beste aan
hun roeping beantwoorden.
Veel valt er te doen in dezen tijd
van verwarring cn verwording. Een
reuzeniast ligt op regecrlng en volks
vertegenwoordiging. liet volk moge
zich overtuigd houden, dat wat wordt
beproefd en gedaan, strekt tot zijn
waarachtig belang.
Het groote proces.
Wanneer wc spreken over „het pro
ces", dan weet op 't oogenblik vrijwel
de lieelc wereld, dat liet gaat over hel
sensationeel proces inzake den brand
in liet Duitsche rijksdaggebouw. Het
ligt niet in onze bedoeling, om hier
zelfs maar een vluchtig overzicht van
liet proces te geven. We willen alleen
op cén zaak de aandacht vestigen.
Dc hoofdliguur irt liet proces v. d.
Ltibbe, is een psychologisch raadsel.
Hij is een gevaarlijk fantast, onbere
kenbaar gevoelsmonach, die met even
groote als dwaze cn gevaarlijke plan
nen rondloopt. Dal deze man zou ge
bruikt zijn door de Nationaal Soc.
Partij voor een voor deze Partij zoo
gevaarlijk plan is een absurditeit. De
correspondenten van bladen, die in
Leipzig vertegenwoordigd zijn, nemen
deze beschuldiging, die niet alleen in
Parijs, maar ook in Londen opnieuw
is geuit, reeds als volslagen onaan
nemelijk terug.
Men katt er bovendien ook wel van
op aan, dal wanneer de Pruisische
minister-president cn chef der politie
Goering zulk een Infaam individu zou
zijn. dat hij v. d. Lubbe had aange
zocht om den brand te stichten, ten
etude daarmee de communisten te
comproniittccrcn, hij had ook wel zijn
maatregelen genomen, om v. d. Lubbe
daarna onmiddellijk uit don weg Ie
ruimen cn dezen man niet te brengen
voor een gerechtshof van hoogstaande
Continental
Schrijfmachine
Compleet mei Rotter
en dnrantle 125.-
KANTOORBOEKHANDEL
Langastraat 84 Telef. 528
reenters, die recht moeten spreken
indcr scherp toezicht van heel dc be-
scnaalde wereld.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Recollectie-
De Recollectie vooroud-relraitanten
en leden van retraltevereenigingen zal
plaats hebben Maandag a.s. te half-8
in de kerk van de H. Franclscus Xa-
verius aan 't Zand.
De R. K. Werkliedenver. „S«. Jozel"
houdt eene Ledenvergadering op Don
derdag 5 Oct. in het bondsgebouw.
De agenda vermeldt onder metr:
Installatie. Behandeling Beschrij
vingsbrief Centrale Raadsvergadering.
Benoeming Commissieleden Kinder
kerstfeest. Voorstel aangaan kas-
geldleening.
Het Johan van Oldcnbarnevcldt-
Gymnaslum aan dc Groen van Prlns-
tercrlaan hoek Barchman Wuytlcrslaan
kan door belangstellenden bezichtigd
worden op Vrijdag 29 September v:..
v.m. 11 uur tot n.m. 5 uur en op
Zaterdag 30 September des n.m. van
2 tot 5 uur, tegen betaling van 10 cl.
ten bate van het Plaatselijk Crisis
comité.
Burgerlijke Stand.
26 Sept. Geboren: Oerardus Ilcnrl-
cus, z. van J. G. v. d. Brug en A.M.
Boersen. Bercndina Qczlna, d. van
H. W. Groenevell en J. H. v. Eljkelcn-
burg. Martha Wllhclmina Alljda, d.
an H. A. de Bruin en M. v. Valken-
;ocd. GehuwdL. A. H. Wijnhof en
L A. Kleeven. A, v. d. Zee en A.
Steenbeek. Overleden: Cornells Sterk,
37 j„ eclitg. van A. M. Sieger,
Teunlsje van der Linden, 63 j., ongeh.
27 Sept. Gehuwd L. Lablans en E.
M. Plakman. J. Vos en A. Bouw.
Overleden: GeertruidalohannaKooij-
...an, 17 J., ongeh. Grietje Knevel,
70 j., echtg. van J. F. Kreps.
28 Sept. Ondertrouwd: J. Lambrechls
en J. v. Kolfschoten. C. H. v. d.
Hout en A. E. v. Merkeslljn. E.
Nieuwenhuis en W. Vastcnburg. H.
Overeem en J. d. Uijl. Th. Brink
en A. C. C' Voogd. - L W. R. Plc-
ters en C. M. Berghuizen. O. R.
Bast en D. C. M. Tonnis. B. Mouw
cn O. Hazuleger. R. v. d. Hoeken
E. Berculo. H. H. A. Jürg en S. M.
Haarsma. Oeliuwd J. Aartsen en J.
H. A. Brouwer. M. Aldenkamp en
M. H. Batavier. Overleden Gosina
van der Veer, 7 w. Orieljc Zijlslra,
51 j., echtg. van Bezaan.
Hulp In Nood.
Zondag 1 Oclober wordt In het ge
bouw der R. K. Werklicdenvereeniging
St. Jozef aan de Lieve Vrouwestraat
gehouden een tentoonstelling der prij
zen bestemd voor de verloting ten
bate van de onderafd. Hulp in Nood
der R. K. Werkliedenvereniging.
De expositie is geopend van 12 tot
2 en van 5 tot 8 uur.
Een bezoek aan dc tentoonstelling
wordt warm aanbevolen.
De verloting vindt plaats op Zondag
8 October a.s.
De Crisis.
In dc weck eindigende op 23 Sep
tember werd van gemeentewege aan
crislsstcun cn wcrkvcrscliafliitgsloon uit
betaald dc som van 13835,26. Hier
van was slechts 1828.54 loonhet
overige steungeld.
In dezelfde weck van liet vorige
jaar (werd aan steungeld f2248.14 en
aan wcrkverschaflingsloon f 2299.30
uitgekeerd.
In 1929 was slechts (81.34 aan steun
noodig In dczelldc weck.
Uit deze gegevens moge blijken dat
de crisis nog onverzwakt liecrscht eu
dat het aanbeveling verdient meer dan
nugeschicdtwerkvcrschaffings-objccten
ter hand te nemen.