FOTO-ALBUMS
F. fl. TULP
Fa.h. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28. Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 27 Oct. 1933
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tariev-
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteei
AdvertentlSn moeten Dinsdag en Vrijdag vó-'.- 8 ut"
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 3U
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 60
Vrij zijn is een wensch van velen,
een kunst voor allen, maar zeker een
ramp voor sommigen.
Epistel en Evangelie.
21e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Ephesiërs; VI, 10—17.
Broeders! wordt krachtvol in den
Heer en in de sterkte zijner macht.
Bekleedt u met de wapenrusting Gods,
opdat gij bestand moogt zijn tegen de
lagen des duivels. Want wij hebben
den strijd niet tegen vleesch en bloed,
maar tegen de vorsten en de machten,
tegen 'te wereldbehecrschers dezer
duisternis, tegen liet boozc geestendom
in de lucht. Doet daarom aan de
wapenrusting Gods, om ten kwaden
dage weerstand te kunnen bieden, en,
in alles volmaakt zijnde, te kunnen
blijven staan. Houdt derhalve stand,
uwe lendenen omgord met waarheid,
het harnas der gerechtigheid aangedaan,
en uwe voeten geschoeid hebbende
met bereidwilligheid voor het Evangelie
des vredesneemt in alles op het
schild des geloofs, opdat gij daarmede
al de vurige pijlen des boozen vijands
kunt uildoovenneemt ook op den
helm der zaligheid en het zwaard des
Geestes, dat Gods woord is.
EVANGELIE
volgens den H. Matlheus; XV III. 23-35.
In dien lijd sprak |ezus tot Zijne
leerlingen deze gelijkenis: liet Kijk der
hemelen is gelijk aan een koning, die
afrekening wilde houden met zijne
dienaren. En toen hij begonnen was
met afrekenen, werd er een voor hem
gebracht, die hem tienduizend talenten
schuldig was. Daar deze echter niets
had om te betalen, gebood zijn heer
hem, zijne vrouw en kinderen en al
wat hij bezat te verknopen, en te be
talen Doch die dienaar viel neder en
bad: Heb geduld met mij. en ik zal
u alles betalen. De lieer nu ontfermde
zich over dien dienaar, liet hem gaan
cn schold hem de schuld kwijt. Maar
toen die dienaar heenging, vond hij
een zijner medediennars. die hein hon
derd ticnlingcn schuldig was; en dezen
aangiijpcnd. neep hij hem de keel toe.
zeggende: Betaal wat gij schuldig zijl.'
Zijn medr \necht nu viel voor hem
neder en smeekte hem, zeggende
Heb geduld met mij. en ik zal u alles
betalen. Doch hij wilde niet; maar
heengaande wierp hij hem in de ge
vangenis, totdat hij de schuld zou be
talen.
De mcdeknechtcn nu, ziende wat er
plaats had, werden zeer bedrocld; en
zij kwamen en deelden hunnen heer
alles mede wat er gebeurd was. Toen
riep zij.i heer hem en zeide tot hem:
Booze knecht, de gelieele schuld heb
ik u kwijtgescholden, omdat gij mij
gesmeekt hebtmoest dan ook gij u
niet ontfermen over uwen mededienaar,
gelijk ik mij ontfermd heb over u! En
in toorn ontstoken, leverde zijn heer
hem over aan de beulen, totdat hij de
geheele schuld zou betalen. Eveneens
zal ook mijn hemelsche Vader u doen,
indien gij niet, ieder zijnen broeder,
van harte vergeeft.
de onbarmhartigheid van dien knecht
die nadat hij zoo groote barmhartigheid
bij den Koning gevonden ha op zijn
beurt niet liet geringste medelijden met
zfin medeknecht wilde toonen Immers
honderd tienlingen, een waarde van
omtrent dertig gulden, wal is dit in
vergelijking inct de ontzaglijke som
- - Vcjt. miiiiocnen V
je treffend wordt ons hier onze
onbarmhartigheid onder het oog ge
bracht, wanneer wij onzen naasten niet
willen vergevenWant alle belcedi-
gingen die onze naaste ons toevoegt,
:>e groote zaak het ook zij, zijn
gering in vergelijking met Itet groote
onrecht dat wij God door onze zonden
hebben aangedaan. Wij zijn derhalve
onbarmhartige knechten wanneer
tan onzen naaste het ongelijk, dat
hij ons heeft aangedaan, niet vergeven
nadat wij ze!f van God door de kwijt
schelding onzer zonden, zoo groote
barmhartigheid ontvangen hebben
Ontvangen hebben wellicht niet
ontvangen hebben, immers de Zalig
maker zegt het ons; .indien gij den
uischen niet vergeeft, zoo zal ook
Vader u uwe zonden niet vergeven".
Neen, maar Hij zal u zonder barm
hartigheid behandelen, Hij zal u al de
gestrengheid Zijner rechtvaardigheid
doen gevoelen, gelijk de onmeedoo-
gende knecht ondervonden heeft: .Zoo
zal mijn hcinJsche Vader ook met u
doen, als g-j. een ieder zijn broeder,
van harte vergeeft".
EvantielieverKlarlng.
21e Zondag na Pinksteren.
De bedoeling welke de Zaligmaker
in de gel-jkenis van het Evangelie van
dezen Zondag had, was om Zijn leer
lingen en ook ons te leeren dat wij
altijd moeten bereid zijn om onzen
naaste alle ongelijk of beleediging, die
hij ons heelt aangedaan, te vergeven
daar ook wij anders geen vergiffenis
onzer zonden bij God te hopen hebben.
Door den Koning, waarvan de ge
lijkenis spreekt, wordt de almachtige
God verstaan de dienaars met wie Hij
afrekening hield, beleekenen de tnen-
schen. Welnu hoe lankmoedig en barm
hartig handelde de Koning met den
dienaar, die hem om uitstel vroeg, door
hem niet alleen het gevraagde uitstel
te verleenen, maar Item uit goedheid
geheel de schuld kwijt te schelden.
Welk een groot betrouwen mogen wij
alzoo stellen op den Vader van barm
hartigheid om vergiffenis onzer zonden
te verkrijgen. Tienduizend talenten wer
den den dienaar kwijt gescholden, een
som die door velen berekend wordt op
achttien millioen gulden. Voorzeker een
ontzaglijke waarde. Mout ons de edel
moedige kwijtschelding van zulk een
enorme schuld niet bemoedigen wan
neer de zonden-schuldenlast onze ziel
bezwaart Welk een zondig leven we
ook mochten geleden hebben, voor een
ieder geldt 'sHeercn woord„God wil
den dood des zondaars niet, maar dat
hij zich bekecre en leve".
Wie staal echter niet verbaasd
Ziet de speciale Etalage
KANTOORBOEKHANDEL
Ungestr. 65 t.o, Krommutr. TEL 326
Liturgische Kalender.
Week van 29 Oct.-4 Nov.
Zondag 29. 21ste Zondag na Pinkste
ren I-eest van Chris'us Koningschap.
Mis Digr.us es, 2e geb, v d. Zondag.
3e geb. v. Kerkwijding, Laatste Ev.
v. d. Zondag.
Maandag 30. Mis v. d. vorigen Zon
dag: In volunlate tua, 2c geb. A.
cunctis, 3e geb. naar keuze
Dinsdag 31. Vigilie v. Allerheiligen.
Vastendag. Misludicant, 2e geb.
v. d. H. Geest, 3e geb. v. Kerk of
Paus.
Woensdag I. Feest van Allerheiligen.
Mis: üaudeamus. Credo gedurende
het Octaaf.
Donderdag 2, Gedachtenis van alle
Oeloovige Zielen. 3 H.H. Missen.
Prefatie v. d. Overledenen.
Vrijdag 3. Mis van Allerheiligen Gau-
deamus, 2e geb. v. d. H. Geest, 3e
geb. v. Kerk of Paus.
Zaterdag 4. H. Carolus Borromeus,
Bisschop. Mis: Statuit, 2e geb. v.
h. Octaaf, 3e geb. v. d. H.H, Vitalis
en Agricola.
Kotli. Staatspartij.
Wat is de Katholieke Staatspartij V
De bestanddeelen zijn de katholieke
beginselen en wij, de dragers van die
beginselen, vereenigd in een politieke
partij.
Die partij is de vorm van onze or
ganisatie, aan verandering onderhevig,
die voortdurend een verdere evolutie
blijft doormaken en zoo moet worden
dat hij op zijn best is om ons te hel
pen bij het propagceren der katholieke
beginselen en de verwezenlijking
de belangen van het geheele volk.
Wat in onzen organisatievorm onzen
arbeid blijkt te hinderen, snijden wij
af, wat ons noodig lijkt in het belang
onzer beginselen, nemen wij op. Het
is niet het partijapparaat, dat de Katli.
Staatspartij, maakt tot levend vleesch
en bloed, maar dat zijn wij, de katho
lieken zelve met onze beginselen,
Er moet geestdrift leven in de ker
nen, want zij moeten geestdrift bren
gen. Het ideaal muut krachtig leven
onder onze menschen. En welke be
ginselen kunnen meer enthousiasme,
meer idealisme wekken dan de katho
lieke, die de eeuwen door alle werkers
voor het Christendom hebben bezield,
of ze den godsdienst verkondigen, of
ze liefdadigheid beoefenden dan wel
werkten voor katholieke staatkunde of
voor katholieke kunst.
Wij mogen gelooven in de stand
vastigheid onzer beginselen, want zij
zijn eeuwig, in de heiligheid onzer
beginselen, want zij zijn van goddc-
lijken oorsprong, in de oveiwinnende
kracht onzer beginselen, want zij zijn
de afstraling der Waarheid,
Allerlei beschavingen volgden elkaar.
Men spreekt van een Babylonische, een
Egyptisch, een Orieksche, een Romein-
sclte beschaving. Ze zijn gekomen, heb
ben gebloeid en zijn ten onder gegaan.
Haar grondslag was zwak, al liet zij
de menschelijke natuur haar verlangens
invoegen.
Toen de Romeinsche beschaving in
eenstortte, was een nieuwe cultuur
bezig de wereld te veroveren, al brei
delde zij de menschelijke natuur, en
'ng ze er recht tegen in.
Haar Stichter stierf op hel kruis als
een misdadiger. Zijn leer ging volko
men in tegen alle menschelijke neiging.
Waar de inensch geneigd is lot hoog
moed, leerde zij nederigheid, tegenover
de hebzucht plaatste zij onthechting,
de verdrukking van anderen veroor
deelde zij door de verplichting tot
naastenliefde.
En deze cultuur, die inging tegen
de natuurlijke zucht der menschhcld,
won de wereld door de kracht, de
geestdrift cn het idealisme harcr ver-
breiders.
Wanneer het verlaten der beginselen
van het Christendom de beschaving
tot een ruïne maakte, waren liet steeds
weer op deze keerpunten der historie
de christelijke beginselen, wier her
leving de aarde en oe maatschappij
trnieuwde.
En zouden wij. dragers van die >e-
ginsclon in de 20e eeuw, die hunne
verkondigers over heel de aarde zen
den. die van die beginselen op elk
terrein van het maatschappelijk leven
voor alle vraag een antwoord krijgen,
geen lui. geen enthousiasme meer kun
nen putten uit diezelfde prineiptn, nu
daarvan de regeling van het staatkun
dig leven wordt gevraagd in een tijd,
die het failliet van het politieke leven
dreigt te worden?
De Katholieke Staatspartij is gegroeid
uit het onvermoeide, nooitonderbmken,
maar steeds moeiu.vol voortgezette werk
van vorige geslachten, wier leven har
der was dan het onze, die wist. dat
eerst volgende geslachten de vruchten
zouden kunnen plukken van hetgeen
zij moeizaam zaaiden en toch voort-
werkten in de kracht van het voedsel
hunner beginselen, die het idealisme
wakker hielden bij eiken tegenslag. En
En wij, die in de weelde leven van
onze vele katholieke veroveringen de
resultaten van onze politiek, die nu
oorbij worden gezien, zouden wij niet
meer gelaafd worden door de kracht
onzer princiepen, waarvoor we niet
meer te lijden hebben zooals zij?
Onze kernen moeten in ons katho
lieke volk de herinnering aan dat werk
van vorige geslachten levendig houden.
Het kennen is het waardeeren en lief
hebben. is een opwekking tot geest
driftig voortarbeiden op den weg door
hen voor ons afgebakend en gebaand.
Groot waren de veroveringen: gods
dienstvrijheid, onderwijsvrijheid, wet
ten in liet belang van de sociaal zwak
keren, bewegingsvrijheid voor den ka
tholiek, vrijmaking van zijn weg in de
ons zoo lang onthouden plaatsen in
het bestuur des lands en in de uit
voering zijner wetten.
Niet alleen konden wij dat als min
derheid veroveren. Maar naast ons
vonden wij partijen, die ons recht er
kenden en met ons die hooge goede
ren verwonnen, omdat zij eens met
hun waren in de grondbeginselen van
het christendom, één in nationalen zin.
De katholieke partij is altijd een
nationale partij geweest. De katholieke
streken van ons land worden nergens
in vaderlandsliefde overtroffen. Die na
tionale zin was er in lijd van armoede,
in tijd van achteruitzetting, in tijden,
waarin het ons goed ging.
Wij erkennen het gezag niet alleen,
maar eerbiedigen en vereeren het uit
de volheid van ons beginsel, dat ons
die onderdanigheid oplegt als een ge
wetensplicht, dien wij steeds in geest
drift hebben vervuld.
Als echte Nederlanders zijn wij altijd
bereid geweest tot samenwerking met
alle andere Nederlanders voor alle na
tionale werk in het belang van geheel
het volk en tot die samenwerking blij
ven we altijd bereid.
Uit die liefde voor ons volk verlan
gen wij handhaving van een gezonden
volksinvloed op de wetgeving van het
land, een dierbare traditie van dat volk.
Die nationale zin zullen onze kernen
levendig houden in ons Katholieke
volk, opdat er een zoo groot mogelijke
eenheid zij.
Maar wij eischen ook ons recht, om
onze katholieke beginselen te propa-
geeren, om daarnaar onze politieke
strevingen te richten. Die vrijheid willen
wij handhaven. Wij willen niemand
overheerschen maar willen ook niet
Onze RECLAMEBRIEVEN Ireben succes I
De klanten komen niet uit zich zelf;
Ze willen, dot U hen roept t
Oecn beter middel dan persoonlijke reclame,
Zoo kunt Qehet beste uwartikelen propageeren
WIJ HELPP.N UI
TYPE- EN C0P1FERINR1CHTING
VITESSE
KON. W1LMELM1NASTR. 10
Op Allerheiligste gesloten.
zoodat bij net kenbBar maken van
meerdere ol nadere wenschen de uiterste
soberheid dient betracht.
Van de R. K. Kiesvereenig te Amers
foort zijn de volgende voorstellen
Wijziging van het Kiesreglement voor
de verkiezing van candldaten voor het
lidmaatschap van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal lu dier voege, dat
de z.g. omschreven zetels worden af
geschaft.
Prae-advlcs: Het Bondsbestuur Is
van gevoelen, dat bij een
,;>verheerscht worden.
De kernen moeten in het katholieke
volk de geestdrift wekken voor de ka
tholieke zaak. Ons volk moet weten,
wat de Kath. Staatspartij wil. Wit in
haar program besloten ligt, moet het
in korte, krachtige termen onder het
worden gebracht.
„Vrije baan voor het gezonde gezins
leven."
.Naar een geordende maatschappij."
.Handhaving der goede zeden."
.Bescherming van economische
zwakken."
.Een krachtig gezag tot steun voor
volk en staat."
Zulke leuzen moeten verbreid onder
het katholieke volk. Zij omvatten ge
motiveerde programpunten en spreken
tol ons volk.
Alle katholieken moeten wij trekken
naar onze Kath. Staatspartij, dat dus
niet het partij-apparaat beteekent, maar
het levende katholieke volk zelve als
dragers van het beginsel.
Wij moeten alle katholieken omvat
ten Als katholieken moeten wij allen
één zijn en allen samenwerken.
Maar laten wij voor alles ons zelf
blijven. Onze beginselen zijn het vrucht
baarste, staan 't hoogste. Laten we
samenwerken met alle welgezinden,
maar laten we geen enkel beginsel ver
doezelen. Ons zelf zijn en blijven
Daardoor werken wij in 't belang van
hel Nederlandsche volk. Onze eigen
beginselen zijn onze kracht. Zijn wij
niet langer ons zelf, dan verliezen wij
die kracht.
Latc.i wij in eiken mensch onzen
broeder zien. Dat kweekt saamhoorig-
heidsgcvoel. En een brueder verlangen
we het beste te geven van ons bezit
onze levensbeschouwing, waardoor wij
op'nhooger plan leven, die ons leidt
door dit leven, onze actie bezielt, onze
werken bevrucht, onzen ijver aanspoort,
ons idealisme bezielt tot de hoogste
geestdrift en alle katholieken samen
brengt.
in de politieke actie voor die levens
beschouwingmogen de Nederlandsche
katholieken één zijn.
MERCURIUS
HAVERMOUT
25 cwit per poedtpek
NEDERIANOSCH FABRIKAAT
Binnenland
Continental
Schrijfmachine
Compleet met koffer
en garantie f I2.T.-
KANTOORBOEKHANDEL
Langestraat 8-4 - Telef. 528
Katholieke Rijkskieskring Utrecht.
De algemeene vergadering wordt
houden Zaterdag 28 October, half tTen
in het gebouw voor Kunsten en We
tenschappen te Utrecht.
De agenda vermeldt onder inecrj:
Jaarverslag secretaris en penning
meester over 1932.
Verkiezing voor dc periode 1933—
1937 van vijl stemgerechtigde afge
vaardigden en vijf plaatsvervangers
voor den Rijkskieskring Utrecht in den
Partijraad der R. K. Staatspartij,
Het bestuur van den Bond heeft uit
de alphabelische groslijst het volgende
advies samengesteld
A. J. de Goeij, Montfoorl (plv. W.
v. d. Hengel. Achterveld)C. v. 't Hui
lenaar, Utrecht (plv. J. W. Stokman,
Wijk bij Duurstede); Mej. A. Hutten,
Utrecht (plv. G. D. Zegers, Utrecht)
A. H. Smulders, Utrecht (plv. v. d.
Linden, Amersfoort)Mr. H.W.de Vink,
Utrecht (plv, Jhr. Mr. C. A.J.v. Sasse
van IJsselt, Utrecht).
Behandeling der ingediende voor
stellen voor de in November a.s. te
houden vergadering van den Partijraad
der R. K. Staatspartij.
Het bestuur van den Bond meent,
dat het voor eenige maanden vastge
stelde verkiezingsprogram der R. K.
Staatspartij, het daarna geformuleerde
gezamenlijke urgentieprogram der vier
kalholieke sociale organisaties cn het
manifest van het Bestuur der R. K
Staatspartij geacht moeten worden vol
doende aanwijzingen te bevatten om
trent hetgeen in de naaste toekomst
van Regeering, Staten-Generaal en
Katholieke Kamerfractie wordtverwacht,
generale herziening van hel kiesregle
ment ongetwijfeld ook dit punt aan
dc orde zal komen, doch acht een
behandeling daarvan op zichzelf, los
van andere bepalingen, niet aan te
bevelen.
De Partijraad bcspreke het geld
vraagstuk in verband met de huidige
dellatiepcriode.
Prae-advles. Het Bondsbestuur stelt
voor, hit monetaire vraagstuk ter be
studeering aan den Partijraad aan te
bevelen.
Ontduiken van belasting.
Dal tegengaan van belasting-onldui-
ken noodig is, toonde de minister van
financiën aan met de volgende voor
beelden
Een echtpaar zonder kinderen woont
In een pension. Hoewel het een .c-
mogen van meer dan een millioen bezit
en een daarmede overeenkomend in-,
komen geniet, kan geen executie.,d-
dei worden toegepast, omdat het ver
mogen geheel belegd is In voor den
fiscus onvindbare effecten.
Een bouwondernemer heeft al zijn
bezittingen ondergebracht in naamloozc
vennootschappen, waarvan hij direc
teur en vermoedelijk eenig aandeel
houder is. Verhaal van ongeveer f5000
belastingschuld is daardoor onmogelijk.
Een sportman, sedert 1925/26 jaar
lijks aangeslagen voor pi.m. 1650, heeft
al die jaren niets van deze schulden
afgelost. Verhaal is buitengesloten, zelfs
op de gages en prijzen die hij in Ne
derland verdient omdat alle contracten
worden afgesloten met een buitenslands
wonend persoon.
Een diamanthandelaar met een open
staande belasting-schuld van ruim
f14.000, gaat in België wonen, doch
komt nog geregeld te Amsterdam zaken
doen. Niettegenstaande de man ruim
schoots tot betalen in staat wordt ge
acht (een eerste klasse bankinstelling
accepteerde hem als borg voor 165.000),
is verhaal omogelljk.
Zonder dat hen het verwijt van be
lastingontduiking treffen kan immers,
wat de Nederlandsche fiscus hun nog
ontwringen kan, betalen zij verleg
gen tal van Nederlanders hun woon
plaats naar het buitenland. Zij zilten
even over de Belgische grens en rei
zen desnoods dagelijks perauloopen
neer naar hun zaak in hel vaderland.
En wat zij hier aan inkomsten beuren,
geven zij in den vreemde ui». Of zij
hebben zich, na hun leven lang in het
vaderland een vaak zéér ruim inkomen
te hebben genoten, uit hun za'.cen te
ruggetrokken en wonen nu buiten het
bereix van den Nederlandschen fiscus
in buitenlandsche luxe oorden. Of zij
reizen rond van het blauwe bergmeer
naar de azuren zeekust, van het cene
weeldehotel naar hel andere en ont
komen zoo óók nog aan buitenland
sche belastingen.
De doode hand.
Verschenen is een wetsontwerp lol
heffing van een belasting naar het ver
mogen van instellingen van de doode
hand. De belasting zal worden geheven
lot een bedrag van 2°/M naar het z»-
vermogen der instellingen, d.w. z
aftrek van schulden zal plaats vinden.
De minister van financiën meent de
opbrengst te kunnen ramen op 3 mil
lioen gulden.
Indien de belastbare som minder dan
f 11000,— bedraagt, zal geen belasting
verschuldigd zijn. Bedraagt zij f 11000
of meer, doch minder dan f 30000.—,
dan wordt geheven f3.— van elke
geheele som van f 1000.waarmede
de belastbare som f 10000.— te boven
gaat. Boven de f 30000.— zal van elke
gelieele som van f 1000 een belasting
van f2.— worden gevorderd.
De Minister heelt gemeend, dat een
vrijstelling voor kerkgebouwen en an
dere lot den openbaren ccredienst be
stemde zaken niet mocht ontbreken.
Waarschuwing.
De directeur van den Keuringsdienst
deelt mede, dat gebleken is. dat som
mige eierenverkoopers zich niet ontzien
de stempels op de eieren, waardoor
deze door den groothandel als koel
huiseieren of als kalkcicren kenbaar
zijn gemaakt, van de eieren te ver
wijderen om ze voor „versch" te doen
doorgaan.
Het verdient aanbeveling goed toe
te zien ol op de schalen nog resten
van stempeling of veegplakken zijn
waar te nemen en men weigcre der
gelijke eieren als .versch" te ontvangen
'i te betalen.
Voor hen, die met de voor eieren
geldende voorschriften onbekend zijn,
kan worden meegedeeld, dat koelhuis-
eieren moeien voorzien zijn van een
duidelljken zwarten kring van 1 c.M.
middellijn ol van het stempel .koel
huis", de kalkeieren van een dergelijke
kring met een kruis er in of het stem
pel .kaikei" of .geconserveerd."
Eieren waarop thans het stempel
.Holland" met zwarte letters is aan
gebracht. zijn zonder uitzondering oude
eierenversche eieren zijn of onge
stempeld of wel voorzien van het
stempel .Holland" in roode letters.
Uit den Omtrek
Achteveld
Onder leiding van voorzitter Van
Daatsclaar vergaderden dc leden van
de Coóp. Boerenleenbank en Handels
ver. .Achterveld". Na belangrijke me-
dedeellngcu over nieuwe crisismaatre
gelen werd kennis gegeven, dat de ver-
ceniging erkend graanhandelaar is ge
worden, zoodat zij, die rogge willen
leveren, dit kunnen doen. De prijzen
zijn dc dagprijzen van gedenatureerde
voerroggc plus 13,50 toeslag per 100 k.g.
Ook zij die vervocrbewljzen vooraard-
appelen noodig hebben, kunnen deze
aan het kantoor krijgen. Voor het ver
voer van eigen- of huurland worden
deze kosteloos verstrekt, voor den han
del legen f 1.55 per 100 k.g.
De balans- en verlies- en winstre
kening van de Leenbank Monde .aan,
dat op 31 Dec. 1932 het totaal bedrag
aan spaargelden bedroeg 1596.369,82.
Voorts waren de volgende posten ver
meld uitslaande voorschotten 289 mil
lioen f 165,59, winst Boerenleenbank
f 1698,72, overschot Handeisvcrecni-
ging 18438.38'/,. De balans werd goed
gekeurd, terwijl besloten werd boven
genoemde bedragen aan de reserve toe
te voegen. Deze zal dan f41181,15
bedragen.
Uit het jaarverslag bleek, dat de
vereeniging op 31 Dec. 275 leden had.
Aan veevoeder, kunstmest en brand
stoffen was omgezet 6515629 kg. tot
een bedrag van f349.470,615. Aange
voerd waren 2896505 stuks eieren,
waarvoor f83.428,61 was betaald.
Barneveld
Burgerlijke Stand.
Geboren; Matheus Hendrikus, z. v.
J. H. Ossendrijver en P. Jansen
Gerard, z. v. D. Ovorcem en E. Sand-
voort Evert, z. v. E. Jansen en A.
Lultlkhuizen Antjc, d. v. A. Jansen
cn M. v. d. Vuurst Janna, d. v. J.
Hardeman en M. v. d. Fllert Catlia-
rina, d. v. J. Weinand en M. Schaft.
Pieler, z. v. P. v. Blnsbereen en
T. Wevers. OnderlrouwdJ. Postma
en M. Doornekamp R Boekhot
en A. Klomp J. v. Beek en O.
Middendorp v. Driesten er. N v
Milligen J. Kromhout en A. Kramer
J. Smit en J. v. Essen. Gehuwd
W. Burgers en M. Kuijt T. van 't
Voort en O. Vink. OverledenHcn-
drikje Bongers, 58 j., gehuwd met W.
van de Brink
Vermoedelijk tengevolge van een
lamp' dat op de kinderkamer stond,
isbr-nd ontstaan ten huize van land
bouwer v. Kocrten, op .Dc Nieuwe
Kamp". Gelukkig slaagde men er nog
In, een achtjarig meisje, dat nog tc bed
lag, cn dat reeds brandwonden aan de
handen had verkregen, te redden. Toen
de brandweer arriveerde, was het woon
huis reeds grootcndeels een prooi der
vlammen geworden, terwijl twee met
hooi en stroo gevulde bergen hevig
brandden.
Doordat men met een lucifer naar
de oorzaak van een lekkende benzine
reservoir van een motorfiets zocht, vloog
eensklaps alles in brand. Ofschoon ook
reeds de zoldering vlam had gevat,
mochten de buren er nog in slagen,
de vlammen ie blusschen. Een kleer
kast met inhoud is echter ccn proot
van het vernielen d elemenl geworden.