F. fl. TULP Fa. H. Elzenaar Bel dan op No. 42 N.V. Middenstands-Bank Kantoor en Drukkerij Langegracbt 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1,10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 9 |an. 1934 ADVERTF.NT1EN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren AdvertentlSn moeten Dinsdag en Vrijdag vódr 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang-No. 81 Ha wu, mm kt ha maml tuiwr, K»nt00rb0»ken en de beproeving den rechtvaardigen mensch. Wij weten dikwijls niet wat wij kun nen, maar de beproeving brengt aan den dag wat wij zijn. Thomas t) Kempis. Ferdinand Brunetière. Iemand, die op den 19cn Juli 1849 werd geboren en in 1875 de bood schap thuis krijgt, dat hij is benoemd tot redacteur van het belangrijkste maandblad der wereld, het d ftigste onder de deftige periodieken, de Revue des deux Mondes, heeft een trap van verstandelijke ontwikkeling en een kijk op het wereld-organisme bereikt als door weinig anderen wordt bereikt. Als die man dan woont Ie Parijs, pro fessor wordt, lid zelfs op jeugdigen leeflijd van de Academie fran^aise, leeft in den tijd van een heftig anti- Kantooragenda's Ordners KANTOORSOEK HANDEL Langestr. 66 t.o. Krommestr. TEL. 326 van draaierijen, het type van een jour nalist in grooten stijl. De Roomsche godsdienst, waarin zijn moeder een echt, gcloovigc vrouw uit Bretagne, hem vroom had groot gebracht, was voor den jongen student op de lyceums van Marseille en Parijs, waar volslagen godloochenaars doceerden, al spoedig verloren. God verdween uit zijn be langstellingsfeer, bleef hoogstens een schemerige hypothese, waarop talrijken een methaphysieke illusie hadden ge bouwd. Door het wetenschappelijk bankroet van het dominante malerialis- moesten velen voor zich zeiven en oplossing korren, Bracht Spen- geen voldoening, met zijn tot systeem verheven onmacht der men- schen, lieten ook de andere vindingen, als psychisch monisme, of verkleurde palheistische gedachten, nog ondemp- bare kloven bestaan, ja, dan bleef altijd nog de Katholieke leer over. En nu is dit verwonderlijk, het werkelijke intellect, dat zonder vooroordeel zoekt naar alleen de waarheid, heeft nog joit te vergeefs daar aangeklopt. De overgang naar het Katholicisme, van de laatste halve eeuw, door lei dende figuren in de wereld van weten schap en kunst, Is vooral daaraan te danken, dat nergens ter wereld nog een greintje zekerheid over leven en dood is overgebleven, dan juist daar. De denkers stellen zich de vraag of er dan nergens andere grondslagen jr menschelijke zekerheid is te krijgen i in de maar altijd, soms zeer spits vondig redeneerende rede. Rome zegt: ja. liet geloof,steunend op de rede, geleerd door de Kerk, die verlicht wordt door God, dat geloof zal bevrediging schenken aan allen die zoeken alleen naar God. De onafzien bare rij bekeeringen vanaf een Neuman lot een van Eeden, vanaf een Brunetière lot een Papini, vanaf een Manning tot een Chesterton, vrouwen uit het koele Noorden, als Siegfried Unslet, of man nen, als Jörgensen, allen vonden dat geloof, omdat ze niet zich zelf zochten, doch God. En God, zoo leert het vatikaansche concilie van 1870, op het voetspoor van Pnulus, is als eene en ware God, als Schepper en Heer, uit de geschapen dingen, door het natuurlijk licht der menschelijke rede met zekerheid reeds kennen. Brunetière bewees twee dingen ten rste dat de mensch behoefte heelt aan gelooven, ten tweede dat redelijk geloof en katholicisme synoniem zijn. Gelooven, zoo zegt hij, is den mensch van nature eigen, gelijk ademhalen, eten etc. Het is weinig te bekennen, dat gelooven nuttig is, ook weinig toe te geven zelfs, dat hel verplichtend is. Het behoort eenvoudig tot de wetten onzer verstandelijke en zedelijke orga nisatie, zekerder nog dan bepaalde wetten tot onze lichamelijke organisatie behooren. Onverwoestbaar in zich zelve, zal de behoefte om te gelooven eeuwig r.tnderlijk de noodzakelijke grondslag blijven van het practische leven, de wetenschap en de moraal, Ondervraag hierover zelfs de meester der moderne gedachten. Gij zu't hel hooren bevestigen door Descartes in zijn Discours de la Methodedoor Kant in de Kritik der reinen Vernunft, door Spencer in de First Principles, "eze wijsgeeren verbinden, hoewel op irschillende wijzen, hun stelsel met het Absolute, dal een object is van gelooven, een croyance (een geloof). Zelfs het positivisme, gelijk het sprak door den inond van zijn stichter Au uste Comtc, leert ons de behoefte om te geloovenwant overal in de geschie denis toont het feiten aan, waarin de de priesters het land uitjoegen etc. als zoo'n man dan oen moed toont uit overtuiging tot het geloof zijner kin derjaren terug te keeren, dan lezer, past een ontbloot hoofd, voor zijn nagedachtenis. Ferdinant Brunetière behoort tot dit soort helden. In 1894, op een leeflijd van het diepst ver standelijk inzicht, met een verleden rijk aan ervaring, brengt hij een be zoek aan een man van wie de moderne renaissance, de ordening van den vierden stand is uitgegaan. Leo de dertiende ontvangst hem in langdurige audiëntie, die grijpt in het gemoed van den denker, den geleerde, den journalist, den Franschman. Januari 1895 verschijnt de Revue des deux Mondes met een bijdrage van den heer Brunetière over zijn bezoek aan het Vaticaan (Après une visite au Vatican). Als nu niemand er aan denkt zooiets aan een Paul Bourget kwalijk te nemen, als heel Frankrijk nu zijn verslag leest, als heel de jeugd de Maagd van Orleans beschouwt als een schoon symbool, dan heeft daar een Brunetière zijn aandeel in. Want hem nam men het zeer kwalijk, zijn artikel wekte een storm van verontwaardiging, van Item keerden talrijke vrienden, libre-penscurs, zich voor goed af. Hel was dan ook voor alleen op de weten schap vertrouwende menschen meer dan desillusioneerend te lezen, hoede hnogstbegaafde leider van hel invloed rijkste orgaan ter wereld het fiasco der wetenschap-alleen verkondigde. De toovenaar in het Vaticaan scheen hem in deze gedachte te hebben ingeleid, hem perspectieven te hebben geopend, voorheen verborgen gebleven. Zoo erg was het echter niet. Brunetière be weerde alleen, en nu zijn we meer dan ooit van de waarheid zijner beweering overtuigd, dat de wetenschap was te kort geschoten in de vervulling harer beloften. Een eeuw lang had zij de menschen voorgespiegeld dat door haar de werkelijke regels voor gcede ze den en moraal zouden worden ontdekt en aan de wereld geschonken. Neen, zegt Biunelicre, dat is onmogelijk, wetenschap is iets aparts, godsdienst is ook iets aparts, moraal en zeden vallen onder godsdienst, kunnen van de wetenschap wel iets goeds ont vangen, doch er nooit van uitgaan. Wetenschap is inzich een onverschillig iets ten opzichte van moraal en zeden. Brunetière denkt maar altijd na over den vasten grondslag der zedelijke orde in de maatschappij. Een mist van twijfel omringt hem, de wijsgeeren der laatste honderd jaar geven geen van allen een bevredigende formuleering. De natuurwetenschappen hebben zonder twijfel bewondering afdwingende ruc- cessen geboekt, maar een atoom leven, een bloemblaadje, een mug hebben zc niet kunnen verlossen van de mysteri- cuse omhulling, welke hun wording omringt. Het leven, het dier, de de bergen, de sterren zijn voor natuurwetenschappen nog even raad selachtig als voor duizenden jaren. Brunetière, de scherpzinnige vrij denker, o-'lkomt niet aan „Ie besoin de croire", de behoefte om te geloo ven. Dan, in het jaar 1900, vait de beslissing. Wilt ge weten wat ik zelf j het voorvaderlijk geloof bij een groo. geloof? \Vat ik geloof? Niet dus wat'volk (natuurlijk bedoelt Brunetière het ik veronderstel, niet dus wat ik weet,fransche) had uitgeroeid, hechtte zich niet dus wat ik begrijp, maar wat ik'de behoefte om te gelooven aan de geloof?? „Welnu, gaat en vraag hetrcvolutiónnairc idee. Revolutie, voor in Rome." uitgang en humaniteit, als ontkenningen Engeland zag zijn edelste zonen zich (van het voorvaderlijk geloof) geboren, r,>-.-«.-J-.—vergroCjden |0t bevestigingen en zoo ten slotte in een anti-geloofsbelijdenis. Maar alles werd geloof. Onvermijdelijk. Hoe scherp tcekcut de fransche be keerling hier den loop der feilen. Het Een fanatieker geloof dan ooit door een geslacht ter wereld werd beleden. Doch allen zijn het onredelijke geloo ven, omdat ze het vergankelijke, in- plaatsvan het onvergankelijke, tot uit gangspunt en tot allesomvattende nood zakelijkheid aanvaarden. Brunetière zag in het Katholicisme, geloof der eeuwen, geloof zonder meer, geloof aan het absolute wel voor deze aarde maar niet In deze aarde, het iwichiig en redelijke geloof. Talrijke malen heeft hij het verklaard, in de volle zalen der geleerden, in de volle vergaderingen der eenvoudige ge- loovigen, aan de opgewonden studen ten en aan de rustige auditoriums in den vreemde, het katholicisme dekt en wordt gedekt door de menschelijke rede. De oude slagboom, die Katholi cisme en domheid voor weinig ver schillend hielden, werd stuk gehakt en de hevigste slagen brachten juist zij toe, die kwamen van den anderen kant, om als Brunetière te knielen op den drempel der Kerk. De laatste levensjaren van buigen voor Rome. Frankrijk bleef niet achter, hoe verwoestend de laatste honderd jaren voor de natie waren geweest, de jonge en levenskrachtige loten liepen talrijk uit den ouden stam. Brunetière was al een heel forsche uitlooper, strijdlustig van natuur, wars a de provincie Armenzorg. Uit de armenzorgstatistiek over 1931 blijkt, dat door de overheid en 7630 instellingen van weldadigheid tezamen in 1931 voor maatschappelijk hulp betoon 100 millioen werd uitgegeven. Van het totaal bedrag der uitgaven voor de armenverzorging gedaan, kwam 76.1? pet. voor rekening van de over heid, terwijl het aandeel van de ker kelijke en particuliere instellingen van •"i'ldadigheid tezam 23.8" pet. bedroeg. De inkomsten van de bezittingen der Instellingen van weldadigheid bedroe gen in 1931 f 135 millioen, terwijl de, ipbrengst der collecten, contributies .d. vrijwillige giften fll.7 millioen beliep. Aan erfstellingen, legaten en schenkingen werd fll.6 millioen ont vangen het grootste deel van genoem de ontvangsten kwam aan de kerkelijke en particuliere instellingen ten goede. waren zeer smartelijk, zijn stembanden, eertijds de instrumenten voor een be geesterende welsprekendheid, braken. Alleen de pen bleef hem over. Hij kwijnde weg, Ireurend, zo,als hij aan zijn pastoor verklaarde, tot werkeloos heid te zijn gedoemd op een oogen- blik dat alles moest strijden, „pour dé- fendre l'Eglise catholiquc" (om de Katholieke Kerk te verdedigen.) Brunetière stierf in December 1906. F. DE COCK. Kerknieuws Doe mee 1 Hebt U gelezen, wat Z. H. de Paus zijn laatste Kerstrede gezegd heeft rer den huidigen nationalen toestand „Deze laat", aldus de H. Vader, ..too veelvuldige tegenstellingen, zulk een onrust en vruchteloos 2oeken zien als de geschiedenis nooit gekend heeft. Over dit alles kunnen Wij geen oor deel uitspreken. Slechts één woord kunnen Wij zeggen, wanneer men vraagt, wat zij, die bezorgd zijn voor den vrede en het welzijn der wereld, kun nen doen bidden en nog eens bidden". Welnu, dan bidden I Er staat een uitstekende gelegenheid voor de deur. De Internationale Bidweek van 18 tot en met 25 Januari. U weet, ook katholieken doen hieraan mee. Het doel is van God te verkrijgen, dat het menschdom één worde in Christus. Zooals onze Hoogepriesler Jesus op den lantsten avond van zijn leven Zelf gebeden heeft: „Dat allen één zijn I" Ons gezamenlijk gebed, vol vertrouwen, brengt ons tot de éénheid in Christus, wat alleen de oplossing kan geven van heel de wereldcrisis. Doe dus mee, ieder die dit leest! Doe mee en spoor ook allen in omgeving en in uw huisgezin hiertoe aan. Voeg het voorgeschreven gebedje bij uw morgen- en avondgebed, bid het tijdens de H. Mis en na de H. Communie, bid het 's avonds bij het gezamenlijke rozenhoedje in uw huis gezin. Loop eens een keer extra de kerk binnen en vraag den Zaligmaker in het tabernakel, dat toch eindelijk in vervulling moge gaan de eenheid van het menschdom in Hem, Hij Zelf heeft gebeden en Zichzelf heeft geslachtofferd. De gebedsblaadjes zijn verkrijgbaar het Bestelhuis van het Apostolaat des Gebcds, Hertogstraat 47, Nijmegen. Gironummer 121378. Prijs 100ex,50ct.; 500 ex. f2.— 1000 ex. f3.- 10000 ex- f25.—. WILLEM KEA, S.|. Dir. Bureau v. h. Apostolaat Loyola, Vught. des Gebeds. BERICHTEN UIT AMERSFOORT Binnenland Provincie Utrecht. Mr. Dr. 's Jacob heeft ontslag ge vraagd uit zijn antbi als Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht. Dr. 's Jacob v.erd op 4 Maart 1869 te den Haag geboren. Hij bezocht het gymnasium it Amersfoort en te Utrecht en studeerde vervolgens aan de uni versiteit van Utrecht in de rechtswe tenschap, waarin hij in 1896 promo veerde op proefschrift: „Staatsbemoei ingen betrekkelijk veefokkerij". Hij was achtereenvolgens werkzaam ter gemeente-secretarie te Amersfoort, schoolopziener in het arrondissement Rhenen, burgemeester van Loosdrecht en Bussum, daarna lid van de Provin ciale Staten van Utrecht en lid Klein Officie van O. L. Vrouw. Voor een groote schare aandachtig luisterende geloovigen werd Zondag avond in de kerk van O. L. Vrouw ten Hemelopneming door een twintig tal Welpen het Klein Officie van O. L. Vrouw gezongen. Bij den aanvang van het Lof schreden in toog en superpli gekleede jon gens het kerkgebouw binnen en namen na eerst een Hymne gezongen te hebben als volleerde monniken hunne plaatsen op het geïmproviseerde koor in, waarna het Officie begon. Niemand, die voor ware schoonheid ontvankelijk is, kan ontkomen zijn aan den indruk, die deze eenvoudige, treffende plechtigheid maakte. Het koorgebed, dat slechts de w gr.n kennen, die in een klooster deze zinrijke oefening mochten bijwonen, is thans onder de aandacht gebracht van de massa en de wijze waarop dit is geschied verdient alle lof. Stemden ons in het klooster de ascetische koppen en zware stemmen der en het Koor zingende monniken tot devote aandacht, hier werden we getroffen door onschuldige jongensge zichten :i klare stemmen, die in mooi Hollandsch de lof der Moeder-Maagd zongen, Het heeft ons goed gedaan, dat onze welpen metterdaad hebben meegewerkt aan de vervulling van Maria's prophetische woord „Ecce enim ex hoc beatam me dicent generationes". Zie van nu af zullen alk geslachten Mij zalig prijzen, Over de uitvoering inoet ons een woord van lof uit de pen. Een woord van lof in de eerste plaats voor den WelEerw, Heer Aalmoezenier, die met igeschoold materiaal, en door vele werkzaamheden van anderen aard be zet, toch een resultaat wist te bereiken, dat zelfs een geschoold koor tot eer at strekken. De welpen zelf hebben, ik zou haast zeggen vanzelfsprekend, hun best ge daan. Het was alles keurig en af. Als we nu tenslotte nog een wensch zouden mogen doen. dan zou het deze zijn, dat de Eerw. Heer Aalmoezenier op den ingeslagen weg moge voortgaan. Dc groote opkomst van Zondagavond heelt het bewijs geleverd, dat zijn werk in deze lichting zeer wordt ge waardeerd, Een toeschouwer. Katholieke Jonge Middenstand. Zondag 14 Januari a.s. zal de op richting plaats hebben van dc afdceling Amersfoort der K. J. M. V, zijnde de Katholieke longe Mlddcnstands-Ver- eeniging. De installatie der leden geschiedt door den Weleerw. Moderator Kap. Th. van Leeuwen tijdens een plechtig lof 's avonds 6 uur in de kerk van Hemelvaart. Tijdens dat lofl Dinsdag 16 Januari zal 'n „samei?- werking met de R. K. Coóperatie „Helpt Elkander" een propaganüa- bijeenkomst worden gehouden, sPec,aal toegankelijk voor de vrouwen der leden met één huisgenoot boven de 18 jaar. Duor Mejuffr. Hutten, Lid van den Gemeenteraad van Utrecht, zal een be langrijk onderwerp behandeld worden. Het Duo Pijpers en een strijkje van _j R. K. Muziekvereniging „Wils kracht" zullen deze avond het aange name ten gehoore brengen. Koffie met gebak wordt aangeboden. Verecaiging R. K. Handelsreizigers. De afdeeling Amersfoort van de R. K. Handelsreizigers organiseerde Zondag middag een kindermiddag in het Pa tronaatsgebouw van de St. Ansfridus- parochie. Te 2 uur was het jonge volkje bijeen en ze hebben genoten. De heer Geels sprak een woord van ..elkom, waarna de heer Henri de Smits, Amsterdam, gelegenheid kreeg om de kinderen aangenaam bezig te houden. De heer de Smits wist met zijn goocheltoeren, sprekende pop en poppenkast de kinderen te boeien. Zij leefde mee met het verhaal van Korenbloempje, die in het bosch was verdwaald en door een speurhond werd gevonden. De heer de Smits geeft gezonde humor en tegelijkertijd van opvoedende kracht. In de pauze liet het St. Ansfridusstrijkje zich hooren onder leiding van den heer Wielaert en werden tractatie's rondgedeeld. 't Was voor de kinderen een recht gezellige middag. De'ouders genoten vanzelfsprekend in de vreugde hunner kinderen. WELKOM VREEMDELING. Gevestigd in de gem. Amersfoort. L, Langeveld, N.H., Schimmelp.str. 46, gep. ambtenaar H. Teunls, N.H., Fr. Halsstr. 46, schilder Wed, H. Reijnen, R.K, Woonwagen no. 3 Bellingwolde, koopvrouw Maria Doorn, N.H., Javastraat 42 v. d. Geld, R.K., Horgeweg 47, suikerw. Wilhelmina Hatzler, N.H., Hoogew. 47, suikerw. H. Ruljfrok, Bankastr. 9, handelsr. A. Grevenstuk, D.G., Pasteurstr. 24, ass. apoth. H. Brakel, R.K., Tulpstr. 16, sig.sort. Jenneke Amersfoort, G.K., Leusderweg 289, huish. P. v. d. Leest, N H„ Arnh.str. la, caféh. B. Westerweel, N.HUtr.w. 282, Rentm. W. Munniksma, Ranonkelstr.71 betonw. P. Hovestad, Kruiskamp 13, sigarenm. T. Ludentan, R.K., Edisonstraat 49 W. Watzei, R.K., Torcnstr. 9b, wink.ch. R. v. Dijk, N.H., Edisonstr. 48, bwk.opz. Maria Lukaes, R.K., Isseltscheweg 26 M. Kroese, E.L., Vlasakkerw. 52c, sch. Wilhelmine Vollert, R.K., Bisschops- weg 230, dienstbode Pieternclla v. d. Berg, R.K., K,Berg straat 18, dienstbode Jansje Tichelaar, N.H., Birkt 4, huish. Adriana Vronik, R.K., St. Radboudstr. 13, dienstbode H. Feiten. R.K.. Bloemend.slr. 20 Wed. J. Evers, Rem., Huygenslaan 28 J Dwars, N.H., Borneoplein, maj.d.l. J. Cobben, R.K., Lorentzstr. 27, opz. A. Jonasse, N.H., Bernultusstraat 37 Hermina Houthuljs, R.KStationsstr. 33, inpakster F. van Baren. Woest.weg 38, machin, Anna Balk. R.K.. BW.Iaan 162, d.slb. Anna Berends. R.K.,'t Zand 7, winkelj. A. Bange, N.H., Ulr.weg 117, inspect Lydia Knig. Borgesiusl. 7, dienstb. Johanna Rengcr, Asterstraat 27. M. de Vries. O.K.. V. v. Goghstraat 6, kanloorbed. Lisabeth Ott, O.K., Idem. Sueanna Coster. N.I., St.v.d.Hagenl. 5. F. Reabinkin, Javastraat 38 Maria Thomassen. R.K., Fr. Halsstr. 45. Elisabeth Smit, idem. G. Veenstra, LdH., Soesterw.. koopm. Kantoorboeken In alle tfewenschte Llnlaturen Kantoorboek- en 0 Schrijfmaehlnehande! Langestraat 84 Telef. 528 Hebt l) een Taxi of auto noodig Amersfoort, A. Houwcling, R.K., J. v. d. Heijden- straat 29, fabrikant. Willemina Sprokholt, O.K.. Punten burgerlaan 12b. H. Prins, G.K., Schimmelp.straat 68, meubelmaker. Anthonia Hoefsmlt, R.K., Kortegr. 4b. Jacoba v. d. Bos, N.H., J. Catslaan 39, pensionhoudster. Elisabeth Pille, R.K., KI. Koppel 14, dienstbode. Femia Korf, R.K., A. Paul.!. 41, dienstb. Jacoba v. d. Geest, N.H., Coninksfr. 48. B. Jordaan, G.G., Krulsk. II, sig.m. C. de Jager, R.K., Hoogeweg 121, ban ketbakker. Wilhelmina Dijk, N."„ Vlasakkerweg 26, onderwijzeres. Madelaine Brockmann, N.H., Pr. Ma- rielaan 25. Christina Slagter, Teut 60. [C. Fokkema, R.K., Kaz.Ber.W., korpl. M. Voogd, N.H., Kaz.Mil.Pol., korpl. F. Visser, D.. Vermeerstr. 10, apoth. G. Albers, Tulpstraat 18, stripper. Henriëtte v. Albada, E.L., v. Marnix- laan 59, verpleegster. R. Postuma, O. Soesterw. 88, bakker. Aaltje Comello, Kruiskamp 104, dienstb. F. ijkema, N.H., Arnh.str. 26, rijw.h. C. Vijn, R.K., Javastraat 18. J. Vijn, R.K., idem. Jannetje v. d. Vis, N.H., Wijersstr. 7, dienstbode. Lintelo, R.K., Kamp 34a, gem.ambt. Anthonia Piek, R.K,, Hoogeweg 47, dienstbode. Geslaagd te Utrecht voor het diploma Boekhouden van de Ver. v. Leeraren onze stadgenoot de heer A. Veld huizen, en voor het „Mercurius"- diploma de Heeren L. Kruize, L. Kraak en N. ter Wolbeek, allen opgeleid door den heer K. A. Groenhuysen, leeraar Boekhouden M. O., alhier. R.K. V.V. „Amersfoort". Wat gevreesd werd is geschied... een kwaden dag. Drie nederlagen en een gelijk spel is niet erg florisant. M.S.V.—Amersfoort I. Deze in Mont- foort gespeelde wedstrijd is wel erg ongelukkig afgeloopen. Hard is er ge werkt tegen een fanatieken ploeg op eigen terrein en was Amersfoort Beter. Vandaar dat P. Arls de stand ook direct op t—0 had. Jammer dat vlak voor de rust de gastheeren er 1 1 van maakten, met welken stand de rust inging. Hierna wederom hetzelfde spel. Amersfoort speelde beier, maar de enkele doorbraken van Montfoort wa ren gevaarlijker met resultaat 1—2 en wat later 1—3. Niet ontmoedigd heeft de heele ploeg zich blijven geven, zoo dat de stand dan ook nog kwam op 2—3, waarna het einde, Amersfoort 11—L.V.V. II. Hiervan, het minst verwacht, is de beste wedstrijd socialisme Een geloof. Het commit-gemeenteraad en wethouder van Zeist, nisme? Een geloof. Het bolsjewisme?; In 1924 werd dr. 'sJacob tot com- eerw. Reetor De Groot. Alle middenstanders, doch peciaali de jonge middenstanders, worden hier door dringend uitgenoodigd deze in stallatie-plechtigheid bij te wonen. Nadere inlichtingen omtrent deze Vereeniging worden gaarne verstrekt' door den secretaris J. A. M. Verwcr, Langestraat 8, Amersfoort. Donderdag 18 Januari a.s. zal den heer A. C. dc Britijn, voorzitter van het R. K. Werkliedenverbond, voor de leden van St. Jozef een belangrijk on derwerp komen bespreken. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange üracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697 Duskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Ups Safe-loketten Verzilveren van coupons Ilandelscredieten Incas9eeringen Spaar-deposito's rente 3pet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1