F. fl. TULP
SNELTAXI
Fa.H. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langeqracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 19 |an. 1934
ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 84
Wee den mensch, die geen geesl
genoeg heeft om góéd te spreken en
geen verstand genoeg om te zwijgen.
Epistel en Evangelie.
3e Zondag na Driekoningen.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de RomeinenXII, 16-21,
BroedersWeesl niet eigenwijs.
Vergeldt niemand kwaad voor kwaad
betracht het goede, niet slechts
God maar ook voor alle menschcn.
Indien het mogelijk is, houdt vrede met
alle mcnschen, voorzoover het van U
afhangt. Wreekt u zeiven niet, zeer
geliefden! tnaar laat plaats
toorn; want er staat geschreven: Mij
is de wraak; Ik zal vergelden, zegt de
Heer. Maar als uw vijand honger heeft,
spijzig hem. als hij dorst heeft, geel
hem te drinkenwant door dit te doen
zult gij kolen vuurs op zijn hoofd
samenhoop ,i. Laat u niet ove
door het kwaad, maar overwin
kwaad door het goed I
EVANGELIE
volgens den H. Matthcus; VIII, 1
In dien tijd, toen Jezus van den berg
was afgedaald, volgden llcm vele scha-
B ren. En zie, een melaatsche kwam en
aanbad Hem, zeggende: Heer! als Gij
wilt, kunt Gij mij reinigen I En Jezus
strekte zijne hand uit, raakte hem aan
en sprak Ik wilword gereinigd I En
terstond werd zijne melaatschheid ge
reinigd. En Jezus zcide tot hem: Zie
toe dat gij hel aan niemand zegt; maar
ga, vertoon u aan den priester en offer
de gave, die Mozes geboden heelt, hun
tot cene getuigenis.
Toen Hij nu Kapharnaiim was in
gegaan, naderde tot Hem een hoofd
man, die Hem bad zeggende: Heer
mijn knecht ligt te huis verlamd, en
'<f. lijdt zware pijnen. En Jezus zeide hem
Ik zal komen en hem genezen. Doch
I de hoofdman antwoordde en zeide
Heer! ik ben niet waardig dat Gij
onder mijn dak ingaatmaar spreekt
slechts een woord, en mijn knecht zal
gezond worden. Want ook ik ben
mcnsch, onder macht staande,
soldaten onder mij heben tot den
eene zeg ik ga I en hij gaaten
een ander: kom! en hij komt; en
mijnen dienstknecht: doe dit! en hij
doet liet. Toen nu Jezus dit hoorde,
verwonderde Hij Zich en sprak tot die
Hem volgdenVoorwaar, Ik zeg u
een zóó groot geloof heb Ik in Israël
niet gevonden I Doch Ik zeg u, dat
velen zullen konten van het Oosten en
Westen, en zullen aanzitten met Abra
ham en Isa.ïk en Jacob in het Rijk der
hemelenmaar de kinderen des Rijks
zullen uitgeworpen worden in de uiter
ste duisternis; daar zal geween zijn en
gekners der tanden. En Jezus zeide tol
den hoofdman Ga, en gelijk gij ge
loofd hebt, geschiede u I En de knecht
werd gezond op dat u
Evangelie verklaring.
3e Zondag na Driekoningen.
De melaatschheid was eene zeer
aanstekende ziekte. Die daarmede be
smet waren, moesten zich, volgens de
wel van andere gezonde mensclten
afzonderen, om hen niet daarmede Ie
besmetten. Zij was moeilijk te genezen.
Wanneer echter iemand daarvan ge
zuiverd geworden was, moest hij zich
aan den Priester vertoonen, wicn I;
opgedragen was, zijne genezing
onderzoeken.
Zeer schoone lessen hebben wij Iti
aan dezen melaatsche, en wel
1. Dat wij in al onzen nood onze
toevlucht tot Goó moeten nemen,
vertrouwen stellen op zijne goddelijke
macht, en niet ootmoedige gebeden om
zijn hulp smeken, zooals werkelijk deze
melaatsche deed. Wanneer wij in eenige
ziekte, nood of verlegenheid geraken,
zoeken wij dikwijls alleen onze hulp
bij de mcnschen, door het gebruik van
natuurlijke middelen, en vergelen al te
dikwijls den goddclijkcn zegen tot heil
zame genezing of redding te verzoeken.
2. Leert ons de melaatsche, otn in
allen lichamelijken nood ons geheel aan
den heiligen wil Gods over te geven,
want Hij alleen weet, wat ons nuttig
en dienstig is. Dus bad ook de me
laatsche: „Heer! indien Gij wilt, Gij
kunt mij zuiveren". Zoo behooren wij
ook te spreken Heerindien het U
behagclijk en mij dienstig en zalig is,
verleen mij genadiglijk uwe hulp.
3. Wanneer wij van God hulp en
bijstand verkregen hebben, dat wij daar
voor onze schuldige dankbaarheid aan
God betooncn. De Zaligmaker beval den
melaatsche voor de verkregen genezing
een dankoffer op Ie dragen. Deze dauk-
baarheid is zoo een schuldige plicht,
Kantoorboeken
Kantooragenda's
Ordners
KANTOORBOEK HANDEL
Lingestr. 66 t.o. Krommestr. TEL 326
zelfs voor iedere weldaad, die wij
God ontvangen, dat de Zaligmaker bi
eene andere gelegenheid, toen Hij tien
melaatschen gezuiverd had, waarvan
er maar één terugkeerde om God tl
danken, vroeg: „Zijn er niet tien ge
nezen Waar zijn dan de negen overige
gebleven
Dat wij ook het schoone voorbeeld
n ootmoedigheid in den Verlosser
niet onopgemerkt laten voorbijgaan
Zie toe, sprak Hij tot den melaatsche
na het verrichtte wonder, dat gij het
aan niemand zegt om ons te leeren,
dat wij wegens een of andere loffelijke
daad, geenen roem bij de mcnschen
zoekenmaar van al het goede, wat
wij verrichten, aan God de eer geven,
door wiens hulp en genade wij liet
uitoefenenwaarbij ons ook tevens
irdt indachtig gemaakt, tot wien wij
s vervoegen moeten, wanneer wij
ongelukkig in eene groote zonde (in
de geestelijke melaatschheid onzer ziel]
gevallen zijnga heen, vertoon i
den Priester, werd den melaatsche
Ook wij moeten, om van de geesh
lijke melaatschheid onzer ziel ontslagen
le worden, ons lot den Priester t
voegen, die niet gelijk de Priester
de oude wet, slechts getuigenis geeft
van de zuivering der melaatschheid,
insgelijks verklaring alleen doet van de
vergeving der zonden of zuivering der
geestelijke melaatschheid, maar die in
den naam van Jezus Christus de zon
daars, die met een rouwmoedig hat
oprecht hunne zonden belijden, in he
sacrament der biecht, werkelijk van
hunne zonden vrijspreekt en ontbindt,
Ingevolge den last. door den Verlosser
gegevenOntvangt den H. Geest,
zouden gij vergeven zult hebben, dien
zijn ze vergeven, wier zonden gij be
houden zult hebben, die zijn behouden.
De hoofdman van ons Evangelie,
alhoewel een persoon van aanzien, was
tevens zeer bezorgd voor de genezing
van zijnen zieken knecht: hij kwam
daarom zoo bereidvaardig tot Jezus,
om hulp en genezing voor hem te ver
zoeken. Uit het gesprek, hetwelk hij
met den Zaligmaker voerde, blijkt dui
delijk, dat in zijn huisgezin alles in
behoorlijke orde gesteld was. Zijne
onderdanen betoonden hem liefde en
gehoorzaamheid, en hij toonde een
goed en erkentelijk hart voor zijne
onderdanen te hebben. Hier, Christe
lijke huisvaders en huismoeders! vindt
gij in dezen hoofdman, alhoewel hij
nog heiden was, tevens een aller-
christelijkst voorbeeld, hoe gij u jegens
uwe huisgenootcn te gedragen hebt.
Gij moet uwe dienstboden aanzien als
uwe eigene kinderen, en jegens hen
een vaderlijk en moederlijk hart loonen,
bijzonder als zij zich in ziekelijke om
standigheden bevinden.
Gij moet u omtrent de zwakheden
m uwe onderhoorigen met geduld
schikken, denkende, dat gij zelf niet
vrij van gebreken zijt, hen in allen
omgang met liefde en zachtzinnigheid
bejegenen; als zij misdoen, niet grof
i onstuimig legen hen uitvaren. Gij
oet trachten, hen met een voorbeeld
in een deugdzaam leven voor le gaan,
Zegt nietwal raakt het mij, hoe zij
zich gedragen, als zij maar hun werk
richten. Denkt, dat gij weldegelijk
verantwoording wegens hen onder
worpen zijt. Waarom de H. Paulus
zegt„Die voor zijn huisgezin geene
zorg draagt, heeft het geloof verzaakt,
en is erger dan een heiden".
Liturgische Kalender.
Week van 21—27 Januari.
Zondag 21. 3e Zondag ua Driekon.
Tijdeigen. Mis Adorate. 2e gebed II,
Agnes. Prefatie H. Drievuldigheid.
Maandag 22. I'.H. Vincentius en
Anastasius, 2e ge'o. Deus qui Saiutis,
voor Kerk of Paus.
Dinsdag 23. H. Raymundus, 2e H.
Emerentiana, 3e Deus qui Saiutis.
Woensdag 24. H. Timotheus.
Donderdag 25. St. Paulus Bekeering,
2e geb. H. Petrus, Credo, Pref. van de
Apostelen.
Vrijdag 26. H. Polycarpus.
Zaterdag 27. H. Joannes Chrysosto-
iii us. Credo.
Geen Fascisme.
Prof. Kors van de Katli. Universiteit
te Nijmegen zegt over hel Fascisme
o,m.,dat in Italic en Duitschland zoowel
als hier de middenstand zich het sterkst
tot de nieuwe richting voelt aange
trokken, Dit komt omdat de midden
stand nooit werkelijk democratisch is
geweest en ten tweede, omdat de mid
denstand zich zelf niet uit de moeilijk
heden kan redden. Dat zal hij nooit
kunnen omdat de middenstanders het
nooit met elkander eens zijn en daarom
zoeken zij de redding bij anderen in
casu bij den sterken man. Wat de
middenstand overigens van de dicta
tuur te wachten heeft leert Duitschland,
waar de strijd tegen de warenhuizen
precies veertien dagen heeft geduurd.
liet fascisme zoowel als het natio-
naal-sociulisme bestrijden het liberalis
me vooral op politiek gebied. Tegen
over het individualisme van de vorige
eeuw komt een sterker gemeenschaps
gevoel. In Duitschland werd dit ge
meenschapsgevoel vooral aangewakkerd
door de houding der vijanden.
Ook hier in ons land is dat sterker
gemeenschapsgevoel merkbaar. Alge
meen voelt men, dat de klassenstrijd
niet kan zijn in het algemeen belang.
Hier krijgt de Kerk steun van de
nieuwe bewegingen.
Wat moeten wij katholieken denken
van die nieuwe stromingen.
Wat het nationale betreft, wij katho
lieken zijn altijd trouwe vaderlanders
geweest en willen dat ook altijd blijven.
Maar die trek naar de dictatuur.
Principieel staal de katholiekelevens
beschouwing absoluut neutraal tegen
over welken regeeringsvorm ook. Wij
leeren, dat het gezag van God is,
maar hoe het wordt uitgeoefend, ligt
verder. Daarvoor geldt maar één norm
dat het moet dienen tot het algemeen
belang.
Als de omstandigheden het nood
zakelijk maken kunnen wij ook een
despotischen regeeringsvorm aanvaar
den, Ligt er dan in onze katholieke
maatschappijbeschouwing niet aange
geven welke regeeringsvorm het meest
wenschelijk is. Zeker. Volgens St. Tho
mas biedt die regeeringsvorm, waarde
macht gedragen wordt niet door den
enkeling maar door het volk den besten
waarborg voor een goed bestuur.
Een despotische regeeringsvorm leidt
zoo gemakkelijk tot tirannie. Het alge
meen belang te behartigen is de taak
van alle staatsburgers, dat algemeen
be'ang zal het best gediend worden
als het volk medezeggenschap heeft.
Dat wil intusschen niet zeggen, da!
iedere democratische regeeringsvorm
daarom goed is.
Zijn de omstandigheden op het
oogenblik in ons vaderland zóó, dat
het algemeen welzijn eischt, dat wij
den democratischen regeeringsvorm op
zij moeten zetten en moeten streven
naar een dictatuur
Een wereldcrisis kan niet opgelost
worden door een dictator in Neder-
lanl Evenmin als het fascisme dat kon
Italië en het nationaal-sociallsme
dat zal kunnen in Duitschland. De
crisis is alleen op te lossen door de
samenwerking van alle volkeren en
daar zijn we nog ver vandaan.
Het is niet duidelijk, hoe in Neder
land katholieken kunnen streven naar
een dictatuur. Niet principieel, maar
n de belangen, die op het spel staan.
Wij katholieken hebben gezucht
onder overheerscliing van het protes
tantisme vooral in de generaliteits
landen. De ontwikkeling van de
zuidelijke provincies dateert pas van
de vrijmaking van ons land door de
Franschen.
Bij een dictatuur zal de macht wor
den gelegd in handen van een of van
enkelen. En die enkelen zullen niet
zijn katholieken. De overgroote meer
derheid van het Nederlatidsche volk is
nog protestantsch in merg en been, al
is het dat niet meer in geloovigen zin.
En laat men toch niet zoo optimis
tisch zijn om te denken, dat wij met
een concordaat wel onze rechten zullen
krijgen.
liet slaat zoo mooi op papier,maar
toe staat liet met de rechten van de
«atholieken op het oogenblikinDuitsch
land V Daar kan men geen katholiek
protest krijgen ook niet in de katho-
ieke bladen tegen de sterilisatiewetten.
doe staat het daar met de katholieke
eugdbeweging Al verbiedt men ze
tiet openlijk ze wordt onmogelijk ge
maakt. Dat de priester niet aan politiek
doet al is liet principieel onjuist
kan practisch en tactisch gewenscht
zijn. omdat het volk geen onderscheid
maakt tusschen de burgerlijke rechten
van den priester en zijn priesterlijk
ambt. Maar bij de politiek komen zoo
veel andere kwesties van beginsel en
Rome-Bedevaart
Heilig daar.
Op verzoek van en in ovcileg
met het Hoogwaardig Nedcrlandsch
Episcopaat, zal de groote Nationale
Bedevaart naar Rome in het voorjaar
1934 worden gehouden en wel van
25 Februari lot en met 9 Maart 1934.
Hel voornaamste doel der Pelgrims
reis naar Rome is, om de Nederland-
sche Katholieken in de gelegenheid te
stellen den vollen aflaat te verdienen,
welke alleen te Rome gedurende „het
Heilig Jaar" kan worden verdiend.
Voor deze Pelgrimsreis kan men zich
opgeven uiterlijk tot 25 Januari e.k.,
op dien datum wordt onherroepelijk
de inschrijving gesloten.
.Inlichtingen verstrekken gaarne de
Correspondenten.
Voor Amersfoort en Omstreken
n Loon, Oldenbarneveldlaan 16; B,
Veltman Kapelaan, Zand 31.
van zedewet, die het godsdienstig
leven betreffen en dan moet de pr.ester
spreken.
Wij kunnen hier in ons land alleen
onze rechten handhaven, als wij ome
macht behouden. En onze macht kun
nen wij alleen behouden als wl| één
Nljven. Ook al kost ons dat offers.
Zelfs al zouden de crisismoeilijk
heden anders kunnen worden opgelost,
onze eenheid mogen wij daardoor niet
in gevaar brengen. Want met onze
eenheid gaat veel meer verloren, Om
de geestelijke goederen, die onze voor
ouders ten koste van groote opofferin
gen aan ons hebben nagelaten, ook
weer aan onze kinderen te kunnen
overleveren, moeten wij onze eenheid
behouden.
iACU'i'i >>41 Kantoorboeken
:\JfleMUmÜa57
f iAttasigtK.«na5iii08^'1V
Tel. 743 Tel. 1354
G4RAGE LENSINK, H00GEWEG 49
Snel Veilig Goedkoop
Tel. 743 Tel. 1354
Waarom duur drukwerk
even gebruikt worden
Groote besparing voor Uw kas als wij z
voor IJ gereed maken.
TYPE- EN COPIEERINRICHTING
VITESSE
KON. WILHELMINASTR. 10
Rijkdom.
Het spreekt vanzelf, dat ook de geld
magnaten kapitalen hebben verloren
door de crisis, die sinds het jaar 1929
de wereld aan het armer maken is.
Velen hunner zijn zelfs heelemaal
geruïneerd, zooals bijvoorbeeld Kreuger
en Insull. Kreuger kon het verlies van
zijn vermogen niet verdragen en maakte
op lafhartige wijze een einde aan zijn
leven, terwijl Insull thans in angst en
beven zit af te wachten, hoe de strijd
de Anterikaansche justitie omzijn
oon zal nfloopen.
jrreweg de meeste millionnairs ech
ter zijn er in geslaagd de verschil
lende financieele stormen, welke over
hun hoofden trokken, te weerstaan en
erscheidene'groote vermogens zijn in
het afgeloopen jaar zelfs weer sterk
gegroeid.
De Vereenigde Staten telden in 1929
niet minder dan 43.000 millionnairs.
In 1932 was hun aantal al tol 19.000
gedaald. In 1929 waren er 513 men
sclten, wier jaarlijksche inkomen meer
dan een milliocn dollar bedroeg. Een
jaar later was hun aantal tot 149 gedaald.
De klappen, die de eerste groote
„baisse" in liet land der rijkaards heeft
uitgedeeld, blijken dus lang niet mis
te zijn geweest. Waar al die inillioenen
gebleven zijn, mag de hemel weten,
maar we vreezet), dat er heel wat al
leen maar in de verbeelding van Wall-
sireet hebben bestaan, zoodat er geen
schijn van kans bestaat, dat er nog
ooit wat van zal worden teruggevonden,
Op het oogenblik zijn de rijkste man
nen van Amerika nog steeds de Rocke
fellers. Voor wetenschappelijke doel
einden hebben zij, zooals al uit den
treure aan den volke is bekend ge
maakt, 557 iniliioen dollar uitgegeven.
Toch hadden zij in 1929 nog meer dan
genoeg voor zichzelf over gehouden
en beschikten zij over een aardig ap
peltje voor de oorst in den vorm van
een slordige milliard dollar. Toen kwam
de crisis, die nog iels meer van hen
opeischte dan zij aan de wetenschap
hadden besteed en in het voorjaar van
1932 was hun vermogen geslonken tol
200 millioen dollar.
Toen hadden de Rockefellers er
echter genoeg van en begonnen zij
zich te verzetten. Waarom zij zich niet
eerder zijn gaan verzetten, blijtt een
duister punt. zooais er zoovele duistere
punten in de financieele wereld bestaan.
Hun verzet wierp vruchten af en de
daling kwam tot stilstand. Hierop gin
gen zijzelf tof het offensief over e..
thans kunnen zij weer meer dan 500
millioen dollar hun eigendom noemen.
Ook Ford heelt gedurende de laatste
jaren liet noodige meegemaakt. Hijzelf
schatte zijn vermogen in 1928 op 1200
millioen. De crisis pakte dit mooie
sommetje echter aan en op het oogen
blik bezit hij nog „maar" 12 mill, dollar.
Na Ford volgden indertijd de ge
broeders Mellon, de voormalige mi
nister van financiën, Andrew W. Mellon
de ambassadeur Richard R. Mellun,
de alluminium-koningen.
Vóór de crisis beschikten zij over
200 millioen dollar. Thans hebben zij
igeveer de helft daarvan verloren.
Omtrent Morgan's vermogen zijn
geen juiste cijfers bekend, maar het
staat als een paal boven water, dat zijn
verliezen zijn inkomsten overtreffen.
Dit wil evenwel nog niet zeggen, dat
hij geruïneerd is. Hij heeft nog altijd
wel zooveel als een pair duizend wel
gestelde burgers samen.
Ook in Duitschland hebben verschil
lende millionnairs aan de crisis veeren
moeten laten.
Vóór den oorlog was Friedrich Flick,
een zoon van den bekenden „flikjes
fabrikant, Caspar Flick," een der rijk
ste Duitschers. Zijn vermogen bedroeg
ongeveer 500 millioen mark.
Later heelt hij groote verliezen ge
leden, maar den laalsten tijd is zijn
ster opnieuw aan het stijgen, doordat,
hij een groot aantal aandeelen heeft
verworven van het machtige „Rhelni-
sche Braunkohle"-syndicaat.
De rijkste aller Duitschers 'woont
evenwel niet in het „grosse Vaterland",
maar in Doorn. Het privé-ver-
mogen van keizer Wilhelm groeide
onder zijn regeering tot 200 millioen
mark. Bovendien heeft hij na zijn
troonsafstand nog groote kapitalen toe
gewezen gekregen uit de Pruisische
kroondomeinen.
De rijkste Franschen zijn op het
oogenblik de zijdefabrikanten Gilles,
de graanhandelaar Louis Dreufers en
de vermaarde cognac-koning Hennesy.
De ni^t minder bekende parfum
koning Coty heeft het grootste deel
van zijn ontzaglijk vermogen verloren
aan de onkosten van zijn scheidings
proces.
De graaf van Ireagh is de rijkste
Engelschntan. Van zijn vader erfde hij
11 millioen pond sterling, In enkele
jaren tijds is dit vermogen evenwel
vertienvoudigd.
De groote grondeigenaars in Enge
land zijn de laatste jaren door den
zwaren belastingdruk en de slechte
resultaten van bun landbouwbedrijven
zwaar getroffen. Toch heeft dc hertog
van Westminster nog onlang op zijn
"tr voor de vermogensbelasti
opgeven, dat zijn vermogen
iniliioen pond bedroeg, ongeveer 320
millioen gulden dus.
De beroemde Griek, sir Basil Za-
garof, die indertijd kon beschikken over
het meerendeel der aandeden van de
Vickers van Armstrong cn van het
Casino te Monte Carlo, is op het oogen
blik „stil gaan leven".
Al deze geweldige vermogens zinken
echter in liet niet tegenover de fabel
achtige sommen, waarover dc Indische
nabobs de beschikking hebben. Velen
hunner hebben ontzaglijke voorraden
zilver in eigendom. De rijkste Indiër,
de „Nizam van Haiderabad" heeft een
j.tweelen-verzameling, die alleen op
meer dan 100 millioen pond ster
ling ongeveer 800 millioen gulden
wordt geschat. Bovendien krijgt
de Nizam alleen uit zijn grondbezit
tingen een jaarlijksch inkomen van
40 millioen gulden.
In alle tfewenschte
Llniaturen
Kantoorboek- en
Schrijfmachinehandel
Lange straat 84 Telef. 528
Binnenland
Uitspraken Kantongerecht
Amersfoort.
Ongerechtigd het beroep van genees
kundige uitoefenen: J. G. O. Amers
foort f 150 of t mnd.
Motor- en RijwielwetC. G. P. Leus
den vrijspraak.
Arbeidswetj. C J. v. D. Amersfoort
f 10 of 4 d., Th. de H. Soesterberg
(verzetzaken) bleef f 10 of 4 d. en 2
maal (15-2 d.).
Dronkenschap: G, v. d. H. Baarn
f25 of 10 d.
Te Amersfoort venten z. v.: J. T.
Utrecht f 2 of 1 d„ J. P., Leiden idem.
Te Amersfoort standplaats innemen
z. v.: M. A. Amsterdam (2 of I d.
Te Amersfoort vielrijden over trot
toir: G. W. Doorn f2 of 1 d.
Te Amersfoort wateren buiten uri
noir: R. V. aldaar f3 of 1 d.
Te Amersfoort rijwiel onbeheerd
latenG. v. d. P. aldaar f I of t d.,
P. V. idem, G. J. E. B. aldaar f3 of
1 d., M. de J. idem, H. v. d. W. ident.
In Baarn te snel rijden: G. W. M.
Epe f5 of 2 d., S. v. B. Arnhem idem
plus f 2 of 1 d. voor niet toonen van
rijbewijs.
Doorgang niet vrij laten: M. V.
Woudenberg f 10 of 4 d.
Onvoldoende remmenTh. T. Hoog
landerveen f5 of 2 d.
Wielrijden zonder lichti>. Amers
foort f3 of I d., H. v. H. Barneveld
idem, H. J. v. R. Soest idem, W. v. d.
Barneveld idem.
Zonder reflector; C. v. d. B. Soest
f2 of 1 d„ W. G. T. Barneveld idem,
M, W. J. L. Amersfoort idem, J. K. v.
W. Laren ident,
Zonder bel: D. v. d. W. Soest f2
of 1 d.
In een bocht niet de rechterzijde
houden: D. v. d. E. B. Haarlem (3
of I d.
Geen rijbewijs loonen: M. H. Hil
versum f3 of I d„ E. v. O. Bunscho
ten idem, A. J. V. Nljkerk idem, W.
v. L., Amersfoort f5 of 2 d., J. M.
Voorthuizen f 3 of 1 d„ S. v. T. Amers
foort f 2 of I d. plus idem voor num-
merbewijs.
Niet behoorlijk uitwijken: A. H. v.
A. Soest (verzetvonnis) bleef f25 of
10 d. en toewijzing f 25 schavergoeding.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
R. K. Werkliedenvereeniging
„St. Jozef".
Een speciale Vrouwenavond.
Door de R. K. Werkliedenvereeni
ging „St. Jozef" was in samenwerking
met de R. K. Coóperatie „Helpt El
kander" een bijeenkomst belegd met
het doel om de vrouwen der leden
meer kennis bij te brengen met het
werk van de R. K. Arbeidersbeweging.
De opkomst was buitengewoon be
vredigend.
Na opening door den Voorzitter de
heer W. van Koelen werd direct het
woord gegeven aan Mej. Hutten, Lid
van den Gemeenteraad van Utrecht.
Mej. Hutten begon met erop te wijzen
dal het in dezen tijd noodzakelijk is
dat de vrouwen bekend zijn met doel
en streven ;der R. K. Arbeidersbewe
ging. De instelling en werkwijze van
liet R. K. Werkliedenverbond werd hier
na breedvoerig door Spr. belicht. Hierna
werd een duidelijk overzicht gegeven
van het ontstaan der R, K. Arbeiders
beweging, om ten slotte in een helder
betoog de laak van de stands- en vak
organisatie afzonderlijk te belichten.
Spr. eindigden dc rede met de vrouwen
aan te sporen om dc R. K. Arbeiders
beweging waar mogelijk te steunen.
Een welverdiend dankwoord werd
door den Voorzitter aan Spreekster
gebracht.
Hierna kwam het meer vroolijke ge
deelte aan de beurt Het duo Pijpers
bracht dc lachspieren in beweging,
afgewisseld door welwillende mede
werking van het Wilskrachtstrijkje. De
R. K. Coüp. „Helpt Elkander" zorgde
voor tractatie op koffie en gebak.
In den avond is een man, die zich
op den Randcnbrockcrweg bevond,
door twee personen aangeval,en en
beroofd. Dc belde daders werden door
de politie In verzekerde bewaring ge
steld.