Cyclostyles
Schrijfmachines
F. A. TULP
Schrijfmachines
Fa. H. Elzenaar
Bel dan op No. 42
•ntoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrljdag-
^ag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
^drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per
Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
_ve van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 3 Juli 1934
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Blltqke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag v<Mr 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Achtenveertigste Jaargang - No. 27
wanneer de menschen bang zijn
r de waarheid, dan is er overvloedig
te vreezen, dat de waarheid legen
9 is.
1 *tFraterhuis van het
oude Amersfoort.
■j zond daartoe drie Broeders uit
ter. Zij vergaderden eerst bui-
r Kamperpooi t bij de slads vesten
ongeschikte plaats, die het Broe-
Is meermalen aan plundering en
r jéedlgingen van het zwervend krijgs-
blootstelde. Gedeeltelijk werd op
:uden van Burgemeestercn van
"foort hunne vergadering ver-
naar Zoest, alwaar dezelve een
t van Reguliere Kanunniken
3)gedeeltelijk week zij bin-
s'ad. I liir werd in 1403 een
nieuw klooster opgebouwd. Aan hel
hoold. van hetzelve stond Willem llen-
drlkscn. Hij was een boezemvriend van
'tl Radewijns. Deze beschrijft liern
jne brieven, als een ijverig en
nichtig menschenvricnd. Zijne be-
(nbeid in het wereldlijk en keike-
-gt verschafte hem destijds veel
1 ""s leeraar der jeugd won hij de
c liefde zijner stadgenooten,
uitvaart in t4!4 met veel
van rouw bijwoonden. De
waa.over hij liet bewind
comt mij echter voor, niet veel
gemaakt te hebben gedurende
eeuw; wellicht wegens de
van twee talrijk bezochte
gen, die van Deventer en Zwolle,
raterhuis werd afgebroken in
n in 1453 getrokken bij het St.
"oster, in welks kerk men open-
isssn hield, en alwaar zich „een
voor de Broeders en meer
gemakken" bevonden. Waar
lijk werkte het klooster Mariënhof,
en meent, door Gerard Groote
ht, mede tot het onderhoud van
leerlingen. Buiten 10 Priesters,
'zelve woonachtig, onderhield het
leeken en twee kostgangers. Er
e Pauselijke brieven voorhan-
irin de Broedervergadering van
Irsfoort goedgekeurd worut, De
3 van Calixtus lil (van 1456 schrijft
Broeders voor, om zich op het voor
beeld van de huizen van Munster en
lKeulen te regelen. De andere van den
Pausclijken legaat Honorius, gegeven
Ie Brussel den 10 Januari 1469, kent
hun de macht toe, om Kerkelijke
diensten uit te oefenen en om in ge-
eeeuschap van goederen te blijven
ven: doch in geen van belde stuk
ken vindt men iels omtrent de opvoe-
I ding der jeugd. Een van de geleerde
i'".discipelen van Hegius, Petrus Mon-
^us of van den Bergh,3) werd Rector
school omtrent het jaar 1500. In
hoeverre de Broeders zijne pogingen
ondersteunden, blijkt niet volleddig.
Zeker is liet, dal zij bij den Kerkvoogd
«•an Utrecht in 1529 onder zware ver-
ienking van ketterij lagen. In bloei-
nd van dat jaar werden de Broe-
uit hun konvent verjaagd, en
se plaats ingenomen door de
KStelijken van het klooster Vredcn-
"-el van Utrecht, hetwelk door krijgs
eden afgeloopen en in 1528 verbrand i
as. De St. Janskerk bleef niettemin
n gerieve der stadsjeugd openen
nieuwe inwoners schijnen niet ge-
„el de zorg voor de letteren te heb-
-n vaarwel gezegd. Het klooster Ma-
ënhof nam in inkomsten zeer toe.
I KANTOORBOEKHANDEL
Lzngestr. 66 t.o, Krommettr. TEL. S26
de invoering der Hervormde leer
vervielen deszclfs bezittingen aan de
stad, en het gebouw werd lot een
weeshuis bestemd.
Weinig valt er dus in het algemeen
te verhalen van de Broeders van
Amersfoortmen trekkc echter hieruit
geen nadeelig begrip omtrent den
lelterkundigen loestand van Amersfoort
gedurende den loop der XVIe eeuw.
Petrus Montanus had tot opvolgers in
1522 Gerard Lislrius, leerling van
Hegius, Arnold de Nuits of N'ovesius,
Petrus Apherdianus of van Aferden en
Christophorus Vladerack of Vladerac-
cus (wiens zoon tot de Bioeders be
hoorde). Ch. Vladerack heeft een zon
derling tafereel opgehangen van den
oortgang der verlichting in Amersfoort
e zijnen lijd. Onzeker toch is het, hoe
veel of hoe weinig de Broederschap
hem behulpzaam geweest zijmaar
ongetwijfeld geelt het zonderling ver
haal van Viaderaccus eenige verpoozing
te midden van ons kroniekachtig be
richt. Deze Viaderaccus dan vermeldt
eene opdracht aan den Magistraat,
geplaatst voor zijne Polyonyma Cicero-
niana4) de zorg der regeering met
uitbundigen lof. Zes onderwijzers ont
vingen eene ruime bezoldiging. Bevrijd
van alle stadslasten gaven zij zich on
bekommerd aan de letteroefeningen over.
Door de instelling van prijzen en be
looningen ten behoeve der leergierige
jeugd was de kennis der Latijnsche
iaat in 1550 zoo algemeen geworden,
dat de geringste ambachtsman uit
Amersfoort dezelve verstond en sprak.
Al degenen, die zich op den koop
handel toeleiden, verstonden hei
Grieksch. De jonge dochters en de
dienstmaagden zongen gewoonlijk
Latiinsche liederen. Men hoorde die
taal alom op de stratenCicero had
zich verheugd over de zuiverheid en
netheid der uitdrukking; en zoo groot
was de zucht der ouders (vervolgt hij
in dezelfde opdracht) voor vermeerde
ring van kennis bij hun kroost, dal
tijdens eene overstrooming, die tol aan
de vesten van Amersfoort doordrong,
de inwoners de hulp van vee, hetwelk
buiten de stad graasde, liever dan dat
zij één enkele dag hunne kinderen
daartoe van de school zouden hebben
opgeroepen.
Meer andere vreemde, soms belache
lijke, bijzonderheden treft men in dil
stuk aan, wiens inhoud, hoe buiten
sporig ook, eene niel onbelangrijke
bijdrage verschaft tot de kennis van
den geest der tijden en den opmerke-
lijken voortgang der letteren in ons
Vaderland.
Ullruject. T. I. p. 164. Te Soest sticht
ten de Broeders een gewoon klooster
van Reguliere Kanunniken, hetwelk
door Maarten van Rossum uitgeplun
derd en van deszelfs inwoners beroofd
werd. A. Matthaei Analecta, T. I. p. 116.;
Petrus Montanus (van den Berg),
geboortig uit 'sHeerenbcrg omtrent het
midden der XVe eeuw (overl, in 1507),
door nauwe vriendschap met Erasmus
verbonden Hij zond eenige werkjes
over de regelen der Profodie in het
licht, en is onderwijzer geweest te
Nijmegen, te Alkmaar, te Zwolle en te
Amersfoort.
Vladerack, de natuurlijke zoon
i) den Heer van Geffen uit het aan
zienlijk geslacht der Vladerackken in
Noord-Holland, was geboortig uit Gef-
fen bij 'sHertogenbosch. In weerwil
van al de genoegens zijner Amers-
foortsche inwoning, is iiij, in 1559,
naar 'sHertogenbosch als Rector der
Scholen vertrokken.
Deze drie Broeders waren Andreas
n Attendoorn, Joh. de Lemego
Nikolaas van Arpel. Zie v. Bemmel,
a.p. blz. 180.
J) Van Heussen, Hist. Episcopat.
,Het Moederschap ln
het Roomsche
Familieleven."
Door dichters en kunstenaars in proza
en poëzie, in muziek en schilderij is
reeds dikwijls de heiligheid van het
Moederschap bezongen.
De Moeder is de zon van het huis
meer nog ze is de ziel. de op
voedster, de leermeesteresse. Het zoet
ste werk der Roomsche Moeder is uii
liefde zich zelf te vergeten en aan haar
man en bovenal aan haar kinderen haar
arbeid te wijden.
Helaas, in de ruwe werkelijkheid des
levens wordt het ideaal beeld der Moeder
dikwijls slechts onvolkomen bereikt.
Onze vrouwelijke jeugd moet in een
andere en betere richting worden ge
vormd dan tegenwoordig dikwijls het
geval is. Een der ergate fouten van
onzen tijd is het dooden van den
voor het Moederschap.
Om de hooge verdiensten van het
Moederschap te erkennen en te huldi
gen, moeten we, op voorbeeld van het
buitenland, aansturen op een „Dag der
Moeder", een feestdag, dien we demon
stratief vieren moeten,
•e echter leven in een maat
schappij, die kinderschuw is, daaraan
dragen allen schuld, die er toe mede
werken om het groote gezin niet vol
doende te steunen, tegen te werken en
openlijk of op geniepige wijze te ver
nederen.
Groote mannen, mannen van betee-
kenis op allerlei gebied, zijn juist uit
de groote gezinnen voortgekomen.
„Weg met het familiegeluk", roept
men van alle kanten, maar het familie
geluk laat zich niet verwoesten, zoo
lang we Moeders hebben, die de ware
levensvreugde kennen.
Moederliefde en Moedertrouw geven
aan het kleine aardsche geluk haar
wijding.
De Encycliek „Casti Connubii" stelt
zich in het algemeen te doel een scherpe
bestrijding te geven van de tegenwoor
dige opvattingen over het huwelijk. Ze
richt zich in tiet bijzonder tot onze
Moeders, vooral waar er op gewezen
wordt, dat het huwelijk is een zielen-
verbond en dat een der weldaden van
het huwelijk is de kinderzegen.
De ware Roomsche Moeder roept
niet om de emancipatie der vrouw, het
haar Moederliefde en Moedertrouw
te kort doen.
Een uitstekend behoedmiddel, om
als man en vrouw staande te blijven
in dezen tijd van moreele verwording,
is omringd te zijn door vele kinderen.
Gezin en Christelijke
Kunst."
Het gezin, al heet het katholiek,
heefr, praclich tenminste, daarom nog
geen^kathoüeke cultuur.
Toch heeft het Katholicisme daar
voor altijd de middelen gehad.
He} schoonste middel is de religieuze
kunst.
Veel wat als religieuze kunst wordt
aangeboden, is het allerminst, omdat
het louter imitatie en meestal slechte
'italic is, terwijl het religieuze te ge
voelig en soms onwaar blijkt.
Al is het goede-oude goed, het
goede-nieuwe is beter, immers meer
in overeenstemming met het eigentijd-
sche levensrhythme en de eigentijdsche
vormbehoeften van het volk in reli
gieus- en algemeen cultureel opzicht.
Religieuze kunst is vooral dienende,
sociale kunst, moet in het algemeen
dus, zij het ook na uitleg, door het
volk worden aangevoeld en begrepen,
gelijk de waarheden van het geloof
zelf, waarvan religieuze kunst de artis
tieke verklaring behoort te zijn.
De prijs van religieuze huiskunst
mag en behoeft in het algemeen niet
hoog te zijn.
Kerk, school en huisgezin werken
in dezen tijd samen, om te geraken
tot een Katholieke cultuur, ook door
ware religieuze kunst.
gemeente Eemnes 85, te Blaricum 52,
te Laren 36, te Hilversum 30, te Soest
18, te Baarn 15, te Huizen 10 en te
Bussum 6 belanghebbenden, tezamen
derhalve 252 personen; de andere 75
wonen in 37 andere gemeenten.
Voor het indienen van een verzoek
door de eigenaren van en rechtheb
benden op de perceelen, betrokken bij
de ruilverkaveling, vereischt de wet
van het totaal aantal eigenaren, bier
dus 82.
Dit verzoek laat de onderteekenaren
geheel vrij bij een latere beslissing.
Tot ruilverkaveling wordt alleen be
sloten door de meerderheid, hier dus
ten minste 164, van hen die bij het
kadaster bekend staan als eigenaren van
of rechthebbenden op de perceelen,
gelegen in de te verkavelen opper
vlakte. Bovendien moeten de perceelen
van die meerderheid in kadastrale
grootte meer dan de helft van de ge-
heele te verkavelen oppervlakte be
dragen, hier dus pl.m. 1000 H.A.
Uit het vorenstaande blijkt dus, dat
de plannen inzake de ruilverkaveling
eerst dan verwezenlijkt kunnen worden,
wanneer in de naaste omgeving daar
toe een vrij algemeene belangstelling
bestaat.
Binnenland
Wjrkloozens teun
Den lsten Juli werden de nieuwe,
door den ministervansocialezaken vast
gestelde ondersteuningstarieven
werlcraozen ingevoerd.' De grondslagen
van deze tarieven zijn voor de ge
huwden f 1.50 lager geworden, voor
de ongehuwden f 1 en de kindertoe
slag is voor alle groepen op 11.35
gebracht, terwijl hij tot nog toe vooi
de uitgetrokken georganiseerde werk-
loozen f 1.50 bedroeg.
Verder is het maximum der onder
steuning van de georganiseerde werk-
loozen, dat in bepaalde omstandig
heden f22,50 kon bedragen voor alle
gevallen op f21 gesteld en is in tabellen
naar de gezinsgrootte en naar het
normale loon van gezinshoofd voor
elk gezin het bedrag vastgesteld, waar
boven de ondersteuning niet kan gaan.
Deze laatste maatregel zal voor
groote gezinnen, welker kostwinner
voor zijn werkloosheid een laag loon
verdiende, een verhooging van de tot
nu toe verstrekte ondersteuning kun
nen meebrengen; over het algemeen
zullen de wijzigingen echter een ver
mindering van de ondersteuning der
werkloozen beteekenen,
Ruilverkaveling Eemnes.
In verband met de verkavelingsplan
nen kunnen wij mededeelen, dat een
telling van de bij dit plan betrokken
belanghebbenden heeft uitgewezen, dat
hun aantal in totaal bedraagt 327.
Van dit aantal zijn woonachtig in de
Nieuwe en Rebuilt, Continental,
Remmington,ldlal,Erica,Carona
Regal, Royal, Underwood
Langeatraat 84 Telef. 528
Hebt U een
Taxi of aulo noodig
Amersfoort
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Drie schooljongens werden betrapt
terwijl zij in een leegstaand perceel,
waarvan zij eerst eenige ruiten hadden
vernield, baldadigheden pleegden door
er een vuurtje te stoken.
De Vereeniging voor Kleuteronder
wijs koos tot penningmeester de heer
van Daal. Er werd besloten de school
aan de Beekensteinsche laan te huren,
zoodat met 55 leerlingen is begonnen
met het kleuteronderwijs. Na de va-
cantie verwacht men dat dit aantal tot
100 zal stijgen. De school is berekend
op een maximum van 135. Tot hoofd
der kleuterschool werd benoemd raej.
Molenaar en tot onderwijzeressen de
dames Koops, van 't [acht en Hellemans.
Vrijdagavond werd de propaganda-
optocht van den Bond voor Lichame
lijke Opvoeding gehouden. Voorop ging
de muziekvereeniging Hegeraat, waarna
de volgende vereenigingen kwamen:
Jahn, Z.U.T., Jonge Kracht, St. Huber-
tus, Wilhelmina met het tamboer- en
pijperscorps Juliana, D.O.T.O., Arb.
Sportbond, Leusderkwartier met mond
orgelclub en Excelsior.
De belangstelling langs den weg was
zeer groot.
Voor het uitvoeren van de Sanitair
installatie met bijkomende werken aan
de uitbreiding van de stichting „Zon
en Schild", was laagste inschrijver
G. Visman, Bilthoven f7570.
Vrijdag 13 Juli des morgensten 10
uur precies, zal op het terrein van de
Wagenwerkplaats der Spoorwegen aan
den Soesterweg te Amersfoort, worden
verkocht een eiken-, grenen-en vuren
afbraak, afkomstig van spoorwagens
enz. alles aanwezig op het terrein
voornoemd.
Burgemeester en Wethouders over
wegende, dat het belang van de vrij
heid en veiligheid van het verkeer
dit vereischt, besloten voor het berij
den voor voertuigen en handkarren
gesloten te verklaren de Windsieeg
vanaf de Groenmarkt in de richting
den Hof.
Burgemeester en Wethouders over
wegende, dat de Windsteeg aan de
zijde van den Hof, over een afstand
van 7 Meter een breedte heeft van
ongeveer 2.50 M., dat tengevolge
daarvan herhaaldelijk in die steeg op
stoppingen van het verkeer plaats
hebben, dat het uitzicht op den Hof
komende uit de Windsteeg, slecht is,
besloten voor het berijden voor alle
motorrijtuigengesloten te verklaren de
Windsteeg vanaf de Groenmarkt in de
richting van den Hof.
Waarschuwing.
De Burgemeester brengt ter kennis,
dat op de schietbanen der Leusden-
sche heide schietoefeningen zullen
worden gehouden met scherpe palro-
:n op de volgende dagen en uren
2 Juli e.k. van 21.00—23.30;
3 Juli e.k. van 20.30—24.00;
5 Juli e.k. van 21.00—2400; en
6 Juli e.k. van 21.00—24.00.
Het onveilige terrein zal door vlaggen
worden aangegeven op dezelfde punten
als zuks reeds plaats heeft bij schiet
oefeningen overdag, doch bovendien
zullen op die vlaggen en op de twee
vuurballen rood licht gevende lantaarns
worden geplaatst.
Het plaatsen der lantaarns zal zoo
tijdig geschieden, dat iedereen de ge
legenheid heeft het onveilige terrein
nog bij daglicht te verlaten.
Programma voor de Carrillon-be-
speling op Woensdagavond van 8 tot
9 uur.
Entreé-lied van R. Wagner.
Het liedje van den Beijaardier
van E. Hullebroek.
Dars, van J. J. Ruigrok.
Tinneke van Heulen en
Marleentje, van C. Hullebroek.
2 Cabaretliedjes, van P. Wierls.
Holland, van Ramshorsl.
Steeds Vrooiijk en
Avondzang, van lz. Hoek.
Eindexamen Handelsavondschool.
Geslaagd C. Berculo, J. v. d. Berg,
Johanna Bruins, Geertruida Hazelaar,
Catharina de Keijzer, G. Kuiper, J.
Oudshoorn. A. Roos, W. C. Rijntjes,
A. Schiedon. Th. Timmerman, J. v. d.
Werf, Margje Wijnands, Annie v. d.
Hoeden. Afgewezen 8 candidates
He* Kruis
van den Paus.
lp ligt Aventijnsche Klooster te Santa
ia bij Rome, leefde eens een jonge
n nik, llildebrand geheeten. Rijk aan
gaafdheden, rijk aan deugden, was
e jonge ordesman een sieraad van
zijn klooster en een lichtend voorbeeld
-pr zijne broeders. Dikwerf, wanneer
"ebrand in den kruisgang van het
eiligdom of in den kloostertuin wan-
"elde, zag de Abt van het Klooster
urige vonken zweven om het hoold
ji den jongen man en een blinken
den lichtkrans de ernstig lieflijke trek
ken van Hildebrand omgeven. In stilte
zegende hij dan den jeugdigen monnik
en bad: i,Heer, behoud hem en laat
hem tot eer strekken aan Uwe H. Kerk!"
- Toen men in het Klooster Sancta
Maria op den Aventijnsche heuvel de
tijd gekomen achtte, om Hildebrand,
voor zijne verdere opvoeding in de
ereld te zenden, liet de Abt hem op
--ren dag bij zich ontbieden en sprak
hem „Mijn broeder, wij hebben
^ten en goedgevonden dat gij voor
iiigen tijd de vreedzame stad zult
"aten, die U tot heden herbergde
Wij willen U toevertrouwen aan de
hoede en vrome zorgen van eerbied
waardige mannen, wier roem thans
reeds verspreid is door de geheele
wereld. Gij zult de Alpen overtrekken,,
en uwe schreden richten naar het land
van Bourgondië en daar, in
klooster van Clugny zal men U op-j
nemennaar het voorbeeld dier vrome
en geleerde mannen, zult gij opgroeien,
Hildebrand, om eens een sterke zuil
te worden in komende dagen, wanneer
God U noodig heelt en roept!" Dee
moedig knielde Hildebrand voor den
Abt neder, die de broeder was zijner
moeder, en daarom door een dubbelen
band aan hem gehecht was. Daar werd
de slem van den Abt mild en zacht.
Zegenend legde hij de hand op het
voorhoofd van hem die daar voor hem
neder knielde en ging voort: „Hilde
brand, mijn zoon, niets kan ik U mee
geven dan mijn zegen en mijn gebed.
Doch tot onderpand dat beiden U
begeleiden, neem deze mijne kleine,
laatste gave aanEu de Abt maakte
van een zilveren ketting, welken hij
uit een oud bruin kastje nam, een
smetteloos klei i zwart kruis los, met
beeld van den Lijdenden Christus in
wit ivoor hel was een eenvoudig
stuk werk doch een wonderbare
u tdrukking van kwelling en boven
natuurlijke overgeving was in de trek
ken van den Heiland neergelegd,
Hildebrand nam het kleine kastje en
het kruis, en luisterde, steeds in stilte
nedergeknield, naar de woorden, welke
de Abt tot hem richtte.
..Hildebrand", zoo luidden deze met
ernst gesproken woorden, „het is een
heilig kleinood wat gij hier ontvangt!
Mij heett het iemand gegeven, wien ik
alles dank wat ik ben, een heilige man,
die mij in den dienst van God heeft
opgevoed. En die vertelde mij. door
hoeveel vrome handen het kleine kruis
reeds gegaan was, lot het in zijne
handen kwam, Een wonderbare gave
is dil kruis voor hein die hel bezit
in iedere levensaangeiegenheid geeft
het aan hem, die er voor neerknielt
en naar zijne stille spraak luistert
troost, indien hij troost noodig heeft,
en raad indien hij raad noodig heeft!
Neem dit kruis met U de wereld in,
Hildebrand, bewaar het goed, acht het
hoog en houd dikwerf heilige twee
spraken met Hem, zoo dikwijls de
menschelijke wijsheid van uwen geest
en de menschelijke kracht uwer ziel
versagen willen de Gektuisigde zal
U niet op laten staan, indien gij dee
moedig biddend voor hem waart neder
geknield, zonder licht en kracht ri
geven I En thans ontvang mijnen zegen
Hildebrand; ik zegen U in den naam
van God, den Vader, den Zoon en
den Heiligen Geesl I" Nog eenmaal
sloot de Abt den jongeling vaderlijk
inde arinen, dan boog Hildebrand en
icn volgenden morgen reisde hij af
naar Clugny, als kostbaar bezit het
kleine kruis van zijn Oom, den Abt,
medevoerend.
Jaren gingen voorbij. In de stilte
zijner kloostercel, in ijverige studie en
in ernstige overpeinzing rijpte Hilde
brand tot een man.
Meer dan eens had de monnik te
Clugny gelegenheid, geheime twee
spraken te houden met zijn kruis- Ook
hem bezocht de verleider doch daar
Hildebrand, van zijn prilste jeugd af,
geleerd had de stemmen des vleesches
te overheerschen en zijn lichaam te
tuchtigen, zocht de vorst der hel een
wonderbare stelling op in zijnen geest,
waar hij hem zou kunnen aanvallen.
Op zekeren nacht de sterren fon
kelden en straalden door het kleine
venster der cel in l ildebrand's oogen
lag de monnik slapeloos op zijn
leger. Onzichtbaar trad dan de ver
leider tot hem toe.
hij,
een zee van troost en zoetheid, die
hem onttrok aan alles wat rondom hem
nog bestond. Een korte wijle duurde
dat, dan scheen een stem uit de verte
langzaam op Hildebrand toe te zweven
en steeds nader bij te komenen
thans sprak die stem woorden, welke
duidelijk te verstaan waren.
En deze woorden luidden
Wie mijn Leerling zijn wil, hij neme
zijn kruis op en volge MijHilde
brand luisterde naar deze woorden. Hij
dronk ze, als waren zij versterkende,
levendmakende wijn. Hij laafde zich
er mede, als waren zij een kostelijke
drank voor een vermoeid en verhon
gerd man. En intusschen gingen uren
voorbij.
Toen de biddende monnik zich op
hief, was het reeds morgen. De klok
ken van Clugny's toren riepen voor
den ochtenddienst, toen Hildebrand
zijne cel verliet. Over zijne trekken lag
de vrede des hemels.
Hildebrand werd geroepen aan het
koninklijk hof van Hendrik III. Hij zag
KoningJHendrlk sterven en reikte hem
Hildebrand," zoo fluisterde
aarom zijt gij in deze eenzam*
opgesloten? Bezit gij geen buitenge
wone geestesgaven, om iets anders te
kunnen zijn dan gij zijt? Zoudt gij
niet als ridder, in het glanzende har
nas uit kunnen rijden, de wijde wereld
in om U heldenroem en lauwerkransen
te veroveren Zouden zich de vorsten
en koningen niet verheugen, indien gij
hun uwe diensten aanbood-gij
die zoo rijk zijt aan geest en bekwaam
heid, gij, die zulk een geweldigen wil
bezit, gij, die niet zijt geboren r- -
dienen maar om te heerschen?'
Zoo fluisterde de booze tot de ziel
van den eenzaam wakenden monnik.
En zijn woorden klonken betooverend
en begeesterend. Hildebrand echter bad
maar de bekoorder week niet
Hij geeselde zicli - maar de verzoe
ker ging voort hem te kwellen! Opeens
viel hem de gedachte aan het kastje
met het kruisbeeld, als een straal van
hemelsche verlichting, te binnen. Hij
stond op, begaf zich naar het kastje,
en opende het. Dan nam hij het kruis
en knielde er biddend voor neder.
Met beide handen onder het hoofd, zijn kruis over, hetwelk de koning met
zette Hildebrand zich neder, in heilige kussen bedekte in zijn stervensnood,
overweging verzonken. Daar was het
hem, als verkeerde hij langzaam in Wordt vervolgd.