F. A. TULP
Taxidienst
Buitenritten 6 et per K.M.
Fa. H. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langegrncht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; bulten Amersfoort 11.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Bembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 28 Juni 1935
ADVERTENT1ÊN 23 cent per regel. Blllflke tarieven
voor handel en ngverheld b( geregeld adverteertn
Advertentiïn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
Tekfoon 3U
In den morgen zQn wzorgd.
Negen en Veertigste Jaargang - No. 26
25 laar retraltewerk In het Aartsbisdom.
Waarom
Retraltenhulzen
Na te hebben vermeld, dat het kleine
Nederland reeds lal van relraitenhui-
i bezit, stelde Dr. Chr. v, Dam in
zal moeten worden prijsgegeven. Het
aangename mei hel nuttige vereenigend,
wordt er tijdens de onlspanninRSuren
gelachen en pret gemaakt als menig
onzer niet zou kunnen denken.
Maar hoe komt het dan toch dal
Wij garandeeren
de goede werking van eiken bij ona g
kochten VULPENHOUDER.
WIJ graveeren er gratis Uw naam In,
Wij hebben een der allerbeste collecties vi
het land.
Ome service Is eenlg in Nederland.
Het Is daarom voor U voordeelig U
VULPENHOUDER te koopen bij
KANTOORBOEKHANDEL
Langnlr. «8 to. Kremmostr. TEL SM
Naar de Retraite.
Om zichzelf te verbeteren, moet mi
zichzelf kennen, moei men de plooien
en schuilhoeken van hel eigen gemoed
doorvorschen.
De zelfkennis is een der beste be
sluiten van een retraite.
In de stille alzondering builen het
gewoel der rusteloos jagende wereld,
keert de menscli in zichzelf.
Niet naar buiten, naar wat rondom
hem gebeurt staart'zijn oog; geheel
zijn aandacht richt zich op het innerlijke.
Hij toetst de eiRcn gedachten en
daden aan de leer en de daden van
Jezus, en tracht zich van zijn geest te
doordringen.
Het Retraitenhuis is voor velen een
echt vredespaleis, waar zij den ziele-
Het Katholiek Nederland 1813 1913 zoovele Katholieken, zoowel mannen
dc vraag.Waarloe. waarloc dal alle. „s nlet v00, ,e vtotol
en gaf dan dit zeer juiste antwoord
.Ach, eigenlijk moesten er geen
retraitenhuizen noodig zijn. Evenals
Kurorten en sanatoria zijn ze massief
opgebouwde bewijzen, dat we abnor
maal beginnen tc worden. Ze zijn een
veelstemmig „inca culpa" van de ontoe
reikendheid onzer dagelijksche zorg
voor liet éénig noodige, geestelijke
welzijn.
„Onze tijds- en arbeidsverdeeling
deugt niet wij geven er te veel van.
wij moeten haast, door den stroom
van hel sociale leven meegesleept, er
te veel van geven. aan het stoffe
lijke. En de weeromstuit laat zich
voelen in de behoefte om ten minste
nu en dan iets extra's te bezorgen aan
het geestelijke, ten einde niet geheel
en al het evenwicht tc verliezen.
„Het maatschappelijk leven der da
gen lijkt er op berekend, ons Katho
lieken een minimum van geloof, van
liefde en van durf te laten. In dc
retraitenhuizen leer! men intiemer
gelooven, reiner beminnen, moediger
„Waar dal heen moet? Naar een
ItOoger, naar hel hoogst bereikbare peil
van echt katholiek leven. Niet alleen
de tien geboden, maar ook de acht
zaligheden in eerc brengen. Niet alleen
het: „Laat toekomen Uw rijk'", maar
ook het „Uw wil geschiede op aarde
zooals In den hemel" van ijdelcn klank
tol kloeke daad ve li ften."
zijn een geestelijke ontspanning in den
vorm eener driedaagsche retraite te
houden? Ook hier geldt hel bekende
spreekwoord: „onbekend maakt onbe
mind".
Vraagl men op reballe Ie gaan, dan
halen velen de schouders op en ant
woorden meestal dat bij hen dc zaak,
de betrekking al hun beschikbaren lijd
opeischt. Zeker, het kin gebeuren dat
enkelen inderdiad geen tijd hebben,
maar dat is voor dc meeste menschcn
geen reden. Wanneer hel er om gaat
een uitstapje of een zomerreisje tc
maken, dat heel dikwijls wel wat langer
duurt dan twee en een halven dag,
dan worden niet zooveel bezwaren
aangevoerd en wordt alles in 'I werk
gesteld om te kunnen gaan.
Met dergelijke en tal van andere
bedenkingen tracht men zich van de
zaak der retraite al tc maken, welke
echter alle in de meeste gevallen ge
makkelijk zijn te ontzenuwen.
Mochten toch in de toekomst vele
katholieken van welken rang ot stand
zij ook zijn eerstens degenen die
in de komende vacantiemaanden over
vrij-n lijd hebben Ie beschikken het
onbeschrijfelijk nut en de onvergete
lijke indrukken van een gesloten re-
iraite ondervinden en ook zij zullen
eenmaal erkennen dal deze geestelijke
ontspanningsdaceo onder de schoonste
van 's menschcn leven zijn te rekenen
De Retralten.
Met wal al beelden hebben, de re-
traitanten, die in-gelukkige en over-
voldane mensen getracht hun geluk
uit te zeggen. Wat al vergelijkingen
gebruikte men.
Voor den militair was het retraiten
huis de kazerne van den Koning der
Koningen. Maar daar werd nooit ge
kankerd. Integendeel, steeds klopte
elk zijn dienst met grote lust.
De landbouwer dacht z'n ziel als
de vers-doorploegde akker, waarin he
zaad geworpen werd door den god
delijker] Zaaier. Het was 'n zaad aller
fijnst gezift, zodat geen korreltje on
kruid er tussen zat.
De koopman, de handelsreiziger deed
zaken met Onzen Lieven Heer.
Nee, het klinkt niet vreemd, dat
vrede vinden en het besluit vormen diamantslijper hel retraitenhuis ver
den vrede van anderen niet ie versto
ren maar te bevorderen, waaruit zij
heengaan als menschen van goeden
wil, als chrislenen volgens Jezus' be
doeling.
Geestelijke
Ontspanningsoorden,
llel staat overal Ie lezen naar Brus
sel, naar Noorwegen, naar Zwitserland
of, in vromer tint: naar Lourdes, naar
Rome, naar |eruzalem. Hel staat overal,
maar het staat er niet voor allen.
Naar Vught, naar Venlo, naar Seppe,
naar Amersfoort, naar de retraite, het
is dichterbij en het is voor allen.
Aan zoo'n uitstapje naar een der
geestelijke ontspanningsoorden, de re
traitehuizen, wordt echter, zelfs in de
voor sommige zoo lange vacanliepe-
riode, veelal niet gedacht. En toch,
vooral in onzen haastigen, zenuwach-
ligen tijd, waarin dc strijd om het
bestaan voortdurend sterker wordt en
hart en zinnen bijna geheel met stof
felijke dingen bezighouden, is het zoo
nuttig en noodig eens een paar daagjes
in de nooit genoeg aan te prijzen re
traitehuizen door te brengen. Hier
krijgen we buiten alle zorg voor het
aardsche een heel ander inzicht op al
die wcrcldsche dingen en op heel ons
leven. Hier gaan we eerst goed inzien,
dat wij, menschen, niet het middelpunt
zijn waarom zich alles behoorl te be
wegen, maar dat wij in ons bestaan^
het doel hebben onzen Schepper te om de parel te
NIC. BOVEE
Teief. 1093 Tel. 1830
Vraagt prijs voor onza
LUXE 6-PËRS. AUTO'S
Hoofdkantoor K a m p 4 9
gelijkt met z'n werkplaats. God slijpt
daar de ziel tol 'n kostbare diamant.
Bij den pollile-man komt Ons Heer
inspecteren en surveillerenmaar d°
matroos maakt schoon schip, terwijl
de voetballer den leider der retraite
belorft, voortaan een eminent keeper
Satan maakt bij hem geen
enkele goal meer.
De bloemenminnares is op retraite.
Zij schrijft in tiaar dagboek Guido
Gezelle na„Mijn hert is als een
blomgewas".
OF zongen de zusiers het niet bij
haar gene-ale communie:
„O Hart van Jezus', rode roos
In d'eeuwigheid volbloeid
Laat me aan Uw voet in langer dag
Van eeuwig vuur doorgloeid."
Het pientere naaistertje of zus, die
naar de conteclie gaat, ziet zich in
haar retraite geplaatst als in haar atelier,
waar het fijne zielekleed van de heilig-
makende genade geweven wordt.
Een Vincentiaan, die in afzondering
was en beslist 'n ijzerfabrikant inoest
wezen, vond in 't retraitenhuis de hoog
ovens der christelijke charitas.
Maar 'n oud-koloniaal kwam er zijn
„reuzenzwaai" maken.
Het was de H. Alfonsus, met SI. Ig
natius en Vincentius a Paulo, de grote
bevorderaar van de besloten retraitcn,
die eens schreef over 'n retraite
„Gelijk de pareloester de dauw van
de hemel nauwelijks opgevargen zich
aanstonds sluit en naar de diepte daalt
jZQ moej
Voor den onderwijzer en onderwij
zeres is de retraite de vacantle van
de ziel. Alles, wat hindert, vermoeit,
afleidt, wordt achter gelaten om zich
te verkwikken aan de bron van Wijs
heid, die de enige, ware wijsheid is,
|ohs. |flrgenscn typeert dc retraite
als 'n openstaand venster, dat uitzicht
;eeft op dc eeuwigheid. Voor Alban
itolz wordt de alzondering 'n manege,
omdat elke christen zich als ruiter
moet laten aanwerven in 't leger Christi.
En waar zal dc ruiter zijn paard. 'I
wilde paard van de hartstocht, dres
seren en alle commando's doen ver
staan? In dc retraites!
i even zovele tuinen van Jozef
Arimathea liggen de Retraiten
huizen uitgestrekt in de bisdommen.
Daar geniet elke rclraitant telkens het
grote Paasgeluk van Maria Magdalena
„Rabboni". Ja Goede Jezus. Gij zijt
hel zelf
De oude mens sterft af en voor de
Christus verrezene ziel slaat Christus
zoals zij hem nooit gekend had r.och
bemind.
Toch blijft 't jammer, dat 't houden
in retrrite en 'I regelmatig er aan
deelnemen nog lange niet ligt bij de
godsdienstige horizon van eiken chris-
Werkelijk het schijnt, dat voor ver
schillende er geen vervelender mens
is dan zij zelf. Ze durven zich niet
afzonderen. Ze durven 'ns niet tegen
over zich zelf te ga^n staan. De mon
daine mens heelt zich zelf niets anders
te geven dan verveling en geeuwen.
Toch is de ziel van alle cultuur de
cultuur van de ziel.
Geen nieuw sterk geslacht zonder
sterke individuen.
Grote, sterke karakters worden ge
boren in en door de stilte. Dan kan
God spreken.
De ziele luistert, denkt na, past op
zich zelf toe.
De bisschop van Zug zeide daarom
tot 20.000 jonge katholieke Zwitsers:
„Waardeert de grote school van deugd
i karakter de besloten retraite."
Professor Gerard Brom gat 't aldus
aan„Een meeting in 't Stadion is
goed. 'n Stille omgang door Amsterdam
beter, 'n Gesloten retraite is het best."
Als Paus Pius XI zijn gouden pries
terfeest viert en heei de wereld hem
eert, overweegt de heilige Vader, wat
aan de gelovigen Ie geven als blijk
van hun dankbaar meeleven. Toen
schonk hij zijn wereldbriet over de
besloten retraite.
De roep tot de retraite klinkt
Rome uit, van Gods plaatsbekleeder.
Die roep tot de afzondering komt
over den Paus tot ons van Christus
zelf uil 't Evangelie.
A. BRINKMAN, C.SS.R.
nu bijna overal over de geheele wereld
de ware vrede zoo in gevaar wordt
gebracht? Moet dit voor velen geen
aansporing zijn om in grooter getale
als voorheen, onze toevlucht tc nemen
lot de Consolatrix Afflictorum, tot de
Troosteres der bedrukten. De gelegen
heid is daar zoo heerlijk en schoon,
en vrees voor wanordelijkheden bestaat
er niet. alles is er net nog als verle
den jaar.
De prijs is zoo laag mogelijk gesteld
i wel voor de pelgrims 14.00 en voor
de bruidjes beneden 10 jaar f 1.75 en
van 10—14 jaar 12.25 en voor hooger
leeftijd van bruidjes die in aanmerking
komen is de prijs 12.75. Met het oog
op dc plechtige processie met het Al
lerheiligste, zijn zooveel mogelijk bruid
jes gewenscht.
Laten velen van de ieden deze
schoone gelegenheid niet voorbijgaan,
maar hun vacantiedagen daar In het
genade-oord gaan doorbrengen.
Bestoren van R. K. Vereenlgtagea
en Instellingen I
Denkt eraan, dat
VITESSE
voor copieerwerk van allerlei aard, het
voordeeligste adres is
Aflevering prompt en netl
KON. W1LHELM1NASTRAAT 10
Amersfoort
Na den slag.
.etheerlijken door Hem tc dienen. Iziel zich verdiepen in de eenzaamheid
En denkt daarbij nu niet dat in deze om zjch te vormen tot 'n parel voor
inrichtingen eene opgewekte stemming God."
Broederschap van
O. L. Vr. van Kevelaer.
Wij zien in het portaal der kerk
wederom hangen het biljet van de aan
kondiging der processie naar het ge
nadeoord van Kevelaer. Dit jaar is zij
verschenen in blauwe tint, wat betee-
kent, dat dit jaar iets bijzonders gaat
gebeuren.
De processie viert dit jaar een lus-
..uin, en wel, dat zij voor de 185ste
maal Kevelaer gaat bezoeken en dat
wordt niet ongemerkt voorbij gegaan.
Voor dit jubeljaar is met toestemming
van Z. tl. Exc. den Bisschop van Mun
ster vergunning verleend, tot het doen
houden van een processie met hel H.
Sacrament rondom de genadekapel, een
voorrecht, dat met uitzondering alleen
maar wordt verleend, aan hen die een
bijzonder feest herdenken.
Wij zien ook op de biljetten aange
kondigd de intentie waarvoor deze
bedevaart wordt gehouden, en wel om
door de voorspraak van Maria, de
Koningin van den vrede, den waren
vrede onder de volken te verkrijgen.
Is er een schooner doel denkbaar,
Een gezond verschijnsel|is het
:e- er verschil van meening is. Uit
de botsing der meeningen wordt het
goede geboren. Er waren nu vele on
tevredenen in Katholiek Amersfoort.
De georganiseerde katholieke kiezers
waren ontevreden allereerst omdat ze
zich niet sterk genoeg gevoelden, om
dat ze zich niet gedragen zagen (al
vertrouwden ze het) door de breede
die weliswaar één is in
looven, maar nog niet één in georga
niseerd optreden.
En vele ongeorganiseerde kiezers
waren ontevreden, omdat de zaken niet
liepen, zooals het moest volgens hen,
zooals ze het zouden willen, of beter
wellicht uitgedrukt: omdat de zaken
liepen, zooals zij het niet wilden.
Want dit is het eigenaardige van
den mensch: wij weten wel allemaal
heel precies hoe alles niet moet, maar
als we ons zelt geroepen zien voor
een taak, dan weten de meesten onzer
niet klaar en duidelijk hoe 't dan pre
cies wèl moet!
Juist in verkiezingsdagen als deze,
wanneer ongeorganiseerde kiezers be
merken dat alles builen hen om is
opgeknapt, groeit de ontevredenheid.
Welnu, laten diegenen daarom juist
in deze dagen onmiddellijk na den
slag besluiten lid der Kath. Kiesver-
eeniging te worden, ten einde in 't
vervolg déér hun inzicht en dat hunner
gelijkgestemden tot uitdrukking te
brengen.
Wil men iets bereiken van hetgeen
men zich voorstelt, dan hebben we
ons deugdelijk voor oogen te stellen,
dat we niets bereiken door ons afzijdig
te houden of door ons te versnipperen.
Verdeeldheid speelt ten slotte alleen
maar ons aller tegenstanders in de
kaart. Willen we onze eigene ziens
wijze, die misschien afwijkt van de
oogenblikkelijk overhcerschende, gel
dend maken, dan hebben de ongeor
ganiseerden tot allereerste taak lid te
worden van onze kiesverecniging
zoo mogelijk met heel hun gezin, met
vrouw, zoons en dochters ten einde
doorgevoerd te krijgen wat zij beoogen.
De stuurlui aan wal hebben altijd
ongelijk.
Betweters zijn er genoeg in 't leven.
We moeten mannen en vrouwen
hebben van de daad, die onze politieke
beweging jong, krachtig, breed, stu
wend leven weten te geven.
Het bestuur der Kath. Staatspartij
stond voor een zware taak. Met de
kleine maar beproefde schaar van pro
pagandisten heelt het veel en goed
werk gedaan onder aanvoering van
hun wakkeren leider.
Zij verdienen allen Ie samen den
hartelijkcn dank van Roomsch Amers
foort voor hun moeizaam pogen.
Om naar een schoone Katholieke
toekomst uit te groeien, hebben wij
noodig niet alleen goeden wil, maar
ook de daad-kracht van allen.
Daaraan ontbrak in deze campagne
weer zeer veel aan.
Het schijnt soms wel ot we eerst
weer eens stevig in de verdrukking
moeten komen, voor het inzicht in
eenheid van streven en handelen onder
ons gemeen goed worden kan P. V.
Dc GeaKenteraadaverkicxisgen.
De gekozenen:
Kath. Staatspartij J. Thlen, aftr.
van der Linden, atlr. A. J. Spieker-
mann, aftr. O. J. Noordman. atlr. G.
A. Luycx. P. Beaufort.
Kath. Democraten: L. Waterloo.
Anti-RevolutionairenMr. L. Stadig,
aftr. P. Graal, atlr. Drs. J. C. D. Smei-
ik.
Christ. HistorischenH. van Galen
Last. attr. Jan van Nieuwenhuizen. H.
Benninga.
Amersf. Belang: O. van Tellingen,
Ir.
Vrijzinnig Democraten: C. Ruiten
berg. altr.
Vrijheidsbond: W. van Oent, atlr.
Ir. Bakker.
Sociaal Democraten: B. Noordewier,
atlr. J. W. Polder, aftr. H. G. Huslage,
attr. H. Smit. H. Kroon. S. Brussen—
Hemminga. A. A. Meijer.
In den nieuwen Raad keeren niet
terug de aftredende ledenC! W. C. G.
Hehenkamp. J. Zwart Mej, v. Hamers-
veld. Dr. Eggink. Ant, Holkamp. J. de
Mots. Dr. van Nieuwenhuizen,
Door onze grooti sorteering
Vulpennen
vind U bij ons altijd DE PEN
welke het meest geschikt is voor
uw hand en In ae prijs zooals
U die zich gedacht hebt
KANTOORBOEKHANDEL
Langestraat 84 Telel. 528
Aaa de schcldendca I
Nu de slemdag is afgcloopen moge
hier als slot nog de volgende beschou
wing haar plaats vinden.
Zij die straks scheiden gaan. na, de
_jn lang, een ander korter, het ge
meentebelang in den Raad te hebben
gediend als lid der Katholieke fractie,
mogen de overtuiging hebben, dat hun
werk voor de gemeenschap wordt
gewaardeerd door de zeer velen onder
onze Roomsche medeburgers, die
weten hoe moeilijk vaak de taak is en
hoeveel tijd het vergt zich met alle
aan de orde komende zaken vertrouwd
te maken.
Aan minderwaardige critiek heeft het
niet ontbroken. Zij deerde echter niet-
Opbouwende critiek, getuigend van
mede-leven en begrijpen van de
moeilijkheid der op te lossen vraag
stukken, werd steeds dankbaar aan
vaard.
Dat men niet altijd eigen inzicht
direct prijs gaf en behoorlijk reken
schap van eigen meening aflegde, is
als een verdienste aan te merken.
Bij vraagstukken het beginsel rakend,
was en bleef men steeds eensgezind,
zooals het ook behoorl.
Daarom dank aan hen die scheiden
gaan na trouwe plichtsvervulling.^
R- K. Coop. Vereeniging Helpt
Elkander.
Op 1 Juli as. zal de Coöperatie
„Helpt Elkander" U.A. haar 25-jarig
beslaan herdenken Daartoe zal op
Zondag 30 Juni te 10.30 een H. Mis
van Dankbaarheid worden opgedragen
ip de Kerk van den H. Franclscus
Xaverius op 't Zand,
Maandag 1 Juli 's avonds te 7.30
groote Feestavond in het gebouw Sint
Jozef. Als feestredenaar zal optreden
den heer H. Brouwer uit Hilversum,
die ook voor 25 jaar de oprichting
bewerkstelligde. De avond zal worden
opgeluisterd door het strijkorkest van
de muzlekvereeniging Wilskracht ter
wijl verdere medewerking zai worden
verleend door het bekende Tooneel-
spelers-pasr Tula en Johan Schmidt—
di Vista. Opgevoerd zal worden o.a.
„Johan" een transfortnatle-comedle van
Lldt de Jeude.
Oeslaagd le Utrecht voor het Dt-
Clorna boekhouden van de Veren. v.
eerarenjin het Boekhouden onze stad
genoten de heren A. Middelhoven en
W. Drijfhout, beide opgeleid door den
heer K. A. Groenhuijsen, leeraar Boek
houden M.O. alhier.
De Burgemeester la verhinderd
Zaterdag a.s. spreekuur te houden.
Natnarwaardceriag.
„Wat zoue die jonges motte met die
busse bij d'r", vroeg de eene man den
ander, terwijl hij keek naar een groepje
jongens die, met een paar planten
bussen bij zich een Fraler volgden.
„Weet ik 't, misschien wel meikevers
schudde" antwoordde de ander een
beetje afwezig.
Onbewust van deze tweespraak
wandelde het groepje rustig voort, een
leerzamen morgen tegemoet...
Naast hun bestemming, der men-
schenkinderen te vormen tot Gods
dienstige en nuttige leden der samen
leving maken de eerwaarde Fraters
ook studie van alles wat de natuur ons
biedt meer in- tut bizonder van de
zeldr mheden waarbij de verschil-
lendt jnderdee;en zooals vogels, In
secten, planten, ieder een spccialen
aanhanger hebben.
Er zijn moeilijke kinderen zelfs
lastige er zijn ook ouders, die op
z'n zachtst gesproken, moeilijk zijn.
Maar al ben je ook ingewijde In de
geheimen van de vaak teere kwestie's,
het opvoedingsvraagstuk betreffende,
de eerwaarde Frater-Directeur, Aquino,
spreekt daarover niet veel. Hoogstens
komt er in zijn bruine oogen eens een
glimp die zegt... „nou ja"... als men
het heeft over die .zwarigheden". Het
Is zijn roeping
Maar prettig kan men pralen met
hem over die andere kinderen waar
van hij er vele verzameld heeft. Eigen
handig heeft hij ze gehaald van veen-
en kleistreken, uit bosch en hei, van
berm en waterkant, ja, waar niet al.
En hij heeft ze „thuis", in de stad,
een plaatsje gegeven en een bodem
overeenkomstig hunne natuur. On
wennig zijn ze niet geworden deze
wilde kinderen der natuur ze gedijen.
Noch moeilijk, noch lastig zijn ze, de
kinderen van Flora.
Zóó artistiek zijn ze echter geplaatst
dat ze den geheelen tuin vullen
opvallen van de grootste tot het
kleinste in het midden, een rots
partij gelijk waar, op het laagste deel,
de veenbewoners zich vermeien, Dc
wetenschappelijke namen daar
dweept hij niet mee de gewone
Hollandsche benaming acht hij voor
de belangstellende voldoende. Rondom,
langs den buitenkant, trelt men de
meer opgaande planten aan. Als hoorde
hij tusschen al die „vreemdelingen"
thuis, staat daar heet trotsch een
kogeldistel, een cultuurproduct maar,
een vondeling! Een likje baas-achtig
doet Salomonszegel aan terwijl een
bosje gele-dovenetel heel nederig
daarnaast huist. Veel meer soorten trelt
men er aan studieobjecten, die
getuigen van ernstig speuren in het
veld. Voorwerpen die een hooge natuur-
waardoering aan het licht brengen. En
de eerwaarde medebroeders, die hun
speciale lak van studie niet zoo dui
delijk kunnen demonstreeren, zij trach
ten zooveel mogelijk hunne leerlingen
met oog en oor te doen opnemen het
vele mooie cn zienswaardlge dat Gods
vrije natuur ons biedt en te waardee-
ren geeft. En we mogen de ouders ge
lukkig prijzen die hunne kinderen aan
zulke leiders kunnen toevertrouwen.
Natuurstudie bekoort hel hart en be
schaaft. En bovenal is waar de uit
spraak van een bejaard geestelijke
„Natuurwaardeeren is Ood beminnen".
Juni 1935.