DIESEL H. J. SNIJDER PAROCHIE VAN DEN H.NICOLAAS TE BAARN (Nadruk verboden.) e Vroegmis. telt a *11, die niet behoeven t open schaal worden gehouden collecte n voor de MLsele ei deze collecte ten zeerste aan In opdracht vim Zijne Hoogwaard ccllrnue den Aartsbisschop worden loovlgen erop gewezen, dat. ernstige bemerkingen h"' der studenten, die word H. priesterschap *1) i' Vnnnf heden zi de Communlrbai dtsjwus-utlegeldeii soon boven de 7 tnald worden zot Zaterdagen ln di vlcesch heeft get 10 u Onze Lieve Vrouwe Gilde Amersfoort De jaortijksehe nachtelijke be devaart ter eere van Onze Lieve Amersfoort zal dit jaar voor de 5c maal gehou den worden ln den naeht van 28 op 29 Mei a.s. De plechtighe den vangen dien nacht op O.'lO aan in de Kerk i de bedevaart zal wflrdcn gehouden, i de bedevaart gezongen plechtige H. ic tier deelnemers. Zooalx gemeld, zal dit ganlseerdc bodevai zUn n ACHTERVELD. PAROCHIE ST. JOZEF Pastoor: O. Remliick. Telefoon no. 20 ZONDAG 7 uu. H. Mis, 10 uur Ho Hall 12 Catechismus ln de school 5 u «net Lijdensmeditatie. MD",sdng 6e Amonius-Dlnsdag 8 uu e weck H.H Missen 7 en 8 uui HAMERSVELD. ZONDAG Hnll nus. half 8 Miscrete, Medtta-l Donderdagavond 7 uur Lof Zaterdag, gelegenheid tan tc biechten 4.6, week' H. Mis om half 8, School- s 8.10. HOOGLAND. ZONDAG. Passie-Zondag. Half 8 de Vroeg mis. 9 uur de Kindermis. 10 uur Hoogmis. 4 uur Catechismus 6 uui Meditatie en Lof. Ooilecte voor do St Pieterspenning. Na de Hoogmis uitstelling van het Allerheiligste Maandag, lstt H. Mts op Leo's O 8 Se H. Mis. kwart na B 3e H. Mis uur Catech. op de scholen. Dinsdag. Half 8 1ste H Mis, kwart n 2de H. Mis. Woensdag Half 8 1ste H. Mis 8 uur gez H- M:s. na de H Mts Kruisweg. 9 er CWech. op de scholen. Donderdag. Half 8 1ste B Mis. k 8 2e H. Mis. Vrijdag. Hall 8 1ste H. Mis. kwart na 8 -' H. Mis. 9 en 10 uur Catech. op de VAN PAROCHIALE VEREENIGIN- GEN WORDEN VRIENDELIJK VERZOCHT. HET WERKPRO- C RAM MA HUNNER VEREENI- GING AAN ONS BUREAU IN TB LEVEREN UITERLIJK WOENS DAGAVOND 9 UUR. ZOODAT ZIJ DEN D AAROPVOLGENDEN ZA TERDAG IN ..DE KLOKKEN VAN ST. JORIS" KUNNEN WORDEN OPGENOMEN. Regelmatige publica plaats en doel van samenkomstc zijn van belang voor Ouders, ra gemak voor Leden en van props gsndistischc waarde voor de oi ganisaties en vereenigingen zei het HOOGLANDERVEEN. E,ST. JOZEF. n half 6 Lijdensmeditatie kort Lof. Daarna bibliotheek. Maandag. H MLs ln de St. Joscf-stlc Ung. Om 8 uur uitreiking van de H. Coi Zaterdag van 4 tot Deze weck dc H. t WO OR BETER SCHILDER- EN BEHANGWERK GRONINGERSTR. 2 A'FOORT retraite hebben gehouden. De deelname a die recollectie wordt door ons dringend a. Beleefd verzoek zich aan te melden bij dc Directie van het Retraltenl Amersfort. Tel. 303. Postcheque en i Woensdag 13—16 April. Heeren. n verg. f 15. Zaterdag 1619 April. Mannen en ing., (Paschen), verg. f 6.50. Dinsdag 19—22 April. Gereserveerd, MEI. Dinsdag 3 verg. f 6.50. Zaterdag 7—10 Mei. Mannen verg. f 6.50. Woensdag 11—14 Mel. Mann Marechaussee), verg. f 6.50. 27 Mei 8.15 uur: „Germania" Verg. R.K Handelsreizigers en -Agenten. 27 Juli. half 9 ,.Het Boompje": Slotver gaderlng „De Hanze", Mei, Gehuwde Vrouwen Jong (Kon Werd de eers'~ maal veg gevolgd door een 15-tal personen, lorig Janr bedroeg dit getal 400 manne lijke deelnemers boven dc 16 jaar. Het waren mannen die hun nachtrust opof ferden om de aloude traditie getroui hun Hemelsche Moeder die hulde brengen, die Haar hier ln Amersfoort zijn. temeer daar door het GUde-bestuur ln de omliggende plaatsen van Amers foort onderafdPClingen zijn gevormd, met het gevolg dat dit jaar ook een onbelangrijk deel der deelnemers bulten Amersfoort zal komen. Amersfoort was In de middeleei een van de grootste bedevaartsplaatsen van Nederland en ver daarbuiten. derden gunsten zijn hier op Haar spraak verkregen. Dc Onze Lieve Vrou wetoren, uit dankbaarheid ter eere Maria gebouwd, ls daarvan een blijvende getuigenis. Amersfooit ls nog een Mariaplaats. Vroeger was dc bedevaart pracht en praal; alle mogelijke luister werd toen bijgezet; nu ln stilte in den eenzamen nacht, stil, smeekend, biddend (welk ka tholiek heeft Maria ln deze tijden niet Iets tc vragen, wie ls Haar geen dank baarheid verschuldigd?) doch niet min der devoot dan vroeger. Wij katholieken zijn er van overtuigd, dat Marln deze nachtelijke daad, ter eere van Haar ge steld, niet onbeloond zjil laten. De voet stappen der deelnemers ln den nacht van 28 op 29 Mei moeten sa Amersfoorts straten weerklinken als een lof danklied Maria ter eere. PAB81E-ZONDAG als Hoogepriester c__ deren, ls door den grooteren volmaakten tabernakel, die nïcl met handen gemaakt ls, dat ls. niet van deze schepping ls, en niet door bloed van bokken ot kalveren, maar dooi zijn eigen bloed éénmaal ln het heiligdom binnen gegaan. na eeuwige verlossing verwor ven tc hebben. Want Indien het bloed van lxikkcn en stieren en de bcsprenke- llng met de osch ecner Jonge koe de be- letten heiligt tot reiniging des vlce- hes, hoeveel meer zal het bloed van irlstus, die door den Heiligen Geest zich zeiven onbevlekt aan God heeft op uitten de w n God te dlc- Intcrparochicclc Vereenigingen te Amersfoort 1STIEKVEREENIGING 7—half S uur. 2de aid. meisjes; half 7—half 9 Secretariaat: Dollardslraat 18. PAASCHBIECHT! ebt er schrik voor? t is al zooveel jaren geleden! Voor wie hebt ge schrik? Voor den biechtvader? I, dat die niet aan gesteld ls om standjes te geven, maar onj e zondaars ln liefde te ontvangen? Ge zijt toch niet moedeloos, alsof er Jor u geen vergeving mogelijk was? Jezus blijft dezelfde. Hij wil niet den den zondaar, maar dat hij leve i zalig worde! HIJ heeft de biecht toch niet Ingesteld >or de rechtvaardigen, die geen verge ving noodlg hebben, maar voor de aon- Maar ge vreest, dat ge tóch niet zult volharden? Dan miskent ge de kracht van G goeden wil zi)t. en na biecht volhardt ln het bidden om kra< moedig blijven weerstaan aan verleiding. vertrouwen! Bereidt u goed v en uw Paaschbiecht zal u doen jubel nen? En daarom Is Hij Middelaar van een nieuw Verbond; opdat, terwijl een dood tusschenbetde kwam tot verzoening van de overtredingen onder het vorig Verbond, zij, dte geroepen zijn. de be lofte ontvangen mogen der eeuwige er fenis, In Christus Jezus, onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Joannes; VUL 46—59. overtuigen? Indien Ik u de w held zeg, waarom gelooft gij Mij niet? Wie uit God ls. hoort Gods woorden: daarom hoort gd ze niet. omdat gij niet uit God zijt. De Joden antwoordden dan en zelden Hem: Zeggen wij niet terecht, dat GU een Samaritaan zijt en eenen duivel ln hebt? Jesus antwoordde: Ik r Ik v nen Vader, en gij hebt MU önteerd. Ech ter zoek Ik mijne eer niet; er ls Iemand, die ze zoekt en dlo oordeelt. Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: indien Iemand mijn woord bewaart, hij zal den dood niet zien ln eeuwigheid. De Joden zeiden dun: uu erkennen wij. dat GIJ ecnen duivel ln hebtl Abraham ls gestorven en de Profeten; en GIJ zegt Indien Iemand mijn woord bewaart, hij zal den dood niet smaken ln eeuwigheid. Zijt OU grooter dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de Profeten zijn ge storven. Wlen maakt Gij U zeiven? Je sus antwoordde: Indien Ik Mij zeiven verheerlijk, ls mijne verheerlljk'ng niets. Het Is mijn Vader, die MIJ verheerlijkt, van wlen gij zegt dat HU uw God is. Maar gU kent Hem niet; Ik echter ken Hem; cn. zoo Ik zcldc dat Ik Hem niet ken, zou Ik aan u gelijk zijn. een leuge naar. Maar Ik ken Hein en bewaar zijn woord. Abraham, uw vader, heeft zieli zeer verheugd dat hij mijnen dag zou zien; hU heeft dien gezien en zich ver blijd. De Joden zelden dan tot Hem: Nog geen vUftlg jaren zijt Gij oud. en GIJ hebt Abraham gezien! Jezus sprak tot hen: Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: eer Abraham werd. ben Ik. ZU namen dan steencn op om op Hem te werpen: doch Jezus verborg Zich en ging uit den Liturgische Kalender. (Weck van 3—9 Apttl) Passieweek. Tijdeigen. N G. Dagelijks Prefatie van het H Kruis behalve Vrijdag ln dc Mis van de Ze ven Smarten van Maria. Zondag 3. Paars. Passiezondag. Mis Ju- dlea. zonder Gloria. 2e geb. voor Kerk of Paus Credo. Prefatie van het H. Kruis Vespers van Passie Zondag Maandag 4. Wit. H. Istdorus. 2e geb. en 1. Evang. vd. dag. Credo. Of: Paars. Mis v. Maandag ln deze week, 2c geb. H. Istdorus Dinsdag 5 Wit. H Vincent Ferrerlus. 2e geb. en 1. Evang. v.d. dag. OI: Paars. MLs van Dinsdag In deze week. 2e geb. H. Vincentlus Ferrerlus. Vrijdag 8. wit. Z. vi n na. Feesteigen. 2e van Vrijdag in den- latte vd. H Maagd. eek. Credo. Pre- HET HV1S VAN GEBED. Christus ls over ome aarde gegaan als een toonbeeld van zrfhtmoedlgbeld. Wanneer de eer van Zijn Vader ln het gedrang kwam, sprong HIJ echter op de bres en werd de toon van zijn stem hard cn streng. Eén keer ls HIJ zelfs nog verder gegaan en heeft HIJ van zijn lendengordel een geeselkoord gemaakt. „MUn huls ls een huls van gebed, maar gU hebt er een roovershol van gemaakt." WK leven ln een lijd. waarin vek kerken ln roovershol cn of nog erger ver anderd zUn. waarin tallooae heiligdom men, eerbiedwaardig door ouderdom er kunst, verwoest en verbrand zijn. Half- verkoolde muren schreien ten hemel lr hun protest tegen het vandalisme der godhaters. In dezen tijd moet ue liefde tot onz kerken nog toenemen, omdat de ram pen. die andere volken geslagen heböei.. ook ons hadden kunnen treffen. Meer nog dan vroeger moeten wU onze ken be als ooi En t wendlge eerbied ln 'de kerk Onze knie buiging lijkt alles behalve op een daad van aanbidding. Onze houding ls nauwelijks toelaatbaar voor de hulska-- mer, laat staan voor dc troonzaal van den allerhoogsten God. Onze oogen draalen naar alle richtingen, volgen de g-wnden en de komenden en zoeken stol oor de gesprekken van de week. We groeten onze kennissen met een vrien delijk knikje of maken snel een buur praatje over het allerjongste nieuws. En waar zijn onze gedachten Waar menschen waren en werkelijk geloofden, dat Christus ln hun kerken wezen]' tegenwoordig ls. zij dag en nacht ln kerk moesten vertoeven. Dit ls wel wat vqpl gevraagd, maar toch kan God kor dit ééne van ons elschen dat wt] uiterlijk en Innerlijk getuigenis afleg- L i geloof, dat wU door ons uiterlijk gedrag ln dc kerk niemand tot ergernis zijn en geen andersdenkende op zijn weg naar de bekecrlng tegen houden. SINT ANTONIUS EN DE BLIJDSCHAP. Een schuwer kwam op zekeren dag m ie woestijn en zag den heiligen Anto- alus, dlezlcb met zijn broeders met spe len vermaakte. ren, heilig?" Sint Antonlus raadde iep hem bij zich en zei: ren pijl en span je boog" De schutter deed het ei veel te spannen, hij kan springen". „Zoo ls het ook ln den dienst ven God", antwoordde Sint Antonlus. „wil zouden bezwijken, als we ven tijd tot tijd aan onze blijdschap geen uiting EEN FOTO WERD EEN WERELDGEBEUREN Eeuwen en eeuwen geledei verschijnt een foto 't Is haast niet te gelooven. maar 't ls een feit. Het betreft hier een zeer eigen aardig bijna wonderlijk gebeuren: wc 'bezitten een foto van den gestorven Na eeuwen en eeuwen als een kost baar bezit te zijn bewaard en vereerd werd ln 1898 de H. Lijkwade van Turijn •waarin de gestorven Christus gewikkeld ,werd, gefotografeerd door den Turijn- schen advocaat Secondlo Pla. Het verlof daartoe werd hem gegeven door Koning Umberto I van Italië, omdat de H. Lijk wade het waardevolle bezit was der Ita- Uaansche koninklijke lamllie. BU dl» gelegenheid werd de door niemand vermoede moge lijkheid werkelijkheid: na 19 eeuwen werd het H. Aanschijn van den Verlos ser vastgelegd op een fotografische gestorven en eerst in 1898 van den gestorvene. zijn onbeschrijfelijke verbazing cn ont roering het duidelijke beeld van Chrls- tur' H. Aanschijn. Met Inspanning van alle krachten werkte hij voort ln koorts achtige spanning en wat niemand ooit had kunnen droomen, hij slaagde erin een folo te reproduceeren van 't Aange zicht des Heeren. 4 33 Jaar later herhaalde de beroemde deskundige Guise ppe Curie het fotogra fische procédé en weer met uitstekend resultaat: ook zijn foto werd een we reldgebeuren. Niet alleen werd door dit gebeuren de echtheid van de kostbare relikwie on weerlegbaar aangetoond maarwe kwamen ln 't bezit van een fotografie van Christus zelf. Door heel de Christenwereld ging een golf van ontroering, Het onverhoopte en vurig begeerde was bereikt: we hadden een natuurgetrouwe afbeelding van den HET ZEGEVIERENDE GELOOF. Een Indisch meisje uit Blanthakara ln tiet bisdom Qulllon. dat tot een afvallige familie behoorde, had zicfh bekeerd en was bij de Augusrinessen v*n Martapu- ram Ingetreden. Toch verloofde haar vader haar, on danks vele tranen en gebeden, met een helden en beval haar naar huls te ko men om met dezen te trouwen. Ttoen de dag die voor de huwelijksvol trekking was vastgesteld, aanbrak, be vond de jonge Marta-zustcr zich bU haar vader. ZU bood hem een mes aan, kniel de neer en zei nederig n aar beslist: „Vader. Ik heb U altijd gchoo">»amd co geeeroiedlgd, nu verzoek lk U mij een gunst fce te staan. Neem dit mes en dood me. liever, dan mij tot dit huwelijk met een helden te dwingen!" De vader werd zeer ontro-rd en ant woordde haar: „Ik denk niet meer over dit huwelijk. Ga maar terug naar de zusters en van vandaag af zal ik tot het katholieke geloof terugkeeren". De volgende Zondag bevond de vader ach mei dc overige gezinsleden ln het groote verecnlgingsgebouw. Daar zwoer hij zijn dwalingen af en deed openlijk boete voor zijn afvalligheid. DANKGEBED We bidden voor het eten cn na het •ten. Dat ls het christelijk gebruik. Als Jezus de menigte ging spijzigen, sprak HIJ eerst een dankgebed uit Laten we Hem navolgen en vastbon den aan liet gebruik om voor en na hel vangen, en voor hetgeen we ontvangen hebben. We kunnen dat heel eenvoudig doen. gelijk het ln Engeland gebruikelijk ls: Voor het eten: Ik dank O. God. voor alles wat lk ga ontvangen. Na het eten: Ik dank U, God. voor alles wat lk heb ontvangen. We kunnen ook een Onze Vader bid den, waarin wc vragen: Geef ons beden ons dageiUksch brood. Wij kunnen bidden: Heer. zegen ons r.n oow spijzen, die wc van Dw goedgun stigheid gaar. ontvangen. Moge de Ko ning der eeuwige heerlijkheid ons deel achtig maken aan den hemelschen maal tijd. Amen. En na het etenWij danken U. almachtige God.' voor al uwe welda den. C!? leeft en heerscht ln de eeuwen dor eeuwen. Amen. Maar dat gebed moet eerbiedig worden gebeden! Nier overhaastig en met ver strooiing. Laat een van de kinderen langzaam en eerbiedig WAAROM DIE HAAT J «Heeft men Mij vervolgd, dan ad mem •ook U vervolgen". (Joan XV 30), Negentien snijdt verwijtend I daarop heeft Jesus idf gewezen: lat ge niet van de wereld rijt. •m haat de wereld!" (Joan XV 2. Plooide de Kerk zich ni •10 geboden: -Ge zult niet Bleien" „Ge zult geen onkulschheid doen" op... Ja dan hield dc tegenstand wel op! Als de Kerk den huwelijksband maar voor ontbindbaar verklaarde, dc kinderbe perking voor geoorloofd, de bultenochtollj- n beheerschlng van den geslachts- het huwelijk, nu ze den pri- Zalig zijl ge, als men U c wille beschimpt en vervolgt, en valsch be schuldigt van allerlei kwaad." (Matth. En de vervolgers? STOF7.UIQER ant f 49.50 WAT DUNKT V VAM DEN CHRISTUS} dunkt u van den Christus? Deze vraag ls de groote vraag van de menschbeid geworden. Iedere mensch, die van Christus gehoord heeft, kan deze vraag niet ontwijken. Of hJJ wil of niet. hij moet kleur bekomen, hij most zich uitspreken vóór of tegen Chrls- Onze moderne wereld doet vaak, of ae van deze vraag nooit geboord heeft. Christus ls zoek geraakt ln de wereld geschiedenis. Men doet. alsof HU nooit bestaan heeft, alsof de wereld niets Hem te maken heeft, alsof HIJ ln een museum thuis hoort, meer niet. Waarom deze koel-berekende onver schilligheid tegenover Christus? Me- rcschkowsky geeft ons bet antwoord: „Voor den dief is het noodlg, dat er geen licht brandt, voor de wereld, - dat er geen Christus bestaat. De ware reden, waarom de wereld niets van Christus moet hebben, waar om ze zich waagt aan dc meest ra dicale ontkenning ls: de wereld kan Christus niet meer gebruiken; HU ls de groote sta-in-den-weg. Wie het be staan van Christus aanvaardt, ls daar door verpücht rekening te houden met zijn leer. De wereld wil echter geen rekening houden met de leer van Christus. Haar geest is: begeerlUkbeid der oogen, be- geerlUkheld des vleeeches, hoovaardU des levens. De geest van Christus staat hier Ujnrecht tegenover: rechtvaardig heid en naastenliefde, kuischheld en huwelUkstrouw, nederigheid en be scheidenheid. Hier ls geen verzoening en geen com promis mogelUlc. In dezen strUd u vrede ondenkbaar. De wereld wil leven volgens haar eigen leer en weet daarom met Christus geen raad. ZU zou ln alles radicaal anders moeten worden. an ders ln haar internationale politiek, an ders in haar sociale en indlvldueeie le venshouding. Dat wil de wereld echter niet. Daarom sluit zij de oogen. doet alsof Christus voor haar niet bestaat, of vaker nog, beschouwt Hem als haar grooten, onverzoenlijken vUand. 11], DIE WACHTEN. velen, die wachten met heimwee en smart ln de ziel: dc meisjes, die lederen dag ouder worden en die tevergeefs wachten op den tinnaar, die niet komen wil, de mcis- van 25, 30, 35 Jaar, wier hoop lede- ;n dag een nieuw Wad verliest. Doorgaans zUn het meisjes van goe- ïn stand en niet onbemiddeld leest de huwelijksadvertenties maar eens op 1. Het zUn de meisjes, die zich zedelUk hoog gehouden hebben, die van flirten niets willen weten, die nu langs de stra ten en niet langs de kermissen flaneeren, onderwijzeressen met huishoudelijke kennis en huismoederlijke aspiraties. ZUn ae te kieskeurig geweest? ZUn ze trolsch geweest? Hebben zU te hooge eischen gesteld? Is het hun onverschil lig geweest, of ae Iemand vonden? Neen. Ze hebben vaak genoeg op den ultUjk ge staan. Ze hebben vaak genoeg aanslui ting gezocht. Er is echter niemand ko men opdagen. Langzaam zijn hun schoonste bloemen verwelk». Ze zUn ouder geworden. Ze voelen dat hun tijd voorbU is en dat ae zitten Wijven. Wat is hiervan de ooreaak? Is het alleen het feit, dat er meer mannen dan zUn? Is het de schuld ran de economische crisis, waardoor vele jonge mannen geen positie hebben, waar ze op trouwen kunnen? Is het de schuld van de meisjes zeil, zooals vele Jonge man- ""n beweren? Is het moderne meisje zelfstandig geworden? Heelt zU de ln haar gedrag le veel nagebootst? Heeft zij te zeer het vrduwelUke. liet moederlijke v„ haar karakter verloren? GedeelteiUk is dit waar, maar er zün toch neg degelijke meisjes genoeg. Ligt de schuld dan ook niet voor een goed deel bij de jc-nge mannen zelf? Vaak zijn zevóór hun dertigste jaar niet in de ge-egenheid geweest een eisen gezin t !-v. Nu ae dit v— Ze blijven thuis. 1 goed hebben, omdat ze gemakzuchtig worden zijn. omdat ze liever ongehuwd zonder zorgen dan gehuwd en niet Gratis demonstratis R. KONING iditdraai 27, 99b. Amersfoort

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 8