De Eembode 8 F. A. T U L P 52ste JAARGANG NUMMER 2 kwirtZg.* REDACTIE EN A DU INI BTR AT IE: Langegrachl 28. TeL 314 - AMERSFOORT Postcheque- en Gironummer 44334 Correspondentie-nare» v. Bum: Kerfcetr. 20. Advertentie-adres v. Bum: N\euwstrs*t 10. Uitgave N.V. Uitgevers Mij. Neerlandla. WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. ZATERDAG 9 APRIL 1938 bijlage, of elder» aWénsUand. of op bepaalds pluis, minstens 24% toeslag- Voor O*, roonr. ae gedrukt tarief. BewDsna 0 «C TOCH POLITIEK! Is Politiek dan nood zakelijk 5 t Ia te dwaas, om te gaan reden dat Katholicisme niets te maken heeft met Politiek, dat Kerk en Staat vreemd staan tegenover elkaar, leder met eigen terrein en eigen werkkring! De Concordaten, welke de H. Stoel heeft moeten sluiten met eenlge Buro- pecschc regeeringen, bewljEen maar al te duidelijk het tegendeel. Die Concor daten werden door den Paus gesloten noodgedwongen om ln die landen nog Iets te redden aan godsdienstige opvoeding, katholiek onderwijs en Jeugd- vormlng, aan moreele huwelijkswetge ving, aan bescherming van priesters en kloosterlingen ln hun persoonlijk leven en vrijheid ln 't uitoefenen van hun ambt en bediening. WIJ behoeven niet ver te kijken, om te zien, wat er van die Concordaten, van die onderlinge afspraak, van dat gege ven woord, ls terecht gekomen! En t ergste. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS Dat die katholieken, die nu a geknecht en gekneveld, wie ond« dreigingen, door geldelijk nadeel ei gevangenis het geloof wordt o moeten erkennen T 18 ONZE EIGEN SCHULD, 'n Stukje geschiedenis kan dat fc FRANKRIJK, eens met recht genoemd de eerste en beste dochter Uer Roomsche Kerk, Is godsdienstig ten onder gegaan, omdat de Katholieken niet geleerd had den hun geloof ln "t openbaar te ver dedigen en de gelegenheid hadden laten voorbijgaan om In de regeerlngsmacht hun Invloed vast te leggen. In MEXICO, waar zooals weerd öO katholieken zijn. werden de priesters vermoord of weggejaagd, de geloovlgen de toegang tot de kerkei verboden, T christelijk opvoedingswee vernietigd, omdat de Katholieken slch geen medezegglngschap hadden weter te verwerven ln de openbare besturen. Het Katholiek BELOIë gaf aan Libe ralen en Socialisten de meerderheid, omdat de Katholieken onderling ln bij zaken en minderwaardige kleinigheden verdeeld waren. Van de 13.000.000 katholieke stemge rechtigden in DUIT8CHLAND. gaven el maar 7 000.000 hun stem aan de Cen trum-parti): de Katholieken gavoa daardoor de overwinning aan het Nationaal- ders nooit tot die mogelijkheid gekomen. En de gevolgen er nen wij allen! n wil. SCHAAK - SCHADA DAMSPELLEN Beschaving en hoofsche manieren dezen tijd van vooruitgang en be schaving doet het soms vreemd aan, wanneer men het onbeschaafde, lompe gedrag der menschen Jegens elkander gadeslaat. Een klein voorbeeld, dat Ik zelf mede- maakte. il u voor een ovenrollen trein tijdens Int Nlcolaosdrukte. Bejaarde dame stapt hijgend den coupé binnen. Alle plaatsen zijn bezet. Drie heeren zlttcti naast hun dames. Twee moeders ieder naast 'n kind. De trein ls 'n sneltrein. Er zal dus ook geen plaatsje vrijkomen. Nu zult ge wellicht denken, dat een in de neeren zoo beleefd en zoo menschllevend was om zijn plaats af te staan? Mis hoor. Opstaan? Maar dit liet toch zeker een van le moeders haar Jongen doen? Geen kwestie van! Tien minuten heb Ik aangezien hoe oude dame schommelde en schokte tegen raampje en de deur van den coupé Toen heb lk haar mijn plaaU aange boden. Of de moeders mijn blik naar d« zittende kinderen, die toch niet al te vriendelijk moet geweest stjn, begrepen? De weel liet niet! dit weet lk wel die moeders geen beschaafde, fijnvoelende menschen!en allerminstgoede opvoedsters. Zoo wij onzen kinderen beschaving ei wellevendheid willen bijbrengen, moetei wi) Can niet beginnen met de liefde voo den evennaaste en eerbied voor dei ouderdom bij hen aan te kweeken? En zooals wi) het ln de treinen mee maakten, zoo gaat het wel eens in d volle tram met Jonge- en oude- rUke- en arme menschen, opgedirkte nufjes en vermoeide winkeljuffrouwen, afgewerkte moedertjes en oude beverige heertjes. Alle plaatsen zijn bezet en veel pas sagiers staan op de balcons of bengelen HIJ KLOPT AAN DE HARTEN.. Er bekruipt ons een zeker gevoel van trots, wanneer wi) Dinsdagsavonds de radio aanzetten en de stem van den omroeper kondigt aan: «Thans, geachte luisteraars, zullen wij u aansluiten met de kerk van den H. Henricus te Amers foort, voor het volgen van de Lijdens meditatie, te geven door Pastoor Hooy- In bet bijzonder schijnen redacteurs .an Vragenrubrieken op religieus ter rein beschouwd te worden als menschen, die men niet alleen moet aanklampen om opheldering te krijgen ln kwesties die men niet helder inziet en waarin a wel gaarne wat licht wenachte den aard van hun taak natuurlijk! maar ook worden zij vaak beschouwd als menschen, die men nu eens goed «ds waarheid" kan zeggen. En dan dikwijls manier die niet uitmunt in vormen, om het maar zachtjes Al zijn er onder onze vriendelijke te genstanders zoo gevoelige menschen, die oordeelen, dat de godsdienst moet blij ven bulten de Politiek: dat men den godsdienst verlaagt, als men hem brengt ln de „politieke rommel". Al zijn er katholieken gewoonlijk niet de beste die zulke uitspraken onderschrijven en het de Kerk kwalijk nemen, dat zit haar Invloed In de regeeringsllchamen tracht te behouden en uit te breiden. WIJ deelen die meening niet, wij handhaven onze uitspraak: WIJ KA THOLIEKEN MOETEN AAN POLITIEK DOEN, anders worden wl) vroeg of laat mder de voet gcloopen. Politiek ls niet, zooals sommige zeg gen, een „rotte boel": Politiek ls niet het vechten van partijen, die elkaar uit schelden, tegenwerken, afbreken en op vreten. PDUUek Is Ntaalkunde! Staatkunde! Nimmer zal de Kerk op staatkundig gebied onverschillig blijven. ZIJ heeft een Staatsleer, gevestigd op de leer van onzen Goddelljken Verlosser. Ja. nog meer! De Katholieke Kerk zegt ons, dat HAAR Staatsleer, omdat zij gegrond ls op de door Ood gegeven open baring, DE EENIG JUISTE IS! Maar als de Kerk nimmer onverschillig ls op staatkundig terrein, mogen ook de Ka tholieken nooit of te nimmer onverschil lig zUn in de politieke of staatkundige beweging, en mogen zij nooit toelaten of wat nog erger ls: mogen zi] nooit door hun onverschilligheid de oorzaak zUn dat ln de staatsbesturen ZON DER HEN wordt geregeerd en dan nog wel: OVER HEN EN TEGEN HEN! Daarom moet leder Kathollsk de tholleke Staatkunde, dl de Katholieke Politiek steunen «ie lus. Doch slechts even! Want al dadelijk staat *n Jonge man op om haar zijn plaats aan te bieden. Had het oude moe dertje niet meer recht op een zitplaats? En waarom stond dat nufje de haar aangeboden plaats niet af aan het oude afgewerkte moedertje, alj zou daardoor tevens den Jongen man een goede les hebben gegeven. Meer dan onopgevoed, Ja ergerlijk ls het. wanneer men het ziet, hoe som mige medereizigers ln den spoorweg coupé brutaalweg hun tollet voltooien - nagels knippen en nog meer. Dit zijn alles behalve hoofsche ma- leren. en gaat de grenzen der wel voeglijkheid vér te bulten. En nog Iets, waar de heeren wel eens Hoe vaak gebeurde het niet, dat wl) bij 'n intellectueel, "n wetenschappelijk werkelijk hoogstaand man een bezoek brachten, dat wij hoe hoog wD ook vóór dien tegen den bezochte opzagen - gedesillusioneerd werden door zijn nbeschaafd en lomp optreden. Want om een klein voorbeeld aan te halen, lk noem hem niet beschaafd, die bij 'n bezoekster wanneer deze althans geen zeer Intieme kennis ls met een rookende sigaar binnen komt én ze tusschen zijn lippen houdt zelfs wanneer htJ spreekt, zoodat men moeite heeft zijn woorden te verstaan. En behalve dat lk mij ergerde aan de weinig hoofsche manleren van bepaalde personen, heb lk mij vaak nog meer verwonderd over de weinige zelfbeheer- schlng, die de mannen ln het algemeen dit opzicht bezitten, de goeden natuur- k niet te na gesproken. De eenigc verontschuldiging, die hier _on vaak word* aangevoerd, ls: hij kan niet bulten zlj-i sigaar, hij is zoo'n échte looker. Verleden week nog.... bij het uitgaan der kerk, viel het mij op, hóeveel man nen er waren, die niet eens konden wachten tot buiten het kerkportaal het opsteken van hun sigaar. Beschaving en hoofsche manleren be- teekenen dan ook nog *n beetje meer dan wat uiterlijke vormen, het beteekent zelfbeheerschtng, die ons ln de eerste plaats leert leta over te hebben voor onzen evennaaste, om al naar gelang de omstandigheden dit van ons vorderen, voor dezen Iets te doen of te laten. (R. E. ln de Bazuin.) WAT NIET SAMEN GAAT.. Een pastoor, die aan dorpspolitiek doet. Een peter, die een goed en gemakke lijk leven leidt. Een katholiek, die met zijn geloof den spot 'drijft. Een predikant die niet naar rijn eigen woorden luistert. Een ziekenzuster, die geen suster van liefde ls. Een huismoeder, die presidente ls van twintig vereeniglngen. Een huisvader, die ln zijn eigen huls een vreemde Is. Een gehuwde man. die zonder trouw ring op reis gaat. Een gehuwde vrouw, die er een huis- vrl'n op n s een vrl] bul ter i Een melkslljter. die water wil verkoe len. Een chauffeur, die den barrel niet kan Een politieman, die kippen (teelt. Een dienstmeisje .dat de garderobe van mevrouw overtroeft Een beer, die tieh als kwajongen ge draagt. Ben leider, die geen vertrouwen bezit Een vrijgestelde, die zUn eigen ratten het best behartigt. Een hostelling vi allures van een NA. Een raad van beheer, die het vat der verkwisting aanboort. Een loon. waar vrouw en kinderen bij hongeren moeten. Een christelijke wereld, waar recht vaardigheid en naastenliefde uitgesloten kende stem door onze hulskai stem die gevoelvol de smarten schil- t van den Zaligmaker en hierdoor „mea culpa" levend maakt, het doet branden ln onze zielen. En het zijn niet alleen de onbeschrijfe lijke pijnen van den Zaligmaker zelf die ons schuldbesef doen knagen, ook de smarten van de Moeder Gods, gelijk ooyman ons deze ln zijn laatste meditatie schilderde. Deze stem, luid klinkend over heel om vaderland en wellicht ook over de gren zen, klopt aan de harten. ZU klopt luider -, schudt het geweten wakker, wekt het sluimerend geweten van hen, die door de zorgen van alle dag Oor sprong en Einddoel vergaten Deze stem heeft niet alleen geklon- :n in de kamers, waar het kruisbeeld in de muren hangt. Wij veronderstellen - en met eenlg recht, gezien het her levend religieus gevoel, nu de wereld beseft vast te loopen ln het materiëele dat de Pastoor een correspondentle- i verwerken krijgt. Brieven die uitingen zijn van dankbaarheid over hetgeen de meditaties den luisteraar geschonken. Brieven met VTagen. ok brieven met klachten. En zelfs brieven van wanhoplgen, die zich voor de eeuwigheid reddeloos verloren achten en Christus slechts zien als den Oneln- te zeggen. Dezer dagen lazen wij nag een klacht .in een vragenbus-redacteur, geuit op de frontpagina van een dekenaal tijd schrift ln het Zuiden. „Het ts Ieders goed recht - schrijft de r nen soms ln seggen of schrijven, die ook te vi Wanneer D eens In de gek,——. zoudt Oln de Ingestuurde brieven le le zen. dan aouden U hoogst waarschijnlijk bU het meerrndeel de haren „te oerge' rijzen. Heel dikwijls Is de bewoording heel tel en onaangenaam, lerwljl de zakelijke inhoud niet verantwoord kan worden en niet te verantwoorden dig Barmhartige en den Goeden Herder. En Pastoor Hooyman zal dezen eor- respondentlestroom verwerken. Want de ln het midden van t van tallooze luis teraars wier harten zich willen uiten. Al vele malen hebben wi) gehoord van sprekers en publicisten die dr bedolven te worden onder een brieven- lawlne, gevolg van hun optreden in het openbaar. zwak protest. Maar., i wcncdjk en ji vollen ernst, dat dezen en geoen roo maar ee.a op loe ge logen wordt? Laat lk maar duidelijk zijn: door mij? Vergissingen zijn mogelijk. Wanneer zakelijk zijn. is het gevaar beeldig, dat het antwoord ook scherp wordt. Dat la evenmin goed. maar het ls wel menscheUJk en daarom heel be grijpelijk. De plezierigs toon doet tierig - -1-- r*-- n gedachten wisselen. Dan i djn: vijand. alleen wat bet inzicht betreft; vriend alt begrijpende mensch tegenover een anderen mensch, dit *t goed bedoelt, evenals u eelt" Aldus de Redacteur, die dus als wa t wel hebben door zijn briefschrijver» ;i en leugenaar wordt uitgemaakt. ijn genoegen heb lk opgemerkt, het laatste nummer van „Do Tragen- rubriek onder den titel „Tragen staat De acht het een aanwinst voor onze krant. Maar lk voeg bU mijn wensch voor een drukke klandizie da hoop, dat de redacteur geen aanleiding zal vinden zich te moet beklagen zooals zijn zuidelijke collega het dezer dagen deed I ORANJE BOVEN H.H. ADVERTEERDERS wordt in verband met de wijzi ging in den verschijndag van ons blad, ter kennis gebracht, dat de aanname van advertenties voor de Eembode zoowel als voor de Sint Jorisklokken, sluit op Don derdag 4 uur n.m. Men gelieve hiermede b\j de inzending van advertentieteksten rekening te houden. Advertenties binnenko mende na dit uur worden in het eerstvolgende nummer opge nomen. DE ADMINISTRATIE. Klein Rusland. WIJ weten het nu wel hoe het gaat bl] die massa-arrestaties ln Rusland. Vadertje SuUr. neemt de Staatsalmanak en een speld. HIJ prikt tusschen de bladen terwijl hij zlju stijf dichtknijpt, slaat bet Doek dan n ziet tot zijn onuitsprekelijke verwon dering dat zijn beste vriend Boebelnlek bo- ■naan da geprikte pagina staat. Boebelnlek wordt dan gevangen genomen omdat hij de eleclrlclteitswerken van Pro- polovsk beeft gesaboteerd, geheim agent ia van de Gestapo on omdat hij met Trotzki plannetje ln elkaar heeft gedraald om Btalin van bet leven te beroovea Boelnlek verdwijnt dan 14 dagen lang een ol andere gevangenis en met de andi „geprtkten" (nee, we bedoelen die speld de Staatsalmanak, niet de Inspuiting) ko bij dan voor bet boogcr gerechtshof. Tot verbazing van de heele wereld roept bolniek dan: lk heb bet gedaan, lk heo gedaan! En de tranen van berouv n ln zijn baard. En op de knleén vallend, en smeekt hij, hem onmiddellijk te fu- zal er bij nie mand ln «Uien, dat de kantonrechter met spelden, adresboeken en Inspuitingen werkt. :aar wat de bekentenissen betreft ging het Donderdagmorgen Russisch toe. Een Jong Amcrefoortsch slagertje was voor n baas per flets 38 kilo rundvee gaan ba- n op bet emplacement bij den Soesterweg. et moest echter gekeurd worden, vcvji bet sar de slagerij ging en daar bad de knaap gezorgd. Ier dagen, weer precies hetzelfde doet sullen er maar eens een flinke straf op n f 23 of tien dagen en dagen hechte- t een proeftijd voorwaardelijk van „Hel Is m En na het betoog vi t slagertje nogmaals OM. had 20 tel bet slagertje. mij." 'echt ,Jk vind 't veel. lk moe' bet zei. si bet slagertje. Ja, anders had Je er ook geen in," meunde de kantonrechter, de gemeente laten betalen omda loon vraagt? Twaalf gulden of 6 Een gemoedelijke baas u gaan rijden. Daarbij kreeg lk een aanrijding Hel was mijn eigen schuld." verklaarde hl en men tsg dat hij bet meende, De gctu.ge kwam vertellen hoe hU me s'n auto nog al het mogelijke luid gedaa. nog aardig goed afgekomen," reide de kantonrechter. „Nou, lk heb een week of vijf op bed ge legen." zei de man. „Volgens de doktereverklaring loopt hel anders nogal los," meende de Ambtenaar. ,-Acht gulden of vier dagen." „U weet nou zeker wel wat rechte of en wat links ls?" vroeg de kantonrechter. „U moet het maar genadig met me ma ken," zei de verdachte. En de kantonrechter veroordeelde tot res gulden of drie dagen. Maar hl) voegde er aan toe: .Ai als u nu eens doodgereden was? Don had die „lamme" natuurlijk weer de schuld ge De recidivist. O. v.d. P. was do vorige keer ook weest omdat hij twee bekeuringen ha. rijden zonder rijbewijs en een omdat gekeurd vleesch vervoerde. P. had de keer beweerd, dat hij voor een van d rijbewijskeuringen al veroordeeld wa geen juist bleek te lijn. Eerst kwam het rijbewijs. En nu bl< v.d. P. een recidivist wae. HIJ was a dat feit bekeurd, maar het hem niet veel te doen, want vier dai bekeuring liep bij er weer i iben het nu over die bekeuring van 17 Maart" iel de ambtenaar. „Waarom reed rtJDewtJe? Moest O noodzake lijk met de auto uit?" Verdachte denkt diep na, maar schijn werkelijkheid, hij kan slch niet meer berin eren waar hij dien bewusten dag naar b ing. Conclusie van den ambtenaar: „O, n rij dus zooveel, dat u niet eens meer den datu nt onthouden." Dat v.d. P. geen rijbewijs heeft, weten al van vorige keeren, dat hl) alle moei et om het te krijgen, wisten we ook i aar nu booren we Uet nog eens. ,Jk doe heusch mijn uterste best, om het krijgen, en ik heb al een paar keer proef- gereden ook." „Maar u bent nog t doe gei .Ja kijk blijven We hebben voor dat riJDewlJa nu i verbalen hier gehad. Wie weet hoe dikwijls o gereden hebt zonder dat u bekeurd werd. handeling vi BINNEN- EN BUITENLAND Passagiers verzekerd - Tel. 1093-1830 dat niet de beste manier, voor verliest u er ook nog op." „Andere overtredingen heb lk nog gedaan." zegt T-d. p. dan ineens. Het klinkt er wel een beetje gek tusschen, beschuldigd, t Was toch al erg genoeg „Er zal wel een heeieboe] sljn. wat i »lt gedaan beeft," bevestigde de s isr dan ook. „Heusch, ik ben arm!" zegt verdachte dan UITSPRAKEN KANTONGERECHT. W. P. te Amersfoort, vrijspraak op grond an dé door den Ambtenaar aangevoerde bewijzen. Gemeenteraad ls dus niet bevoegd E. te Woudenberg, voor zonder ver- Ier gebod" eindigt dan de nderboud, Jk hoop dat bet m Jk hoop het ook", v.d. P. af. heel stel In een auto. Erg veel plezier ge. natuurlijk en de noodlge glaasjes binnen gewerkt. Tóen moesten se naar Maar degenen die een rijbewije hadden had- lulst den lolllgsten zin en dus vond de hen achterin te zetten. Een andere, nuchtere, rijbewijs, zou chauffeer*il En teiljk Maar misschien was de bestuurder niet zoo heel nuchter, misschien ook nog mei erg goed chsuffeeren. In leder ge val onderweg naar huls werd h" voor hetzelfde feit bekeurd. Ja lk Den maar doorgereden- voor den kantonrechter, „lk moest toch naar hulsl" Uit den loop van het verdere gesprek ti schen B„ zoo heette de bewuste persoon den kantonrechter bleek nog. dat de Dr loft geen gewone jaar één lamp brandde. Vandaar dus al die anhoudl-.gea „Hoe komt dat?" vroeg de ,Jk weet bet heusch niet" „Nou. ik denk dat U wel s. Elsch I 3 of 2 dagen. 188 de schap. Elsch I 12 of 8 dagen. Uitspraak f 8 J. v. d. a te Amersfoort, voor het rijden zonder bel Elsch f 3 of 1 dag. Uitspraak 1 of 1 dag. C. V., voor het rijden zonder lantaarn. lach f 3 ol 2 dagen. Uitspraak f 2 af 1 dag. E. K-. schilder te Baaru, voor het rijden zonder achterlicht. Elsch f 2 of 1 dag. Uit spraak f 1 of 1 dag. te Amersfoort, voor venten zonder dagen. Uitspraak Amersfoort, voor ergunnlng. Elsch X 3 of 1.40 of 1 dag. A. J. P., winkelhouder t arbeidslijst en register. Elsch 2 dagen. Uitspraak 2 x f 2 of 1 dag. A. P. van R., te Baarn, voor het niet In het bezit zijn van een arbeidslijst. Elsch f 3 of 2 dagen. Uitspraak 3 s t 2 ol t- S. te Voorthulzen, voor het la het be zit zijn van klemmen. Elsch f 24 of 10 da- gea Uitspraak f 14 of 8 dagen. J. E.. slagersknecht t~ Maar daar Is B. het niet m<e eens. -gt het wel niet, maar hU trekt zijn set uders eens op, als hl) de deur uitloopt. Blsch f 20 of 10 dagen. Uitspraak f 12 o A. van K., voor het zich bevinden ln bet veld met klemmen en beugels. Elsch f 14 of 10 dagea Uitspraak f 12 ol 8 dagen met vernietiging van de klemmen en beugels. J. H„ handelaar te Maarn, voor het par keeren op verboden terrein. Elsch t 3 of 1 dag. Uitspraak f 1 of l dag. S. M. van fL, te Putten, voor bet niet rechts houden Elsch 8 of 4 dagen. Uit spraak I 8 ot 3 dagea C. van O., chaulteur te Soest, voor on- voorzichtig achteruitrl'dea Elsch f 8 ol 3 dagea Uitspraak f C of 3 (Jagen. j

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1