De Eembode
HET HUWELIJK
F. A. T U L P
52#te JAARGANG NUMMER 4
Abonnementsprijs.
bijlage, riper
Zg. volkss bopnementen t ets. p. wee*.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Ungegracht 28. TeL 314 - AMERSFOORT
Poetoheque- en Gironummer 44234
Cfcrrwpondentle-adres Bum: Kerkstr. 20,
Advcrtentle-adrea Bum: Nieuws trut 10.
Uitgave N.V. Uitgever» Ml). Neerlandla.
ZATERDAG 23 APRIL 1938
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
Advertentieprijs per regel. pte. i
48 mM br„ 20 CL: enkel ediUe Bum 15 et.
Voor den hendel b(J «dv.-abonnement kor
ting. Reclames tusschen tekst dubbel tarief.
Indien opname van advertentie» en reclame»
bepaaldelijk verlangd wordt In de kerkalUke
bij laste, of elders alleenstaand, of op bepaalds
ilniten» 25 f
e gedrukt ti
Instrument
van genot?
HEIDENSCHE OPVATTINGEN
OOK ONDER KATHOLIEKEN
Het huwelijk ls de wortel van de
maatschappij. Wanneer het kwijnt, dan
kwijnt ook het gezin, de staat en de
maatschappij.
Het moderne huwelijk Is de verloren
zoon. Het ontvluchtte aan het vaderlijk
huls der Kerk. Het verbraste zijn goe
deren en verviel ln nood en ellende.
Het moderne huwelijk is heldensch
geworden, een middel tot aardsch geluk,
een Instrument van genot. Het wordt
niet meer beschouwd als een zending,
als een plicht en middel tot heiliging.
1. In vele, zelfs christelijke kringen
denkt men volstrekt heldensch over het
huwelijk. Dc Jeugd ziet er slechts zln-
nenlust ln en aardsch geluk.
Een meisje, dat verloofd was, zelde tot
een goede kennis van haar, een brave
moeder van veel kinderen: ,,Ik breng Je
de blijde tijding, dat lk binnenkort ga
trouwen." „Daar ben lk erg blij om,"
antwoordde de vrouw. „Je gaat trou
wen, d.wz. Je zult ook het kruis op Je
schouders nemen." .Dank Je" viel
het meisje haar In de rede „dank Je
voor zoo'n gelukwensch." Waarop de
moeder weer antwoordt'e: „Mijn geluk
wensch ls een waarachtige, want nie
mand kan zonder een kruis op de schou
ders den hemel binnenkomen." Toen
zelde het meisje: „Aan de zaligheld ln
de andere wereld zal lk later nog wel
eens denken. Nu denk lk aan het geluk
van deze wereld en daarom trouw lk."
Is dat geen heldensche opvatting van
het huwelijk? Toch werd deze verkon
digd door een christelijk, practiseerend
katholiek meisje.
2. BIJ zulk een onchristelijke levens
opvatting ls het waarlijk geen wonder,
dat het later ln het huwelijk dikwijls
verkeerd loopt.
Hoe gaat het veelal? BIJ de eerste de
beste moeilijkheid, bij het eerste mis
verstand reeds tranen klachten
t—1st ruzie. Vaakt leidt dit tot
trouw en tenslotte tot echtscheiding. Dat
zijn de droeve consequenties va
heldensche mentaliteit.
En wat komt van de moreele en gods
dienstige vorming van de kinderen
deze heldensche huwelijken?
3. Dit de heldensche opvatting v
het huwelijk spruit nog een andere prac-
tlsche dwaling voort. Het ls de dwaling,
die tegenwoordig bij zoovelen Ingang
vindt, nl. dat ln het huwelijk alles ge
oorloofd ls. Het huwelijk is voor hen eer
vrijbrief voor ie zinnelijkheid. ZIJ den
ken, dat op den dag van de bruiloft
alle beperkingen wegvallen. De kulsch-
heid brengt echter ook voor echtgenoo-
ten dure plichten mee. Ook in het h
lijk zijn er grenzen, die de natuurlijke
schaamte stelt, die dus ln de men
lljke natuur zijn vastgelegd. Er zijn zelfs
omstandigheden, dat onthouding hei
lige plicht is.
WIJ moeten de menschen eerst var
het heldendom bevrijden, van de hel-
den.iche begrippen verlossen, dan koml
er ook een einde aan de huwelijkscrisis.
1. Toen het christendom nog het
openbare leven beheerschte, vertoonde
het huwelijk en het gezin een geheel
ander beeld. De jonge menschen gingen
naar het altaar zonder valsche illusies
voor de toekomst. ZU wisten, dat zij ln
het huwelijk vreugde en leed,
droefenis tesamen zouden moeten dra
gen. ZU raakten dan ook niet van sti
wanneer er eens een klein wolkje
den echtelijken hemel verscheen. ZIJ
namen den last van het klnderen-krU-
gen gaarne op zich en de slagen des
levens noemden zij in hun christelUk
denken .Beproevingen Gods". ZIJ had
den hoogachting voor elkander en de
christelijke eerbied behoedde hen tegen
minderwaardige onteerende practijken.
2. Ook nu nog zijn er zulke christe
lijke echtparen. Doch Jammer genoeg
vormen zij nog slechts een minderheid.
Het christelijk huwelijksleven moet
weer de normale toestand worden.
Daarom mogen de echtgenooten nim
mer het woord van Christus vergeten:
„Verloochen uzelf!" Dat is niet slechts
het devies van het christelijk leven ln
het algemeen, het ls ook het devies van
het huwelijksleven. De offers, die chris
telijke echtgenooten blijmoedig dragen,
worden voor hen middelen tot heiliging
en lilt deze heiliging ontbloeit voor hen
eenmaal de eeuwige zaligheid.
3. Toen Christus verklaarde, dat het
onder Zijn nieuwe wet niet meer geoor
loofd was, een echtgenoote weg te zen
den, zooals onder de oude Mozaïsche
wet was toegestaan, toen zelden eenlgc
leerlingen: „Als zóo de verhouding ls van
den man tot de vrouw, dan ls het niet
raadzaam te huwen." Deze leerlingen
wisten nog niet, dat God Zijn genade
geeft, om het christelijk huwelijksideaal
AAN de taligheid in de an
dere wereld zal ik later nog
wel eens denken. Nu denk lk aan
het geluk van deze wereld.
te bereiken. Doch onze christelijke echt
genooten kunnen het toch weten.
De schilder Overbeds teekende het
christelijk gezin. Het beeld stelt voor,
hoe een man en een vrouw tesamen het
kruis dragen. Hun blik ls op een ver
doel gericht, op Chrlstusl Naar dit
doel streven ook de kinderen. Dat ls
het beeld v in het christelijk huwelijk:
conjuglura gezamenlijk Juk. Een Juk,
Ja. Maar door twee schouden gedra
gen. Daardoor wordt de last lichter. ZU
bevinden zich steeds op den kruisweg,
maar vervuld van hemelsche hoop. ZU
dragen voortdurend een Juk, maar het
wordt verlicht door de wedenrijdsche
liefde. Belden kunnen op zichzelf toe
passen het woord van Christus: „MUn
Juk ls zacht en MUn last ls licht."
(Matth. 11, 30).
De spijker op zijn
kop geslagen!
Een lard woord over
huwelijksplichten
Prof. dr. 8tlcker zegt ln zUn werk:
„Geslachtsleven en voortplanting van
uit net standpunt van den arts", het
volgende:
„Niet klnderrUke moeders vermoeien
haar man met klachten, grieven en gril
len zonder eind; niet zU worden de
kwelgeesten van haar verwanten; Jagen
dienstboden en buren tegen zich ln het
i de spreekuren van ze-
trouwenartsen ln beslag;
zUn helmelUk verslaafd agn den alcohol
en morphine; komen uit pure verveling
sanatoria en klinieken bevolken; doen
badkuren voo- plelzler etc. Al dat soort
van dingen doen vrouwen, die opzette
lijk kinderloos of klnderarm zUn geble
ven. Kinderverzorging ls niet de oorzaak
van de groote menigte vrouwenziekten
ln ergeren zin; maar de oorzaak daar
van is bUna uitsluitend bet vergrijp
tegen de natuurwetten.
De v
n zUn n
n de k
HET PAPIEREN
PARADIJS
„Flinke" boeken
Er zUn zoo van die menschen, die
van die boeken lezen
U kent ongetwijfeld die menschen
maar of D ook die boeken kent? We zUn
zoo beleefd om daaraan te twijfelen.
t Is echter opmerkenswaard, dat
len dit niet als een beleefdheid zullen
apprecleeren.
Er zUn zoo van die kringen, wi
het gekleed staat om zoo van die bo
gelezen te hebben
Ook ln ons land zUn sinds 1880 de
schrijvers en schrUfsters, wat men n
„breed van opvatting". „vrUmoedlg ln
hun uitbeelding", „gedurfd en flink."
Maar er bestaat nu eenmaal een he
melsbreed verschil tusschen Iemand, die
niet preutsch ls en Iemand, die per
niet voor preutsch wil worden aange
zien!
Dit laatste ls een heel vreemd geval
van menachelUk opzicht en een onsma-
kelUR soort huichelarij. Iedere hul-
chelarU ls weliswaar onsmakelUk, maar
deze toch ln hooge mate. Hier gaat
het Immers niet om Fartzeère, die ln
ledet geval beter willen sehUnen.
dan de Tollenaars, maar om Tollenaar»,
die ln leder geval slechter willen
sehUnen dan de Farlzeërs.
Een Jaar of tien geleden heeft Dirk
Coster, dien men noch voor preutsch.
noch voor het tegendeel houden zal, een
schrUvende Jongedame van die „durven
de soort" onder handen genomen.
„Het ls de vergissing van een heftig
temperament", schreef hU over haar
boekje, „dat !n de verwarring der litte
ratuur terechtgekomen ls en ln deze
verwarring geen grens meer onder-
scheldt en niet meer weet wat het doet
of aanricht... En dat er ln onzen
geen remmen meer aanwezig schijnen
om deze verdwazing binnen de perken t«
houden, dat zU. gewikkeld ln den lrlsee-
renden sluier van kunstmatige woorden,
de openbaarheid lngestooten kan
den lk ken bUna geen grooter aanklacht
tegen onzen tUd dan deze!"
Maar hU bepaalt zUn aandacht
tot dat ééne dwaze boekje van het ééne
dwaze schrijfstertje.
„En nu dus zien wU". zoo gaat hu verder
„overal ln Europa een speciale .Jonge-
vrouwen-Utteratuur" opwoekeren. wier
kenmerk een naïeve schaamteloosheid
ls. een vlakke schaamteloosheid vooral,
een litteratuur waarin de vrouw
meer lUlt of neergebogen wordt door de
mysterieën der liefde, maar waarin
deze mysteriën gespeeld wordt, wi
voor Iedere zinnenfunctie een precleuae
litteraire definitie wordt gevonden,"
waarin geen vfl en geen verheffing meer
ls, maar mechanisch kort en vlak genot,
waarin de zinnen worden losgerukt van
de liefde en als een nieuwe en machtiger
wUze van leven aangeprezen!"
En Dr Menno ter Braak, de criticus
van het liberale „Vaderland" en
werkelUk niet wat men noemt, „een
lig boontje", schreef eens ln een bespre
king:
AltUd moet de Nederlandsche ron
schrUfster weer laten merken, dat zU
voor de „erge dingen" niet bang ls.
En wat voor de smakelooze en e
„flinkheid" van deze schrijfsters geldt,
en sommige Jonge schrUvers zUn
dit opzicht precies zóó, geldt ook vc
de „flinkheid" van dat soort lezers
lezeressen, die er groot op gaan alles
lezen
We v
onder dat „alles'
VAN BEUL TOT BEÜLS-SLACHTOFFER
KAMERAAD KRYLENKO
DE MAN DIE OP DEN GODS
DIENST SPUWDE
Moskou ls de stad van de meest
sationeele processen geworden. De oude
bolsjewieken worden door Stalln on
barmhartig bU hun kraag gepakt. Jam
merend liggen zU aan zUn voeten en be-
ld": WU zUn schur-
i, wU verdienden den dood!
van de beklaagden
t bU de eerste rechtszitting nog w
it te bekennen, maar hardnekkig vast
houden aan zUn onschuld dan
cht hem de foltering, men zal
lééren bekennen. En den tweeden
hij bereid alles te bekennen zUn
halsstarrigheid ls gebroken.
Zoo sterven de vrienden en vol
gelingen van Lenin. Het vonnissen
en neerschieten van vroegere hooge
functionarissen en mannen van het
bolsjewisme, die zelf tallooze slacht
offers ter dood brachten, ls nu aan
de orde van den dag. Zal het tot de
ziel van deze talrijke slachtoffers
van Stalln nu langzaam doordrin
gen dat zU ten prooi gevallen
zUn aan een vreeselUken waan. ran
hun eigen systeem, aan hun eigen
„paradUs op aarde"?
Het Is moellUk te zeggen. Zoolang 'n
mensch leeft, bestaat de hoop. dat hU
zich tot God wendt, wiens barmhartig
heid oneindig en voor ons onbegrijpo-
DE LAATSTE SECONDE
Daarover schreef een hcgeaadlgde ziel
uit Italië ons het volgende: Op zekeren
dag werden twee anarchisten ln Itnlië
terechtgesteld. De eenf had zich voor de
voltrekking van het vonnis nog bekeerd
hU was tot inkeer gekomen, had ge
biecht en zUn zondig leven beweend HIJ
stierf een stichtenden dcc:l HU aan
vaardde den dood als boetedoening voor
rijn groote schuld. Doch de tweede, die
eens ter dood veroordeeld was, be
keerde zich niet. HU wilde tot het laat
ste oogcnbllk niets weten van God, De
smeekbeden van den priester, om toch
zUn ziel te redden, ketsten allen af op
verstokte hart van den ongelukkige
Daarover beklaagde zich deze vrome
ziel bü Christus ln bittere woorden.
Waarom werd de eene gered en de an
dere niet? Is ook voor den tweede niet
Dw kostbaar bloed vergoten?
rlstus antwoordde deze ziel: „Ook
wecde is gored!" In het laatste
oogcnbllk van zUn leven werd zUn hart
getroffen door de genade hij had be-
>uw over zUn schuld en voelde droefenis
irer zUn mislukt leven.
Zoo groot ls de barmhartigheid
God!
dlgen aangeklaagd
spande de vierschaar c
vroegere tsarenfamilie,
schoppen, priesters en martelaren des
KANTOORBOEKHANDIL
HET VULPENHUIS
laagestr. 85 lo. Krommestr. - Tele». J2fl
DIVERSE
OPBERCMAPPEN
teloofs. 20 Jaren lang was hU de beul
van het Russische bolsjewisme en hU zal
wel nooit gedacht hebben, dat hU eens
•elf de aangeklaagde van zUn eigen
tribunaal zou worden
Nu ls hU dood, niettegenstaande hU
■nds 1818 ln het triumviraat Lenin-Sta-
lln-Krylenko de derde was.
Krylenko had IndertUd ook den dood
voor den katholieken aartsbisschop Cle
plak. het hoofd van de katholieke Kerk
Rusland geëischt. HU elschte ook den
dood voor de 18 priesters die aartsbis
schop Cleplak vergezelden, omdat zU
hun leer- en predikambt niet wilden op
geven! De aangeklaagde geestelijken
werden met Mgr. Budklewlcz neer ge
schoten. De aartsbisschop Cleplak kon
na veel moeite worden gered. doch
stierf al spoedig ln Italië, omdat hU zoo
was afgebeuld.
Krylenko stelde toendertljd aan
Mgr. Budklewlcz en 16 priester» de
vraag: „WIR gU ermee opbonden,
voortman den ehrlsteltjken godsdienst
te verkondigen?" Deze vraag werd
tot ieder afzonderlijk gericht! En al
len antwoordden: „WIJ kunnen bet
niet, - het lz een wc« van God."
■Dew wet." - zoo brulde Krylenko
hun toe - „bestaat op sovJet-Russi-
seben grond niet! GIJ moet kiezen.
Wat mU betreft, ik zpnw op jullie
godsdienst, zooals op alle godsdien-
EN NU?
Nu liet dit Sovjet-Rusland Krylenko
zUn eigen bloed uitspuwen! Heeft Kry
lenko ln den duisteren kerker, ln het
vooruitzicht van de Stalinscbe kwellin
gen misschien nog gedacht aan zUn oor
deel over die onschuldige priesters en
aan zUn vreeselUke woorden? „In
Sovjet-Rusland ls er geen wet van God!"
Krylenko had gelegenheid om er ln
den kerker over na te denken. En wan
neer hU dat met een beetje ernst ge
daan heelt dan zal hij hebben Ingezien,
dat er tusschen zUn eigen beginselen en
rijn eigen einde door de beulenhand van
Stalln. een tnnerlUk verband bestaat.
Ja, er ls vergelding.voor velen reeds
zichtbaar op deze wereld!
\i^f-
TUD VOOR DE JEUGD!
DAT KON NIET MOOIER TREFFEN!
Op denzelfden dag dat onze klacht
gebrek aan smaak en smaakvor-
mlng ln onzen eigen kring onder de
lezers verscheen, werd ln het (Hldehuls
te Amersfoort een bijzonder belangwek
kende tentoonstelling geopend: werken
in Elnar Norellus.
Een Ideale combinatie van een onbe
grensde fantasie en een ultzonderUJk
kunstzinnig talent beeft een werk ge
schapen. dat wU hier langs de wanden
vinden. WU zouden hier uren wHlen
zoek brengen, want elke teekenlng, elke
Utho, aquarel of schilderstuk vertelt
heele geschiedenis, een sprookje
waarbU woorden, gedrukt of gesproken,
overbodig zUn. En al zouden wU het
elkaar niet graag bekennen, wU hooren
nog wel eens graag een sprookje! En
er een artist van groot
formaat het ons vertelt.
Er waren kunstcritici, die de Zweed-
i kinderen benUdden omdat ze zulk
uitstekenden sprookjesverteller heb-
tn Elnar Norellus.
lat ons het liever zóó zeggen: men
benUdt een volk dat genieën heeft, die
den tUd hebben om kinderen sprookjes
te vertellen.
Artistieke fantasten of fantaslerUke
artlsten hebben ook wU. Doch zU kun-
zlch slechts spaarzaam met het kind
bezig houden, omdat „het andere" voor
gaat. En „het andere" is meestal dat
gene wat noodlg ls om er het icven bU
te houden, om er mee te verdienen.
Hebben wU nog rijd voor sprookjes?
Hebben wU nog tUd voor de Jeugd7
BU hoevele gezinnen komt het niet
Dor. dat kinderen van hun vader ver
vreemden. omdat deze zoo zelden thuis
rijn werk komt, wanneer rijn
spruiten al lang naar bed rijn? Neen,
heeft niet eens tUd voor zUn eigen
kinderen, laat staan voor „de Jeugd'
het kind in 't algemeen en wel o]
ER BOVEN STAAN!
Een woord tot de vrouwen
DagelUks komen er van die kleine din
gen voor, die onze gevoeligheid op een
pUnlUke manier prikkelen. Dan ls som
groote zelfbeheerschlng noodlg. om on
numeur er niet door te laten bederven.
Vooral ln het vrouwenleven zUn zulke
kleinigheden niet zeldzaam.
Manlief ls wat laat opgestaan: Ge
volg: vliegen, brommen, rukken, niets
zoeken op de plaats waar het ls.
Houd Je kalm, moeder, en laat dat
buitje drijven. blUf vriendeüjk en help
voorkomend. Als vader straks thuis komt
alles weer vergeten; en z'n goeie hart
1 'm voortaan waarschuwen
buiig te zUn.
De kinderen komen uit schooL Verge
ten de voeten te vegen en besmeuren
de pas geboende vloer met modder
plek! es.
Val niet uit. moeder, en s<
standje, waardoor de lleldes-..
naar het vriespunt daalt. Haal de on:
denkende bengels er vriendelUk bU
zeg kalm: nu heeft moeder zooveel werk
gehad om 't schoon te krijgen en
nou 'ns? Toe zus. of toe vent, veeg
eens netjes op! Tien tegen een. dat het
niet meer gebeurt, of dat ze bU geval
het zelf schoonmaken.
Een vriend of vriendin
minder aardig uit! BUt niet dadelUk te
rug op zoo'n ondoordacht woord,
meest niet kwaad bedoeld Is. Leg
goede gedachte ln, en ge zUt er
Zoo zult ge langzamerhand de
goede, de kostbare gewoonte krij
gen, zachtmoedig van harte te wor
den. Een eigenschap, die in het le
ven een dagelUksche winst wordt.
Tevens de beste bestrijding van den
hoogmoed, die overal en altild mis
kenning. afgunst, plaagzucht, belee-
diging voelt of veronderstelt.
„Zalig zUn de zachtmoedlgen: zU zul
len de aarde bezitten," zei onze Oodde-
lUke Zaligmaker in ZUn heerlUke Berg
rede.
Ja, want de zachtmoedlgen heerschen
over het onzichtbare RUk des hart
De hartelUke stem. het zonnig lachje,
een welwillend gebaar, een meelUdend
woord, een vriendelUk verzoek
boelen en betooveren de harten en
ken de stugste naturen volgzaam,
hoorzaam, gedwee, hulpvaardig.
Dichter Beets heeft het Juist gezien,
toen hU schreef:
Schoone deugd van schoone zielen,
Liefste trek op 't liefst gelaat.
Mannenkracht en hartstocht knielen
Waar ge uw vrlendelUke oogen slaat
Als wc ons eens 'n Jaar oefende
zachtmoedigheid, en ln 't zoeken
den goeden kant ln woorden en daden
van onze naaste, wat zou er meer vrede
en geluk ln gerin en maatschappU ko
men!
z'n allerlaatst voor de kinderen vaa
anderen.
Het bezuinigen, het aanpassen, heef»
ln vele bedrijven geleld tot personeel-
beperklng. Waardoor een asuital men
schen zonder werk kwam en de werken
den den arbeid van de ontslagenen er
bU moesten nemen, het dus drukker
Er ontstonden twee categorieën: hard
werkenden en nlet-werkenden.
De eorsten hebben geen tUd meer om
rich met de Jeugd te bemoeien, dc laat-
sten missen als werkloozen de animo
er voor. Zoo wreekt zich de groote kwaal
van dezen rijd: de ongelijke arbelds-
verdeellng, op onze Jeugd.
Zoo hebben wU de moellUkheden aan
gevoeld van een padvinders-commissa
ris, dien wU dezer dagen op bezoek had
den en die ln Amersfoort geen leiders
wist te vinden voor een troep, sletftt»
geholpen door menschen die UjdelUk
hun krachten ter beschikking kunnen
stellen, hoe gaarne ze ook anders zou
den willen. Volgens mededeeling van
onzen zegsman zou er ln heel Amers
foort niemand te vinden zUn. die dezen
troep nu eens stevig zou kunnen aan
pakken.
Geen rijd voor de JeugdI,,..
Op het oogenbllk (gisteren, vandaag
morgen) worden op „St. Louis" stu
diedagen gehouden voor de hoofdleider*
de Katholieke Jeugdbeweging en
het Katholieke Jeugdwerk ln Nederland.
Dat zU die hier ln Amersfoort nieuwe
geestdrift zullen opdoen, den fakkel
brandend mogen doorgeven.
Zoodat ook zU, die voldoende talenten
voor de leiding van onze Jeugd hebbes
ontvangen, doch tot nog toe afzUdlg
stonden, enthousiast mogen worden.
rp VOOR DE OUDERS
God legde ln uw hoede
Een blanke parel neer,
Een schuldloos kinderzieltje.
Een zieltje. Jong en teer.
Hij heeft dat edel kleinood,
In schoone stof gevat.
En maakte u tot bewaarders.
Van deez' ZUn eigen schnt.
Welaan, draagt zorg voor beide:
Voor pareltje en schrijn.
Maar weet het wel, het eerste
Moet steeds de hoofdzaak zUn!
Z. L.
/OORDEN KANTONRECHTER
VERSTOORDE FEESTVREUGDE.
Nog niet zoo lang terug vierde een le
Amersfoort bestaande stoomerij haar vUfJaii;
nan. Doar was ecu feestelljkheldje aan
tonden: de directie bood bet personeel
genoeglijk avondje aan.
aar Ja. als Je bij den patroon gaat ful-
dlen Je er in de puntjes uit te zien. Dus
t zus eens naar het pak van haar broer
tel: nou, dlc plooi ln Je broek moebt ook
eens een beetje scherper zijn. En omdat
8 tri] lts ter was. lag de oplossing voor de
DE FABRIKANT ALS WINKELIER,
De verdachte zelf was niet komen opdat»
_tn, maar voor het hekje verscheen de ge
tuige: een 14-Jartge knaap, die nu eens pre»
loest vertellen, hoe hu Zondags koek-
s zou de strijkbout hantee-
de plooi te brengen. Om één u
schoon om rustig te werken.
Broer en zus togen aan den arbeid, maar
daar verscheen plotsklaps eer dienaar der
die meende overtreding van de ar
beidswet te constateeren.
En derhalve kwam de bedrijfsleider op het
bonnetje.
Maar die was zich van geen schuld be
ast en verklaarde den kantonrechter dat
les buiten zijn weten was geschied. Hij
ld mr. Stadig als verdediger meegebracht.
aar dc feiten spraken zóó voor zichzelf,
dat de verdediger bUna geen mond open be
hoefde te doen. Wat had broer gedaan? Hij
de stoom afgesloten en zus had goed
gestreken. Maar dat was slechts een huise
lijk k
weitje.
heeren waren het daar gloeiend
>ver eens. Dus elschte de Officier vrijspraak.
Ie verdediger sloot er zich bU aan. de kan
tonrechter sprak met een breede glimlach
verdachte vrij en de grillier speelde voldaan
DE GRENS VAN VENTEN.
ie weet nu eens een Juiste definitie te
buitenkwartieren
heffen de vrouwen wanhopig haar armen
hemel, wanneer men dit woord uitspreekt
Is dus geen onbevooroordeelde partij. De
ters zelf zUn er op uit om „v
te noemen het ten onmiddellijke ver
koop aanbieden van dingen. De .middellijke"
verkoop achten zU al geen venten meer.
'die opvatting ls het O.M. het hee-
lemaal niet eens.
Dit bleek, toen zekere de J. voor het hek
je verscheen en bestreed, dat hij borstelwer
ken te koop had aangeboden. Neen. I
n maar een monsterborstel afgege
moesten de hulsvrouwen maar zeggen of
m handig vonden, dien borstel bedoelen
Zoo Ja, dan konden ze een bestelling bij
hem opgeven of Aan de fabriek schrijven.
Het O M. meende, dat de venters er
It zUn, het begrip „venten" Juridisch 1
sterk te beperken, dat de Idee venten illu»
wordt. HU meent, dat men het venten hee
maal niet behoeft te beperken tot de wt
bij zich heeft. Om hooger bert
mogelijk te maken, elschte hij een boete v
f 8 Maar de kantonrechter, die meende dat
het heelrmaid de bedoeling niet zou zUn. de
ze kwestie in hooger beroep te laten uitvech
ten. zond den „venter" met één dag of één
en vraag, hé?"
Zeker drie maanden achtereen had dc Jon
en zijn Zondagsche boodschap trouw ga-
•-Dus hij rekent al een beetje op Je komst?*
De Ambtenaar maakte uit de stukken op,
dat het hier een soort grootbedrijf betreft,
waarbij de fabrikant er blUkbaar geen be
et ook als winkelier op te treden.
Dit doet schade aan het kleinbedrijf en om
dat het hier een groot aantal overtredingen
betreft, elschte de Ambtenaar 10 gulden.
De Kantonrechter veroordeelde tot 6 gulden
of 3 dagen.
UITSPRAKEN.
te Amrsfoort voor 1 verrichten van
na 1 sluitingsuur. Vrijspraak.
te Doorn voor 't rijden zonder aria-
t. Eisch f 2 of 1 dag. Uitspraak f 0.58
ig.
F. D F. te Hilversum voor 't niet
houden in 'n bocht. Eisch f 4 of 2 da
gen. Uitspraak f 1.50 of 1 dag.
T. v. S. te Amersfoort voor "t verkoopen
Zondag. Eisch f 10 of 6 dagen. Uitspraak
of 3 dagen.
I. W. G. te Renswoude voor "t vervoeren
i kippen in "n zak. Eisch f 20 of 10 da-
Uitspraak f 10 of 5 dagen.
3. H., bllevenbesteller te Hoogland voor t
ider vergunning van de Provinciale staten
iken van 'n uitweg door 'n heg. Aanhou
ding voor onbepaalde tijd.
A. P. voor 't loopen op verboden grond en
"t bezit zijn van vangkoolen. Eisch f 5 of
3 dagen voor 1 loopen op verboden grond en
10 dagen voor dc vangkoolen. Uit
spraak f 3 of 1 dag en f 15 of 8 dogen.
M. H. te Veenendaal voor 't loopen op ver»
bodn grond en 't opgeven van 'n valscne
naam. Eisch 2 z f 10 of 6 dogen en f 15 of 0
dagn. Uitspraak f 3of 1 dag, f 10 or e dagen
en f 15 of 8 dagen.
P. v. N. te Soest voor 't vervoeren van 'n
lijk op ongeoorloofde wUze. Eisch f 3 of 2
dagen. Uitspraak f 1 of 1 dag
J. P. R. voor 't parkeeren op 'n verbod*»
plaats. Eisch f 3 of 3 dagn. Uitspraak (lof
1 dag.
J. A. 8. te Nijmegen voor 1 rijden tegen
•n stilstaande vrachtauto. Eisch f 8 f 4 dogen
Uitspraak schuldigverklaring zondr opleg
ging van straf.
W. L chauffeur t Amersfoort voor 't aan
rijden van "n jongetje. Eisch f 8 of 4 dogen
Uitspraak f 1 of 1 dag.
A. H. M„ expediteur te Amersfoort voor *t
vtoorzaken van 'n aanrijding. Eisch f 26 4
10 dagen. Uitspraak f 10 of 6 dagen.