De Eembode
STALIN
SIGNALEN!
F. A. TULP
52ste JAARGANG NUMMER 7
REDACTIE EN ADMINISTRATIE]
langegracht 38. Tel. 1"
Poatchaque- en ai
Bum: Kerttstr. 30.
Advertentie-adres Burn: Nieuws trast 18.
Uitgave N.V. Uitgever» Ml). Neertandia.
ZATERDAG 14 MEI 1930
Advertentieprijs per rafel, lptt.it
48 mJt br, X
Voor den hendel M) adv.-abonnement fc
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
bepaaldelijk verlangd
bUlage. of elders alléCustaaod. of op bepaald
plaats, minstens 35 ft toeslag,
t tarief. Bewijano. 0
Symphonie van scheldwoorden.
De „Oseervatore Romano" ontleende
aan de ..NaHonalaoalallstische Monats-
hefte" de volgende gepatenteerde en
geUkte aanduidingen voor het Katholi
cisme en ïUn bedienaren. Wat deze ter
men aan llefelUkheld ontberen, bezitten
ze ongetwijfeld des te meer aan kracht
dadigheid! Ziehier het overtuigende
lijstje:
..Blutaverglttung. Verbastadlerung zu
olnem elnztgen Rassebrel, Raasenchaos.
Rassensumpf, Rassenverpestung Ras-
sentuberkulose. Rassen tod, Seelenmord,
Untermenschentum. Prlesterpolltlker.
Patentchrlstentum. Dunkelmftnner.
Hetz-kaplan, Geschfittskathollzlsmus,
Zauberer von Rom, C&saropaplstlscher
Oefahr, Scelenknechtung, Medlzlnmann-
phllosophte, verorlentallslertes Christen-
Het ware Jammer, deze terminologie
Wy mogen niet zwygen.
Onlangs heeft pater Jacobs M.S.C. te
Heerlen een rede gehouden over erger
lijke toestanden ln 't kantoor- en win
kelbedienden-beroep. De spreker zelde
daarbij ln woorden, die aan duidelijk
heid niets te wenschen overlieten, wat
hij dacht over de salarlsregellng en de
rechtspositie, die het lot zijn van vele
kantoor- en winkelbedienden. Naast het
probleem van de werkloozen bestaat nog
steeds óók het probleem van de werken
de mlnlmum-HJders! We leggen onze
legers een gedeelte van deze rede ter
overweging voor:
..Uit de mU mondeling en schriftelijk
meegedeelde gegevens blijkt wel met
ontstellende duidelijkheid, dat de salaris
sen van niet weinige bedienden ver be
neden het door de Pausen ln naam det
sociale rechtvaardigheid geëlschte mini
mum liggen. Wraakroepende sociale on
rechtvaardigheid!
Elk ander woord Is te zacht om de
Werkelijkheid te kenschetsen.
Vervolgens en dit misschien ln nog
erger mate de wraakroepende sonde
van het verdrukken, van het miskennen
•ran het recht der sociaal- en economisch
•wakken.
Altijd heeft de Kerk geleerd, dat het
een wraakroepende zonde is, weduwen
muleerlng sljn „weduwen en weezen" het
tinnebeeld van al degenen, die zelf niet
over de noodlge macht beschlkkcu
hun recht te verdedigen! De beteekenis
van de leer der Kerk ls. Jat het een
wraakroepende zonde Is hel recht der
•wakken omdat zU zwak zijn t<
miskennen! En die wraakroepende zonde
wordt helaas, niet eens. maar dikwijls,
tegenover de bedienden gepleegd
De bedienden-groep, als groep. Is een
der meest sociaal- en economlsch-zwak-
ken. Het waarom hiervan bespreken we
nu niet, het felt ls zeker. En daarom ls
practlsch dc bediende nagenoeg rechte
loos. Dat blUkt vooral uit het lelt. dat
hem zoo menigmaal, zonder redelijke
motieven, maar om onbenulligheden,
ontslag wordt gegeven, en dat hU mach
teloos staat tegen die onbillijkheid of
dat onrecht, waardoor htj aan ellende
en wanhoop wordt overgeleverd.
In een der rapporten, die mU ter hand
werden gesteld, lees lk dat een bediende
van 28 Jaar, met elf dienstjaren en het
kolossaal salaris van 50 gulden pet
maand. zUn ontslag kreeg, omdat hij tn
November J.L geklaagd heeft over de ver
warming. want dit klagen was een groote
„brutaliteit"! Maar leder gezond den
kend mensch zal zeggen, dat zoo'n ont
slag een afschuwelijke onbillijkheid ls,
temeer als hU dan ln het getuigschrift
van den ontslagene leest, dat hij zUn
functie als kantoorbediende steeds ijve
rig. eerlijk en kundig heeft waargeno
men I Uit een enkel geval mag men geen
conclusie trekken. Maar zoo zijn er zeer
vele gevallen.
Is het geen vrij algemeen feit, dat de
doorsnee bediende niet durft dc recla
meeren tegen menig ding, dat hij als
onrecht voelt, omdat hU weet dat hij
zwak ls en daarom rechteloos en dat
daarom een bescheiden reclameeren als
een ontslag-verdienende brutaliteit kan
gelden?"
mannen van de Haagsche Post voor
komt. (Een gezelschap waarbij de Heili
ge Vader zeer zeker ook niet thuis
hoort).
Het resultaat Is ln meer dan één op
zicht belangwekkend, hoe betrekkelijk
waardeloos een dergelijke „stemming"
ook ls, zegt de „Volkskrant"
De Haagsche Post ls een orgaan dat
er trotsch op gaat zijn lezers te recr
ren uit 't z-g denkende deel der natie.
Hiermee zijn bedoeld ontwikkelde mei
schen die geact mogen worden er ee
zelfstandig oordeel op na te houden.
Bijzonder vleiend voor de Haagsche
Post en haar lezers ls het daarom niet
dat het overgroote deel der inzenders
klakkeloos die figuren die op het oogen-
bllk weliswaar bijzonder op den
grond treden, maar van wie de geschie
denis zal uitmaken of zU de kwalificatie
„groot" Inderdaad verdienen, op de eer
ste plaats hebben gezet.
De schijn kan dikwijls verblinden,
maar dat „denkende" menschen het
rumoer en dc gr .tspraak der dictators
voor werkelijke grootheid aanzien, geeft
toch te denken. Een werkelijk groot
staatsman als de Brltscbe premlci
Chamberlain bijvoorbeeld, de man
die de Europeesche politiek van hel
oogenbUk feitelijk beheerscht ver
dient ongetwijfeld de plaats die ln hel
Haagsche Post plebisciet ls toegekend
Edefa. wiens VolkcnbondspoUtlek
slechts mislukkingen kende.
waar blijven de geleerden, de
schrijvers, musici, ln het algemeen de
groote geesten? LeerrUk, maar bescha
mend tevens ls het resultaat van deze
prijsvraag, die aantoont dat het publiek,
de grootheid afmeet naar d!c ééne maat
staf waarvan elke handige reclame
agent hei geheim kent.
Een prysvraag.
De Haagsche Post, 't neutraal-liberale
weekblad heeft onder zijn lezers een
prijsvraag uitgeschreven, luidende: Wie
zijn dc tien grootste mannen?
Het resultaat was. dat Roosevelt met
een fllnken voorsprong op Mussolini
nummer één werd. terwijl de Duce op
zijn beurt Hitler een flink stuk achter
zich liet- Vierde werd Anthony Eden en
de vijfde plaats werd bezet door Stal In
Als pikante btlzonderheld teekent dc
Haagsche Post hierbij aan, dat het er
voor de bezetting van de tiende en Iaat-
stt plaats bijzonder gespannen heeft.
Candldaten hiervoor waren Oandhi en I
de Paus, maar Gandhi wist met gering
verschil te winnen, zoodat de H Vader
niet op de lijst van den tien grootste'
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Langestr. 68 to. Krommestr. - Telt!. IU geluk te
DIVERSE
OPBERGMAPPEN
dagen later huwde hU de Jonge Geor
gische vrouw Nadja Alzluewa.
De woning van Stalin ln het Kremlin
bestaat niet uit een simpele kamer met
een bureau zooals men ln Sovjet-
Rusland graag vertelt maar uit elf
luxueus Ingerichte kamers, zooals tedere
diplomaat, die Stalln bezocht, kan me-
dedeelen. Meestal echter bevindt hij zich
In de kanselarij, dJe om veiligheidsrede
nen nogal eens van plaats
HIJ Is als de dood zoo benauwd
vergiftiging. Nooit eet hy spijzen, die
vrienden van hem meebrengen of hem
aanbieden. Zijn eten komt uit de ge-
meenschappeiyke keuken van het Krem-
n moet uit de gemeenschappelijke
pot geschept worden, terwyi de koks
It denzelfden schotel moeten eten.
Niets ls zoo moeilijk als toegang te
krijgen tot Stalln, als men niet ultge-
igd Is. Lenln had als ïyfwacht twee
batalllons goed betaalde Chlneezen.
Stalln heeft dezelfde UJfgarde verjaagd
lam Kozakken, die hy na enkele
weken reeds wr.ntrouwde en die hy door
Slbcriérs liet vervangen. Ook deze be
vielen hem niet, en nu nam hU 3000
Oeorglèrs In dienst. Deze menschen
worden goed betaald, uitmuntend gevoed
i hun bloedverwanten ln Georgië wor-
sn met geschenken overladen.
Stalln weet, dat hy niet door alle
Russen bemind wordt, en dat hy lelis
let alle partyen vertrouwen kan.
Zoo leeft de roode tyran, rusteloos
:hter de steenen muren, ver van zyn
volk.
De eenzame
het Kremlin.
Stalin ls afkomstig uit Georgië, waar
hy ln Tlflis voor Pope studeerde. Toen
de wereldoorlog uitbrak, had hy reeds
een naam onder de revolutionnalren.
Zyn geboo'rtenaam ls Jozef DsoegasJ-
wlll, maar later noemde hy zich Stalln.
om aan te dulden dat hy zoo hard wilde
worden als staal. In Moskou was i
bang voor zyn heftige debatten.
Lcnin zou hem graag genoeg
of ter dood veroordeeld hebben, maar
r den moed niet toe. Na
Lenln kreeg Stalln het Alge-
de party ln han-
hierdoor kreeg hy zooveel vol
machten. dat hy zyn medewerkers kon
voorbystreven. Rond dezen tyd publi
ceerde de weduwe van Lenln, KroepskaJa,
van haar echtgenoot. Maar
Stalln was het daarmee niet eens. Hy
elschte van haar dat zy de publicatie
zou staken. Hierop publiceerde Kroeps
kaJa een brief van Lenln, waarin om.
stond: Ik moet het afraden, kame
raad Stalln ln myn plaats te benoemen,
als lk cr niet meer ben. Hy ls onver-,
blddciyk, onhoffeiyk, ongeduldig, onlo
gisch en heeft geen andere gedachte
de macht te komen
Stalln lachte, toen hy dezen brief ge-
zich zag liggen
KroepskaJa zeggen, dat zy hem binnen
de geheele correspondentie
Lenln moest overhandigen.
dit verzoek geen gevolg
wordt gegeven, zoo schreef hy sar
castisch, - dan ls er vyf minuten na
afloop der drie bepaalde uren geen
weduwe van Lenln meer."
Dc brieven kwamen, Stalln wierp ze
i het vuur.
Het huisclyk leven van den
dictator.
Eerst was Stalln gehuwd met een ge-
one arbeidster, die hem twee kinderen
schonk. Deze vrouw bleef hem trouw
terzyde staan, toé., hy vervolgd werd.
redde hem tweemaal 't leven. Een
maal algemeen party-secretaris gewor
den betaalde hy vyf roebel aan het
echtscheidingsbureau en liet haar weten,
dat hun huweiyk ontbonden was, Acht
DE DERDE KNOOP.
löoosiere»warief» «o hennnenng i
gelofte oen in kuisctttneid te leven.
al« alleen de verp'lchBng M
Or echigenoote- er n
H-er behagen mai
behagen. Het offer w
Jeugd, dat de UooWeroeBen
En men toon,, ilatnfct alet spraken ran
W of den wcnach oen naar öe we-
Sï1,un£„!liï!2üDLin**r buide
aia de Jongelieden komen; worden ie ook
oud en sterven se Mimen de kloostermuren.
En het geheim tot dt( wonderbaar geluk
«•ondetbare blijdschap? Dot ligt In
het koord met de drte knoopen: Jk bedoel la,
de vrijwillige vervulling, der drie geloften
ran armoede. KfaoormamheM en «n verheid. J
We blijven achter.
Ik denaan de liefde van den lijden
den God menschons voorbeeld. ZUn
voetstappen toch moeten wy drukken!
HU staat voor ZUn verrader, en
noemt hem vriend.
Hy komt san Petrus voorbij, die hem
drie keer verloochendeen ziet hem
aan met Innige medelUdende liefde
Heel den nacht wordt HU bespot en
verguisd en over ZUn lippen komt geen
verwijt
HU wordt verwoed gegecseld tot ster- 1
vena toe. en klaagt niet.
Als de wreede haat tot het uiterste la
gegaan en Hy op het punt siaat afge
marteld den geest te geven, Mdt HU:
Vader vergeef het hun. want ze weten
rat ze doen.
ZUn voet- i
0UD^
iDe Uefde Is
stappen moeten wij drukken.
Wat biurt onze 'lefde toch ver ten
Als iemand ons aovrfcndeUjs bejegent
lang niet altyd zoo bedoeld! we
ten wij geen vriendelijk woord meer te
spreken
Als iemand ons niet wil erkennen
vaak in onze vermeende waardigheid
wijkt alle erkenning onzerzijds We wtt-
Als iemand ons beleedlgt of ltchteUJk
durft bespotten, kunnen niet zwijgend
verdragen maar worden Mtter en soms
En Jaren kan het duren voor we van
harte weten te vergeven
Ja oov Uefde blijft wei ver achter 1
Toch l< de Hefde, de tweed», de diepe
en de hooge Uefde, tot den evenmenseh
het kenmerk van ons Christen-zUn.
We winnen de mllltoenen. die ziel. van
Christus hebben afgekeerd, nooit terug
voor Hem. als wy, die naar Cnristus ge
teerd zUn Hem niet liefhebben ln den
-venmensen, gelijk HU zeil hen heeft
liefgehad.
Jezus stort toch ln ons den moed om
U te volgen ln Uw Uefde!
„ZOO IEMAND"
ls een uitdrukking die men
vaak ten onrechte gebruikt,
sr iets nieuws onder de zon
ls en men den „Urheber" van dat nieuws
wil karakterlseeren. Dit ls nu weer een
van die klelnburgeriyke naarheden,
wanneer men meent elkaar zoo erg goed
Iets ls ook al ls dit nóg
zoo goed dat dreigt het rustig voort
kabbelende beekje van ons dagelyksche
leventje te verstoren danJa dan
Dan pogen we een stroomversnelUng
te voorkomen door ons blind te staren
op dengene die de roering bracht. We
kyken niet naar zaken, doch naar per
sonen. En dat ls verkeerd.
Het is nu eenmaal bet gevolg der erf
zonde. dat we allen zonder uitzon
dering! verre van volmaakt zyn. Er
Is altyd iets op Iemand aan te merken.
En wanneer nu zoo een onvolmaakte
mensoh een goede gedachte krijgt en
deze uit, dan m».l hy volgens de
vox popuU eerst maar eens naar zich
zelf kyken.
En wanneer we ons houden aan dit
parool en we zitten lang genoeg naar
onszelf te turen, dan komen wy niet
verder, ons maatschappelyk leven
vervalt tot het leven van een Begyn-
hof....
Ook in het organlsatleieven ondervin
den we de gevolgen van deze moeiUjIt-
held.
Hoe vaak hoort men niet vooral ln
de Jaarverslagen van den secretaris
de wenscheiykheld van een grooter, een
groeiend ledental. En dan worden de
mogelijkheden overwogen, hoe dat le
dental op te voeren.
Dat ls een moeilijke kwestie, want er
ls nu eenmaal een groote categorie, die
men .niet krijgt", menschen die zich om
allerlei redenen afzydlg houden. Bezwa
ren van flnanciëelen aard. zeker, maar
ook bezwaren tegen het principieel ge
organiseerd zUn,
In onze organisaties krijgen we ze
niet. Waarom? Omdat wy niet tot hen
gaan en niet voldoende contact met hen
houden. Omdat w{, (en lk zeg dit op ge
vaar af direct 'n paar zware straatkeien
naar myn hoofd te krijgen) nog niet
voldoende doordrongen zyn van den
waren geest der christeUJke broederlief
de, omdat wy ons nog niet voldoende
bewust zUn van onze taak als leken
apostelen en nog te veel offeren aan het
menscheiyk opzicht.
Hoevelen onzer leiders beschouwen
onze organisaties nog te veel als een
beweging, als een bond van brave men
schen, een organisatie uitsluitend
voor menschen, die steeds beleefd «n
naar de vergaderingen komen.
Gebeurt nog te veel, dat over „zó6
land" het veto wordt uitgespro
ken, omdat zUn vrouw dit of zUn broer
dat ls. Hoevelen denken niet, dat de
aanneming van zoo Iemand, die door
popuil' onder de deugnieten
gerangschikt wordt, een smet werpt op
de vereenlging, dat ze de andere leden
compromitteert.
Ook de Farizeeërs verweten O. L. Heer,
dat HU predikte tot de heidenen van
O, lk weet het wel, het la zeer moel-
ïyk op sommigen vat te krijgen. Wa*
zoudt ge wel zeggen van een mission*-
let alle middelen zou aanwen
toegang te krijgen tot on ge
naakbaren? Ware apostelgeest kent ech-
ir geen grenzen.
Dan nog: hoe wordt „zoo Iemand"
i ons midden ontvangen? Laten we
eerlijk bekennen, als 't ons gelukt ls na
isschien maanden, geduldig
hem triomfanteUJk mee te
krijgen naar onze vergaderingwordt
hy dan door vele leden niet ontvangen
s een hond ln een sj el kegelen? Hoe
tl hy zich daaf op zUn gemak voelenl
Het verwondert ons dan tenslotte toch
nog, dat we hem een volgende maal
terugzien 1
Waarlijk, wanneer wU meer doordron-
:n waren van den christeiyken geest
in naastenliefde die de heidenen ln de
eerste eeuwen deed zeggen: „Ziet hoe zy
elkander liefhebben," dan zou 't er we!
beetje anders uitzien,
dan zouden wy zelfs een heldere
gedachte van een „gebrandmerkte", die
elgeniyk eerst naar zichzelf moet kyken.
WIJNEN EN GEDISTILLEERD
D'ARNHEMSCHE POORT
ou wel om lachen",
vervolgde de Ambtenaar die het eftect van
zijn woorden met cemge verwondering ont-
aexte, „maar wat zou cr anders van onze
wetgeving overblijven? Ik elsch twee gulden
DE GENTLEMAN-DRINKER.
vervolging wegens i
Zijn jasje zat om
Boheomschon zigeuner,
sprak een Nederlandsen dialect.
leden als het harlntje
paiualon ondervond bedenkelijk de aantrek
kingskracht van de aarde. Zijn raven zwarte
lokjes Krulden op boven zyn vettige das,
ïecsidag van Sint Jons, stadspairoon
Amersfoort, moge hem wellicht aanlei
ding zijn geweest de bloemetjes bulten te
zetten, in ieder geval werd hU op 23 April
Kleinen Koppel aangetrotlen. onbe-
rijdcn Een politte-
door hem
houdt; cn lk loop d
je uji neot uitgegoten, met
had je nog meer in Je zak gehouden. Want
se zeggen dat Je een stevige drinker bent".
„Ze kunnen wel zoo veul zeggen!"
„Twaalf gulden of zes dagen".
STAKERS MANIEREN?
Een Eemnesser had een steen gegooid naar
een rijdende autobus op den Soestdyker-
straatweg.
•Bat dee ik maar zoo uit.
.jLieineooenj", vulde de kantonrechter
aan. „Je houdt er rare liefhebberijen op na
Van de autobus werden drie ruiten vernield.
driemaal vijftien
Ik elach 15 gulden of 18 dagen.
De Kantonrechter veroordeelde tot 13 gul
oen ot 6 dagen, na te hebben opgemerkt
dat lit hoela drama wel zyn oorsprong zou
hebben gevonden m hat feit. dat dc inzit
tenden van de bus wel wilden gaan werken
en de verdachte deze werkwilligen het leven
zuur wilde maken.
EEN REMMEN-HISTORIE.
Als Je stamgast bent van de perstribune op
het kantongerecht, dan ken Je zoo langza
merhand de meeat Bekende s troopers, de
nutosloopere die nooit een hekje rondom hun
oud roest verzameling zetten, en dan
menschen uit Bunschoten, wier kinderen
kortere lusschenp
nr. F. e
Hij maakt
uitzondering, dat hy
aat en als verdachte voor
den kantonrechter verschijnt.
eer als verdediger en
dachte was zyn zoon, maar die had nat
lijk gedacht: .Laat pa de zaak maar
knappen, als er boeten vallen Is hy i
Dus kwam pa en vertelde dat zoonlief
den Utrechtschenstraatweg had gereden
een motorfiets. Nu werd hem Ineens een
vlaggetje voor zijn neus gedraald: „Slop
pen!" Zoon had gestopt, maar volgens het
oordeel van den rijksveldwachter, die het
vlaggetje hanteerde, niet vlug genoeg. Hij
(de rijksveldwachter) stond daar om paple
ren te controleeren. maar hij maakte mei
een van dc gelegenheid gebruik om zoon'3
remmen te onderzoeken en toen bleek dat
de handrem absoluut niet werkte. Gevo
En nu pleitte mr. F. ten gunste van t
zoon op grond van het feit. dat hetgéon
het proces-verbaal stond geen strafbaar I
was. Er stond nl. dat er gereden was n
een ondeugdeiyke rem, en. aldus mr. F., n
gens ls bij de wet verboden om met e
ondeugdelijke rem te rijden. Er ls bepaald
dat men twee goed-werl
hebben, hoeveel kapotte
it hij er hier bij wenschte te zetten
ast die kapotte rem geen andere deug
delijke rem aanwezig was. Dat verdachte
met deze rem zou hebben geremd werd i
mr. F. met kracht ontkend. Ook ha 1 hy
krachtiger kunnen remmen: dat had
echter niet gedaan wijl hU daar heel geen
redenen voor aanwezig zag. En bovendien
stond die rijksveldwachter daar om papleren
en niet om remmen te controleercn.
„Als een veldwachter ziet dat iemand
ondeugdelijke remmen rijdt, mag hij
slechts, maar móét hy zoo Iemand daar
bekeuren, ook al houdt hy hem om een
heel andere reden aan", was het bescheid.
„f6 of 3 dagen."
„Kijk eens." zei toen de advocaat, di
rechtschapen maar ook een zuinig vader
bleek te zyn, „als zoo'n dagvaarding bf'
thuis komi. dan kijk lk eerst wat erop
en dan vraag Ik mezelf af; .14 zoo'n
het waard dat lk er vijf gulden voo
taal?"
„Uw a
„Tenslotte betaal Ik het toch.
„En loen zei ik tot mezelf dat
was en nog ben om daar f 6 voor te geven.
Toen deed de kantonrechter Iets. wat hl;
altijd doet ais er een erg welbespraakt ver
dertiger aan het woord ls geweest:
spraak over acht dagen."
.Ult-
IITSPRAKEN.
D. voor 't onvoorzichtig 'n portier ope-
Eisoh f 6 of 3 dagen. Uitspraak f 4 of
3. V. H„ handelaa
3 dagen. Uitspraak t 3.50
spraak f 8.80 of 3 dagen
v.d. L. voor 't rijden op verboden t
Eisch en uitspraak f 4 of 3 dagen.
7. K. voor 't aanrijden van Ti flets
f 20 of 10 dagen. Uitspraak f 20 of
H. H. rc
zonder vergunning in 1 bezit zijn van 'n
Elach 2 X f 30 of
18 dagen hechtenis met verbeurdverklaring
van dc machine en vernietiging van de eie
ren. Uitspraak 3 x f 16 of 8 dagen.
agen. Uitspraak f 6 of 8 dagen,
v. O., handelaar te Stouten burg voor
't rijden met niet brandende lampen. Elsch
f 6 of 4 dagen. Uitspraak f 5 of 2 dagen.
O. v. D„ autoslooper te Soest voor ft
eren op verboden terrein. Elsch f 1 of
3 dagen. Uitspraak f 1 of 1 da».
D. voor 't rijden op verboden terrein.
Elsch f 3 of 2 dagen. Uitspraak f 1 of 1 dag.
v. O. Ie Amsterdam voor 't rijden zon
der rijbew ijs. Elsch I 3 of 2 dagen. Uitspraak
f 2 of 1 dag.
J. K. kantoorbediende te Amersfoort
't rijden zonder bel. zonder achterlicht
rijden met z'n drieën naast elkaar.
3 x f 3 of 1 dag. Uitspraak 3 x f 1 of
Eisch f 2 of 1 dag. Uitspraak f 1 of 1 dag.
loopen op verboden grond.
Eisch t 3 ot 2 dagen. Uitspraak f 3 of 1 dag.
ien meL 'n steen op 'n
Of 15 dagen. Uitspraak
Tgunning.
autobus. Eisch f
f 12 of 6 dagen.
G. B. voor vei
3 of 3 dagen. Uitspraak f 1.
J. S. K. koopman te Woudenberg voor 'l
rijden op 'n zoodanige manier dat hij de
veiligheid van t verkeer in gevaar bracht.
Eisch en uitspraak f 4 of 2 dagen.
H. L. T. voor rijden zonder achterlicht
Eisch f 3 of l dag
3. B. R. voor 't rijden op verboden terrein.
Eisch f 2 of 1 dag. Uitspraak f 1 or 1 dag.
O. H. v. O. voor ft rijden op n flets U»
staat van dronkenschap. Elsch l 20 of 10 da
gen. Uitspraak f 12 of 6 dagen.