De Eembode GODLOOSHEID Het verschijnsel der Godloosheid in onze wereld F. A. T U L P OU KATHOLICISME EN FILM M' 52«e JAARGANG NUMMER 10 Ungéfrzcht n. Tal. ai ültgzvg N.V. Uitgeven WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE tfOQR BAARN EO. ZATERDAG 4 JUNI 193ê II lo de késtehjka bUlage. of elder. alléénateand. of op bepaalde plaat*. minsten. toesla* Vow tig. voorw. de gedrukt tertet. Bewtjsno. 5 et. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS Lsnge.tr. SS to. Kromme.tr. - Teler. OM DIVERSE OPBERGMAPPIN "n Katholiek, en eigenlijk niet alleen 'n Katholiek, maar elk Ood-geloovlge ln onsen tijd, voelt en beseft, dat t heengaat naar wat a' zoo dikwijl. In uitzicht ls gesteld door menschen, die de teekenen van den tijd verstaan kunnen. We komen hoe langer hoe dichter bi) 't tijdstip, dat de wereld gaat verdeeld worden !n twee kam pen. 't kamp der Ood-loozen en t kamp der Ood-geloovlgen. VOOR enkele maanden hebben de Bisschoppen van Nederland 't zelfs dringend noodlg gevonden h'in geloo- vlgen te wijzen op de gevaren, die er zUn. ZU hebben t zich els 'n plicht ge rekend te waarschuwen tegen het groeiend atheïsme. Wanneer zl) dat doen, en zdó doen, als In den brief van 10 September 1936, dan ls dat gevaar en zijn de verschijnselen, die zij slgnilee- ren, niet denkbeeldig, maar reëel, be- angstlgei.u-reeel. Daar komt nog bU, dat lu de laatste )aren ai de Paus van Rc_ie zelf her haaldelijk en met heel veel nadruk zich richt tot al de kinderen der Moederkerk: „Dat we ons teweer zullen stellen te gen den aldoor wanenden Invloed van godloosheid en heldendom, die de we reld met ondergang bedreigt" Zoo'n pauselijk woord mogen we ge rust wegen, en 't volle pond geven. Want als 1 oud-christelijk adagium waa ,-Roma locuta. causa flnlta, waar Rome gesproken heeft, daar Is fzaak slecht." dan kunnen we er vast op i nen, dat Rome met zijne woorden ook zeer voorzichtig zal zijn. j=HET ATHEÏSME GROEIT ,,'n Grogp menseken JU practüch Iggft alsof er gttn God-Wetgever is, zal er heel zeker toe komen alle zedelijke waarden opzjj te zetten. Daarmee is practistk voor 'n grof materialisme Je dear opengezet en zal de mensek in zyn levensuiting al ,heel gauw tot 't dier afzakken. Maar onze moderne tijd staat voor 'n nog gevaar- lijker verschijnsel: 't Ge organiseerde, theoreti- 't Ongeloof beeft lntussrhen, ondanks het vreemde ervan, altijd z'n kans gehad. In het Interessantste bock van heel de wereldlitteratuur, de Bijbel, wordl ongeloof al gesignaleerd. „De dwaas zegt z'n hart: daar Is geen Ood" (Ps.1 e vinden ln datzelfde Boek ook de halen over 'n zondvloed, over Sodoma Gomorrha, over Babel Dat lijkt den mensch Ingeboren, 't ontkennen wat het meest voor de hand ligt. leder geval moest Ood erbuiten gebon den worden. Want ln dien tijd kwam die ziekelijke trots op 't ongeloovlg zUn en werj 't stigma van echte wetenschap 't nlet-gelooven ln Ood. Zoo was "t op t einde van de achttiende eeuw. De Fransche revolutie mokert 't beeld van Ood weg uit Parijs. In plaats daarvan komt aeel teekenend de „godin der rede". Zoo gaat 't godlooshelu-ver- achljnse' verder ln de wereld en bereikt izen tijd zUn schrikbarend hoogte punt. O, T. i, slaat het défilé der pantserwagens gade. De groeiende godloosheid wordt catastrophe voor onze wereld. Dat kort samengevat de inhoud van de vi schillende waarschuwingen, die de Paus van Rome en al de Bisschoppen geheel de wereld geven. Duizenden ln onzen tijd rekene met het geloof aan Ood. Daar ls "n haai tegen de Gods-Idee gekomen, 'n Vreemde haat! Want hoe kun Je Iets haten, waar van Je 1 bestaan niet aar.neemt? Toch staat en groeit er *n mllliocnenleger gebalde vuisten tegen Ood. Beter gezegd misschien tegen de Gods-ldée. die In dt menschen leeft. De uitgesproken god- looze van onzen tijd ziet ln eiken ge- loovlgen mensch niet alleen zooaü vroeger 'n domper, Iemand, die hope loos achter ls, maar 'n vijand. Iem-nd die moet verdwijnen of zijn dwaze Idee opgeven. Die haat tegen het Gods geloof wordt •n ontzettend gevaar voor onze samen leving. Dat woord „ontzettend" ls ook weer niet overdreven of misplaatst, maar Is inderdaad maar al te werkelijk. In zijn brief „Carltate Chrlstl" schreef onze Paus deze zwaarwegende woorden: De vraag voor of tegen God is be slissend voor het lot van de heele menschbeld. Zij geldt voor de politiek, voor tie economische vragen, voor de zedel »:r, voor de wetenschap, voor de kunst, voor den senaat, voor de samen leving en voor het hulsgezin." 't Is nog eens niet aan te nemen, dat ernstige menschen, die T» zeer groote verantwoordelijkheid te dragen hebben, ln deze zouden overdrijven. Alleen al de positie, die de leiders van de Katholieke Kerk Innemen ln 't maatschapoelljk leven, waarborgt t i woorden. Bovendien, Heken, ls de zending gegeven taak. die zl) v gende reden om na waarschuwing te luisteren den niet zonder meer naas te leggen, zooals 't, Jammer en erg ge noeg. wel gebeurt. HET ATHEÏSME GROEIT. Bovendien, 't atheïsme organiseert dch. Dat .is t bedenkelijke, nieuwe schijnsel van onzen modernen tijd. Het ongeloof ls uit de gevoelssfeer gekomen en wordt min of meer wetenschappelijk genomen, 't Heeft bij velen opgehouden onverschilligheid te zijn, en ls bloedige ernst geworden, uitgewerkt steem, dat zijn plaats naast andere systemen opelscht en selfs "t alleen-aan vaardbare wil worden. 't Ongeloof, vreemd 1» dat, heeft lr onzs wereld altUd kans gehad. Vreemd! Want zooals we later zullen sten - geeft Juist t geloof aan Ood de meest eenvoudige en all oen-aanvaardbare ver klaring van de dingen en de verschijn selen. 't Is voor ml) persoonlijk altijd raadsel, dat Iemand, die weet. wa' bij voorbeeld H menschen-oog, of *n bloem blaadje, of neem wat u wil, ls, dat zot iemand toch nog t bestaan van 'n on- elndlg-vernuftlg en on»lndlg-machtlg wezen kan ulUchakelen. Als hij t ten minste aandurft, -n verklaring te zoeken voor die verschijnselen. leefden, alsof er geen Ood was. Zooals er tegenwoordig ook duizenden zijn, die •t zoo doen. Practlsche atheïsten zouden we die menschen kunnen noemen. Dat verschijnsel ls op zich zelf al erg genoeg. Want als de menschbeld gaat leven, alsof er geen God ls, dan Is 't met de kostbaarste goederen van die menseh- heid binnenkort gedaan, 'n Oroep men schen, die practisch leeft, alsof er geen Ood-Wetgever is, sal er heel zeker toe komen alle zedelijke waarder opzij te zetten. Daarmee ls practtsch voor 'n grof materialisme de deur opengezet, en zal de mensch in zijn levensuiting al heel gauw tot 't dier afzakken. AAR onze moderne tijd staat voor Ti nog gevaarlijker verschijnsel, 't Georganiseerde, theoretische atheïsme. 't Theoretische atheïsme vond spo radisch zijn aanhangers, al eeuwen geleden ln Indië. Toen daar sommige denkers zich losmaakten van de popu laire, mythologische beschouwingen over 't ontstaan van de dingen, en toch de oortaak van de verschijnselen met hun verstand wilden achterhalen, kwamen tot de ontkenning van 't Gods-bestao »n ze tegelijk 'n vaag panthe i dat alles god ls). In lateren tijd, bU de 3rieken, deed zich ongeveer hetzelfde proces voor. De Orleksche my thologie was zoo'n bizert combinatie onaannemelijkheden, dat 'n serieus end mensch zich op den duur daar- nlet tevreden kon stellen, air het probleem van 't waarom dei dti 'n antwoord vroeg. De Romeinen hielden met taal conservatisme vast tradities, die "t geloof tot 'n dwaasheid maakten. Katho- n-Ood- hun ernstige huh woor film, uitsluitend werden gezien als twee grootmachten, gedoemd vijanden te zijn ente blijven. Een dergelijke opvatting kan tenslotte alleen door ben tot dogma worden ge proclameerd, die niet weten wat film wat katholicisme ls. In de herhaaldelijk geciteerde, maar nog te weinig gelezen en bestudeerde encycliek de moreele verheffing *n opvoe dende zending der film" staat te lezen: de bioscopen moeten dienstbaar gemaakt worden aan de Christelijke Ideeën. Een ouverdacht getuigenis van Rome. dat tot taak heeft met waakzame zorg Iedere afdwaling van het katholicisme te voor komen. Katholicisme moet de film aan vaarden. het is de eenlg Juiste opvatting, door den Paus zelf voorgestaan. Ter ver duidelijking het volgende. Katholicisme ls een levenshouding, zich opelscht zeer merkwaar dige kwaliteiten. Het beroept er zich op eenlge houding te zijn die Juist ls. omdat het de houding ls door Ood zelf gewild. Alles wordt aanvaard wat mei e houding te vereenigen ls. Te allen tijde heeft het katholi cisme de voortbrengselen van men- schelljke scheppingskracht weten U waardeeren en dienstbaar te maken aan haar eigen doelde mensch dich ter te brengen tot Ood. Krachtens haar universalisme kan het katho licisme dan rok de film aanvaarden. Het behoeft geen betoog dat hier alleen sprake kan zijn van de goede film. Wat we onder goede film hebben te ;rstaan ls voor enkele jaren op eec film-congres te München aldus gefor muleerd: de film, die een fatsoenlijke ontspanning en Idem lezing bevat, terwijl grondslag er -en christelijke. kan, een katholieke levens beschouwing aan ten grondslag ligt. De specifiek katholiek-religieuze film geenszins uitgesloten, maar kan alleen als een uitzonderlijke top-praestatle worden voortgebracht. Veel ervaring ls er niet noodlg om te constateeren dat er van niets dan goede films, In bovenbedoelden zin, nog lang geen sprake ls. Daarom ls er hier een taak te vervullen, die aanspraak maakt op den eeretltel apostolaat. Immers de film moet dienstbaar gemaakt worden aan het katholicisme. Het ls de weg, die door den Paus aan de Katholieke Actie wordt gewezen. I 'er gedaan moet worden ls dui delijk. Er zal invloed moeten uitgeoefend worden op belde groepen, zoowel op e film maken als op hen die de film gaan zien. kwam, stelde 't zich tusschen 't dwaze polytheïsme (veelgodendom) en 't prac tlsche en hier en daar theoretische heïsme. 't Christendom leerde op de rste plaats aan de volkeren tol kwam, weer 't geloof aan den éénen Ood. BUna zestl n eeuwen long heef: dat geduurd. De „cultuurwereld" geloofde ln persoonlijken Ood. Geloofd met vanzelfsprekendheid, die geen twijfel toeliet. Zoodat. wanneer iemand ooit ln 't openbaar zich anders ultspra.'., hij gek en gevaarlijk werd verklaard. VOOR FI|N GEBAK ,HUIZE BERN O" UTRECHTSCHEWEG 53 TEL. 2370 ernstige concurrentie, de neu- >m het maar zoo gunstig moge- te drukken productie aan gedaan, geen sprake ls. Het „roomsche* kapitaal zal het voorloopig tegen de mllliarden-maatschappljen niet kunnen opnemen. Tegenover de plsn. 4000 films van-die zijde kunnen hoogstens enkele producten van katholieke zijde gesteld «heel anders echter staat het r vraag: ls er lets te bereiken door middel van het film-publiek? Aangezien feite een handelsartikel ls, zal ln zekere msto de vraag het aanbod kunnen beheerschen. Als de filmtoe- het betere willen dan zullen de films beter worden. tor alles ls daarom noodlg aaneen sluiting van alle katholieken, om hel elgentljdsche middel de film dienstbaar maken aan het katholicisme. WIJNEN EN GEDISTILLEERD Ö'ARNHEMSCHE POORT Als een storm. Ondanks vervolging Het met toestemming van de blsschopv pen uitgegeven maandblad ..Christus'! dat een overzicht geeft van het kathol lleke leven en werken, constateert, dap ondanks de uitzonderingswetgeving en het Ingrijpen van burgerlijke en mili taire autoriteiten ln vele deelen der re publiek een belangrijke versterking van de activiteit van de geestelijkheid en de leeken kan worden waargenomen In bepaalde deelen van het land leeft weliswaar de vervolging nog sporadisch op. Maar men kan constateeren. dat de geloovigen ondanks alle verboden 1: geloof steeds meer openlijk belijden beoefenen. Kerken en scholen worden weer hersteld en ln vele steden hadden groote katholieken-demonstraties plaats. OogeobllkkeMfk togen st aan En de eerste greep op het voi 3000 aanhangers. Krachtig en sn Mn winnen. Want de Benige Geest dreef de apostelen voort. Volg mi eens door de eeuwen heen Evangelieverkondiging. Oe zult zien, dat ze nooit rust. Ze kent geen stilstaan. Wordt se teruggedrongen, se herovert weer; wordt nieuw land ontdekt ook daar plant te den standaard van Jeaua. Op het eerste Pinksterfeest kwam de Heilige Oeest over de apostelen en leer lingen, en bekwaamde hen tot onver moeide IJveraars voor bet Evangelie. De macht van den Heiligen Geart hlljft als een stonn gaan over de wereld. In alle landen wekt Zijn kracht jaar lijks honderden jongemannen ea Jonge- meisjes om zich voor bet leven in dienst te stellen van het Evangelie. Niet om te ontvangen bieden talenten en krachten, maar om U te offeren, uit liefdedrang tot hun Heer en Mees1 Zaligmaker. Ook nu nog, na Jaarlijks honderden Jongemannen voor den Bisschop om van hom de priester wijding te ontvangen. En bijna alle zee booten voeren priesters en broeders en ïusters overallen in dienst Orooten Koning, om Zijn Rijk alt te jrelden, ZUn BlUde Boodschap te b gen. ZUn genadegaven uit te deelen. En de bezieling tot dat levenswerk schenkt hun de Heilige Oeest. n storm komt ln bun Wel. en jaagt TWEE CITATEN Vandaag voor een week werd te Breda een vergadering gehouden van de Fede ratie van bonden en centrales van RJC Gemeenteraadsleden ln Nederland. Een hoofdartikel ln de ütr. Crt. noem de deze vergadering allerbelangrijkst. Deze kwalificatie wordt nader toegelicht ln het volgende citaat: „Er komen onderwerpen aan dg orde, waarbU onze g-meentelijke ver tegenwoordigers herhaaldelUk be trokken worden, en waarbij de katho lieken onder hen hun standpunt ln verband met hun beginsel klaar en duldeUJk moeten weten te bepalen. Onder dit opzicht is t een waar col lege, dat aan de georganiseerde R.K. Raadsleden gaat gegeven worden." Met belangstelling heb lk uitgezien sar het verslag van deze vergadering, omdat er, meen lk, nog wel eens zeker teer punt aan de orde zou kunnen komen dat de Amersfoortsche gemoederen be- het punt natuurbaden. Zoowel 1 als uitspraken daarover heb .'E geheel gemist. Wel hield mr. C. Ch. A. van Haren, secretaris der Federatie, een Inleiding over de taak der burgerlUk» overheid en de bescherming der open bare zeden, de taak der gemeente ln dl* opzicht, welke inleiding een welkoms aanleiding zou zUn geweest de question brülante aan de orde te stellen. Even wel herinner lk mU een daarmee ver want vraagstuk, waarover we ln „De Eembode" al meerdere malen lazen: ge mengd zwemmen. WU lazen, hoe een al demonstratlef-princlpieele houding verovering. Nee, nee! De vrucht van het Ckat dom ls nog niet gebroken. De Heilige Geest blijft «retain 1 zielen. Bn lot het einde der tijden mtüea dfi boodschappen van het Evangelie blljve» over de wereld. e het in a Raad hadden wel eens de mogeUJk- held tot medezeggenschap zou kunnen afsnUden. En wat lees lk ln het verslag de Otr. Crt. naar aanleiding van de vTagen, daar gesteld volgend op de In leiding van mr. v. Haren? Ik citeer al eer: Inmiddels brachten verschillende opmerkingen verschülen van meening aan het Ucht en bleek uit tal van plaatselUke voorbeelden, dat de plaat- selijke omstandigheden uit den aard der zaak overal anders kunnen zUn. In het bUzonder ging de aandacht uit naar het zwemmen en het dan sen, temeer nu de inleider een twee tal vragen van raadsleden omtrent deze vraagstukken aan de vergade ring ter beantwoording voorlegde. Zoo zal men wat het zwemmen be treft ln gemeenten woor de Katho lieken ln de meerderheid zijn, besll.e moeten vasthouden aan een verbod van gemengd zwemmen. In andere gemeenten, waar dit niet het geval ls, zal men dit gemengd zwemmen vaak moeten aanvaard'n om grooter kwaad te kunnen keeren. Ook ln deze gemeenten zal mjn veel nut Kct g: eens uitdrukken werd de menschhetd van kind volwassen mensch. Die volwas senheid bestond hierin, dat de mensch hetd meende haar eigen wegen te kun nen gaan, zonder zich te laten lelden door Gods openbaring. De Invloed van de Kerk met haar leerend gezag wordt uitgeschakeld. De menschheid maakt zich vrij, autonoom. Zal zelf de dingen zoeken te verklaren. Toen ls de mensch heid haar eigen weg gegaan. Waar tot nog toe Oods Openbaring gold als Cs basis van heel 't leven ln al zijn uitingen, daar konden voortaan 't menschelljk Intellect en de menschelljke wil alleen norm en beginsel zUn. Nu ls 't "n door de ervaring bewezen feit, dat 't oude Latljnsche spreekwoord: „errare huma- num est, dwalen ls menschelljk' heel groote waarde ls. Als 'n mensch op zichzelf begint, los van alles, zelf op gaat, dan komen we tot de gekste HET ONVERTOGEN WOORD uniform prijkte Een volgens den Jachtopziener bekendwachtend om ln volgende zaken als getui- strooper uit Hilversum was bij verstek ver-gen op te treden. Toen de veroordeelde deze oordceld tot twee boetenf 30 voor bet loo- bank passeerde, gromde hij een woord, pen op verboden grond en f30 voor het - stroopen. Tegen dit vonnis was hij ln verzet gekomen. Het ging er niet zoozeer om, of de be schuldiging onjuist was. want de man gaf toe dat hij op verboden grond schadelijk wild had opgespoord en bemachtigd. ..Maar waar moet Ik het geld voor de kinderen,'' zei de man.'die klaarblij kelijk van steun lééft, „Stelen mag ik toen het bleek, dat ande. woord hadden verstaan: „Agent, wilt u even procesverbaal gaan opmaken?" Inmiddels was de strooper al aangcl 0 den stoep voor het kantongerecht Tweeden Kerstdag had de strooper met een compagnon een fret achter konijnen aangezet. De jachtopziener verklaarde, hoe hij den fret uit bet hol zag komen en boe de verdachte m weer ln een zak stopte toen hij het konijn te pakken had. „Van de fret ln de zak hejje niet gezien!" zei de strooper. „want dat was op 1S0 Meter o het OM. K ulmtt gul ch werd 15 niet mee eens zijn. t arm. laat 'm nou zijn gang i verdachte bleek wekelijks me den te worden gesteund. De gulden of 16 dagen voor het toopei boden grond en t 35 of 10 dagen vangen van wild. ..Dus Is het 35 gulden geworden?" vroeg de man. „Neen. samen Is bet 40 gulden' de de kantonrechter. De man. die toen bemerkte d zijn heele verzet geen cent was opgeschoten, ging wotdend de deur uit. Daarbij Daar kwam echter niets van, want hij w netjes mee naar blnnn genomen ichten, tot z'n verbalisant getuigd I ln de zaak waa r deze eigenlijk voor was gekomen. Toen dit achter den rug n er 'n auto en de strooper ging onder gelelde van de politie Het gaai er nu maar om: wie werd doe ld met de schilderachtige kwalificatie die we reeds omschreven De ambtenaar? De ge heele getoogde schare? De uniformen op di getuigenbank? De verdorven maatschappij?. Het is Jammer dat de man zich zoo 11e gaan Maar we konden ons Indenken dat bi zUn omstandigheden zich der wanhooi nabU ii BIJNA ACHTER SLOT EN GRENDEL. n knaap die ln de pltchtlg zou zijn "".i man kan hem bij "t visschen onmo gelijk missen." zei de vrouw. „Hel Is te gek dat die Jongen nou al uit sschen gaat!" zei de kantonrechter, die «Iets verstaan had van .acht Jaaren leende dat de leeftijd was bedoeld. De «uw bedoelde er echter de Jaren mee die - knaap al op de schoolbanken bad gezeten „Dit ls al de tweede herhaling." merkte et O.M. op. en nu kan ik geen geldboete leer etschen. Eén dag hechtenis." De moeder wist niet andere dan met 1» uithaaltje te zeggen: „O", welk geluld weer- ir de kantonrechter nam in aanmerking dat de rapporten overigens gunstig luidden hij veroordeelde tot 4 gulden of 3 dagen. KIPPEN EN CREOUNE. !en Voorthulzer kippenhouder had 5 kip- i in voorraad die Hekten vertoonden en trom een gevaar opleverden voor de volks- gezondheid. De ve vermakelijk misverstand deed zich voor, !T informeerde hoe dat ar per saldo bleek dan dat de kippen hals werden gebracht en dat er creollne over uit werd gestort. Maar de keurmeester vond ze veel te Jes geslacht en de kantonrechter was he mee eens. dat Je zoolcts niet doet. als Je creolineplannen rondloopt. „Maar de keurmeester heelt oen voor deel tegen me," zei de verdachte. „Die Gelderland en Noord-Holland zijn heel „Die kijken dan zeker niet n en." meende de kantonrechte! is, wordt het tijd dat ze kippen ging verkoopen aan de Trouwens Je zou wel gek moeten ]e met zag dat se met gescblkt wi „U profiteert van de gekheid e dat zUn? gen omzette in eer herhaling. I dagen. Degenen, die in de gelegenheid w het Lustrumcongres van R. K. Gemeenteraadsleden te Breda te wonen, hebben kunnen ervaren, de samenkomst zeer nuttig heeft gewerkt. Op verschillend gebied, de be scherming der openbare zeden betref fende, zijn de congressisten voorgelicht door de prae-adviseurs, konden zij ook hun nut doen met de opmerkingen, die MJ de discussies los kwamen en met de practlsche voorbeelden, die door burgemeesters en gemeenteraadsleden verschillende gemeenten uit ons land werden gesteld. Duidelijk kwam bU de besprekingen weer paar voren, dat katholieke gemeenteraadsleden prin cipieel van geen wijken mogen weten, dat zij bij de practlsche toepas singen rekening zullen te houden heb ben met plaatselijke omstandigheden en blzondere factoren. Dat die plaatselijke omstandigheden zoo sterk uiteen kunnen loopen, bleek uit de talrijke voorbeelden, die werden gesteld. Daarom ls het begrijpelijk, dat vele der vraagstukken niet generaal kun nen worden bezien, maar plaatselijk moeten worden bekeken. Zoo werd wat het gemengd zwemmen betreft opge merkt. dat het voor de R. K. raadsleden zaak ls. om ln gemeenten waar een verbodsbepaling te dien aanzien kans van slagen heeft, te trachten die ver bodsbepaling ook ln de verordening op genomen te krijgen In gemeenten waar een dergelijke bepaling evenwel geen kans maakt ls het echter niet altijd de juiste weg om met groot gebaar tegen te stemmen. Hier kan een andere hou ding vaak veei meer succes opleveren. Inmiddels kan niet alles met gemeen telijke verordeningen worden gekeerd en daarom werd er vanuit de vergade ring ook op aangedrongen om den Mi nister te verzoeken om ln het algemeen ten opzichte van het bad- en strand wegen strengere maatregelen te nemen, Hel standpunt van ,De Eembode" vond hier een volledige bevestiging in de conclusie der Federatie. Dez. conclusie moge voor de toekomst eenlge richting geven bij het bepalen f 36 of 101 v-"i een standpunt door onze fractie, 1 ook door leder lid ervan alzonderüjk. i afga-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1