DE KERK
DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Succes of mislukking?
Epistel en Evangelie
We slaan voor hel feil, dat
negentienhonderd jaar geleden
een Mensch op deze wereld leef
de, die beweerde en bewees, dat
Hij meer dan mensch, dal Hij
de Zoon van God was.
Die Godmensch bracht aan
deze wereld groote, schoone
idealen. Voordat Hij kwam had
God telkens geprobeerd door
Zijne bijzondere gezanten die
wij Profeten noemen althans
een gedeelte van de mrschheid
recht te houden.
Die Profeten de missie-
predikanten van het Oude Ver
bond hadden het Joodsche
volk duidelijk genoeg gezegd,
wat God met de menschen vóór
had, en hoe Hij zich een men-
schen-leven dacht.
Zooals het altijd ging, en zoo
als 't wel altijd gaan zal, waren
er menschen, die luisterden en
leefden naar die Gods-uitspra
ken, en er waren er, die zich er
absoluut niets van aantrokken.
Het is voor een mensch on
mogelijk uit te maken hoeveel
procent luistert en doet, en hoe
veel procent niet.
Een mensch, die beweert, dat
de meerderheid van 't mensch-
dom niet luistert, kan gelijk
hebben. Een mensch, die het
tegendeel beweert, kan ook ge-
lijk hebben.
Wie zal zeggen wat er roert
en leeft in het Inwendige van
een menschen-hart. Het is ge
makkelijker zei Augustinus
indertijd al de hoofdharen
van een mensch te tellen, dan
de geheimen van een menschen-
hart.
In de volheid der tijden heeft
God Zijn grootsten Profeet ge
zonden, zijn eigen Zoon. Hij
bracht aan de wereld nieuwe
idealen. Niet dat Hij het oude
afschafte. Wat eenmaal was
en ideaal is, dat blijft voor alle
eeuwen waar, een ideaal.
Maar Hij vervolmaakte alles.
Hij gaf het nog veel duidelijker,
dan 't tot nog toe gegeven was.
Zijn taak beperkte zich tot
drie jaren en tot een heel klein
landje op de breede aarde. Toen
Hij zou weggaan, gaf Hij aan
Zijn Kerk de opdracht, die
idealen aan heel de wereld te
preeken.
„Zooals de Vader Mij gezon
den heeft," zei Hij tot zijn Apos-
ten, „zoo zend Ik u. Preekt het
Evangelie aan ieder schepsel."
Haar taak vervuld.
De Kerk heeft met al het
enthousiasme, dat zij van haar
Stichter meekreeg, haar taak
vervuld. Ze deed dat onder al
lermoeilijkste omstandigheden,
ondanks hardnekkige tegenwer
king. Het moeilijkste voor haar
was, dat de idealen, die zij
bracht, ioa vgr builen en mq
hoog boven de aspiraties
de menschheid gingen.
Zooals het altijd ging. ging 't
ook hier. Ideaal en werkelijk
heid dekken elkander bijna
nooit.
Heeft Christus dat geweten';
Heel zeker. Zoomin als Hij ooit
beloofde, dat zijn zichtbare
plaatsbekleeders heiligen zouden
zijn, zoomin heeft Hij beloofd,
dat de leden van zijn „Mystiek
Lichaam", de kinderen Gods, de
burgers van zijn nieuwe Rijk,
vlekkeloos en volmaakt zouden
wezen. Integendeel. Hij heeft
de toekomst van zijn Kerk ge-
teekend.
De parabels, die wonder-
schoone uitbeeldingen van het
nieuwe Godsrijk, geven de wer
kelijkheid. En die werkelijk
heid is; „Wijze en dwaze maag
den", „Tarwe en onkruid",
„Goede en slechte visschen".
Ideaal zou de Kerk altijd
de onbevlekte Bruid van Chris
tus zijn. Maar dat ideaal zou op
deze wereld nooit ten volle be
reikt worden. Dat was al in het
allereerste begin. Heeft Chris
tus aan die twaalf menschen,
die alle intimiteit met Hem
deelden, niet de tragische vraag
gesteld: „Heb Ik u niet alle
twaalf uilverkoren? En toch,
één van u is een duivel."
Zoo zou het zijn. Zooals de
Zoon van God uit Maria de
Maagd een Lichaam aannam,
dat alles kon ondergaan, wat 'n
menschen-lichaam maar onder
gaan kan: ontroering, dorst,
moeheid, pijn en leed, zóó ook
het „Mystieke Lichaam". Zoo
min echter als Christus minder
goddelijk was, toen Hij op het
kruis in zijn wonden hing te
•sterven, zoomin is de Kerk, zijn
„Mystiek Lichaam", minder
goddelijk, wanneer dat „Mys
tieke Lichaam" wonden draagt
van zonden en schandalen.
Door die zonden wordt de in
wendige heiligheid van de Kerk
nopit aangetast. Zij blijft heilig,
omdat ze bezield is en blijft door
den heiligen Geest.
Ze blijft heilig, goddelijk, zoo
als Christus goddelijk bleef,
toen Hij, na een doodsnood van
drie lange uren, het „consum-
matum est" uitriep over de
wereld.
Dit is 'n waarheid, die vooral
onzen tijd heel stevig moet
worden vastgehouden.
Omdat er slechte Katholieken
zijn, daarom is onze Kerk, is het
Katholicisme niet slecht. Die
.slechte Katholieken" zijn im
mers niet slecht, omdat ze Ka
tholiek zijn. Ze zijn slecht, om
dat ze niet voor honderd procent
zijn, wat ze zijn.
Als het Ideaal eens verwerke
lijkt werdl Laat welke aanhan
ger van welk „lsine" ook maar
eens komen en beweren en
wijzen, dat de leer van i
Kerk niet alles heeft, wat van
onze samenleving een ideale ge
meenschap kan maken. We kun
nen zelfs nog verder gaan. Al de
goede dingen, die we vinden in
de diverse richtingen en stroo-
iningen. die er ooit waren, en nu
zijn, al die goede dingen vinden
we bij ons; maar dan veel dieper
en veel sterker gefundeerd.
Als anderen rechtvaardigheid
en broederzin proclameeren,
dan doet de Kerk dal al negen
tien-honderd jaar, steunend op
Christus' leer, die eiken Chris-
ten-mensch stempelt tot broeder
en zuster van Gods Zoon en
daardoor tot broers en zusters
onder eikaar.
Als, anderen spreken van ge
meenschapszin en ideale samen
werking, dan doet de Kerk dat
al negentien eeuwen, omdat ze
alle gedoopten in de heilige een
heid van 't „Mystieke Lichaam"
bij elkaar brengt en houdt.
Welk ideaal ook werd en
wordt voorgesteld en nage
streefd, als het wezenlijk een
ideaal is, aat zijn oorsprong
heeft in de beleving var. de orde,
door God gesteld, dan vinden we
dat ideale streven in Gods Kerk,
dieper dan waar ter wereld ook.
Maar ook altijd zal 't blijven,
dat ideaal en werkelijkheid el
kaar niet dekken. Altijd zal het
gebeuren, dat er tarwe en
kruid op den éénen akker
groeien. Eigen kinderen zullen
het roepen tegen de eigen Moe
derkerk: „Kruisig haar".
En toch zal ze nooit sterven.
Bezield door den heiligen Geest,
het princiep van haar leven en
van haar heiligheid, zal ze altijd
de macht hebben, om zich tel
kens te „reformeeren".
Dat ze dit kan*— ze heeft dit
bewezen in de geschiedenis der
eeuwen dat ze 't kan, ondanks
de zwakte van haar kinderen, is
weer een bewijs voor haar god
delijkheid. Het sterkste bewijs
voor de goddelijkheid der Moe
derkerk lijkt me juist het feit,
dat zelfs de groote tekortkomin
gen vah haar eigen kinderen,
zelfs van een of anderen leider,
haar niet stuk hebben kunnen
maken.
Als de Kerk zuiver mensche-
lijk was, dan was het al lang
met haar gedaan geweest. Dat
zij nu, na negentien eeuwen,
voor eiken mensch de groote
idealen, die Christus bracht,
weer kan hooghouden, is een
bewijs voor haai boven-men-
schelijkheid.
Een Moederkerk, die alleen
maar uit heiligen mag bestaan,
zou ook geen plaat* nebben in
haar moederschoot voor gewone
doorsnee-menschen
Maar dan «u dje Meerkerk
ook niet voor heel de wereld en
niet voor elk schepsel, zooals
Christus 't toch feitelijk besteld
eu bestemd heeft. Dan was de
Blijde Boodschap alleen maar
voor een paar duizend uitver
korenen.
Als we op het oogenhlik in
onze kranten kunnen lezen, dal
bijvoorbeeld in Oostenrijk tien
duizenden officieel uit de Kerk
treden, dan is dut een feit, dal
heel erg te betreuren is. Maar
dan moet dit worden vastgehou
den. Dit feit is niet zoozeer be
treurenswaardig voor de Kerk.
die blijft toch, en die verandert
niet. Dit feit is betreurenswaar
dig voor die arme menschen
zélf. Het leven gaat toch ge
woon zijn gang.
En al die menschen schuiven,
seconde 11a seconde, dichter
naar de eeuwigheid.
En het eeuwigheidslol van
eiken mensch wordt nu eenmaal
bepaald door zijn houding tegen
over de Evangelie-idealcn van
Christus. Het is wel eenvoudig,
zich door een briefje huiten de
Kerk te stellen, of zich practiseh
van 't leven der Kerk niets meer
aan te trekken. Dat maakt zelfs
hel menschenleven in verschil
lende opzichten min of meer ge
makkelijk.
Maar die oude Latijuschr
spreuk heeft ook hier zijn door
slaand gewicht: „respice fincm",
let op het einde.
Het oude Christendom had
daarvoor een zinrijk, zwaar
wegend woord: „Hij kan God
niet lot Vader hebben, die de
Kerk niet tot Moeder heeft."
Als we dun voor onzen tijd de
vraag stellen: succes of misluk
king?" dan moeten we niet naar
het eigentijdse!) gebeuren zien.
„Alles stroomt", is de uitspraak
een ouden, Griekschen filo
soof. Het eigentijdsche wordt ge
schiedenis. Het einde beslist. En
het einde van alles is: de orde
door God gesteld.
Aan die orde is toch niets te
verwikken of te verwegen, Die
orde zelf wreekt zich op alle
orde-stoorders, en maakt alle
orde-belevers gelukkig.
In de orde, door God uitge
dacht hoort de kerk. Zij leert
juist de ordening. Zij helpt juist
de orde in stand houden. Zij kan
zelf nooit mislukken, omdat ze
goddelijke orde in zich draagt.
Wat mislukt, zijn zij, die zich
aan haar onttrekken. Die raket)
in wanorde. Zooals de ge
schiedenis bewijst. Zoo heeft
de Kerk altijd succes. Zooals
Christus succes had, ook toen
Hij in hoon en schande aan een
kruis stierf. Want dat was nog
niet het einde. Zijn einde was:
Verrijzenis, Hemelvaart, triom
fale eeuwigheid aan Gods rech
terhand. C. T.
I
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 4 JUNI 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
Nadruk pan de in dit blad
voorkomende Kerkberlch-
ulttreksels, ie verboden.
PINKSTERFEEST
Les uit de Handelingen der Apostelen
8. 1-11.
Toen de dag van liet Pinksterfeest was
aangebroken waren se allen op Mn
plaats bijeen
to plotseling kwam er een jerulsch uit
den hemel als van een herige windvlaag,
en ruide het heele huls waar ie verga
derd waren.
Vurige tongen verschenen hun. spreid
Allen werden vervuld van den Heiligen
Oeest. en begonnen verschillende talen
te spreken, naar gelang de Oeest hen liet
Nu vertoefden er te Jerusalem yod-
vreewnde Joden, uil alle volken onder
den hemel.
BU dat gerulech liepen de menschen
te hoop; *e stonden verwonderd, daar
Iedereen hen In sUn. elfen taal hoorde
stng. en leiden: Zie tUn allen, die daar
•preken, geen Oallleërs?
to hoe hoorden we se dan allen In
de eigen taal van ons geboorteland?
Parthen. Meden en Elamleten. bewo
ners van Mesopotamia. Judea en Cappa-
doclë. van Pontus en Azië, van Phryglë
en Pamphjrilë van Egypte en de streken
van LyWë bU Cyrene; Romeinse he kolo-
ta&l Gods groote werken verkondigen
EVANGELIE
Volgens den H. Joannes. (14, 22-31)
In dien tUd seide Jeeus tot Zijn 1«
lingcn: Zoo Iemand MU Uef heeft, xal hij
MUn woord onderhonden, dan aal MUn
Vader ook hem beminnen, en wU sullen
tot hem komen en ons verwijf MJ
Wie MU nietliefheeft, onderhoudt
mUn woorden niet; welnu, het vroor
ge hoort. Is niet het Mijne maar da
den Vader, die MU gezonden heeft.
Dit alles heb Ik U nog gesegd. terwijl
Ik nog bU u was.
Maar de Helper, de Heilige Oeest. dien
de Vader sal senden ln MUnen Naam. HU
sal u alles leeren en alles u ln herinne
ring brengen, wat Ik u heb gezegd.
Vrede laat Ik u na; MUn vrede geef Ik
u: niet rooals de wereld dien geeft, geef
Ik hem u Uw hart tU ontsteld noch be
vreesd
Ge hebt gehoord, dat Ik n relde; Ik ga
heen. maar Ik kom tot u terug
Zoo ge MU Hef hadt, aoudt ge u ver
heugen. dat Ik naar den Vader ga; want
de Vader ls grooter dan Ik.
to nu - eer het geschied Is heb Ik
het u gesegd; opdat ge moogt gekloven,
wanneer het u geschiedt.
Ik sal niet veel meer met u spreken,
want de vorst van de wereld Is op koout
Zeker. hU vermag niets legen MU:
maar de wereld moet weten, dat Ik den
Vader bemin; en dat Ik volbreng, wat de
Vader MU bevolen heeft.
Staat op: laten we heengaan.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41.
Pastoor: H. J. Hooyman
Mathlas Wlthoosstraat no. 31
Telefoon I1U
ZONDAG. Hoogfeest van Pinksteren.
HH Missen om 7 uur en half 9. Om 10
r plechUge Hoogmis. Te 6 uur plech-
a het Lof gele-
tlg i.
Van 4 uur tot en met
genheid om te biechten.
Maandag. 3de Pinksterdag, de H.H.
Missen als op Zondag: om 7 uur en half
9 en om 10 uur de Hoogmis.
Om fl uur Lof.
Dinsdag om 7 uur H. Familie
meisjes.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Qua
tertemperdagen, geboden vos'
onthoudlngsdagen.
Vrijdag om 7 uur Lof ter eere
H. Hart.
Zaterdr.* om 10 uur btechthoc
de meisjes, en om kwart voor 1:
hooenr voor de Jongens, die Z<
Juni tevens plechtige H. O
doen. Des nam. blechthooren v
PLECHTIGE H. COMMUNIE
ZONDAG 12 Juni plechtige H. Com
munie. De H H. Mftsen om 7 uur, 8 uur,
om 9 uur plechtig gezongen H. Mis.
waaraan voorafgaat de hernieuwing der
doopbeloften: om kwart voor elf een ge
lezen H. Mls-
Des namiddags om 5 uur Lof.
De geloovlgen worden verzocht onder
de H Mis van 9 uur en onder het Lof
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Theresla Maria d. v. Willem
Wisman en Mecheld van DUk. Mari-
nus Cornells g. van Johannes Paschedag
en Pctronella Wllhelmlna v. Barreveld.
Anthonle Wilhelmus Hermannua Oer-
trudls i van Henricus Johannes Klomp
en Maria Cornelia Bernardlna Hooglugt
Wllhelmlna Octavla d. van Theodoras
Antonlus Joannes Jaspers Focka en Hu-
bertlna Joseflna Coonen- Antonlus
Hendrikus z van Lam bert us Wilhelmus
Vries en Johanna Maria v. Schalk
iwd: Leonardus v. Gelder en Jo
anna Hendrika Wcnsink.
Ondertrouwd: Petrus Stephanus vd.
Deyssel en Maria Christina v. BogerUen
wijk
JONGE WACHT.
Maandag. 7 uur: Don Bavogroep.
Dinsdag. 7 uur: 3t. Benedlctus- en Anlo-
nlusgroep.
Woensdag. 7 uur: 2 groepen adapt ran ten.
ar: St. Jozef en St. The-
Woensdag. 8.30 u
MAANDELIJKSCHF
RECOLLECTIE.
Maandagavond kwart over acht ln de
Kerk van St. Franc. Xav. MaandelUk
sche Recollectie voor allen, die *9
Amersfoort of elders retraite hebb a
gehouden. De deelname aan die recul-
lccUe wordt door ons dringend aange-
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
van Pinksteren.
"if®" te *30' 8- 915 en te 10.80
plechtige Hoogmis. Collecte voor de ar
men. Na de Hoogmis gen. absolutie voor
de leden van de Sde Orde aan St. Fran-
clscua van A&slsië. De hulimoedera. die
deze week giften hebben verzameld
onse eigen koloniale missles. wo.„_..
verzocht de zakjes gesloten te deponee-
ren ln het offerblok voor ln de kerk
de communiebank. Ook zU, die geen s
Je hebben ontvangen en toch gaarne I.
wenschen bU te dragen, kunnen hun of
fertje daar In storten, van 4—8 en na
het Lof tot 7.80 gelegenheid om te biech
ten. Te 8 uur plechtig lof met Rozen
hoedje en Akte van Eerherstel. Collecte
voor de vereengling van de Eeuwigduren
de Aanbidding en van het Liefdewerk
-oor arme kerken.
Maandag 2e Pinksterdag, dag
>tle 't Is de ultdrukkelUke wensch der
kerkelUke overheid dat de geloovlgen
dag de H. Mis bUwonen. Te 8
net rozenhoedje. Te 8.15 Recollet
oefening voor allen, die te Amersfoort
of elders retraite hebben gehouden.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zUr
Quartertrmperdagen, d l. geboden vas-
"-tn- en onthoudlngsdagen.
Vrijdag te 8 uur de H. Mis voor de le-
sn van de Eeuwigdurende Aanbidding
1 voor het Liefdewerk voor Arme Ker-
ketn. Te 11.45 gelegenheid om te biech
ten voor de meisjes van de 5de. 6e en 7e
schoolklasse. Te 7 uur Lot met Roeen
hoedje en Akte van ToewUdlng aan het
H. Hart
Zaterdagmiddag van 3.30—9 80 gelegen-
eld om te biechten. Te 7 uur Lof met
Rozenhoedje ter eere van O. L. Vrouw
AltUddurenden BUstand.
Uit de parochie-registers:
Het H.H. Doopsel hebben ontvangen.
Henrica Adrians Maria, dochter van
Adrlanus Henricus Jacobus v. Barlingen
en Henrica Joha. Qeertrulda de Winter.
Margaretha Maria, dochter van Chris-
tlaan Hendricus van der Linden en
Martha Maria van der Linden.
ln den kerkelUken ondertrouw opge
nomen: Josephus Johannes Feiten.
en Gerarda, Maria Noteboom.' IJs
brand Pleter Kee en Dorothea Wllhel
mlna Bosboom. Bern ar dus HUlebran-
dus Kroon en Theodora Helena Lom an.
Het H. Sacrament des huwelUks heb
ben ontvangen: Wilhelm Klerks en Jo
ta Wllhelmlna Kornderwal.
THERESIA-K INDEK WERK.
M-andag <2den Pinksterdag) g
sdag 7 Juni: buitenavond van de Ag-
nesgroep. Caecuiagroep en Pnillpettogroep
\llen om 6 uur MJ ,-St. Aechten". Zorg er
oor. dat gij allen er keurig ultalet!
leder Lierdeslerretje zegt het DIJ haai
igen kransje even door.
Dinsdag 7 Juni: Margaretha-Sinclalrgroep
□onderdag 9 Juni: van 4
Woensdag van 8SO—8.00 t
groep en van 8.OO-9.SO uur. Nenettegroep.
Donderdag van 6-30-8.00 uur: Udwlna-
groep en van 7.30-8.00 uur: Beroadettagroep.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Dinsdag 5 uur: Bcrnadettegroep; D
ag 7.30 uur: Lldwlnagroep.
Woensdag 8 uur: St. Thereslagroep.
vrijdag. 7.80 uur: Vergadering K J.
JONGE WERKMAN.
Dinsdag 6.16 uur. groen front.
Dinsdag 8 uur gezongen H. Antonlug-
Donderdag om 7 uur Lof.
Vrijdag te kwart na 4 komen de n
Jes ter voorbereiding van de 5e, 8e a
klas. Avond» 7 uur Lof.
Zaterdag blechthooren hi 4—
Woensdag, Vrijdag en Z
tertemperdagen, geboden vi
houdlngadagen.
Uil de parochie-registers:
Overleden, voorzien van de bh 8a-
Berg 6n der" 8terrenden: Johannes
Huwelijksafkondigingen: H Johannes
Bernard us Josephus Wandelen en Ma
la Catharina v. Doom.
Gehuwd: Marlnus Johannes van r
inden 1™