De Eembode
EENHEID
F. A.TULP
'N GOEIE VROUW
52ste JAARGANG NUMMER II
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
langegracht 28. Tel 214 AMERSFOORT
Postcheque- en Gironummer 44354
OorTespondentle-adres Beun: Kerfcstx. 30
Advertentie-«dr*s r. Bsaro: Nleuwstreat 18.
Uitgave N.V. Uitgevers MIJ. NeerUndle.
ZATERDAG 11 JtfNI 1938
WAARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.U.
t Lijkt er wel op, ol ze 't afgesproken
hebben om altijd 't zelfde te doen en al
tijd 't zelfde te denken.
De bekende Professor Harnack, nog
niet zoo heel lang gestorven, heeft voor
*n tijd 'n eigenaardig boekje gevonden,
dat als titel heeft: .Dldaché, de leer
der twaalf Apostelen". Als Je dat boekje
leest, zou le kunnen denken, dat het
ongeveer uit onzen tijd ls. Harnack heeft
dat boekje thuis gewezen In den tijd
ongeveer 't Jaar honderd. Tuzschen
Jaar honderd en het Jaar negentlen-
honderd-acht-en-derttg ligt nog al
wat, liggen ong al ldeeën-verschulvin
gen en verandering onder de menschen.
En toch die eenheid. Hoe komt t toch,
dat er onder menschen 200*11 eenheld
in-denken kan blijven? Negentienhon
derd Jaren lang! In andere dingen ls
dat toch niet zoo. Integendeel daar
andert het eiken dag.
'n Woord van Augustlnue-
Augustlnus, de groote bekeerling, heeft
eens onder de vele blzondere woorden,
die hij schreef, ook "n zeer bizonder
woord met betrekking tot deze kwe
geschreven. Namelijk dit: „Wat de ziel
Is voor 't lichaam van den mensch, dat
ls de heilige Oeest voor 't Lichaam
Christus en dat ls de Kerk."
Dit woord geeft *n eigenaardige be
lichting van 't „geval", dat we hier be
spreken. De Kerk, de Roomsch-Katho-
lleke, ls niet 'n verzameling
schen. die zoo'n beetje
en hetzelfde doen en hetzelfde willen.
Neen. de Kerk ls 'n lichaam, levend door
'n ziel. en die ziel ls Gods Geest. De
Geest is 't bindend princiep van een
heid en van leven.
De heilige Geest ls zoo 't centrum van
onze eenheid. Door dien Geest ls onze
Kerk één, heilig, katholiek, apostolisch.
Een Is de Kerk, móét dc Kerk zijn.
Want alleen eenheid kan leven. De ver
schillende cellen van ChrlstusUchaam
kunnen voorbij gaan en sterven, zooals
de cellen, waaruit mUn
gebouwd. Ze doe» dat feitelijk ook.
Want eeuw na eeuw en zelfs dag na dag
en uur na uur sterven er cellen
ChrlstusUchaam. Maar zooals bij het
afsterven van cellen aan mijn lichaam
mijn ,Jk" blijft, zoo blijft t
Kerk.
Geen afspraak.
Die eenheid van 't „Ik" der Kerk
komt daarom niet tot stand, er. blijft
ook niet door 'n afspraak
êovuende leden; maar komt tot stand
ei: blijlt door de ziel zooals de eenheid
bliitt uoor 'n afspraak v„n dc cellen
maar door 't ordenend en vormend lc-
vens-prlnclcp ln mij. Dat is de verkla
ring van 't wonder, dat ondanks alles
Kerk nu al negentien eeuwen
bleven. Geen enkele andere „Kerk" bleef I
dat, kon éen blijven.
Dat ls 'n zeer bizonder en tegelijk
zeer triest verschijnsel ln dc gesrhlede-
n Stukje geschiedenis.
Toen ln de zestiende eeuw
'tnlet eens waren met de Kerk daar
waren Inderdaad verschillende dingen,
die nu juist niet verheffend genoemd
kunnen worden hebben ze iets zeer
doms gedaan.
Daar waren namelijk, zooals ln alle
Uiden, in dien tijd wel heel tlzonder. 'n
massa dingen onder de kinderen der
Kerk, die al te menschelljk waren. De
Kerk ls, zoonis we weten, iets Qod-
menschelUks Ze ls van Goddelijken oor
sprong, maar haar leden, haar klnde-
ien zijn menschen. En waar menschen
zijn, daa rzljn ook menschelljke dingen.
Zooals bU 'n mensch, die stoffelljk-
geeestelijk is. 'I stoffelijke dikwijls heel
brutaal naar voren komt. zoo kwam ln
de Kerk. die God-menschelijk ls, heel
dikwijls 't menschelljke heel brutaal
naar voren. God laat dit toe, omdat Hij
den mensch nu eenmaal vrij heeft ge
schapen. Als Hij 't toelaat, zal Hij, zoo
als bij alle kwaad, dat Hij toelaat, er
wel 't goede uit weten te trekken.
Er waren dus misbruiken ln Gods
Kerk- En er waren menschen, die 't met
die misbruiken niet eens waren. Dat
was hun goed recht. Ze hebben tegen
die misbruiken geprotesteerd. Dat was
ook hun goed recht. Wat hadden ze
nog meer kunnen doen? Ze hadden kun
nen probceren mee te helpen, die mis
bruiken uit te roeien. Bij zichzelf be
ginnend. en dan probeeren 't goede, 't
zuivere, 't echte mee te deelen aan an
deren- 't Zou niet de eerste keer geweest
zijn ln de Kerkgeschiedenis, dat dit we
zenlijk resultaten zou hebben opgele
verd. Ik denk hier aan den moeilijken,
verward'11 tijd. waarin Franciscus van
Asslsle leefde, die met zijn geest van
echt christendom zoo enorm veel goed
gedaan heelt aan Gods Kerk.
Maar wat deden nu die protesteeren-1
de menschen? We nemen aan, dat ze 't
goed bedoelden dat moeten we van
eiken mensch doen maar ze begin-
gen 'n groote fout- Ze maakten zich los
van de Kerk, waartoe ze tot dan to
hoorden. Ze maakten zich daardoor los
uit de eenheid, los van 't Lichaam en
daardoor loe van t leven. Wat sal t ge
volg zijn? Kap 'n arm van 'n menschen-
llchaam af. Wat zal er met die afgekap-
te arm gebeuren? Die zal uit elkaar val
len. In die arm werkt niet meer hel
princiep van de eenheid, 't princiep var
't leven. Zoo ls 't ook met die menscher
gegaan. Hadden ze geprobeerd, met het
lichaam der Kerk verbonden, do kwalen
en ziekten van 1 Lichaam te gen
dan had 't Iets kunnen worden,
hebben ze niet gedaan. Ze hebben
afgescheiden. Van dien tijd af t
hetds- en levensprinciep was Immers
voor hen weg begon 't ult-elkaar-
vallen. Vandaar, dat bij die menschen
nu al vier eeuwen lang die eenheid zoek
ls 't Proces van on-eenhetd zet zich hoe
langer hoe verder door. Ze hebben 'n
eigen „kerk" gewild, los van de ééne
Kerk. Die e'jen „kerk" ls versplinterd
1 uiteen-gevallen, Ja, ln hoeveel ande-
Dat is de tragiek van allen, die de
Moederkerk los laten. Dit ls te meer tra
gisch, omdat tot die afgescheidenen
zooveel goede edele menschen behooren
En 't wordt nog erger, wanneer die
menschen versplinterd en uiteengerukt
alle mogelijke menschelljke mee
ningen want de goddelijke eenheid
tegenover de ééne Moederkerk
wantrouwend, verachtend, soms hatend
oe te verklaren?
Is heel dit gebeuren te verklaren? Ja
>t op zekere hoogte. Hoe dan? Me dunkt
3 deze manier. Degenen, die de schel
ding en daardoor de versplintering be
gonnen zijn, hadden 't tegen 't al te
menschelljke in de Kerk. Hoe had dat
menschelljke opgelost kunnen en moe
gorden? Door weer 't goddelijke te
laten overheerschen.
Die protesteerenden hadden dus aan
't goddelijke ln de Kerk 'n zuivere kans
en geven. Maar wat hebben ze ge
daan? Ze hebben 't menschelljke door
't menschelljke willen verdrijven. Ze heb
ben hun eigen menschelljke Inzicht als
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
DIVERSE
OPBERGMAPPEN
maatstaf genomen. Ze braken niet alleen
't menschelljke ln de Kerk. ze bra-
met de goddelijke Kerk zelf. Daar-
braken ze met de goddelijke een
heid want die eenheid ls niet men
schelljk, menschelljke eenheid bestaal
niet negentien eeuwen. Daarmee braken
t goddelijk levensprinciep,
jrden die anderen niet meer"
door den heiligen Geest bljeengehou-
ls hun eenheid vaag en wan-
kel
Eenheid e
Katholiciteit.
Dit komt nog meer uit, wanneer
die andere karaktertrek van dc Kerk
bezien, haar katholiciteit-
Een van de eigenschappen van t leven
groei De ziel doordringt heel 't orga-
Isme. en streeft naar extensie.
God 't leven aan de twee eerste 1
schen had geschonken, was zijn wt
groeit aan en vermenigvuldigt u en ver
vult de aarde. Dat zit ook ln 't „leven'
de Kerk. Groei tan binnen uit. Op
eersten Pinksterdag dat ls wel "n
bijzonder symbool van de katholiciteit
der Kerk hoorden menschen vai
lerlel tong en taal de wonderen Gods
verkondigen uit de monden der Aposte-
ZU. de Kerk, en zij alleen, heeft de
geschiktheid, als t moet door 'n ta-
len-wonder om aan alle volkeren en
naties, zonder onderscheid van ras of
kleur de eene waarheid te brengen. El-
e andere „kerk" brengt de verdeeld-
eld, waarin ze zelf leeft In 't land-van
ver-zee zal de versplintering en 't ult-
m-vallen ook weer vanzelf beginnen.
Dat ls tragisch, maar 't ls niet te ont-
ennen en te ontkomen.
Mocht er nog eens 'n tijd van éénheid
omen. c. T.
'n Lot uit de loterij of 'n
niet voor je heelc
leven!
„Een goede vrouw, 'n gelukkig lot"
Zo"'n spreuk kan 'k niet verdraogen
Een „Zegen" nuum ik haor, die God
Graag schenkt aan wie r'um vraogen"
Werd dit versje van Pater v. Meurs
laar eens door ledereen begrepen!!
Waren alle vrouwen er eens diep van
doordrongen, dat zij als „goede vrou
wen" en alleen als goede vrouwen „een
gelukkig lot", zelfs een „zegen" zijn:
1 alle Jongemannen er maar eens
van overtuigd dat ze hun geluk voor
luter moeten vinden ln een goede vrouw
O. L. Heer cis een zegen graag
schenkt aan „wie r'um vraogen"!
Als dat goed werd ingezien, zou er
ieer voor gedaan worden, zou er echt
n gebeden worden!
Nou Ja. je hoort wel dikwijls dat 'n
meisje bidt om den waren Jacob, dat ze
el ls voor Sint Jozef of Gerardus.
Is dat eigenlijk niet meer om er
c krijgen dan om den goede le krlj -
genll
"iar verder: je hoort er zoo weinig
dat Jonge mannen zoo tusschen
de twintig en de dertig ernstig l
zitten oidden om van O. L. Heer dat
„gelukkig lot", dien „zegen" te verkrij
gen. Hoeveel Jongens laten zich inpal
men door den ulterlljken schijn, een
mooi gezichtje, een aardig kleedje, soms
zelfs door geraffineerd berekende ma
niertjes!
En dandan vergeten ze zoo dlk-
wllls om hun toekomst te bespreken
met O. L. Heer, oni te bidden voor 't
goede lot en den uitzonderlijken zegen 1!
Daarom zijn er zooveel huwelijken
jnder geluk, zooveel hulskamers vol
in ruzietooncelen, daarom zijn er zoo
veel ongelukkige kinderen te betreuren
m hun ongeschikte ouders.
Een goede vrouw, zegt Pater v. Meur»
niet alleen een gelukkig lot. maar een
Zegen van God. En zoo is het!
'en we er maar eerlijk voor uitko-
getrouwde mannen zullen het
onmiddellijk toegeven het zwakke ge
slacht ls het sterke verre de baas! Het
zwakke geslacht heeft het roer ln han-
1, deelt de lakens uit, en trekt aan
touwtjes! Trekken ze aan 't goede
touwtje, dan komt er Iets goeds; trek
ie aan het slechte touwtje, dan
komt er Iets slechts. De vrouw ls een
grootmacht ln 't leven: ten goede of ten
kwade: een engelbewaarder of een dui
vel vol verleiding.
Daarom ls het voor een Jongeman
m zoo'n groot gewicht tegen wie hij
aanloopt! En gerust mag hU bidden tel
kens opnieuw: van een slechte vrouw
irlos mij. Heer.
Een goede vrouw ls 'n zegen!
Vandaar dat cm heilige Paus eens
WIJNEN E|sl GEDISTILLEERD
D'ARNHEMSCHE POORT
„Geef me brave vrouwen en moe
ders. en Ik bekeer de wereld."
Daarom een goede raad aan onze Jon
gemannen: Bezint eer gU begint! En
bezint voor God en met God. Vraag
Hem ?n wonderen zegen dien hij
aan wie er om vragen.
Woensdagnacht ls de parochieherder v
Achteveld (bij Amersfoort), de Zeer-
Eerw. lieer O. Rentinck, geheel onver
wacht op 76-Jarigen leeftijd overleden.
Tegen half vier werd hij door benauwd
heid overvallen. Kapelaan van der Nap,
die direct gewekt werd, kon zijn pastoor
nog Juist het H. Oliesel toedienen, eenlge
oogenbllkken later gaf deze Ijverige
apostel den geest.
Tegen den morgen tegen half zeven
werd het rustige Achteveld opgeschrikt
door langdurig klokgelui, waardoor de
doodsmare ln de geheele omgeving spoe-
bekend werd.
Pastoor Rentinck was een blzondere
ruur, die ln de eerste plaats priester,
rder was. HIJ werd in 1882 te Abcoude
d. Vecht geboren - i werd Jé Augustus
88 door Monseigneur Snickers tot
priestei gewijd.
MEVROÜW DOCTOR!
Mevrouw Doctor heeft een Catechis
mus geschreven. En wel over het Duit-
sche Godsgeloof-
De volgende vragen geven een Indruk
van 't voorname gehalte van dit belang
rijk werk:
V. Wat ls Dultsch Godsgeloof?
A. Dultsch Godsgeloof ls een schep
ping van de Dultsche ziel, vertrou
wen op de openbaring Gods ln de
Dultsche ziel. beleving van de open
baring Gods ln de krachten van het
Dultsche voelen.
V Hoe openbaart God zich ln de
krachten van de Dultsche ziel?
A. De Dultscher ziet God voor alles ln
eigen wilskracht, die hem trotsch,
rechtop, zijn eigen weg doet gaan.
Aarzeling en lafheid zijn hem
vreemd. Hij ls bewust van den God
in zijn eigen Innerlijk. Meer dan
woorden en gebeden telt de daad.
V Wat Is de minimum eisch van het
Dultsche Godsgeloof?
A. De minimum elsch van het Dultsche
Godsgeloof ls het geloof aan t Dult
sche volk. aan zijn kracht en zijn
be teekenis.
V. Wat ls de leerstellige grondslag van
het Dultsche Godsgeloof?
A. De leerstellige grondslag van het
Dultsche Godsgeloof ls het Dultsche
Godsbesef zooals dat ln godsdlenst-
phllosophlsche werken van mevi
Doctor Mathllde Ludendorff ls
gedrukt-
Men zou van Mevrouw Doctor
wachten, dat ze wijzer was: zelfs al
ze dan ook Mathllde LudendorffI
IN VERGETELHEID
De moderne heidenen hebben beproefd
„het Evangelie van 't Kruis" in verge
telheid te brengen.
De leer over de noodzakelijkheid van
offer en genade, moet onder het pulnl
Daarop weder de afgodsbeelden van Ju
piter en Mercurlus en Venus, d.l. van de
uitsluitende staatsbemoeiing, van 't ka
pitalisme en van de onzedelijkheid en ge-
Velen^ toch belijden een christendom.
Het moderne hulsgezin heeft het Kruis
verloren.
Het Kruis past niet meer ln de moder-
t hulskamer.
Geldzucht, hoogmoed. IJdelheid, zin
nelijkheid. gemakzucht, zijn daar thuis
't Ls de verheerlijking der zeven hoofd-
Mnar het christelijk gezin bouwt op
de zelfverloochening.
De idee van den christclljken hulsva
;r ls: werken van den vroegen morgen
at den laten avond uit christenplicht.
De idee van de christelijke moeder ls:
xorgen voor anderen.
De Idee van de christelijke zoon en
dochter ls: eerbied, liefde, gehoorzaam
heid, eerst vader en moeder, dan wij.
Deze Idee van de zelfverloochening
«erft uit ln het moderne hulsgezin.
Vandaar ontwijd huwelijksleven en
weekelljke, karakterlooze opvoeding.
En daarom gaat zoo'n hulsgezin ten
gronde.
Slechts het Kruis en zijn prediking van
de zelfverloochening en onbaatzuchtig
heid kan het stervende hulsgezin redden
PASTOOR G. REN
TINCK t
De parochieherder van
Achteveld op 76-ja-
rigen Leeftijd
ontslapen
Van deze 50 Jaren van priesterschap
ls hij bijna 25 jiar de onvermoeide her
der van de 8' Jozef-parochie geweest,
die In alles, maar dan ook ln alles met
zijn parochianen meeleefde.
Toen hij ln 1014 te Achteveld kwam.
bestond daar een oud en onaanzienlijk
gesticht, en al spoedig vormde hU het
plan voor den bouw van een nieuw .Bt.
Jozef-huls". Langzamerhand ls dit plan
tot uitvoering gebracht, totdat ln 1028
de laatste uitbreiding het mogelijk
maakte, aan 100 ouden van dagen een
huiselijk onderdak te bezorgen. De Eerw.
Zusters zorgen ln „Huize 8t. Jozef"
het dt-s oudjes aan nlsts ontbreekt. In
dit gebouw ls tevens een naai- en brel-
school en ook de bewaarschool gevestigd.
De parochieschool, reed' door zijn
voorganger gesticht, werd door hem be
langrijk uitgebreid: ln 1026 kwam er een
lokaal bij en eenlge Jaren later weer
nieuwe leelrkalen.
was een kindervriend bij ultne-
hl) heeft dat herhaaldelijk
getoond, hU had een vaderlijke liefde ln
zijn hxrt voor de Jeugd, en h!J waz groot
ln zijn kinderlijken eenvoud n ln zijn
liefde tot zijn GoddelijkeMeester. Ge
heel ln overeenstemming met deze liefde
hebben de narochlanen hem bij slj' 4*-
Jartg priesterfeest een H. Hart-beeld aan
geboden, en dit monument, dat ln den
tuin van Huize ,J3t. Jozef" staat, zal
altijd een -prekende herinn-.lng b'.IJven
in dezen priester, die een open oog had
»r ane bek.ngen van zijn parochianen.
In 1928 heeft hU een afdeellng van het
Wlt-Gele Kruis opgericht en later een
afd. van den AB.T3. en van den Jonge-
Boeren Bond.
:n grootsch werk ls geweest de bouw
de nieuwe parochiekerk, noodig ge
worden door de onbruikbaarheid van de
oude kerk, welke geheel werd afgekeurd.
Het ls voor hem een groote voldoe
ning geweest, dat -lij de voltooiing dezer
nieuwe parochiekerk, een .-raad v
het geheele Amersfoortsche Dekenaat,
heeft mogen oeleven. In Juli 1933 werd
deze prachtige St. Jozef-kerk door den
toenmallgen Aartsbisschop, Mgr. Jansen,
plechtig geconsacreerd.
Een treffend voorbeeld van zijn open
>g voor alles, wat Achteveld betrof,
wel het feit dat zijn streven, om een
nieuw hulp-postkantoor ln deze gemeen-
te krijgen, «t succes bekroond
Zijn leven was: de vervulling van zijn
priesterlijke roeping. En zijn parochia
nen. die hem In hun gebeden blijven
gedenken, bewaren de her"-.neit g am
man. die voor hen ln elk opzicht
„herder" was, ln den war 11 zin van
VOOR FIIN GEBAK
„HUIZE BERNO"
UTRECHTSCHEWEG 53
TEL. 2370
OU*y
DE NIEUWE STKOOMING
Wanneer U denkt, dat Ik het ditmaal
hebben zal over „de katholieke Amers-
foorters van allen rang en stand" dan
Is u er heelemaal naast.
Neen, lk wil het hebben over de nléJ-
we strooming onder de Jeugd, waarvan
lk een symptoom vond ln de pas opge
richte club van longemenschcn die „weg"
Men heeft nX een „Fred Astalre-Ulr.-
ger Rogersclub" opgericht. En zooals lk
Km de agenda van de oprichtings
vergadering o.m. de volgende punten be-
m: tapdansen, vertellen van anec-
1 uit 't leven van belde film- eo
dansartlsten. enz. enz.
Dat opent wijde perspectieven. Ja.
waarom zouden we onze Uevellngs-fllm-
helden niet navolgen ln clubverband?
Wij zouden het ons zéér goed kunnen
voorstellen, dat een der stedelijke calé's
stamlokaal zou kunnen worden van
pljprookende heeren, dol op spinazie en
gekleed ln matrozenpakken de Pop-
de Sallormanclub. En dan zou een
r socletelten een knus zaaltje kun-
lnrulmen voor komieke oude dames
met knorrige buien: de Adèle Sandrock-
3. Vrienden van ongelijke lengte zou-
zich kunnen vereenigen tot Watt
Halfwattcluba, terwijl ztj. die nogal
verschil ln omvang vertoonen, een
organisatie zouden kunnen stichten on-
le namen van Stan Laurel eo OHvei
Hardy.
Gaat u zoo maar door
Het ls echter Jammer, dat zich de bo
es nog te weinig aan orde en dlscl-
lne storen gezien de vele ontijdig
itte luiers om zich te kunnen schik-
?n ln organisatorisch verband onder
=t vaan van de bekende fllmbaby Le-
>y (we vreezen Intussehen. dat dit wie-
geklnd al weer zoetjesaan ls verouderd).
meen echter, dat we ons dit gemis
laar niet al te zeer moeten aantrekken.
Want nietwaar hebben we dan
>k al niet de Baby Leroy-club. we heb-
'n in leder geval de Fred Astalre-Gln-
)r Hogersclub. En voor den beginne
ïsdat voldoende.
KANTONRECHTER
LANDELIJKE EENVOUD.
blozende buitenman verscheen voor
hei hekje om zich te verantwoorden voor
zeer simpel lelt: hij had gereden zon-
een bel op z"n flets. O ja, we geven ter
stond toe: wat doet die onder oeze
leen zaken A la Onnes van
Nijenrodc verschijnen. Hij prijkt hier dan
terwlllc van den aard van zijn over-
ajn curieuze verdediging.
hebben als
„Ja, ik kom er nooit n
n f 1.
i'n flets; die main
genoeg lawaai."
„Dit geldt niet." antwooiddc de Ambt
aar met 'n effen gezicht, „tenzij u er ei
g weer landwaarts met een
Een oud, glimlachend baasje uit Bunscho-
:n stapte naar het hekje. Hij zag er zóó
goedaardig uit ,dat wc hem tot niet dc ge
ringste overtreding in staat achtten.
Wat had hij misdreven?
„U hebt een gebouw opgericht!" verweet de
"antonrcchtcr hem. Maar het effect van
eze beschuldiging ging grootendeels verloren
oor dc nadere omschrijving van „het ge-
ouw": een schuurtje van 2 bij 3i M. Het
as een eigengotlmmcrd houten gevalletje
oor het opbergen van materialen.
„Het stond toch zoo achteraf." giunlacti-
het mannetje die meende dat Je dan
el zonder vergunning een schuurtje mocht
En aangezien hij
de vergunning be-
eisch van f 10 of 6 dagen door
—-.er teruggebracht tot eer ver-
5.— of 2 dagen.
STRIJDLUSTIGE
Twee Utrechtenaren, vader en zoon, traden
nader. Ze heetten precies hetzelfde en tot
duidelijk onderscheid had de eene Sr en
andere Jr. achter z'n naam.
Ze hadden door Socsterberg gereden met
in auto met aanhangwagen. Daarin zaten
12 konijnen, rammetjes en vrouwtjes door
elkaar. Dut mag niet, omdat dan de manne-
Jes met elkaar gevechten op leven en dood
aangaan. Dal was ook hier gebeurd en de
eeren hadden elkaar in het bijzijn der da
les zoo afgetuigd, dat het 'n schande was.
Junior verklaarde, dat hij de soorten niet
kon schelden.
,kon u dan nioi zltn wat heeren en wat
't vragen?" mengde Senior
1 het vak. maar lk heb er nog nooit van
ihoord dat Je de rammen apart moet zet-
„Mnar het blijkt toch wel. dat dat noodig
as," zei de kantonrechter. „Ze waren ei
-lijk aan toe. Eén zelfs heel lcchjk."
.Ja, die heb lk afgemaakt." zei Senior.
■Da's nogal een radicale maatregel" zei
de kantonrechter. „En dat had niet gehoe
ven. wanneer u ze gescheiden vervoerd had.
„Mag lk er een deskundige bijhalen?"
vroeg Senior.
„Om de heeren en dames te scheiden?"
vroeg de kantonrechter.
„Neen, om te verklaren d
vervoer geen gewoonte ls," i
--Dat ls dan toch ln strijd
ring van uw zoon," zei de
die het proces-verbaal las. „HIJ
doen mannetjes met elkaar altijd, vooral ais
er wijfjes bij zijn."
De eisch lu.dde elk 10 gulden of 5 dagen.
Senior wilde ln hooger beroep.
„Ults.ekcnd," zei de kantonrechter. ,.'n
Utrecht zijn dc heeren zooveel wijzer dan
wij. Belden zes gulden of drie dagen!"
DE MAN MET EEN VERLEDEN.
De verdachte had zonder vergunning ge
vent ln de Abr. Kuyperlaan. HIJ bleek ln
dj"^"* Par"et W8nt "eUn
"'éjnbte WC' ZÏ1 reden 'lcW>en" mompelde
En de gemeente wilde hem geen vent
vergunning geven,
„Dat zal wel z'n reden hebben", herhaalde
Ambtenuar weer, „dat ls het beleid van
ried de Kaï
ls al herhaaldelijk bekeurd, nietwaar?"
vroeg de Ambtenaar.
heb er al een heel stootje gehad",
vergunning te knjgen". zei de*nan. En de
griffier (fikte van Ja toen hU vroeg ot nij
zijn bedrijf op de gntlie mocht gaan balen.
MANLIEF HAD WEINIG TE VERTELLEN.
.Maria Dinges!" riep de deurwaarder.
Maria verscheen niet, maar wel haar man.
..Zc ls mijn vrouw", zei deze.
„Neen!" nep dc echtgenoot, „maar lk heo
toevoegde: !u'mag
lachend vroeg de Amt
leelemaal niets zeggen
Maar de Kantonrechter
had bruts op een lietspad gereden
UITSPRAKEN.
H. B., le Woudenberg, voor het rijden op
verboden terrein Eisch I 3 ol 2 dagen. Uit
spraak f 2 01 1 dab
J. de B
rugroepen van een hond. Elach f 6 ol 8
dagen. Uitspraak f 6 of 3 dagen.
J. S., te Garderen voor het passeeren ter
wijl een tegenligger naderde. E^ch f 8 of 4
dagen. Uitsprak f 6 of 3 dagen.
H.. te Hoevelaken, voor het maken van
uitweg zonder vergunning. Elsch f 4 of
2 dagen. Uitspraak f 2 of 1 dag.
W. A. V., te Amcrafoort. voor liet rijden
2 anderen op dc flets. Eisch f 3 of 1
dag.
-ir. Elach f of 3 da
rn. Uitspraak f 4 of 2 dagen.
L. K., voor het rijden met een bestelauto'
inder deugdelijke remmen. Elsch f 25 of 10
dagen. Uitspraak f 15 of 8 dagen.
A. A J. van E., voor het niet stoppen op
bevel. Elsch f 4 of 2 dagen. Uitspraak f 3 of
J. C. L.. voor het rijden met een niet goed
verlicht nummerbord en zonder rood achter
licht. Elsch 2 x f 2 of 2 dagen. .tspraak
2 x f 1 of 1 dag.
M. L.. voor het fietsen aan deh linkerkant
van den weg. Elsch en uitspraak f 1 of 1 8.
Th. H„ voor het rijden met een tjskarretje
in verboden richting. Eesch f 3 of 1 dag.
Uitspraak f 1 of 1 dag.
G. K., voor 't rijden zonder rijbewijs. Eisch
f 3 of 1 dag. Uitspraak f 1.50 of I dag.
J. A. L.. voor rijden zonder bel Elsch f 2
of 1 dag, Uitspraak f 1 of 1 dag.
G. R„ voor het rijden zonder achterlicht.
Eisch f 3 of 1 dag. Uitspraak f I of I dag.
W. L te Amersfoort voor het veroorzaken
van een aanrijding. Elsch en uitspraak 1 J
of 3 dageiL
B. P. B„ te Utrecht, voor het niet ter-
vervoeren van konijnen ln een afzonderlijke
kist, zoodat ze aan het vechten raakten.
Elsch f 10 of 5 dagen. Uitspraak f 6 of 3 d.
J. P.. voor het bouwen zonder vergunning
van een schuurtje. Elsch f 10 of 8 dagen.
Uitspraak f 5 of t dag,
G. van M. slager te Voorthuizen voor nel
in voorraad hebben van 30 K.G. gcsmolter
vei zonder vergunning. Eisch f 10 of 6 d
met verbeurd verklaring. Uitspraak f 8 of
iet vrrkoopen v
■t opgeven van
3 of 2 dagen ei
schilderstukje en h<
schc naam. Elsch fJ R
dagen. Uitspraak f 0.50 of 1 dag en f li
ot 5 dagen.
B. C Wte Nijkcrk. voor rijden met al
leen een voelrem. Elsch f 5 of 2 dagen. Uit
spraak f 3 of 1 dag
D. J. V., te Soest voor het niet vrrlecnen
tijd Voorrang' -^""houding voor onbepaalde
rijbewijs. Eisch f 5 of 2 dagen en"?"of°l
dag. Uitspraak 2 x 1 J o( 1 dag.
W. J. s. voor het rijden in staat van dron
kenschap Eisch 14 dagen hechrenls en 6
maanden ontzegging van bc rijbewijs. Uit
spraak f 75 ol 1 maand hc: mi-nls «1 6
licht voertuig, Elsch f 12 of 6 dagen. Uit-
spraak f 10 of 5 dagen.
Z W.. voor hei niet rekening houden met
het verkeer. Eisch 1 8 of 3 dagen. Uitspraak