GAS U mist NIEUW PARIJS G af^e aaf DE EEMBODE ZATERDAG 25 JUNI l«8 UW WEGWIJZER op d« F.A.M.-Beuo 'X. IJ Dl VAM O 9C MIUUIiTRAAt1 BED»»» - PA. L.A.A V. HAMERS VELD AUTOMO BIELEN S NABEL MEU01LEE - Rif ,om* gOKTEBWEü) SCHoeneri INGE VERF NAAR 4—'T CABARET VOOfaT MOTOR. RIJWIELEN N.V. A.H V.HIEUWKER1 plEUBI- LEERING GLAS BLAZERIJ UNOX VLEEBtH- WAREN CULTA TANDPASTA P. OIEROP -EASV GAS INSTALL4- TEURS AMERSF CRT. PLUT FA. BAD 80WN6 SI6AREN BlRK- HOVEN spaink J.roos metaal wijnen WAREN i1fvr. «n bevries poets- DOfKEtl MOTOR HUIS EU2ENAAR KANTOOR. BEHOEFTEN VLOEREN mousufll BUI NDFN VCRECnidlNi fa.o w C neuaiLE VDOüT CiTBOEH 2 IJ D E VAN OUWER I A |AÏ,»-fnO«,l [Jt RU HOB5.C V^ËIDF A, ing'ang PROPA GANDA P.NIEROP IELCH fA. MOSTERD .HET SMULHUlS A OI O ',6eet KOHLER LlCHTüF- VENDE VOORW. .DE magneet1 kruide niers waren NOOD DEUR IDE MA WIJNEN FA.BOVEE en voogt Automo bielen CFRiïtR- VffRD Ook dit zal voorbijgaan DAAR kwam eens een rijke koning uit een ver land nur den wijzen koning Salomon, zoo verhaalt een le- s, om zich te overtuigen van diens rijkdom, en vooral van diens wijsheid. HU zag den heerlUken tempel, dien Sa lomon voor God had gebouwd, hU zag aUn macht en bewonderde lijn groote wUsheldL En toen vroeg hU hem. als souvenir ;n spreuk, waardoor hU zoowel ln voor- Is ln tegenspoed zou gebaat zijn. Salomon liet hem den volgender. dag terugkomen en gaf hem een gouden ring ten geschenke, waarin hU een spreuk had laten graveeren. De vreemde koning nam den ring en s: „Ook dit zal voorbUgaan". Denk altijd aan deze spreuk, zelde Salomon tot z'n gast. en het zal U wel gaan. In tl]den van fortuin, als het leven U toelacht, als ge ln alles voorspoed hebt, en overmoedig zoudt worden, denk dan aan deze spreuk en ze zal U bewa ren voor overmoed, voor verkwisting, voor wreedheid, voor hoogmoed. Als omgekeerd U alles tegengaat, als de fortuin U den rug toekeert, als U het ongeluk vervolgt, als ziekte of zelfs ar moede en de verachting van die eens Uw vleiers waren, Uw deel zou worden, bedenk dan eveneens: „Ook dit zal voor bijgaan'*. IEDER van ons kan met deze mooie legende zijn voordcel doen. Want leder kent tUden. dat alles voor den wind gaat. HIJ voelt zich gezond en sterk, hij heeft vrede met leder, hij voelt zich gelukkig en thuis ln don werkkring, waar hij ln geplaatst ls. Is hU gehuwd, dat ziet hij wellicht met rechtmatig welbehagen op zUn ge zin neer en voelt zich „een kleinen ko ning ln z'n groote plicht" cn „Daar op 't schouwke prijkt z'n eenig kruis", zoo als het liedje zegt van „Hemelhuis". Maar hoe ras ls dat gezin uiteenge rukt. hoe ras een stoel leeg. waar het middelpunt was der huiselijke gezellig heid. Omgekeerd, lk heb gestaan aan de doodsbaar van een moeder, die acht kleine kinderen achterliet en een jam merenden man, die zich hopeloos ge slagen voelde. „Voor mij is geen geluk kige dag meer weggelegd", zei de wan hopige man. „Ook dit zal voorbUgaan" werd ook hier waar. Voor eenige weken kwam heel onver wachts dezelfde man bU me. met een jongen missionaris bU zich, vol Idealen, gereed om naar Afrika te vertrekken; he» was zUn zoon. een van die achter gebleven kinderen. Nu een energieke, sterke, jonge priester, lot veel goeds In een van zUn gedichten zegt Her man Gorter, na de beschrijving van een troep trekvogels: „Zoo, zoo gaat alles voorbU". „Ach, we ondervinden het allen op rijn tUd", zoo moet lk met weemoed denken. Zult U me gelUk moeten geven, lk heb het ook uit eigen ervaring. „Ook dit zal voorbUgaan", ls een heilzame gedachte op zoo'n oogenbllk. Als men wat Iemand lief geworden ls verlaten moet. als men midden ln het spel der dagen opeens rich de kaarten uit de hand getrokken voelt, en ze opnieuw worden dooreen- geschud, en men weet niet wat de vol gende ronde ons brengen zal, dan den- ke men maar aan den ouden Solomon met z'n spreuk, die ons toeroept: „Ge hebt het tevoren geweten: Ook dit zal voorbUgaan". En wU weten, dat de Gever der levens dagen ook de meester van leder oogen- blik is. WU rijn ln ZUn hand, en daar valt geen haar van ons hoofd zonder den wil van den Hemelschen Vader. Be denk dat ook, gU zieke, die daar hulpe loos terneder ligt, en geen genezing meer verwacht. „Ook dit zal voorbUgaan". En daarna krUgt ge een onverwelkbare kroon van den Koning der martelaren. Bedenk dat, gU Jonge man en jong meisje, die zoo hard moeten strUden or rein te leven. „Ook dit zal voorbUgaan' Ook Uw worstelen en Uw pogingen wor den gezien door God, ook Uw strUd t niet altUd. Hebt moed. Dat geeft U Jonge kracht. Ook dit zal voorbijgaan. Dat geldt ook voor de stormen, waaraan nu de Christenen ln vele landen blootstaan. Laat haat zUn tanden stomp buten aan de rots van Petrus, laat de golven van vervolging het scheepje van Petrus heen en weer slingeren, troost U. Eén ding „OOK DIT ZAL VOORBIJGAAN". Protcstantsche stem over de biecht De Deensche Bisschop Dr. Fuglaang- Damgaard heeft onlangs een vergade ring voor het bisdom opgeroepen, die nu voorlaan leder jaar gehouaen zal worden. Op deze bUeenkomsten zullen godsdienstige aangelegenheden bespro ken worden. De hoofdstof van de eerste bUecnkonist was het vraagstuk van de private biecht. De Bisschop noemde de persoonlUki: biecht het voornaamste punt van de zielzorg. De biecht moest ook een vaste plaats krUgen bU het onderricht der I kinderen. I God heeft «roote ccestelHke hulnmlrt delen tot ome beschikking gesteld. BU het ziek- en doodsbed zien niet bedriegen. Naar discussies orauciu deze vraag In Duitsclilaiid, Engeland en de Noordsche landen werd verwe- Als de private biecht toekomst sou willen hebben op reformatorlsonen grondslag, z.» moest ze plaats hebben met volledlf vrUheld. De leden der kerkgemeente moeten weten dat «e priesters /de protesUnlsche geestelij ken worden In Scandinavië priester genoemd) op bepaalde tliden In n« kerk of In de sacristie De plicht tot absolute ,stllzwUffcndhel<l werd sterk benadrukt. Bovendien beval de bisschop w*r'" het openhouden der kerken door de (Hemmet och Helgedomr'i) Naast den autobestuurder moet voor elke persoon minstens -40 cm ruimte beschik baar zijn (voor kinderen tor 12 |aar: 30 cm) Op banken, die over den rug gemeten smaller zijn dan 140 cm, mogen dus geen 3 volwassenen zitten. HET GROOTE JUWEEL Een vriendenhand zond ons toe een eigenaardig stukje, dat onlangs in een of ander blad gepubliceerd werd. Het begon letterUJk aldus: De dichter Albert Verwey spreekt ln zUn gedicht: „De natuurlUke aarde" van de geheimzinnige geboorte der ziel In de menschelUke natuur, vér. vèr in het verleden, zooals hU zegt: „in de diepten der tUden" en hU vergelijkt haar dan met Iets kostbaars en zuivers, een juweel dat wU te beschermen hebben. Hij zegt: „WIJ zUn door de donkere rijden ge zonden, een karavaan om een Groote Juweel te geleiden. Naar een plaats die wU niet verstaan," Het ls een kostbare schat, een parel van groote waarde, een heilig geheim, dat hier verondersteld wordt aanwezig te zijn ln des mcnschen diepste wezen. Zou het waar rijn??? De schrijver citeert verder een reeks van mannen die tamelük afwijzend staan tegenover het Groote Juweel. Daaronder zUn zelfs de grootste Gods mannen van het oude Israël; de pro leten. Niet alleen de profeten, maar zelfs de Apostelen van het Nieuwe Ver bond „zijn hard ln hun oordeel over den mensch". Ze wUzen zoo nadrukkelijk op het booze ln den mensch, dat volgens den schUver van 1 mensch niet vcol meer overblijft. Dan worden opgeroepen AuHustlnus en CalvUn. Augustus spreekt van „vltla splendlda" van „blinkende zonden" en CalvUn van de „massa perdltlonls" van de „massa des verderfs". BU deze lllustre schaar worden dan nog gevoegd de phllosoof Kant, die sprak van het „radicaal booze" ln den mensch en Helène Swarth met haar klaagzang: 's Menschen lk Is 's menschen afgod 't Hart dat m' ln zUn boezem vindt Is zoo hard zoo koud als 't Ijsvlak En, zoo liefdeloos zijn zijn daden Het a :1 vervolgt dan: r zijn e denken. Er zijn er die wijzen op het feit. dat wij menschen ln spUt van alle tekortkomingen, geschapen zUn naar Gods beeld en gelijkenis en dat wij iets van hooger waarde blUven behouden. Jezus, de Groote Meester, heeft zijn geloof ln den mensch behouden. HU kent den menschVan Hem ls 't woorc Wat baat het u zoo gij de gansche wereld wint en schade lijdt aan Uwe ziel. HU gelooft aan: „Het Juweel", aan de parel van groote waarde." En dan een eindje verder komt een vraag, die een geloovig mensch de haren ten berge doet rijzen; er staat letterlijk: „Zoo staan de partijen tegenover el kander. EN WIE HEEFT NU GELIJK? HET PROBLEEM IS MOGELIJK ON OPLOSBAAR," Neen, hoelemaal niet! Het probleem is heelemaal niet onop losbaar. En de vraag: Wie heelt nu ge lijk, Ls eenvoudig onmogelijk. De Groote Meester ls niet alleen de Groote Meester. HU is de Zoon Gods en daar waar Zijn uitspraak VOETSERVICE Uratis 'voetondersoek door »en specialist vaa de TIMTUR schoen- fabriek op Maandag 27 Juni van 10—1 van 2—6 uur bij de Fa. N. A. v. WOUDENBERG Zuidsingel 3 - AMERSFOORT UW VOETBEELD WORDT U GRATIS VERSTREKT TIMTUR-PRESERVER. het ortho- paedisch schoeisel, dat U *t loopen tot een genoegen maakt. over het verzamelde college van groots en geniale menschen. denkers en dich ters, daar is het duldelUk dat Hij ge.uk heeft cn niemand anders. Als we gaan twUfelcn aan de waarachtigheid van God's Zoon dan zUn we al ver, veel en veel te ver! Maar de profeten dan en de apostelen? Waar blijft dan hun waarachtigheid? De vraag Is vrij onnoozel. ZIJ konden wUzen op menschelUke fouten en zon den. Soms zeer hard en zeer nadrukke- lUk. Maar dat deed Christus Zelf met minder. Maar evenals van Hem zijn er van hen uitspraken ln overvloed, die zonneklaar en helder bewijzen dat zij wel degelUk vasthielden met allebei hun handen aan het geloof en de overtuiging van het goede in den mensch. dat ls voor ons geen mysterie. De zonde der eerste menschen lieeft zich gewroken aan hen en aan al hun kinderen. Niet voor niets wordt 't kind geboren met den vloek der eerste ouders ln zUn ziel. Maar daarnaast staat toch de heiliging door Christus gebracht. Het herstel van wat door den mensch go- WU hebben een geschonden natuur, door Christus hersteld. Het goede komt van ZUn herstel, het kwade van de wonde door onze eerste ouders geslagen. Een probleem ls er niet. Wie heeft gelUk ls een zlnlooze vraag. GelUk heeft HU. die het mcnschcn- hart beter kent dan ieder ander, die do waarde van een ziel alleen begrijpen kan omdat HU haar schiep. WU hebben een kostbaar Juweel, da door Christus geheiligde ziel, die wa heilig moeten bewaren, want eens moet ze een sieraad zUn ln het huls van den Vader ln de hemelen. VAN FABRIEK TOT VERBRUIKER UW VOORDEEL kunt U.weken' J. WECK en Co.. Arnhem Een greep uit velen: Prima Limonade Siropen vanaf 45 cent per flcscll I Origineele Vermouth per Liter vanaf 1.— (geen vruchtenwijn) Rijn- en MoezelwUnen vannr 05 cent per flesrh Zuivere Bordeaux vanaf 85 tent per flosch Bessen Jenever 2,60 per Liter 1.35 per i L. Advocaat vanaf 95 cent per flesch Gedurende de Fam. beurs geven wy op al onze artikelen 10 "r korting took l.d. winkeli uitgezonderd Gedistilleerd Slijterij ,,'t Amersfoortsch W ij n h u i s" ZEVENHUIZEN S—7 bij de Hol Telef. 1191 Parasols - Tuinstoelen Kampeerartikelen STAND TEGENOVER P U. E. M. HET ONTSPANNINGS-WEEKBLAD 36 PAGINA'* 10 CENT boeiende verhalen sport en film vrouwenrubriek kinder-feuilletons denksport gezonde humor 'prijsvragen, enz. leder zegt te langen leste is en bliifft toch maar het bestel De Gasfabriek en de ver- eenigde installateurs exposeeren op de F. A. M. iets als U onze stand niet bezoekt! Chrijsler-Plymouth De ideale reiswagen Adler De zuinige zakenwagen Morris De meest economische bestelwagen met de grootste ruimte Ons personeel slaat te allen tijde op de stands gereed om U alle mogelijke inlichtingen, geheel vrijblijvend te verstrekken. jyioi^ STATIONSPLEIN AMERSFOORT TELEFOON 1210

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 4