BEGRIJPEN BeldanopNo.42 H. ELZENAAR 1 DE EEMBODE ZATERDAG 25 JUNI 1938 SCHANDALEN EN ERGERNIS \A/ WNHER een cmbevooroor- V deeld mensch de waarheden van het katholiek teloof hoort «fcr den Indruk komen de jterke geslotenheid der held. Dit »it too vast In elkander allemaal. Dat volgt het een uit het ander. Alt er leU op deze wereld waar ls van geloot en godsdienst, dan moet dat het ware tljn. De groote lijnDaar moet een QoC bestaan. Die God kan Zichzelf openba ren. HIJ heeft Zich geopenbaard, want BU bewees het door buitengewone, door goddelijke teekenen. die wU wonderen noemen. Het hoogtepunt van die Open baring ls Christus. Die bewees, dat HU Inderdaad Gods Zoon was. Die Christus stichtte een Kerk. Dat ls niet een kwes tie om over te disputeeren, het ls een feit. HIJ heeft het duidelijk genoeg ge zegd, en Iemand, die daaraan twijfelt, heeft geen reden om nog nooit woord, van wie ook, te gelooven. HU zond die Kerk voor hetzelfde als waarvoor HU gezonden was. HU gaf aan die Kerk zUn macht. Die Kerk moet nög bestaan. Want HU heeft gezegd, dat ze zou blijven bestaan tot aan het ein de der tUdcn, Waar die Kerk la. ls niet zoo moeUIJk te vinden, kan en mag niet zoo moeUUk «Un, want HU heeft erbU gezegd, dat ze voor aUe menschen ia. ra» Chr.-tus-Kerk moet die zijn, die van Christus, over zUn Apostelen heen. af stamt. Dat ls de Katholieke Kerk, en zU alleen. Want de andere „kerken" heb ben zich afgescheiden. En iets, wat rtlet afscheidt, Is niet meer het echte. Dat ls heel simpel. En het ls onbegrU- pelUk. dat er nog menschen gevonden worden, die dit niet begrijpen. Wanneer nu een mcnach de verkla ring hoort van de schoone waarheden en rUke Idealen, die die Kerk op het oogenbllk nog uitdraagt en verkondigt voor heel de menschheld, dan moet lüj dat alles bewonderen, tenzU hU alleen bewondering heeft voor de meest banale dingen, alt kousen en Jassen en boter hammen. Die bewondering ls redelUk. En die be wondering verwacht, eorrcspondeerend aan die prachtige Idealen, ook 'n gave. schoone werkelUkheld. Het Ideaal ls *x> schoon. Feit ls, dat de Kerk er ls, en dat van die Kerk Christus de trlomfeercnde Godmensch met zUn Goddelijke schoonheid het Hoofd Is. WU zUn ledematen van die Kerk en de HeUlgc Geest ls de ziel ervan. Maardie Kerk ls nu negentien honderd laren oud. En In negentien honderd laar kan heel wat gebeuren. Heelt aan het Ideaal altUd een Ideeële werkelUkheld beantwoord? Laat me de vraag concreter stellen: Is haar zicht baar hoofd altUd een heUlge geweest? En .-en haar leden altUd heiligen. Schandalen ln de Kerk? Daar zUn ln de eerste tijden van de Kerk menschen geweest, die hebben als eisch gesteld, dat al haar kinderen hei ligen moesten zUn, menschen van een Idealen. goddeUJken levensstijl. Is die elsch goed? Goed wel! Maar ls ze overeenkomstig Christus' leer? Neen. Christus Zelf, Hij heeft het geweten en vooruit gezegd, dat ln zUn nieuwe rUk het minder goede en het slechte zouden vermengd zUn. Iedereen, die ooit hel Evangelie gelezen heeft, kent de schoo ne parabels, van onkruid en tarwe, van dwaze en wijze maagden, van goede en slechte vlsschen. Christus heeft bovendien gezegd, dat HU niet op de eerste plaats gekomen was voor de menschen, die geen los- maklng-van-zonden noodg hadden, maar Juist voor de menschen, die het wel noodig hadden. Zoo ls de Kerk ook. ZU ls niet alleen voor heiligen en zU bestaat niet alleen uit heiligen. ZU wil opvoeden tot heilig heid, Zij moet dat, dat Ls haar doel. Maar zij heeft behalve vUf Sacramenten der levenden ook twee dooden. Dat zUn Juist sacramenten, die dienen, een een mensch van onheilig heilig te maken. En de andere wijf. de Sacramenten der levenden dienen wat heUlg ls, heiliger te maken. Daar ls ln de geschiedenis van Oods Kerk inderdaad veel ergernis geweest. Veel, wat niet beantwoordde aan het Ideaal. Dit ls niet te verwonderen, als men bedenkt, dat de mannen, de twaalf, die Christus uitkoos tot zullen van de Kerk, zoo heel menschelUke menschen zijn geweest. Drie Jaar goddelUke scho ling inet zoo'n bedroevend resultaat vluchten, verraden en verloochenen. Toen lndertUd de groote Dultsche ge schiedschrijver Ludwlg Pastor, aan Leo den Dertienden vroeg, of hU mocht pu- bUceeren, wat hU ln de enorme archle- het Vatlcaan had gevonden, t die n i wel weeet, dat die wijze Paus hem „plein pouvolr" gaf voor zUn pubUcatle. Waarom kon Leo de Dertiende dat doen? Omdat 't afwuken van het Ide aal niet» af doet aan het Ideaal zelf; it het niet beleven van het geloof geloof niet minder waar m Zoomin als de verloochening van Petrus e laffe vlucht van de Apostelen afdeden aan Christus' grootheid en goddelUkheld. GEEN GEDWONGEN HEI- HET goddelUke en het menschelUke zijn ln de Kerk dooreengestren- geld? Het goddelijke en het mensche lUke ls zichtbaar. En zooals bU eiken mensch het Uchamelijke het meeet- dlrecte is, zoo ls ook bi) de Kerk het menschelUke het eerst-zlchtbare. Dat menschelUke ls dikwijls brutaal, sooals ook het lichamelijke bU een mensch dtkwUto seer brutaal la. Dan te r ergernis, dan la er schandaal. Kon het niet anders? Jawel, ln zich el. Als God de menschen, die HU ult- oos als ledematen voor het Lichaam in de Kerk niet meer vrU liet, maar dwong. Als God concentratiekampen In richtte en een dwang-systeem, als God le menschen ontmenschelUkte. dan zou le Kerk met drang en dwang een .heUlge" Kerk gewecet zUn. Omdat God lit niet deed en niet kan doen, daarom s de parabel van kaf en koren altUd raar geweest ln Gods Kerk en blUft waar tot op den dag van vandaag. Maar nog eens, dit doet aan de fei- telUkheld van de waarheid en de lnner- lUke schoonheid niets af. Niemand zal bestrUden, dat het huwelUk een schoon Ideaal ls. Maar wat komt er dlkwUls van terecht. Is daarom het huwelUk minder? Niemand zal ontkennen, dat menschen- Uefde een groote rijkdom op deze we- is. Maar wat wordt er dlkwUls van gemaakt? Niemand zal zeggen, dat de verhou ding van ouders en kinderen, en kln- en ouders niet Iets heel schoons aar hoe ls het dikwUls practlsch? Is daarom menschenliefde iets minder 30is, en ls de verhouding tusschen ders en kinderen, en omgekeerd, Iets n minder waarde? .Alles wordt klein ln menschen han den, zelfs het grootste". Ddt woord van oud filosoof is nu eenmaal hard waar. Vandaar de gespletenheid tus schen werkelUkheld en Ideaal. Maar daarom bUjft het Ideaal toch. En daar- Is de waarheid niet minder. Al was {een enkele Christen, die deugde, en geen enkele Paus en priester, u!e leefde aar het ideaal, dan was het Chrlsten- im toch nooit minder waar. en ook ooit een minder schoon Ideaal. Het ls goed, dat ln dezen tUd deze dingen vastgehouden worden. Want als Christus gezegd heeft, dat er nu ecn- altUd ergernissen moeten zUn. dan moeten w» bU «1 de ergernissen zuivere onderscheid vasthouden schen Ideaal en werkelUkheld. C. T. VRAAG: BV mitn Ik hetzelfde Kult bt'ooon, uxu JMrl stervende. Er kwam een priester langs. Gevraagd om binnen te komen antwoordde hV: «Wat kan Ik dan doenIk ben toch geen dokter". Had hij dan niet naar binnen kun nen komen om wat te bidden. ANTWOORD: Had hem dan ge vraagd om te komen bidden. Wanneer U hem- vertelde dat het bewuste naar waa dan had hU gelUk toen hU U verwees naar een dokter HU tal toch ook wel gevraagd hebben of ér al een priester bU geweest was om zUn geestelUke bedie ning uit te oefenen? Dat hU niet naar binnenkwam la be grijpelijk wanneer hU niet tot de dienst doende geestelijkheid behoorde, wat ook mogeUJk ls. Wetend dat zUn komst niet noodig was heeft hU zich dan niet wil len mengen ln het werk van zUn collega's waarmee hU niets te maken heeft. Het ls teak vooral de porochlegeestelUkheld op de hoogte te houden en desgewenscht te laten roepen. Dat kweekt daarenboven een gezins geest ln de parochie die en voor de ge- loovlgen en voor de geeatelUkheld een troote zegen ls. KLEEDING IN DE KERK. A In hemdsmouwen aan de Com- 9 muniebink. Het Krste V VRAAO: Wordt het niet hoog UJd dat er eens meer aandacht besteed wordt aan de kleeding ln onze ker ken. Meisjes en vrouwen komen er met ongedekte hoofden. Heeren en Jongens komsn soms ln hemdsmou wen, met regenjas en opgeslagen kraag aln de communiebank. Het Allerheiligste moet men toch altijd met alle onderscheiding en eerbied benaderen? ANTWC lUkheld e St. Paulus, waarop U zich beroept ln uw nadere toelichting, atelde Inderdaad als elsch dat meisjes en vrouwen niet met ongedekt hoofd het heiligdom zou den betreden. Toch kan hiermee niet al te erg geschermd worden. 8t. Paulus schreef dit Immers voor op grond vsn de ln zUn tUd gebrulkelUke omgangs vormen en beleefdheidsnormen. Zouden die zich wUzlgen dan zou ook ln onzen tUd ons gedrag anders kun nen zUn dan hij voorschreef, zonder dat we daardoor tot lompheid en ongema nierdheid vervielen. Maar dat ls nu elgenlUk een bUzaafc Hoofdzaak ls dit: onze beschaafde om gangsmanieren moeten we vooral ln acht nemen in onze kerken waar wU O. L. H. zelf tegenwoordig weten. En daar hapert het wel eens aan. Dat wilt u zeggen en daarin heeft u groot geUjk. Nu mag dat alles niet worden toe geschreven aan gebrek .urn geloof of overtuiging. Heelemaal niet. Ik wed dat vele vac die Communicanten Juist uit de volheid van hun geloof u zouden ant woorden: Ach kom, dat vindt O. L. H. immers goed. HU heeft ons toch zeker het liefst zooals we ln ons gewone leven zUn. Die uitlating zou dan Juist het bewUs zUn van een heel groot geloot en van een groote vertrouwelUkheld ten op zichte van O. L. H. Maarof het In zicht altUd juist ls, ls wat anders. Iedereen begrijpt dat we niet lederen dag aan de Communiebank kunnen komen met stUve fronten en uitgesneden of met statige Japonnen en O. L. H. begrijpt dat beter dan wdj. Het ls ook heelemaal niet noodig. Maar er zUn uitersten. En ln het ar.dere uiterste vervallen we soms wel eens. Inderdaad. Daarin heeft u volkomen gelUk. beschaafde familie zouden we oen van een kleffe regenjas alvoren'. de hulskamer binnen te gaan; verschUnen. ls het redelUk dat men ln een kille kerk zUn jas wel aanhoudt, bU onze Communiegang konden ns er best een oogenbllk van ont- De overhemdsmouwen zUn heelemaal uit den booze tenzUIemand niets :s heeft, dan begrUpt ledereen dat soo lsmand niet gndecs kan en O. L. H. zal vol müdheld zoo tomand ontvangen, BU kinderen ls uiteraard Iets meer ge oorloofd dan bU ouderen. In het gewone leren hebben se ook, «n heel terecht, een streepje voor. Wat de meisjes- en vrouwenklcedlng betreft nog een opmerking. De btoschop- Ein blljvtin steeds hameren op eerbare eed In g overal en dus seker In de kerk. Laten onze Katholieke meisjes en vrouwen daar altijd aan denken. Overal 1 altijd e: n de kerk. Onwillekeurig gaan onze ge dachten nog iets verder tos van de gestelde vraag: Christus' kruk Is het geoegende teeken een ïedig kleed? Hei te oen vrome, dlep-chrlstelUke gewoon te door de traditie geheiligd, die ln onsen tijd een geloots- verdedlglng ls van den eenten MISKENDE MEISJE81 zonder thuis niet den, wanneet se er om vragen. Het briefje spreekt van dingen, die wUzen op een heel persoonlijk geval. Omdat het geval niet voldoende beschreven wordt kunnen we er verder weinig van zeggen. lOSOOOOÜÖt)UOüOUOOOCO00CX30OCXpeXX3> SSV P ÏTc BN™^ ..HORSEWEIDE" QUADRAGESIMO ANNO EN DE ARBEID VAN DE GEHUWDE VROUW Nu er een wetsontwerp ls Ingediend tot beperking van den arbeid der ge huwde vrouw en nu er tegen dit w.ia- ontwerp van soclallsttoche en liberale zUde fel geageerd wordt, to het wel eens goed te herinneren aan d» meening van •Jen Paus over dit onderwerp. Plus XI schrijft ln Quadragestmo Anno: Het to een verfoeUUk misbruik. Jonge vrouwen en zwalüce kinderen uit bulten. De hulsvrouwen moeten elgen lUk binnenshuis of ln de onmlddcllUke omgeving haar werkkring hebben. zU in zich kunnen geven aan de huls- I houding. Daarentegen to het een schan- delUke wantoestand, die met alle mld- delen uit de weg geruimd moet worden, dat de huismoeders zich door het karig loon van den man gedwongen zien, bul- ALEX LUIGJES - GLAS IN LOOD tenshuto voor de kost te gaan werkei, zooclat haar elgenlUke zorgen en plich ten, met name de opvoeding der kin deren, worden verwaarloosd". Voor Uw Brillen Theo Groenhuizen Alléén: Utrechtschestraat 10 HEBT U EEN TAXI OF AUTO NOODIG AMERSFOORT LANGESTR. IOI TEL. 528 leven. Ik sou deze vanzelfsprekende, goedkoope typen aan de kaak wlUen stellen. Het leven ls nu eenmaal zoo eenvou- Ig niet. Je eigen leven niet en dat sn anderen niet Ze zeggen, dat Je Je medemensch het best leert kennen ln Je eigen hart. Goed. maar dan toch alleen. Je eenigen diepgang hebt. Wie op recht ls ten opzichte van zichzelf, wie niet. opzU gaat voor de wetten die God duldelUk gesteld heeft voor ledereen, en de strikt persoonJUke beproevingen, die God daar nog bU geeft, die zal zeker eigen ervaring een ander, die voor ;lfde dingen staat, kunnen naderen il to de maand van den zomer, en het ls seer begrUpelUk, dat de H. Kerk i reeks van dagen viert, die gewUd aan de brandende Liefde, de schroeiende hitte die laait ln de door steken borst van onsen Heer Jezus. De ïaand van hetHart. De Heilig Hart-devotle, ln elgenlUke n voUen vorm to ts devotie van begrij- en, aanvoelen, meeleven. Twee wetten zUn neergeschreven aan het hoofd van Christus' EvangeUe: Uef- e. boven alles uit, voor God; en Uefde, m God, voor de menschen. Liefde. Geen gevoel, of Uever geen ge voel aUeen sn ln de eerste plaat, maar doorzicht, en goedwUlen dm dat door zicht. Goed wlUen! Dat wU heel wat Stippel het even uit. Als Jeaus Christus zóó liefhad, dat HU voor leder van ons persoonlijk aan ZUn kruis doodbloedde: als dan boven- inze harteloosheid daar tegenover dan ls het voor een eenlgszlns edelvoelend mensch duldelUk, dat hU e herstellen heeft en wel precies door Uefde. Bovendien zegt ons het helUg geloof, dat er inniger verhouding bestast tus schen mU en mUn medemensch, dan het menschelUke alleen: dat Christus' ge nadeleven, dat van Hem uit allen door vloeit, een geweldige verbintenis heeft geschapen tusschen ons allen. Conclusie want dat genadeleven to ln den grond Uefde, omdat het van Liefde Dat zUn geweldige princlpen. Gronden sn een lmmensche wisselwerking. Maar practlsch! Wat komt er van de Uefde, onze beoefening van de Uefde terecht? ter velen, die de Uefde niet aandu:ven. Hier wordt geweld geëtocht. Doorzicht elscht geweld, krachtsinspan ning. Want elgenUJk komt de beoefe ning van de Uefde en wel speciaal van naastenliefde, hier op neer, dat wU elkander weten te waardeeren, te be grijpen. Uelne Ulustratle. Iedereen weet, dat werkloos zijn erg ia ledereen althans, zoo ver zUn we wel wil hei waar de onderzteunlng, de offl- i, openbare hulp, ln zoo vele ge/al- e kort schiet. ar: laat ledereen dan ook begrU- pen, dat deze „paupers-door-het-geweld t-de-malatoe" niet hun vroeger lol vergeten zUn. Het to toch zoo vanzelf sprekend, dat een ftmlllt bUv., die het altUd redelUk goed had. nu niet wil hebben, dat de kinderen nagewezen wor mdat zU „ook al" naar de voeding kleeren dragen van school, arm- ir, enz. enz. En nat nog moellUker to: wU moeten kunnen aanvoelen, dat die menschen ook hun vertier, hun ont- noodlg hebben. De heele buurt t op stelten staan, als de moé- het verarmde gezin het een ieet krijgt ln de branding het verdriet, en. laten we maar zeggen, meer taartjes („dozen vol" zeg gen de buren), baalt, laat balen, dan redelUk wel te wensen was. BegrUpen! Niet Iedere huisvrouw wordt als haar man „zonder" komt, op *i» rampzaligen Zaterdagmiddag, Ineens ex pert ln de eeonomle. Het kin misschien, dat ln een bepaald geval, Goddank vele gevallen een moeder van een zelfs tamelUk groot gezin, er komen kan met baar alerk verminderd inkomen Maar dat to niet altUd zoo. Wat kunnen wU ln zulke gevaUen hard oordeelen! Dan Is de caritss hope loos zoek. Egoïsme preekt zalig voor, dat Je niets hoeft te doen: „ze moeten zeU beter uitkUken". Als het om de Uefde gaat, om de op rechte belangstelling voor menschelUa leed, dan kruipen wU maar b1 te veel weg achter de veUige schermen van ons eigen gezellige goeie leventje. WU zoeken zoo graag schuld bU anderen voor hun rampen en verdriet. Dat ls natuurlUk erg gemakkelUk en erg goedkoop. Vooral goedkoop. Maar we moeten toch nooit vergeten dat zuinigheid de wUsheld wei eens be driegen kon, want een felt to en een feit blUfti „Mei de maat waarmee gij gemeten hebt zal n worden toegemeten." SPIJKERS MET KOPPEN. Het oude woord geldt heden nog: Nooit krijgt men voordeel door bedrog Als het huwelijk is om Dan wordt het vaak e 't gelletje i hellet je. Zet Uw tering naar de nering. Of Uw nering krijgt de tering. Zoo is 't vanouds gezeid 't ls beter dat het kind Dan dat de moeder schreit. Wat men geschonken krijg', moet men vaak dubbel betalen. Hij dwaalt niet die God tot compas neemt. Nooit hoort men wijzen Zichzelf prijzen. Arbeid met gebed verbinden, maakt dat wij God zegen vinden. TweeHoedendoozen LOUIS JOSEPH VANCE. 29) „Ik wachtte, maar ze kwam niet. Doch later ln den nacht belde ze op en vertel de dat haar taxi pech had gekregen ln hi Central Park en ze toen naar huls moest loopen en verdwaalde. Ze zei dat het snoer veilig was maar sprak niet over den hoed. en zo vroeg mij vandaag tegen den middag aan te komen Ik zei dat Ik dat zou doen en zc verwacht mU op 't oogenbllk. Ongetwijfeld zal zl) wel kunnen verklaren hoe die hoed ln Je „Hel zal me Interesseeren dat te ver nemen," '-el Alison „en te hooren dat het snoer Inderdaad veilig ls. Zoo te zien zou Ik vermoeden dat er Iets vreemds aan de hand ls let» dat niet klopt. Wat ga je doen?" Staff was op het telefoontoestel tnege- stapt, HU wendde zich om en zei dat hU voor alle zekerheid Miss Searle even op wilde bellen. Alison weerhield hem „Waarom zou Je tUd verknoeien? Wan neer zij hot ding heeft ls de snelste wU- 7K om het ln bezit tc krUgen het onmid dellijk bi) Imar te gaan halen Zoo ze het niet is de snelste wijze Oct tc achterhalen langs dezelfde route Ik ben gei eed en als Je ook klaar bent dan gaan we gauw op weg." Staff maakte een buiging daar hU bang was anders ln zUn toon haar te la ten hooren hoe onaangenaam hem haar laatste woorden hadden toegeklonkc.,. En wat AUson zelf aangaat, haar hu meur was er evenmin beter op geworden toen ze de ervaring opdeed dat Juist door baar zonderhnge gedoe met het snoer ze bereikt had det ze een goede zUn. Fn daar ze wist dat dit haar eigen schuld was. zocht zU als het ware ruzie met de geheele wereld en met Staff ln het- bUzonder, die haar maar te gehoor zamen had en wiens diensten vanzelf sprekend waren. Vandaar dat hun rit naar de stad ver re van amicaal en genoegclijk was. Staff was echter de eerste die zUn even wicht terugvond cn zich amuseerde met het geval, bezien van Alison's kant. In tuïtief seheen ze dit te voelen cn dat vcrcgerde haar onaangename stemming In het hotel St. Simon aangekomen was Staff van plan de vrouw ln de loun ge te laten om dan zelf te gaan Infor- lUks waren zU binnen of een schrille vrouwenstem groette hen lawaaierig er Mrs, Ilklngton deinde op hen af met een gezicht waar de sensatie duimen dik op >g. „M'n lieverds!" kreet ze, hen aandoen- Ik ontvangend „wat een verrassing! 'at een'heerlijke verrassing! En wat lief van Jullie om mU zoo spoedig op te komen zoeken! En wat komen Jullie ge legen lk sterf gewoon weg, beslist, lb ga dood van verlangen om Iemand t< zien waar lk mee kan praten. Er ls ook zoo Iets vreemds gebeurd AUson viel haar botweg ln de „Waar to Miss Searle? Mr. Staff haar graag even willen spreken." „Dat is 't hem juist daar wilde lk het Juist over hebben. Je zou nooit kun nen gelooven wat dat kind me aange daan heeft en dat na alles wat lb voor haar deed! Ik vind het verachte- lUk. lk vind het verachtelUk, lk vind het minderwaardig; lk Interesseer nooit meer voor zulk soort volk. Ik. „Maar waar is Miss Searle?" vroeg AU son met een veelzeggenden blik naai Staff. „Weg!" zei Mrs. Ilklngton nadrukke lijk. „Weg?" herhaalde Staff. Mrs. Ilklngton knikte een paar keer snel en vertrok haar Uppen verachtelijk. „Ik kan me gewoonweg niet indenken wat voor een reden zij daarvoor kaï had hebben." „Er zal echter wel een verklaarbare ooreaak te vinden zUn." bracht AUson ln het midden." „Ik wilde dat je ml] die dan vertellen kon.. Zie Je. we waren uit dlnceren ge weest en bezochten een theater gister avond. waarna we soupeerden. De Struy- vers Inviteerden mij en lk nam haar na tuurlijk mee. Tegen eenen kwamen w< thuis. Ik was natuurlijk erg vermoeid er en half uur geleden pas opgestaan. Stel Je mijn verbazing voor toen ik nac. Mtos Searle Informeerde en vernam da lar rekening betaald had en van morgen om vijf uur vertrokken was li gezelschap van een vreemden heer!" „Ze heeft natuurlijk een briefje voo u achtergelaten?" veronderstelde Staff. „Geen woord niets! Is me dat een gedrag. Bah!" „Excuseer me" zei Staff: „lk zal eens ren naar het bureau gaan,' HU haastte zich weg en Uet Mrs Il klngton met AUson achter, terwijl de oude dame steeds weer nieuwe variatie! snd om haar beleedigd gemoed te luch- Zijn ondersoek was vruchteloos. De dagbedlende was pas om acht uur ln dienst gekomen: hl] wist niets meer van lak dan wat hij gehoord had van zijn collega, die den nachtdienst had waargenomen en dat was dat Miss Searle om haar rekening gevraagd had i om vijf uur was vertrokken. Ze had de instructie achtergelaten n haar bagage uit haar kamer wUderen en deze te versturen r vangst van een geschreven verzoek daartoe aan een nader op te gt en ze had het hotel verlaten r had genomen stond als I. Arbut'.mot. Staff was zoo benieuwd naar de iden- teit van dien vreemden heer let ophield of men vond tenslotte Iemand die hem gezien had en omschrij ven kon. En het signalement klopte dat v i lek. i Ingeschreven Teleurgesteld keerde Staff naar dc dames terug en al spoedig bemerkte hl] dat hl] het bU Mrs. Ilklngton eveneens verbruid scheen te hebben daar zl) dank zen AUson over 't geval „lngeUcht" was. Toen Staff vertelde was hU vernomen had, zei AUson: „I. Arbuthnot? Arbuth- not Isrnay zeker." „Goeie genade?" kreet Mrs- Ilklngton „Is dat niet den naam van dat vreemde wezen dat zichzelf lek noemde en zlcb voordeed als Iemand van den geheimen Dienst?" Staff knikte. „De zaak ls zoo helder als glas", ver volgde Altoon; „die Miss Searle was lil complot met hem.." Dat ben lk niet met Je eens," zei Staff. „Om welke redenen?" „Ik geloof niet dat Miss Searle „Om welke redenen?" HU haalde de schouders op, daarmee i kennen gevend dat hU dat niet kon verklaren. t zul je nu doen?" kwam Mrs. Hklngton tusschenbelde. .Natuurlijk de politie waarschuwen", zei Altoon. „cn hoe eerder hoe beter." „Als lk Je raden mag," zei Staff for meel. „dan zou lk dc politie er buiten la- „En waarom, als lk vragen mag?" „Omdat het hier een heel eigenaardig sval betreft" zei hU. „Zooals je zelf >e zult moeten geven wanneer Je er ten bij doordenkt. Je moet niet verge ten dat Je zelf de wet overtreden hebt door het snoer de grenzen van dit tand binnen te smokkelen. Op hetzelfde oogenbllk dat men dit te hooren krijgt stel je Jezelf bloot aan arrestatie en ver- oordeeUng ornaat je getracht hebt het Gouvernement te bezwendelen." „Bezwendelen!" kreet AUson met vlammend gezicht. Stalt boog stUfJes. „En tegenwoordig wordt Je zoo'n feit ernstig aangerekend" zei hU rustig. „Ik zou Je wel raden het nogeens tweemaal te overdenken voor- je stappen neemt die Je later zouden „Maar wanneer lk ontken dat .k het oer wilde smokkelen? Wanneer lk voi- >ud dat het aan boord van de Autocra- mij ontstolen werd door Mr. Is rnay en die vrouw—?" „Miss Searle heeft dat snoer niet ge ilen, Indien ze dat van plan was of gedaan had, dan zou ze mU gisternacht it opgebeld hebben." .Niettegenstaande dal Is ze er nu toch dadlger mee vandoor, to t niet?" 'e weten niet zeker te zeggen wat ze gedaan heeft. Ik voor mU ben er van overtuigd dat ze zich zoo spoedig moge- lUk met ons ln verbinding zal stellen en het snoer terugzenden." „En toch zal lk haar de politie op de hielen sturen?" hield AUson hardnekkig „Nogmaals raad lk je „Maar lk zal ontkennen dat lk wilde smokkelen en.." (Wordt vervolgd). L

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 7