De Eembode DE NEUTRALE PERS F. A. T U L P 52»lc JAARGANG NUMMER 20 REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Langegracht 38. TeL 314 AMERSPOORT PtKitchoqu». en Gironummer 44334 Advertentie-adres Bum: Nteuwztmat lï! Uitgave N.V. Dl tieren Ml). Neerland!». WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT, ALSMEDE VOOR BAARN E.O. T*TUS fs ZATERDAG 13 AUGUSI AdveiteaUetrl)* per reset. 7 pts. i 48 mil Br.. 10 et; enk >r den hendel W) e bUl««e, of elder» w- pl»»u. minstens tt% toeslag. Voor slg. vooiw. de gedrukt terier. Bewtleno. I OU ln het dappere Brabantsche tijd schrift SRABANT1A NOSTRA" orgaan van de gelijknamige stich ting, schrijft Oeert Ruggers naai aanleiding van de relletjes rond Oss een beschouwing over de „neutrale" pert, die teil met Instemming over nemen en die wil heel bijzonder ter leting aanbevelen, vooral aan de honderden Amersfoortsche alonné'i op pereproducten als ,JJe Tele graaf" of haar populair afgietsel ,De Courant Het Nieuws van den Dag". De feiten zijn bekend. Op-een fabriek te Oss werden mistoestanden ontdekt op zede lijk gebied, die inmiddels een veroordeeling van den directeur lot gevolg hebben gehad. Direct verschenen groote likels in de couranten. Gewc lijk pleegt men aan dergelijke onthullingen uit een gerecht, vaardigde kieschheid zoo weinig mogelijk ruchtbaarheid te geven Dat geschiedde ook nog met een soortgelijk geval, dat eenige weken later in Holland werd ontdekt. Maar met Oss niet. Het had nu eenmaal de naam slecht te zijn, en dit gold als een nieuw bewijs. Een duidelijk betoog van Mgr. Frencken die, als geen ander, van de fabriekstoestanden in Ne derland op de hoogte is dal het geval niets uitzonderlijks was en dus een dergelijk naar voren brengen ervan volkomen misplanlst, mocht niet baten. Het geval Oss was niet be langrijk. maar de neutrale pers zag de gelegenheid schoon er een rel van te maken. Het kon uitgebuit worden tegen het ka tholieke Brabant, dat nu weer met meer recht den naam kon dragen van het donkere Zuiden. De geruchten omtrent eenige geestelijken verhoogden de sen satie en de anti-katholieke hetze, en de overplaatsing van de bri gade der marechaussee kon wor den uitgespeeld tegen een ka tholiek minister. Zoo was de mise en scène volledig, en terecht werd de rel vergeleken met de April-heweging van 1853. Daar komt nog bij het partij politieke belang van het Natio nale Dagblad, dat geen gelegen heid laat voorbijgaan, onver schillig met welke middelen, voordeel le trekken uit de wer kelijke. maar dikwijls ook ver meende mistoestanden. Heel deze houding van de neutrale pers in het geval Oss is eigenlijk niets bijzonders. We weten zoo langzamerhand wel, waar we aan toe zijn. Gaat men de gebeurtenissen van de laatste tientallen jaren na, dan ziet men telkens, hoe de neutrale pers vijandig staat tegenover het ka tholicisme. Principieel neemt zij loms den schijn aan van een verzoenende houding. Maar zij schaadt de katholieke belangen waar dit mogelijk is, en tegenover per sonen is zooals enkele bekee- ringsgeschiedenissen dat duide lijk maken haar houding een onverzoenlijke. De consequenties uit dit alles zijn voor ons duidelijk. We staan voor het feit. dat de pers hier te lande een nagenoeg onbeperkte vrijheid geniet. De vrijheid van gedachte-uiting is in Nederland immer verdedigd en de liberale negentiende eeuw heeft deze vrijheid principieel naar voren geschoven en doen beschermen. Daar heeft de neutrale pers 't meest van geprofiteerd. De voor lichting, die zij geeft, mist de achtergrond eener principieele levenshouding. Economisch be lang. sensatie e.d. beslissen voor een goed deel over de richting. Deze pers staat vreemd tegen over het katholieke Brabant. In Holland vindt zij de aanhang die haar bestaan moet mogelijk aken. Daarom h®hf* zij zich ook om Brabant weinig te be kommeren. Zij weet. dat de ka tholieke levenshouding aan de hare tegengesteld is. Zij laat niet na, de een openlijk, de ander indirect n.aar geniepiger, «le katholieken te benadeelen. Zij 1 heeft het noodig om de mythe .het donkere Zuiden" te handhaven, opdat haór licht loediger schijne voor dei menschen. Brabanlia Nostra weel. dat de onbeperkte vrijheid van ge- I «lachte-uiting geen goed is. Het moge ook het besef worden van den wetgever. Het individualis- der negentiende eeuw heeft gemaakt, dat men alleen maar kan ..optreden", wanneer iets belecdigend wordt geacht voor persoon, soms een groep. Maar tegenover dc gevallen, die een gansche gemeenschap be dreigen, staat men machteloos. Dag in dag uit verschijnen er tal- looze dingen, theorieën en mee ningen, die, mochten ze ingang vinden, de grondslagen van onze christelijke beschaving gevaar lijk ondermijnen. Van een posi tief christelijke regeering mag men daarom verwachten, dat zij waakzaam zjj, onze hoogste goederen te beveiligen tegen deze dreigende gevaren. Intusschen verdedige Brabant zich zelf. De neutrale pers is voor Brabant een vijand. Om twee redenen. Omdat haar invloed steunt op Holland, wil zij de voorrang van Holland hand haven. Hier spreekt het provin cialisme, dat een waarachtig Ne- derlandsch nationale idee in den weg staat. En vooral, omdat ka tholiek Brabant van haar niets te verwachten, alles te duchten heeft. Daarom moeten we die vijand weren uit ons huis. „De neutrale pers uit Brabant", wor de een van de leuzen van Bra- bantia Nostra. HET VULPENHUIS iMmto, IS t». KNmmcatr. - Tele». 338 SCHOOLBOEKEN voor olie inrichtingen van onderwijs.1 Ta kennen maar tin doe): hoogtr op sa Zomen, en het ééne middel la: met overleg te werk te gaan. Ja, de kinderen van dew wereld we-i ten. dat overleg hat halve wak lol Dot overleg «telt Jesus ten voorbeeld un de kinderen van het licht. Aan on» du», die het licht van het ge loof ontvangen hebben. Ook wl| moeten overleg plegen la het nastreven van het édtve noodzakelijke levensdoel: ons eeuwig geluk! We weten, dat al het geschapene ons ila middel moet dienen tot dat ééne noodzakelijke levensdoel. tfzan we tot dat opricht wel altijd met worteg te werk? Jeaur waarschuwde: Wat baat het den nenach de heele wereld te winnen, als »t) daartoe schade lijdt aan sljn ziel? j We weten, dat aan het behouden van le heUlgma kende genade verbonden Is: zet behouden van de liefde tot Ood. Wikken en wegen wt wel genoeg de on- ■ergeiykelljke waarde van dien achat? We kennen den eenlgeo weg om te tot Ood. ons hoogste goed: den veg van Zijn geboden. Zijn we wel ge- toeg bezorgd, om daarvan niet at te vtjken? We weten, dat we uit onszelf zwak djn. niet bestand tegen alle gevaren, naar bidden we ook geregeld om vacht van boven? We weten, dat de duivel en de we- «M ons strikken spannen, en we ken- sen ook het terrein waar die strikken CHOOLBOEKEN I rosr irtar» On<*rwl|a-larlrt>Ma| Zmmm om Uw •sokanlUsl WIJ v«rnotmmn altas voor U SCHOOL CN KANTOORBOEKHANDEL H. ELZENAAR SST 2 set gevaartijk gebied? Boe waar la toch wat Jesua zei: de cinderen van deoe wereld behartigen hun jelangen met.... meer overleg dan de Ünderen van het licht! Heer help ons door Uw verlichting en Uw genade, om altijd met overleg te blijven streven naar bet ééne noodza kelijke doei: de eeuwige vereenlglng met Met overleg. Verzin, voor ge begin. Dan gaat met overleg te werk. Jeans sprak, „de kinderen var. de wereld behartigen hun belang. .n meer overleg.dan de kinderen vi MOEDERLIEFDE: HET KENTEEKEN De vraag van trouwe Japanneezen nclljk T i dien on recht vaardigen rentmeester. Want dl* waa er oogenblikheUJk bij om te.... overleggen: wat aal lk doen? Niet zijn onrechtvaardigheid wordt als voorbeeld gesteld! Neezijn overleg! Iedereen, die zijn oogen de kost geeft tal bet Jesus moeten nazeggen, dat de kinderen van deze wereld met overleg telkens nieuwe slachtoffers «>en. De geldwolven schieten evenmin te kort ln overleg! Wat -n wikken en we gen voor ve hun skg slaan! Ze zoeken en speuren naar alle kanten; se kennen alle wegen «c wegeltjes, en alle mazen van de wet. De eergierIgen blijven niet achter ln overleg! Ze beetudeeren de zwakke zUde van hun superieuren, om hen ln het ge viel te komen; ze weten te bulgen en te weten achterdocht te wekken, om weg te werken degenen, die hun ln den weg staan. Na een aanvankelijk succesvolle ge- loofapredlklng la ln Japan het Katholi cisme meerdere eeuwen gruwzaam derdrukt geworden En toen ln de gentlende eeuw de verkondiging van geloof weer vrU gegeven werd. al wel niemand verwacht hebben nog sporen te vinden van het oorspronkelijk Chris tendon-. Te veel tijd was er overheen gegaan En toch het onverhoopte gebeurde. In 1865 kwamen bU den Apos- tolliehen Vicaris eenvoudige lieden uit een afgelegen streek. ZIJ behoorden tot een talrijke groep Katholieken, die ln de eenzaamheid hun geloof al dien tUd vol- 1 komen trouw bewaard hadden en m I waren zij op het gerucht van de terug- I komst der Katholieke Priesters hun geloofsgenooten gezonden om onderzoek ln te stellen Onverschrokken examineerden zij den Bisschop op zijn rechtgeloovlgheld „Waar Is een beeld van Maria?" klonk hun vraag En toen hun een beeld van de Moeder Gods getoond werd. voelden ze zich be dtgd: hier was werkelijk beuelfde loot dat zij door de eeuwen beleden hadden. Want Maria werd hier vereerd, rcoals ook zij dat deden Die eenvoudige Jap&nsche menschen j verkondigden door hun handelwijze on- bewust een zeer groote en zeer schoone waarheid, „Ubl Jesus, Ib! Maria": waar I Jezus Is. daar moet Maria ook zijn. En 1 andersom: waar Maria ls, daar moet ook I Jezus zijn. Die twee zijn niet te schelden I Maria, die eens door haar goddelijk i Moederschap met Jesus werd vertoonden. blijft altUd by Hem en met Hem voort- 1 zetten het werk. dat Zij toen begon, het werk van Mcdeverlosseres en Mlddela- res. Zij werd dan niet alleen de Moe- der van Jezus' menschelijk lichaam. maar eok de Moeder van Jesus' mystle- ke Lichaam. Dat van goddelijk leven doorhuiverde mystieke Lichaam van den Heiland, waarvan artj allen lidmaten zijn geworden. Zoo brengt zy ons voortdu rend voort voor den hemel. Zoo vloeit het Chrlstl-leven ons toe door het ka naal. dat Maria heet. En zoo hooren wij i bij Haar, gelijk alleen een kind bij zijn moeder kan hooren. Hieraan moet ge den Christen kunnen herkennen, dat hij zijn Moeder trouw blijft. De katholieke Japanneezen stelden een ln meer dan een opzicht verstandige vraag. Waar Maria Is. daar ls Jesus Waar Maria ls. daar zijn ook echte Christenen. Onze afgescheiden broeders, de ortho doxe Christenen van het Oosten, begrij pen dit zeer wel Warm klopt hun hart voor de Moeder des Heeren. Zóó vol rtale lofprijzing als hun liturgie, onze zelfs niet. In plechtige en bl rijke woorden put zU zich uJt om te prij zen de .glorierijke, heilige, gezegende, allergelukkigste Moeder Gods." .den ge- zegenden akker van onze hoop", „het Morgenrood van de ware Lichtzon", „de wonderbare Bloem'..de Tempel van het Goddelijk Woord". En ln een overvloed van Marlafeesten drong de vereertng door In het practlsche leven en vervult hart en geest van den Oosterschen Christen Maar de Protestanten? Ja. dat een droevig misverstand ZU hebben Moeder uitgebannen, meenende het Klno daarmee genoegen te doen. En soms komt ook bU hen het Christelijk Instinct weer boven en haast tegen hun wil worden zij gedreven tot vóór het beeld der Onbevlekte. Er zijn uit de laat ste Jaren treffende uitlatingen van 1 kend. Die meenden dat moeder toch eigenlijk triestig huls ls en daarom helmwee gen naar Maria's zachten blik en gende moederhanden. De natuur en de bovennatuur zijn dikwijls sterker dan de iter. WIJ wijden ons toe aan Maria en plaat sen ons daardoor op de veilige werke- lijkheldsbasls. door God onder den op bouw van het bovennatuurlijke gelegd. WIJ geven ons zelf geheel en al weg aan Moeder, opdat hemel en aarde kunnen erkennen, dat wij Inderdaad Christenen 'ANTONRECHTER SOESTER .ONDERWERELD' Gangstermethoden. Een uitgestelde zaak. diet tegen K. Soest, dreigde bijna op een meineed-zaak uit te loopen. De omstandigheden, wi der dit „zaakje" was ontstaan, warci Op den avond van 18 Apr' telefoon in het Boarn toen men den hoorn opnam, klonk noodsein uit hotel „Dc Pauw". Het bleek, er in het café van dit hotel een vechtpartij begonnen was. waarin V. dc hoofdrol speelde. Onmiddellijk reed een auto naar de plaats van hel tumult en dc brigadier v. d. Goot vond er enkele drukke groepjes die 't geval bespraken Tijdens de ondervraging, dit door den brigadier werden geleld, verdweer V en de keliner verklaarde, dat hij zag hot de vechtpartij waa ontslaan: zekere v. d. B uit Hilversum kreeg van V. een klap op hel hoofd. De brigadier legde dit vast, stelde het pro cesverbaal op en zoo kwam het geval reeds oenigen tijd geleden voor den kantonrech ter, Zonderling, opcc-ts kon dc kcllncr rich van het geval niets herinneren! Daar een en ander niet klopte, werd toen beslo ten de behandeling der zaak uit te stellen tot nu en dus sagen wc V.. den brigadier en den keliner, zekeren R. uit Baam. voor het hekje. De keliner herinnerde zich ook nu EEN ALLERAARDIGSTS ZOMBR- ATTRACTIB in het magazijn van de firma Vroom en Dreesmann aan de Utrechtschestraat te Amersfoort. Voor nadere bijzonderheden leze men de betr. medtdeclivgcn op pag. 2 van dit blad. het geval en de kantonrechter las dc stukken, waaruit pertinent bieek. dat de keliner indertijd had verteld te hebben gezien hoe de klap gegeven werd Dc keliner stond te trillen op z'n t en toen de kantonrechter zag. hoe er mets te beginnen viel. dreigde hij n gevolgen van meineed en stelde hij de heele zaak ruim een uur uit om den getuite gele genheid te geven, nog eens na te denken. En dus liep het tegen twaalven toen h< geval wéér voorkwam. De griffier nam c bewuste passage uit het procesverbaal ovi en de brigadier ondertcckendc het. Toen trad de keliner naar voren om t verklaren dat htj rich had bedacht. Inde: dued was het proces-verbaal v.-n den brigi dier juist geweesthij had den klap z 1 e gen?" riep de kantonrechter uil „Ik meen. dat hij bevreesd is voor rac cune-maatregolen," zei de brigadier en he vervolg van deze geschiedenis zal ultwijser ze opmerking was. rlegde thans wettig en overtul gulden of 8 dagen. geven." loog deze i, rood hoofd Wanneer een verdachte blijk geeft van goede trouw en goede voornemens, wil de kantonrechter een cisch nog al eens halvee- inde hij geen genade: hU veroordeelde conform den eiscb. Terwijl even werd nagezien, hoe de Baam- ihe politle-vcrordening dc hechtenlsstra- •n ln dit geval regelt, consulteerde de ver achte een van s'n „vrienden", die als be langstellende op de tribune de verhandeling Toen wij hel kanlongercchlsgebouw ver lieten. waren de keliner en de brigadier per trein op weg naar Baam, maar V. en z'n zijn. Want geheel en al Marïa-klnd zijn: lat ls geheel en al Christen zijn. L. R. vriend waren ln druk gesprek. „Wij zullen hem wel leeren." meende de vriend te moeien opmerken. „In ieder geval gaat-ie d'r aan." merkte V. op. die blijk baar te veel gangsterfilms heeft gezien en onderwcreldje-spekin wel interessant schijnt paalde dingen mochten gebeuren, in welke richting men zal moeten zoeken. En het valt dan te bezien, of de Ambte naar zich bij zijn eisch even clement zal bewonen als thans ten opzichte van men schen die de gevolgen V8 grijpen willen ontgaan ten koste van het geweien van anderen. GEBITTEN' ONDER DEN PRIJS Het is mei plcizierig. wanneer m publiek moet bekennen, dat men met m« voor 100 procent „natuur" ls. maar dat kunst en techniek de behulpzarm ten bieden om het uiterlijk Dit traguch felt deed zich voor ln de op» bare zitting van het kantongerecht. Dat was helaas het geval mei een Bas naar, wiens kunstgebit na lange Jaren tro op reslauraliemogelljkheld bestond. Derhalve moest DIJ een heel nieuw get ebben en daarom wendde hij rich tot e< ider-bevoegdheld. die bil drie dagen een afdruk had genomen e kunstgebit In elkaar had gedraaid. Vhs daar aoo'n haast mee?" vroeg c OPROEP AAN ALLE R.K. JEUGD VEREENIGINGEN VAN de commissie voor den Hlsto- rtschen Optocht op t September as ontvingen wl] het vriendelijk verzoek, ln ons blad een oproep te richten tot de R.K. Jeugdvereenlgingen zooals de K.J. M.. de KJ.V., de Kath. Verkenners, de Jonge Wacht, de Jonge Werkman enz Deze vereeniglngen worden verzocht mede te werken aan het vormen van een vaandel wacht. Deze vaandelwacht zal mede trekken ln den optocht. Van elke vereenlglng wordt verwacht een vaandeldrager met vaandel ot vlag en vier leden. De besturen worden vriendelijk ver zocht, opgave van deelname te zenden aan het commissielid den heer A. J. Brugman. Helllgenbergerweg 79, Amers- M-. 1 sn Prinses Beatrix Wat een en ander had ontging ons zooi klaarde dc tandtechniker. ik loe- hier, dat u bet heeft voor mej. Zusenroo." zei d Ja. morgen ls 't de linkerbuur en; overmorgen de rechterbuur." gromde de kan tonrechter. eischte 40 gulden of 10 da- i de technlker vertelde dat hij j gunstig voorstond en z'n ge zondheid bcm ook handlcapte. maakte de kantonrechter er 1 35 of 8 dagen van. VAN 7 TOT 8 UUR In den goeden „ouden" tija. toen Ko ning Alfonso nog den scepter zwaaide over 8panje. maakte ik een reis naar Parijs. Dat vood lk erg ver. In mijn coupé zat een medereiziger, die ook dien kant uit ging en toen we in gesprek geraak ten. vertelde hij dat hij naar Madrid moest. Dat was één hoofdstad verder en plotseling vond ik mijn eigen reis zoo belangrijk met meer. De medereiziger had jarenlang in Madrid gewoond en natuurlijk begon hij me een en ander van deze stad te vertellen, speciaal van de gewoonten der Madnlenen In het bijzonder heb ik onthouden zijn verhaal over de groote pantoffelparade. Madrid heeft namelijk een befaamde straat, die in de avonduren en op den Zondag druk bewandeld wordt door personen die zich eens extra willen laten bewonderen. Ze trekken hun beste spullen aan, oliën hun haren en slenteren dan kwasi-noncha- lant langs den weg. Dat was de Madri- leensche pantoffelparade en of ze nog Dit trein-gesprek "kwam me in herin nering, toen lk deze week de Utr. Crt. las en onder Amersfoort een bericht vond betreffende de verkeerstelling lx de Utrechtschestraat. Het heeft mij daarbij getroffen, dat juist op hetzelfde uur zij het op ver schillende dagen de meeste voertui gen passeeren. En lk vermoed dat, ware telling gehouden van voetgan gers, ook het uur van 7 tot 8 's avonds drukste zou zijn. De telling zou dan echter een heel verkeerd beeld gegeven hebben van de hoeveelheid en verschei denheid der voertuigen en voetgangers, dit is het uur der Amersfoortsche pantoffelparade. Veel fietsers en fietseressen keeren eer netjes om wanneer ze een eind- weegs den Utrechtscheweg op zijn, om alweer, voor de zooveelste keer, dé Utrechtschestraat door te gaan. En met voetgangers ls het al precies hetzelfde, ja, deze vinden het zelfs de moeite niet .waard te paradeeren en blijven maar langs het trottoir staan hangen om de aandacht te trekken, Het zijn altijd de zelfde nietszeggende gezichten van de zelfde onbelangrijke Jongelui die hier dagelijks zitten te balanceeren op stil staande fietsen of met vrienden zoute- loote grappen staan te verkoopen. Vorige week heb ifc om een hoekje ge keken ln de ULO-school aan den West singel juist toen de Handelsdiploma's Hanze-cursus werden uitgereikt, n juist, toen de heer Baake aan •rd was en vertelde, hoe moeilijk ;n viel na een Ingespannen ar beidsdag 's avonds weer naar de reeds lang ontwende school op te trekken, om daar een dikwijls taaie stof te verwerken. Hier zagen we jongelieden van een heel ander soort dan zij, die s avonds de Utrechtschestraat-trottoirs versieren en daar staan te hengelen naar den be- in blik van een of ander on bekend juffertje dat meest den leeftijd in nog niet heeft bereikt. Donderdag 8 September a.s. begint de eerste les van den nieuwen Handclscur- sus. Het is voor de opkomende gene ratie te hopen, dat het „drukke uur" van den avond zich zal verplaatsen van de Utrechtschestraat naar de ULO- school en dat het Hante-schoolbestuur een beroep zal moeten doen op dat van de ULO-school om meer ruimte.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1