DE KLOKKEN VAN ST. JORIS LIEFDE HET GEWICHTIGE BEGIN Epistel en Evangelie Tweeërlei liefde, die de wereld beheerschf... op van mei wUae lende beelden waarin wereldhorizonten opduiken: vreugdeetr*- lend of smarten barend, «ubUem-helll- gend of walgelUk-ralneerend. al naar gelang we onze harten heffen naar God of >nze zinnen linken laten naar de aarde. Want de liefde tl het leren en ie teelten', met ilelelulster of ie brand merkt met verdwazing, omdat te de adelkrachten en de rondemachten, die ln leder menseh aanwezig «Un. In t strijdperk Jaagt Als christen menschen vergeten we eerst de schuwe schaduwen van zwarte sondenzlelen en we stemmen onze har ten naar Gods liefde, opdat we daarin de schoonheid en de wetten van Je mensc'ielljke liefde zouden begrijpen, opdat we daarin de opvoeding van de liefde zouden loeren. Liefde Is Gods wesea. dragen, maar ook voor t mysterie van tallooze harde harten, die ZUn liefde heiligschennend ln driften-dwaasheid Want Uefde ls levensoffer en nooit wordt menschelljke llerde een vreug destralende kracht, tenzij zU self be heet echt-gedragen wordt door de heili gende liefde tot God. De levenspymmlde centert bovenop ln die liefde-volheid en van daaruit daalt de vredige vreugde Hoe heerlijk beleefd zullen we dal nlvl „afdu. hoe ontroerend-zchoon tal de moederliefde dat niet bewltzen. hoe ze genend «al de jeugdliefde niet opvoe dend inwerken, wanneer die levenz- kracht in al haar schoonheid wordt ge- Geen nee ruiker levensprogram dan net dragen van de Uefde naai Ood Geen treuriger zlelsvergaan dan het verraden van de Uefde aan den duivel. Want senmaal dal men de Ueldo aan God verlaagt, verzaakt men ook aan den adel van de echto en innige Uefde tot de menschen Is de koningskroon van Gods liefde niet zacht gestrengeld om het hart. dan wordt de liefde zelfz door dulvelshand gedoornenkroond Haat en oorlog brengen bloedverlies, maar god- delooze Uefde brengt bloedvernletlglng. leidt tot de mine van alle levensgeluk. Zoo bitter verwijtend soekt men dan terug naar t beeld van st)n eerste reln- jeordende Uefde. en met weemoed weent Nooit meer werd Ik bill Zoo verdween de «cherts, de kus Zoo de trouw voor ml) £eru nochtans bezat miln hart Wet Ut zoo neerlUk weet. Dat men t bil eUn smart Nimmermeer vergeet! Twas usfd-u bouwen nog «leeds hnn steden ehrlztelUk reine Uefde, *t ceiia- kel van het levensgeluk; goddelnoj ver- worden-Uefde. de hel der plezlerparodlz. We aanvaarden Gods almacht, als da scheppingsbron van al het beitaende. Het groeiende leven ln de natuur dwfngt ons terug te gaan naar die verborgen macht. Doch willen we het levens mysterie nelllgend dragen, don moeten we ln Gods almacht de almacht van ZUn Uefde lezen, omdat Zijn macht nooit werken zou tenzij om den triomf van Zijn Uefde. We vereeren Ood 5 wils held. waarin alle problemen verdwijnen. waarin alle twisten verzoenen, waarin alle schaduwen van onwetendheid ver zwinden maar die wijsheid self is louter medlteerer-de Uefde. Alle* wat uit Gods i._nden komt. draagt het mysterie van ZUn wezen en den adel van zU» Uefde. die begin en einde ls van alles Want Gods wijsheid als medlteerende Uefde en ZUn almacht als uitwerkende Uefde Is de diepe v-r- klartng van ZUn Scheppingskracht en de intiemste bevrijding van "s menschen overmacht. Liefde ls ZUn wezen: HU be- bemlnt zichzelf als hoogste Uefdeheld en daarom juist d-elt HU ZUn levensgeluk mede. daarom strooit HU ZUn goedheid als een poetenng van goud over alle we zens. daarom drukt HU ZUn llefde-waar- held als een wezenskenmerk m al het geschapene. Vooral de menach zal HU eeuwig intiem Uefhebben, zoo Intiem, dat HU ZUn eigen Zoon zal geven, opdat HU als een goddelijk-dramatische carta- tlde de heele menschen wereld dragen Het levensgeheim ligt ln de Uefde, want «U aUeen bevrucht en rordert; zU alleen vereenlgt of verstrooit. zU alleen ruïneert of sublimeert. «U alleen heiligt of verdoemt. E. zijn zooveel bedwelmend-ver strooiende krachten, die ons leren steen voor steen doen verbrijzelen stuk voor stuk doen afschilferen Onze zlelekrach- ten druppelen weg langs de barsten van ons hart. onze levensvreugde vloeit heen langs de kloven onzer zinnen, die hoe langer hoe treuriger de kommandobrug van 't leven bebeerschen. Eén kracht alleen is bekwaam hier louterend te her stellen. «én ideaal Is magnetisch genoeg om alle levensdaden hun éfine hemel- richtlng te geven; DE LIEFDE DE ZÜI- VERE LIEFDE TOT GOD. DE REINI GENDE UEFDE TOT DE MENSCHEN OM GOD. En hier staan we voor t wonder ln zoovele eenvoudlg-sehoone menschen- levens. die Gods plan ln vromen eerbied De iruet van het jonge gezinsleven. Over het gewicht ven eea goed einde der dingen stin wtj het eUen eens Kind goed alles goed. «egx de wUee volksmond. Die eenstemmigheid Is er niet omtrent het begin der dingen. Een goed begin Is nog tong geen gewin. Toch hangt er dikwijl» onbereken baar veel ef van een goed begin Er «Un menschen, dia van een ezamen niet» te recht brengen, omdat zU een «trulkellng En anderen gen. die «leb ln den beginne ln het luiste «poor voelen, komen er vanzelf. Inderdaad aaa het begin I» soma veel gelegen. Maar er Is toch een begin dat var. beei bU zond are beteekenls moet geacht worden Dat ls de Inset van hel nieuwe Jonge gezinsleven. Als twee menschen vreemd waren, een nieuw leven gaan be ginnen. dat ln den volsten en diepeten sin des woords een „samen-lcvlng" moei genoemd worden. 1 twee Jonge menschen. die volgons woord der Schrift vader en moeder gaan verlaten, om hun eehtgenootc aan W hangen, binnentreden In het nleu- groot deel zal afhangen van het begin En wel ln tweevoudlgen «ln: vooreerst WUI ln het begin gevoeglUk ideale en mooie gebruiken kunnen worden Inge- den laat zich alles Invoeren. Het jonRe vrouwtje, dat als een koningin wordt binnengevoerd, kan ala zij handig en v»n goeden wil la. alles wat goed en redelijk ls. van baar man verkrUgen. ZU hoelt dan niet te bedelen en te smeeken. Haar wensch u hem wet Laat sU toch van dat psychologische moment gebruik ma ken Niet natuurUjk om de wanden vol nutteloose dingen te hangen. Maar wel om de sfeer van het nieuwe gezin ln het godsdienst en stichting te stellen Den eerslen avond kost het haar geen moeite om den man tot een gezamenlUk avondgebed te biengen. HU ls Integen deel blU. dat hU met haar mag meebid den. Den eersten ochtend ls het een kleine kunst om den dag samen ln een kort morgengebed te beginnen. Den eer- ten Zondag kost het geen overreding om samen ter Kerke en ter H. Commu nie te gaan. Mei iet grootste gemak leidt sU haren ma;- die op ander ge bied ook wel de leiding weet te nemen, binnen In dat nkjwe leven, waarin odsdlenst en vroomheid gerust dsn bo en loon mogen voeren. Is eenmaal de gunstige lUd voorbij an kan bet zoo lastig worden Dan zal iet dlkwUl» niet meer doenlUk «Un nog levwe. Ideale gebruiken In te voeren. Sn wat de «aak nog van meer be ll dat de ineci van :ht blijkt te eUn Det hebben wij allen vaker ven gehuwde menechen gehoord- dat eU dit of dat uog nooit hebben verzuimd, went zU deden bet van hei begin af ean Een goed menseh verlaat niet gaarne een laekaals duet a n den long-gehuwden «oo Innig mogelUk dezen raad willen geven: en Ow huls en Uw gezin dade- klete stukje van dal RUk En longe vrouw In da uitvoering van dat ideaal gerust voorgaan. Gods- nst la wel evengoed voor mannen ale >r vrouwen, maar toch heeft de vrouw dit opzicht een bUzondere invloed, n zou haar hel woord van de Schrift kunnen toevoegenProapere proeede et regnal D w,z Ga Ui dit oplicht gelukkig moedig voor en gU zult hei Heen t door velljke machtsaanmatlglng ut do menteele kte-doordrtjveru. maar heer- schen door het acheppen van een vro- godsdlenallge sfeer, waarin het la- 100 gemakkenjk zal wezen alles ten goede t« lelden Geen man zal rich tegen :e belllRe heerschappil verzetten HU voelen, dat hU obeter en gelukkiger wordt te de sfeer, dat zlin eigen vader- UJke gezag veiliger la In dar atukle van t RUk des Heereti Een goed begin Is hier een groot ge win. Een verwaarlooed begin Ie wel- Ucbl 'n fout die nooit of door niemand meer hersteld kan of zal worden floe- groote kans voorbU Is Hoevelen kunnen T HUWEUIKSBOOTIE Stapt ge t huwlUksbootfe In Sensgezir.d en bl(J non zin. fleemt In 1 «cheepje don ook mee Hem. die aarde schiep ra zee' Bluft met Hem door "t lenen oaren Die ook stormen ton bedaren Want geen teren hier op aard Btyft i'oor ttormen steeds gespaard Cod, die onze beden hoort. ZU uio trouwe triend son boord. Neemt use foeolzchf. alle twee Gaarne tot de Ster der Zee. Wordt uw beider wensch verhoord. Komen kinderen aan boord Vreugde brengend in u» woón. Dan wordt 't leve* dubbel schoon/ Leidt ook hen ter velFge ree Waar gemaald wordt Heeren wzt r- 0 VOOR JONGE HOEDERS DE LITURGIE VAN DE „KERKGANG" £en eti voor ChfisleRmoedei' Onder de vele treffende plechtigheden, waarmee de Kerk het leven van haar kinderen heiligt, mogen we zeker reke nen de kerkgang van de Jonge moeders. Even herinnert deze plechtigheid nog aan de Oud-Testamentlsche wel. waarbU was voorgeschreven dat de moeder mèt haar kind zoo het een eerstgeborene was -- naar den tempel te Jerusalem moest komen om het reinigingsoffer te brengen. Zoo Inunera lezen wc ook bU den evangelist Lucas van Jezus en Maria: Ju toen de tijd gekomen was voor hun reiniging volgens de Wet van Moacs. brachten ze Hem naar Jerusalem om Hem. op te dragen aan don Heer Deze Idee van wettelUkc onreinheid die de oude wet kende, bleef ln den be ginne ook In de liturgie der Kerk nog zwak nawerken, doch zeer vroeg inch ver zwakt deze Idee en vooral Paus Ore gon us de Groote (590 - 804) kwam hier krachtig tegen op. Moerdere formulieren «Un ons uit de middeleeuwen bewaard gebleven, die alle met den legenwoordigen ritus dit ge meen hebben, dat de grondtoon ls een dankbrengen voor de ontvangen wel daden en een met aandrang vrag om zegen voor moeder en kind. Zegenend treedt de priester de moeder, die bU de kerkdeur met een brandende kaars be hoort neer to knielen, tegemoet en be sprenkelt haar met wUwater: ..Onze hulp Is ln den naam de» Hee'en. die hemel en aarde gemaakt heeft Dan bidt de prieiter de 2Se psalm van Davld: een opgaan naar hel heiligdom. Sprekend zUn vooral de verzen; Die behoort UK hen. die Jahweh verceren. en hei aangelicht zoe ken van Jacobs Ood. Wie een rein leven leidt, zal binnen gaan te de eeuwigs vreugde. Dat loon wordt hier ln het vooruitzicht gesteld aan de brave moeder die te reinheid en zuiverheid het huwelijk beleeft en wier grootste blijdschap het ls. aan God en de Kerk een kind gegeven te hebben. Dan leidt de priester de moeder naar het allnar - ïoozU gebrulkelUk l*. het altant der Allerzaligste Maagd en Moe der Maria De priester gaat re-Ms van de moeder, san wie hU het uiteinde van «Un stola, dat van de linkerschouder af hangt. toereik'- ..Treedt binnen ln Gods tempel: aanbidt den Zoon der zalige Maagd Maria, die u vruchtbaarheid van krnoel geschonken heeft" Onder de wederom de moeder Dan vraagt de priester, dal God. die door hel moeder schap der Heilige Maagd de smarten der anderd. met goedgunstigheid mag neer zien op dere dienares, die geKomcn ls komen tot de vreugden van de eeuwige gelukzaligheid Andermaal besprenkelt de priester de moeder met wijwater en na den prles- sterlUken segen ln den naam van den Drleëenco God Keert de moeder huls- is het volbrengen van deze Kerkgang verplichtend' Een eeht vrom* moeder stelt deze vraag niet ZU weet. dal ze dank aan Ood verschuldigd ls en zal gaarne de gewijde plechtigheid van de H. Kerk benutten om haar dank te uilen. Bovendien spreek' het Romelnsche ritueel, waarin deze ritus beschreven staat, zelf van een vrome en prijzens waardige gewoonte. terwUl het tenslotte een eer ls voor de chrlstenmoedcr deze plechtigheid te mogen volbrengen, want de Kerk wil dat alleen wordt toegelaten, dia een voor Ood en geweten geldig huwelUk sloten, wier kind dus voor de Kegk als oen wetUc kind mag gelden. KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 13 AUG. 1938 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL 314 Nadruk van de in dU blad Doorkomende Kerkberich- ten, ook In den vorm van uittreksels, is verboden. TIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Paulus aan de Kortnthtërs; xn, 2—11. Broeders! OU weet dat gij. toen gij heidenen waart, tot de stomme afgoden gingt, naar dat gU geleld werdt. Daar om maak lk u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus vloekt, en niemand. tenzU door den Heiligen Geest, kan (zeggen: Jezus ls de Heer! Er la nu verscheidenheid van genade gaven. maar het la dezelfde Oeest; ook ls er verscheidenheid van bedieningen, maar het ls dezelfde Heer; en er ls ver scheidenheid van werkingen, maar het li; dezelfde God. die alles ln allen werkt. En aan een leder wordt de openbaring des Gees tea geschonken ten nutte. Den eene wordt door den Geest geschonken een woord van wUsheld; aan eenen andere een woord van wetenschap naar denzelfden Geest; aan eenen andere ln denzelfen Geest, geloof, aan eenen an dere ln dien ééncn Geest, een genade gave tot genezingen: aan eenen andere werking van wonderkrachten, aan eenen andere profetie, aan eenen andere on derscheiding van geesten, aan eenen andere uitlegging van reden. Dft alles nu werkt de Één en dezelfde Geest, die aan een leder toedeelt, gelijk Hu wlL EVANGELIE volgens den H, Lucas; XVIII, B14. In dien tijd sprak Jezus deze gelij kenis tot sommigen, die op zich zeiven vertrouwden, als zUnde rechtvaardigen cn die de anderen verachtten: Twee menschen gingen op naar den tempel om te bidden: de één een Phartzeër en dc- andere een tollenaar. De Pbarizeër stond en bad aldus Mj zich zeiven: Ood! Ik dank U. dat Ik niet ben gelUk de overige menschen: roovers, onrecht vaardiger overspelen; nog ook gelUk deze tollenaar. Ik vast tweemaal Ie. de week. Ik geef tienden van al wat ik be zit. En de tollenaar, van verre staan de. wilde zelfs zUne oogen niet naar den hemel opheffen, maar hU sloeg op zijne borst, zeggende: God! wees mil zondaar, genadig! Ik zeg u: deze ging gerechtvaardigd naar zijn huls en gene niet: want die zich verheft zal verne derd. en wie zich vernedert zal verhe ven worden. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS 't Zand no. zu Pastoor W. A. J M Oostveen. 't Zand no. 31. Telefoon 730. Giro 116326. ZONDAG de RH Missen om half 7. 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis mcl. Volkszang en te 10.45 uur. Collecte voor de armen. Te 6 uur Lol met Rozenhoedje, waarna het Eucb. Volkslied. Na het Lof gelegen heid om te biechten tot half 8. Maandag, feestdag van Maria ten He- mcl-opnemlng. te vieren als Zondag. De H H. Missen als op Zondag Te 10 30 cn niet te 9.15 plechtige Hoogmis, waurna Gen. Abs. voor de leden der Derde Orde van SI Franclscus van Asslalë. Te 0 uur Lof met Rozenhoedje, waarna gelegen heid om te biechten voor de pelgrims naar Kevclaer tot half 8, ;t Rozenhoed je Ier eere van St. Franclscus Xaverlus. Na het Lof het Missielied. Zaterdag van half 4 tot half 10 gele- Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eerc van O. L. Vrouw van AltUddurenden BU- A.s. Zondag zal dc Weleerw. Father Le- feber, van de St. Jozels-Congregatie van Mill-Hill, onder alle H H Missen een pre- dicatie houden, waarna collecte voor de Missiën. Uit de parochie-registers: z van Eg bert us Vos en Johanna Zegge- laar; Petrus, z. van Wilhelmus Geurt Geurtsen en Agatha Mulder; Hendrteus Antonlu», z. van Johan Scholten en Wll- helmlna Pampus. In den Heer overleden: Petronella Houtveen—Tolboom: Johanna Vos— Zeggelaar; Wilhelmus Ant. Joh. Peters Voorzien van de H.H. Sacramenten der StervendenPetrus Joh. Darnave en An- tonlus v. Druten. In den kerkelUken ondertrouw opge nomen: m. Chrlstiaan Joh. Petr. v Bü- leveld en Maria Antoinette Hendrlka Koops; II. Willem Veenendaal en Agatha Helena Velthuis; I. Jacobus Bern. Nic. Maria Glescn en Johanna Wllhelmina Visser; I. Adrian us Franc. Joh. Prtncen en Maria Gezina Visser; I. Johannes v. Koot en Maria Verhaar Parochiale Vereenigingen. VOOR EEN VAANDELWACHT ifgednikt o e besturen van de parochiale gen altent op den Oproep. lonscben optocht op 6 September as., was de „Voandelwoeht" een belangrijk en flet rlg deel van moet uitmaken. WIJ plaatsen ons daardoor niet alleen i Vorstin bij gelegenheid van Haar 40-Jan PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 26$. Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl Postgiro no. 93297. Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558 ZONDAG 10e Zondag na Pinksteren, de H.H. Missen zUn om 7 uur. half 9 en 10 uur de Hoogmis. Des avonds om 6 uur Lof met Rozenhoedje. Blechthooren van 5—4 uur en na het Lof. Maandag, feest van O. L. Vrouw ten Hemel opneming, te vieren als Zondag De H.H Missen ztjn om 7 uur. half 9 en 10 uur de Hoogmis, 's Avonds om 6 uur Lof met Rozenhoedje. Zaterdag van 4 tot half 9 blechthoo ren. om half 8 Lof met rozenhoedje Uit de parochie-registers: Parochiale Vereenigingen. OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT. Wij maken de besturen van de parochiale Jeugdverenigingen attent op den Oproep, afgedrukt op pagina één van dit nummer van ..De Eembode". Van harte wUlen wij hier opwekken, deel te nemen aan den his- torischen optocht op 6 September as., waar de ..Voandelwachl" een belangrijk en fleu rig deel van moet uitstaken. Wij plaatsen ons daardoor niet alleen In den optocht komen) ln n worden vermeld, dat d. >e» gereed moet zijn. PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART Langegracht no. 36. Pastoor A. W. J- Spitzen. Langegracht no. 37. Telef. 1450. ZONDAG de H.H Missen rm 7 uur cn half 9. Half 11 Hoogmis. Blechthooren van 56 uur. 6 uur Broederschapelol. Maandag feestdag van O. L. Vrouw ten Hemelopneming. »e vieren als Zon dag. Dc H.H. Missen als op Zondag. Te half 11 plechtige Hoogmis, te 6 uur plech tig Lof met relsgebeden voor Kevelaer. Dinsdag 8 uur gezongen St. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Jacob Wilhelm, z. van Ger- Gehuwd; Hendrtkus Adrlaan Willem Beijer en' Joanna Antonla Marina Pauli- Parochiale Vereenigingen. OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT. de parochiale ifgedrukt o van .De Eembode". Van harte willen hier opwekken, deel te nemen aan den lonschen optocht op 6 September as. de „Vaandelwacht" een belangrijk en gelegenheid van R J. Brugman verzoek •reenlgrogen (die i «IJ PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Pastoor: H- J. Hooyman. Mathias Withoosstraat no- 3< Paulus Borstraat no. 41. Telefoon 1158. ZONDAG de H.H. Missen om 7 uur en half 9, om 10 uur Hoogmis; 6 uur Lof. Vandaag extra collecte voor de armen, welke wij zeer bijzonder^ ln de mildda digheid der parochianen 'aanbevelen. Maandag, feest van Maria Hemelvaart, verplicht te vieren als Zondag. De H.H. Missen als op Zondag: om 7 uur. half 9 mr en 10 uur de Hoogmis. Om 6 uur Lof. Woensdag om half 8 geen H. Mis. Vrijdag om 7 uur Lof. Zaterdag een H. Mis om half 8 Van 4 tot 9 uur gelegenheid om te ilechten. Dagelijks de H.H. Missen om 7, half 8. Ui», de parochie-registers: Gedoopt: Henricus Antonius Maria, z. van Antonius Willi Drordus Oornelis Huurdeman en Susanna Claolna v. Keu- Jacoba. d van Rients Theodoras Bosnia en Jeuneke Zuman. Johanna Teunlsje. d. van Petrus Hane- veer en Johanna Veldman. Parochiale Vereenigingen. JONGE WERKMAN Dinsdagavond 8 uur buitenspel. Woensdagavond 8 uur grot-[avond. Vrijdagavond 8 OPROEP VOOR EEN VAANDELWACHT. WIJ maken de besturen van de parochiale jeugdvereenlglngen attent op den Oproep, afgedrukt op pagina één van rilt nummer van „De Eembode". Van harte willen wU hier opwekken, deel ie nemen aan den his- torisclten optocht op 8 September as., waar de „Vaandelwacht" een belangrijk en fleu rig deel van moet uitmaken. Wij plaatsen ons daardoor niet alleen in het nationale leven, doch eeren tevens onze Vorstin bij gelegenheid van Haar 40-jartg regeeringsjublleum. ekt spoedig n vermeld, dat dezer dagen w

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 5