De Eembode
F. A. T U L P
KNOCK OUT
3-0
.GERMANIA'
..ZUMKY JOSZKA"
'oorden kantonrechter
52ste JAARGANG NUMMER 23
Verechllnt 1 x per week. Abonnementsprijs.
Inbegrepen de kerkelijke bijlag#, /l— per
kwart. Zg. volksabonnementen 5 cis. p. week.
REDACTIE SN ADMINISTRATIS:
Langegracht 38. Tel. S14 - AMERSFOORT
Postcheque- en Gironummer 44334
CXirrespondentle-adrea B»»m: Kerkstr. 30.
Advertentie-adres v. B&am: Nleuwstraat 18.
Uitgave N.V. Uitgevers MIJ Neerlaudla.
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1938
Advertentieprijs per rt
WAARIN OPCENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN'
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
Indien opname van advertenties en reclames
bepaaldelijk verlangd wordt In de kerkelUke
bijlage, al elders alleenstaand, ol op bepaalde
toeslag. Voor tig.
BewtJsno. t et.
KANTOOMOIKHANOIL
HET VJJL PEN HUIS
SCHOOLBOEKEN
voor alle inrichtingen van onder
NEDERLAND ONDER ORANJE!
VOOR ons ligt een portret van onze
Landsvrouwe zooals zU was voor
veertig Jaren: gezegend met de schoon
heid der Jeugd, waar de ernst des levens
en de last der verantwoordelijkheid nog
geen rimpel op hadden gelegd.
Maar ondanks de zachtheid der Jeugd
spreekt dit gelaat van een zekere over-
wogenheid en beslistheid
Het portret was zooals een toelich
tende verklaring aangeeft bestemd
om als copie te worden bevestigd ln
openbare lokalen. De houding der
Vorstinne Is zinnebeeldig. Haar
vinger op een tafel c
gons den schilder e
e wil om hei
gebogen wUs-
i dit beduidt vol-
n karakterultlng
devies „Je Main-
als een spreuk te
profetische
beschouwen.
Heelt deze schilder
blik gehad? Hi
schledenis der laatste veertig Jaren
gaat. alsof
zegel Is, gedrukt op alle
Vorstlng gestelde daden, zonder dat
daarmede de het volk toekomende vrij
heden werden aangetast.
Zoo juist heeft de burgemeester van
Amersfoort In een toespraak de karak
teristiek uit het begin dezer eeuw In
de herinnering terug geroepen: .Ko
ningin Wilhelmina Is de cenige ..man"
die ln Europa regeert.
Zij heelt daden durven stellen die
Haar werden ingegeven als rechtvaardig
zonder daarduor den vrede, die Haar zoo
lief Is. In gevaar te brengen. Zij heeft
In de meest zorgenvolle tijden den weg
weten te vinden om het hoog op de gol
ven der wereldbranding getilde schil
van Staat ln veilige haven le brengen.
En wanneer er zjjn die meenen da
zij meer van hun Vorstin mochten ver
alle zijden over de grenzen te zien on
de grootst mogelijke waardeering te her
vinden voor onze Landsvrouwe. Ginds
ls het burgerkrijg, daar ls het een steeds
dieper wegzakken ln den econopilfchen
nood, elders weer ls het de diepste
nedcrlng van het volksbewustzijn door
het ontnemen van de geestelijke vrijheid
aan de onderdanen en een vijfde deel
van de wereld zucht onder het regime,
slechts geëvenaard door dat van Iwan
den Verschrlkkelijken. hoewel de fusi-
lade er de knoetslagen vervangt
Nederland ls een eiland van rust in
een kolkende zee vol wrakhout. En het
Is dat door het wijs beleid var
Vorstin, die. zooals ZU zelve zegt. diep
doordrongen ls van het tekortschieten
van menschelljke wijsheid en van
schelUk willen en kunnen en er
overtuigd Is, dat in dit tekort nlot
ders dan door God zelf kan worden voor-
En wanneer wij onze Vorstinne zóó
zien. zich verootmoedigend voor
Allerhoogste zonder Wiens zegen ZU
haar willen streven en kunnen onrr
tig weet, dan stijgt in deze dagen
feestelijke herdenking onze bede op met
de hare. dat God haar en ons gemeen
schappelijk streven met Zijn zegen
Er zij» van die menschcn, die echte
sliminerikken zijn. Ze willen je op
een oi ander punt iets laten zeggen,
wat je niet zeggen wilt, wat je een
voudig niet zeggen kunt en daarom
laten ze je erin vliegen. Ze beginnen
met iets heel onnoozels en zeggen
dan: Heb ik gelijk, ja1 of nee? Je
moet dan heel eerlijk zeggen:
„Man, je hebt gelijk, je hebt liet
grootste gelijk van de wereld!"
„Nou, zeggen ze dan, en d 11 dan,
is dat waar of niet?"
„Ja", zeg je weer, „dat is waar
En zoo gaat 't een paar keer ach
ter elkaar, en je zegt altijd maar
weer:
„Je hebt gelijk, dat is zoo!"
En dan opeens, dan barst de bom.
Met al je eigen „ja's" en „Je hebt ge-
gelijk" slaan ze je om je ooren, da;
hooren en zien je vergaat en ze
dwingen je dan om op grond van
wat je eerst zelf hebt toegegeven,
de gekste dingen gewoon te vin
den".
Zoo komt er een bij me en zegt
in de loop van 't gesprek:
„Toch geen groot karakter zoon
Hitier. ls toch van huis uit katho
liek en nou doet hij zoo
„Ja, zeg ik, treurig zoo iets; voor
ons altijd iets pijnlijks zoo'n ai-
vallige."
En toen begon het: hij had me al
gauw tc pakken:
„En Christus dan Dat was toch
een Jood. En per slot vtrn rekening
werd hij voor 't Jodendom toch eei
afvallige
Hoe zit dat nou
Ja, wat antwoord je dan zoo in
eens Niet zooveel en zoodoende
sloeg mijn tegenstander inij knock
out, 't Was 1—0.
't Was even stil
En zooals 't gewoonlijk gaat om
't gesprek weer op gang te krijgen
begon ik over 't weer.
Had ik het maar niet gedaan
Toevallig goot het dien dag-
„Wat een slecht weer weer
ik.
„Gaat nog al, zei hij. Ik denk dal
ze 't in dien tijd van Noë erger ge
had hebben met dien zondvloed".
Ik voelde al nattigheid. Dat geval
van die ark moest weer verkeerd
gaan stranden. Ik had gelijk.
Hij begon al direct weer onver
vaard: „Die menschen in die ark
stonden onder een heel bijzondere
bescherming van God, niet
„Jir" zei Ik.
„W aren zeker erge goede men
schen, die leefden zooals 't moest?
„Ja",zei ik.
„Al de andere menschen verdron
ken, niet
„Ja", zei ik.
„En toen dan? Toen die ark weer
strandde op die berg toen waren
die menschen dus alleen over, niet?"
„Ja", zei ik.
„Non en als ze dan zoo fijn waren
hoe konden ze dan later weer alle
maal trouwen en kinderen krijgen:
ze waren toch allemaal familie var
elkaar. De eerstvolgende genet-'
immers moest zoowat allemaal neef
je en nichtje zijn!
Hoe zit dat dan?"
Ja, hij zat; 't was 2—0.
Weer stilte.
Over 't weer durfde ik niet meei
te beginnen. Iets anders wist ik zoo
gauw niet- 't Bleef stil.
Dat wil zeggen: ik.
Maar hij niet.
20 kon 30 worden, dacht hij.
En hij begon
„Die predikanten van jullie zeg
gen die de waarheid op de preek
stoel?"
„Ja", zei Ik.
„Dus je neemt aan wat ze zegge»
»p dien preekstoel?"
„Ja", zei Ik.
„Zeg- is er een God?"
„Ja", zei ik.
„Ben je er zeker Van?'
„Ja", zei ik.
„Nou dat kan niet!"
„Hè
„Ja zeker dat kan niet. Zondag
morgen was ik in een Roomsche
Kerk en daar zei de predikant als je
niet geloofde In God dan was je dom
en weet ik al meer. Hij zelf hield 't
maar liever bij 't oude Roomsche
Credo en ging trotsch op zijn belij-.
denis: lk geloof in God den almach-
dgen Vader."
Ik begreep er geen snars van.
Maar 't werd me toch gauw duidelijk
uit de rest, die er nog bij hoorde:
.Jij neemt alles aan wat jullie pre
dikanten op de preekstoel zeggen
-•n die man zei: ik geloof in God eti
if zelf, jij bent er zeker van. dat heb
ie me net gezegd- Hoe zit dat dan
-veer?"
't Was 30 en ik was totaal knock
mt.
Toen Hij weg was heb er nog eens
ivei zitten denken. Daar moest
och een antwoord op dat gepraat
'.ijn, maar wat is dat antwoord?
Ten einde raad ben ik gaan aan
kloppen bij een priester en nou is 't
30 voor mij!
Want:
le. Christus was geen afvallige
tij bracht de vervulling van de be-
oite door God aan de leiders van
lods Volk gedaan. Niet hij maakte
-ich los van de openbaring Gods, die
eefde in 't Joodsche volk, maar 't
Joodsche volk maakte zich los van
de verdere voltooiing der Gods
openbaring, wat later ook onom-
/onden door Christus en de Aposte
len aan het Joodsche volk verweten
verd. De Joodsche godsdienst was
;oed en zelfs de eenig goede gods-
lienst, maar onvolmaakt en moest
iaarom wijken voor het betere er,
neer volmaakte. Van afval van
'hristus is dus geen sprake.
Het is dus juist anders om: Chris-
us viel niet af van de Joden; maar
Joden van Hem. omdat God Hem
beloofd en gewild had als den ko
menden Messias, dien zij volgens-
Gods wil moesten aanvaarden er
Dieii zij verwierpen.
2e. Wat het tweede punt betreft
wees mijn zegsman erop dat we a!
die nattigheid uit Noë's tijd heele-
maal niet noodlg hadden. Die heeft
dan zeker alleen gediend om de zaak
een beetje moeilijker te maken. Bij
Adam en Eva Immers was 't zelfde
't geval en nog veel duidelijker dan
bij Noë. Hun kinderen immers waren
broers en zusters en die moesten
ook met elkander trouwen anders
waren wij er nooit geweest.
De oplossing van de moeilijkheid
is heel eenvoudig. Het huwelijk in
bloedverwantschap ls verboden
krachtens Gods uitdrukkelijken wil
dus krachtens een Goddelijk verbod,
niet krachtens de natuurwet.
God kon dus om erntige redenen
dat verbod opheffen en deed het.
Van zondige verhoudingen is er dus
toen sprake. Opmerkelijk is dat ner
gens bekend is, dat ouders en kinde
ren, op Gods bevel zorgden voor de
voortplanting van het menschdom.
Men neemt dan ook gewoonlijk aan
dat dergelijke verhouding in strijd
is met de natuurwet.
Dat God voor de kinderen van
Adam en Eva en later voor de af
stammelingen van Noë het verbod
fuet verplichtend stelde blijkt uit de
omstandigheden. De eenige moge
lijkheid, die de bestendiging van het
menschelijk geslacht waarborgde
was het huwelijk van bloedverwan
ten. Had God die huwelijken dus
verboden dan zou Hij, gezien Zijn
wil dat bet menschelijk geslacht zich
zou voor'planten, ook voor een .---
«lore mogelijkheid gezorgd hebben.
3e Wat tenslotte het gelooven
en weten betreft in verband mei
God: het volgende is me duidelijk
geworden.
Vooreerst kan iemand met zijl
eigen verstand het Godsbestaan be
redeneeren en bewijzen bijv. uit di
schepping-
Heeft hij dat bewijs inderdaad ge
leverd, maar dat is zoo eenvoudi*
nog niet, dan is hij zeker van 't
Godsbestaan, dus is zoo bezien ze
ker van God.
Nu is echter het wezen van
God oneindig en kan dus door het
eindige verstand niet gevat en ge
kend worden. Vandaar, dat het
meeste, dat wij van God weten, niet
de vrucht Is van een „vatten" en
begrijpen, niet de vrucht van zelf
standig uitdenken, maar de vrucht
van 'n openbaring van God aan ons.
'n Openbaring echter waaruit wij de
feiten aannemen zonder eenige vrees
voor misleiding of dwaling; maar
toch zonder dat we die feiten heele-
maal doorgronden en begrijpen,
want dat kan niet. In zooverre kun
nen we en moeten we dus „aanne
men". „gelooven" en mogen we dus
ook spreken naast onze zekerheid
over ons gelooi in God.
Ik heb 't mijn vriend allemaal
verteld. Hij had nog wel bezwaren
maar Ik had antwoorden en de stand
ls nu 30 voor mij!
ALLE EN VERTEGENWOORDIG EB
Continental Schrijfmachine
Fa. H. ELZENAAR
Meubel-, SchrUI- en
OU Of.
Zoo vertelde onlangs de Bndnp ran
Verdun op een congres voor Priesterroepm-
Amersfoort
Gedurende de fèestweek tot en met 6 September
concerteert het bekende Hongaarsche Trio
MATINEE 3 TOT 6 UUR EN AVONDCONCERT 8 UUR TOT SLUITINO
BELANGRIJKE UITSPRAKEN.
Allereerst een betredende het parkeerver
bod aan de Leusderhel. Een meneer was van
'eg gezet doch niet op een der
parkeerplaatsen. Mr. Schölvlnck
de de verdediging waar
uit bleek, dat men deze parkeerkwestie des
noods tot ln hoogste instantie wilde Uit
vechten. De uitspraak Is I 8 of dagen, dus
de mogelijkheid voor booger beroep Is open.
De heer de K de elerenbroeder uit Bame-
veld die volgens zijn zeggen altijd ln het
ongelijk werd gesteld en die zonder vergun
ning eenige duttende eieren door anderen
had vervangen kreeg 1 30 of 10 d.
BEN TRIESTE BIZONDER11EID.
Daar stond de Figaro met een keu
Menjou-snorretje op zijn overigens g!
aanschijn. een levende reclame voor z
bedrijf. Hij had zich, o sch
aan de Arbeidswet door de loonlijst
1 tij-
r hij was geheel te goeder trouw ge
want toen de ambtenaar kwam con-
had hij hem de niet Ingevulde
land gesteld. „Zoo", zei de ambte-
hlj schroefde s'n vulpen lo6. „die
rt Ingevuld." De vulpen bleek leeg
.Ja" zei Figaro en gedienstig haalde hij
zijn eigen Inktpot te voorschijn.
..Dan moet ik U bekeuren." «el de ambte
naar en hij doopte zl*i pen ln 's kappas
Inktpot.
.Kn too kreeg ik een bekeuring met m"n
inkt." suchtte de kapper. „En lk heb
vaal geen trucs uitgehaald. Ik had
nog heel goed de gelegenheid gehad de lijst
gauw ln te vullen
Hier stokte het verhaal want de ambte
naar van het Old.
zijn lachend gelaat
„Maar lk zie." sel
weer ln de plooi was. „dat u al eerder is
gewaarschuwd"
.Ja. maar daaruit maakte ik op. dat lk
die lijsten elk halfjaar moest opzenden."
„U was dus te goeder trouw?" vroeg de
de Landbouwcrislswet heelt gedaan!" rel de
kantonrechter tot den Jongeling ln het witte
jasje die voor het hekje stond. En Zljn-
edelachtbure bladerde In de paperassen.
..U Is doorgereden, toen ambtenaren van
de Landbouwcrislswet u gelastten te slop-
„Toevallig niks." zei de jongeling „en tk
stopte met omdat ik niet begreep wat die
menschen van me wilden. Er stond er een
met een schijfje te zwaaien en hij riep
„Een goed Nederlandsen woord anders,"
merkte men achter de groene tafel op.
.Later pas dacht lk." aldus vervolgde Je
jongeling, „dat zijn vetkommlezen!"
Een oogenbllk keken allen elkaar aan.
rtnst voor het rechterlijk
ORANJE-VIERINGEN
Het gaat er op lijken, dat de scepsis
van de menschen, die voorspelden dat
het met de (eesten hier ln onze Kelen-
stad „toch niks" wordt, ongegrond zal
worden bewezen. Het ls beslist gezellig
In onze stad. De menschen zijn niet
„(eestmoe", zooals men me heelt wil
len wijsmaken. Singels en straten die
men ln het dagelljkzch verkeer Unks
laat liggen, werden op Koninginnedag
het doel van de wandeling, alleen om
dat hier menschen met Initiatief blijken
te wonen. Menschen. die op hun tijd
de handen uit de mouwen weten te
Maar toch vraag lk me wel eens at:
waar komt dat Initiatie! uit op? Wan
neer ik zoo het kijkglas eens richt op
het centrum van onze stad en lk leg er
m'n oor te luisteren, dan hoor lk daar
alleen geluiden van „mensohen-trek-
ken". van „goede zaken doen" en an
dere woorden op dezeKde melodie. Is
dat dan verkeerd? Weineen. natuurlijk
niet. Het teekent den goeden zakenman,
wanneer hij bedacht ls op den gang van
zijn zaken, vooral ln een tijd als deze.
Maar zijn we er waarlijk van door
drongen. dat we op het oogenbllk een
jubileumfeest van onze Koningin vle-
We zijn allemaal ln een hoogst opge
togen stemming. We zien feestelingen
met de meest zonderlinge hoofddeksels
en dito mombakkesen. Waarom zingen
en juichen die zoo? Om eens wat stoom
at te blazen op dagen dat Je zoo erg
niet op eikaars gedrag let en je dus ge
rust eens uit de plooi kunt komen? Of is
het zuivere Oranjeliefde die tot deze
vreugde-uitingen leidt? Ls het dan ver
keerd. ook eens vroolljk te zijn terwllls
van de lol „an slch?" Neen. natuurlijk
Maar tegenover al die uitingen van
goede zaken, van menschen trekken, van
hoedjes en feestneuzen, van poppenkast
en Illuminatie wil lk toch eens een an
dere feestultlng stellen, waarvan lk de
zer dagen getuige was en die me diep
heett getroffen.
Als gast van het missiehuis „Sint Jan"
ln Soesterberg liep lk door een der stil
le lanen van het achterterreln. toen lk
gerucht van stemmen hoorde en scha
duwen zag bewegen voor een zwak llcht-
schljsel. Ik er op af.
Het was een troep verkenners uit een
groote stad in het westen van het land,
die hier door middel van een zomer
kamp eens kwam proflteeren van de
heerlijke boschlucht en de mooie helde.
Ze waren moe van hun spelen en toch
ten 's avonds ln het kamp teruggeko
men en met hun aalmoezenier brachten
ze voor 't naar bed gaan enkele oogen-
bllkken door voor de Lourdesgrot van
het Missiehuis
De aalmoezenier hield een korte over
weging na het avondgebed en hij herin
nerde er aan. dat het morgen Koningin
nedag zou zijn. De Intentie van de H.
Mis en de algemeene H. Communie van
den volgenden morgen zou zijn het be
houd van Koningin Wilhelmina en het
Huls van Oranje.
Kijk. dacht lk, dót ls nu eens een
mooie Koninginnedagviering I
stond, heeft u
-helen, stop me
de bak. binnenkort kom
rtrekki
jasje nog aan,
„Nee. r
s erg
het slagertje.
Inderdaad. Want op
kantonrechter nog enk
verdachte voor: „Je ki
wel willen ontnemen!
gezegd, die hij dus als
e pakje»
ipek. Dat ii
iel de kantonrechter,
elschte een boete
En omdat het volgens het proces-verbaal
verdachte „toch niks kon schelen ent enz."
bleef de boete gelijk aan den elsch.
Een chauffeur stond e
had 's morgens op een
gereden, terwijl hij niet i
te zijn.
Hij verklaarde, dat eer
komen opdagen en dat
opdagen. Want.... een bi
vol hebben over meer-zaken-doen-op-
Koninglnnedag en vreemdelingen-trek^
ken nu eens den Koninginnedag zóó In
zetten, wel dan zou de ware Oranjeliefde
ln de goede verhouding staan tot de lief
de voor zichzelf en zijn arbeid.
En ook zij die Koninginnedag slechts
kunnen zien als een dag van uitbundig
heid zouden er zóó wellicht een Iets an
deren kijk op krijgen!
zoon beetje met elkaar.- sel ge
aan te geven, dat de collega's v
Inspringen als een hunDer niet i
Over hel algemeen bestaat het vermoe
den, aldus de Ambtenaar, dat ln het be
drijf van v. M. die concessies heeft voor
Veluwsche autobusdiensten, de chauffeurs
te hard moeten werken. "n tenslotte is dit
tot mij doorgedruppeld, al laten de chauf
feurs zelf om begrijpelijke redenen hier niet
veel over los. Dat merkt u ook hier alweer.
Maar ik heb al drie processen verbaal
door gehad, in verband met gelijke feiten,
die echter geschikt zijn.
Toch meen lk, dat dit feil als een her
haling moet worden beschouwd. De oude
heer v. M. Is houder van de concessie, die
ls dus aansprakelijk, al laat hij de leiding
van zijn bedrijf aan jongere krachten over.
tk elsch f 30 of 10 dagen.
De kantonrechter veroordeelde conform.