TROTS PIJNBANK EN SCHAVOT DE KLOKKEN VAN ST. JORIS Epistel en Evangelie Liturgische Kata „Er ia een rechtvaardigheid, die geen rumoerig slag woord kan over- Met een vrijmoedigen durf, die bewondering wekt en waar deering over heel de wereld, heb ben de Duitsche Bisschoppen ge sproken in hun gezamenlijk schrijven, dat ze opstelden in Fulda bij het graf van St. Boni- fatius. Ze hebben dat gedaan niet in overmoed, die de gevolgen van hun daad niet overzag, neen, in tegendeel: ze hebben dat gedaan na kalm en rustig overleg; ter- .wijl ze klaar en duidelijk voor oogen hadden, het ernstige feit, dat hun woorden opnieuw een orkaan van verontwaardiging en vervolging zouden ontketenen. Het beste bewijs daarvoor is hun eigen woord: „Men zal ons hiervoor miskennen en smaden. Er is echter een recht vaardigheid, die geen rumoerig slagwoord kan overstemmen en geen overmoed kan bedwingen. Ieder van ons spreekt met Sint Paulus: „De Heer is het, die me oordeelt." Ondanks de zekerheid van komende rampen hebben ze dus gesproken en wel op een wijze, die de machthebbers van het Derde Rijk, diep moet hebben verbitterd. Het „verpolitiekte" katholi cisme is heelemaal niet „poli tiek"; wetend, dat ze trekken aan het kortste einde, nemen de bisschoppen het op tegen een macht, die hen verpletteren kan en verpletteren zal. Een fel anti-katholiek was er zoo van onder den indruk dat hij ronduit verklaarde: „Hun mijter imponeert me niet; maar ik moet zeggen, het zijn mannen uit één stuk." We hebben de bewondering van anderen niet noodig, maar dat neemt niet weg, dat wij er niet ongevoelig voor zijn. Met rechtmatige fierheid, die we hebben mogen, gaan we er groot op, dat zelfs felle tegen standers bewondering en eerbied hebben voor den mannenmoed van onze hoogste leiders. Het document der Duitsche Bisschoppen getuigt van Aposto- lischen durf en beginselvastheid. Wanneer de leiders der Kerk in Duitschland in hun schrijven zich herhaaldelijk beroepen op de woorden van St. Paulus, dan hebben ze daartoe het volste recht. Heel de geest van hun schrijven is verwant aan den geest van den grootste onder de Apostelen, hun brief is naar vorm en inhoud van Paulinische grootheid. Rustig en bezadigd, klemmend in argumentatie, zonder snoeve rij, maar vol van de enorme ver antwoordelijkheid, die op hen rust, nemen de Bisschoppen de aanklachten tegen de Kerk één voor één in behandeling, slaan ze in elkaar zoodat er niets van overblijft om dan over te gaan tot een felle aanklacht, die van deugdelijke bewijzen voorzien is. Hun aanklacht is één lange opsomming van de verkrachting Van het recht waaraan de Duit sche machthebbers zich schuldig maken. Onomwonden spreken zij van een belemmering en ader lating van het katholieke leven; van vernietiging der Katholieke Kerk; van de systematische uit roeiing van het Christendom on danks de heiligste beloften en verplichtingen die in een plech tig verdrag waren vast gelegd. Met een ongelooflijken durf plaatsen zij zich tegenover de grootmachten van het Derde Rijk en verwijten hun, dat ze in een belachelijke zelfoverschat ting en hoogmoed zich zelf ann- stellen als dwazen: „Is men werkelijk zoo ver doofd en verblind, dat men denkt de Christelijke Zon in het Duitsche volk spoedig geheel te kunnen dooven door dictaten en machtsmiddelen? Dat kan echter slechts opkomen in den geest van een dwaas, die noch de ge schiedenis van het Christendom, noch de onverminderde lichten de kracht en warmte ervan in den tegenwoordigen tijd, noch den oerdrang van den mensch naar hoogste waarheid en inner- lijken vrede bespeurt." Niet alleen wordt die dwaas heid geconstateerd maar ook weerlegd en wel met de wapens, die de Duitsche machthebb' rs zelf zoo gaarne hanteeren. Hun eigen argumenten worden ge bruikt om het hopelooze van hun theorieën te bewijzen: „Men wil den Christen-God verdringen en er een „Duitschen God" voor in de plaats stellen. Maar wat wil dat eigenlijk zeg gen: „een Duitsche-God"? Ver schilt deze God misschien van den God van andere volkeren? Zoo ja, dan zijn er evenveel Go den als rassen eu volken, dus in den grond genomen: Geen. Want de ware God is slechts één, het volmaaktste aller wezens, de EEN AMERIKAANSCHE KARDI NAAL OVER KATHOLIEKE ACTIE i Chicago, heelt met de hem eigen Amerikaansche vlotheid weer eens e le uitlatingen gedaan, die de ove ging ten volle waard zijn: „Katholieke Actie zoo zelde hij o.m. be teekent precies, wat de naam zegt: Actie en niet praten; het ls van geen belang. voordrachten over het communism luisteren, er academisch over te discus sieeren. Als wij wat bereiken willen, dan moeten wij Iets praktisch doen. Daden Inderdaad. praten. Hoe dikwijls vergeten de praat gragen dit en laten de bun opgedragen zaken onafgedaan. EEN MISSIONARIS, DIE IN ZEEP HANDELT Pater ArguSUo, missionaris In Mexico, die volgenderwljze verslag uitbracht over zijn werkzaamheden ln de laatste r kinderen: MO; zeep voor verloofden: 28; zeep voor zie ken: 22; zeep (merk Manresa): 280; zeep, gewoon merk, voor Iedereen: 4687. U begrijpt: 280 doopsels; 28 huwelU- ken Ingezegend; 22 zieken van de laat ste H.H. Sacramenten voorzien; aan 280 menschen retraite gegeven; 4667 biech ten gehoord I DE H. MIS IN EEN SOVJET- RUSSISCH HOTEL Pater Frederic Sledenburg B.J., de de ken van de Universiteit van Detroit (Amerika), die In den zomer van 1637 een reis door Sovjet-Rusland maakte, heeft lederen dag ln het geheim de H. Mis opgedragen ü- zijn hotelslaapkamer. lederen morgen -gde de pater een la ken op alln tafel, w irln een rellqule van een martelaar geb rgen was. deed do gordijnen dleht en Iroeg de H. Mis waarbij hij een klein glos als kelk bruiktc. De pater had van den H. Vader toe stemming gekregen om zonder liturgi sche gewaden de H. Mis te lezen. ZUn missaal bestond uit enkele bladzijden, die uit een klein misboek gescheurd wa ren. De grootste moeilijkheden vormden de andere benoodlgdheden maar geluk kig schonk niemand aandacht aan de flesch Miswijn, de dunne Hosties, het kleine glas en het laken met de rellqule. Toen Pater Sledenburg weer uit Rus land vertrokken was, heeft hij het klei ne glas ln zee geworpen, om te verhoe den dat het nog ooit voor profane doel einden gebruikt zou worden. EEN GESCHENK VAN VRIJ. METSELAARS Het gebeurde eenlge Jaren geleden, dat een der gelukzoekers van het hoot,o Noorden 'n koperader meende ontdekt te hebben, en hiervan eenlgen zijner vrienden te Portland (Oregon) ln kennis stelde. Maar ter plaatse teruggekeerd met zijn vrienden en medehelpers, bleek het onmogelijk de Juiste plek terug te vinden. Woedend over hetgeen zij als bedrog en afzetterij beschouwden, en gewoon ln dit onherbergzame oord zlch- zuiverste Geest, de onbeperkte Heer over alle volkeren en alle lijden, de eeuwige .Schepper van alle dingen en het laatste ver langen van alles, wat onstoffe lijk en God gelijkvormig is en naar het vaderland der zielen streeft, zooals het zwervende water naar de zee." Het schrijven der Duitsche Bisschoppen moet den leiders van het Derde Rijk een gruwel zijn. Het moet en het zal ook een nieuwe storm van verguizing en vervolging over de moedige be lijders van Christus doen komen. De bisschoppen wisten hel, maar toch hebben ze gesproken en wel hierom: ze wisten nog meer. Ze wisten en weten, dat ze strijden voor hun heiligste reehten: dat ze strijden voor een zaak. die nooit verloren ls en er nooit hopeloos voorstaat. In het vertrouwen en in de zekerheid, dat de eindoverwin ning is aan Hem, die de Koning der eeuwen is en blijft, hebben ze gesproken ondanks de ontzet tende gevolgen ook voor hun eigen persoon. En het gevolg? Het gevolg is dit: de wereld ziet met bewondering naar hen op; maar dat is bijzaak. Hoofd zaak is dat de zaak waarvoor zij strijden het winnen zal en dat Christus den moed van Zijn trouwe belijders zal kronen; dal nrillioenen en millioonen Katho lieken in een nauwe samenhoo- righeid waar ze ter wereld ook zjjn, zich scharen rondom de Duitsche Bisschoppen en met hen mee van den hemel afsmec- ken: moed en volharding; trouw en oprechtheid; steun en bemoe diging; overwinning en zege praal voor de getrapte Kerk in Duitschland. zelf recht te verschaffen, wilden itj den pen door eenlge katholieke Indianen, slaagde Pater Cataldo S.J. «rln, den on gelukkige te doen ontsnappen. De woe de der gelukzoekers keerde tlch nu te gen den missionaris maar een katholieke Ier wist sljn makkers weer tot rede te brengen. Eenlge maanden later kwam Pater Cataldo in Portland om 'n godslamp te komen halen. Op de straat werd hij aangesproken door 'n onbekende, die hem vroeg of hU niet de mission arts was, die onlangs Iemand van de strop gered had. Op het bevestigend antwoord, werd hem medegedeeld, dat de geredde 'n vrijmetselaar was, en dat do Br.;, besloten hadden hun dankbaarheid te betuigen tegenover den mlaslonarla of de missie. Pater Cataldo sloeg elk aanbod af, maar toen de vrijmetselaars hot doel van de reis achterhaald hadden, lieten 3lj den Pater de Godslamp. die hl] had willen koopen, gratis thuis bezorgen. En zoo brandt tegenwoordig ln de kerk van Coueur-d'Aléne, 'n dorp van de pro vincie Idaho ln Noord-West-Amerlka een godslamp, die ln 'n opschrift haar vrljmetselaarsnfkomst vermeldt. „(8t. Bavo") KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 10 SEPT. 1938 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314 Nadruk van de in dit blad uittreksel», is verboden. VEERTIENDE ZONDAO NA Broeders! Wandelt naar den Ocesl. en gij suil de begeerten der vleeectv* niet volbrengen. Want het vleesch be geert tegen den geest, en de geest tegen het vleeech, deze toch weder streven elkander, opdat gij niet doet al wat gl| wilt Doch Indien gij door den Geest geleld wordt, zilt gij niet onder de Wet Bekend nt Min de wer ken der view-hes. welke aljn: ontucht, onreinheid, oneerbaarheid, wellust af godendienst. tooverljen. vijandschappen, twist, afgunst, toorn, gekijf, tweedracht scheuringen, nijd. moord, dronkenschap, broseerljen en dergelijke; ten aanzien waarvan Ik u vooraf sog. gelijk Ik het u vooraf gesegd hebt dat tij. die sulfce dingen doen. het Rijk Oods niet sullen held, Tegen niet nu. die OhtlsMe hebben hun vleesch met oi begeerlijkheden gekruisigd. aoodaalgen Is de Wei EVANGELIE volgens den H. Mattheus: VI 24—33 In dien tijd sprak Jezus tot zijne leer lingen. Niemand kan twee heerer dienen: Immers zal hij óf den eener houten en den anderen liefhebben den eenen aanhangen en den anderen vrronachtsamen. Gij kunt niet dienen en den Mammon. Daarom U u: Weest niet angstig bezorgd voor uw leven, wat g|j ru't eten, noch voor ■jw lichaam, waarmede gij u zult klee- den. Is het leven niet meer dai> voedsel, en het lichaam niet meer de hleedlng1 Aanschouwt de voi des hemels, dat sij niet saaien m talen ol in schuren verzamelen; ei hemelse he Vader voedt ze. Zljt gij niet vee! voortreffelijker don til? En van u kan. met peinzen. aan zijn U «4ne el loeroege? Eu wat sljt gij voor kleeding bezorgd? Beschouwt de lellta dee velds, hoe MJ groeien; slj arbeiden en spinnen niet; en toch teg Ik u wife 8akxnon In al MJne heerlijkheid niet gekleed was gelijk cene van - Indien nu God het gewas des 1 dat heden ls «n morgen ln den geworpen wordt, aldus kleedt, ho niet beangstigd, zeggende: wat sullen wt) eten. of wat sollen «dj drinken, of waarmede sullen wjj ons kleeden? Want om dit alles bekommeren zich de hei denen; went uw Vader weet dat dit PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS oor; Deken P J M- Batte Poetgiro no. 63M7. Catalaan 28. Telefoon n ZONDAG 14e Zondag na Pinksteren. De H, Missen MJn om 7 uur. half 6 en 10 uur de Hoogmis. Collecte voor de St. Pie terspenning. Om 8 uur Lof met Roeen- hoedjo. Maandag om 8.10 H. Mis ter eere van den H. Geest, om Gods zegen over 1 nieuwe schooljaar af te smeeken. Zaterdag van 4 tot half 8 blechthoo- ren, om half 8 Lof met rozenhoedje. Vil de parochie-registers: Het H Doopsel ontvingen: Helens, i an H. Vlug en J. Vermeers. Geei rul do. d. van r Parochiale Vereenigingen. PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART Pastoor A. W. J. Spitsen. Langegracht do. 87. Telef. 1480. ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en half 6. Half 11 Hoogmis. 8 uur Broeder schapelof. Maandag feestdag van Maria's naam. Dinsdag 10 uur H. Mis van Dankbaar heid. Van de leden der broederschap van Kevelaar wordt een trouwe opkomst verwacht. Woensdag 's Avonds kwart over 8 Congregatie van de H. Familie der vrou- Donderdag 's Avonds 7 uur Lof. Vrijdag half 8 gelegenheid om te biechten voor de jongens van de Se on Zaterdag Van 4 t> Dagelijks de HU Missen om 7. 8 ei Uit de parochie-regfatew: Oedoopt: Wilhelmus Johannes Marl ten Ham. m Johanru* Wou ter van Dijk en Christina van Bekkum. Overleden, voorzien van het H. Oliesel Rlchardus Wilhelmus van Beek. PAROCHIE VAN. DEN H. HENRICUS Pastoor: H- J. Hooyman. Mat hl as Withoosstraat no. 34. Paulus Borstraat no. 41. Telefoon 1188. ZONDAG H.H. Missen om 7 nur en half 9. 10 uur Hoogmis 6 uur Lof. Van daag halfjaarlljksche collecte voor den St. Pieterspenning. Vandaag zal het kerkbestuur voor het laatst zitting hou der tot het Innen der drlemaandelljk- sche bankenpecht en wel na de Hoogmis tot half één. Dinsdag om 7 uur H. Familie voor de f 10 gtsongen huwelijksmis voor Donderdag om 9 uur geen H. Mis. om Vrijdag om 7 uur Lof. Zaterdag om half 12 voorbereiding voor de kinderen van het zesde leerjaar.) Van 4 tot 9 uur gelegenheid om tq Zondag aas. onder de H. Missen preeü met collecte voor het fonds tot het on dersteunen van hulpbehoevende paro chies en tot het stichten van nleuwq parochies. Uit de j _eboreo: Je cobus Henricus Koot en Lambertha Jo. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS ZONDAG HE. Missen om half 7, O .iu. kwart over I de Hoogmis met Volkszang en te 10.45. CoUeete voor het Jeugi- ln het Aartsbisdom. Th 6 uur Lol Rozenhoedje en na het Lof het Buch. Maandag te 7.45 u Dinsdag te 10 uur plechtige H. Mis van dankbaarheid van we ge de Kev. Processie ln de kerk van O. L. Vrouw aan de Langegracht. Te 3.30 conferentie voor de EE militairen. Van 8.10—8 ge legenheid om te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje en gebed ter eere van St. Franclscus Xaveriua. Na het Lof het Woensdag te 7 uur H. Mis met preek en algemeene H. Communie voor de Militairen Vervolgens de H.H. Missen de militairen die aan de herhalingsoefe ningen moeten deelnemen. Te 11.86 ge legenheid om te biechten voor de meis jes van de Sdo. 8de en 7de klas. Zaterdag van half 4 tot half 10 Uit de perochie-refister»: Het H. Doopsel hebben ontvangen: Alid* Geertnüda Antonta, dochter van Cornells Joeefus Albertus Vink en Geer- trulda Petronella Jacoba Joeepbln» Parochiële Vereenigingen. GODSDIENSTOEFENING R£. MILITAIREN (Week van 11—17 September:. Protua enz.. Se geö. A cunctla. Credo. Maandag 12. Wit a Naam Donderdag IS Wit De Zeven Smarten v, rln. 2e geto. (alleen tn stille Mls- H. Nlcodemus, Credo. Pief. H,'

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3