CANA EN WIT Retraiten 1NSTRUMENTHANDEL Van Delft en de Waal LANCE BEKGSTR. 14 AMERSFOORT ACHTERVELD PAROCHIE 8T. JOZEP. Pastoor: R. Q. R. SMEETS. Telefoon no. JO. LONDAG. 7.30 Vroegmis. 9.15 H. Comm. Donderdag. H. 1 Vrijdag. H. Mi- HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTTN08, Pastoor: W. J. de Jong. KerfcteaiL Tel. J. ZONDAG. I uui Vroegmis, half 10 uur Lof met Rozenhoedje. Maandag. lste H. Mia op Leo's Oord. R Mis. Half 10 en b 9 3e H. Mis. Woensdag, kwart voor 9 late H. Mis. h 19 9*s. Beuwelijkamis. Half 10 en half Donderdag 8 uur late H. Mia. kwart vi 9 le H. Mia Vrijdag. H Half 10 en I Zaterdag, t u 9 le R. Mis. 5—9 u Lof en Roaenhoedje. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor Hendriks. i van Tuylstraat. e richten kerken. Om 6 uur Lof. Maandag. Feestdag van Maria's Allerhei ligste Naam. Verjaardag van de conse van Zijne Doorluchtige Hoogwaardigheid de Aartsbisschop. De geloovigen worden zocht voor Zijne Excellente te bidden. De H. Mis In de St. J06eph-8tlchtlng. Om half 9 uitreiking der H. Communie In de kerk. - van oe verheffing van I. Kruis. t -an de 7 Smarten van de Allerheiligste Maagd Maria. Vrijdag Voor af r.a de H Mis komen de kinderen van de <e en 5e klas biechten. De» kinderen gaan Zaterdagmorgen geza menlijk te Communie. Zaterdag. Gelegenheid om ie biechten om 6. I. 7 uur, na hel Lof en om 9 uur. Om half 5 Marla-Lot As. Zondag 18 8ept. Collecte voor ome HAMERSVELD PAROCHIE ST. JOZEP. „Leve de Koning" Heel Nederland leeft in de sfeer van 't oude: Oranje boven, leve de Koningin. En heel terecht. Veertig jaren lang heeft Ko ningin Wilhelmina als 'n sterke vrouw het Nederlandsche volk geleid en bestuurd. Er waren vreugdevolle dagen en voorspoedige tijden; er waren droeve dagen en rampzalige tij den, maar altijd heeft ons volk zich mogen verheugen in de lei ding van 'n edele vrouw, die in het besef van Haar verantwoor delijkheid het volk altijd gediend heeft in onkreukbare trouw in oprechtheid van woord en daad. Haar wijsheid en voorzichtig heid zijn spreekwoordelijk, niet alleen onder ons maar over heel de wereld. Haar persoonlijk inzicht en Haar persoonlijke invloed heb ben ons volk altijd bewaard voor heillooze verwarring en twee dracht. Haar groote gaven van geest en van hart vooral hebben ons volk in de bange oorlogs jaren het leed van den oorlog be spaard. En nu op Haar jubilé het volk dankbaar Haar leiding en bestuur herdenkt, hebben we maar één wensch: Moge God, in Wien Zij gelooft. Dien Zij de eere geeft die Hem toekomt, Haar in de toekomst blijven steunen en helpen. En moge het door Zijn goedheid aan Haar vergund zijn ook in de be nauwende uren, die wij door maken en wellicht ook nog tege moet gaan, ons volk le behoeden voor rampen en onheilen. ORANJE BOVEN! LEVE DE KONINGIN! AAN DE PELGRIMS DER AMERSFOORTSCHE BE DEVAART NAAR KEVELAER Dinsdag a.s. naar de Broeder- schapskerk Nog versch In ons geheugen ligt wel geslaagde bedevaart naar ons geliefd genadeoord Kevelaar. WU denken nog met voldoening terug aan de heer lijke dagen, daar doorgebracht, er aan zoo vele daar verkregen gunsten □aden op voorspraak van onze Maria te Kevelaer. Moeten wij pelgrims en omstreken dan niet dankbaar zUn? Dankbaarheid Is ook een plicht van leder christen tegenover zijn Schepper en dat ls ook zeker aangenaam aan on ze lieve Moeder Maria. Toonen wij dan ook ware kinderen van Maria te zijn en trouwe pelgrims van de Amersfoortschc bedevaart en komen wij aanstaanden Dinsdag IS September des morgens h 10 ure ln de Brooderschapskerk aan di Langegracht te Amersfoort nog eens bij een om gezamenlijk onzen dank te bren gen, tot slot onzer bedevaart nog eeni 'jf van onze Moeder Maria te zin- en de bede te uiten dat het 't vol gend Jaar ons vergund moge zijn. weer op te gaan naar ons zoo geliefd Keve laer. Zaterdag 17—30 Sep. Mel! Dinsdag 20—23 Sept Jongens Utrecht Zaterdag 24—27 Sept, MlUUeplichUgen e. Dinsdag 27—30 Sept. Jongens Utrecht Zaterdag 1—4 Oct Mannen St. Gertrudis. Utrecht Dinsdag 4—7 Oct Gehuwde Vrouwen. Zaterdag 8—31 Oct Heeren. Dinsdag 11—14 Oct. Dames. Zaterdag 15-18 Oct Mannen (St Ra phael e.a.) Dinsdag 25—28 Oct Meisjes "Normaal Utrecht e.a) Vrijdag 28—31 Oct. HES. Hilversum. Dinsdag 14 Nov. i Zaterdag 58 Nov. Meisjes. Dinsdag 8—11 Nov. Oehuwdc dar es. Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jongel. (Laren e^.) Dinsdag 15—18 Nov. Mannen "St. Raphaèl) Dinsdag 22—25 Nov. Ongehuw dames. Zaterdag 26—29 Nov. Mannen (Dioc. Ac tie voor God). Vrijdag 2-5 Dcc. Mannen er Jow (Credo Pugno). Zaterdag 10—13 Dec. Heeren. Dinsdag 13—18 Dec. Geh. vrouwen Actie voor God). Zaterdag 17—30 Dec. Meisjea Vrijdag 23-38 Dec. Ma.men en Jont (Kerstretraite). Donderdag 39 Dec.—1 Jan. Mannen JongeL (Gendt e.a.) Vlnkeveen. (A.BT.B Zaterdag 7—10 Jan. 5 Dinsdag 10—13 Jan. Mi Geklerl.) -17 Jan. MilltlepllchUgen ca Dinsdag 17—30 Jan. Utrecht). Zaterdag 31—24 Jan. Mehjet COD EN DE GODEN VAN HUN EEUW Eens bezocht Voltaire met enkele van zijn leerlingen een bezienswaardigheid ln de buurt van ParUs. Toen hij daar bij als altijd de gelegenheid benut had met bijtende spoi en vinnig sarcasme het geloot aan God neer te halen, schreef een van zUn leerlingen, die hem blind bewonderde, deze godslastering ln het album der bezoekers: „De oude God dood. Voltaire leve In eeuwigheid." Honderd Jaar later doorbladerde een nder geleerde, de Jonge Lamennals. toevallig dat boek Een oogenbllk stond den rand van het blad Voltaire Is dood. de oude God leeft ln eeuwigheid. Erger dart half- doodgeslagen Erger dan een halfdoodgeslngene naast den weg Is de menseh die ut zonde leeft. De H. Blaco. moeder van den heiligen Koning LodewlJk, eel tot LodewIJk. toen deze nog een knaap was: mijn lieve longen, als lk wist dat ge ooit een doodzonde zoudt bedrijven, zag lk liever, dat Je nu dood voor me neer vielt. Dat was juist gesproken. Want de grootste ramp ls niet de lichamelijke dood. maar de geestelijke dood. het schuldig verlies van de liefde tot God. Misschien zal het je in heel Je leven niet overkomen, dat Je een halfdoodge slngene zult zien liggen naast den weg Wel zult ge er op uw levensweg ont moeten,, die, lichamelijk gezond, dood zijn naar het bovennatuurlijk leven. Wie weet, of ge er niet mee samenleeft? Zoudt ge daarbij onbewogen blijven? Dan zUt ge oen slecht christen De moeder van de zeven Machabee- sche broeders moest toezien, hoe ze stuk voor stuk werden gemarteld. Afschuwe lijk Maar erger zou het voor haar ge weest zijn, als ze hun geloofsafval had moeten meemaken. Daarom spoorde ze hen aan. standvastig te blijven. Liever sterren dan zondigen De heilige Monica had een zoon, waarop ze groot kon gaan. Maar de hoogbegaafde Augustlnua leefde In zonde. En Monica weende en bad. tot ze hem weergewonnen had. Toen was haar geluk onbeschrijfelijk. Daar zijn er gelukkig velen, die be seffen hoe verschrikkelijk de geestelijke dood ls. Daarom bidden ze voor die on- gelukkigen. Velen aanvaarden een leven van har- de ontbering, om de ziel te winnen van 1 een dierbare. Velen treden ln de streng- ste kloosterorden om te bidden en te offeren voor de zondaars. n Dat ls echt christelijk. Want Jesus boette voor de zondaars van heel de wereldmet den dood aan het kruis. 'n Halfdood geslagene naast den weg zien, en doorgaanis In strijd met Christus leer. Maar onbewogen blijven jegens de al- lerongelukklgsten, de zondaarsls nog meer ln tegenstelling met de chris telijke liefde. Neem eens de maat van uw christe lijke liefde I Peil eens diep met de maat staf van ChrLstus' liefde zelf. Kunt ge tevreden zijn Durft ge de verantwoording aan Beleefd verzoek zich aan le melden bU de Directie van het Retraltenhuls Amersfoort. Tel. 303. Postcheque en giro PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN XIVDE ZONDAG NA PINKSTEREN. 11 September 1938. Vandaag 7 uur de Vroegmis: half 9 de Tusschenmls: 10 uur de Hoogmis. Heden namiddag van 4—7 uur uitstelling van het Allerheiligste vanwege de Altaarwacht. wijl vandaag te tonden het goddeloozencongres w( gehouden. WIJ vertrouwen dat de rochlanen. met name de leden van Altaarwacht. van de 3de Orde, van Melaniawerk en van de Vrouwenbond liet Allerheiligste zullen komen aanbid den en God zullen vragen, de goddelooze actie te doen mislukken. Hedenavond uur Lof. Vandaag zal In al de drie H. Missen collecte met open scliual worden gehou den voor de St. Pieterspenning. WIJ be velen deze collecte ten zeerste aan. WIJ deelen aan de leden v.d. Broeder schap naar Kevelaar mede, dat de plech tige H. Mis van dankbaarheid op Dins dag a.s„ 13 September, ln de Broeder- schapskerk aan de Langegracht om 10 uur zal worden opgedragen, en sporen aan om deze H. Mis bU te wonen. Woensdagavond 7 uur Lof. De geloovigen worden verzocht te zin gen, vandaag, na de Hoogmis, na het lof en Woensdagavond na het lof uit 't psalterke. oude uitgave no. 83. nieuwe uitgave no. 74. Zaterdag-namiddag van 3—4 uur ce deren die de lste H. Communie hebben gedaan. Vanaf 4 uur voor de andere ge loovigen. Zondag as. zal de welEerw. pater van Schalen. Franciscaan, met aanbeveling van het Doorluchtig Episcopaat van Ne derland ln al de drie H Missen een pre dikatie houden over de R.K. Fllmaetle. Na de Hoogmis worden Zondag a.s. al de leden van de RK. Jeugdcentrale der pa rochie nan de pastorie ln de groote kof fiekamer verwacht. Wij vert allen aanwezig zullen zijn. Zondag a.s. na de H. Mis van half 9 en na de hoogmis tot 12 uur zal 't be stuur van de vereenlglng „Roomsch Le ven" ln de kleine koffiekamer der pas torie zitting houden om de lidmaat schapskaarten te verkoopen, Een gezlns- kaart kost f 10, een persoonskaart f 1.50. WIJ hopen en vertrouwen, dat zooveel mogelijk parochianen lid worden. Een rijk programma zal gedurende den win tertijd worden uitgevoerd. WU eraan, dat morgenavond 9 cenkomat ln de pastorie wordt gehouden. WU zUn overtuigd, dat ze allen zonder zondering aanwezig zullen rijn. Gana: en we zien, wat we ken nen van de dui*end en meer schilderijen. Chiisius op de brui loft der jonggehuwden. De lange tafels, de groene slingers, en middenin liet groengekroonde bruidspaar. Ter zijde Jezus en Maria „Ze hebben geen wijn." Terzijde staan de groote waterkannen. Ja. we kennen de voorstellin gen. Er zijn er bij, die aan Chris tus bij het wrochten van zijn wijnwonder, een pijnlijke Irek om den mond geven. Houd vast dit beeld; we gaan vragen; hoe stond Jezus tegen over Cana, tegenover dat '<rui- loftsmaal. Tegenover feest en lied, en wijn en vreugde. Tegen over het leven?!! Dan weten we zelf beter, hoe wij het be kijken moeten! Als men Jesus' woorden hoort: „Wie zijn Vader, niet haat, zijn moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, hij kan mijn leerling niet zijn", schijnt het dan niet, alsof Jesus alleen geest driftig voor de heerlijkheid van zijn Vader, de waarde van het aardsche leven, miskend heeft en veracht? Of ten minste, dat de wereld met al het hare Hem onverschil lig was. Slaat Jesus hij de mystieken, •lie in gespannen geesteshi uding de aarde voelen als een benau wende gevangenis? Hecfl Hij hel leven, dat Hem op de stille li ><>g-1 vlakten van Gallilea evenals in de rumoerige straten van Jeru salem lachend, schreiend, weel derig, troLseh, en met geweld omspeelde ontvlucht: ol' heeft Hij hel leven heheerseht?. Geen Irek in Jesus' beeld zoo overweldigend, als zijn volmaak te overgave aan de hemelsche Vader; ..Mijn spijs is het de wil le volbrengen van Hem. die Mij gezonden heelt. Deze Vader is echler niet de hlocdloozc. on eindig verwijderde God van de Grieksche wijsbegeerte. Niet de God der laat-Joodsche theologie, die in eenzame stille Ironnt ach- ler de wolken des Hemels en slechts door middel van profeten en engelen in verbinding Ireedl met den menseh. Maar het is de Vader van de goddelijke Openbaring. Jezus' prediking sluit aan bij de profeten: God is de alom tegenwoordige in liefde en kracht. Voor Jesus is hel de Vader, die altijd werkt altijd bezig is. Hij is liet, die zon en regen zendt. Die de leliën kleedt. Hij voedt de raven. Geen imisch valt op de aarde, zonder de wil van uw hemelscheu Vader. En al de haren van 's menschen hoofd zijn door Hem geteld. Wat de menseh heeft, en wat hij waard is (zijn talent), is van God en God zal het terugvorderen. God is de herder en de menseh is zijn eigen schaap. Daarom be schikt God ook over de loop van het gebeuren in de wereld. Alle leiders, profeten en helden, zijn door Hem gezonden. Bovenal echter de Zoon. Elk feit of ding is belichaming van Gods wil. Vanuit dit standpunt beziet Jesus het leven. Hij staat er niet negatief tegenover. Hij aan vaardt het leven. In berg en water, in bloemen en vogelen en bovenal in Gods lieveling, den menseh, ziet Zijn van God ver vulde ziel het meest levende, diepste en kostbaarste, dat zij kent. Vandaar die realistische, over gevende, innige wijze van na tuurbeschouwing, die ons beslist modern aandoet. Zijn gelijkenis sen, die steeds naar voren halen, het geringe het onopgemeil.te, zijn ook voor den modernen menseh, het schoonste, dat ooit gedicht of gedacht werd. Hij verheugt zich over de vogelen des hemels, die niet zaaien of oogsten. Jesus slaat de kinderen op straat gade, hoe ze fluiten, dansen, zingen en prui len. Hij gedenkt de vreugde «ui de jonge moeder, die om het pasgeboren kind alle leed ver geel. Daar bemerkt hij de huis vrouw, die zoekt nuar een ver loren geldstuk. Maar dit alles wordt geen romantiek, geen na- tuurzwelgerij: Hij weet niets van zuivere naluurvereering. De natuur is voor Hem hel plastisch gevormde beeld van Gods wil. En omdat hel absoluut en alleen zóó is, en niet anders: zijn Jesus' woorden zoo onbe schrijflijk hartelijk, echt en waar. Maar hartelijker is de opvat ting van Jezus over den menseh. Nu ja. de menseh slaat ook zoo hoog hoven de redelooze natuur. Gods spoor in dc menseh is zoo veel duidelijker. God liefhebben en de andere menseh, de evenmensch bemin- ncn: dal is hij Jezus precies het zelfde. Hij bemint de menseh, omdat (iod ze liefheeft. Evenals Jesus geen absolute natuurver- eering kent, zoo heeft Jesus geen menschenvereering buiten God oni. Hij verkrijgt daardoor volgens Nietsche in zijn liefde tot de menseh haar mant. haar fijnheid, haar korrel zout, en haar slofje amber. Daardoor juist wordt zijn lief de zoo echt en oprecht; zoo eer lijk en eeuwig. „Hij nnm een kind. en plaatste het in hun midden en omhelsde het." Hoe kon Jesus zich' ver plaatsen in de angst van een vaderhart; in de doffe smart van een moeder, die haar eenigen zoon verliest; in de zielsver- scheurdheid van een eenzame zieke. Zijn houding tegenover de betrapte echtbreekster, tegen over de berouwvolle Petrus, en tegenover de deerne, dat wat Hij zegt en wat Hij NIET zegt behoort tot het geurigste en tee- derste, van 't geheele evangelie. „Hij had medelijden met de schare." Herhaaldelijk moet Jesus ver zoeken van buitenstaanders af wijzen, maar een bede om hulp wijst Hij nimmer af. Hij kan geen ellende in zijn nabijheid zien; „Mijn zoon", zegt Hij tot de lamme, „Mijn dochter" tot de zieke vrouw. Toen hij voor het graf van Lazarus stond: „werd Hij diep bewogen en ontroerd". Dan „weent" Hij. Hij voelt zoo met de menschen mee: dat Hem zelf gedaan of geweigerd wordt, „wat ge aan de minste der Mij nen weigert of doet". Hoe anders is Jesus, dan de asceten, de strengen. Zelfs dan St. Jan. Vooral dan de Farizeërs. Niet, dat Hij vasten afwijst, maar het zit hem in de beschou wing. De joden vasten, om nationale rampen, uii rouw, uit gedrukt heid. Dit sombere vasten keurt Jesus zelfs af. „Als ge vast, zalf dan uw hoofd". Alles meet hij af aan een reine, eerlijke bereid willigheid om Gods wil te doen. Jesus neemt deel, onbevangen, aan de kleine vreugde, die de dag brengt. Hij laat zich aan tafel noodigen, ook wanneer zijn valsche tegenstanders hem daar om lasteren als „gulzigaard en wijndrinker". Maar in elk geval blijkt toch uit de valsche, hate lijke woorden, dat Jesus niet enkel aan tafel zat, maar er ook wat gebruikte. Trouwens zelfs, laler als Hij verrezen is. eet en drinkt Hij met de zijnen. Een andere keer eet Hij hij Simon. Of hij Martha. Voor vroo- lijke bruiloftsgasten doet Hij zijn eerste wonder. Het is teckeueud. dat juist het vroolijke, fijne maal en de schitterende bruiloft Hem niet zelden stof en omlijsting voor zijn gelijkenissen schenken. De eindelijke heerlijkheid na de ondergang der wereld leekenl Jesus als hel aanzitten aan het eeuwig bruiloftsmaal, met do aartsvaders en alle heiligen. En hel laatste en beste, dat Hij zijn leerlingen op aarde le geven heeft, is een liefdemaal, de maal tijd van eeuwige gemeenschap in Zijn Vleesch en Bloed. O, hel lachen en het schreien van de menschen heeft Je»ws ge roerd. Wat 'n heerlijke gedachte. Jesus haat het zondige, het vuile: hetgeen tegen de wil van den Vader ls. Maar Hij heeft evenals den Vader eindeloos mededoogen met de zondaars. Geen vuur mag er worden af geroepen over de slechte steden. „Oordeelt niet." Niet reeds op aarde kan men zondaars van rechtvaardigen scheiden! De zoon van Abraham, zelfs de priester of de leviet Ls niet steeds beter dan de Samaritaan. In den wil van den Vader wor telt Jesus geweldig overwicht boven alle misvormingen van 't menschelijk, maatschappelijk, oneenszijn. Boven alle economi sche en politieke strijd. Boven alle rassenaanbidding. Juist daarvan gaat het het Jo dendom voor immer verlossen; zijn heil heendragend over gansch de wereld. Hoe staat Jesus tegenover het leven? Bij Hem geen sprake van wereld-moeheid, van onmach tige wereldsmart, van schuwe wereldvlucht. Met beide oogen beziet hij de aarde en de men schen, van heeler harte aan vaardt Hij alles. Jesus is realist, zóó is het en niet anders. En omdat Gods werkelijkheid beter is dan menschelijke fantasieën, daarom is Jesus zoo schoon. Hij mint den Vader; en daarom is Hij thuis in de dingen des Vaders. Het is precies, zooals het moet, en daarom dat onuitsprekelijke evenwicht in Jesus' woorden en daden. Jesus heeft het leven he heerseht. God geef ons iets van uw wijs heid, inzicht; leer ons het leven beheerschen! Hoe seminaristen hun vacantie doorbrachten Onder de Plnkster-vacanUe ran 1937 maakte een groep studenten ran bet m- mlnarle Meaux in Frankrijk een voet tocht. In Rondevllllers ronden xU "n kerk, die al sedert 1905 ln puin lag. De dorps bewoners vertelden, dat er pogingen ln het werk waren gesteld r-n de kerk weer op te bouwen. Maar men had dit pkui moeten laten varen, daar de noodtge middelen ontbraken. De seminaristen beloofden onder de groote vacantie terug te komen en dan voor de herstelwerkzaamheden te zullen Een door een architect Ingesteld on derzoek wees echter uit. dat aan her stel niet meer gedacht kon worden. De seminaristen besloten een nieuwe kerk te bouwen. Een van hen ontwierp een plan, dat door een deskundige werd goedgekeurd. Een grondbezitter gaf het bouwterrein en een ander dorpsbewoner verschafte de vrUwllllge bouwvakarbei ders gratis logies. Beroepsmctselaarz hiel pen bU het werk en soo verrees een een voudig, maar smaakvol kerkje. Eenlge seminaristen hielden een lnsa- mellng bU familie, vrienden en beken den. om too dc noodlge uitgaven te kun nen dekken. En thans getuigt een nieuw bedehuls van het Jeugdige enthousias me van een twaalftal seminaristen; een enthousiasme, dat hun bewoog hun vrije tUd ln «lenst van Ood te stellen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 4