De Eembode
F. A. T U L P
52ste JAARGANG NUMMER 25
VerochUnl X par waak. AbonunentsprUa
Inbegrepen da kerkelijke bUloge, ƒ1,— per
kwart. Zg, rolksebonnamenlen lekp waak.
REDACTIE EN A DM INT 8TRATI E
Ungegracht Z8. Tal. 11* - AMERSFOORT
Poateheque- en Gironummer M2X
OorrespondenUt-adres Baam: Karfeatr. 30.
Advertantte-adree v. Beam: Nlauwstraat 10.
Uitgave N.V. Uitgeven Ml). Neerland!*.
WAARIN OPCENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR DAAIN"
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSfOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
ZATERDAG 17 SEPTEMBER I9R
DE PLAATS VAN DEN PRIESTER
In de Kerk staan Gode prMen.
t Ia "n aandoenlijke gedachte, dat
ansa oude Paua, die al voor da poorten
«an de eeuwigheid staat, voor 'n UJd ga-
leden nog 'n gr ooien brW wilde achrij-
ven, 'n achoonen brief over hal Katho
lieke Prieeterachap.
—Zelf heeft hij In da lange, vete Jaren
ataric en joo Innig beleefd. Voor hem
waa en la t prteeter-ldeaai 't achoon-
ate van «Un leven. Wat btl er avar ge-
acbreven heeft b aeer email* en weegt
heel swaar. 1 Is alleen maar Jammer,
dal aoo weinig menaeben «oo'n brief van
ten Paua leren, aooab ae wel alle pau
selijke brieven ongelegen laten.
PRIESTER EN VOLK
Daar is op de aerate plaats 'o eef-
houding van prieeter lol volk. Dia ver
houding ta niet door menaeben uitge
dacht, maar door God. En God heeft
laten neerschrijven, boe HIJ 't dacht en
hoe HU 't wtlde. Sint Pauh». de groote
apoatel, voor wten de wereld hljna ta
klein waa, heeft die Goda-gedachtc en
dat Goda-plan voor on* bewaard In een
van lUn brieven: „Elke prieeter wordt
alt t midden der menecheu genomen
en ton hate der menwehen aangesteld,
voor hun betrekkingen tot God. om ga
ven en offers te brengen. HIJ moei In
staal silo, toegeeflijk te rijn voor on
wetenden en dwalenden. omdat taU aelf
met «wakheid omkleed b, en daarom
brandoffers moet brengen, «oowel roof
1 volk ab voor slchaclf. En niemand
neemt de waardigheid uil zlchae": maar
door. roeping van God. «ooab Anton."
GODS PLAN
Dat b Gods plan. De priester wordt
oil 1 volk genomen. W> neemt he*n?
Neen, niet de menaeben «tallen hem
aan. Met welk recht anoden «c dal kun
nen doen? Ook niet «trhself kan hl)
gebeurde, daar werd
van aoo Iemand "n mislukking.
God kies» den prienUr. God bestem:
•n armen, «ondlgen mentch voor da'
DE ZENDING
Chrisma hoeft 1 eens tot Zijn eerste
priesters boel duidelijk gaaagd: -Zooeii
de Vader MU geaondan heeft, soo send
Ik u." Welnu, Chrbtus waa door deo
Vader geaondan. om da menachheld les
deren. Chrietua op ai*a beurt sendt gijn
priesters voor dieselfde taak. En MJ ont
vangt voor de geweldige Uak 'n aeer bij.
aondere macht HU ontvangt de machl
tot klnfl-van-God te maken. De prieeter-
bisschop heeft de macht om 't Gods-
kind te golven tot strijdenden ridder In
Gods rijk. Op den avond voor Zijn lijden
gaf Christus au al de pelentan, die oott
«ouden rijn al ware 't nog ralkt
arme. «wakke menaeben de macht om
eiken nieuwen morgen te «eggen: -Neemt
en eet. dU ta MUn Lichaam". Du b da
priester bi den die peten gin van iel
woord, «ooab Shit Pnnlus hsro ook
noemt: „uitdoe Ier vu Go* geheimnis
sen'. Op ded eersten Pnascb-avond gaf
Christus aan ZUo priesters ds macht om
telkens, in 't being gebet™ vu ds
Biecht, tonden vu o arm. schuMtg
menschenhart af te nemen. De prtevts»
se,ent 't huwsUJk. dat «enl om den
Christus-wljnstek breeder le doen uit
groeien. En ab 'n n
pers van schunnige lectuur, die
bibliotheken, die kiosken, al die
inrichtingen."
Laten wij, ouderen, de jonge
ren helpen en een actie op louw
zetten tegen de schunnige lec
tuur.
Steunen we de uitgevers en
verkoopers van goede lectuur, de
goede bibliotheken, die zulk een
schat van boeken bezitten, die
het zedelijk peil van ons volk
omhoog heffen, die medewerken
aan onze katholieke cultuur. De
schund heeft reeds kwaad ge
noeg gedaan. Weg er mee! Hier
hebben we allen een dringende
taak.
Beginnen we dan!
Zoo gosft en herstelt sa t
priester de betrekkingen 1
God. En daarboven aK sta
Zelf, Me ZUn arme nsenschsHJkbeM ge
bruikt om Islkens «rei ZUn Offer, dal
HU vóór negentienhonderd Jasr geleden
bracht, te wmlearei. Dat b d* grooU.
verent woordelijke. heIHge plaats, die de
priester Inneemt tusschen volk en God.
C. T.
ping" noemen. Dal b schoon! Dal groeit
uil tot "n'vaatr «ekevnetd. Dan
weet «oc'n Jonge man. niet Gods genade
In gich den vasten wil. God volkomen
te dienen en te werken aan 1 hel) en
1 geluk van menaehen-tlelen.
HU woedt genomen .ten bate der
menschen. voor hun betrekkingen met
Die betrekkingen tuwschen menaeben
un God aljn vele. Maar die vele kannen
allen teruggebracht worden tol dat
Wne: dienstbaarheid au God.
De mensch b Gods schepsel, uitge
dacht door Coda oneindig vernuft, ge
schapen door ZUn goddelijke machl.
Daarom b de mensch met al «JJn heb
ben en houden afhankelijk vu God. HU
b „vAn-God" In den die pelen sin van 't
woord. IMe menjch kan maar niet «Un
gang gaan en leven naar eigen believen:
«ooab 1 hem 't makkelijkst uit komt:
die mensch moet doen en leven naar
GodB wU.
Bovendien kan die mensch door Gods
goedheid orahoo:-getrokken worden, op
getild woeden tot 'n overrompelende
grootheid. God kan «oo'n .gewonen"
mensch aannemen lol «Un kind. Du b
ar voor «oo'n mensch oog 'n titel meer
van „dienstbaarheid au God".
Waarin «al die dienstbaarheid nu be
staan? Vanzelfsprekend, op de eerete
plaats. In alles te volbrengen, wat God
vu dien mensch «ril en elscht. 'o
Mensch. elke mensch. kan dat weten,
tenminste In t algemeen. Elke mensch
heeft namelijk kn rich *n weten, dat we
„geweten" noemen; daardoor weet hU,
wat „In-orde" en wal „n'W-ln-orde" b.
Hij „voelt" dat au. Dat b Iets onver
woestbaars ki eiken mensch. Daar hu
veel kapot gemaakt worden In 'n men-
schenxlel; maar dat, dag weten, wat
■In-orde" en wat „niet-ln-orde" b, dat
blUft.
Maar dit b nog niet ten voUe de
dienstbaarheid, waarop God recht heeft.
Dit b alleen maar '1 grondptu.
God heeft Zich vu eiken mensch "n
Ideaal gedacht. Ideaal, dat hij kan
en moet bereiken, 'n Ideaal vu tnner-
lUke. bovenmenachelUke schoonheid en
gaafheid. Dat Ideaal la soo groot en «oo
verheven, dat God «elf» ZUn eigen Zoon
aan de menache» Met «eggen: Wrest
volmaakt, «ooala ook uw hemelsche Va
der volmaakt Is".
Eigenlijk komt onae dienstbaar hetd-
aan God" hier op neer, met Gods hulp
mee te werken en te streven naar dat
ideaal, dat we, kort gezegd, heiligheid
noemen. Want dit fc Gods wU, schrijft
Sint Paul us. uw heIHging.
—Wanneer nu de priester tusschen God
en de menschen stut ten bate van de
menie hen voor hun betrekkingen tot
God, dan komt dat, kort en goed ge
aegd. hierop ser. dal dc priester lus-
NIET PROTESTEEREN
MAAR
BOYCOTTEN!
Den laatsten tijd stijgt er uit
sommige kringen een waarschu
wing en krachtige afkeuring op
tegen de ergelijkc vertooningen,
die men aantreft in de natuur,
bij gemengde hadplaatsen, bij 't
hedendaagsche strandleven.
Hulde brengen we hier aan al
degenen, die op onverschrokken
wijze tegen deze Volksverwilde
ring stelling namen.
Doch niet alleen de ontaar
ding der hadplaatsen, ook de
schunnige lectuur is een kracht
die het zedelijk peil van ons Ne-
derlantlsche Volk omlaag rukt
en waartegen we niet vaak ge
noeg kunnen ageeren.
In dezen hebben niet alleen dt
lezers schuld, maar vooral ook
degenen, die ons volk in de ge
legenheid stellen in het bezit l»
komen van dit demoraliseerent!
gif, met name de uitgevers, dt
verkoopers, bibliotheken, spoor
wegkiosken en dergelijke inrich
tingen.
Moet wij, ouderen, nog langei
dulden, dat deze onze jongens
meisjes langzaam maar zekei
omlaag halen?
Met man en macht moeten wij
ouderen, daar tegen in gaan en
niet achterblijven bij onze kin
deren! Zien we maar eens hoe zij
op het werk dier instellingen
reageeren.
Nog onlangs lazen we in een
R.K. Jeugdorgaan de volgendt
passage, die duidelijk genoeg
aantoont, hoe een gedeelte van
onze jongens er over denkt:
Bah, wij walgen van al deze
vuiligheid, die geen ander doel
heeft dan geld verdienen. Dui
I velsche en geraffineerde geldwol
ven, exploiteeren zoogenaamde
ontspanningsmiddelen om voor
al jonge menschen geld uit der
zak te kloppen. En dan in ee>
tijd van zoo'n groote werkloos
heid, van zooveel ellende! Wa
doen we daartegen? Protestef
ren?
In deze benarde tijden moeten
we meer doen dan protesteeren
Niet protesteeren alleen maai
boycotten moeten we die verkoo-
KANTOORSOIKHANDIL
HET V ULP EN HUIS
SCHAAK-
ICHADA.KN
DAMSPELLEN
OP DEN TWEE
SPRONG
I waarachtige
bi
wereld '- vernieuwen.
-Het loc der wereld a«T
De in prekUj* gebrachte liefde ux God
te - christelijke m
Ujke meeting en willen w
Een Japansch 1 eeken
apostel.
i de kalho-
n het woord
t behind
worstelde hl] rich
teL den 80-Jarigen
weent. 81echt*
>p lot het Katholieke geloof. ZÜn >rek"eering
werd vooral bevorderd docw het feit. dat hij,
wen een van «Un ooons op sterven lag. de-
ten liet doopen in de hoop op genering. Rn
ie «oon werd werkelijk tegen alle verwach
ting m weer gerond In April 18M werd hij
rindelijk met rijn vrouw en twee «oons ge
doopt, nadat hij eerat nog de groote moei-
JJkheden had overwonnen, die rijn vrouw
tan de bekeering in deo weg legde. Toen
fingen al de orbeidera, die hem bij bei
sp de rijnvlakten moeoten helpen, li
king Doch de pas-bekeerde liet den
niet nekken. Dat Jaar bebouwde hij riechta
aoovecl als hU xelf kon bewerken
huurde de rest. Het volgend Jaar
ie arbeider» terug. Maxto nam hen
dienst, doch op voorwaarde, dat de chriite-
tttke feestdagen gevierd wouden worden. Voer
ren kapel leverde hU al bet materiaal. En
weldra werd rijn
bekeering der heidenen lag
den UJd van hongersnood en
hij rich een ware ai
uer neiae maarooor won hij de hi
Tenslotte trok hl] er lederen dsg op ui
met de heidenen over godsdienstige d
te «preken HIJ was ren ware katholieke rtis-
opostel Wanneer hij sag, dat et
winnen was. dan waren geen m
relien en konen hem te veel Hl
alt liefde tot God! Zelfs op a
tpoorde hij de heidenen, die hei
nog aan. om rich le bekeeren lot het ka
tholieke geloof Buitengewoon veel moeite
heeft hij gedaan voor het overnemen van
een rlekenhuts door katholieke lusters en
voor de oprichting van eeji weeriiuts Zijn
eigen bloedverwanten en familieleden rijn
itroomtng tc
grafenis werd niet sllecn door de katholie
ken met de groolite belangstelling are geno-
nten. maar ook door een groot aantal helde
die rijn onvermoeide liefde hadden on
SPANJE.
DE KATHOLIEKE MISSIE
VAH DE FAEROER
vergeefs wacht op de ro-
gens maar heel tort la-
Op dexe eilanden woont een Merk en
- De groote HJkheld
De Jeugdorganlaatle wad niet verge
ten en een op moderne leeot geschoeide
vereniging voor Jonge melsjea la In het
leven geroepen.
De Katholieke gemeente telt op bet
aantal nlet-kathoUeton beooekt
geregeld het kerkte van pastoor Boeken-
oogen alhoew 1 btlna uitsluitend op Zon
dagavond gedurende bet Lot.
Vele drier me neen «taan aeer tort bU
eromal dt dag komra. dat God weer de
Heer en Meeatre wordt roro alle*, oo* in
hot orennare leven. Waar het d* t wracnap-
PU van God galdt.
'n Goed humeur u gezond!
OKIDO
3* ragtna'* - liet
dan ar niet 10 vlug gemaakt
Men moet hier «ent alles op sijn ge
mak kunnen overwegen en bekijken al-
De ml««I» heeft haar eigen propagan
dablad. dat de naam van ..Het Uoaterd-
xaadje" draagt. Het li gedeeltelijk ln de
landstaal geschreven en verschijnt ln
een oplage van 5600 exemplaren, die gra
tis huls aan hols over ue hele Foaroer
De heer de Brabander heeft voor eer
behoorlijk aantal toehoorders tljn eer-
sten cursuuwond gegeven. Kn Maan
dagavond gaat de tweede.
Maar tervtjl die middenstanden aan
dachtig gaten ,'e luisteren waren ie Mch
ln het geheel niet van bewust, dat er
a aanval cp hun poremonnale werd
voorbereid!
Ben vereenlglng had xlch namelijk tot
L en W. gewend met een adres. Inhou
dende het verzoek om mede te werken
een belastingheffing op vreemde,
niet-Nederlandsche woorden. Zooala de
burgemeester het nader toelichtte, sot
een aparte belasting moeten wor
den betaald door winkeliers die nlet-Ne
derlandache woorden op hun winkelrui
ten hadden geschilderd. Ken geluk voor
den winkelstand, dat het adres onvol
doende was onderteekend. soodat het
niet ln behandeling kon worden geno
men en dua niet op de lijst van de Jn-
gekomen stukken" kon staan. Ot heb
eens een wandeling gemaakt door de
Langestraat en trof daar alleen al on
geveer vijftig te belas
Maar die wandeling heeft me ook ge
leerd. dat het lichaam, dat uit moet
maken welke «aken belast dienen te
worden, geen gemakkelijk werk heeft
Kr sljn allerlei grensgevallen.
Restaurant en Hotel gijn woorden die
duidelijk vreemd sljn evenals pedicure,
parfumerie, paraplutes. ent. enz.
iet- en drukwerk van dit blad
wordt door de Zusters verzorgd. die
daardoor de uitgave mogelijk maken.
pastoor Boeken ooven van
bidden den goeden God. dat HIJ aan de
arme missie ZUn overvloedige oefenin
gen tchenke-
'OORDEN KANTONRECHTER
Daar k
ie aangestapt met resohiten
Utrecht, gel
Leeuwarden. ZIJ wat m kennelijken
Socatertierg aangetroffen
de orde.
„Ik bin d"r wel geweest maar dronken
was ik nieL Ja Ik heb wel een glaasje ge-,
dronken Ik ben toen op "n hankie gaan
ven vlak MJ het Oenakel en lk begon te
gen. Da's toch niks erg, want alle anr
't pret m«
a Néé, droc
„Het is anders voer u maar te hopen
u dronken was," ael de «rad. kantonrechter
mr baron ROell, „want was u niet
don rou u voor een veel ernstiger
ten terecht staan: heleedlglny var
vriend staatshoofd, lk lees hier, ds
ritten ringen: „Ik sou met dc da
H. wel touwtje «rillen springen!''
De juffrouw b
gen. 't Was de naam v
- dit voor
n inwoner van
die 't nog niet
..Maar dal heb lk niet gedaan!" bulkte de
Juffrouw.
..En u had een halfgerolde fleech Jenever
bij u" las den kantonrechter verder.
„Nou. mag dat dan nis?! Op de verjaar
dag van de Koningin notabene Met a Juhtlé
heb lk nlka gehad.'
De Ambtenaar stelde zijn elach. IS gulden
of 15 dagen. En die elach ging vergezeld van
een uitvoerig beloog, waarin alle pekelzon
den van de dam» ln kwestie nog een» tot
groot plezier van olie aanwezigen in den
breede werden herhaald.
Maar de Juffrouw onderbrak het betoog,
toen het thema touwtje springen weer aan
de code waa
..Da's een groote leugen, al «al 1 aoo erg
niet rijnt" kreet ae. ..En na u k gelooft, breng
me die getuige dan hier!"
„Hou Je mond of Je gaat naar t politiebu
reau!" dreigde de kantonrechter die
nieuw geval van beleedlglng rook. „Dt ver
oordeel l tot 15 gulden of 10 dagen!"
„Kan tk ln hooger beroep? Want dat neem
lk niet!" riep de Juffrouw.
.Dear hebt u veertien dagen den UJd voor.
Gaat u maar naar de Griffie."
„Goed! Dan zullen «re dat uitmaken met
H. (hel bewuste staatshoofd]. Zal le dT bij-
komme. DAAg!" En weg «ras de Juffrouw,
op weg naar de griffie.
NOG EEN FUIFNUMMER.
Een Amerstooruchc arbeider had rich ook
al vergist ln zUn loadvennogen. HU was
op Koninginnedag ln de Langestraat van de
Kelensud aangehouden en naar het poli
tiebureau meegenomen.
NatuurlUk begon rt) te ontkennen dat hU
dronken was geweest.
„Nou. dan zult u wel flink wat op gehad
hebben", veronderstelde de kantonrechter.
„Nee. maar dl» agent had een hekel an
me. Ik heb geen veriet gepleegd. Ik wtlde
.Maar waarom begon u
n bloeiedoolcr pakte.."
„Z n bloeiedooicr En waarom bet-te me de
boete an te doen? En toen alles «ros gebeurd,
beloofde hij me. dat-ie 't zou schikken, 't I*
„Wil Je Je mond wel eens houden!"
onhebbelijke vent" z<
den elscti van f 16 of 15 d&gi
cent of geen dag verminderde
DE H" 3FDIGE BOER.
Het was een interessante collectie men
schen. verzameld voor het hekje.
Eerst kwam daar de stevige boer met een
stem die de muren deed scheuren en die
alle gelegenheden aangreep om onder p."-
t»t van den kantonrechter ellenlange n-et
ter rake dienende bewogen te houden. Dan
was er de voorzitter van het waterschap
Eemncs. de onwaorschUnllJk-elanke figuur
van den baron, die ln kort-, bescheiden «in
nen z'n verklaringen aflegde.
En dan «ras er de verdedigster, die geen
kans kreeg aan het woord te kernen
De boer had geweigerd als onderhouds
plichtige van slooten het onkruid, «rater-
naar den zin van bet waterschap.
De boer hod den modder wegg
hU meende dat het noodlg was.
„Liggen er in de „opg-onde slooten" ook
dammen?" vroeg de kantonrechter.
„Ja. twee vaste zanddammen." verklaarde
de boer. „En er zitten geen duikers onder.
Je kan er mei den wagen gemakkelijk over
„U la toch onderhoudsplichtig?"
.Tk heb het eens gevraagd aan den se
cretaris van het waterschap en die mi: .Ik
..Maar u kreeg toch uw berichten van het
waterschap Ecmnra," herinnerde de kanton-
Dan kwam de voorzitter van het water
schap voor bet bekje om zijn verklaringen
af te leggen. HU ontkende, dat er dammen
zouden liggen In de opgaande slooten. wel
echter In de dwaraslooten.
De boer stond te lachen.
De Ambtenaar <mr. v. d. Roem»r)„Waar
heeft u «oo'n plezier inl"
De boer: .Ik heb nergens plezier in. tt
lach er alleen om. omdat er hier leugens
verteld word'
„Hebt u dat zelf v
constateerd?" vroeg de
tot den baron wendend.
„Neen. maar men heeft het mi; gezegd,
antwoordde deze, „en bovendien u dat hee
lcmaal volgens het algemeen reglement voo
waterschappen in de provincie Utrecht."
„Hebt u aan getuige nog iets te vra-en?
vroeg de kantonrechter aan verdachte.
windmolen gezel met een duiker er onder...
.Ja. maar dat heeft hier niets mee l
maken. Nog iets?"
„Ja. Volgens het waterschap heb ik nil
voldoende schooi, gemaakt. Maar voiget
mij heo ik dat wel. En li ga nu al twinui
Jaar lang met paart en kar over een vaste:
n tvrtjfelen.
«ouden «rij dan n
K 1 e e d 1 n g h
i voorbeeld van
UI» f
Want het woord mode ti vreemd. Ook
magazijn Is nlet-Nederlandsch van
oorsprong (het is de Nederlandsch ge
schreven uitspraak van het Franse he
woord Magasln). Telefoon ls heelema&l
uit den booze.
Waai zou het naar toe moeten, wan
neer we eens aan 't zuiveren moesten
slaan om aan een belasting als door
adressanten voorgesteld, te ontkomen?
Vele zoo niet de helft van onze
Nederlandsche woorden zUn Neder
landsch geworden door dat een bul ten-
land sch woord hier burgerrecht ver
kreeg en de schrijfwijze zuiver Neder
landsch werd volgens de bultenland-
sche uitspraak (zie magazUn). Daardoor
taal. Verzchlllende woorden verdwU-
nen en nleuire worden toegevoegd.
Hoorde men voor dertig jaren wel
ooit van Bolsjewiek? In 1 Nederlandsch
omgezet zouden we dm moeten spreken
van Meerderheldsman. maar niemand
zou ons begrijpen.
Daarorr zal het een heele toer voor de
zUn o
e op-
den goeden
vorm Ingediend adres bU den Raad ko
men. voldoende steun te vinden.
Want afgezien nog van den zwaar be
lasten Middenstand zal het onderwerp
zélf weinig sympathie hebben bU nuch-
dam ln de opgaande slootDan «al lk
..Dat is ook geen raag. stelde dc kan
tonrechter vast „E-i se hebben blijkbaar li
twintig Jar-n lang te veel lankmoedigheid
„Ik wilde e
begon desc,
lijk onjuist Is
die zanddam
e dagvaarding gedeelte-
kaart aanduiden, waar
e den kantonrechter
kaart-onde.-onsjr bleek, dat men
den plattegrond had.
lor» deze zank tot de volgende
c opgaande sloot
t gctulgengcid beu
er, overtredingen