De Eembode Rassenleer en Rassencultus F. A. T U L P 52ste JAARGANG NUMMER 28 Verschijnt 1 x per week. Abonnementsprijs Inbegrepen de kerkelijke bUlage, ƒ1.— per kwart. Zg. volksebonnementen cle. p. week REDACTIE EN ADMINISTRATIS: Lengegracht 28. Tel. S14 AMERSFOORT Poetcheque- en Gironummer 44334 Oorreepondentle-adres v. Beam: Kerkstr. 30, Advertentle-edres v. Baam: Nieuwstraat 16. Uitgave N.V. Uitgeven MD. ZATERDAG 8 OCTOBER 1938 WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. bepaaldelijk verlangd e bijlage, al elder. eMgneuand. at op bepaalde Haan, minatana SB loaalag. Voor Ma •oor» iie gedrukt tarlel. neelHoo. 6 et Den zeiden September verleende de Pau> aan meer dan vierhonderd Ila- llaansche onderwijzers en onderwUse- reasen een speciale audiëntie, BIJ die gelegenheid hield de Paus een geer Belangrijke toespraak, waarin HIJ een diepgaande beschouwing wUdde aan het Itallaansche rasslime. BU de pro paganda daarvoor was Instanties verklaard, dai de treden In datgene, w de philosophic aanging. De H. Vader mankte v bemerking, dat HU niet ofllcleele nen niet wil de religie en verval, uit den UJd vddr di log. zUn ln laatste Instantie t oorzaken te herleiden." De Ideeënwereld, ten deele i vooral) aai berlaln. de Wagner. Ie Hitler met zUn heeft hU ontleend r Nietzsche ten deele (en Houston Steward Cham- schooneoon van Richard 1000 een boel- uitgaf: n zijn kant de poleml- s er op. dat ook de Apostelen dit niet deden. Met alle klem en nadruk betoogde HU verder, dat het echter onmogelijk ls om de betrekkin gen tusschen de verschillende rassen 'e bespreken zonder daarbU nota te wil len nemen van reUgteuse en phllosophl- In het midden latend, wie de verant woordelijkheid draagt voor de propa- wU die ln onze naaste omgeving hooren verkondigen, noemde de Paus deze leer een der groote en ernstige dwalingen, die het waagde de treden van het altaar te bestUgen om daar de heiligheid der katholieke leer te schenden. Deze nadrukkclUke verklaring ls een nieuwe veroordeeling van leder stelsel, dat die rassenleer neemt als een wezen- lUk bestanddeel van zUn levensbeschou wing. r>t diepste kern. die ln deze verooi - deelde dwaling ligt, bestaat hierin, dal alle andere waarden in dienst gesteld worden van de waarde, die wordt toe gekend aan de zuiverheid van het bloed en de onvermengdheid en de kracht van het ras ln den rasslschen Volksstaat. Hitler zelf heeft deze allesbeneer- schende waarde van de zuiverheid van het bloed en het ras aldus vastgelegd: „Alles op de wereld kan genezen Iedere nederlaag kan de vader worden van een latere overwining: Iedere ver loren oorlog de oorzaak van een latere verheffing; iedere nood kan strekken tot bevruchting van menschelUke ener gie en uit Iedere onderdrukking kunnen krachten groeien voor een nieuwe gees telijke wedergeboorte. Zoolang het bloed zuiver gehouden wordt. Maar de verloren zuiverheid van bloed verwoest het IniierlUk geluk aitUd, drukt den mensch voor eeuwig neer en de gevolgen zUn nooit ul chaam en geest weg te nemen. Wanneer men tegenover dit vi stuk alle andere levensproblemen on derzoekt en ermede vergelUkt, zal men pas Inzien, hoe belachelUk klein of zU zUn, hiermede vergeleken. AUe zUn ze van tUdelUken aard, het vraagstuk Die Orundlagen des neunsehnten Jahr- hunderts". waarin hU verschillende stel lingen uitwerkt, die hU op zUn weer ontleend had man Ooblneau Kort samengevat komt de bewering van Hitler hierop neer De Germaan, de Ariër steekt in alles gunstig af bU alle andere menschentypen. HU heeft bui tengewone kwaliteiten, die anderen missen; torenhoog steekt nU Boven hen uit. De felste tegenstelling li er tus- schen den Ariër en den Jood. Op deze felle tegenstelling gaat een andere te genstelling terug. nl. die tusschen den godsdienst van den Ariër en die van den Jood. Daarmee ls de veroordeeling gegeven v it Christendom, dat v Hitler tenslotte niets anders ls dan een jodendom. De godsdienst van den Ariër heet daarom niet Christen- maar posltlef-chris- tendom. dat wil zeggen christendom be rustend op de beginselen van het ras. wezen ls het een zuiver heldendom. De rassenleer door Hitler voorge- dlgen belachelUk en de conclusies trokken zUn absoluut Het ls wel eigenaardig, dat ondanks 'n verpletterende rU van geleerden tProf. Uhlenbeck. Dr. Waardenburg. Prof. Barge en tallooze Dultsche en nlet- Dultsche biologen) die de onhoudbaar- dle ln overeenstemming U met het Oermonendom Is het nog niet gekomen het Christendom deugt niet voor het Oermonendom" en drie en dertig Jaar later verklaarde Hitler te Oodesberg: „De eenheid der Dultschers moet door een nieuwe wereldbeschouwing gewaar borgd worden, want het Christendom la tl)n huldigen vorm beantwoordt niet an de else hen, die togonwooedlg e dragen de» volkseenheid gw- »ordm", Het la overduldelllker gaapt een onoverbrugbare kloof tua- schen Christendom en natlonaal-ioela- over de leer van het reielsme ussollnl tot voor kort afwUzend gestaan. Nog ln 1633 nam nu met ondubbel zinnige woorden stelling tegen het res- n interviews, die hU toestond aan den schrUver Emlle Ludwlg. lama tUn meerdere uitla tingen van Mussolini bekend, waaruit duidelUk sprak, dat hU zich met de r assise he opvattingen niet vereenigen i feit •Iele „Het ras. dat ls een kwestie van ge voel, dat li geen werkelUkheld. De apos telen van de superioriteit van t Germaan- sche ras zUn bijna geen van allen zui vere Germanen- z*1 nooM z*loov"1 dat de teer van hei ra» bewezen kar w.rden": dezelfde man verklaarde In 1938: ..Er bestaat een zuiver Italiaanse r ras en het Is tijd. dat de Italianen Mch vrllmnedlg tot rasslsten proclameeren.' Op 17 Juli proclameerde Mussolini held het r rassenvraagstuk vorderingen «uilen ma ai." Eo alsof hU voelde, dat hU Meh voor h««l d» wereld rechtvaardigen moeit, voegde*hU er tan toe: „Te seggen, dat fascisme iemand of lsta nabootst Is eenvoudig belachelUk." Zoo belachelUk ie dat niet. De feiten bewijzen het: os Duce loopt achter den ruhrer. dikke woorden varenderen deer nlete een. BelechelUk u 'iet, dat te wiUen ontkennen, de wereld ls geen kinderkamer Maar droevig ls ook hier dit: „met het rassenvraagstuk gullen we voort gang maken: nol tlreremo dlrltto". Het aUn dezelfde woorden, preclee dezelfde, die hij gebruikte bil den veldtocht te gen Abessynië. Toen deed hU het en KANTOORIOIKNANDIL HET VULPENHUIS leuigsslr. SS Ls. Kromme.tr - Tsist. tU SCHAAK. SCHAD A- EN DAMSPELLEN na latere schijnbaar latingen, dan sal 't In Dultschlend er M overbruggen kloof lu i punten. hU verhoudlni n het b i of n d der zuiverheid zoolang er menschen zUn. AUe werke- lUk iets beteekenende verschUnselen leer toch de grondslag ge- -an de geheele nationaal- soclallstlsche levensbeschouwing en dal niet alleen In de theorie, maar ook ln de praktUk: zij Is het richtsnoer ge worden voor het practlsche handelen van de natlonaal-soclallstlsche sl macht. Voor ons Katholieken zit hieraan een droeve conclusie vast en dat Is deze: de tegenstelling der natlonaal-soclallf- tlsche Ideeënwereld en de onze ls on overbrugbaar. Nooit zal de Kerk kun nen komen tot een verzoening met het natlonaal-soclallstlsche bewind, zoolang deze theorieën aan de menschen worden voorgehouden en ln de praktijk van lederen dag in een daad worden omge zet. Deze tcgcnsteUlng tusschen Chris tendom en natlonaal-soclallsme wordt niet alleen gezler. door ons, maar ook door de leidende figuren van het natlo naal-soclallsme. In 1900 verklaarde de bovengenoem- d» Chamberlain: „Tot een godsdienst. het ItaUaansche fascisme tegen rassenleer uiteenzette, en waar de laatst aangehaalde woorden Juist een dag te voren had de Paus ln een audiëntie gesproken over een overdreven nationalisme, dat to* helllooze dwalingen moest lelden. Vlet dagen n» de proclamatie der tien pun ten zei de Paus MJ een andere audlën tie- Men zou waarlUk zeggen, dat mei het artikel uit het Credo: ..Ik geloof Ir de Katholieke Kerk" heeft vergeten: er weer doelde HU op de rassenleer. Kor' daarna, op 29 Ju», kwam de derde Pau selUke uitlating, die een afkeuring was. ,.WU willen niets schelden ld de men schelUke familie en wij beschouwen het rassisme en het overdreven nationalis me als slagboomen. die tusschen if menschen worden opgericht." Toen was het Mussolini te veel. Den volgenden dag bezocht hU he fascistische Jeugdkamp te Forll. Daa* hield hU een rede waarin hU antwoord de op de pauselijke uitspraken en let terlUk zei hU: „Let e het v >n, dat wU ook n Maar nu had ze w ond ze weer. de juffrouw uit nog niet zoolang geleden bij het e Soestcrbcrg al Jubelend op een ezeton tengevolge van overmatig n sterken drank Veertien dagen l it anders op haai Waarom ze dat get „Kuppeenzenuw/Jekeschoonsusvandrlcen- zefetlgjaarlnhuisendlesouddrdoodsclirlkkens. sehoordedattikweerwasbekeard." :e opeenvolging van klinkers en roe ken waarom „KwissooEeschrokkcfandleman!" riep ze, daarbij een furiezen blik werpend op den chnrmanten onschadelijk ultzlcnden jonge man. „daUlkcenlcrkecrdenaamopgaf. Maar- daivwasterkeerd. DuggecfftktoeJ" „Zoo spant u het paard achter den wagen Juffrouw! vorige weck heeft U Juist een straf uitgezeten." leeraarde het. OM. dat nog steeds niet gedesillusioneerd bleek. „Hoe heeft u den Juiste» naam eigenlijk achterhaald?" vroeg de Ambtenaar* En de boschwachter verhaalde van zijn speurtoch ten die hem naar het Amersfoort.',chc poli tiebureau hadden geleld waar men wat wonder' de Juffrouw woudergoed bleek te kennen bU haar Julsten naam. De Ambtenaar cischtc voor het loopon oj verboden grond f 10 of S agen en voor der verkeerden naam f 30 of 10 dagen. „Maakt u t nou een klein beetje billijk begon de Juffrouw, die ln den smeekendci vorm verder ging. Ik sta met een beetje handel en kan 't nb vijf gulden voor de „Voor elk der overtredingen 18 gulden of 10 dagen." zei de kantonrechter. „En W s 20 guide „Noltl Twintig en tlei maal vijftien!" „U kunt in hoogcr beroep." En de juffrouw vertrok met ha: neet geworden: „Nou. Dfiitug!" En een knipoogje aan de Pen gulden." genovcr den Plaatsvervangend Fielsenb „Enhljsatalsmaarmeleenhamertje tel mere. Eniksci dat hamerijeletmenlks! Dat was blijkbaar een herinnering a Koninginnedag toen ze boven haar thee» WATER AAN DE BRON Een melkventer uit Baam moest voorko men omdat hij teveel water bij x'n hebben gedaan. Zes procent die c i. Zié, d goede verdediging v "s zUn el dat wil wat zeggen. De man trok zijn melk uit een fabriek en hij brs die onmiddellijk naar zijn klanten. M volgens een schrijven van den Keurings dienst is de man ook dan verantwoor omdat hij hel gehalte zou kunnen nagaan met een „melkweger". Geen slijter echter zoon toestel, Waartoe dienen nelkwegcr hetzelfde effect bereikt? I voldeed aan hel verzoek en ra rdoor tot een verlengstuk vai ilde hij de fabriek en, dan had hij water bij zijn geduea HIJ heefl geheel te gehandeld en nu werd hU zelf de n straffeloosheid si Uitspraak over 8 dagen. VERBODEN VRIENDENDIENST Heen landbouwer te Hoogland. hBd c ;oe vu n zekeren v.d. B. uil Terüchuur met en pomp bewerkt. „De veearts was dag gekalfd en den volgenden moi de dienstbode waarschuwen: ze ln de beek. Er moet direct Iemand Maar de veearts was afwezig. „Dus" werd H. er bij gehaald, vriend, die als vec-verloekundlge staat aangeschreven. .Maar er zijn nog artsl" verweerde v.d. B. zich maar da Enfin H. werd gauw even gehaAld ...en dat ging veel vlugger dan allerlei veeartsen op te bellen die Je niet kent." De Ambtenaar elschte f 60 of 30 dagen. Maar omdat H te goeder trouw was er dt Behandeling kosteloos als vriendendienst had gedaan en omdat bij bovendien nog i blanco register had kwam hij er met helft af. ..Mijn naam ls nooit geblameerd!" zei „Ik had nog wel gedacht dat lk een pluimpje zou krijgen." „Dat pluimpje krUgt U van v.d. B.. van ons krijgt u f 30 of 10 dagen," zei de Sta op Dat zei Jesus tot den Jongen, lijk werd uitgedragen. De doodc richtte zich op, en begon te spreken. Sta op! Dat zegt Jesus nog tot allen die., geestelijk dood zijn; die het boven- na'-uurlljk leven hebben prijsgegeven voor zondig genot. Jesus wil niet den dood des zon daars, maar da' hU leve en zalig wor den. Jesus wil zUn geluk I Wat ls het droevig, geestelijk dood te zijn, moedwillig beroofd te zijn van hel goddelijk leven ln de ziel I Waar orde was. Is wanorde; waar rust en vrede heerschte. heersoht nu onrust en strijd; waar liefde woonde, woont nu afgekeerd- held. Daar Is geen vrede voor den god- looze. En godloos Is hij. die het godde lijk genadeleven Inruilde voor de onge regelde overgave aan het geschapene. Sta opl Jeaui roept u tot het leven. Vertrouw op 7.1Jn macht, en breek de zondeband. Richt u op en «preek met Jesus. die Liefde Is en Barmhartigheid. Het eerste. Van alle verplichtingen, die o\ rusten, ls net eerste en de gre „GIJ zult den Heer. uw met heel uw nart, met heel uw tlel heel uw verstand" Mogen we dan niemand bulten God? Jawel, maar dan zoo. dat die liefde tegelijk een verheerlijking Is van God. Want daar we Ood moeten Hefhctobcn •net., heel., ons hart, met., heel., onze ziel en (het heel ons verstand, Ce liefde tot de schepselen tege lijk insluiten de liefde tot Ood. Zoo begrijpen we. dat Jesus van het veede gebod „GD zult uwen naaste be- ilnnen als u zelf"., getuigt, dat het het toch, dat het ons zoo moellUk valt. God lief te hebben met •el ons wezen? Omdat we niet genoeg denken aan de onvergelijkelijke beminnelijkheid van Zoo neen Jeeus ons liefgehad, dat HU de mensehelljke natuur aannam om voor ons te voldoen aan iwn kruis! Zoo heeft Ood ons lief, dat HIJ ver blijft onder ons In het tabernakel, ja, dat HIJtelf hl ons komt als spijs voor ons bovennatuurlijk leven, Leert uit de schepping, uit tiw ver stand en uit de Openbaring het Ood- delict Wanen kennen, Dan zal het a niet moeilijk veilen Ood Uef te hebben met heel uw weaenl Het tweede. Wie ood niet liefheeft uil heel zijn hart. kan den ever.mcnsch niet be minnen. telljk Ood het electat. Want wij moeten den evenmeneoh liefhebben om Ood. Om God, die hem eohlep als een ge lijkwaardige van ons, als een geroepe ne tot dezelfde zaligheld, als een ver loste door Christus zooals wU. sis een e door den Vader bemind wordt eren wij. Meer nog! Jesus stelt zich ln de plaats in lederen mensch. We moeten kn den renmensoh Jesus zelf dienen «o lief hebben, Dat blijkt uk het vonnis bU bet last- e algemeene oordeel. Want de geisgenden van den Vader, die mogen Ingaan ln de vreugde dos hemels, dat zijn zU. die barmhartige betoond hebben aan den naaste. En de vcrstootcnen voor eeuwig zijn li}, die Jesus niet dienen In den «wen- Alleen als we Ood liefhebben, den Vader en den Zoon en den Heiligen Geest, kunnen we den evcmnenseh be en, zooals Ood bet vordert. Ood. Niemand houdt v n Ood te k n liefhebben n houden a a», on Hem te leeren kennen. Ood rechtstreeks kennep ln ZUn we- in, dat kunnen wU niet. Dat Is voorbe- lukzallgen Die dan met een volkomen en eeuw .ge liefde. WU hier op aarde moeten onze ken nis van God putten uit de schepping (uit ZUn werk dusi uit de Openbaring, en door ons verstand. Wie uit die drie bronnen ernstig put, zal opklommen tot Innige en algeheele liefde Jegens Ood. Leert tdch uit de schepping de groote liefde van God kennen Jegens onsl Wat een heerlUkheld biedt God ons te genieten! Hoevee! mUlloenen genie ten gratis van ment. van de zon. de mos de wolken, van de zeeën, de vlakten en de bergen, de kiel, de bloemen en de dieren ln duizenderlei vormen en soor- De aarde doet HU vrucht dragen vooi ons, ZUn schepselen. Wat 'n verschel- denheid var. groenten en vruchtenl Wat 'n versoheldenheld van smaak ln alles, wat den mensch ln spijs en drank ten dienste staat! Wat een overvloed van materiaal biedt UU ons ln de schei ping (ln hout en User en staal en goud en zilver en diamant, én kracht van water en electrlcltelt enz.) om doos eigen vernuft en arbeid ons leven hier te vei aangenomen en te versleren 1 Zet toch uw gedaohten op de schep ping en ge zult u getrokken gevoelen Hem Uef te hebben, die zoo goed vooi ons heeft gezorgd, hier ln onae balling schap! ge i ;t weer gelukkig zijn! ^oeft g Leert nadenken over het GoddelUk God moet zUn oneindig volmaakt., omdat HU het volle wezen zelf ls. ea uit zichzelf bestaat. Dus volmaakt goed in zichzelf. En wie heeft niet het goede Hef? Dus de volmaakte waarheid! En wie heeft niet de waarheid lief? Dus de volkomen rechtvaardigheid Kn wie heeft niet de rechtvaardigheid Hef! Dus de oneindige barmhartigheid op tlchzclf. En wie heeft niet de barmhar tigheid lief? Dus de oneindige sohoanheld. En wie heeft niet het schoone Hef? Leert nadenken en ge zult u getrok ken voelen ta liefde Jegens Ood, de on eindige volmaaktheid. Leert nadenken over de goddelijke lUke liefde van den Oodmenaoh ons, zondaars I Zoo heeft God ons liefgehad, d ZUn eenlgen Zoon voor ons ten ER WERD GEHAMSTERD! De Minister-president heefl het ln sljn radio-toespraak zeer Juist gezegd: ham steren Is onmaatschappelijk, ontl-eoeloal. en wr het elkaar ronduit beken- ir la In Amersfoort tlevlg geham sterd! Het aardige la. dat men het van elkaar heel gped weet. Link» en rechts overal worden namen genoemd van zame Ingezetenen dl» voor honder den gulden» voorraad Insloegen en toen de.voorraad op was, bestellingen deden Het gezellige van al dat onderling gebabbel ls. dat men tenslotte zUn mede buwere als onmaauchappeluk teekent Want helaas, het ls waar dat de ham steraar een onmaatwhappelUk wezen la HU gebruikt tUn geld om er waren voor te koopen. opdel bU een eventueel# dis tributie hU méér sal hebben dan een ander dl# geen geld had om t» ham steren. Nu kan het zUn. dat velen er zich misschien niet bewust van lUn ge weest., dat MJ door het hamsteren een anti-sociale daad stelden, wijl stj onder le van hun angst leefden en niet verder dachten. Maar de Intellectueelen wisten hst d De liefde tot den n teen zijn.gelijk d WU mogen t liefde van Ood. uitsluiten van degenen, die one onaangenaam bejegenen of ons anrecMt Jesus ba« voor Zijne vijanden, en icht bun weoenlljk w»l«Un. Ook wij loeten bidden voor hen, die ons ?Uan- dlg gezind zUn. En zoo hen winnen voor de liefde tot God. Onze liefde moet een daadwerkelUkv liefde zUn. Medelijden alleen en mook •oorden zUn niet voldoende. We moeter geven van onse middelen, en van omen Onze liefde moet een bovennatuur- lUke zijn. Dus gegrond op het gtloo.' en gericht op God als laatste doel. De louter natuurlUke liefde heef' geen waarde voor de eeuwigheid. Z» moet geadeld worden door den geest van het geloof. Ze moet voortkomea en steunen op de liefde tot Ood. Onze liefde moet standvastig zijn, ge HJk die' van Ood, die nooit het eerst de liefde zal opgeven, maar de opgezegde liefde tracht terug te winnen. Laten we ons zelf eens onderzoeken hoe het staat met de naleving van he tweede gebod, dat aan het eerste ge HJk ls. Bedenken we wel. dat we des te bete. christen zijn naarmate we de liefde tot den evcnmensch beter beoefenen. Het ahristendom zal zUn plaats al leen herwinnen door de beoefening va» de naastenUefde. PATER PRO EN DE CHAUFFEURS Een armelUk binnenhofje van een voorstad. Een 50-tal mannen praten tacht. ln groepen- chauffeurs, koetsiers, mon teurs Er 'n zekere onrust merk baar. Ho* men ook telkens naar de drut kijkt of n blik op 't horloge werpt, de verwachte komt maar niet. 't Is bUna het afgesproken uur. De politie zwerft op dit uur In de wijk rond. Zal 1>U komen? Zal hU In staat zUn de agenten te verschalken'' Zal nU zijn leven wagen om ons niet In den steek te laten? De gammele deur wordt langzaam je opend. HU 18 het! Een. mecanicien gekleed In een vettige overall, treedt vriendelijk groetend Binnen. Hl) gooit zUn uitgebrande sigaar ln een hoek. legt zijn pet op 'n tafeltje en gaat daarach ter zitten met het gezicht naar het pu bliek. Doodscne stilte ..In den Naam var den Vader en den Zoon en den H. Oeezt. Amen Pater Pro begint een conferen behoort bU een retraite vooi „Een schitterend hof van chaufteur» aldus schreef hU zelf maakt mijn glorie uit Wat ls het toed te zUn onder die mannen, die In krachttermen spre ken en voor geen kleintje vervaard «Un. maar die zich zeer gewillig toonen zij overtuigd zijn. dat men belang - rekening mei hen houdt beslag-nemlng werd gegeven," vertelde me een rijks-politieman, die er precies >ver docht „Ik weet de voorraden precies te liggen en de hamsteraara zUn me bekend." Men moet nJ. weten, dal de politie wat dit betreft, over onver moede bronnen beechlkt. Noemen we ti maar de levenimlddelenbedrijven zelf! Nu lk over pollUe spreek. dezer dogen lae lk dat ln een andere stad de politie legio klachten krUgt van winke liers die met afbestelde voorraden zit ten te kUken. die door de beetellere niet worden aanvaard noch betaald. En de politie wil niet helpen, want die win ners die bet hamsteien In de hano irken. zijne ren sehuldty als de hams te- ars zelf De politie telde: maak er dan ■ar een clvlelreehtcr'.yke vordering ,n! Of ie gelUk heeftl ls Inderdaad stevig gehamsterd n Amersfoort. Waarmee helaas de bewe ring van sommigen dat de goeie Keien- stad al te materialistisch ls ingesteld, dreigt bewaarheid Ce worden. Het regent klachten, Unks en rechu; voor idealen heeft men niet* over. Jeugdbewegingen liggen op sterven n •rre ze nog niet bezweken tUn. Ook andere orgsnlsstles lUden een bloedsr- rooedlg bestaan. Alleen bij die organi saties waarbU wat te halen valt. kan men spreken van eenige .animo" Maar voor cultureele doele.-iden noch voor IdeaUstlsche heeft men geld. Tóch werd ln de crltieke dagen bUna een mlllloen opgenomen vsn de Nuts- spsarbankl Men heoft blijkbaar geen geld voor cultuur en Ideaal, maar wel geld voor onmaatechappelUke daden. Dat pielt niet voor de samenleving In onze stad. Daar hapert wat! Het ls merkwaardig, dat Juist bU het schrijven van deze regelen ml) een be richt bereikt, dat het met de Cultuka- beter mocht te verhoopen i hierboven hebben geconstateerd? Het «let er somber, het «let er triest uit Maar het Cultuka-bestuur heeft be grepen, dat het 1 bezoeken van de voor- stelllngenreeks ditmaal MJzonder nan- trekkelijk moet maken en dat valt te loven en te waard veren. Het heeft de prijzen der losse kaar ten voor de eerste voorstelling van Dinsdag as dien avond ook aan .Amlcltls" te krijgen - uiterst laag gesteld, tertrijl er voor een aparte ver rassing ls gezorgd Ik heb gebeden en gesmeekt me die verrassing te vertel len. maar ..Cultuka" was niet te ver murwen. Dat ls een verrassing en dat blUft er een tot Dinsdagavond. Dus spreken we af. tot Dinsdagavond In „Cultuka" Na deze Bange crltieke dagen mogen we gerust een avond flink lachen om den onnavolgbare» „Meneer Schlegl". van dat soort met slappe hoed. een lok ovor T voorhoofd, en die tusschen hun tanden dóör. spuwen, luitjes van goe den wil. hoewel hun uiterlUk een beetje Ik acht het overbodig u het plechti ge van die conferentie te schilderen: Ik sit op een rllcndlge binnenplaats, ga- kleed als mecanicien, met 'n pet die lot op mijn wenkbrauwen reikt, en geef krachtige opwekkingen aan mUn «vm- pathleke toehoorders! Leve de chauf feurs van heel de wereldI Ik ruil ze niet de deftigste matrones en zelfs nle» Benige tientallen robuste chauffeurs, voor de elegantste heeren!

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1