BeldanopNo.42 MODERNE DWALINGEN DE EEMBODE door ROBERT MaDER De boom der dwaling schijnt nu tot rijpheid gekamen. De dwaalleeren van onzen tijd zijn talloos vele. Doch alle zijn tot twee dwalingen terug te brengen. De eene ls de dwaalleer over Ood, de andere de dwaalleer over den mensch. De dwaalleer over Ood bestaat In de meening, dat Ood niet regeert. De dwaalleer over den mensch bestaat ln de moenlng, dat de mensch volmaakt ls en Ood niet noodlg heeft. Wanneer de mensch vrij ls van de erfzonde, van nature goed ls en niet op Qods licht en hulp ls aangewezen, dan moet hij volgens de logica van de dwaal leer liberaal worden. Zijn verstane ls souvereln en onaf hankelijk. De vooruitgang van de ken nis der waarheid hangt af van den voor- ultgaug van net gebruik van de rede, van het verstand. De vooruitgang van het gebruik van het verstand hangt af van zijn oefening. De oefening van het ver stand bestaat in de discussie. De dis cussie ls de grondwet van de mensche- lljkc maatschappij, omdat daaruit alle groote ideeën geboren worden, Vandaar de vrijheid van geloovcn. De vrijheid van spreken. De vrijheid van pers. Het liberalisme ls de eerste vrucht. zijn. Wanneer er geen erfzonde ls en de wil van den mensch dientengevolge goed ls, dan heeft hij de bovennatuurlijke hulp der genade niet noodlg. Wanneer de mensch geen genade noodlg heeft om goed te zijn, dan heeft hl) ook geen behoefte aan sacramenten Wanneer hij geen behoefte heeft aan gebed, dan is het klooster een plaats van leeglooperlj en daarom overbodig. Wanneer hU geen behoefte heeft aan sacramenten, dan kan hl) ook de pries ters missen. En als hij de priesters kan missen, dan ls er ook geen kerk noodlg. En als er geen kerk noodlg ls, dan heeft het geen zin katholiek te zijn en te blijven. Het lalclsme, de verwezen lijking der wereld, ls de tweede vrucht. De derde vrucht aan den boom der moderne dwaling is het materialisme. Wanneer het bovennatuurlijke uitge schakeld wordt en de Invloed van den godsdienst tot kerk en sacristie beperkt ls, dan richt de mensch zijn belang stelling op de vereering der matcricele Dun begint de koorts van Industrie en handel, de onbeperkte en ongeremde begeerte naar rijkdom en genot. De mensch zoekt den hemel op aarde. Brood en spelen. De souven.hUtelt van den hartstocht komt nog bij de souverelnl- tclt van de rede en de souverelnitelt Deze drievoudige souverelnitelt van rede. wil en hartstocht kan echtet niet tot rijpheid komen, zonder dat er een vierde bij komt. Dit vierde en tevens het laatste ls de sociale catastrophe, de Ineenstorting van de heele politieke, sociale en rellgleuse De tyrannle en de revolutie, die slechts twee verschillende vormen van één en dezelfde zaak zUn, namelijk van het brute geweld. De tyrannie ls het geweld van boven ln de worsteling met het geweld van beneden, en de revolutie het geweld van i eneden in de worsteling met het geweld van boven. Wanneer de boom van het kwaad ls uitgegroeid, dan zal hij zijn laatste vrucht tot rijpheid brengen. Een vrucht, Donoso Cortis zegt: „Het groot* anti-christelijke we reldrijk zal een demagogisch rijk van geweldige afmetingen zjjn, geregeerd door een plebejer van satanische grootheid". WACHT V VOOR DE VALSCHE PROFETEN! waarin het kwaad van alle anderen in den meest geconccntreerden vorm ver- eenigd zal zUn: de satanische hoogmoed van het verstand, de satanische hoog moed van den wil en de satanische hoogmoed van den haat. En zijn naam zal Lucifer zijn, de hoogste verafgoding van den mensch. De schrlftuurverklaarderj zijn het er niet over eens, of de laatste vrucht van den boom van het kwaad een persoon of een systeem zal zijn. WIJ denken: belde. Donoso Cortés zegt: „Het groote antichristelijke wereldrijk zal een de magogisch rijk van geweldige afmetin gen zijn, geregeerd door een plebejer van satanische grootheid." Wacht u daarom voor de velsche pro feten. Aan hun vruchten zult ge ze kennen. Aan hun hoogmoed. Aan hun heerschzucht. Aan hun materialisme. Aan een mensch. die duivel en dier ge worden is. BEGRIJP JE TAAK ik 1»? katholieke actie. Tot dat al De vijanden der Kerk lacben, al» het woord van de katholieke actie van herkerstening der wereld hooren And ren willen haar gaarne verdacht maken, noemen het een politieke actie, politiek ka tholicisme, om haar te kurn.cn uitroeien. wy zien echter ln de katholieke actie heel' wat ander»! Wy zien ln haar niet» minder dan de zen ding, de missie van de door Ood zeil ge stichte Kerk. De katholieke actie Is een deelnemen van, de leekea aan dese zending, zy ls een roe-, ping. De roeping komt van Ood. Wy leven waartyk ln een beeriykeu tydl Men heeft Plu» X den eucharistische o tyd 'it Want zulke Kerk niet zoo maar toevallig. M«n heeft Plus X tydens rijn leven nle j begrepen. Toen hy kardinaal Merry del Vs I tot staatssecretaris maakte relde hy - waarschyniyk in het vermoeden, wat e allemaal nog komen zou: „Wy zullen me elkander voor de Kei* Uldenl" En Plus X heeft gelede.,, wel ,t zyn k n hem niet be de leeken, ln de algemcene r De Kerk geeft ons slleen meer nog. Zy roept ons op. o» sen te worden ln de ons omgevcnoe onwr- Dese missie staat hoog boven alle politiek. Evenals de missie staat de roeping der Ke-fc hoog boven alle wereldsehe en politieke be drijvigheid. Voor leder helderdenkend mensch ls dat klaar als de dag en het ts on noodlg daar nog De katholieke acUe doet self niet aan politiek en sociale leven, voore over ook dit een algemcene herkersten'ng noodlg heeft. Natuuriyk heeft rij belangstelling voor het politieke en sociale leven en ook voor le wetgeving, omdat rij er immers naar streeft, op het geheele leren den christelUken stempel te drukken, zy wil het geheele leven in den geest van het christendom ver- De apostelen van de katholieke actie zul len de beste en meest betrouwbare burgers, de edelste dienaren van het vaderland, den staat en algemeen welzyn hangt niet af van enkele menscheiyke en ulterlyke maatrege len. maa- van het geloof en de trouw aan Ood. Er zal toch wel geen christen rijn, die nog gelooft, dat een ware sociale en burgeriy- ke orde mogelijk ls, ronder den terugkeer tot ehrlsteiyke wetten eu christeiyk leven! Reeds Paus Leo XUI, dien men zoo gaarne poUtieken Paus noemt, heeft weinig „politiek", te w.lnlg „man van d. wereld" was. Anderen critlseerden hem, om- dal hy te consequent, te katholiek, le een zydig handelde. Want om de dingen te roe ten jLer.de hy maar één maat, de katho lieke! Hy' h eft geledon en gestreden lot der IBM. Toen nam zyn J(J- ptlchten v schreven: „Op Ood t neycllek i den chrlsteiyken burger" ge- de grondwet van het menscheluk leven. Dat geldt voor leder mensch afzonderlijk, maar het geldt ook voor de menschelyke maat- schappy, voor liet gezin zoowel «Is voor den brak h e. Het uitbreken van den oorlot j f niet t Er waren toentertijd zelfs katholieken, die hun vreugde toonden, toen Phis X was over- polltieke spel der wereld niets begreep, en dat men nu een Paus noodlg had. die ver stand had van de groote politiek en niet een zydig was in zyn oordeel. Tegenwoordig denken wy er anders over! Plus XTheeft de bin van Plus X doorgetrok ken Men noemt hem den Paus der katho lieke actie, of ook wel den Paus van de missles. Beide namen zyn op hem van toe passing. Tegenwoordig ls de hee'.e wereld weer missleveld geworden! Niet alleen Afrika, Indlï. China, Japan! Neen, ons eigen land cetae eigen streek, ons eigen dorp ls missie gebied geworden. Want door de katholieke actie moet het heele leven van onze heele omgeving weer gekerstend, christelijk gemaakt worden. En is deze herkerstening ook geen mlaste- VC somen, wanneer dan ook een staatswe zen alleen op aardsch welzyn en een be- hoagl'lk en ongestoord levensgenot bedacht was, by de ordening der publieke aangele genheden God buiten beschouwing liet en zich niet om de zedenwetten wilde bekorn- j, dan zou h t de ergste vrijze zyn sn natuuriyk bestemming miskennen: leven elgeniyk midden ln een helden wereld. On. n taak la het, deze wereld chrlsteiyk te maken. Wy moeten als 'en voor de herkerstening Vroeger waren wy christeiyk ons open- ire leven, de wetten en zelfs het bedryfs- :ii zakenleven ademde den christeiyken leest. Tegenwoordig ls dat niet meer zoo. Maar het moet weer zoo worden Het naturalisme, liberalisme, socialisme de hiele christelijke wereldorde uit hnar voegen te schokken. Nu zijn wo zoover, dat de al geheele ineenstorting leder oogenbllk ln de Rozenkransmaand MARIA, DE STERKE „Ik zal vijandschap stellen tusscben U en de vrouw; tusschen uw zaad en baar zaad. Zij zal u den kop verpletten". Dat was de veroordeeling, die de dulvel- slang hoorde op den dag, dat zij met haar diabolische leugen de eerste men- schen tot val had gebracht. Tegelijker tijd was dat volgens de tradlttoneele verklaring in Gods Kerk een belofte, dat er eens eene Vrouwe zou komen, die de vijandin zou zijn van den geest van het kwaad. Zij zou zijn de Sterke, die ln Gods Kracht, door haar Kind den duivel zou overwinnen. WIJ onderschatten te veel de kracht en den Invloed van den duivel. Bet zou toch wel merkwaardig zijn, dat de geest van het kwaad, die het geluk van de eerste menschen aanrandde, die zoo'n geweldige macht manifesteerde ln de vroege tijden der menschheld, dat die geest nu ln onzen tijd stil zou zitten. We vinden in het Evangelie merkwaar dige staaltjes van zijn durf. Christus na zijn veertlg-daagsche vasten ln Je woestijn, wordt aangevallen. Tot drie keer toe. En als Christus hem afslaat, dan, zoo teekent Lucas er bij aan, „ver liet de duivel Hem voor 'n tijd." In Judas ging de satan in tydens 't laatste Avond maal. Zoo vertellen het ons de Evan geliën. En als Christus bij zijn gevan genneming spreekt van „het vuur en de macht der duisternis," dan ls het mis schien wel een aanduiding, dat de geest van het kwaad, die Hem verliet op den berg der bekoring, nu weer terugkwam. Nu zou het toch wel eigenaardig zyn, als hy zyn geweldigen Invloed niet meer gebruikte. Trouwens, daar zyn sympto men genoeg ln onzen tyd, die wij zen op zyn obscuur werken. Hier staat Maria, de Sterke. „De toren van Davld", zoo als we haar noemen ln haar litanie. Over haar heeft hy nooit de minste macht gehad. Want het kwaad heeft haar nooit geraakt. Uit haar ls het Kind geboren, dat hem bestreden heeft, zy is Juist als „moeder der menschen", het tegenovergestelde van Eva. Waar Eva viel, daar staat Maria. Waar Eva greep naar Gods grootheid, daar boog Maria het hoofd. Waar Eva aan God geiyk wilde worden, daar verklaarde Maria zich dienstmaagd van den Heer. Daarom werd achter Eva het paradys gesloten en ls Maria „de deur des hemels". In elk menschen-leven en ln 't leven der heele menschhed kan en moet zy een byzondcre betcekenls hebben. Ster ke macht tegen het kwaad, door haar voorbeeld en bescherming. Vrouw die den kop verplet van hot boozc. Toren van Davld, die niet ln te nemen ls, en tegeiyk veilige schutso voor bedreigden. Als we ons aan haar vrijden, dan ls dat ook omdat we tegen het groeiende kwaad de Moeder-verdedigster zoeken van het goede ln ons en ln de mensah- held, de bestrijdster van het kwade. C. T. Een misstap begi aan Daar zijn er maar weinig, die n Of die weinigen op de maan feet Ik niet. Maar hier op de wereld moei ooocaekJtkaooooooexxjyooGoywtxjwfck- KOOPT PLANTEN EN HEEBTEBS BIJ HU u -J.,, ftf/„HORSEWHDE* mn, sa au «i anfMPK HIER IB PBACBT OU TE Fritz Hirscb Operette „HöR' MEIN LIED, VIOLETTA! enkele voorstelling geven wcrcldschlager „Hor mein Lied, Violette! Met deze fijnzinnige, sprookjesachtige ope rette woven Hirscli ons nel oude Ween en van 1806 voor oogen, bet zorgenlooze. lachcnoe Weenen van meer dan een eeuw Ltod. Vloleua!" geeft tijd vol diep menscnelljko verlangens, In deze operette, die een zeer groote bezetting verlangt, treedt bet ge heele ensemble op. Naast de steunpilaren van bet gezelschap verschijnen bovendlt.i enkele nieuwe krachten op het tooneel, di>; naar de correspondenten HEBT U EEN TAXI OF, AUTO NOOD1G T AMERSFOORT ls daar Fritz Hlrach, die de mot de lijken en vroolljken- Stadlnger genaamd, voor zijn rekening heeft genomen. De pers noemde deze rol weer een „van Hirscb. kostelijke typccrliv- gen." De figuur van Napoleon wordt ver tolkt door Paul Harden. hoofdrol ln dit zangspel r de Joego-Slsvlsche ope- Druzovlc, wier vertolking nü^ Harden door de^Hiurg^ despurtriér in "deze*operctt^van"1' Vlolctui Enka Druzovici vindt Egou Kaffer een rol die een waar kolfje naar zijn hand ie. Vio lette» vriendin Pepi. tevens Stadlngtr'a dochter, wordt vertolkt door Qretl TUchler. die naast Enk» Druzoric, een nieuwe kracht by het ensemble is. Doch laten we hier Jula Rlllo en Walter Triebl, de belde zoo goed bekende art'iten vsn het gezelschap niet vergeten. De rol van gravin Sebnltz ls In handen van Jula Rlllo, terwijl Walter Trie- bel de rol van overste 8avlgny vervult. Kqut- Salkhlnl. liefdespartner van Pepl. ln deze operette een belangrijke rol. Bodnnzky. die r belangrijke n - Rcb op zijn door Hrinrlch Btrecker. co»np» rum van veie moderne operettes. De rwie be. rust ln handen van Frltz Hlrsch. terwijl Hans Uchtenstein de dlrlgeeretaf zwaait. Voordat wij ons bericht eindigen, moeten wij nog vermelden dst Sophie Degenhardt de nieuwe ooetuums ontwierp die ;rhed naar de mode dier dagen zijn vervaardigd. De dansen werden Ingestudeerd door den nieuwen dansreglsseur Kurt Mllnzer en Gerard Vroom zette het geheel in een lijst van nieuwe decors. „HOT mein Lied, VloleUa!" dat mee een reeks voorstellingen door geheel N een uitbundig succes heeft behaa wegens verbintenissen eld een enkelen at het Grand Theater u. zooals reeds gezegd, op Donderdag TI Octo ber des avonds om 8.18 uur. VLAMMEN LAAIEN, GEVELS STORTEN t ge zo niet zoeken. Nu kan het wel eens voorkomen, dat niet wij misstappen maar een ander! Wat dan? Luistert, wat Paulus leert.die ook wel eens mis stapte. „Broeders,, wanneer Iemand onver hoopt een misstap heeft gedaan, dan moet gij. die geestelijk zijt td.wz. die uw leven op God tracht te richten), hem terecht helpen.In den geest van zacht moedigheid." Lang niet allen volgen Paulus' raad op! Ze gaan te keer tegen zoo'n zwakken broeders, alsof ze zelf nooit een misstap deden. En ln plaats van bem ln zacht moedigheid te recht te.helpen, bene men ze hem liever door hun hardvochtig afstooten den moed. om op te staan. Schynheillgen en hoogmoedlgen heeft Jcsus openlijk aan de kaak gesteld en vernederd. Maar voor alle anderen, die ln zwakheid rielsn. was Jesus vol tege moetkomende liefde. Het kan voorkomen dat een van beide echtgenooten.wie weet na hoeveel be koringen en strijd, onverhoopt een mis- Dan moet de andere helft hem terecht helpen ln den geest van zachtmoedtg- tegemoetkomende liefde. 81a u zelf; bedenk dat ge zelf ook bekoord kunt worden; ga na. of met! eigen tekortkomli-g ln liefdevolle bejege ning de eerste aanleiding was tot zwak heid ln de verleiding, Het kan voorkomen, dat een van de volwassen kinderen, wie weet na hoe veel strijd, een misstap zet. Ga dan niet te keer als een furie. Stoot dan niet wreed af. moa zwakheiden gezinde liefde. wel af. maar b hem de lieve moeder, die hem wilde te-1 rugwinncn voor zichzelf en voor God. 't Zyn niet alleen de vliegen, die men; beter vangt met honing dan met azijn!! Liefde wint de zielen. Niet hardheid. n door vergevlngs. stootte Augustinus hem en bleef voor GROOTE BOERDERIJ- BRAND BIJ AMERS FOORT Zaterdagavond negen uur. Boven het Oos ten van Amersfoort kleurt de hemel zleh rossig en zij. die op den Amtrsfoortschen Berg staan twijfelen er niet aa_ er woedt een brand en wel een felle brand in Ooste lijke richting. Hooge vlammenzuilen schie ten op en wolken dragen vonken mee. En zoo zetten zich op alle wegen die naar het Oosten leider., lange files auto's en flet- bewcglng met den vuurgloed als rich- dtc den Hoogeweg kozen, kwamen er het gemakkelijkst. Want reeds bij de Twee de Steeg, die recht naar Stoutenburg leidt, bleek men al heel dicht bij het vuur te zijn. Maar hier werd het verkeer zóó intens. dat zich opstoppingen vormden. Sommige auto mobilisten hadden uit pure agitatie hun wagen dwars over den weg gezet, zoodat men maar voetje vdor voetje vooruit kon komen. Maar eindelijk dan wordt een einde ge maakt aan allen tvrijft. geruchten gingen als zou het ln Barnevcld branden of als stuud het Leusdcr gemeentehuis in lichte laaie I het was het gioote boerderij-com plex van Willem van den Hengel dat hier ten offer aan het vuur vleL Waarlijk, hier mag men van een groot complex spreken! Ginds een zeer groote steenen schuur, daar het hoofdgebouw mei woonhuis, verder weer een groot steenen gc- Daarachter twee welgevulde hooiber- En uit dit alles laait het vuur met igstwr'dcende felheid. Zwaar bonzen de balken die naar beneden komen en nteu- nvoeren. Af en toe trilt de grond wanneer hooge puntgevels wankelen "i omvallen. „Alles ls eraan gegaan, niks wordt ge spaard. niks!" roept een oude boer die ons Daar komen mannen aan die met ander huisraad sjouwen, het is maar een kleinigheid die uit het fel bran dende huls kon worden gered. Onder de duizenden die hier uit alle om liggende gemeenten zUn samengestroomd be vindt zich ook mr. J. K. H. de Beaufort, de burgemeester. Hoe de brand ts aangekomen? In de groo te steenen schuur, wa3r een waschfomula ontplofte. In een oogwenk sloegen de vlam men uit het gebouw en omdat de wind om het Zuiden draalde, waaide het vuur over riuar het hooge, met riet gedekte dak van de groote boerderij. En nauwelijks wns het dakriet daar aangetast of rit begon te .drij ven," d.wje al hei riet schoof als een lawlna van den kap rondom het huls op den gron<t zoodat rondom de muren brandende riet- hoopen lagen. En daarmee waa het lot van het groote huls beslecht. Een zware steenen gevel stortte om naar bulten, waardoor het vuur vrijen doortrek irad naar de hooibergen. En zoo breidde de brand zich steeds verder uit, totdat er alleen maar puinhoopen overbleven. Een angstig moment was het nog toen enkele Jongelui probeerden een tank vol pe troleum die naast de schuur lag en ontplof fingsgevaar opleverde weg te sleuren. Deze tank was bedekt met melkbussen die onder den wankelen eevel stuk voor stuk worden weggesmeten. Eindelijk was dei tank vrljgelcgd en onder apolaus werd hij weg- Van alle richtingen was de brandweer ver schenen. maar hoewel er tegen het hooi ge spoten werd. kon er niets het tegenhouden. - lant van de Amersfoortsche ie tegen half 11 arriveerde, de heer Wijnand van Hoselen. gaf geen orders Ingrijpen. AU es wat venroest kon wor- In de omgeving was reeds verwoest. Waartoe zou men verdere moeite doen? ïg het prachtige kapitale, nog de bedrijf van Willem van den Hengel ten onderGelukkig dat het ver- Twee Hoedendoozen 44) Instlctlef sprong ze opzy. De man was con oogenbllk geschrokken en daar maakte zy gebruik van door snel langs hem heen de deur uit te vluchten. Er klonk haar een doffe knal In de ooren by hel wegrennen uit de kamer. De olie was uit de lamp gestroomd en verspreid de zich branoend door de kamer. Ismay sprong vloekend achteruit: bet meisje was reeds verdwenen. Zich om- keerend zag lui haar de buitendeur uit vluchten. In een opwelling van spyt tr.ix hy zyn revolver en zond haar ccn ko gel achterna, zy hoorde den kogel langs haar hoofd sulzen en een glazen ruit ln de deur versplinteren en van angst uitte zy een wilden kreet. Het volgende oogenbllk was zy de stoep afgerend en blindelings haar heil trachtend te zoe ken ln de schaduw van het huls liep zU regelrecht in Iemands armen. Ze vocht om los te komen, rukte, schopte en trok uit alle macht, daar zy dacht dat zy met Mrs. Clover to doen vlammen eensklaps uit de benedenver dieping van het huls. Het vuur greep ontzettend snel om zich heen en ver lichtte de omgeving fantastisch. En in het schijnsel van de vlammen rag zy eensklaps het gezicht von den man die haar ln zyn armen omkneld hield het was haar vader.Ze had hem toch In het huis achtergelaten cn nuZe dacht een oogenbllk dat ze haar zinnen kwyt was. Met bovenmenscheiyke In spanning gelukte het haar om zich los te rukken om opgevangen te worden door weer andere armen. Een stem die zy kende zei sussend: „Stil maar, Miss Searle u is nu volkomen veilig. Dat was Staff's stem en toen zU durf de opzien zag zy zyn vrlendeiyk en ge ruststellend gezicht! „Wees maar niet bang meer." hoorde ze hem zeggen, „wc zullen van af dit oogenbllit af voor u zorgen, uw vader en ik." „Myn vader!" Irijgde ze. „Mijn vader ls daar binnenI" „Nee." zei lek. de man die daarbinnen Is. ls je oom Arbuthnot die zich thans voor het laatst voor my uitgegeven zal „Maar Ik.." stamelde ze „Ik begrUp „U zult zoo straks alles begrijpen." zei Op hetzelfde oogenbllk laaiden de Staff zacht tegen haar. Tegelijkertijd byna kreet hy: „Pas op lek., kyk uit!" Met een ruk zwaaide hy het meisje om, zoodat hy haar met zyn lichaam beschutte. Maar lenig wist zy zich half los te wringen om te zien wat er ge- Ze zag ln de deuropening van het brandende huls den man staan dien zy voor haar vader gehouden had. De an dere man, die haar werkeiyke vader was. was op de stoep tocgerend. De man ln de deuropening hief zyn hand op en boven het geknetter van de vlammen uit hoorde zy zes maal snel achtereen het gekraak van een revolver. De kogels sloegen naast en achter hen ln den grond; en dan. na een zeer korte pau ze. klonken weer enkele revolverschoten. En deze keer was l-et lek die geschoten had. Onmlddeliyk arop verdween de man ln de deuropening. Ick sprong zoo. lenig als een kat eveneens het huls bin nen en ging den man achterna. Van buiten hoorde men dat er een vuurge vecht gaande was. „Kom meer", zei Staf tegen het meis je, haar arm in den zyne leggend ..Kom Huiverend Het ze zich een eind ver der van het brandende huls ln de dui nen brengen. Hier liet hU haar las. „Als u 't niet erg vindt hier even al leen achtergelaten te worden." zei hij. „dan ga Ik eens zien wat er gebeurd is. U zult hier volkomen veilig zyn. ver moed Ik." „Alsjeblieft," smeekte ze. „ja, ga als jeblieft eens gauw zien." Hy haastte zich snel terug naar het brandende huls. Er was geen redden meer aan, de heele zaak stond ln lich te laaie. Ick stond er op eenlgen afstand naar te staren. Hy bemerkte Staff en wenkte hem. „Hallo!" kreet hy opgewekt. „Waar Is Nelly?" Staff stelde hem gerust. „Maar hoe ls 't met Ismay?" vroeg hU. Ick wreef met zyn zakdoek over zyn zwartgeblakerde rechterhand. „Ik heb hem niet gekregen." zei hy. ;n dat ls Juist zUn dood geworden." „Is hy nog steeds ln het huls?" „Ja. Hy trachtte dekking te zoeken i het brandende huls achter de trap. die ook reeds een vuurzee was. en my aar uit neer tc schieten. Doch eensklaps stortte' de trap In en kwam ir onder. Er was geen bykomen Ik heb hem achter moeten laten, .5 het slachtoffer van zyn eigen misdadigheid geworden." h, sir," klonk opeens een stem t nen. „Ik ben zoo biy dat u veilig Is, sir! Ik zat te slapen In dc keuken toen dat vuur uitbrak en even daar na meende lk pistoolschoten te hooren en lk was bang dat er lets met u ge beurd was," kreet Mrs. Clover. „Nee." zei Ick koeltjes. Je ziet dat lk niets mankeer." „En Eph. sir? Waar u mUn man?" gilde het mensch. „Oh." zei Ick, die elndeUJk wist met wie hy te doen had. .Die zul je op de steiger vinden, stomdronken ligt hy ln de motorboot." „Maar, waar zullen we dan slapen vannacht? „Maak je om my niet bezorgd." zei Ick. „en wat jy en Je man aangaat, zoe ken Jullie maar logies ln Pennymlnt Point, ais Je man tenminste ln staat ls om de boot tc besturen." „Maar u.. waar moet u dan heen?" „Ik heb hier nog een boot klaar lig gen," verklaarde Ick. „En Is u van plan het huis weer op te bouwen, sir?" „Nee." zei hy somber, „dat denk ik niet Ik denk wel dat dit de laatste maal t ik een voet op het Verlaten Eiland gezet heb. Nou. schiet nu op" zei hy op geheel anderen toon „en zie of je die dronken kerel van Je nuchter kunt krU- gen." le vrouw wendde zich als geslagen af haastte zich dan naar den steiger. „Je hebt Je weer voor Ismay uitgege ven." zei Staff verwijtend, terwyi zy og zoek gingen naar Eleanor. „Ja. maar voor de laatste maal," iel dc kleine man. Kilometers ln den omtrek was het vuur te zleo Dn toen Bascom's boot van het eiland op weg was naar hei, vaste land. wees de eigenaar op een aantal kleine booten, die van overal kwamen aangevaren op den brand af. Huurlieden,zei Mr. Bascom, „die komen zien of er nog wat te helpen of Iets mee te nemen valt." Staff knikte maar matig gelnterea- 1. Hy k i Ick n ter ln de boot zier. ritten. Ick sprak met z&chten toon, een toon die Stall niet van hem kende en ln strijd zyn eigenaardig gezicht en zyn typische manleren. HU had een arm om zUn dochter heengeslagen., haar hoofd tegen zUn borst geleund.. Staff zag anderen kan op, keek naar het eiland dat geheel ln vlammen scheen op te gaan. HU mocht den man dit niet mis gunnen. zyn oogenbllk zou ook komen, i

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3