OE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Epistel en Evangelie
mensch. Hel inunkeertle er nog
mnar aan dat bel congres werd
aangediend als een actie ter ver
dieping van het godsdienstig Le
wustzijn.
Ue eerste spreker was een
zekere Henri Lorulot, die een
droeve reputatie heeft verwor-
ven met zijn godlasterlijk boek:
„Vie comique de Jésu".
Alhoewel hel congres heele-
niaal niet anti-godsdienstig was,
hield Lorulot, wiens persoonlijk
heid men niet anders kan kwa-
lificeeren dan f:elterig een rede
tegen: „De dreiging van de Va-
ticaansche rat".
Het is teekenend voor de men
taliteit van de „heeren" die te
Londen bijeenkwamen; een der
gelijke uitlating spreekt boek-
deelen over de stupiditeit, de on
opgevoedheid, en de laagheid
die hun eigen moet zijn.
Geheel in de lijn van dit gedoe
is het feit, dat de voorzitter van
den Bond van Sovjet-Russische
strijdende Godloozen nog aan
kwam dragen met een program.
Met de lijn harmonieert echter
heelemaal niet wanneer onze
communisten met een heel ern
stig gezicht slaan te beweren dat
ze in de verste verte niet anti
godsdienstig zijn. 't Is maar de
vrgag: wat bedoelen ze met anti
godsdienstig.
Mussert klaagde bij den Paus.
Goed twee jaar geleden, liet
was 16 Juni 1936, schreef ir.
Mussert een brief aan niemand
minder dan Z. H. den Paus. Hü
klaagde erover dat het Neder-
landsclie Episcopaat een hou
ding aannam tegenover de
N.S.B., die door niets gerecht
vaardigd werd. Hij zou dat
graag anders gezien hebben,
want die houding der bisschop
pen was een enorm onrecht. Hij
documenteerde dat aldus:
„Ik moge dan in de eerste
plaats erop wijzen, dat de naam
„Nationaal-Socialistische Be
weging" geenszins inhoudt, dat
zij identiek is met National-So-
cialistische Deutsche Arbeiters-
partei (N.S.D.A.P.).
Alhoewel verschillende pun
ten van beider programma's
overeenstemmen, zoo zijn er
daartegenover en speciaal op
zeer essentieele punten, belang
rijke afwijkingen, waarvan ik
als voornaamste moge noemen:
1. streven naar revolutie door
geweld;
2. de rassenleer;
3. het anti-semitisme;
4. staatsabsolutisme.
Het zijn juist deze vier pun
ten, waarop het Duitsche Epis
copaat indertijd zijn afwijzend
standpunt tegen genoemde N.S.
D.A.P. heeft gebaseerd en ik
acht hel derhalve van het aller
grootste gewicht er op te wijzen,
dat de in deze punten aange
duide strevingen, iu de Neder-
landsrhe N.S.B. niet aanwezig
zijn.
Het ontbreken van deze pun
ten in liet streven der N.S.B. is
niet toevallig, maar geheel in «Ie
lijn. die ik mij als. stichter en
leider der N.S.B. heb gesteld, n.l.
hol stichten van oen Nal. Soc.
slaal op Christclijkcn grond
slag."
Es ist zu schön urn wahr zu
sein!
Alhoewel ir. Mussert liet Duit
sche ideaal verloochent met «lit
schrijven, slaan de zaken toch
wel een beetje anders.
De Opniarsch, waaraan wij
de gegevens ontlcencn, teekent
bij dit citaat aan:
Dc passage is vooral na twee
jaar zeer belangrijk geworden.
Gaan we de vier punten nog eens
na:
Zoolang de hoeren slechts vier
procent van het Nederlandschc
volk uitmaken, zullen hun revo-
luHnnnalre neigingen nog wel
even verborgen blijven.
Aan de staatsabsolutistiselie
neigingen van dc N.S.B. twijfelt j
niemand meer, in het allerminst
de leider zelf in zijn hoofd-arti- j
kelen en redevoeringen.
De rassculeer heeft ook haar
intrede gedaan in de N.S.B. Ge
inige o.m. het feit. dal N.S.B.-ers
in Indië, die met Inlandschc
vrouwen gehuwd zijn. als lid der
beweging moeten worden ge
schrapt.
Wat het antl-semitisme be
treft, artikelen en illustraties in
„Volk en Vaderland" leveren 't
besle bewijs voor het tegendeel
van Mussert's beweringen.
Wij trekken twee conclusies:
1. De heer Mussert heeft den
Paus ordinair voor den mal wil
len houden.
2. Volgens zijn eigen stellin
gen is de N.S.B. dus niet chris
telijk meer!
Dut Is de groot* les welke w|J uit dc dag
bladen v*« dencn md kunnen putten.
Niemand dan Christus sell hooft ons dcee
waarheid geleerd toen HU sprak: ,.Wtc run
1 leven sockt, sol het verliezen: en wie rijn
leven veracht om mijnentwille, hU sal het
duizendvoudig terugvinden".
leven ls schoon en waardevol. Ja; doch
i aneen ln de oogen van degenen, dl* God
na's In o:
oogenblik dreigde
DMnorde tuaarhenkomat
.nnahu-.l.tT. .lHwinr<l.,h,-ni
Apostelen, die tijdens de
Gamaliel de raai hadden mo
wereld:
Waarom?
Omdat er te weinig godsdienstigheid Is In
k'g U* WWld' WWBl<1 kan nlei geiuk-
Veertig jaar Jeugdaposto-
laat in Italië.
e beteclrenls d
Vereen]ging der katholieke Jeugd 1:
welke door Paus Plus IX bü brev
•t dagelljkaehc
VERVOLGING LIJDEN.
Bene bij Zijn bergrede riep Chris
tus Zijn talrijke toehoorders de troostvol]!
woorden toe: „Zalig, die vervolging lijden
om de gere-htigbeid. want hun behoort 'I
rijk der hemelen t*
Vier Jaar later werd dat werkelijkheid.
Petrus had. toen hij met Joannes naai
den tempel ging. den lommen bedelaar ge
nezen. Toen was het tot onverkwikkelijk!
disputen gekomen in dc: Hoogen Raad.
..Wij kunnen met zwijgen", dot was hel
laatste woord van Petrus. En de hooge-
pöester besloot met dreigementen, als zij
het nog eens waagden den naam van den
Gekruisigde te prediken.
Weer heeft de hoogeprlester de leiding
bij het dagelijksche brandoffer. Die zaak
van de Nasar*nors laat hem toch eigenlijk
an het altaar voor hel heiligdom hun
t doen. Hij ziet alleen de leerlingen
den Gekruisigde, onder het volk ge-
Allerhoogste de hulde var
God opstijgt als een welr
De apostelen deder. het
c rol van 'de enge
«-.i vwis vervulden, nu duivelswerk deden
door de lichamen der onsrtiuldigc apostelcr
met geeeels te verschenen.
laar deze dachten aan de bergrede: Za
dte vervolging lijden oin de gerechtig.
<L wont hun behoort het rUk der licme
En van vreugde
gemartelde aposte
Ze zljfl blij dat u
bloed mochten ve
n ze geduldig
stralend komen dm
en uit dc folterka
eindelijk ook eens
Zoo vinden wij hen nu bij een vi
fonteinen op hei tempelhof, waar zij i
met eerbied en zachtheid het blood i
wonden en striemen wosschen
Zalig, die vervolging lijden om will.
Je gerechtigheid!
Ook üi dezen tijd.
TE VEEL DRAMA'S.
heeft iedor eUn
Wat ls het leven?
„Het leven ls een ro<
tlte: „Het leven is een
'het jonge meisje. En
'gedacht over het Jeve
Moest gU eens uithooren rondom u w
de menschen over het „leven" denken, i
noudt een eigenaardige coüeotle van me
nlngen bijeen zamelen.
Volgens sommigen ls 't leven al schoo:
pfceid. voor anderen Is het al ellende. 1
meesten vinden het veel te kort en sonut
Wie heeft gelijk?
Ik heb geen lust om hier een diepgrondige
studie te schrijven over de groote waarde
van het leven, en over de dankbaarheid die
wij aan God moeten betoonen omdat w(J
leven mogen. Doch, Ik wilde alleen op ccnige
feiten wijzen die voor Ieder weldenkend
Wanneer ge tegenwoordig regelmatig een
dagblad - -
jetroffen zijn door de schrikai
jende en afgrijselijke moorden en sella
ien dte dagelijks verhaald worden.
Zijt gij niet geneigd om te mcener
ïr overdreven veel ongeluk en troosteloo
t brandoffer Waar ls de tijd d
j geur. schudding bracht?
n bijeen in den tempelhof.
i zuidengang. de J
nenschen voel-
J beschrijvingen.
Als gc eens goed nagaat: waar, waarom,
en door wie tegenwoordig die dageHJkzche
I meeste onvoldaanheid, de grootste innerlijke
1 ellende, de geweldigste levensbeuheld ont
moet men bü de menschen die meest van
De zondige genotzucht en de schuldige
I drifter.voidoenlng ztjn in de meeste gevallen
oorzaak of doel of ten minste de gelegen-
Hoe meer de mensrh tot baldadige verma-
vijn lagere driften voldoet, des te erooter
Pius IX uitsluiten
beschouwde, in al
i de dwellngen v
echter nog een andere belangrijke Instelling
geschapen, die in belangrijke mate heeft bij
gedragen aan de hervorming van Italltl in
den geest van den nieuwen Ujd. nj. de „Ver-
Glovannl Acquadernl van Bologna.
Van bgeln afoan was de verecntglng geen
religieuze broederschap, zooals de meeste
van de toenmalige kerkelijke Instellingen,
geestdriftige leeken 'tot bevordering van het
kerkelijk apostolaat in de wereld.
In de breve van 2 Mei 1866 prijst de paus
de oprichting van de vereenlglng die de ba
nier van den godsdienst tegenover het
front van het ongeloof plaatste en zijn aan
vallen bedwong. Dc leden der verceniging
moesten voor de heek Jeugd een voorbeeld
worden door vrijmoedige en offervaardige
vervulling van dc godsdlenstpltciicn en door
De katholieke van Itallfi heeft de breve
altijd als de Magna Charta van haar werk
beschouwd. Ook nu nog. nu dc katholieke
jeugd een geweldige schare uit alle deolen
zij in dezen jeest voor de uitbreiding van
het ryk van Christus. Deze enthousiaste
jeugd is intusselien ln alle gehleden van
het kerkelijk leven doorgedrongen: in dc
scholen en universiteiten in de kantoren.
r activiteit de v
der wereld.
Maar niet alleen in openbare leven
oefent zl) haar zegenrlJken invloed uit; het
religieuze apostolaat der Jeugd heeft dc
Kerk ook tallooze leekenhelpers geschonken
en het aantal priesterroepingen en andere
roepingen tot het geestelijk leren is bewon
derenswaardig. Wij mogen dus de stichting
van de .Verceniging der katholieke jepgd
van Italë" als een daad der goddelijke Voor
zienigheid beschouwen.
Tegenwoordig is de katholieke jeugd, zoo
als vroeger, zeventig jaar geteden, het le
venscentrum, -an waaruit de godsdienstige
en zedelltke verheffing van het volk haar
sterkste Impulsen krijgt".
Een Boeddhistische gemeenschap
laat zich doopen.
Dertien ziekenverpleegsters,, die al enkele
jaren ln de stad Tslnanfoe een klndethuis
hebben, zijn onlangs ln Hoengkialow ge
doopt. Aldaar ls een belangrijk centrum van'
de Franciscaanse he missie. Het kindertehuis
dezer verpleegsters was jaren geleden dooF
een phllantroop gr
en go
iük k!
katholieken en hun mlssionaris-
bracht deze Boeddhisten tot het be-
t katholiek te worden. De verpleegsters
n beminnen
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „OE EEMBODE" VAN 8 OCT. 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
Nadruk van de in dit blad
voorkomende Kerkbertch-
ten, ook in den vorm van
uittreksels, is verboden.
Broeders! Altoos dank lk uwentwege
mijnen God, voor dc genade Gods, die
u gegeven ls ln Christus Jezus; dat
gij in Hem rijk geworden zijt In alles,
in alle leer en ln alle kennis, gelijk ook
de getuigenis aangaande Christus u be
vestigd ls; zoodat u ln gcene genadega
ve Iets ontbreekt, terwijl gij de open
baring verwacht van onzen Heer Jezus
Christus, die u ook standvastig maken
zal ten einde toe, om zonder misdaad
te zijn op den dag der komst onzes
Heeren Jezus Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus, IX, 1—8.
In dien tijd ging Jezus ln het schip
en voer over en kwam ln zijne stad. En
zie, zij brachten tot Hem eenen lamme,
die op een bed lag. En Jezus, hun geloof
ziende, sprak tol den lamme: Vertrouw
zoon! uwe zonden worden u vergeven.
En zie. eenlgen van de schriftgeleerden
zelden bij zich zeiven: Deze lastert God.
Daar nu Jezus hunne gedachten zag.
sprak Hij: Waarom denkt gij kwaad ln
uwe harten? Wat ls gemakkelijker te
zeggen: uwe zonden worden u vergeven,
of te zeggen: sta op en wandel? Doch
opdat gij moogt welen, dat dc Zoon des
menschen macht heeft om op aarde
zonden te vergeven, sta op. sprak HIJ
toen tot den lamme, neem uw bed op
en ga naar uw huls! En deze stond op
en ging naar zijn huis. De scharen nu.
die het zagen, werden bevreesd en ver
heerlijkten God, die een zoodanige
macht aan de menschen gegeven had.
PAROCHIE VAN DEN H.ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl
Postgiro no. 93297.
Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558.
ZONDAG, 18e Zondag na Pinksteren;
de H.H, Missen zijn om 7 uur, half 9 en
10 uur de Hoogmis. Collecte voor de
Comité's „Actie voor God" en „voor de
slachtoffers der geloofsvervolging".
m°md6 uur Lof met gebeden der Oct.-
Deze weck lederen avond om 7 uur
Lof met gebeden der Octobermaand.
Zaterdag van 4 tot half 9 blechth.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht no. 37. Telef. 1450.
ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en
half 9. Half 11 Hoogmis. 6 uur Broeder
schapslof. Voorgeschreven collecte voor
de comité's „Voor God" en „Voor de
.slachtoffers der geloofsvervolging". In
1e Octobermaand lederen avond om 7
uur Lof.
Dinsdag 8 uur gezongen St. Antonius-
Donderdag half 10 gezongen huwe
lijksmis.
Vrijdag kwart over 4 gelegenheid om
te biechten voor de meisjes van 5e. 6e
en 7e klas.
om3terb|achwn 4 tot 9 uur 8«IeRenheld
Dagelijks de H. H. Missen om 7. 8 en
Uit de parochie-registers
Huwelijksafkondiging: m Henricus
Johannes Hlldberand Beekman en Hen-
rica Maria Antonla Deelen.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41.
Pastoor: J. H. Hoc?*nan.
Matthias Withoosstraat no. >1
Telefoon 1158.
Giro no. 84824.
ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en
half 0. 10 uur Hoogmis. 6 uur Lof met
gebeden voor de Octobermaand. Van
daag collecte voor het nationaal comi
té „Voor God" en Voor de slachtoffers
der geloofsvervolging.
Door de week lederen avond om 7 uur
*.of met gebeden voor de Octobermaand.
Dinsdag om half 8 H. Familie voor de
Zaterdag c
genheid om i
Dagelijks de H.H. Missen o
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
't Zand no. 29
Pastoor W. A. J. M. Oostveen.
't Zand no. 31. Telefoon 730.
Giro 116326.
ZONDAG H.H. Missen om half 7. 8
uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volks
zang en te 10.45. Op last van het Door
luchtig Episcopaat wordt heden 'n col
lecte gehouden voor de comité's „Voor
God" en „Voor de slachtoffers der ge
loofsvervolging." Deze collecte wordt
ten zeerste ln de weldadigheid der geloo-
vigen aanbevolen. Te C uur Octoberlof.
Dinsdagmiddag te 3.30 conferentie
voor de R.K. Militairen. Van 6.308 ge
legenheid om te biechten.
Woensdag te 7 uur H. Mis met preek
en algemeene H. Communie voor de Mi
litairen.
Vrijdag te 11.45 gelegenheid om te
biechten voor de melsles van de 5de, 6de
en 7de schoolklasse.
Zaterdag van half 4 tot half 10 gele
genheid om te biechten.
Gedurende de week eiken avond te
7 uur Octoberlof. Na het Lof zal gezon
gen worden het lied: „Aan u Konlngln-
nc" no. 116 pag. 383 lit ..Zingt sllen
Uit parochie-registers
Het H. Dopsel hebben ontvangen:
Hendrlcus Theodoras, zoon van An toon
van Keken en Johanna Walet. Adria-
nus Hendrik, zoon van Hendrik Joh
van den Eshof en Cornelia Veenendaal.
Voorzien van de H.H. Sacramenten der
StervendenHepdrikus Poort.
In den Heer overleden: de Eerw. Zus
ter Susanna. Zuster van de Congregatie
van St. Jozef.
In den kerkelijken ondertrouw opge
nomen: m Adrianus de Wit en Wllhel-
mlna Verwer. I Henri Wilhelmus Jo
hannes Teunissen en Wilhelmlna Oeer-
trudls Elisabeth v. Eek.
Het H. Sacrament des huwelijks heb
ben ontvangen- Augustinus Ant. Leonar-
dus Maria de Raad en Johanna vao
Uit de parochie-registers
Gedoopt: Antonie. z. van Salomon
Lokerse en Wilhelmlna Johanna Tomas
sen. Mathilda, d. van Machiel Kabalt
én Elisabeth Verstappen.
Overleden: Johannes v. Hocyen. echt-
UW SYMPATHIE EN STEUN GEVRAAGD!
I Zaterdag -• Augu.v
B j.L zijn de katholieken
In de „Eembode"
Amersfoort In kenn
van de aelle „Voor God".
Het moge ongelooflijk klinken dat zulk een actie noodlg is: iedereen die op
de hoogte ls van «vat er tegenwoordig in de wereld omgaat, zal echter moeten
erkennen, dat het mentchdom zich op een heUend vlak bevindt en gevaarlijk
begint af te glijden naar den afgrond.
Georganiseerde godsloosbeid, onverschilligheid op geloofsgebied, zedeloos
heid, haat en geweldbedrrfging nemen meer en meer toe en drukken een niet
bepaald opwekkend cl
en? Wat ia
-apt en de macht wordt uitgeoefe
l geweld de hoogste
r* dit schouwspel u
Begrijpelijk is hel ook
n smeekbede richten tót de leeken om
met Hen mede te werken tot verdediging van het geloof en tot versterking
van het geloofsleven. Om mede zarg te dragen voor de zielenood van de onge-
lukkigen die God hebben losgelaten en daarmede alles verloren en deze door
woord en voorbeeld weer In contact tc brengen met den Hemel. Met de be
doeling om gehoor le geven aan deze wenseh van de Kerkelijke Overheid
strijd aanbinden legen alle stelsels en
wetten ingaan.
In alle plaatsen van ons land zijn actiegroepen
pamfletten, brochures, bij
iers etc.. tracht z(j op de
e schudden, verdieping te
en hun verantwoordelijkheidsgevoel voor het
wekken. Op de tweede plaats wil zij opkomen
in God. deze bevorderen zooveel zij kan en den
die tegen God en Gods
f AMERSFOORTSCH COMITê VAN A