CONTRASTEN IN HET DERDE RIJK Dr. Paul Jozef Göbbeis ZONDAG HBlf Kb* V Woeosdae HUJ I in. a JU. «mr a UK. t en M our Otedi. en <V achoten DooóeTOK Half ll»E UI» I uur E UK I b inr Gatsch. en d« scholen Vrijdag. Half I lit* a »l uur fc H Mia en JO our CMeeh. oo Oe acboi-n Zslerdse Half I lab H. Mia IrarkB Mia Blecblbocrrn ran 4nor. T oor lof Rood over Bruin HOOGLANDERVEEN parochie rr. jozar ZONDAG, de HH Mlaaen on half I <e oca ie uur de Hocemla Onder de H Mlssm •oUecte roor da Dnlreraltelt. On ball In BK* (ebrden ran de Ortobeamaand Dat Boaenberr het opperhoofd ran de nieuwe heidenen In Dultachland, de Moakorleten uitstekend helpt, blijkt uit hetgeen onlang* geaegd werd door den leider ren de godlocwenbeweglng te Moskou. Zekere Oleschuk. Inmiddels rermoedelljk ook al weer verdwenen, verklaarde, aldus seinde Klpa op SS Aug. uit Riga dat het Dultaehe nieuw-hel dendom ran groote be teekenis was. .Men kan niet «eggen," soc meende de bolsjewist, „dat het nleuw-beidendom In djn IdeeOn sterker U dan het ChrU- tendom. want het Christen dorr, heeft het heldendom reeds eenmaal overwon nen. Het nieuw-heldendom biedt aan de 's echter geen vaste Ideeën en bet r bruikbaar ln dit tijdperk 3 het nieuw-helden - gedachten van het nieu we heldendom, sullen slch seker aan sluiten btj de godlocwen-beweging, daar zij door den nleuwheldenschen voorloo- per voldoende ln anU-chrlsteltJken geest S—11 1 Vrijdag 11-1« CLareo (li Dinsdag IS—IJ Nov. Mannen (SU RaphefD Vrijdag t-5 Dee. Mannen a 'Credo Pugno). Zaterdag 10-11 Dse. Hevrvtv rxnsdag IS—U Dee- Oeh. vraa teela voer God'. Zaterdag 11-» Dee Melajea Vrijdag 33—Dec Mannen 11—» Jan. Utrecht) Zaterdag 31-94 Jan. Me»Jet Dinsdag 34Tl Jan Mannen PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS Tp BAARN Kerkberlcht Ba am Jorlsklokken. AJUflZ ZONDAG NA PINKSTUREN Oct. IBM Vandaag 7 uur de Vroeg mis. hall de Tusschenmls. 10 uur de Hoogmis. Hedenavond 1 uur Lof met de gebeden van de Octobermaand roor het behoud van den vrede Vandaag sal ln al de drie H Missen de groote collecte voor de St Vlneen- tlusvereenlglng worden gehouden. De heeren VlncenUanen sullen self collec teeren. WIJ kunnen dese collecte niet genoeg aanbevelen. De at Vincentlus-Vereenlglng viert vandaag haar 15-Jarig bestaan. Heden- namiddag van 3—4 uur houdt de 81 Vincentlus-Vereenlglng receptie aan de pastorie. De geloorigen sullen alsdan gelegenheid hebben, om de Jublleerende vereenlglhg te felltlceeren. Dese week sal er lederen avond om 7 uur U>f xljn met de gebeden van de Octobermaand. De geloorigen worden versocht te gingen vandaag, na de Hoog mis en na het Lof het lied van de H Rosen krans verder uit „Cantemus' Maandagavond na het Lof no. 54. 3de melodie: Dinsdagavond no. 57; Woens dagavond no. tf: Donderdagavond no 101: Vrijdagavond no. 107; Zaterdag avond no. 100. Woensdagmorgen half 10 sa! er een gesongen trouwmis sljn. Zaterdagnamiddag van 34 uur gele genheid om te biechten voor de kinderen die de Eerste H. Communie hebben ge daan van 4 uur af voor de andere ge- Zondag as sal de K J M V.. aan vangende te 8 uur ln het St. Nlcolaas- gebouw een propaganda-feestavon J houden. WIJ sporen nu reeds aan. om dien gexelligen avond bi] te wonen. Zondag as. vieren wij het feest van Christus Koning en sal de R.K Vrou wenbond een speldlr verkoop:n ter een- van Christus Koning. WIJ vertrouwen dat de geloo-lgen gaarne soo'n speldje sullen koopen Wij hopen, dat de leden van de jeugdorganisaties dien dag tot de H Tafel sullen nsderen. Wijl het vandaag de Mlasleiondag If. worden de geloorigen aangespoord voor de Missie te bidden. Een kerkelijk document ver meldt het resultaat van vijf jaren kuituurkamp in 't bisdom Frei burg im Breisgau. Ook dit bisdom wordt over stroomd door dt leerstellingen, die de heer Alfred Rosenberg, opperhoofd en voorvechter van de nationaal-socialistisohe wijs begeerte in het Duitse Rijk. laat propageren, en die ten doel hebben Kerk en Priesterschap neer te halen door middel van dagbladpers en tijdschriften. Men tracht vooral de vader landsliefde van de hele priester stand. zowel als van iedere priester afzonderlijk, verdacht te maken. Deze, door een steeds heftiger wordende propaganda ondersli nude vijandige houding ten opzichte van de Kerk vindt haar weerklank in de statistische tabellen over het lidmaatschap der Kerk. De meest belangwekkende cij fers. die in de kerkelijke statis tieken betreffende de afvalligheid voorkomen, zijn over het jaar 1937. Zij vertellen, dat geduren de het eerste kwartaal van 1937 633 personen de Kerk verlaten hebben. Hieronder waren li on derwijzers, 28 partijchefs en 44 staatsbeambten. Van April tot Juni, het tijd perk. waarin de zedelijkheids processen gevoerd werden, ver loochenden 841 personen huil geloof, waaronder 28 onderwij zers, 42 partijchefs en 115 staats beambten. Voor zoovel* heeft kunnen berekenen, steeg het cijfer gedurende het vierde en laatste kwartaal lot 1291 per sonen. waarvan 30 onderwijzers, 53 nazi-chefs en 150 beambten. De heer Rosenberg heeft in zijn „Mythos"' de eis gestold, «lat de kruisbeelden van de wanden der scholen en van de herken moeten weggenomen en door andere symbolen vervangen worden. Het betreffende document vermeldt, dat het kruisbeeld meerdere malen in scholen en andere openbare gebouwen ver wijderd werd. ofwel door de autoriteiten, ofwel door onbe voegden. Sleehls in een enkel geval werden de schuldigen ge straft. Dit jaar hebben 130.000 ka tholieke Duitsers deelgenomen aan de jaarlijksche bedevaart naar de Sint Annaberg in de Duitse provincie Silezië. Dit cijfer getuigt op welspre kende wijze van het diepe geloof der Duitse mannen, die. ondanks de in hun land heersende toe standen. niet gevreesd hebben deze bedevaart te ondernemen, om openlijk hun vast geloof te verkondigen. Alhoewel de nazis de bede vaart niet verboden hadden, trachtten zij toch langs omwegen de godsdienstige demonstratie te verijdelen. De directies der mijnen in Op- per-Silezië hadden diezelfde dag een groot feest voor de mijnwer kers op touw gezet en de organi satie Kraft durch Freude" stel de vijf pleiziertreinen ter be schikking van het feest. Kardinaal Bertram leidde per soonlijk de bedevaar! en droeg de plechtige mis op. Zijne Emi nentie hield 'n toespraak, waar in hij, na de pelgrims voor de grootse geloofsbelijdenis be dankt te hebben, zei. dat de moeilijkheden, die hen over komen. hem welbekend zijn. I.ater preekte een Francis caan, diei lot slot aan de aan wezige mannen vroeg, of zij de band van eenheid en van liefde mei Christus wilden verbreken, waarop uit 130.000 kelen één roep opsteeg: „Neen, Neen, Nooit!" De natuur geeft geen linnen Maar wel vla» om te spinnen. Wijze raad Goede praat Na de daad, Komt te laat. Alle medicijn Is kwaad Als ze de maal Ie bulten gaat Een open deur, een open mond Dal zelH er menK to den grond. Tea dst Mystiek Uehum hun pUefcl e hun lui niet kennen Ze rtoden het e HJb hoofst lnteraaAnt st> min et me* ontroerend, sis se mi sen teer wi missionarissen ston «ertrekken All i dst In tersest nof hebben Went du *Un er ook. die MJ het hooren of «e ran soo'n vertrek btj Uchself heel „prK Usch" denken en slch afvragen: Waal Het Is «aar de vraag, et over enke: is een hartelijk TKier ie oradec roar ons* „mijnwer kers ln het Godsrijk-, en hm ook mste- Daar wm eens 'n andere tijd. In het oude Christendom hebben se dat beter begrepen. Toen de eerste scheut van het mosterdsaadje boven de aarde uitkwam. In Jerusalem, sloeg van alle kanten de vervolging losl De Joden «leien over 1 Christendom heen en «ril den het vertrappen, dal er niets van overbleef Veel Christenen moesten vluchten. Maar overal «raar se kwamen, daar leefden se spontaan de missie-ge dachte uit. Direct verbreidde slch het Christen dom. niet door de „offlcleele" missio narissen. maar door de leeken-chrlste- nen. die enthousiast begonnen te wer ven voor het Godsrijk. Zoo 1* het te verklaren. n ttjd vi dellandacbe Zee-gebied gechrlstlanl- seerd werd. Dat waren menscben, die de dingen heel sulver sagen. Toen later de „offtcleele" missionaris sen werden uitgezonden, leefde het moe derland mee. Daar werd voor die mli ed en en geofferd. En Paulas een beroep deed op de Want hst vel too sterk, del selfs de grootste en heiligste Idealen daartegen niet Op kunnen De mensehen. de Christen- hun rader en moeder, huls en haard, beschaving en oomfort, de rreest-ge- nu eenmaal noodlg heeft, adieu zeggen, om te gaan werken voor de uitbreiding van bst Godsrijk, heel ver «seg WIJ rijn onderhand wel zóóver, dat we niet als de Chlneesen denkan. dst ons* missio narissen voor hun pret en voor geld naar China gaan, maar we zijn nog niet zoo ver, dat we beseffen, dat we hen maar niet zoo alleen kunnen laten We zijn nog lang niet ln waarachtige. schapszin belangstelling hebben hun zwaar werk. en blij kunnen zijn om het succes, dat se met Gods genade hadden, niet voor slch, maar voor ons Godsrijk, «raarvan wij zelf ledematen zijn. Een missionaris Is voor ons een avon turier. Iemand, die zoo gezellig vertellen kan van vreemde gewoonten en rare tuurlljke dingen, die hij heeft meege maakt. HU Is te weinig, een der onzen die aan het front vecht voor ons Gods rijk, dien we moeten helpen, omdat zUn De geest ,an sacrificie, van offer, Is onder veel Christenen zoo goed als heele- maal weg, met name wanneer het gaat over deze kwestie, die «re nu aange sneden hebben. Dit Is inderdaad een groot tekort En het ergste van het geval la, dat. ondanks alle mlssle-actie, dit tekort nog niet eens zoo zwaar gevoeld en geteld Wanneer Iets leeft, dsn boort tot dal even heel zeker het groeien. Houdt Iets op met groeien, (dat hoeft nog niet al tijd ln dt boogie te zijn), dan beeft dat levende ding opgehouden te lever,, Christus Zelf beeft bst van dt Kerk vooruit geweten en vooruit gezegd, hoe het gaan zou. Bet zou beel klein begin nen. Wonderlijk klein. Zóó klein als een -nosterdzaadje, bet klelnzte raadje, dat oestaat. Als Je hel op Je hand neemt vind js 't bijna niet terug, soo mlnltleuz is het Maar Christus vertelt ons de gelUkenls: „t Rijk der hemelen la gelijk aan 'n mosterdzaadje. Het ls «rel het kleinste van alle zaden, maar als het opgewassen ls, Is het grooter dan de groenten en het wordt een boom, soodat ds vogels ln de lucht ln zUn takken komen nestelen." We kunnen dit beeld nog eon troleeren Het mosterdzaadje bestaat nog en de mosterdboom ook. Het Is too heel, heel -leln, dat mosterdzaadje. Maar leg het :n de goede aarde, en laat het kiemen Het groeit uit tot een struik van drie. vier meter. De stengels worden zwart en hard als bout. Zoo zag Christus de Kerk. Groeiend, van raadje tot boom. Hoe zal de Kerk groeien? Dat Is de ■us»ie-gedaehte. Mei los van ons. Christus had natuurlijk die groei koo ien toemaken, heelemaal. van ons, van ons werk Het was. menscheUjkerwUze bekeken, mlsschen eenvoudiger gevreest als God bU eiken mensch direct Ingreep, zonder tusscbenkomst van anderen, -lken mensch apart bewerkte en hem ■oo bracht naar de waarheid, zonder dat -en andere mensch zich daarmee te be- noelen had. Maar God deed het anders. We kunnen hier een vergelijking maken met ons eigen lichaam. De iedemsten van ons lichaam helpen mee om dat lichaam te voeden en het daardoor te laten gr:elen. De voeten brengen ons naar de tafel, de handen nemen het voedsel en brengen 1 ln ons Zoo li het ook ln "t mystieke Lichaam van Christus, de Kerk. Zo< heeft God het uitgedacht. De Kerk zal groeien, moet groeien, maar dat groeien tal niet zijn. zonder hulp van de ledematen. Die ledematen zijn wij. Foutieve meenlnc. Het ls een groote fout, die onder ons gemaakt wordt, alsof de geloorigen met het missie-werk niets of weinig te maken hebben. Alleen maar soo'n beetje stsun In den vorm van een paar centen in een missie-busje, of 'n dubbeltje, 'n kwartje, gulden bij 'n schaal-eollecte. Jawel, het directe mlssle-werk is voor onze missionarissen. De mijnwerkers in het Godsrijk sou Ik hen willen noemen. Want dat zijn ze. Ze hebben het zwaar en moeilijk. Frontsoldaten van den hemel zijn ze. Ze hebben den zwaarsten strijd. En het is erg genoeg, dat wij die arme kerels en jonge vrouwen In de verre landen dikwijls zoo heelemaal alleen laten ploeteren en sjouwen, tot ze bijna niet meer kunnen. Elke Katholiek heeft te maken met de mlsie-gedachte. De verantwoordelijkheid voor den groei van het Godsrijk op deze aarde drukt niet alleen op onze missionarissen ln de landen "van overzee, die verantwoorde lijkheid drukt ook.op leder van ons. Wie zich aan die verantwoordelijkheid ont trekt, onttrekt zich aan 'n zware plicht. Een woord van Christus. Christus heeft het negentien-honderd jaar geleden zoo triest gezegd: „De oogst ls groot, maar werklui zijn er weinig." Dst ligt niet daaraan, dat het getal van hen, die bujtcn Christus' mystiek Een beteekenende figuur in de Nalionaal-Socialistische be weging is de tegenwoordige mi nister van propaganda Dr. P. J-. Goebbels. Van hem werd eens door een insider verklaard: Ontegenzeg lijk heef» hij een groote be gaafdheid maar hij is karakter loos: hij is de meest onzelfstan dige onder de zoogenaamde „lei ders" van hel Derde Rijk. omdol hij de oneerlijkste is. Hij gelooft zelf niet wal hij zegt. Het is een eerste klas vleier, die in weer zinwekkende mate Hitier vleit en die kruipt over den grond om bij de groote massa in het gevlei te komen. Dit minder „vleiende" oordeel wordt nog gecompleteerd door een opmerking, die voor ce»i na- tionaal-soeialist. een man van ras, bloed en bodem vernieti gend is: hoogstwaarschijnlijk is zijn stamboom besmet met wal bloed van Portugeesche Joden! Wat er van deze „degeneratie" ook waar zij, (voor ons is die niet van veel belang) met recht kan men van Goebbels, evenals van sommige andere kopstuk ken van het N'ationaal-Sociaüs- ine zeggen, dat de degeneratie hem niet vreemd is. In 1897 werd hij geboren te Rheidt in het Rijnland. Zijn ouders waren onbemid delde Katholieken. Met 'n beurs van» de Katholieke vereeniging „Albert us-^aanus" pt «deerde hij liefst aan acht verschillende universiteiten in de philosophic en de literatuur. Zijn dankbaar heid heeft hij op sprekende wijze lot uiting gebracht, door het Katholicisme te verloochenen en door een van zijn meest hate lijke bestrijders te worden. De adel van het H. Doopsel is bij dr. Goebbels ontstellend ge degenereerd. Wat Goebbels njel helpen kan, maar wat voor een man, die ijvert voor het zuivere edelras, erg onaangenaam is, rijn enkele lichamelijke gebreken. Van zijn geboorte af had hij een vergroeide voet, terwijl hij ais kleine jongen door zijn har- lelooze kornuiten altijd werd aangeduid als de jongen met 't „waterhoofd". Tragisch is voor hem, die uit munt in afkeer voor de Joden, dat zijn tweede bijnaam altijd is geweest: de Rabbijn! Alhoewel men als fatsoenlijk mensch heelemaal geen waar deering kan voelen voor 't spot ten met iemands lichamelijke gebreken, die hem niet verweten kunnen worden en die hem als mensch niets minder maken dan een ai der, kan men loch be- grijpen, dat de lichaamsgebre ken van Goebbels altijd tegen hein zijn uitgespeeld. Toen hij voor het eerst als ver tegenwoordiger van Duitschland optrad in Genève verscheen er in de pers "n caricaLuur: een klein. krom. mismaakt zwart man netje lus «hen twee groote por tiers en er onder stond: Dit is de vertegenwoordiger van 't lange, slanke, gezonde, blonde en blauwoogige Nordiscbe ras! Deze man. die voor de buiten wereld telkens opnieuw het mik punt is van een sarcastische spot. heeft in de naÜonaai-socialis tisch e beweging een schitterende carrière gemaakt Zijn onmiskenbare talenten als propagandist voor de beweging en zijn vleierig kruipend karak ter hebben hem binnen geduwd in den kring van Hitiers onmid dellijke medewerkers en hem 'n macht in handen gespeeld, die hem gemaakt heeft tot een man van beteekenis in *t Derde Rijk. Van zijn bijna afgodische ver eering van Hitler, die soms meer dan weerzinwekkend is, rijn meerdere staaltjes bekend. Zij heeft hem gedreven tol een be lachelijke imitatie van den man. dien hij aanbidt, soms zelfs in de meest onbeduidende dingen. Evenals Hitier rookt en drinkt hij niet. Evenals Hitier spreekt hij van een innerlijke stpm. die hem zegt wal hij doen en lalen moet, met feillooze intuïtie vjell hij als Hitier wat op beslissende momenten van zijn leven van hem verwacht wordt. Deze innerlijke gesteltenis van matelooze vereering voor den Führer spreekt niet alleen uit zijn nabootsing, die soms ont aardt tot na-apen maar ook Goebbels uit eigen woorden. Van Hitier getuigde hij: „De Führer alleen heeft zich nooit vergist: altijd heeft hij door de feiten gelijk gekregen. Het is ««•onderbaarlijk hoe groot de Führer is in zijn eenvoud en hoe eenvoudig in zijn grootheid." Alles wat Hitler schrijft is „een classiek document van fijn- logisch denken". Hitler is de man met „de be wonderenswaardige krachtige zenuwen, een onuitsputtelijke bron van eeuwig zich vernieu wende kracht". „De Führer staat altijd als een ster boven ons uit." Bezeten door deze bewonde ring voor den Führer stelt Goeb bels al zijn talent en al zijn krachten in zijn dienst en het is geen wonder, dal Hitler die toe wijding beantwoordt met zijn vertrouwen. De verhouding lusschen die twee is van dien aard, dat men dikwijls genoeg en niet zonder reden erop gewezen heeft, dat Goebbels de booze genius is van veel, dat door Hitler tol stand werd gebracht. Een jonge luiaard. Een oude bedelaar. Ledigheid is hongers broeder En van dieverij een broeder. Vele vrouwen zijn de meening toegedaan, dat een geheim beter bewaard wordt als bet gedeeld wordt door een vrteadfca.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3