De Eembode
CHRISTUS KONING!
F. A, TULP
ALLERHEILIGEN
52ste JAARGANG NUMMER 3!
Verschijnt 1 x per week. Abonnementsprijs
Inbegrepen de kerkelijke bijlage, f 1— pet
kwart. Zg. volksabonnementen 8 et», p. week.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Langcgrachl 38. Tel 314 - AMERSFOORT
Poetcheque- en Olronummer 44334
Correspondentie-adres Baarn: Kerkitr. 30.
Advertentie-adres Baarn: Nleuwitraat 10.
Dltgeve N.V. Uitgeven I
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
ZATERDAG 29 OCTOBER 1936
Plus de Elfde heeft ln een tijd. waar
in afgerekend werd met kon|pgen en
koninkrijken, een Koningsfeest ver
nieuwd en gepropageerd. Dat hU, dc
Paus. het Juist ln dien stormenden tijd
deed, waarin kronen en tronen vielen,
was niet een toegeven aan een zucht
om paradoxaal te zijn, maar was het
Juist ln dien tijd onderstreepen van een
nlet-weg-te-redeneeren feit. Welke
kroon of welke troon ook valt, die kroon
en die troon valt nooit.
Van dien Koning schreef een Ood-
begenadlgde mensch al voor zooveel
eeuwen terug: „HU zal heerschappij voe
ren van zee tot zee en van den stroom
tot aan de grenzen van den aardbol
Zijn macht ls een eeuwige macht, die
ilet weggenomen zal worden; en zUn
heerschappij ls onvergankelUk".
't Is voor een mensch. die er heelemaal
bulten staat, een dwaasheid, wanneer
hU hoort, dat een Man, die voor negen
tienhonderd Jrar geleden als een boef
aan een kruis vermoord werd, nu nog
Koning wordt genoemd. Maar als nu dc
feitelijkheid van dat Kontng-zUn vast
HU heeft het verklaard voor het hoog
ste gezag ln de wereld; voor de gewel
digste macht, die er toen ter tUd was.
de Roraetnsche macht, die alles verplet
terde, wat zich ooit tegen haar zou
verzetten, Dc vertegenwoordiger van die
geweldige macht heeft aan Christus ge
vraagd: ,JZUt OU Koning?" En Christus
heeft geantwoord; „OU zegt 't. Ik ben
Koning". Wat die Romelnsche landvoogd
Pilatus toen gedacht heeft, ls moeilijk
te zeggen.
WaarschUnlUk heeft hU z'n schouders
opgehaald en bU zichzelf gezegd:
dwaas!
Toch komt 't er op aan. te vragen,
of 't wezenlijk dwaas was. Want als 't
eens waar ls! Als 't eens waar ls. dat
het opschrift boven het kruis .Jezus van
Nazareth. Koning der Joden", een stuk
van de waarheid ls! Een stuk. Want
Plus de Elfde zegt van dien Man, die
voor negentien eeuwen vóór PllatijB
stond, dat HU niet alleen Koning der
Joden, maar zelfs Koning van heel de
menschheld ls, van heel de Schepping.
Als dat eens waar ts!
Wie ls de Man, .«Ie daar beweert Ko
ning te zUn? Ze hebben ln die negen
tien-honderd Jaren, die na zUn dood
zUn gevolgd, dlkwUls genoeg geprobeerd
Hem opzU te schuiven. Maar eigenaar
dig genoeg, telkens tn elke eeuw komt
de vraag weer terug, dlo H'i zelf eens
gesteld heeft: „Wat denkt U over den
Christus", 't Is al Iets heel bUzonders,
dat over een mensch telkens en telkens,
elke eeuw opnieuw, die vraag gesteld
wordt.
't Is vanzelfsprekend, dat we de vraag
stellen, nu: wat denk Je ov„r Hitler, of
over Mussolini: maar wie .al die vraag
nog stellen ln het Jaar 2038? En wie ln
het Jaar 387S? Daar moet met dien
Christus van Nazareth toch wel Iets heel
bUzonders zijn. dat ten eerste HU zelf
verklaarde Koning te zUn, en dat ten
tweede de vraag naar Hem en naar zUn
koningschap telkens weer opkomt.
Is hU een dwaas? Lees, wat HU gedaan
heeft. Is HU 'n bedrieger? Speur ln de
geschriften over Hem, zUn adeldom en
zUn grootheid na. Heeft HU zich ver
gist? Lees, hoe HU knap genoeg was
zUn vergissingen eventueel te corrtgee-
ren. Maar HU had r olt een correctie
noodlg. Wat Is t dan?
Napoleon stond eens voor dat pro
bleem. HU vertelde het aan een van
zUn generaals. „Ik kan liet me niet ver
klaren. dat een Man, die al meer dan
zeventien eeuwen dood ts, toch nog zoo
veel menschen meetrekt. Als Ik langs de
lit.les van mUn soldaten rUd en Ik roep
't hen toe: „Pour la patrie", dan zie lk
een schok door al die rijen gaan, dan
weet lk, dat lk hen samenbind ln een
sterkte van heldhaltlghcld. Maar dat
"n Man zeventien eeuwen na z'n dood
milllarden trekt!
Ik zou aan dien Napoleon willen ant
woorden: Jawel meneer, maar u moet
zich ook niet gaan vergelUken met dien
Christus van Nazareth. Die ls er maar
één. Als u nu eens begon met te zeggen,
wat die andere man gezegd heeft: „Ik
ben niet waardig zUn schoeisel los te
maken", dan waren we een eind ln de
goede richting.
Christus van Nazareth heeft kunnen
verklaren, dat HU Koning was, omdat
HIJ ook kon verklaren, dat HU de Zoon
van God was. En als Zoon van God
ls HU de Heer en Meester van alles en
van allen. HU ls het V/oord, dat vleesch
werd. Maar ook 't Woord, waardoor alles
ls geworden, wat geworden ls. Wie dat
gelooft en aanvaardt, aanvaarden kan
door Gods genade en die aanvaar
ding ls absoluut niet onrcdelUk, Inte
gendeel. zeer redolUk - die begrUpt
waarom Plus dc Elfde in onzen tUd het
feest van Christus' Koningschap ln-
stelde.
Dat menschen afrekenen met aard-
sche koningen en tronen. Is een gebeur
tenis. die bepaald wordt door de stroo
mingen van den rijd. Al Is het koning
schap goed opgevat een ideale
staatsvorm, daar kunnen tUden komen,
't vanzelfsprekend, dat we de
vraag stt'.len, na: wat denk je
over Hitler, of over Mussolini;
maar wie zal die vraag nog stel
len in het jaar 2038?
die dat ideaal moellUk maken voor be
paalde gemeenschappen.
Maar wanneer zooals ln onzen tUd
de koningsrechten van Ood aange
rand worden en die zUn niet te be
twisten dan moet daartegenover het
feit, het nuchtere felt van die konings
rechten worden gehandhaafd. Dat deed
Plus de Elfde.
Als onze wereld dat maar begreep, dat
de Paus van Rome niets anders deed en
doet. dan de waarheid voorhouden. En
dal d
het b
de menschen-gemeenschap k
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
AGENDA'S
VOOR 1939
Heilig Pastoorke van
Ars preekt.
IJ tie kinderen het derde gebod 1» i
belang: .Den Zondag zult ge vieren". C
nederig dienend! De «reek Is voor hel al
lelijke de Zondag voor het geestelijke.
..GIJ weet r.eer wel. mijne kinderen i
wij bestaan uit een itoffeJIJtc lichaam en
het evenbeeld Gods
ZIJ is hot tfle het
vchragen Aan haar d
zorg besteden''
AANSTAANDE ZONDAC!
God bi Ztln oneindige «(Jahrld Ie aHtedaeht en In ZUn oneindige liefde
veer bet geluk van don menaeh la gewild, Ie <U*r aanwnlg.
schepeeL Gods liefde voortgekomen
zaligheld en verecnlging met God bestemd, heef'
gen. «Un Schepper ln trouwe en dankbare a
De groote kun» ten aar Michelangelo hoeft ion
In beeld gebrscht, In rijn beroemde eehhdrrlng van den leoden Sehep
pingedag. Adam ontvangt het leven olt Ooda Vadrrhrnd. Door do kx-hi
van de goddelijke aanraking
God! Zoo la ar h
God de rechtmatige eer woedt gebeneht en dat de o
heeriUke overtuiging, dat iUn leven Jnlal la grrleht en afgrvtemd op
lUn eenlg doel.
Orde, vrede en liefde tijn de k
t "de, vrede en liefde aUn ot
De gearbledrnl
Maar nooit, nooit tn de historie
In onsen ttfd. Het Is
held. wi
n worden gefolterd en het leven ondragelijk gemankt
en ar verstoorde orde spreekt duldilUk alt het wantrouwen, dat men
elkander toedraagt.
Geluk en vrede rijn onbekende begrippen voor mensrhen welke God ver
achten en ontreren. Het bi lugrijpolUk. neen het h plicht, dat Iedere
grlnovlgr ilch renet legen de oneer die a(Jn meester wordt aangedaan.
Zondag, op den „Voor God"-Zondsg la romrai
verguisden en versmaden God Serb -ratal te geven.
Hoe meer men ileh Inapanl om God W belredlgen. des te meer rallen
*U Hem onie trouw betuigen.
Katholieken, handelt aa. Zondag «verrenkomatlg Uw beate gevoelens.
mUn» «el?
Het honger)
jm. inn' one leven In God. dienen wij
Mijne kinderen, dat Is hot gelipt
Necchi en Gemelii.
1 had en vriend, Ludo-
Di onn Afdoellng KANTOORMEUBELEN
hebben wt) de nieuwste modellen
BUREAUX EN JALOUZIEKASTEN
lletoekt onar TOONRAMEEE.
Kantoorboek- Meubel-, Schrijf- e* Kteelell-
L4NOEITE. II
IdenUeme social ut
tilóllek e
NMawBaBBsnSw
tegen de revoluUonnaire vloedgolf
«Be twee lob
uiting k
redenaars beken.
Kenlge Jaren i
verworven, de m
Maar NecctU E niet ö-
lig verflauwt.
Op sekeren dog p
barmhartigheid v:
dra morgens vroiq
it hij dagelijks tadt
uestaai lont ml) U da
rcwltaat was gering.
de Communie der
<ad ter plaatse
Bedenkt, mijne kinderen. Ood is too goedl
oo groot, dat wU vol verlangen moesten
evenals de vogels, ln vreugde op te
Mijne kinderen luien wU toch ook veè:
eren opdul i. trluige aan de menschen!
Niels Is schooner mijne kinderen dan
ui ziel gevoed mei haar God.
goede bl
en Bezorgt lederen Zondni
lijk gasunoa.
hcc!e week schraapt ên s<
chaffcn'ri een heerlijk festijn k
We* een voorrecht zijn Ziel kun
it Is dan toch die ziel mime kinderen
n heer- 081 700 'e!a verdient?
O. mUn ziel. wat gaat gi) ontvangen? Uw
en de ge- God, uw Schepper, en uw Redder!
men men Wat kan men meer verlangen? Alle ge-
s is slechts iuk bestaat ;n Hem te ontvangen. In Hem
ie bezitten deren goeden God.
e schikken. Ik weel aeer goed, dat men het u slechts
-na per Jaar voorschrijfi. met Pnsehen;
aar moei men sdi later dwingen... om
•'ukkig te zijn?
icdoren dar een god
dat Ood te groot was oc
wieMidlg goed dwe groote Ood E.
voor Ood E de mensch zoo groot.
t hij reikt tot
e schouders van Ood
Ood vond. om
echts God alleen.
De Heilige Theresla vilde zich
k Cod a
.rUgheid te begrijpen''
Ziet. raUne kinderen, boe r
van een goeden maaltijd.
zoo vroeg Gemelll plotseling - HIJ kon i
ooren nauwelijks gelooven. durfde niet te
pen, mui antwoordde: „We zullen dadelijk
«aan!" Gemel* en Neccta begaven zMi
de Ambroziaansohe Baalbek te Milaan
erzoek Met Jubelend hart en
mover den Oritruwigde bracht V
r Dom Giovanni Plat
HIJ wilde
ZoroE hij een volbloed socialist was ge
weest. zoo wilde HIJ nu., z ril rel
FOEI, WAT BEN JE ZWART!
Degel f de Pater Henrlcus. die naar lk
onlang* hier ln Amersfoort voor
.De Hante" heeft gesproken, pleegt «en
heel oparte beeldspraak te gebruiken
bewUxen dat hU niet „de peaal-
von het Zuiden" E. waarvoor man
blUkbn.tr houdt. HU beweert: lk
niet pessimistisch, maar gerond
opllmuUKh. Men mag gerust «eggen:
„Poel. duivel, wat ben je sworll" maar
men moet er don aan toevoegen: „Moor
we tullen toch pro bee ren je snoet te
wasechen Ik weet niet. of ZUneerw.
dit beeld ook hier heeft gebruikt, maar
Ik wtl er toch even op wljron. omdat
men mij deter dagen in een keurig ge
typt briefje de opmerking kwam thuis
bezorgen Waarde Loupe. Je ziet alles
veel te donker. Deugt er hier don nlete
meer?" O Jaxeker. hier deugt een heele-
boel. Er lg veel goeds, maar schieten we
er wat mee op, als we dat goede als
maar ln het sonnetje setten? Neen. het
ls heel goed om het kUkglae eens te
richten Juist op datgene wat niet heele
maal In den hook la of schUnt. In de
hoop dat 't ln orde komt. En wanneer
men die hoop koestert, wel. dan Ie men
nog geen pessimist.
Hoeveel vrouwen wer
ken in Rusland?
hu NNNNMNMMHW1
met i tan de aonrn van 61. FrancIscus
De soclalUUsche pen wierp hem
gen van scheldwoorden achterna
Men probeerde hem met geweld
tioM.daat te verwijderen Men ven
het bericht, dat hij krankzinnig geworden
was. en oogenb'dkke'iljk ,n ren
diende gebracht te worden. Men H
I del ijken
mstlg nadacht., die priester, hij draagt God
i de handen, oai mijn zie; te voeden!
Do:.h wil houden met van den goeden j
OORDEN KANTONRECHTER
Verboden vangst
Zoolang Spakenburg nog niet inlddcn
land ligt, zoolang zal er het stroopers-
p. dc O.
nlUJn
n hij w
emmertje paling nan
was gekomen en dit trachtte ln veiligheid
te brengen. Spakenburg E heel dicht in el
kaar gebouwd met kleine steegjes, zoodat
ontvluchtlngspoglngen bU dreigende aan
houding nog wel eens succes hebben. Dus
had de O. zijn emmertje laten slaan om in
het steegjes-labyrint te ontsnnpjxn. Dit was
hem niet gelukt, omdat de veldwachter hem
bU den Turf wal weer was tegengekomen,
HIJ werd netjes naar zijn vangst gebracht.
Toeh was de zaak niet compleet en daarom
zal op 10 November a.s. G. opnieuw v<
het kantongerecht komen.
Brutale hecren
B. v. v. is een berucht strooper en hij
voelt zich bij den kantonrechter zoo te zeg
gen kind aan huis. ZUn vrije omgangsvor
men met de zwurlgctoogdc hecren hebben
geen gunsUgen Invloed op zijn Jongeren
metgezel v. K„ zooals uit het vervolg van
dit aangrijpend verhaal zal blijken.
Beware" ^twee vergrijpen. De eerste was
tweede was het zich bevinden met strikken
bulten de wegen.
Van V. verdedigde zicli: strikken, o nee!
Het was een bosehje IJzerdraad waar nlj
mee liep. Zijn vindingrijke gees: had geen
fantasie genoeg om er van t« maken dat
hl) voor z'n vrouw drooglUntJes voor luiers
moest gaan spannen oi dat hij voor het
RUk vernieuwingen aan telegraaflijnen
moest aanbrengen.
De heeren mochten weer achter do
rterc der Wachtenden gaan slaan en
neer de Ambtenaar commandeerde de
zegelde, In beslag genomen bos IJzerdraad
'eerd was, verbrak de Ambtenaar
zegel. NSkdeze plechtigheid had hij een
losse Ijzerdraadjes In handen. Al
draadjes waren voorzien van oogjes. De
Ambtenaar stok een uiteinde door een
oogje en zei lot den heer O. Planlenga.
wnd. kantonrechter: „Kijk. se zijn zóó
klaar voor gebruik."
Dus kwamen belde stroopers weer vo
het hekje en het tweede bedrijf begon.
„Er zitten allemaal oogjes aan!" b
O.M. triomfantelijk.
.Mag lk óók wat zoggen?" riep v. R. „Er
staat ln de dagvaarding dat lk werd be
trapt toen Ik met het zetten van strikken
bezig was
„Geef dan hier die dagvaarding, laat
zien!" riep het O.M. er eren hard tegenin
en toen het papier niet snel werd overhan
digd. griste de Ambtenaar het uit v. R.'s
handen. „Hier staat dat Je U-recht staat
voor vervoer en nergens anders voor. Je
leletat!", rang, de dagvaarding flodderde te
rug.
..En die veldwachter die me aanhield,
was dronken. Hij had een kwak Jenever op
en nauwciUks had-le me bekeurd of hU
ging weer ln dc kroeg terug!"..
Het O.M.. dat op deze verdediging heele
maal niet was gesteld, elsehu* omdat hel
hier een berucht stel betrof, tegen leder f 18
ns het loopen op verboden
30 t .'.gen wegens het zich
se dingen" bulten de paden.
De bekreruig
IbewUs onder soovwi nnra
Hen. dat de Katholieke act
woord e en dat heden mere
roep naar „Christus'itrIJdfTs
■r het Opperwi
lij uil den «gaten vu-
strljdre van CtirEUas
Pater Gemelll E een
Juiste getallen ontbreken op dit punt
en men kan hun aantal alleen maar
schatten naar berichten van ooggetui
gen en enkele offtcleele statlrtleken. On
ze berichten lichten nu en dan den
sluier op ovor den aUrreHendlgste-i toe
stand, waarin de vrouw na de .indus
trialisatie" door de Sovjets verkeert
Op een dienstreis In het industriege
bied van Ukraine constateerde de ge-
sant der Vereenlgde Staten. Davlc*. dat
In de reusachtige ondernemingen, die
hU bezocht, evenveel vrouwen als man
nen werkzaam waren en dat de vrou
wen „precies hetselfde werk deden ais
de mannen"
Op 8 Maart 1017 schreef de Prawda bU
gelegenheid van den Internationalen
dag van de Vrouw .Een derde van het
ontzaglijke leger arbeiders van Sovjet-
Rusland bestaat uit vrouwen In den
loop van zeven Jaar ls het auntal arbeid
sters en vrouweiuke hulpkrachten met
vUf mlllloen toegenomen Dit Is onge-
iwuteld een reusachtige vooruitgang."
Of dit „een reusachtige vooruitgang"
Is. Is nog een andere vraag. Mogelijk
wel voor de Industrie, maar dan toch
'en kuste van liet Rn, .Iscl.e v.ilk
De vrouwen hebben geen tUd meer om
hun gezinstaak In drie samenleving te
vervullen 7-U tUn bang een gezin te vor
men, wUI ze ontslag vreezen en omdat
geen geld Is voor de opvoeding
keek smachtend naar des
kantonrechters hamer en deze kwam in
„Ingerukt marechl" bulderde de Ambte,
naar tegen het heftig prolesteerend tweetal.
„Hó. Ik ben niet onder dienst!" zei v. V.
„U kunt me toch niet an 't schrikken ma
ken meneer!" hoonde E.
En nog steeds luidop pro testereend gin-
Het vraagstuk van den
voorrangsweg
blllst was de flauwe bulging van
met een vaart van plm. 80 KM.
rijden. Juist kwam uit een ultr
paarden bespannen wagen. De
meende dat hij er nog langs koi
berekening liep fallkaut uit. Zijn wagen
raakte ren der paarden en dit dier sloeg op
hol. waarbU dc bestuurder van den wagen
viel
Dc voerman had een metgezel,
stapt was om te WJken of de
was. maar volgens den
Dwars uit Soest, liet dat uitkijken nogal wat
te wenschen over, Volgens gemaakte foto's
kon de waarnemer van hel punt waar MJ
stond maar weinig zien. Bovendien richtb-
hU slch nog tot fietsers en In dien tusschen-
tUd konden .er wel tien auto's passreren
Op het laatste moment had de waarschu
wer s'n hand nog opgestoken maar toen was
Maar er was nog oen getuige, een fletser,
dlo meende dat dc automobilist al op 130
meter afstonds hel gevaar had kunnen
zien. omdat de paarden al een eindje den
Ondanks de verdediging van
werd de uitspraak f 18 of das
dedlger deelde ons mede. dnt n
Wat groeit er vai
norgens ln de klndcrbcwaarplaaUen
worden afgeleverd, om des avond* te
worden teruggehaald?
Hel spel vergaat der felle zomer-
kleuren
En als een drelgonment van
winterkou
En leed en zwarte rouw
De boomen thans hun k tie takken
Hun kale takken beuren sU ten
hemel
VerwUzend ons vandaag gesla
naar U.
Die viert Uw feestdag nu
In schittering van goud en kleur-
gewemel.
In klcurgewcmel slen wU Uw ge
waden.
OU Maagden wit, GU Martelaren
rood.
Die. wat dees' wereld bood.
Voor 's Bruigoms liefde woudt
versmaden.
Versmaden woudt OU ook het
lokkend leven
Der wereld, OU BelUders, die den
Heer
Uw liefde en leed en leer
Hebt opgedragen, en Uselt
Uself gegeven hebt OU. schoons
heugen. aUen
En daarom troont, gekroond. gU
nu ln kleur-
En lichtgespeel, en geur
Van hemrlroken in Uw gouden
hallen.
01 gouden hallen, die ons wacht
daarboven.
Hoe zelden denken wc aan uw
heerlUkhrld
En hemelmajesteit
Als wU der aarde licht en kleuren
loven.
Maar bU 't vergaan der felle
somcrkleuren
BU het krimpend rlmplen van het
rozenblad
BU het vallen van den schat
Der blaad'ren en 't verwaaien van
de geuren.
Maar bU t gelul der fecstelUke
klokken
Dap verre wUkl de schoonheid
dezer aard,
WU stegen hemclwanrt
En slen, o Heiligen. Uw paleizen
VINCENT CLKERDIN.