DE KLOKKEN VAN ST. JORIS EEN MERKWAARDIG GEVAL Epistel en Evangelie Er zijn merkwaardige dingen in het Geen mensch zal bet ontkennen. Maar een van de mees» merkwaardige dingen is wel dit: dat er overal rondom ons heen met een heel nuchter gezicht „gangbare" opinies verkondigd worden, die kant noch wal raken. Over één van die gangbare opinies heb IV. mij al eens suf zitten denken en die opinie Is de moeite waard om eens be sproken te worden. Je kun', de menschen die leven op deze Wereld 'ndeelen ln alle mogelijke soorten. Er zijn dikke en dunne menschen. rijke en arme menschen, geloovlge en onge- loovlge menschen; om kort te gaan: de litanie der verdeelingen Is eindeloos, .wanneer iemand zich maar de moeite getroosten wil om die litanie eens op (te schrijven. Nooit zal hij aan een eind komen. liggende verdeelingen, die ln het men- schenieven een enorme rol speelt de vol gende: er zijnenannen en vrouwen. Een voudiger kan 't al niet. Toch zit in die eenvoud een enorme mystificatie. Iedereen geeft gekeerd. Maar de mystificatie ls deze: man en vrouw zijn allebei mensch en ze verschillen van elkaar als dag en nacht. Z>at doen ze ln hun uiterlijke verschij ning bijvoorbeeld. We spreken (het ls een gangbare opinie) van 't schoone ge slacht der vrouwen. Oat n o zijn r die zal het ook wei hebben. Alhoewel er feiten lijn, die een dergelijke gangbare opinie en uitlating ten eenenmale logenstraffen. Er zijn vrouwen die angst aanjagend leelljk zijn. Bet valt niet te i Maar laten we ons nu eens houden aan de gangbare opinie: de vrouw be hoort tot het schoone geslacht. Er ls Iets voor te zeggen en 't bewijs ls ge leverd door een dame, die ln argeloose simpelheid aan haar man vroeg: Weet Je waarom Adam eerder werd geschapen dan Eva? De man daeht na en iel ten slotte dat hij van meening was dat het niet anders mogelijk geweest was. omdat een heel redelijke rangschikking van de waarden nu eenmaal eerst de hoofdzaak elecht en dan de bijzaak. Waarop de dame echter antwoordde: dat iedere kunstenaar bij liet scheppen van zijn beste stufcken eerst een kladje maakt, dan pas zijn meesterwerk. Van mannen en vrouwen Zooals U zi er ls iets voor te zeggen, dat de vrouw behoort tot het schoone Man en vrouw verschillen echter niet alleen ln uiterlijke gaven, ook innerlijk verschillen ze sterk. Zoo zegt bijvoorbeeld een andere gang bare opinie: de man is sterk en krachtig, de vrouw meer teer en zacht, 't Is mo gelijk. De man ls meer nuchter zakelijk, de vrouw Is meer een gevoelswezen. En met deze laatste gangbare opinie leidt men een andere ln. waar ik het eigenlijk over hebben wilde en dat is deze: De man ls delUk w i. de v ls een meer. onverstandig wezen, of (om geen ruzie te krijgen) de vrouw ls meer Intuïtief. •t Is een let of wat netelig geval. Het ls heelemaal niet denkbeeldig dat een of andere man deze uitlating onder de neus van zijn vrouw duwt met een triom fantelijk: .Moet Je eens lezen. Wat heb lk nou altijd gezegd." De gevolgen kun nen dan fataal worden. Vooi alle zeker heid: de Geneeskundige Dienst kunt D bereiken met vier viertjes. Maar om op die gangbare opinies eens verder door te <aan Zou 't waar zijn van dat verstandige en minder ver standige? Een heel redelijke veronderstelling is, dat over dit belangrijke punt al heel n „fel o Het ls een meer dan gevaarlijke 01 neming om in het onderhavige geva gesproken partij te kiezen, maar mag toch wel een kleine bijdrage v leveren tot oplossing van vraagstuk. En dan wil mij voorkomen. datin deze aangelegenheid „de hoofdzaak" anders gezegd „het kladje" de zaken niet heelemaal zuiver ziet. Het spijt a e zelf. o, r eerlijk lk zelf „een kladje" duurt het langst! Tot mijn zienswijze ben lk op' de gende manier gekomen en ln alle scheldenheld, er zit wel wat ln. Er zit zelfs zooveel in dat men zeggen kan: deze fel omstreden gangbare mannelijke opinie ls heelemaal niet Juist, ze raakt kant noch wal. En waarom? Wel hierom: van het zoogenaamde beter denkende deel der menschheid in casu de mannen, zou men toch minstens mogen verwachten, dat het op de meest belangrijke punten een beteren kijk had, dan het zoogenaamde minder deel der menschheid, de vrou Dit ls echter niet het geval. Maak O niet nijdig voor den tijd, want het ls zoo en het wordt bewezen. Men kan toch niet zeggen dat Gods dienst een bijzaak Is. Het ls wel degelijk een der meest belangrijke punten beperkt tot geloovlge de godsdienst uiteraard een andere be langrijkheid heeft dan voor ongeloovlge menschen, die den godsdienst alleen van belang vinden ln zooverre hij bestreden moet worden, kan men zelfs zeggen, dat de godsdienst het meest belangrijke punt is in een menschenieven. Welnu wij bepalen ons Inderdaad tot geloovlge menschen en dan is de vol gende bewering absoluut gerechtvaar digd: Onder geloovlge menschen moest het vermeende beter denkende deel der menschheid ook een beteren kijk op den godsdienst hebben dan het beweerde Niets staat hier stil: geen blijdschap is volkomen Geen druk mist troost: en tusschen hoop en schrootnen Verslijt de tijd des levens; kwaad en goed Elk heeft rijn tijd en beurt, als eb en vloed. Altijd heb! ge 't mondje vol Van uw plannen en uw plichten Maar, als 't aankomt op verrichten Veel geschreeuw en weinig wol. minder denk ide deel. Duidelijker ge zegd: op den godsdienst moesten de mannen een beteren kijk hebben dan de vrouwen, indien tenminste de gang bare opinie dat zij beter en dieper denken dan de vrouwen Juist ls. Dit ls absoluut niet het geval, want: goede uitzonderingen daargelaten, on derschatten de mannen ook onze „goede roomsche" mannen, het belang van den godsdienst. De bewijze., liggen voor het grijpen. Men kan mij en niemand wijs maken dat een moeder uit een druk gezin meer tijd aan haar godsdienst kan geven dan een vader met een druk zakenleven. Wanneer men beidé „druktes" eens naast elkander legt, dan zal men heel on partijdig oordeelend, tot de conclusie komen, dat de heeren wei erg veel „drukte" maken over hun drukte. En toch ls het een feit: ln de week zjjn er bitter weinig mannen, die er blijk van geven dat zij op de waarde van hun godsdienst en hun godsdienstig leven een beteren kijk hebben dan de vrouwen. Als U het niet gelooft: kom eens kijken! Er, nog eens: nu moeten de heeren zich niet verschuilen achter hun drukke zakenleven, want wat een druk huls- houden ls weten ze op geen kilometers en tochveel vrouwen 's morgens ln de kerk ondanks het huishouden. En de oplossing ls deze: ze snappen het beter en daarom hebben ze er meer voor over. Met onze godsdienstige vereenlglngen ls het net eender. Godsdienstige vereenlglngen voor mannen zooals congregaties, Derde Or des. H, Hart-vereenlglngen, hebben niet te klagen over overbevolking en verge leken met vrouwelijke organisaties van dien aard zijn ze ver en ver ln het achtertouw. Hoe komt het toch? Ala men goed denkt en verstandig, dan moet men Inzien en begrijpen dat een !t als ei n dat de mannenzlel het ln onze wereld met al haar verleiding en verwording toch evenmin gemakkelijk heeft als de vrou wenziel en dat dus daarom de steun van den godsdienst voor den man even noo- dlg Is als voor de vrouw. Zien onze mannen dat dan niet ln? Neen? Laat ie zich dan In 's hemelsnaam nog eens beilnnen op de gangbare opinie over het denkende deel der menschheid, misschien dat die opinie dan niet meer zoo gangbaar blijft. MANNENTAAL! n meer dan 3000 man nen heeft Mgr. Groeber. aartsbisschop ran Freiburg, op 10 Juli 1.1. een toe spraak gehouden waarin de kerkvorst ln sombere woorden wees op de gevaren, die In Dultschland de Kerk thans be dreigen .Men wil het godsdienstige leven in het har: van ons voHc vernietigen." al dus de bisschop. „Van erf sonde, zonden- vergiffenis en verlossing wil men niet meer weten, In de plaats daarvan viert vreugdevuren het vaak de meest lasterlijke gingen aan het adres van de Kerk g alt Men wil de Katholieken belachell gebied Men Uefde en trouw aforeuk doen.' Met verheffing van stem elschte de tSÊ Bf op, die óók a op gsond ..Moge God de land daarbij verlichting schenken! Het gaat op den dog van heden om niets minder dan dat men ln de Dultsche harten de godsdienstige overtuiging wil vernietigen en de vonk van het geloof en van den lnwendlgen vrede vrU ult- dooven. De sterke stijging van het aan tal selfmoorden ls hiervoor een veeg teeken." Dese toespraak die herhaaldelijk door lulde bijvalsbetuigingen werd onderbro ken, besloot de bisschop met de woor den. dat de Dultsche Katholieken aan 't geloof zullen vasthouden: ..sells wan neer de staat en heele volksgroepen zieh tegenover ons zouden stellen. Want aan onze sijde staat de Leider van alle lelde»», de eeuwige God, en eeuwige volken *Jn er Met." Het aantal katholieken in den loop der tijden. ken teer interessante beschouwing «er over schroef Pater Jacob Overmans aJ. ln &£uimb dar Zstt". HU «gakte daartM «- De groei van de KathoHeke I me vlucht, die öj ln den loop 'ondanks alle onderdrukking ei christelijk tijdrekening bedroeg aanhangers der Kerk pas enkele aan het einde van de tweede eeuw aantal leden der mllHoen, terwijl Westen tengevolge van kathol!' «00 hoo DK getal veranderde tot 700 «eer sndat de katholieken van het toch a Noord-Afrlkn tengevolge vei aantal slonken. Terzelfder tijd nam echter do katholieke bevolking van Os 11 Hé toen. Spanje door de Arab le ieer groot was de winst van de katho lle» Kerk ln Midden, en Oost-Europa, «oo it het totaal aantal Latljnsche katholieken Tegen het jaar 1000 steeg dit aantal tot iongeveej- 15000.000. waarbij men niet mag vergeten, dat Europa toentertijd hoogstens 18.000.000 inwoners had! Alleen de latljnsche cultuurgebieden van Europa beleden toen In hun geheel het ka tholieke geloof Tegenwoordig echter ls de kathoUeke Kerk met sterke groepen ln alle werelddeelen ver. tegenwoordigd en al sinds tientallen Jaren lis zij de godsdienst met den gróótster, nan- stetlstïcua Hermann Krose S.J.. sijn ér te genwoordig rood too 000 000 katholieken. Dan volgt de Islam met ongeveer 304.000.000 held an.000.000. De van Rome gescheiden Kerken van bet Oosten hebben 143 mllüoen aanhangers, alle Protestantse he belijdenis- KERKBERICHT BIJLAGE VAN „0E EEMBOOE" VAN 5 NOV. 1938 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL 314 I TWtNTIGSTE ZONDAG t Wij Heer Jezus, dat HU. die een goed werk ln u begonnen heeft, het voleindigen zal tot op den dag van Christus Jezus; gelijk het bltlUk ls. dat lk dit gevoelen heb ten aanzien van u allen, omdat u ln mijn hart draag, en gij allen, zoo wel ln mijne gevangenschap als ln de verdediging en bevestiging des Evan gelies deelgenooten zljt van mijne vreugde. God toch is mUn getuige, hoezeer lk u allen liefheb met de teede- re Uefde van Jezus Christus. En dit bid lk dat uwe Uefde meer en meer overvloe dig moge worden in kennis en in alle oordeel, om te toetsen wat t opdat gij rein en zonder smet moogt zijn tegen den dag van Christus, vol zijnde van vrucht der gerechtigheid Nadruk van de in dit blad voorkomende Kerkberich- ten, ook in den vorm can uittrekselis verboden. r Jezus Christus t EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XXII, 15Sit- in dien lUd gingen de PharUeën heen en beraadslaagden, ten einde Jezus ln zijne woorden te vangen. En zij zonden hunne leerlingen met de Herodlaen tot hem, zeggende: Meester! we weten dat OU de waarheid spreekt en den weg Gods naar waarheid leert en nie mand ontziet, daar Gij op den persoon der menschen niet let. Zeg ons derhalve wat U dunkt: is het geoorloofd den keizer cijns te betalen of niet? Jeius nu. hunne boosheid kennende selde" Wat stelt kU MU op de proef, huiche laars? Toont mU den cljns-penningl En zij toonden Hem eenen tlenllng. En Jezus zeide tot hen: Van wlen ls dit het beeld en het opschrift? Zij zel den Hem: Van den Keizer. Toen sprak Hij tot hen: Geeft dan den keizer wat des Keizers en Oode wat Godes Is. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no 20b. Pastoor: Deken P. J M Sandkuyl Postgiro no. 93297. Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558 ZONDAG, 22e Zondag na Pinksteren; de H.H. Missen zijn om 7 uur, half 9 en 10 uur Hoogmis. Onder alle HH. Missen predikatie over de Actie „Voor God Collecte voor de armen, 's Avonds om 6 uur Broederschapslof ter cere van L. Vr. van Altljddur. Bijstand met cc ferentliNa het Lof vergadering v patroon Zaterdag van 4 tot half 9 blechthoo- ren, ook bij een Eerw. Pater. Om 7 uur Lof met Rozenhoedje. Deze week lederen dag maar één H. Mis. om 8.10 uur. PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART Zand no. 29 Pastoor W. A. J. M- Oostvc 't Zand no- 31. Telefoon 7: Giro 118328 ZONDAG Je H.H. Missen om naif 7. 8 uur, kwart over 9 de Hoogmis met Volks zang, en te 10.45. Onder alle H.H. Missen predlcatle dooi den Weleerw. Zeergel. Heer Prof. Groot huis, yan het Seminarie Apeldoorn, over de plaatselijke „Voor God Actie", waar na collecte, welke dringend ln de mild- dadigheid der geloovigen wordt aanbe volen. Te 4 uur uitstelling van het Aller heiligste. Te 6 uur Lof met preek Akte van Eerherstel. Onder het Lof i lecte ten bate der Vereenlglng v. d. E wigdurendc Aanbidding van het Liefde werk voor Arme Kerken. Maandag, Feestdat van den H. W11U- brordus. Apostel van Nederland en Pa troon van het Aartsbisdom. Dinsdagmiddag te 3.30 uur conferen tie voor de katholieke militairen. Van half 7—8 gelegenheid om te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje en gebed ter eere van St. Franciscus Xaverius. Na het Lof het Missielied. te 8.30 uur eerste conferentie voor nlet-kathollekeh door Dr. Preller, Dominicaan. Ook nlet-katho- liekcn hebben toegang zoover er plaats ruimte ls. Woensdag te 7 uur H. Mis met pr^. en algemeen? H. Communie voor de mi litairen. Donderdag te 9 uur gezongen jaarge tijde voor de familie v. d. Wetering. Vrijdag te 8 uur H. Mis voor de leden van de Eeuwigdurende Aanbidding en van het Liefdewerk voor Armé Kerken, te 11.45 gelegenheid om te biechten voor de jongens van de 5e, 8e en 7e klas. Te 7 uur Kruisweg voor de Oei. Zlalen. waarna kort Lof. Zaterdag van' half 4 tot hall 10 gele genheid om te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr. "an AltUddurenden Bijstand. Na het Lof repetitie van den Volks zang door den WelEerw. Pater v. d. Mo lenschot. Men wordt verzocht het boekje „Zingt allen mee" mee te brengen. Uit de parochie-registers: Het H. Doopsel heeft ontvangen: Wll- helmina Gerarda Theresla, dochter van Johannes Janssen en Gerarda WUhel- mina Theresla ten Bulte. Agnes Hu- bertlna Christina, dochter van Chrlstl- aan Everardus Hammer en Dymphna Hubertina Helwegen. Johannes, zoon van Veunls v. Eeden en Gijsberta Jaco- ba Snijders. In den Kerkelljken ondertrouw opge nomen: m: Pieter de Wilde en Barbara Vlvié. Hermanus Veldhuizen, wdr. v. Cornelia Voorend, en Lamberta Mar- garetha Houtveen, Wed e van Theodoras Snijders. Parochiale Vereenigingen Woensdag van half 4—5.50 uur Ms rietje Phillpettogroep; van 7.46—0.15 uur Bema- dettegreep en van 6-30—uur Thereeia- groep. Donderdag van 600—930 uur Nenetta- groep. Vrijdag van S.30—8 uur Udwlnagroep en Ie Kath. Actiegroep. Vrijdagavond oen ha ar t hulp-a wetolaatale Ard. Jongens: Donderdag 7 uur Afd. Meisjes: Maandag van 5.15— 130 uur Agn«groep en van 4 30—0 uur Ce- Dtnsdag van 6.15—«30 uur Ma rietje Phlli- (Itogroep en van 430— uur Margarrtha Slnclalrgrocp. Langegracht no. 38, Pastoor A. W. J. Spitzen. Langegracht no. 37. Telef. 1460- ZONDAG de HJ1. Missen om half 9. Half 11 Hoogmis. Na de noogiua. tot half één zitting van het Kerkbestuur In de Patronaatszaal tot inning van de bankenpacht. Te 8 uur Broederschaplof. Maandag, wegens het trlduum van den R. K. Vrouwenbond, geen recollectie. De dames-oud-retraltanten kunnen zich dezen avond bU het Trlduum aan-1 sluiten, dat gegeven wordt door den Di recteur van het Retraitehuis. Dinsdag 8 uur gezongen St. Antonlus- mls. Woensdagavond kwart over 8 Congre gatie van de H. Familie der belde afdee- llngen. Dondei dagavond 7 uur Lof. Vrijdag te kwart na vier gelegenheid om te biechten voor de meisjes van de Be, 6e en 7e klas. Zaterdag om te biechten. Dagelijks de H.H. Missen te 7, gelegenheid Uit de parochie-registers Eerw. Pater Heljdeman, Directeur van het Bt. Alphonsus Retraitehuis. Zondagavond half 8 Openingslof ln de kerk van O. L. Vr. Hemelvaart. Maandagochtend 9 uur H. Mis ln de .Kapel van St. Joseph; 's avonds kwart na 8 Lof ln de kerk van O. L. Vr. He melvaart. Dinsdagochtend 9 uur H. Mis ln de Kapel van St. Joseph: 's avonds kwart na 8 Lof ln de kerk van O. L. Vr. He melvaart. Woensdagochtend half 8 sluiting met algemeene H. Communie ln de Kapel van St. Joeeph. Huwelijksafkondigingen: H. Cor Pe trus Adrlanus Koot en Mary Ellsab. Hendrik» Schal. u: Petrus Johannes Hendrikus Maria Schel en Catharina Hlliegonda Henrica v. d. Ham. II: Wilhelmus Joh.s Josef Zijsveld en Catharina Barbara Sofia Klsner. D: Hendrik van Hoeljen en Carolina v. d. Heijden. n: Johannes Schoep en Malta Hoff- II: Hubertus Johannes Potra» Jans- sens en Wilhelmlna Pebronalla Maria Kemmeren. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en te half 9: 10 uur Hoogmis; 6 uur Lof. Vandaag preek en collecte voor de „Actie voor God" ln Amersfoort. Maandag om half 8 geen H. Mis; om 10 uur H Mis op het kerkhof. Dinsdag om 7 uur H. Familie voor de meisjes. Vrijdagavond 7 uur Lof. Zaterdag om half 12 voorbereiding voor het 5de leerjaar. Van 4 tot 9 uur gelegenheid om te biechten. Dagelijks de H.H. Missen om 7, half 8, 8 en 9 uur. Uit de parochie-registers Parochiale Vereenigingen Woensdag om 3.16 u Vrijdag om 630 uur 8t. Agiuagroep- Zalerdae om 430 uur St. Bernadettegroep. Vrijdag om 730 uur vergadertot K. J. M- lekilters. JONGE WACHT. Maandag om 6.30 uur Üon Boaoogroep. Dlrudag om 430 uur Bt. Benrtcuagroep. WtlUbrorduagTo p en St. Stephanuigroep.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3