Omdat u)e elkan
ders ledematen
zijn.
Daarom moeten we. leder voor rich,
at waarheid spreken tot den -rnnntr
Ood. die ln alles de ordening wil. kan
toch niet goedvinden. dat het eene lid
maat het andere bedriegt of beliegt.
Zoo Is ook de leugen een vergrijp te
gen de Goddelijke ordening.
Ben vergrijp. dat reien helaas, niet
erg tellen.
Laatst boorde lk op een Traag, boe
fcet kojnt. dat zoorelen de sonde niet
tellen, antwoorden: omdat de menschen
tegenwoordig het begrip en den zin j
♦oor de ordening kwijt zijn.
De zonde is toen ln haar weaen een
moedwillig verachten tan de door God j
gewilde orde.
Welnu, de menschen zijn tegenwoor- j
fllg aoo Individueel Ingesteld, aoo'n ster
ke persoorJIJkbeidjes. dat ze van geen
ordening van bulten af willen weten.
Daarom voelen se ook het afschuwe
lijke van de zonde ook niet meer aan.
Ze doen wat ln hun eigen kraam te pas
komt, en schamen zich alleen nog, voor
zoover het publieke oordeel iets schan-
del ijk noemt.
Maar bet monsterachtige, dat ook ln
de meest geheime zonde verborgen ligt,
namelijk de opstand van het schepsel
tegen de orde door den Schepper ge- 1
steld. dat telt niet mee.
Zoo ls bet te verklaren, dat men zich
alleen schaamt voor den leugen
die uitkomt, en door bet publiek nog
en andere voor schandelijk ge- j
houden wordt.
Toch blijft Iedere leugen een monster
ach tig Iets. omdat het als zonde de orde
verstoort die God gewild heeft.
God wil, dat wij als ledematen ten
opzichte van elkaar ons aan de waar-
beid houden, dat we oprecht zijn Je
gens elkaar.
Aan Zijn Goddelijke Wil, aan die
goddelijke ordening, moeten wU. schep
selen, ons houden.
Het wordt tijd, dat we ln dit opzicht
den fijnen en Julsten smaak, de eenlg
Juiste maat weer leeren kennen en lee-
ren houden.
Ouders en opvoeders, gaat de Jeugd
♦oor door uw voorbeeld. Liegt nooit!
Weest altijd oprecht!
Bn leert aan de kinderen, aan de
Jeugd, ..waarom., ze waarheid moeten
opreken.
Bezielt hen van Jongaaf met een hei
ligen eerbied voor iedere ordening van
God.
Wordt
ge
toornig
Wie zijn hst meeat blootgesteld aan
De hoovaardlgen, die omdat ze zoo
«ter* met zlchoelf rijn ingenomen
toch MJ het geringste cBep gekwetst voe
len en vernederd En dan vliegen ze op!
Om elk misplaatst woord, osn een on-
t. om een ook wel verdlen-
Maar Je behoeft toch niet alles te ver-
zoo. Christus zelf leert dat
to zoo mogen ook wij. als het gaat I
n de eer top God, vodr het welzijn von
anderen, uit liefde tot de gerecbtlghelr
uit afkeer tot de zonde gerust toomer
Als we maar ln hevigheid binnen de pe-
ken blijven.
Maar driftig worden en raaen. omdu
Iemand ons Iets miszegt, omdat lets on
tegenvalt, dat mag niet.
Maar 't spreekt toch vanzelf, dat Jr
driftig wordt?
Let eens even op. Opwellingen va:
misnoegen, van lust om wraak te neme-
zijn nog geen vrije daden Maar vri]
en met volle kennis aan de opwelltogei
toegeven, dat la verkeerd, dst Is ronde
Wat moeten we dan doen?
Paul us zegt het ln zijn brief aan d<
Ephesiëra (4. 26). „Wordt ge toornig, zor
dlgt dan niet! De zon ga niet onder are:
uw toorn: geeft geen vrij spel aan der
duivel'- Niet zondigen!
Niet wetens en willens toegeven aar
de opwemngen en uitvallen.
Zwijgen! Verdragen!
Voor de Dederige ls dat niet too moei
hik.
s de uitbarsting er r
APOSTOLAAT
i apostel
telen van de roods Ideeën. apostelen van bet
pacifisme, apostelen der vrije liefde, aposte
len van den rassenwaan. Apostelen staan er
op alle hoeken en pleinen. Wie met vuur en
r een bepaalde idee werkt en
verbreiden, ls een apostel
ut naam apostel werd door Christus ge
heiligd Pauk* noemt Christus den apostel
Ohrtatua ls gekomen, om getuigenis te geven
van de waarheid HU bracht de bHJde bood
schap en wijdde aan dit werk al ZUn krach
ten. Ja gaf er tenslotte Zijn leven voor.
en noemde hen apostelen. HJj heeft der*
twaalf leerlingen een bijzondere opleiding
gegeven door Zijn Intiemen omgang en on
derrichting. Zij werden met Hem vertrouwd
•n hij beeft hen steeds dieper doordrongen
van de Godsgedaohte en het doel Zijner
sending. Want zU moesten getuigen worden
voof Hem. Het ging bU de apostelen om een
tajzreidere goddelijke roeping. ..HU riep. wlen
HU wilde". Paulus verklaart, dat Ml niet
Apostel beteekent:
la een goddelijke zending.
Christus ver»
hun ongeloof e
aan hen. dis Hem na de opstanding hadden
geslen. Toen sprak HIJ plechtig: .Gaat heel
de wereld door en predikt het Evangelie aan
leder schepsel Wie gelooft en gedoopt ls. zal
rachUge cbrirtenen v
het. dorst! Mi hl) wil dezen dorst naar zielen
lesechen door daadwerkelijk mee te helpen
aan de redding van onsterfelijke zielen. Ben
waar christen Is apostel hij Is „een centrum.
dl* gaan en een zM redden en dan ster
ven.' Osn wille van Mn enkele ziel zou dew
term too gevierde professor aan de universi
teit van ParUs al de moeiten en lesten op
skh genomen hebben.
De heilige Dtonysiua beeft de gr
de van het apostolaat ln een helde
plaatst, toen Ml wide: .Het mees
ke van alle goddelijke (Unpen i.
helpen aan het redden van onster
len." Het apostolisch werk heeft
II der zielen btUft
Atlantique was ln vlaj
kapen kon. kreeg de
scheepslieden osn eer
En wal doet men. oo
te redden?
Het apostolaat Is noodsakelijk.
brandend ach
onsterfelijke i
plaats aaak van den priester, maar
ook een be UI ge plicht voor de leeke
groote taak van de herkerstening ra
gebeele cultuurleven eischt de medewerking
overal komen. Vele plaatsen zUn v
geestelijken gesloten. terwUl de l
e katholieke leek kan
n katholieken priester zouden
sn. Zoo kan de leekenapoetel
n den priester aanvullen en ond
hU door s
katholieken godsdienst. Om zijn vrleDdeUJk
karakter was de man bU al z|Jn
mlnd. Overal luisterde men g
hem en zoo bekeerde M)
hethg geloof HU werd dt
missionarissen en bereidde
naar de heidenen. Dat was een kekeua postel
voudlge Chinees, maar een stralend
beeld voor vele Westerse he Chris :enei
nog maar steeds niet willen begrijpen, wat
de christelijke liefde eischt en wat voor
wereld zoo dringend noodlg la namelijk:
katholieke actie, de verbreiding van de k
tholleke beginselen, die het eenlge redden
vormen voor het christelijk Europa.
WAT NU NOODIG IS.
t, katholieken, or.Obrcckt veelal he
n een gemeenschap vormen en daarom
plichten hebben tegenover deze gemeen-
Hoevele katholieken zijn
Li zU hun plicht
plichten vervullen er
bulten dringen, om de heele a
Christus te winnen. 011 ons hl
oplaaien, de liefde lot Chrl
rijk, de heilige katholieke Kerk
Vader, den Paus en Pla
us op aarde; liefde tot
zoodat wij zeil» bere
den apostelgeest ln
iet Jorge christendom,
n hemel weergekeerd. Tegen de
moesten terugkoerei
tijden
er had
Vader
Jerusalem
e leerlingen waren naar de
en smeekten daar ln
•t de Moeder van Jezus -
■t echte, springlevende
n maakt: WIJ moeten m*t
De Geest, die de g
OF T GOUD IS?
„Naar Versailles!" Met dien kreet
waren de Panische ..stiddames" oftewel
vlschwllven. er op uitgetrokken en hai-
den koning Lodewijk XIV en zijn familie
mee naar Parijs gesleept om er te worden
vermoord
In datzelfde Versailles waren wij ook.
Koningen om onthoofd te worden waren
er niet meer' Wel kan men er zich een
Idee vormen hoe rUk en schitterend al)
er hebben geleefd.
Parken. plantages. waterwerken,
bloemtuinen, een ander Paradijs'. En een
palels! -t Kon een serie van paleizen rijn
VorstelUke praal en weelde! Om u -en
denkbeeld te vormen: LodewDk alleen
besteedde aan de bouw van het palels
500 mlllloen francs, ongerekend den ar
beid. een tijd lang verricht door 30 000
dienstplichtigen
Zouden zij er gelukkig zijn geweeat?
Meer gelukkig dan gil of lk?
Onwillekeurig stelden wij ons deze
vraag en wij dachten aan het verhaal
uit. de Jeugd:
Een Pranschman. in de nabilheid van
een onzer groote steden, staat in stille
bewondering voor "n prachtig buitenver
blijf. waaroo hij niet kan komen ultge-
Van wlen is dat? vraagt hij In het"
Fransch aan een voorbijganger.
Kan niet verstaan, geeft deze ten
antwoord en gaat vertier, terwijl de
Pranschman achterblijft, altijd nog In
bewondering voor den rijken mijnheer
Kan-n'.et-verstaan.
HIJ wandelt de stad ln; daar wordt zijn
aandacht getrokken door een volkaoplooi
In de nabijheid van een schitterend pa
lels.
Fonkelende equipages staan voor; la
keien ln kleurig livrei zijn er druk ln de
weer: ln de hal gegllm van marmer en
spiegels!
Wie woont daar. vraagt hU aan een
e naast hem staat.
Kan niet verstaan, snauwt deze.
Beduusd trekt de Pranschman ver
der. aldoor berekeningen makend, hoe
rijk „Kan niet verstaan" wel mag zijn!
Hij Is verder gewandeld, en over de he-
gate verbazing heen, staat hU nieuws
gierig te kilken naar een reusachtig
zeekasteel, dat ln de haven ligt gemeerd
Kranen knarsen, en als ware onultpuite-
lllk, zoo komen aldaar de zware lasten
omhoog uit den diepen romp van het
i. Wie i!
moet er 't zUne van
de eigenaar? vraagt^hlj
„Kan niet verstaan!"., 't wordt
machtig? Zou dan hier alles behoi
_«n dien mijnheer „Kan niet verstas
Waarom heeft Ood ook hem Met n
geschonken'Moet dan al het g
maar aan dien «énen zijn? Hli zl
droomen van rijkdom en paleizen
laakt zich nlldlg.
Opeens een lUkstatlo! Zwart ove
aarden, dienaars houden de kwas
dat w
ging
lijkstoet hem
iet lot v
rijken „Kan niet verstaan", wiens geluk
loze er had benijd
i het geluk, dat wij ons droomen
lie Pransche koningen In hun schit
terend palels. wel Iets meer dan zulk ren
droombeeld van ons zijn! Zouden se wer
kelijk zoo gelukkig, veel gelukkiger zlln
:st dan wil?
t in V
Oodi zUn rust gevonden heeft", mo
de H. Augustlnus zegt: ons hart km
1 kunnen *U tevreden zUn met het-
wU bezitten; en die tevredenheid
groots'e schat.
weelde of rUkdom te vangen; integen
deel hoe meer de mensch heeft, hoe meer
hU begeert.
Die tevredenheid wordt gevonden bij
de kleinen, de ecnvoudtgen. die hun be
geerten leeren matigen en bedwingen!
„Indien monniken en nonnen zoo door
opgeruimdheid bezield kunnen rijn, dan
dit eenvoudig doordat rij. evenals
Pauhu hun lichaam kastUden en
In bedwang houden", legt Mgr. von
Keppler
Leer uw brgtrrten te matigen! Wil m
ander geen rUkdO"n benijden!
NEEM HET OP. EN GA
NAAR HUIS.
rit had hij
fat de vier
en. dot
u gelooft, en Hem liefheeft, »l
evenmenseh beminnen om Hem.
hem r harte gaan. dot er too-
i Jezus verwijderd blijven, omdat
Die1" gimade'af'te'i md ""jJnU* gant' onl
A!s hl] zich eens een offer oplegt, om
voor hen ontferming te vragen?
Duizenden oid- cu ofretrielen doen dat!
Da'a echt christelijk!
Want Jezus sprak van dmv ;cn. die niet
rijn uit te drijven, tenzij door geb'd en ver-
streving.
En ate hij eens rnw hen ging praten lief-
devol en afdalend, gelijk Jezus het deed?
rijn tijdelijkep
liefde jegens God. is altijd gevolgd door
heel den stoet van deugden.
Als in den stoet de hoogmoed mee-
loopt, of de ongehoorzaamheid dan
ls het niet de Liefde, die den stoet leidt. 1
Dat geldt ook voor de liefde tot den
evenmensch. Ook zij ls koningin en
heeft ln haar gevolg alleen het goede i
de bescheidenheid, de verdraagzaam
heid. de verzoeningsgezindheid, de
hoogachting en den eerbied.
Alleen wie het kwaad verfoeit, en ge
hecht bluft aan het goede, kan onge
veinsde liefde hebben Jegens God en
den evenmensch.
EEN BEZOEK BIJ DEN
PAUS.
In de „Echo de Paris" schildert de beken
mU. Mijn
istlng en droefenis. De H. Vader
gebogen en kleiner geworden. HU
n zUn gedachten a
ran:voorhing enkele
I. gelijk Jezus dot deed?
gcdaehien eens trok naar de I
eer. toen ie Jezus nog liefhad?
aak ZU schijnt hem soms te z«
lat rijn woorden verkeerd begrepe
n verkeerd worden uitgelegd. De
lenls bewust le vaak de vergeefse!
de echte liefde n.
de wereld In haar grondvesten.
I Frankrijk baart den H. Vader weinig zor
gen. ZUn blik richt zich naar elders. Men
I weet, op welke landen hU zinspeelt, zonder
ze te noemen, wanneer Ml slch den opper
sten verdediger van de menaehelüke persoon
lijkheid, van de menschelUke vrUheld noemt
die overal door de overwoekering van den
staat worden bedreigd.
De Paus komt nog eens terug op de on
aantastbaarheid van de menocheluke per
soonlijkheid. hU spreekt ove» de achting, die
men verschuldigd is aan het kind, del aan
Goc en Zijn ouders toebehoort, voor het
En op het oogenbllk. dal hU afscheid van
Ongeveinsd.
De liefde zU ongeveinsd. Dus oprecht.
Geen comedle Die hoort op het toonecl
thuis.
Liefde en onoprechtheid rijn niet tc
combineeren. want dan Is er alleen de
onoprechtheid, maai van de liefde Is er
dan slechts de schijn.
We hebben het i.u over de liefde tot
God. Maar omdat de liefde tot den even
mensch moet wortelen ln de liefde tol
Ood. geldt ook van haar. wat Paulus
schrUfl „De liefde zU oprecht, i Daar
om i Verfoeit het kwaad blUft ge
hecht aan het goede 1"
Wie het kwaad niet verfoeit, kim Ood
niet liefhebben.
Daarom ls er geen liefde tot God ln
hen. die wel den hetüge uithangen, maar
het kwaad van de liefdeloosheid, de
kwaadsprekerU en de laster, de on
rechtvaardige bejegening niet verfoeien.
Wie het kwaad niet verfoeit, kan ook
de echte liefde tot den naaste niet heb
ben. Wie zoete woorden van liefde wis
selen. maar geen eerbied toonen voor
elkanders deugdzUn huichelaars
Hun zoogenaamde liefde ls de liefde van
een sluipmoordenaar.
Wil de liefde ongeveinsd dus echt
en oprecht zUn. dan moet ie gehecht
MUven aan het goede I
Het goede Isde beoefening van alle
deugden geen enkele uitgezonderd,
fok Biet d« BoderigheM. De ongeveinsde
Wij namen hun
plaats in.
De onverschilligen en de kwaadaar-
dlgen. die. hoewel genoodlgd, niet ter
bruiloft kwamen. beduiden de Jood-
ache overheden en het volk.
Met de Jood se he overheden zou ook
het volk worden verworpen, enan
deren zouden nun plaats Inn
Die anderen dat zUn wUI
Het Evangelie gteg tot de
ook lot die van ons land.
Onzo voorvaderen ontvingen de „B1U-
de Boodschap" met vreugde.
Scrvatlus. Bonlfacius, WUlibrordus en
vele andere evangelieverkondigers heb
ben ons land voor Christus gewonnen.
Geslacht op geslacht ontving de vor
ming tot Christen en nog ls ons land
een ChrlslelUk land.
God sU geloofd en gedanktl
Hoe zal het volgend geslacht «Un?
Dat hangt van ooi af. die nu leven,
en dat gesloolit beoben te vormen.
We dragen een groote „verantwoorde-
UJkheid'
«Mroevmg mm h rit. b
•WM mtm MkewtaU.
komend en op-
jzoeiend geslacht niet, als wij het niet
voorgaan door echte, onvervalschte,
beleving van het Evangelie.
AL» het leven der ouderen een karika
tuur ls van het Cnristendom, dan zal
de jeugd er voor passen.
Thuis, to de kerk. in de zaken, to bet
openbare leven, moeten de kinderen in
hun ouders zien de blUmoedige. offer
vaardige en konsekwente beleving van
bet Christendom. Dan volgen ze graag
Van belang ls het ook. dat ze de re-
lelUkheid va® het geloof leeren ken
nen; dus dat ze goed onderricht wor
den. en bU opkomende twUfels met ver
trouwen om opheldering vragen.
Eerbied moeten ze leeren voor de
kerk ln haar bestuursmacht en haar
ze kunnen afleeret. van het voorbeeld
der ouderen.
De harde strijd en de berroevtogen
van het leven zuilen ook de jongeren
moeten doorstaan.
Dat zal hun ohrlstelUk geloofsleven
niet doen wankelenals ze maar
aanschouwelijk hebben geleerd, hoe va
der en moeder moedig stand hielden ln
hun beproevingen en ln hun levens
strijd.
Als wU het bruiloftskleed blUven mee
dragen trots allerlei strijd en offers,
dan zullen ook Je Jongeren hun brui
loftskleed niet prijsgeven, en na ons
Ingaan tot het groote bruiloftsmaal, dat
de Koning ons allen heeft bereid.
ZONDAAR, STA OP
Dat ls de roep. die altijd door van Jean
da^hlTleve*1 "C°d eoda*"-
Dwingen doet HU niet.
HU houdt z'n hulp bereid.
Meer nog. zijn voorkomende genade we»
o, niets Zender
gij niet weeikeertn tot den Vader,
and bezeren, dat de memch «on-
ng dea H. Oeesles en zonder diens
wu kunnen gelooven. hopen, be
ril boete doen, aooaia gevorderd
----- «—lat heen de genode der rechtvaar
diging verleend worde, die zU ln den ban.
BELANGSTELLING
VOOR DE KERK.
n nieuwigheden w
U was geheel en
ras van geloof en
Je niet zwaar vailcu en <V
liefde Gods keert weer ln Je Oel._
'gelukkig vu.
Moria^ Magdalena onderemd dat ook e»
Auguattous en Marga.
alle mogelijk* dingen ln de wereld.
de zport, maar vZeen
datgene, wat het meeat belangwek-
sden willen w*J m-
den kerke lijken g.
arm zijn aan groote
stertce bezieling WU w
goed Met meer. WU w*
meer. Ons ontbreek*
i geestdrift n
I, tremen, d
>r wU voor de Kerk cpfco-
tn de vernietiging van Or
d doen wU? Wat O
de katholieken
machtige: dan de Kerk. I
vemteaebt. Daaroa
ecbtvaardlgen. dat I
Werk dus met rijn voorkomende genade
Maria vi
1 Cretono en Andreas Koestol.
Ook g
het I
barmhartigheid.
Stel Met uit! WIJ. de genade n
Ge weet noch dag noch uur var
die in eik geval «eer naMJ la
Zoudt ge zoo In uw rondteen 1
Bidt! En de genade der bekeerln
PRIESTER.
todrn te bevestigen, de rich zelf verb*,
tnden weer thuis te brengen.
Hermann Bohr heeft gelijk als hij «cbrijft
- ,..w weer ^walenden altijd
altijd weer richzelf re,,
i durven hopen. <ja| we
m prtatrr'"™ W'J
hoog' HU la den bond
-ruwigbeld.
HIJ la de raenach als w
Jks Is hem vreemd: otu»
IJ Uit eigen ervaring; c
medelijden me» ons. en t
ilng.
Tegell* echter Is hij d
ui God. en hij her
gekregen: de macht i
broeder maar tegelijk ook
M hij onze beat* vriend, die z
r zich eprtacht. maar altlto al*
reling of schande niemand n
God heeft twen 4
zegen te b
•Vlljke o
.tuwlge