DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
BECHTEN.
ACHTEVELD
half 12 Catechismus, 5 uur Lijdcnamed.
Dinsdag. 6e St. Antonlus-Dlnsd., na bell
H. Missen weering der Relikwie v. d. 1
Woensdagavond 7 uur Lof ter eere VI
de H. Jozef.
Vrijdagavond 7 uur Kruisweg en verc
ring der Relikwie vim het H. Kruis; dnan_
tarfjnêt Te Deum tot sluiting van de maand
Zaterdag. Biechthooren van 4 uur tot h
y op alle bede en halve uren. 7 uur Lof n
Rozenhoedje
In de weclc de BJL Missen om 7 en 8 u
BAARN
Woensdagavond 7
Zo erdagioiddag van 3—4 uur gelegenheid
ir de kinderen die de E
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MABTINU8.
Pastoor; W. S. J. DE JONG.
Kerklaan. Tel. 3.
ZONDAG. Passie-Zondag. Half 8
Vroegmte, B uur de Kindermis, 10 uur H
Lol "r
M-iandng. 1ste B Mis op Leo's Oord.
kwart na 2e H. Mis. 9 en 10 uur Or*—'-
op de scholen.
Dinsdag. Half 8 1ste B. Mis, kwart na 8
op de scholen, 's avonds 8 uur Lof
n de B. Jozef.
Vrijdag, half 8 1ste H. Mis. kwart na
H. Mis. 9 en 10 uur Ca tech. op de set
^Zatert^Balf 8 lrtc H. M^kwart^na 8
HOOGLANDERVEEN
PAROCHLi ST. JOZEF.
Pastoor HENDRIKS.
Burgemeester van Tuylstraa'.
lissen om half
Missen collecte
6 meditatie en kort
n fcet tweede en derde leerjaar
Zaterdag, gelegenheid om te biechten om
half S. half 6. holf 7. na het Lof en om 8
uur. Om 7 uur Marialof.
Zondag as collecte voor eigen kerk.
OVER OPVOEDING
llngen inricht.
Naarmate dc heerechende richting van C
wil gesteld is. noemt men het karakter
Godsdienst en geweien,
ten het
veranderlijkheid, maken
en onwankelbaar en bevrijden het van de
menschetijke eenzijdigheid.
Wie als man van karakter m de heden-
de zedelijke opvoeding In d
het christendom en dat voora
ncüjfce jeugd.
de heerschappij
tochten en op 1
De heerschappij
er door vrijwlIBge zetfverfco-
De tuinier snijdt de wade woekertakken
tekx» op zijn goede sappen teeren en Juist
daardoor verhoogt hij de levenskracht van
moeten de ouders de kwade
Louteren - niet verwoesten.
en vernieuwing geldt bet progrs
den grooten katholieken vernieuwer Kardi
naal Nlcotoas Kreta, die in een moeilijken
1 vertrappen, do n
DE BETEEKENIS VAN HET PAUSDOM
VOOR DE WERELD.
II. DE GROOTHEID V
de Paus
als oprotger van Petrus de eerste ln de
hierarchic Is. Bet bbwcfcopeelijk ambt. dot
op het goddehfc recht steunt, mag alleen
«i willen
den Paus slechts een eerevoorrang toe
Itennen. Het passelijk ambt sluit de hoogsle
en volle jurisdictie in zich. Wanneer men
vergelijking met wereldlijke heerschappij
ïen den Paus
gebonden !s.
der katholieke Kerk
oe groote plaats in. welke door Christus aan
de Kerk ln de wereld werd gegeven. Over
den geheeld) aardbol zltn de katholieken
verspreid die ztaSi in godsdienstige zaken
aan den Paus onderwerpen. Afstanden noch
staidrsrenzen kunnqjj deze
danig zijn, mag geen slaat och
aanmatigen, de pauselijke noten w
hot ln werking t
ten. maar tot de Kerk heeft C
zegd: ..Gaat en onderwijst aUe vou
Waar onderwezen wordt, hetzij door
school of door boeken, moet de Paus oi
ling en waarheid kon oi
s de traditie van vete la
denken, als model van recht bewonderd,
erzljds Is hel kort, ondubbelzinnig en
duidelijk en ondenajds toch weer elastisch.
zich aan de meest verschillende
Boewei de Paus in
eer begrijpend U
alles rekening houdt Is
ten en hl belangrlke z
zelfs onder zware zonde verplicht om
e hoeveelheid zaken
Ds opperste Rechter. De drie hoogste
lachten: de wetgevende, de administratieve,
v de rechterlijke, die ln de moderne staten
1en. sljn alle ln han-
beeliamw van den Paus Is geen beroep op
of geoorloofd. Altijd bU]ft de Paus Vader
van allen, wiens bulp leder kind In alle
rechtseol'.cn kan Inroepen. Natuurlijk kan de
Paus ook straffen uitspreken, die ln de
- allereerst bet heil der zielen bcoogen.
[et kerkelijk gebod schrijft ons voor, dal
>kon cn rond Paschen het H. Sacrament
it gebod werd uitgevaardigd op het vier-
hateraansche concilie in he: Jsar 1215.
U zijn er menschen. die blijkbaar de gf_
cdenis niet nauwkeurig kennen, en uit
feit willen afleiden, dat de biecht pas
Ie Middeleeuwen werd ingevoerd. ZU zien
ter over het hoofd, dat met dit gebod
voudlg een reeds lang bestaand gebruik
d geregeld: het was volstrekt niet iets
een slnda. de tijden der apottelcn werd
echt. Bekend Is de uitspraak van den
Igen kerkleeraar Augujtlnus: „Het is niet
rerd de biecht ingesteld. Het t
Neem het evangelie en lees
n de deuren waren gesloten van
tar de leerlingen rich bevonden,
binnen, plaatste rich ta hun
hun: Vrede rij u. Zooals d
dit gezegd had, blies HIJ on
Ontvangt den BeiBgen Gee
ril vergeeft, hun zijn ze ver
opvolger*, de bisschoppen e.
zich deze groote genade waardig U
apostelen moeten ook weten, wat
schelden Daarom moeten de mens
zonden belijden, hun berouw te ke
verbeteren. Dan krijgen rij den vi
Wanneer wc zóó over de biecht denken, i
zal rij ons ook minder zwaar vallen.
Bet eerst noodige bij de biecht Is een g
gewetensonderzoek, waaraan steeds de a
loeping des H. Geestes moet voorafga
Hierbij moeten we vooral oppassen voor
twee fouten: angstvalligheid en oppervlak-
Wie rijn. geweten al te nauwkeurig wil
onderzoeker, en ook ln het vaststellen van
dagelijksche zonden noott uitgezocht komt
is net als een huisvrouw, die nooit genoeg
kan poetsen en afstoffen.
En wie zijn gewetensonderzoek oppervlak
kig verricht, wie er „een potje van maakt", li-
net als de vrouw die hier een veegje doet cn
daar een veegje, maar tenslotte altijd m«
een groote rommel rit.
Kerk, die in oanmerklng
en hoofdzonden. Vergeet
ook niet, Jezelf te onderzoeken betreffende
J- bijzondere plichten van beroep en ambt
denk erom, dat Je niet alleen kunt zondi-
n door wat Je doet, maar ook door wat J<
Bat berouw is geen gevoel, a
vac God. Bet
uit liefde, dat
t daardoor de
berouw nlt vrees voor de straf, het berouw,
dat de zonde verafschuwt, omdat God ze
straffen moet.
Bet berouw is ahsoluut noodzakelijk bk
de biecht. „De biecht zonder berouw Is oen
schot zonder kogel, een naald zooder draad
een aar zonder korrels", zoo schrijft Abra
ham k Santa Clara. Bet buouv kan M en-
KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, OE EEMB00E" VAN 24 MAART 1939
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 314
EPISTEL EN EVANCELIE.
PASSIEZONDAG.
rooter en volmaakter Tabernakel, dat
vlet met lianden gemaakt ls. dat wil
zoggen, dat niet tot deze schepping be
hoort: niet door bloed van bokken en
kalveren, maar door rijn eigen Bloed
ééns voor altijd, daar HIJ. een eeuwige
verlossing verworven had.
Want zoo t Woed van bokken en stie
ren, en de besprenkeling met ascb van
oen koe. de onrelnen heiligt tot de rein
heid van bet vleesch. hoeveel te meer
zal dan het Bloed van Christus die door
een eeuwigen Geest zich als smetteloos
Offer opdroeg aan God, ons geweten rei
nigen van doode werken tot oen diens-
van den levenden God?
En daarom ls HG de middelaar van een
nieuw Testament, en ls HG gestorven tot
verzoening van de overtredingen van het
eerste, opdat de uitverkorenen de beloof
de eeuwige erfenis zouden ontvangen.
EVANGELIE
Votoena den H. Joanne». <«-59.
Wie uwer overtuigt mG van zonde?
Zoo Ik de waarheid zeg. waarom dan
gelooft te MG niet?
Wie uit God is. luistert naar de woor
den van God. daarom juist luistert ge
niet. omdat ge niet uit God zilt.
De Joden antwoordden Hem: Zeggen
Nadruk van dl m dit blad
voorkomende Kerkbench-
ten, ook in den vorm van
uittreksels, ls verboden.
we niet met recht, dat GIJ een Samari
taan rijt en van den duivel bezeten?
Jesik. antwoordde: Ik ben van geen
iulvel bezeten, doch Ik breng eer aan
MGn Vader
Maar gG. sU ontrooft MG mUa eer;
niet dat Ik mGn eigen eer zoek; daar U
•sr Ben, die tiaar zoekt en oordeelt.
Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: Zoo
emand mGn woord onderhoudt, dan zal
iG ln eeuwigheid den dood niet zien.
De joden zelden Hem: Nu weten we,
tat ge bezeten zGtl
Abraham en de profeten rijn gestor
ven; en GG zegt: zoo Iemand mGn woord
onderhoudt, zal hG den dood niet sterven
In eeuwigheid. ZGt GG dan grooter dan
onze vader Abraham: HG ls gestorven, en
ook de profeten rijn gestorven!
Voor wlen houdt GG Uzelf dan wel?
Jesus antwoordde: Wanneer Ik rnGzelf
verheerlUk. dan li mGn heerlGkheld
niets; mün Vader ls het. die MG verheer-
lGkt.
GG tv
uw God, en toch erkent
Maar Ik ken Hem wel. en als Ik zei-
de, Hem niet te kennen, dan was Ik een
leugenaar evenals gG Ja. waarUJk, Ik
ken Hem. cn »Gn woord onderhoud Ik.
Abraham, uw vader, zag Juichend van
biGdschap mGn dag tegemoet; hG heeft
hem gezien en van vreugde gejubeld.
Maar de Joden zelden Hem: GG rilt
nog geen vijftig Jaar oud en GG hebt
Abraham gezien?
Jesus sprak tot hen: Voorwaar, voor
waar. Ik zeg u: Vöór Abraham werd. ben
Ik.
Toen grepen ze steenon om Hem te
steenlgen. maar Jesus trok rich terug en
verliet den tempel.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Pnulus Borstraat no. 41.
Pastoor: J. H. Hooyman.
Matthias Withoosstraat no. 34.
Telefoon 1158. Giro no. 84824.
ZONDAG. Passie-Zondag, begin van
den PaaschtGd. welke duurt tot den
tweeden Zondag na Paschen. HJL Mis
sen om 7 uur en half 9. Te 10 uur Hoog
mis. 6 uur meditatie en Lof.
Maandag. Van Maandag tot en net
Vrijdag vormlngsweek voor de meisjes.
Die dagen ls er lederen avond om half
negen bUeenkomst ln de bovenzaal van
het parochiehuis voor de meisjes, die
daartoe zün ultgenoodigd. Men zorgc er
voor zijn gele toegangskaart mede te
brengen.
.Dinsdag om 7 uur H. Familie voori
dé Jongens.
Woensdag om 7 uur Lof ter eere van
den H Jozef.
Donderdag. De zelatricen van de pen
ningcollecte worden verzocht om 8 uur
bGeen te komen ln het parochiehuis en
de opgehaalde gelden al e dragen.
Vrijdag om 7 uur Kruisweg, daarna
Lol met Te Deum tot sluiting der maand
Maart.
Zaterdag om half 12 voorbereiding
voor het vGfde leerjaar. Van 4 tot 9 uur
gelegenheid om te biechten.
Zondag Palmzondag. Voor de Hoog
mis wGdlng der palmen.
DagelGks de H.H. Missen om 7. half
Uit de parocbie-registers
Gedoopt: Joseph Jacobus Cornells, z
van Joseph, Jacobus Cornells de Oraaff
en Neeltje Brouwer. Johannes Jo
seph, z. van Rudolph Petrus Johannes
v Drle en Johanna Margaretha Ven-
Bedlend: wed. Barbara v.d. Born—
ontGt. Johannes Noordenburg.
Gestorven: Johannes Kuppens, echt
genoot van Wllhelmlna v. EGk.
Ondertrouwd; Carel Brnams en Wll
helmlna Maria Jansen.
LIJDENSMEDITATIES__
p EN gerieve van allen d
In de aerk van O. L. Vrouw H
metvaart door den weleerw. hi
E. Nleherding.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Pastoor: Deken P. J. M Sandfcuyl.
Postgiro no. 93187.
Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558.
ZONDAG de H. Missen om 7, half 9,
Woensdag 7 u
Lof t
VrGdag 7 uur Kruisweg, waarna kort
ae a amsaeu uiu Lo! met Te Deum ter eere van St. Jozef
de Hoogmis" SehaalccSeete tot sluiting van de maand Maart.
voor eigen kerk. OnmlddelUJk na dewf hieehthoo-
Hoogmls worden alle mancenplaatsen j Zaterdag van 4 tot half 9 bieentnoo
verpacht. I ren, 7 uur Lof met Rozenh.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen
Langegracht no. 37. Telefoon 1450.
ZONDAG. Passie-Zondag, opening
den PaaschtGd. die duurt tot twee
ken na Paschen. De H.H. Missen om 7
uur en half 9. Half II Hoogmis. Te 8
Lijdensmeditatie.
Dinsdag 8 our gezongen St. Antonlus-
rtls.
Woensdagavond geen Congregatie der
I. FamDle.
Donderdagavond 7 uur Lof.
Vrijdagavond 7 uur Kruisweg. Te half
tien gelegenheid om te biechten voor de
deelneemsters aan de Vortntngsweek, als
zü Zaterdag geen gelegenheid hebben.
Zaterdag van 4 tet 9 nor gelegenheid
om te biechten.
DagelGks de H.H. Missen om 7, 8 en
9 uur.
Uit de parochie-register^:
Wtlllbrord Heere en Grada Johanna
Cornells Naardtn;. II: Frans Frtts Jozef
Isleben en Lucia Anna Grosch.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
r Meditatie
ZONDAG. Passie-Zondag, begin
den PaaschtGd, welke vier weken duurt.
De bh Missen om half 7. 8 uur. kwart
over 9 de Hcogmis met Volkszang ei
10.45 uur. Collecte voor de behoeften
de eigen parochiekerk, welke ten
wordt aanbevolen. Te 6
waarna Lol.
Maandag-, Dinsdag-, Woensdag-, Don
derdag- en VrQdagavond te 8.30 worden
alle meisjes van 17—15 Jaar. die zich
daarvoor hebben opgegeven, ln het ge
bouw St. Aechten verwacht. (Vormlngs
week). De büeenkomst zal ongeveer één
uur duren. Wjj vertrouwen, dat alle
meisjes present zullen zGn en daarbG de
grootst mogelGke medewerking rallen
ondervinden van ouders en van hen, bij
wie rij ln beWfekklng zijn
Dmsdagavond te zeven uur Lot ter
IWeek van 26 Maart—1 April.!
Passieweek. Tijdeigen.
NR. DagelGks Frefatle v. h. H. Kruis
(behalve Vrijdag.)
Zondag ae. Paars. Passiezondag, Mis
Judlca. zonder Glorie. 2e geb. voor Kerk
of Paus. Credo.
Prefatie van het H. Kruis.
Utr.: 2e geb. H. Ludgerus Nederl.
Vespers voor Passie-Zondag.
Maandag 27. Wit. H. Joannes Damas
cene, 2e geb. en laatste Evang. v. d.
dag. Credo.
Oi: Paars. Mis van Maandag ln deze
week. 2e geb. H. Joannes Damasceno*.
Dinsdag 28. Wit. H. Joannes a Ca-
plstrano. 2e geb. en laatste Evrng. v.
d dag. 3e geb. A cunctls.
Of: Paars. Mis van deze Dlnsd. ln
deze week.
2e geb. H. Joannes a Caplstrano.
Woensdag 29. Paars. Mis van Woens
dag ln deze week. 2e geb. als Zondag.
Donderdag 30. Paars. Mis van Dond.
in deze week. 2e geb. als Zondag.
Of; Paars. Mis v. d. dag, le geb. H.
Rozenhoedje. Gebed e:
Josef. L
VrGdag te 7 uur Kruisweg, waama
plechtig Lof met Litanie en Te Deum
tot sluiting van de maand Maart. Lied
no. 83. Te half 10 gelegenheid om te
biechten voor de deelneemsters aan de
Vormlngsweek. als sG Zaterdag geen ge
legenheid hebben.
Zaterdag van half 4 tot half 10 gele
genheid om te biechten. Te 7 uur Lof
met Roeenhoedje ter eere van O. L. Vr.
van AltGddurenden BGsland. Lied no. SS.
As. Zondag Palm-Zondag, collecte
voor de Missie ln het H. Land. Die» dag
generale H. Communie voor de deel-
islers aan de Vormlngsweek. De H.
ai iljn te 6.30. 8, 9.15 en te 10.15
PalmwGdfng. Palm-processle en Plech
tige Hoogmis. Nu den middag te 4 uur
plechtig Lof tot besluit van de Vor-
Vrijdog 31. Wit. Zeven Smarten van
Maria (Feestelgen) 2e geb. en L Evang.
van VrGdag ln de Passieweek. Credo.
Prefatie H. Maagd.
Of: Paars. Mis v. Vrijdag ln de Pas
sieweek, 2e geb en I. Evang. v. d. Ze-
tn Smarten. Prei. H. Kruis.
Zaterdag 1 April. Paars. Mis van Zz-
•rd. ln deze week. 3e geb. als Zondag.
APRIL
Zaterd. 1—4 April. Hf eren I, verg. 14.—
Woonsd. 5—8 April. Heeren O. verg. 15.
Zaterdag 8—11 April. Mannen en JongeL
(Paschen), verg. 6.50.
Dinsdag 11—14 April. Gereserveerd.
Zaterdag 15-18 April. Mannen en Joo-
Woensdag 3-8 Mei. 4e LustramretraHe
Kon. March- verg., 6A0.
Tinsdag 911 Mei Uekjes. verg.
Dinsdag 18-19 Mei. Gehuwde Dame*.