Tafereelen uit de Kerkgeschiedenis BRAAF MEISJE TOT MISDAAD, VRIJMET SELAAR TOT IJVERIG KATHOLIEK. nog wn Jong meis lort aan God m god 1, ging dikwijl» a bot boek berei- Het meUJe laa e De^Ktutir^decd Het meiaje wu pan 16 Jaar en stond reed» TOor de recbttank in een Belgiacbe pro- irineleatad. ZIJ *erd be»t*iuldigd ran poging r graag gebeden f redltvaardigbeid. heme: en hel waren immers allemaal maar u: Peter Waser en erf rouwmoedig, r t duisternis met laten n hem zijn geloof r daarentegen kan de: ensch geestelijk verheffen, kan er vei e bijdragen hem te veredelen, le heilige aijn kind In de h gteua en aedelijk I Onbeachrtjfehjk t priester beloofde 1 den priester, dat t en het I liet hij toevallig e Jesus handelde. Toen bij a spreken. Op een ke boekje liggen, dal allerheiligste Han merkwaardlK Wijde stem dat beteetoenen? bt bij uw laawo besoe* hier ergeten. Ik twb het gelezen ,j asjeblief schenken? Waarom hebt inn. die zoo geheel van God en god» Ine gaf hij ten antwoord: „Maai a toch., tot heel andere d dering leweeggc BLIK IN DE TOE KOMST. HIJ opnieuw alles stukslaan moet lot e verjongde schepping, ik ben er sefcer vi alle» wijet erop, en In de verre toekon verjonglngaperlode tal beginnen Zoo profeteerde Goethe meer dan ho derd jaren geleden. Het eerste deel v den grooten oorlog reeds werd de eultaair van het Ook de edele dichter Eichendorff sag aijn Ujd reeds de Kwens^wsmkelen en itkelende gedachte Duimen, Catharln sou worden bloot- Gods Oanon-Mora mg wertdertj* worden beroofd. Alles w Moeten wij, katholieken. 1 bekijken delingen eenüjdlg door den poll geloof schouwt lnnerlljken samenhang n der gebeurtenissen moet. opet.lJgen tot de n dan vlet hij God aan hij door de gebeurtenis, zoozeer geschikt, dat hij orienteering verlie" want hij weet, dat de Heer krachtige rr delen getsvtkt. maar alleen tol gcnc7lng verbetering. HIJ weet, dat de Heer Z zaak ml redden en tot een glorievolle o» winning zal voeren. Zoo hopen wij allen J i ontzettende verwc HIJ Ung een nle laten opstaan: oa: mj sai w geen vreugde schept in de vernleUgjig. den dood. maar ln den opbouw, ln 't lev* dat HIJ Zijn barmhartigheid indachtig sche mach:en k seldlgen storm Petrus dreigt or, een gelouterd geslacht i hijKent getrouwer even vinden, sullen tan g'-en n allcruahsvrtcndjc was, die n geestdrift streven m trijders, ware heiligen DE GOEDE MEENING. wordt het -vorm, acelt en Is gea^iikt vooi Zoo ook out zieleleven. Zonder go «de meening hebben haar han delingen geen waarde -/oor de eeuwlgneid. Staar komt de goede meenlng erbij, dar hoeft ook de geringste dnsd eeusrlghelda- haodellng op God, ais op ons laatste doe', ter liefde Ood«! De liefde lol God moet er ln ritten, ander.' Is 't niks gedsan. God heeft daar recht op, en staat aUr recht niet af. Hem komt alles Ine. ook al ons we-ken. n die uitstrekken orer al heekn dag God vertseerlUke opletten, dat we In niets onszelf. Wiet Jaloerach i MEER LIEFDE Want God heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden, niet om de wereld le oordeeien maar opdat de wereld door Hem sou worden gered Uo. i. 11. 11) Ooi beeft de wereld liefgehad. Die wereld, dat wu. W»J. sonderen. WU. opotandlgen. W(J Itef- Hiet om ons te oordeeien. la Jesus gefco- Moar om ons geluk te bewerker. On om den hemel le openen. Vader, dan b Ood wl! ons g< God li >l plas Is. le b liefde tol on liefdedaad r n Oodmennch Is ito tulgen, dat wc gelooven in de liefde van den odmensch. Hoe ellendig da'. »U *oo koud zijn Jegens DE INTERNATIONALE VRIJMETSELARIJ. Frankrijk, het grooic maconnleko bolwerk telt o.s. 52 000 brooders, verdeeld over het Pransche Groot Oosten 134.000) en de Pran- ïlek auteur geeft voor het Veree Koninkrijk MO.000 broeders 81 in Loges. 30.000 nieuwe inwijdingen per Jaar. stad tonden 2S1 nieuwe Tempels ingr In dezelfde periode was de toename provincie 861 nieuwe werkplaatsen. Schotland zijn de cijfers 68.000 broeder Centraal j Zuid-Amerika 60 OCO brs. en «38 1 Australië 188 000 broeders en 1030 I Deze cijfers demonstreer en welk een weldige macht deze geheimbonden .si kelen kunnen Toch zsjn dit slechts cijfers aangaande de regelmatig ork OrooUoges en Groot Ooetcns van den rgaruaatlea in aanmerking ncerendeela onder leiding hoog gegradueerden In der Dc getmiMTde Theoaorische loge.-; de Old Fellows; de Free Forester*; de .lood de R<i«nkniliiersRonoolschap|>rn, d<: Woxl- Voorts dienen in aanmerking genomen Ir worden de *.g, Vredes-orgiinlRiiili-s, liberale en neutrale bewegingen wndcr tol. die on bewust geheel ln handen zijn van leider» In gehoonuiamhcld c 2.50 Spoameaditlaan 33, Heenu Heroïsme van Duitsche non den wereldoorlog. om het hoc«lkd van dc heldhaftige daden der katholieke kloneterzuslei» tijdi-iis wereldoorlog gezongen. Met loflelljke oflexvaaretige wllzc zieke cn gewonde s» ten verplreszdeit 17200 katholieke zu, stonden toentertijd In dlenal aan het f: ■n en verbandplaaleen a GREGORIUS DE GROOTE li. Dc zwaarste zorg van den I'ans was en bleef de Kerk van liet Ooslen. Vooreerst matigden de keizers van Conslantinopel zich geestelijke rechten aan en Ion tweede probeerden de patriarchen van die slad die ganseh onder 's keizers invloed stonden en niet hem samenspan den tegen den Paus zich los te maken van Rome. Het was reeds hel voorspel van den 011- zuligen strijd, die later zou uit- Joopen op de scheuring, het Oos- lersche schisma dat vandaag nog de Kerk van Christus in tweeën houdt gesplitst. De dappere Gregorius trot seerde den strijd. Aan zijn gezant te Conslantinopel schreef hij: „Ge kent mijn karaklcr! Ik kan iets verdragen en langen tijd iets verdragen. Maar als ik eenmaal besloten heb weerstand te bie den, ijl ik vol blijdschap alle ge varen tegemoet. Liever de dood dan de Kerk vau Petrus in mijn handen te zien ontaarden!" Keizer Mauritius had voor alle ambtenaren en soldaten een ver- l>od uitgevaardigd, om den pries terlijken of kloosterlijken staat te aanvaarden. Gregorius, die daarin terecht een schending van de vrijheid der roepingen zag, verzette zich hardnekkig en won eerst 11a vijf jaren strijd het pleit. Vinniger was het conflict met den patriarch Julian de Vaster. Deze had zich den titel van Rij kspa l riare.h (oecomenisch patriarch) aangematigd, met de bedoeling onafhankelijk van den Paus dc Kerk van het Ooslen le besturen. Doch Gregorius liet zich niet verschalken en toen de sluwe Jolian verklaarde dat liet slechts een eeretitel betrof, antwoordde de Paus: „Zeker, als we enkel op (Ie gebruikte termen letten, is liet enkel een Kwestie van woor den, maar als we acht geven op tie kwaadwilligheid, die dc woor den uitkoos, gaat het hier om een universeel gevaarEen woordendispunt, zoo zegl men. Maar liet belieft een woord, dat leilrlijk de Kerk verscheurt! Een loutere tilelkweslie: dat is gauw gezegd. Wanneer de Anti-Chrisl zich den tilel van God toeschrijft, durf dan maar zeggen: Pure litel- kwostie. louter kwestie, van een woord!" En om den verwaten patriarcli reu zijn maehtswann te genezen •U) hein een lesje in deemoed le geven, gebruikte Gregorius van hm af aan geregeld in zijn pu blieke act en tie onderlcckening: „Dienaar der dienaren Godsl" Keu tilel die nog steeds bij de Pausen in zwang is. En aan den patriarch van Alexandria (Egypte) schreef de usderj'go Godvniiin „Zoeken wij ons tc verheffen in deugden en niet in woorden. Ik wil me niet verheerlijken ten kosle van mijn broeders. Mijn eer is: de eer der hccle KerkWeg mei alle woorden die de ijdelheid op blazen en die de liefde kwetscnl" Ondanks zijn overdrukke ar beid en dubbel-drukkende zor gen vond de heilige nog tijd voor studie cn geschriften. Als gezant te Constanlinopel had hij zijn eerste boek geschreven: Zede- lessen over Job (Moralia), opge dragen aan bisschop Leandcr van Sevilla. Hel is minder een uitleg van hel bijbelboek Joh dan een mystieke beschouwing vol sublieme gedachten. Zoo mediteert Gregorius in zijn boek aangaande het gebed: „De Heer, roept Job uit, moge mijn VERLANGEN verhooren! Let eens op dat woord: Ver langen I Het ware gebed ligt niet besloten in de stem, maar in hel hart. Het zijn niet onze woorden, doch het zijn onze verlangens, die bij het mysterievolle oor van God de kracht onzer smeek beden uitmaken. Als we met den mond om het eeuwige leven vragen, zonder het uit de diepte van ons hart te verlangen, dan is onze smeekroep slechts stil zwijgen. Als we echter, zonder een enkel woord le spreken, hel eeuwig leven verlangen "it den grond van ons hart, dan is ons zwijgen een smeekbede." Ook schreef de Paus een hand boek voor priesters, een Pasto raal dat algemeen door de Mid deleeuwers gebruikt werd en waarin hij de kunst, om dc zielen le leiden, de kunst der kunsten noemt, en verder vervaardigde hij nog '22 predikaties over EzechicI en veertig over de Evangelies. Zelfs bezitten wc nog 818 brieven uit den schal van zijn correspondentie. Hekend is zijn actie voor den kerkdijken zang en de liturgie. De Gregoriaansehe zang i: hem genoemd (al wordt dit door sommigen betwijfeld) en nog veertig jaren na zijn afsterven leefde zijn nagedachtenis voort in het grafschrift van Paus Ho- norius: „Uitmuntend herder in het goddelijk gezang, was hij een waardig opvolger van Grego rius". Doch nimmer mocht de muziek op den voorgrond treden ten koste van de kerkelijke dien sten en het decorum. Op een concilie te Roine (595) verklaarde Gregorius: Het is ge schied dat bij het toelaten voor de wijdingen (tot diaken) men meer gelet heeft op een mooie slem dan op een onberispelijk karakter." En om dit misbruik te voorkomen, schreef hij dat de diakens niets anders mochten zingen in de Kerjc dan het Evangelie (canon 1 van het Concilie). De armenzorg genoot de bij zondere voorliefde van dezen Herder, die zelve in zijn boek over Job geschreven had: „Wal zoo het on» baten onze zintuigen in tc toornen door de zuiverheid, als we onze ziel niet uitzetten door de naastenliefde?" (Welk heerlijk contrast in de gedacht» van Gregorius: het vleesch in krimpen. indammen, enger ma ken, doch den geest uitzetten, verbreeden door de alles-en- allen omvattende liefde!) Toen de Paus vernam, dat iemand in Rome van honger ge storven was, legde hij zich als lioete op eenige dagen geen H. Mis le lezen. Op heoge feest dagen en iederen eersten dag der maand leidde Gregorius per soonlijk de uildeeling van graan, wijn, vleesch en visch aan de armen cn vluchtelingen, zoodat, zegt de geschiedschrijver „dei Kerk als het ware een magazijn geworden was, waarheen de heele wereld toesnelde." Had Gregorius niet gesproken: OOK NAAR BUITEN KATHOLIEK ZIJN»! Menige, zoogenaamd neutrale, vrijzinnige, liberale vereenlging voedt ook de door de II. Kerk hij herhaling veroordeelde dwaling, dat een katholiek zijn beginsel alleen maar In daden zou hebben 0111 te zetten ln mijn particulier leven, doeh dat diezelfde begin selen niets hebben uil le slaan inei het doel zijner verecniging en niet gelden voor het gezelschappelijk, maatschappelijk, poli tiek en openbaar leven. En zoo ontspruit uit het lidmaatschap vau een dergelijke organtsulie maar al te dikwijls ak wrange vrucht het soort van die hnlfslaehtlge katholieken, die weliswaar hun geloof nog be leven ln de binnenkamers, ook nog, maar lauw en flauw in de kerk, maar den moed hunner overtuiging missen, of althans deze overtuiging niet uitdragen rn vruchtbaar maken naar bulten. (De Nedrrluadsrhe ltlwhoppcn ln hun Vastenbrief van 193,1). „Het lijden van de armen en de aalmoezen van de rijken zullen de stad redden" De goederen der Kerk werden gemeengoed der armen. Neen, zei de heilige, de schallen der Kerk mogen niet gebruikt worden om winst le maken voor eigen belangen, ze zijn immers de bezittingen der Wat heeft deze Paus ook niet gedaan, om het lot der slaven e verzachten! Toen dp bisschop /an Ravenna eens onrechtvaar dig was geweest tegenover zijn slaven, kreeg hij een strenge be risping, en de bisschop van Sy racuse ontving een vermaning, omdat hij geen strafmaatregelen genomen had tegen een slavon- bezitter die een slavin-moeder van haar kinderen gescheiden had. „Als een dergelijk feil zich herhalen zou." voegde Gregorius erbij, „zou ik me gedwongen zien langs kerkrechterlijken weg maatregelen te treffen en dan niet den leek te straffen, die de onrechtvaardigheid beging, maar den bisschop die ze toe liet!" Zelfs de Joden vonden in Gre gorius hun beschermer. Door hun woekerpractijken laadden zij zich vaak den haat der Chris tenen op den hals. en toen het volk, in woede ontstoken, hun synagogen in brand stak, word de Paus hun voorspreker. Zoo U-Mrafte hij den binchop Terracina die de vrijheid van den Joodschen eeredienst had geschonden. Toch meent men in het leven an dezen groolen Paus een vlek le moeten aanstippen. Toen de avonturier Phoeas in 602 keizer Mauritius en zijn familie uiig,- moord had en zichzelven tot keizer uitriep, zond Gregorius den nieuwen heerscher over het Oosten een brief met gelukwen- schen Wat te antwoorden o„ deze beschuldiging? De P«„s had slechts kennis gekregen van deze troonsbestijging door brie ven van Phocns zelf en zijn ge- dm. En hoogstwaarschijnlijk za deze den Paus wel onkundig gelaten hebben omtrent de schandelijke wijze, waarop hij den troon verwierf. Voordat de ware toedracht van zaken te Rome hekend werd (de verbin dingen waren toen nog gebrek- kig; z.oobv. werd de moord op keizer Michael, die i„ September 8b/ plants vond te Constanino- pel, eerst in het voorjaar van 868 te Rome bekend) lag de Paus op het ziekbed, waarvan hij niet meer zou opstaan. Gregorius, die ryn leven lang zwak van gestel was geweest en vaak ziek was, eindigde zön nardsche lijden den 12den Maart van hel jaar 604. terwijl hij in angsl verkeerde over hel lol der Kerk en van het Wereldrijk dat door de barbaren van alle kou- len bestormd werd. Heer.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4