OE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Liturgische Kalender
Epistel en Evangelie
Retraiten
ACHTEVELD
PAROCHIE VAN DEN H. JOZEF
Pastoor: R. O. R. SMEETS.
Telefoon no. 20.
ZONDAG. 7 11
Rozenhoedje.
!t Rozenhoedje.
HAMERSVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Past,-or: H. J. CROONEN.
Telefoon Hamersveld no. 4.
Dinsdag 18 April. Kwart voor acht gcaon-
gen H. Mis ter cere van den H. Antonius.
Zaterdag. 22 April. Zeven uur I-of.
Gelegenheid om te biechten om 4. 5. 0
3 en 8 uur.
In de weelc de H.H. Missen om 7. half
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTINI!S.
Pastoor: W. S. J. DE JONG.
Kerklaan. Tel. 3.
ZONDAG. Half 8 uur Vroegmis. 9 uur i
Kindermis. 10 uur Hoogmis. 5 uur lof m
Rozenhoedje.
Maandag. Ie H. Mis op Leo» oord. E»«
na 8 2e H. Mis.
Dinsdag, half 8 1ste H. Mis, kwart na
Donderdag, half 8 1ste H. Mis. kwart r
B 2e H. Mis.
Vrijdag, half 8 1ste H. Mis, kwart na
Se H. Mis.
Zaterdag, half 8 lstc ri. Mis, kwart na
2e H. Mis. Biechthooren van 4—8 uur. 7 ut
Lol met Rozenhoedje.
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIC ST. JOZEF.
Pastoor HENDRIKS.
Burgemeester ran Tuylstraat,
feONDAG, De H. Mlaaen om half 8
aiir Onder de H Missen collecte vot
Bt. Josefstichtlng. Om hall 8 Lof.
Maandag. De H. Mis in de St. JosefsUch-
ting. Om 8 uur uitreiking van de H.
i gaan Zaterdagmorgen gezamenlijk
te communie.
Zaterdag, gelegenheid om te biechten om
half 5. half half Tjria^ua het Lof en om
8 Zondag as "sluiting van den Paaschtijd.
Parochieele stand.
Getrouwd: «bértua'van"deTweel en Ma-
(Week tan 16-22 April)
NB. Dagelijks Prefatie enz. van Pa-
schen.
Zonde* 16. Wit Beloken Paschen. tijd
eigen, Mis Quasi modo. Credo, Prei
v. Paschen.
Vespers van Beloken Paschen.
Maandag 17. Wit. H. Llduina van Schje-
dam (van 14 Apr.) Nederl. Mis Dl-
lexlstl. 2e geb. alleen ln stille to—en,
H. Anlcetus.
Dinsdag 18. Wit. Als Zondag 2e geb.
Concede. 3e voor Kerk of Paus
Woensdag 19 Wit. Mis als Zondag zon
der Credo. 2e en 3e geb. als Dinsdag.
Donderdag 20. Wit. Mis als Zondag Mn-
der Credo. 2e en 3e geb. als Dinsdag.
Vrijdag 21. Wit. H. Anselmus.
Zaterdag 22. Rood. H. Boter en «ajus. 2e
nu 3e geb. al» Dinsdag.
De slapenden moet'» ontwaken
en zullen opstaan.
'Nadruk verboden).
Paschert Is het vrijneiosrecst van het
volk Gods. De dag van de bevrijding uit
de knechtschap en uit het graf. Nieuw
leven -'.roomt in ons. een lente der zie
len en der volken. Dat Is Paschen.
Het evangelie verhaalt, dat bij den
dood van Jezus de aarde beefde, dat de
graven zich openden en dat vele licha-
Dat moet zich geesteiljkerwijze bij ieder
Pa&schfeest herhalen. De slapenden
moeten ontwaken, de dooden moeten
verrijzen!
Paschen niéer dan ieder ander een
vrljheldsfeest!
Het oude volk Gods was 400 jaar ln
Egypte. In bet begin ging het tamelijk
goed. Toen echter begon een periode van
rampspoed ln den vreemde. De politieke,
nationale haat van den Egyptenaar
pleegt batfcaarsche gewelddaden tegen
over de minderheid.
Op de werkplaatsen heerscht de ter
reur en de chicane. De vrije mannen
worden tot slaven gemaakt. Slavernij,
echter, lange knechtschap, maakt den
mensoh seer dikwijls laf. De 600.000 man
van Israel sidderen voor den koning en
zijn ambtenarenstaal.
Qod moet gewekl gebruiken om uit
dit slavcnvolk weer een volk van man
nen te maken. De grootste hinderpaal
van een volkomen emancipatie zijn niet
de tyrannen, maar de lafaards!
De eerste Paschen, de bevrijding van
de Kerk van het Oude Testament uit de
heerschappij der pharaos, is de vooraf
beelding van iedere geestelijke vrijheids
beweging <n de geschiedenis van de
Kerk van het Nieuwe Testament.
De Kerk leeft tegenwoordig ln Egyp
te! WIJ zijn een -knechtenvolk, een sla-
venvolk geworden.
Wij z(jn knechten. De heeren bevelen,
wij gehoorzamen, misschien mopperend,
maar wij gehoorzamen.
Het heeft geen zin, om tegenover ons
zelf en de onzen den toestand mooter te
schilderen dan zij werkelijk ls.
Het katholicisme Is in Bgypte, en
zucht ouder de literaire, politieke en so
ciale heerschappij der vroonheeren van
den tegenwoordig»* tijd. En wat nog er
ger ia: een verderfelijke compromispoll-
tick speelt daar zwijgend de rol van ka
merdienaar en sleepdrager bij zijn ma
jesteit, den tijdgeest.
Het ls tijd, aat we uit Egypte weer
naar huls terugkeeren.'
We moeten vertrouwen op Oods hulp!
Leven wij niet ln het tijdperk der on
begrensde mogelijkheden?
Welken weg de gebeurtenissen ook
gaan, tenslotte zal altijd Paschen weer
terugkomen.
Zeker, tal het eerst een feest van In
nerlijke bevrijding moeten zijn! De wa
re vrijheid zal ln het hart en niet op de
straat het licht der wereld aanschou-
De grootste Bevrijder aller tijden heet:
Waarin bestaat de bevrijding van den
roenech? Jezus heeft het gezegd. Als gU
naar Mijne
Bü de
De vijanden der vrijheid heeten: dwa
ling, hartstocht en staatsalmacht.
De dwaling verblindt de oogen van
den mensoh. De blinde lz niet vrij.
De hartstocht hangt looden gewichten
aan de vleugels van den „wil". Wie door
hartstocht beheerscht wordt, behoort
niet meer tot de waarachtige vrije men-
mensch. Zij kan iemand niet dwingen
te doen, wat h(j niet wil. Maar den moed
tot hot martelaarschap, d wz. tot posi
tieven tegenstand tegen de staatsal
macht, was altijd maar aan weinigen
Wie redt de zaak der vrijheid?
Het geloof, door de dwaling te bestrit
ten en daardoor den blinddoek van de
togen weg te nemen. De godsdienst,
doordat zij het wilde beest van den
Hartstocht temt. De Kerk, doordat zij
iedere onrechtvaardigheid en leder ge
weld veroordeelt.
Naarmate de Kerk meer invloed krijgt
op de geesten zal de tyrannie aan de
rene en de onderdrukking aan da ande
re zijde afnemen.
Wie het joodsche en het eerste chris
telijke Paaschieest aandachtig be
schouwt. ziet, dat het een dag der vrij
heid geweest is, omdat het een dag des
Heeren was.het werk Gods en van
Zijn genade, de werking van het kost
baar Bloed.
Tegenwoordig wil men in onze gelede
ren bijna allee alleen met menschelijke
natuurlijke middelen bereiken, met geld,
met spreken, vereenlglngen en couran
ten. Wij ontkennen de beteekenis dezer
dingen niet. Maar men mag ze ook niet
overschatten. Tegenover de werken der
genade, de sacramenten en het gebed,
blijven ze altijd ondergeschikt.
Paschen, de dag van den uittocht uit
het land van de knechtschap, zal altijd
de dag zijn, dien de Heer maakt.
Paschen is het feest van de menache-
lljke machteloosheid en van de godde
lijke almacht.
Paschen! Wanneer zal het Paschen
sljn? Dan, wanneer het schijnt, dat de
kerk gestorven te, en in het graf ligt
Bekend actrice en lid
de Derde Orde.
4 tijdschrift vi
WAAR DE MENSCHEN
GROOT OP GAAN.
is generaal en de andere bakker, dan zal
hij den generaal overal bij balen des
noods als ie 't heeft over versche brood
je» maar oom de bakker wordt dood
gezwegen.
Wel 'n beetje vreemd., voor iemand
die 's morgens IJdelheid over het hoofd
riet!
't Gebeurde vroeger, dal misdadigers
gegeeseld werden. Eén was er op 'n
keer, die geer. zucht zelfs slaakte. En
toen het volk zei: „Verdraaid, wat houdt
the kerel zich taal!" toen oei zT
vrouw: Tia's nou m'n man!
Waar 'n mensch al niet groot op gaat!
Of rijn er ook niet die groot gaan op
de dommekracht van 'n motor of aut).
en als bezetenen rijden? Of die bluffen
op het gouden kalf, dat oe op atol ge
haald hebben?
Zijn er niet, die geen spiegelruit kun
nen passeeren zonder welgevallig d'r
eigen gratie te bekijken?
Zijn er niet, die groot gaan op d'r
onwetendheid omtrent de allergrwich-
tlgste levensvragen.omtrent het ..«oor
heen"?
Zijn er zelfs niet. die groot taan op
d'r schanddaden, op d'r misleiding van
de deugd, op eerroof?
t Is vreemd voor Iemand die niet Veet
de eeuwige Wijsheid.
OM DE KERN.
Christus vormde ook oenen, en loer
Twaalf koos Hij er ui', heel dal voü
Dat was 4e kern, de oei. Die were
neest begenadigd, het veelvuldigs! e
!t)kheld op Thatoor..
Zeker, Je sus zag de massa niet voorbij!
Hij predikte ook voor duizenden, verme
nigvuldigde brood en vlach voor duizenden.
Doch (let op! de kern moet 1
groeien opzewassen zijnde is hot 1 ga
eel geheel gezuurd w
Zoo sprak Jesus. En
Nog geen veertig jan
Verslapt dc kern, dan ve
«rft hier of daar 'n oei, da
a rondom haar en sterft.
Laten wij. katholieken, u
rlnnen *voór°°!"'ïféml"*
EEN GEWELDIGE
GROEI
De katholieke missiën kunnen ln de meest
erachlUende doelen dee narde een veiblU-
i van China is ln denoelfden tijd van
2.913.672 gegroeid tot 3.018.423, en dat w
Iden van de oatastrophale natuurrampen
oorlogewoel logen, waaraan het ongeluk-
land al sinds lang ten prooi ls. In Afri-
waren ar ln 1927 in de aan de prepa
id» onder! oorige gebieden 3203983 ka-
bol. In het jaar 1836-37 vwroeerderde het
aantel katholieken ln Azië met 212.143. in
Afrika met 430964. ln Australië met 50945.
17.017. B(j deze cijfers hebben w(J alleen het
oog op de gebieden, die onder het beheer
der missiën gesteld rijn.
thokeken tn de tien Jaren van 1807 tot 1837
met 6.812.880 gestegen. Absoluut bedraagt
bet nu in de missielanden 31.143.328 tegen-
o-er 14330.629 tien Jaren geleden. Per laar
bereikte men dus in de laatste tien jaren
gemiddeld 681 jOOO bekeeringen.
Dear ctifers zeggen veel. Maar zij zeggen
niet aüM. Zfl ztjo een zekere rechtvaardi
ging van het christeHJk optimisme. Zij zijn
een levensuiting. Zij zijn Iets imponeerends.
Maar ril rijn niet het voornaamste. HM
voornaamste ls onzichtbaar. onmeetbaar, on
weegbaar. Het ls slechts vatbaar in bet ge
loof. Christelijk optimisme te hei waagstuk
ven het geioof. van een sterk, klnderlltk-
bUJ wereldoverwinnend en trlomfeerend ge-
Het W het geloof, i
andere werelddeel», dan weer
van een land voor oor kg of
dlïwUls ook vermeerdering
latere gs-
of voteer, ln
het behoud
KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMBODE" VAN 14 APRIL 1939
REDACTIE EN ADMINISTRATE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 314
Nadruk van de fn dit blad
voorkomende Kerkberich-
ten. ook in den vorm van
uittreksels,
Ie ZONDAG NA PABOHEN.
Welbeminden Wat uit God ls gebo
ren, overwint de wereld.
Er. dit te de overwinning, die zege
praalt over de wereld ons gelood.
Wie anders toch ls overwinnaar der
wereld, dan hij, die gelooft dat Jezus
de Zoon te van God.
HU te het. die gekomen te door Wa
ter en BloedJezus Christus, niet door
Water alleen, maar door Water en
Bloed.
Ook de Geest legt getuigenis af want
de Geest te waarheid.
Zoodat er drie zijn. die getuigenis af
leggen in den hemelde Vader, het
Woord en de heilige Oeeaten deze drie
rijn een.
En drie zUn er die getuigenis afleg
gen op aarde de Geest, het Water en
het Bloed en deze drie zijn eenstem-
Wanneer we de getuigenis van men-
schen aanvaarden, de getuigenis van
Ood heeft grooter gezag omdat het is
een getuigenis van God (en) omdat
Hij getuigenis aflegt... over zUr. eigen
Wie ln den Zoon van Ood geloof*.,
heeft de getuigenis Oods bi zich.
Wie Ood niet gelooft, maakt Hein
tot een leugenaarwant dan gelooft
hU niet ln de getuigenis, die Ood heeft
gegeven over ZUn eigen Zoon.
EVANGELIE
Volgens den H. Joannes 20,1931
•In den avond van dlenaelfden dag,
den eersten dag der weck. toen uit
vrees voor de Joden de deuren waren
gesloten van de plaats, waar de leer
ling ei. zich bevonden, kwam Jezus bla-
sprak tot hen Vrede zij U.
En na deue woorden toonde HU hun.
Zijn handen en zijde.
De leerlingen verheugden ri-> bfj heb
zien van den Heer.
Nogmaals zelde H3J hun Vrede zij o.
Zooais de Vader MU heeft goaondeu.
zoo zend ook Ik u.
Eki toen HU dit gezegd had, blies Hij
over hen, en sprakOntvangt den Hei
ligen Geest. Wier zonden gU vergeeft,
hun zijn ae vergevenwier zonden gU'
behoudt, hun zijn zü behouden.
Thomas, een van de twaalf, ook Dt-
gooaamd. was echter niet btl
ZONDAG, Beloken Paschen. De H.
sen om 7 uur. om half 9 de Hoogmis.
kinderen hun plechtige
H. Communie zullen doen. en om half 11
een gelezen H. Mis. Om 4 uur Loi met
opdracht aan het Goddel. Hart van Je
sus, aan de H. Maagd en aan St. Jozef.
„Te Deum."
Maandag half 10 gezonden buwel. Mis
Woensdag half 10 gelezen huwelijks-
dimus
hen, toe
Dc andere leertlngen zelden hem dusi
We hebben den Heer gezien.
Moor hi] iel hun Zoo lk In Zijn
handen de wonden der nagelen niet zie
on mijn vingers niet leg lr. de plaats
van de naaelen. en mijn hand niet ln|
ZUn rijde steek, dan geloof Ik het niet.;
Acht (tegen later waren zijn leerlin
gen weer daarbinnen bijeen en ook Tho
mas was er bU.
Terwijl de deuren gesloten waren,
kwam Jezus binnen, plaatste zich ln hun
midden en zelde Vrede rij u.
Daarna sprak HU tot ThomasLeg
uw vinger hier en beate mijn handen
steek uw hand uit en leg ze ln ralim
zijdeen weez niet ongeloovlg. maar.
Thomas gaf Hem
Heer en mUu Ood.
jezue sprak tot hem Gelooft ge. om
dat ge MU hebt gezien
Zalig ril. die niet gezien hebben en
toch getooven.
Nog veel andere wonderen heeft Je-
ujveti naufiz
at tuoqaq 79oom maat toq 'uaAooqaa »i
ooop 'al repdo ua 'poo tre* uoo2 ap n
sntsvmo ap Wf tap 'tSootu naaootaS
a8 tepdo 'puagaatakdo u[tz azap mg
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor W. A. J
Giro 116328
en te 10.45. Collecte voor de armen. Te
6 uur Lof met preek en gebod van de
Broederschap van den Zaligen Dood.
Dinsdagavond te 7 uur Lof met Rozen
hoedje Gebed en Lied ter eere van St
Franclscus Xaverlus.
Woensdagmiddag te 3 uur worden In
de kerk verwacht de kinderen, die 30
April plechtig worden aangenomen. Tot
de pl. H. Communie worden toegelaten
de kinderen van de 6de en 7d<
klasse die de school sullen verlaten vóór
de pl. H. Communie van he* volgend
Jaar.
Vrijdagmiddag te 4 uur begint de No
vene voor de kinderen, die plechtig wor
den aangenomen.
Zaterdag te 7 uur get. H. Mis voor d<
overt leden van de Broederschap var
den Zal. dood. Van half 4 tot half 10 ge
legenheid om te biechten. 7 uur Lof met
Rozenhoedje ter eere van O. L Vrouw
van Altljdd. Bijstand. Lied no
Zondag sluiting van den PaaschtUd. Dien
dag collecte voor de kleeding der kin
deren die 30 April hunne pl. H. Com
munie zullen doen. Deze week eiken
avond van 7—8 gelegenheid om te
biechten.
Z.H. Exc. de Aartsbisschop
Maandag 1 Mei des middags
deze kerk het H. Vormsel toe
len die nog niet gevormd zUn zijn
plicht dit H. Sacrament te ontvangen,
ook de kleine kinderen die hunne 1ste
H. Communie hebben gedaan. ZU die nog
de school bezoeken, ontvangen het on-
:ht voor het H. Vormsel op school.
De anderen, dus rij die de school reeds
verlaten hebben en ook de kinderen, die
op de openbare school zUn, moeten lr
kerk komen en wel as Woensdag,
meisjes te 4 uur en de jongens 's avi
te 8 uur, ZU. die 16 Jaar zUn en o\
dus ook de bekeerlingen worden verzocht
ai Donderdag des avonds
ïrk te komen.
üit de parochie-registers:
Het H. Doopsel hebben ontvangen:
Elisabeth Antonla Maria, dochter van
Antonius Smeelng en Elisabeth Ver
schuur. Jacobus Everardus zoon van
Gprard van der Werft en WH ha. Corlna
EJ kelenburg
In den Heer ontslapen: Herman us Pe
rs. Rlcharda v. Beek—Kaas -n Ant-
van DoornAkkerman.
In den Kerk. ondertrouw opgenomen:
n Theodorus Albert us v. Qlnkel en Wil-
helmlna Martens. II Maarten Overaler
en Hendrika Johanna Franclsca Huur-
deman. m. Arte Kraan
Catharina v. BarUngen.
PAROCHIE VAN DEN H.ANSFR1DUS
Jacob Catslaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. SaruikuyL
Postgiro no. 93297.
Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 558.
Zaterdag van 4
In de week de H.H. Missen
10 minuten over 8 en om 9 uui
er geen H. Mis om half 10 Is.
Uit de parochie-registers
voorzien van de H. Sacra
menten Wlllemina Johanna Maria Bur
gers—Koolhof.
Gedoopt: Paulus Andreas Theodorus.
z. van A. P. Hagendoorn en W. H. de
Cloet.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 96.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht no. 37. Telefoon 1450.
ZONDAG H.H. Missen om 7 uur cc
half 9. Half 11 Hoogmis. 6 uur Broeder-
achapslof.
Dinsdag 8 uur gezongen St
Woensdagavond kwart over acht Con
gregatie van de H. Familie der mannen
Donderdag 's Avonds 7 uur Lof.
Amersfoortsch Effecten- en
Administratiekantoor N.V.
WUerestreat 13 - AMERSFOORT
Tetefaoa 3417
Z uid-Afrikaansche
Beleggingen
an 4 tot 9 gelegenheid om
e Ha Missen om 7. 8 ea
Uit de parochie-registers
Getrouwd: Gerard Willibrord Heere
en Grada Johanna Cornelia Naarding.
Frans Frits Josef Islebe en Lucia
Anna Grosch.
n Lambert us Johannes Her-
manus v.tL Veer en Gertrude Magdalena
Ida Harand.
Op 1 Mei, des namiddags te half vier,
komt Zijne Hoogw. Excellentie de Aarts-'
bisschop voor toediening van het H.
VormseL De kinderen die hun eerste H.
Communie hebben gedaan en de Wjf
volgende jaren komen hiervoor ln aan
merking. De volwassenen die nog niet
het H. Vormsel ontvangen hebben, w
den verzocht zich hede
7 en 8 uur of morgenav
hiervoor op te geven.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 4!
Telefoon 1158. Giro no. 84824
Na het Lof onderricht
die ofwel niet meer naar school
ofwel niet op Roomsche scholen gaan.
en voor volwassenen. <lle nog
Vormsel moeten ontvangen.
Dinsdagavond 7 uur H. Familie voor
de metejea.
Donderdag om 9 uur geen H. Mis;
hall tien gezongen huwelijksmis voor
Antonius Smlnk en Johanne Rlegen.
daarna het H Vormsel toedienen.
Kinderen, die op de Roomsche scho
len gaan. ontvangen onderricht voor
het H. Vonusel op school, kinderen, die
niet meer op school gaan of kinderen,
die niet op Roomsche scholen rijn. als
mede volwassenen, ontvangen onder
richt op de Zondagavonden om half 3
des Woensdags kwart over acht.
25-JARIG BESTAAN JONGENSSCHOOL
Het 25-jarig bestaan der Jongens
school dat viel op 1 April, doch wegen»
'en toen niet gevierd kon worden,
gevierd worden op Zaterdag en
Zondag is Zaterdag c—
Mis. 1
Uit de parochie-registers
Gehuwd: Herman us Wilhelmus Fit»
en Adrians Cornelia Johanna Hane-
gfaaf; Corel Braams en WUhelmlna Ma-
Zondag om 10 uur plechtige Hoogmis
met Te Deum, waarna van kwart v
12 tot 1 uur receptie ln
lokaal.
TOEDIENING H. VORMSEL.
Dinsdag 912 Mei Metejes, mg.
Dinsdag 16-1» Mei Gehuwd*
J 8J#.
Dames,
Z*terdMl «-80 Mel. Mann. en jcogeL
Dinsdag 30 Mei—3 Juni. Gehuwd* urn-