MARIA, KONINGIN VAN DEN VREDE
DE PELGRIM BIDT
-'AU'i
De Yalkenburgsche
Katakomben
-oA
f De Vader der Christenheid,
Z. H. Paus Pius XII heeft deze
Meimaand geplaatst in 't teeken
yan den vrede.
I Alle Katholieken moeten in
deze maand, die de Mariamaand
bij uitstek is, de zoete Hemelsche
[Moeder komen smeeken om het
behoud van den vrede op aarde.
Iedereen, die met de diploma
tieke gebeurtenissen intens mee
leeft, en wie doet dat niet in
onze spannende dagen? be-
wijst en beseft dat dit gebed de
mooiste intentie is, die de Hei
lige Vader kon opgeven, nu de
internationale atmosfeer
laden is van oorlogsdreiging, nu
slechts een kleine oorzaak kan
leiden naar een uitbarsting, die
leen ramp beteekent voor geheel
Europa.
1 Onze Minister-president heeft
kort na Paschen over onze na
tionale zenders een toespraak
gehouden, waarin hij geheel het
Hederlandsche volk tot kalmte
en bezadigdheid aanspoorde; bij
liet einde van zijn Korte rede
wees hij er zoo mooi op, dat ons
i. lot berust in de hand van den Al
machtige. k
Zoo is het ook Inderdaad.
God beschikt over het lot van
Europa en over het lot van ge
heel de wereld.
God wil den oorlog niet. De
Profeet Isaïas heeft immers den
Messias voorspeld als den Prin-
eep8 Pacis, den Vredevorst bij
uitstek!
I En toen Jesus Christus in den
stal van Bethlehem werd ge
boren, toen scheurde het duister
van den nacht uiteen, toen ver
scheen er een koor van jubelen
de Engelen, die zongen van
Vrede voor de menschen van
goeden wil.
God verlangt dat de haat wljki
voor de liefde, dat de kloven die
de volkeren van elkander
scheiden houden, worden over
brugd; dat de menschen elkan
der als broeders en zusters tege
moet treden, dat de verdeeldheid
DE „TOTALITEIT"
VAN MARIA.
f De totaliteit van Maria «n total
lie dKDte. TAi bMf.. Mi
ver'dwijne en 'dat er eensgezind
heid kome op aarde.
God wil den oorlog niet maar
den vrede.
Dit is eveneens Het innig ver
langen van Zijn Heilige Moedor.
Aan de Hemelsche Koningin-
ne, aan de Moeder aller n
schen gaat het lot der wereld zoo
innig ter harte. ***-
Zij verlangt even vurig als
haar Goddelijke Zoon, dat „de
vrede van Christus in het Rijk
van Christus" moge heerschen,
Toen dan ook in de jaren
19141918 de wereld door de
ramp van een modernen oorlog
werd geteisterd, heeft Paus Be-
nedictus XV aan de Litanie van
Maria de aanroeping toegevoegd:
Koningin van den vrede, Bid
voor ons.
In die dagen sclireef de Paus
aan Z. Em. Pietro Kardinaal
Gaspanri:
,En wijl alle genaden, welke
de Gever van alle goed aan
Adams arme nakomelingen zich
gewaardigt te schenken, door
een liefdevol besluit zijner Voor
zienigheid door de handen der
Allerh. Maagd worden uitge
deeld, zoo willen wij, dat in deze
vreeselijke ure meer dan ooit de
smeekbede van haar bedroefde
kinderen met levendig vertrou
wen tot de Moeder Gods opstijge.
Daarom gelast ik U,' Heer Kar
dinaal, aan alle Bisschoppen der
geheele wereld Ons vurig
langen te doen kennen, dat allen
toevlucht nemen tot het
Hart van Jezus, den troon der
genade, en dat men tot dien
Iroon ga door middel van Maria.
Tot dat doel bevelen wij, dat in
de litanie van Loreto, de aan
roeping blijve vastgesteld; Ko
ningin van den vrede, Bid voor
ons."
Nu in onze dagen eenzelfde
Wiet meer 'de luide knaap nu n
Zijn trom, ijjn blikken tabel e.
H zijn spcclgoe'd van weleer;
zijn houten schietgeweer;
'Noch ook 'de Jonge ridder meer, o 'Moedermaagd, van toen
Met alle sterren van 'de hemel in zijn hemels bauw blazoen
'Maar met zijn dwaasheid en zijn wyskeid nu 'de ervaringrijke ma a
Die zoekt een diepe moederschoot waaraan hij schreien kan
'Geringer 'dan de speelman i
Die U. een tuiltje rozen vai,
'et zjjn orgeltje op 'itn poot,
zijn bedelcenten bood.
Ben ik 'de wijs vergeten van het Uc'd, dat ik V, eenmaal tong,
'Alleen de wonden zjjn als vuur nog en zy branden op mijn tong;
Doch, pelgrim onder Huizend
Buig ik gekweld door lie/dc i
'Mijn brandend aanschijn, 'Onbevlekte 'Moeder, aan uw voet
En stamel met uu> kinderen mijn woordloos wees gegroet
i zonder 'doel op straat,
gekwetst door menig kwaad
'Maria vol genaden, om 'de Vrucht vi
■n in het u
i uwe schoot,
r van onze dood
'JAC. SCHREURS.
ramp voor 'de wereld 'dreig!,
heeft Paus Pius XII het voor
beeld gevolgd van zijn voor
ganger Paus Bcnedictus XV en
de geloovigen aangespoord in
deze maand hun toevlucht te
nemen tot de Koningin van d?n
Vrede, tnkn
,Tot dat 'doel moeten allen zich'
's avonds in de kerk vereenigen
voor het versierde Mariabeeld en
met den Rozenkrans in de hand,
de Moeder des Heeren smeeken
om het behoud van het kostbare
goed van den vrede.
Het Rozenkransgebed Is Ma-'
ria immers zoo bijzonder aange
naam. Dit gebed vermag bij Haar
zoo veel. Wanneer dit gebed met
eerbied en aandacht wordt ver-'
richt, loont zij zich steeds de
machtige Hulp der Christenen.
Reeds Paus Sixtus IV noemde
deze manier van bidden „zeer
geschikt om de dreigende ge
varen van de wereld af lp .web-
den". rfl
Door het Rozenkransgebed
werd eenmaal de overwinning
van Lepanto op de Turken be
vochten, toen het rijk van de
Halve Maan christelijk Europa
«dreigde te overrompelen; door
<de kracht van het Rozenkrans
gebed zal Maria ook nu Europa
behoeden voor het onheil van
barbparschen modernen
oorlog. '"""r**
Ieder ftalh'ollek' Maastrichte
naar is in den grond van zijn
hart een echt Mnriakind, dat in
moeilijke oogenblikken van zijn
leven den weg weet te vinden
naar de „Sterre der Zee" en dat
bij dreigende ernstige gevaren
meedoet aan den openbaren Bid-
weg.
Laten wij ook nu aan 'den
wensch en het verlangen van
onzen Paus en onzen Maria-Bis-
schop gehoor geven en trouw
iedere» avond naar een onzer
kerken gaan om de Koningi»
van den Vrede te smeeken vypr
het behoud van den vrede.
E. L*.
Uk U*«lsiöi vaO tv- Hkpae d.w i naai-
nn
MARIAGROET
B<J aem cw« eon.
Ecu oord van Christelijke
vreugde in't stadje
van plezier.
Gewapend met punlstokken,
de meisjes met fleurige doekjes
om de krullen, de jongens in
kleurige sporthemden, zoo ko
men de opgeruimde gezelschap
pen ook bij die Valkenburgsche
bezienswaardigheid, waarvan de
Ingang prijkt met de Alpha en
de Omega, en het Christus-mono
gram. Er wordt nog gegekt, als
de kaarsjes worden uitgedeeld;
maar reeds in de eerste „vesti
bule" van het onderaardsche ver
blijf is het gegiechel stil gevallen
inen loopt rustig, en onder den
indruk der omgeving. Reeds
spoedig vergeet de bezoeker, dat
'ent alles slechts namaak Is, cn
men ondergaat ongewild de sfeer
der heilige plaatsen, alsof men
in Rome zelf den omgang maak
te. Zoo schrijden dag aan dag, in
voortdurend komende groepen,
de gezelschappen der bezoekers,
Er zijn archaeologen onder, die
sceptisch tegenover deze repro
ductie stonden, totdat zij ze ge
zien hadden. Er zijn ongeloo'
gen onder, wier aandacht wordl
geboeid door vragen, waar over
ze nimmer lieblien nagedacht. Er
zijn protestanten bij, die liter
misschien voor bet eerst iets af
leggen van vooroordeelcn, welke
zij tuin leven lang hebben mee
gedragen. Er zijn er ook bij, «lie
zich niet gemakkelijk onder den
indruk loten brengen, maar wicn
dit bezoek toch bcusch geen
kwaad doel, al zal voorlonpig «Ie
dancing nog luin groolci
dacht hebben.
De katakomben liggen daar
zoo goed. Ik bedoel niet, wat iu-
lusscheii liet geval is, «lui ze in
een hoerlijke omgeving liggen,
maar ze bevinden zich daar, om
zoo Ie zeggen, op een juist mo
ment in ons leven. Wanneer we.
tos van huis eu omgeving, wal
al te druk 's werelds vermake
lijkheden zouden najagen, I
inncren zij, al direct bij «ten
gang. aan hel begin en hel
ckk'cncl. zoo machtig efi over-
cldigeud getuigt voor de God
delijke Drievuldigheid.
Dan ruischt de vrome kerk
zang door de lage gewelven, en
mogen we God zelf aanbidden
op deze plek. Bisschoppen, ja
een kardinaal, lieblien in deze
katakomben het H. Misoffer op
gedragen.
Hier hangt de voornaamheid
an christelijke wetenschap. Zie
b.v. de beschilderde graven in de
Kalakombe van Thraso. Ge kunt
aan de hand dezer getrouw
weergave, uw wetenschappelijk
dispuut beargumenteeren, of gc
U schaart aan de zijde van dc
oudlieidkndigen de Rossi, Wil-
pert, Le Blant, en de zeer vele
anderen, die de symboliek der
katakombenschilderingen hoog
aanslaan, dan wel, of ge, met
professor Styger, die beteekenis
an betwijfelt. Maar in leder
geval wordt ge zéér gesticht door
een opschrift, dat we vertalen:
iDtonyslus, braaf kind, dut Her
rust bij de martelaren, gedenk
ons In uwe gebeden. En ook ons
den beeldhouwer en den metse
laar.", en ge zoudt er achter wil
len schrijven: „Eu ook mij, een
toerist, die niet gedacht had, van
daag dit gebed Ln den mynd te
zullen nemen."
n alles, dal
II ie
Het geeft steeds weer nieuwe
devote sensatie, wanneer wij ons
met het brandende kaarsje aan
sluiten, om nog eens rond te
dwalen ln de gangen inet hun
wandgraven, en den indruk te
ondergaan van de Capella Grae-
ca en de kapel der Pausen; vau
het beeld van den Goeden Her
der, en dat van den jeugdigen
ziltenden Christus, vaak in
beeldingcu gezien, maar hier
in natuurlijke grootte weerge
geven. Tienduizenden zouden
zeker nooit iets van de beteeke
nis der Romeinsche Katakom
ben vernomen hebben, wanneer
niet in Valkenburg deze voor
treffelijke nabootsing bestond.
Men staat er verbaasd over, hoe
ver de faam van dit werk is door
gedrongen. Italië, Spanje, Dene
marken en Noorwegen, zij sclirïj-
in krant en tijdschrift, over
deze bezienswaardigheid van ons
aderland, welke den naam van
Valkenburg lot zelfs ln Amerika
bekend heeft gemaakt.
liet Geutstadje mag er trotsch'
zijn, en kan er de initiatief
nemers niet genoeg dank voor
weten. Men hnude ze in eere deze
Valkenburgsche merkwaardig
heid!
Van uit Rome zijn de grootste
archaeologen overgekomen, om
erk te zien, en Pausen heb
ben, meer dan eens, van hunne
waardeering doen blijken. De
geleerde onderzoekers prezen de
Valkenburgsche Katakomben,
omdat zij het voornaamste uit
de vele Kalakomben van Rome
op overzichtelijke wijze hebben
bijeengebracht. Het is eeue ar-
chueologisebe bloemlezing van
verfijnde keuzo; een, in tegen
stelling met de katakomben te
Rome, gemakkelijk toegankelijk
studiemateriaal van eerste kwa
liteit.
Een twintigduizend bezoekers
worden hier ieder seizoen rond
geleid. Men kan uitrekenen, hoe-
velen de Valkenburgsche Kata
komben, in de acht-en-twintlg
jaren van hun bestaan, hebben
bezocht, en welk nut dit reuzen
werk heeft afgeworpen. Jan Die
pen z.g., de man, die op deze
geniale gedachte gekomen is,
verdient ten volle de sobere ge
denkplaat, welke zijn aandeel
daarin vermeldt.
Hoe nietig en toevallig is soms
hel begin van groole dingen.
Do tegenwoordige bisschop
van 's Héiiogenboscti '«nul in
1909 vnn uit Rome een prent
briefkaart van de kalakoinlieu
aan zijne familie in Valkenburg,
en ongeveer tegelijk vraagt de
pastoor van Valkenburg aan
deze. of zij een werkloos schil
der in hare grot niet eonig werk"
kan verschaffen. Dit is de aan
leiding geweest lot een idee, dat
Jan Diepen van toen af niet meer
los liet. totdat hij het in groot-
selien stijl verwezenlijkte. Is liet
iniel nul recht, als wij hier spre-i
ken van een werk der Voorzie-1
I iilghciri?
Eensgezind.
apologetisch werk in sleen
gebeiteld, dat, zooals reeds «Ie
groole katakoinlM-iigcIccrdc Wil
pert heeft verklaard, ill effectivi
teit menig boekwerk zal over
treffen. Dit is de eerste en i
naamsle iieleckenis «Ier Ron u vmhwicm
seh« KutakoiiilM-ii in ValkennnVii^T'ucfdT^n'vai
burg: ver van Rome zijn zij e
r llefl
ilj loi
Waarom gemeenschappelijk
bidden
-ut
Hu.
dioden
i-eind '<I clirl;
ttiigciiis,
Kr is inliisv lu-n reden. ook.
hier van heilige plaatsen te spi e voor'nHni*SU;
ken. Immers, im-l hel feest van Bin,,t „üm
SI. Caeeilin schrijdt «le prieslcrj w.j a-ven n
door «Ie nauwe gangen, wordt '®u'r
I..I II. Mi-.rr.T .,|>„.-,ir„«. 'T' '""""r
«ie plek. waar het ontroerende j Hrl niu (lu.
beeld van de gemartelde maag.! <i,...lellen
Cuecilin zoo meewarig en meelij
mc-nUtn liondm'
trnvljandlg i
M.i.ir hrt
WOtltKt gi-r.i
j Ook ln du v