GedooptJa Maar dan begint het pas! Door den Doop worden we Christen Doch daarmee zijn we niet klaar! I Op het Doopsel moet een eeiit onrer- Tatocht. «ms^cwent Christelijk leren volgen. Ben leven dat getxhrt van vol strekte vijandschap jegens dra duivel, de wereld en het zondig vleesch. Want dat zijn de vijanden van Chris tus. Bi daarom ook de onze. We kunnen niet Christus dienen ra den duivel: niet Christus en de wereld, n het z< Daarom moet o a strijd b brenger. met den duivel, de wereld e: 't vleesch. Maar 't zwaard 1 Den strijd Den strijd, die geen vrede wil! Den strijd die geen wijken kent. Vechtend moeten we door het leven. Want het Doopsel maakt ooa niet on kwetsbaar. niet Immuun tegen de aan tallen van den Verleider, tegen de be geerlijkheid des vieesches en de noo taard ij des levers. We blijven kwetsbaar! We bil) ven beel ons leven op vijandig terrein. Daarom moeten we altijd waken, al tijd vechten! >nvervaiachte, koosekwentc Christelijke ateliers en fabriek. Ook Ui de cmu Of daar wel let» aan mankeert MJ sommige Christenen? Ja., belaas! Bij sommigen blijft er niets van over dan het doopbewijs. Voor het overige lijkenen ae precies op bet tegenovergestelde van wat Christus Daar zijn er beel veel die de totaliteit VOOR ONZE ZIEKEN Hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn raads besluiten? Die woorden van den H. Paul us zoudt op uzelf kunnen toepassen. Welke zieke oegrijpt Gods ten opzichte van zichzelf? Waarom die bepaalde, die langdurige, wellicht die ongeneeslijke ziekte? Het waarom weet eigenlijk God alleen. Maar wat we allen weten Is dit, dat at one overkomt door God geleend is i dat Hij In deze beproeving ons we- tnlijk geluk wil. Deer gedachte moet O leiden tot alge- heele overgave aan Zijn Wil. Meer nog. Ge moet Go<l danken, dat Hij u die beproeving beeft gezonden en bidden om kracht, teneinde volko- te mogen beantwoorden aan Zijn Goddelijk Inzicht tot uw geluk. ge die noodtge akte van dankbaar- hebt gesteld, zult ge u echt geluk kig voelen. veel strijd en offers c Maar bun getal moet Sacramentsfeest. Wat Is hei toch jammer, dat i ons land de vrijheid missen om openlijk orate processie te houden met het Heilig Dat ls geweldig grievend voor ons. dl gelooven ln de wezenlijke tegenwoor digheld van Jezus onder de broodage daan te. Maar laten we dat grievend onrecli verdragen. Daar zal nog wel eens een andere U) Wat ls het toch heerlijk, als de pro cessie met het Allerheiligste aan ons voorbijtrekt! Jezus, de Liefde, onder or-r HIJ. die weldoende rondging, gaat nu weldoend' Ongetroost gaat niemand heen! Ja. ouders, beveelt uw kinderen maai allerinnigst aan Jezus. Ze hebben Zijn Kinderen, bidt nu veel voor vader moeder. Jezus zal uw kinderbede 1 Priester, die het Allerheiligste draagt bid nu veel voor allen die uw zorg* noodig hebben. Bid vow de zondaars I de parochie, voor de Jeugd en voor <3 ouders. HeerBJk Is de ommegang van Jezus o hei Heilig Sacramentsfeest Jezus, d liefde, die weldoende rondgaat! rzijdscbe wanbegrip j allen ledematen i n Hoold zijn? Hoe het ontzettende w de goddelijke genade en liefde geen schooner van eenheid en wederzijdse»! brgriScn m bieden? ehiscb geordend organisme der Kerk onze ond slaan, dan moet het misverstand erhand krijgen. Wanneer de diepste ELKAAR BEGRIJPEN. Een schrijve* w wederdjdach begr iven van volkeren en naties vergiftigt? Hoe komt het toch. dat men elkaar zelfs i christelijke kringen niet meer begrijp'.? «i Is bet met beschamend en diep-treurig. at ook rader ons. katholieken, du elkaar Het elkaa^egrljpen werd ook in het pro- es der vcrwvroldinklng meegesleurd Het doch worden door afijron- r ge» berden. Zij leven niet i»« elkander, doch alleen nog niet-meer-toegrijpen kunnen ls «ra ergste en fataalste gevolgen van i algemeens ontkersten jig Dftt het ook katholieke kringen lom doordringen. alleen van het standpunt der politieke tuiging. En deze ls niet voldoende voo. werkelijk, aUcs-ovcrbnjggend, wederzijdsch begrijpen. een beetje eigennardig, d i half Meevallen k geringste poging, grijpen In liet n last der Kerk mystieke lichaam 'N GESLOTEN BOEK lijden t Is t direct tot God wend. 1 God ie onbegrijpelijk goed koenen lijdra tot uitboeting cm Wij - b n gtootl i. terwijl de Beleed igt 11 gij op aarde •ken geven van het Rijk C Wier zonden gij m zij terg even wier dien worden zij gel klis vergiffenis rechtstreek» van God Nee. vriend I De Meester heeft duidelijk Is Christus waarlijk God Voor lederen katholiek Is het een pljeb' ■en heilige en zoete plicht, de Godin-,<1 i is Christus Zijn ei (date tijden sf tot no loe, mn enen die voor dit geloof hun n gegeven en gestorven zijn na geloot in bun hart en deze belijdenis boden en geloofd heeft. Welk grat.g heeft "JJn leer ra welke kracht hebben Zijn he- jften als al Zijn woorden slecht» mei. chclijkc woorden zijn ontsproten aan een Alter mcnschclljk verstand WIJ echter geloovcn. dat Jezus Christus de bon van God en csize Verlosser is, dal Zijn eer en geboden een goddelijke kracht hed en en dat Zijn beloften Waarheid bevatten. Mot Zijn menscbwordlng is God tot «is sfgedaald. HIJ ls nu dichtbij ons en niet r ver verwijderd. HIJ heeft Zich san gelijk gemankt, en ons tot. Zich opgehe- s bewust de bewijzen U Ctirisiu* zelf deze leer kondigde. Dot wat, echt- kea'jk toeriep <J«h. 1 golljfcliold met den Vader kan -re Bladzijde van het eviu kc bet wordt niet altijd e en duidelijk niet altijd op maid De reden daarvan bwj de Openbnrlng van hield' met Zijn toraoordera n of niét hcbbeii kunr bebtom Door ebt allev vooiber. i Zijn Godheid kon afl'-Klen 1 locn HIJ beleed „Gij zljt Hij de Zoon God» 1 „Wij lU-ralgiÜTÏÏ1.'» lijk Clods Zoon" te tojn. raeitegi den schijnbaren Iriovnf zijner vij,. voile waarheid ta-valle. Daardow HEILIG WORDEN KAN IEDEREEN. von God ia van red meer belaag dan d uloertutc rrauKatcn van ons work. Wij die nen het beote de glorie van Gert door ar geheel bcerhikbsar le stellen voor het vO brengt-n van Zijn wtl. De sdievc ii.<-nec5i die zijn heet doet o ln e'Jes dezen wa ven God te rervrceer„,jken ssl onaeta-pfdd lot de ware vcbnaak RAS EN BLOED. kc verwijt, dot het II nacht denkt HU ton Zijn tabernakel ren met ieder mensch olaooderhjk. is heeft gezegd: Dit n teloor J «en tegenstellingen tathobefcc ac'.kc steeds meer strijder» en ls nog teer. 100 pc*, ehetden. oer» 1 getrouw Sijo merger- en «vondgebr n, on heek- leven. ti ras doen en laten geheel «AsjnZumra zijn ra geinepi- itor cvnatondtorhrcton van het partruhrr. Bvarwcbe vcewerfceitjken. de (lrlc goddc- - deajgdm van gvkknfhoop en kz-fde be nen. de grbodrri Gods ozvderhoskdcn en n bepaalde gevsAen de evangebrahe gcoiecneohap. Men ban rket aJtJJd een beschouwend V asrn Is waarltfc Bptls en Mijn bloed ls Wat «tïlen we nu doen? Slechts Mn ding! K twttfeJen. Niet critlscren Niet rede- Istcn. Maargeloowen l Het moei voor i eer. onfeilbare waarheid rijci. zrclierK HIV- feme*- heef(. Men hoopt, rav- dat men Jezus rwodig heef: Mk-n hoop: omdat Jeeu.-, geeegd heeft: Zeewier Mij kunt d iMotth. 1)6, 17', WV druk gelegd op bloed e alt! kv mei akoen geiled en al lepenovvor- dlg tol hot Kriiel.- deeltje vazi het tKardi*. w kort en scherp uitgedrukt Mgr. Ketteler. twijfelt! het geechen Goddelijk en menschelijk comniuniceeren. lung bi het graf e gestalte rjjnei a positie!» gebeurt or ullriijV. van Zijn nfri ito-rpaien «gistellen, vevcodle V)1 u alle dagen, dat Cd) n zUn gedkclll: „Ann inlin Moeder", l Gezwoegd. geworgd v- wb ik u gekend; gedrukt veegTtlsd rrluk Daarom at is he: H lX«h)-e V PESSIMISME OF istcn? Neen, ook Wj d e feestvierende pre twaalf mum grond. Zij s afgezanten w geestelijk geheel ra al verpeste, jdg wereld wilden zij veroveren! n twaalf doodgewone, ee mondige andgenooten ter dood gebracht was. Maar de apostelen wisten nog meer! Ztj t) wisten, dat Hij God w een moeihjtoen tijd. Strijd tueochen Paus ra keizer' Bloedige twisten tusachra adel ra bursertoovolkbig. Alles werd in den ramp spoed en ellende der omwenteling gestort. Praneiaous var. Assist# echter heeft al «hen echter een heilige, geen pessimist! ten grave gedragen. Zij had groote en moor gelen. Haar kinderen waren slecht opge voed. Soinzniern noemden aioh nog wel ka tholiek, maar leidden een zondig leven. On wetendheid en zedeloosheid bü het volk. blindheid en lichtainatgheid. d bij d IUke als bsj de geestelijke. Hoofd en leden» ten waren ziek. De noodlottige gelooid deekdlifKi bracht de zlefce wereld geen gen heilig! Hij offerde ziehac Ja, der waarheid! WO willen den «jd kwen BJd zien. zooal primeert ons niet. WH zajn v. f. Geest 1» de Geest van Lev groote probleem, s n God en Zijn n

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4