De Eembode L F. A. T U L P 33ste JAARGANG NUMMER 20 VRIJDAG II AUGUSTUS 1939, VerachUm 1 x per Inbegrepen de kerkelijke bijlage, flj— ü^<™™5TSSr!S.,SfT,S r~ W WB lAngegracht 28. TeL AMERSFOORT -"SP raarst tfaeCi BS» f vnjnPsr' ^■■1 wgF' Indien opname van aavrnenua tu naww OorTMnftndenï^" T Olro?ummor 44334 bepaaldelijk verlangd wordt In de kerkelijke Advertenue-^^TBla^^SS WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" «Eg»*? uitgave N.V. uitgever. mij. Neeriandi». KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. voon»! ««mikt tarief. Boinjano. 6 cu DE KERKELIJKE GEBODEN DE WETGEVENDE MACHT IN DE H. KERK J\S katholiek moet een goed begrip hebben van het wezen der kerkelijke geboden, van het doel ervan en van de verplichting, die ze met zich meebrengen; hij behoort ook een goed begrip te hebben van de wetgevende kerke lijke macht en de dragers daarvan Wat zijn kerkelijke geboden? HET zUn richtlijnen voor het chris telijk leven; zU hebben hun wortel In de apostolische overlevering en kwa men met de christelijke leer van liever lede overal In gebruik. In deze richtlij nen leelt en werkt de geest van Chrls- In den loop der eeuwen echter ging veel van de vrome gebruiken en gods dienstige oefeningen verloren en de Uver verslapte; daarom verhief de Kerk ze door Pausen en Concilies tot formee- Vanwaar komt de wet gevende macht? die de Kerk ten allen tijde ln vollen omvang heeft uitgeoefend? ZIJ vloeit voort uit haar heelo wezen en opbouw, uit haar Inrichting en zen ding. Als vercenlglng. als de zichtbare gemeenschap aller christenen op aarde, als een volmaakte maatschappij bestaat de Kerk uit overheid en ondergeschik ten. Wat zou de kudde zonder herder en de herder zonder herdersstaf zUn? Hoe zou de Paus do woorden van Christus kunnen volbrengen: „Weidt Mijne lam meren en schapen? Hoe zou HIJ de schaapskool kunnen openen en sluiten, als Hl] niet de sleutelmacht bezat? Christus heeft In de Kerk Zijn heilsin stituut gesticht, om daarin alle menschen zalig te maken. Daarom gaf HIJ Haar de drievoudige volmacht: de leer van Christus te prediken, de genademiddelen uit te doelen, maar ook.,, dt Kerk te re- geeren. dus wetten en geboden uit te vaardigen. Dat ls goddelijke beschikking, vastgelegd ln de woorden van den god- delijken Stichter, vastgelegd ln de macht om te binden en te ontbinden. Wat zou echter deze macht bctceke- nen als zU nlot het recht had. over het onderhouden der geboden te waken en zoo noodlg de overtreders te straffen? Dit recht, om ontaarde, onwaardige en schadelijke leden uit de katholieke ge meenschap uit te sluiten, werd reeds ln den apostollschcn tijd erkend en uitge oefend. Wanneer de Meester ons uit christelijke naastenliefde gebiedt, de menschen. die misdoen, tereent te wij zen. hoeveel te meer dan rust deze plicht op de Kerk zelf! Wanneer de zondaar naar de Kerk luistert en terugkeert van zUn goddelooze wegen, dan kan hij als rouwmoedige weer worden opgenomen: zoo hl) echter niet naar de Kerk luistert, dan zU hU U als een helden en een tol lenaar (Matth. 18. 17—18). Met treffendon ernst schrijft Sint Pau- lus over een Corlnthlër, die aan de on tucht verslaafd was. Krachtens de vol macht onzes Heeren Jezus sloot hij den tegennatuurlljkcn zondaar uit de christelijke gemeenschap uit. „WIJ leve ren hem over aan den satan, tot verderf van het vleesch. opdat de geest behou den wordt op den dag des Heeren Cl Cor 5. 35). Hem aan den Satan overleve ren beteekent hem door den satan laten beproeven, opdat de onzalige daardoor tol Inkeer kome en zich bekeere. Het uit sluiten uit de Kerk ls een daad van ker kelijke rechtsmacht. De geêxcommunl- ceerdcn zijn dan niet langer leden der katholieke Kerk. zU verliezen alle op de ze gemeenschap berustende kerkelijke goederen, b.v. het recht op de kerkelijke begrafenis, op het deelnemen aan de Heilige Mis, en aan openbare processies, Ja ook het recht op de Sacramenten. Men schrikt van deze kerkelijke straf fen en beschuldigt de Kerk maar al te licht van hardvochtigheid en al te groo- te strengheid. Doch deze critiek is niet gerechtvaardigd. Deze grootste kerkelijke straf legt de Kerk alleen op voor de grootste vergrij pen: afval van het geloof. dwaalleer, schisma. Deze straf andere zware delicten, zooals: ring en aanmatiging van zuiver kerke lijke macht en rechten, Intrede ln een vrijmetselaarsloge, duel, e.d. Dc Kerk en Hare geboden verachten ls hetzelfde als Christus, haren Stich ter. verachten. Daarom staat er ge schreven: „Wie U hoort, hoort MIJ. wie U versmaadt, versmaadt MIJ." (Luc. 10 18.1 De Kerk voltrekt den wil van den Stichter Christus; straffen doet ZIJ slechts met een bedroefd hart en bidt om de genade der bekeering. Evenals dc Goede Herder neemt ZU het rouw moedige schaapje weer gaarne op. „God wil niet den dood des zondaars, maar dat hij zich bekeere en leve." In dien geest handelt de Kerk en de ker kelijke overheid, Wie zyn de dragers van de wetgevende macht? Op dc eerste plaats bezitten de Paus en de algemeene concilies wetgevende macht over de hecle Kerk. Omdat den Bisschop van Rome als opvolger van den H. Petrus diens oppermacht van Chrls- tuswege toekomt, bezit hij naast het hoogste leergezag ook de opperste be stuursmacht over dc gcheele Kerk. Daar om zijn alle bisdommen en alle paro chies, alle Bisschoppen er. Priesters en geloovlgen. zoowel Individueel als collec tief ondergeschikt aan den Paus. ZU zijn Hem gehoorzaamheid verschuldigd ln alle dingen van geloof en zeden alsook ln zaken van kerkelijke discipline en van hel bestuur der Kerk. De pauselijke waardigheid ls niet alleen maar een eere voorrang boven de Bisschoppen, neen. lil) heelt Inderdaad dc absolute volmacht die hem door Christus zelf ln den per soon van den eersten Stedehouder Pe trus werd verleend; alle besluiten van alle Kerkvergaderingen moeten door den Paus worden bekrachtigd; ook de Bis schoppen zijn door den Heiligen Geest aangesteld, om Gods Kerk te besturen (Hand. 20 281. Doch alléén met en on der het Opperhoofd: den Paus. „Chrls- tus ls bij hen alle dagen tot aan het einde van de wereld," De heilige leer van Christus blijft; zi) ls onaantastbaar en onveranderlijk vast met de rots van Petrus verbonden, zij ls gegeven door God. „bij Wlen geen ver andering bestaat of schaduw van wis selvalligheid". (Jac. 1. 171. en „God ls niet als een mensch d .t HIJ onwaar ls. noch als een menschenzoon, dat Hij ver andert." (4. Moz. 23. 19). Anders echter Ls het met de gebruiken en geboden, die dc Kerk ln dert loop van dc eeuwen al naar de verschillen van tijd en plaats verandert. Op haar bestuursmacht berust ook het recht, ge boden uit te vaardigen, bestaande geheel of gedeeltelijk op te heffen (dLspensa- lle.i Ook dc Bisschoppen kunnen naar de mate van dc volmachten, die de Apos- KANTOORBOEKHANDCL HET VUL' ENHUIS Langestr. 60 to. Krommertr. - Telef. 4828 SCHOOLBOEKEN tolische Stoel hen verleent, om gewich tige redenen dispenseeren. Daarentegen bezitten zt] niet de macht en het recht, de algemeene geboden, die de geheele Kerk betreffen, op eigen houtje te ver- Waarvoor zyn de kerkelijke geboden gegeven? ZU zUn voortgekomen uit de wijsheid, de goedheid en dc moedcrlUke zorg van de Kerk. Indirect zUn ze ook geboden Gods. omdat zU door de Kerk krachtens dc door God verleende macht om te bin den en te ontbinden, werden uitgevaar digd. Evenal het voornaamste gebod van God, het gebod van de liefde tot God en den evennaaste ln de Tien Geboden na der wordt uitgewerkt en verklaard, zoo verduldclUkt de Kerk op meer nauwkeu rige en uitvoerige wUzc de goddelUke geboden en bepaalt hoe ze moeten wor den onderhouden. Daardoor leidt ZU ons tot een heilig leven en .spoort ze ons aan tot een leven van godsvrucht en We zien dus, dat dc geboden van God en de Kerk met elkaar ln nauw verband staan; de katholiek zal dan ook begrij pen, dat hij aan belden dezelfde strenge gehoorzaamheid verschuldigd ls. Een Christendom, dat zich van de ge boden der Kerk weinig aantrekt. Is een lauw. verwelkt Christendom, het mist de frlschheid en de levende groeikracht ln den Godstuln der Kerk. Men hoort tegenwoordig vaak wachtwoord: 8cntlro cum ecclesia! voelen, meeleven met de Kerk! En dat ls Inderdaad noodzakelijk. We moeten opgaan ln het kerkelük leven, vol oflervaardlgheid medewerken in trouwe gehoorzaamheid aan de ker kelijke overheid. „Wilt bU het leven Ingaan, onderhoudt dan de geboden." zoowel de geboden Gods ais de geboden der Kerk, die Indi rect van God komen. En „ZUn geboden zUn niet zwaar". (1 Joan. 5. 3.) EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK ...EN TOEN... OVER EEN BUITENBOORD MOTOR ZONDER BOOT De Zcereerw. Pater Aux. Gulkers O. F. M, zond ons uit Ternatc onderstaanden brief dien we met genoegen plaatsen. Hel was een heel doodgewone Zater dagavond. De hitte van de dag was weer voorbU ondanks dat de thermometer nog 78 wees. Ineens een geronk en waarach tig 'n vliegtuig. Niet dnt dit zoo Iets heel bUzonders Is hier. maar het uur was wel erg ongewoon. Ik ging rustig door met het klaar maken van mUn preek voor den Zondag en Ineens was het geronk weg. Dat was toch een beetje al te gek. We gingen daarom even kUken aan het -•-and er. Jawel daar lag een van de uwe Dornler-vllegboolen van de Ma- e heel rustig te dobberen. Wat was er elgenlUk gebeurd? Misschien een de- -t of een fout. In Ieder geval was de vleugel gedeukt cn waren de motoren kopje onder geweest. Enkele lichte schrammen onder de bemanning. Mor gen bU daglicht zullen we nog wel eens kUken. Maar Ja op Zondag kan Je zoo maar niet altUd even weg. Toch op den terugweg uit de gevangenis waar elke week onderricht gegeven wordt He pen wc er even langs en toen lagen er Ineens drie andere vliegtuigen bU. die te hulp waren gekomen. Een heele conster natie voor Ternntc. En daar stonden de diverse bemanningen; een dikke twin tig echte Hollandsche Jongens. Dat was toch wel leuk ook. Er werd al gauw een praatje gemaakt over Holland en we zouden nog wel eens verder boomen. natuurlijk! _.j zoo'n kleine plaats als hier ls van- Iedereen alles bekend en zoodoende kwamen die jongens al eens gauw aan- loopen er. vroegen ze mUn buitenboord motor te leen om daarmee tusschen de 'liegtulgen onderling cn de kust te kun- ïen varer. Ik vond het best en zei: Als Je hem maar goed behandelt en onder houdt kan Je hem meenemen, maar een boot kan lk Je er niet bU leveren, om de eenvoudige redenen dat lk er geen heb Nu daar stonden ze van te kUken. „Ja. maar pastoor, wat hebt U dan aan e motor als U geen boot hebt?" -We'." zeg Ik, „als Ik uit moet probeer bootje te lecnen. Nu, dat zouden ze dan ook doen. Ik ees ze den weg en al gauw stonden we het bewuste vaartuig. Maar dat V.»i ev -gepraat, tegen. waren 't er allemaaf over ar niet mee durfden te ir begrepen ze r.lcts van. Dat wis te' - en lk was niet te goed of lk moest beloven om nooit meer met dat bootje zee op te gaan.. En daar sta Je dan KO, ,JCte^0Cde BcdraR! ElgenlUk drong het roekelooze van het geval toen pas tot -lu Rezongen? Een paar dagen later zat Ik rustig thuis en hoor. Ik een kabaal op straat, dat voor Ternatc lang niet gewoon meer was. Het komt steeds dlchterbU en Jawel hoor, daar komen al die Hollandsche jongens de pastorie binnen! En kort en si het eruit „Pastoor, we ns over gepraat cn hier hebt geld voor een rrleuwe boot. bondig k hebben ei de rest* moetU zi n los Nu. dat had lk nooit durven droomen, Op een na allemaal niet-katholleken. die den pastoor aan een nieuwe boot wilde# helpen. Ik was er werkelUk onder den Indruk. Wie had kunnen ken dat aan een vliegtuigongeluk zoo'n geluk vast zou zitten! Het leek wel een roman. Maar toen. Dc eenlgc gelegen heid om hier ceil fatsoenlUke boot te krijgen ls: laten bouwen op de werf hier. waar ook de groote motorbooten worden gebouwd. Die menschen wilden ook wel een beetje helpen, maar hel materiaal ls zoo duur en er waren nog meer van die vervelende dingen. En daar zat de pastoor. Ik heb me suf geprakkezeerd tot Ineens... eer. stukje in de Eembode! Ja, dat moet ik doen. Als die nict-kathollckcn wilden hel pen. dan zeker mUn Katholieke stad- genootcn. De mooiste droomen heb ik al opgezet. Als Iedereen die dit leest nu eens een kwartje geeft, of «Ie meer kan missen iets meer. nu dan moet het toch kunnen. En jullie voor al. Verkenners en KJ.M.-ers. Helpen jullie nu eens een handje. Laat dat nu eens Je goede daad zün gedurende een week. Helpen Jullie nu eens de groote menschen die het zoo druk hebben er aan herinneren en ver zamelen jullie nu eens voor Jullie stad genoot die kwartjes en twee kwartjes en dubbeltjes. Maak er een kwartjes-actie van. Kom Je een kennis van je tegen, klamp hem aan en vraag hem of hU of stukje over die boot gelezen heeft het misschien vergeten te doent toen ze de krant weer opzU gelegd hebben. En als Je weer wat bij elkaar hebt, zal de redactie van „de Eembode" het zeker wel willen opnemen en verantwoorden en dan krijg lk het wel. Vooruit, Jeugdbe weging, zet eens een actie ln en zet Je beste beentje voor. Voor alle gevers en helpers een extra gebed en lk twUfel er niet aan of heel binnenkort veranderen we het opschrift en zetten erboven: EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK... EN TOEN WEER EEN GELUK. Gaarne voldoen wU aan het verzoek van Pater Gulkers. Alle giften, blnncn- 28, of aan het adres der familie Gulkers, van Asch vin WIJckstraat 21 zullen ln ons blad worden verantwoord. We zullen een d u I x e n d-k w a r t- j e s-a c t 1 e opzetten, want we veron derstellen. dat Pater Guikers er met een boot van f 250 misschien wel komen zal. Wie eischt de eer van het eerste kwartje voor zich op? Het start schot heeft geklonken! - Red. Eembode. De 8tlehUng „Zlekenhulsverplering" Dml ook opname voor ZENUWZIEKTE ACHT WEKEN wordt betaald. <Adm. v. Asch v.WUckstr. 10 Tel. 0076) Geloof en bijgeloof. Wc kennen aHetnaUl de geschiedenis raai den H. Thomoa. of beter van den ..taigek»- vlgen Thomas", die niet wilde gekloven voor 25). Jou» liet hem zien. HIJ liet hem 'zijn handen ln Zijn zijde leggen cn sprak: Wees met ongoloovng, maar geloovlg. En toen ad- de dc H. Thomas. „Mijn Heer en mijn God!" Doch Jezus gaf ten antwoord „Za-hg zij. die Geest ran gekmf: dat dcüjk bouwen op Gods Woord; Jezus gezegd „Dit ls Mijn lichaam' ver dc godd""jkc waarheden. HIJ (oed oordo bovennatuurlijke achtige tegenwoordigheid v De geest van geloof Iet» heel anders dan dit levendig geloof s het bijgeloof. Bijgeloof ia misleid geloof, een geloof, dat lan do schepselen toeschrijft, wat alleen - i is. Het bijgeloof v. n tot afgoderij lelden, e dingen, menschen of demonen eigenlijk goddelijke eer bewijst In zekeren zin en tot op bepaalde hoogte 8 ieder bijgeloof afgoderij, omdat men daar goddelijke eigenschappen ln de schopee- Zoo bv. do waar- Zoo oc* het waangcioof, dat sommigen doet denken, dar, geluk of ongeluk ran bepaalde teekens, dingen of gebeurtenissen afhangt, W. van het getal 13. of ran een bepaalden dag Vrijdag, (Quatertemper-Wocradttglof «lelijk dat h bedrog of zelfmisleiding (autosuggestie) doen heeft dr *--- schrijft, dc God alleen aan geen enkel actief Ten tweede zondigt '.lenigheid, ongeduldig houtje zijn lof zou willen Men behoeft echter niet in u die wat meer kan don anderen, een heïscn- natuurkrachten, die voor onbegrijpelijk zijn. Wijkt natuurlijke of i twijfelachtige gevallen n den priester, voor sptriOs- aarhod van christendom, catechismus ngelte! w P. Maschek). p. a. Verlies geen tijd. t Kan niet genoeg gezcld: Besteed toch goed uw tljdl Dc dagen vlieden heen Strijd voor ons Roomsch Heb liefde voor elkaar. En sta blijmoedig klaar De koninklijke hond c ld] z c Eemncs zat achter zUn wnae hij zich Inrollen, maar nij Kon zoo gauw z'n drnni niet vinden. Bovendien maakte een vlieg het hem lastig. De Fratischc bouvier trok twee rimpels loodrecht lusschen zijn oogen cn hapte naar dc vlieg die sarrend z'n neus voorbijzocm- de cn dan legde hl] zich zuchtend ln 'n rol, z'n snuit tegen z'n staart cn kneep hij z'n oogen dicht. Dc vlieg zetto zich op z'n knip pend oor. Nee. het leven was nog zoo slecht niet, Maar de grijsklcurigc Fransche bouvier was zich niet bewust van het drama dat zich om zijnentwille tc Amersfoort afspeel de. Daar zaten drie zwartgeklecdc heeren achter een Indrukwekkende groene tafel. Dnar stond een deurwaarder met ook al eer penning aan zijn gelen halsband den naam zijns meesters af te lezen, Daar kwam zijn zwnnrgebaarde cn -gesnorde meester, vergezeld van drie andere menschen. getui gen A decharge, naar voren. Dnar stond een f'Uksveldwachter op voorbeeldige wijze de or de tc handhnven cn daar stond oen heele bank vol adsplrnnt-verduchtcn hun beurt af te wachten, plus nog enkele rijen getuigen.. Daar zat dc locale cn Interlocolc pers nijver te schrijven. En dat allemaal terwtlle van den grijzen Prnnschcn bouvier. Burgemeester en Wethouders van Eemnes 1 ook o :l papier volgeschre- oen, die uiteindelijk dcu Fraiuchcn bou korf. Waarom B. cn W. tot dit snoode plan wa ren gekomen? Er was een Eemncsser politie man cn aangezien dc Fransche bouvier het blesje op des poll ticmans pantalon ontzag lijk antipathiek vond, ging hij te keer als een bezetene wanneer het polltloneele been zich voor den drempel vertoonde. Schrik en den politieman ln dc leden en hij h r zijn b rapport samen tc stellen over dc kwaadaar digheid van den Franschon bouvier. Maar dc meester nam dat zoo maar niet cn hij Het den muilkorf af om een offlcleele rechterlijke uitspraak over dc kwestie uit te kantoorbediende en een Laren, mitsgaders 'n los werk man uit Blartcum lieten huls. hBard cn ar beid in den steek om ln Amersloort voor den bouvier te getuigen cn presentiegeld te ont- gltmlachcndc hond noemde hem zells een „uiterst goeie lobbes." „Maar die schieten ook wel eens uit hun slot," zei dc kantonrechter. Dc Ambtenaar meende, dat wellicht de goede getuigenissen van invloed konden zijn op do strafmaat, inuar dat de overtreding bleef beslaan en die» elschte hu I 15.— of 10 dagen. B. cn W. zullen ook wel nlct licht vaardig hebben geoordeeld, want zij schre ven dat ZIJ hun bevel uitvaardigden „naar aanleiding tl opperbeste, vriendelijk- „Hct u opvullend." zei de meester. ..dat B, en W. geen feiten noemen. Ht Koninklijke Hond en lk vind het ..Ik vuid den leeuw nog véél KoninklIJkcr," 1 dc Ambtenaar. ,r meentebestuur." orfd tt r die v tusschen u cn het ge- besloot dc kantonrechter en t dan m3ar mee uitvechten. Zes gulden of drie dagen," groetend en ging. De getuigen haalden hun geld en ln Eemnes zuchtend van welbehagen, zijn pooten. Room aan weerskanten van den weg Een der banketbakkers van den Leusder- weg te Amersfoort had door een bediende twee liter room ln Leusden laten halen. Niet zoozeer om het spreekwoord te erkennen „Wat Je van ver haalt ls lekker," maar in verband met het feit dat dc room ln Leus- den een halven gulden „-oedkooper ls dan in Amersfoort. De zotheid van deze groote prijsverschillen Is ln den gemeenteraad al aangetoond. Kort geleden nog. Enfin, dc knecht deed was strafbaar volgens het Crislszulvelbeslult 1936. Hetwelk de bak- nde, aangezien hij wel alle docu- beschclden betreffende meel e.d. ontvangt maar als nlct-melkboer verstoken bUJIt van de melk-paperassen. HIJ had een vergunning moeten hebben van de Algemee ne Vereenlging van Consumpllemclk-handc- laren. De Ambtenaar wilde rekening houden met het feit dat verdachte dc bepalingen niet ontving en hij eischic f 0.50 of een dag, Dc bakker herinnerde mui het door hem geleden verlies omdat do room in beslag wss genomen. HIJ vond het een groote dwausheid dat aan de eonc zijde van Laan 1014 de room 1.40 en aan de andere zij 96 cl. per liter kostte. Het. prijsverschil t» thans min der, nu men merkte dat dc bakkers zelf «m De ihult Vogelvrijverklaarde kuikens Een man uil Voorthulzen had zonder dam toe gerechtigd le werking gezet om Dc Ambtenaar e BEL OP 4242 Fa. L. A. A. VAN HAMERSVELD AMERSFOORT OU t>£- FEESTVIEREN Een der tcerc kwesties ln het Amers- lortsch vereenlglngsleven la altUd de flnar.cleele geweest en ze zal het wel al tUd blUven ook, want het „op de pen ning zUn" en het elk halfje omkeeren het uitgegeven wordt, zit ons nu eenmaal ln het bloed. Dat ls nu niet een speclflek-Kelenstadschc eigenschap, we zouden het een mldden-Neder- landsche kunnen noemen, Vandaar dat uren plegen te worden gespendeerd aan- het vaststellen van huishoudelUke reglementen, regelende de contrlbutle-kwestle. Hebben we het niet eens meegemaakt, at een vereenigIngsbcstuur voelde fi nancieel vast te 1 oopen en toen met drastische voorstellen was gekomen om de contributie met 66 pCt. te verhoogen. ten „tevreden" mocht zUn met een verhoo0.ng van 17 pCt.? Dit maar ala voorbeeld van onze financleele behou- densgezlndheld. opgegaan over het feit, dat de viering van de geboorte van Prinsesje Irene wat sobertjes Is ge weest. Men had er gehoord enkele op merkingen wel wat meer van ver- Allemaal goed en wel. maar wie moet daar voor zorgen? „De Oranjevereenlglng!" zal de eerste opmerking zUn. Best. maar die arme Oranjevereenl glng begint zoetjesaan overbelast te ra ken. Sedert begin '38, dus ln ruim an derhalf Jaar hebben we nu al gevierd; de geboorte van Prinses Beatrix, de geboorte van Prinses Irene, Zeven vorstelUke verjaardagen, Regeerlngsjublleum h.M. de Koningin. Dat ls toch eens wat anders dan ln de Jaren toen de Oranjevreugde zich alge- uiten kon bU gelegenheid van twee vorstelUke verjaardagen per Jaar. En daarom moet men. nu de gemeente platzak ls, wat consideratie hebben met Oranjevereenlglng err niet meer elschen dan zU kan geven. i moet de contributie verhoogen lidmaatschap moet algemeen zUn. Wie gaat daar eens actie voor voe- likcno die belde geen recht van be daar ter plaatse hadden 2 maal - - of 2 maal 8 dagen hechtenis en ver beurdverklaring van machine en vemietl- Dc verdachte vroeg zijn broedmachine te rug omdat hl] Inmiddels een vergunning voor broeden had gekregen. ,-Ja. maar alleen voor Noord-Hollandsche Blauwe," zet dc Ambtenaar, „en die knn iedereen krijgen. Nee. nis Ut de in beslagne ming niet had gevraagd, zou lk een panx ••onderü gulden boete hebben geétscht" De kantonrechter gaf den verdachte voor e toskomst een vaderlijke wenk. „U had ie broedmachine ln een klem achterhuisje laan. hè? Nou. da's vrij dom. want 8... an iedereen controleeren!" Zoo. dat wist de broeder dus voor de toe- omst. Maar hij zal dan zelf op z'n eieren Mijnheer v, d. b. uit Nijkcrk had ln Am- hem 900 cendagskulkens gekocht en hij zei tint het allemaal hennetjes waren. „Als u dut bij ecntlngskulken» kunt vaat- stcHcn. kunt u geld verdienen!" zei do kantonrechter. m T TB a htb K al* henentle* krocht,** .Ok ken iemand," zei de kantonrechter, „die had duizend hennetje» gekocht en ach, tcraf bleken het 990 hanntjr» en 10 henne ries te zijn.,' Het vonnl» luidde f 60.— o! 20 dagen. Eenzelfde »trnf kreeg N. K d chauffeur die het uukje vervoerd had o zich verdedigde met het argument dat hll aan dc heelo zp»k nar. ws -.r. P*rt noch deel had.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 1