MOEDERSCHAP OVER OPVOEDING D Wat is opvoeding? Enkele jaren geleden hoorde Ik eens een lezing welke ruim anderhaluur duurde over Christelijke opvoedinger scheen geen einde aan te komen. Opvoeding moest zus zijn. opvoeding moest zoo zijnMaar wat onder opvoeding verstaan moest worden, doel en wezen der katholieke op- roeding: hierover werd geen woord gezegd. En op mijn laconieke vraag wat rpreker ónder opvoeding In eigenlijken zin verstond, bleef hij het antwoord schuldig. Ik zal me maar niet aan hetzeljde euvel bezondigen en wil daarom probeeren 't wezen der opvoeding voor u uiteen te zetten. Moge de kost u ietwat taal lijken, och. bijt maar even door. V zult er later geen spijt van hebben. ONDER OPVOEDING DAN WORDT VERSTAAN: De methodische ontwikkeling en vorming van den onmondlgen mensch tot tel/bestuur, mn.w. tot het ZELFSTANDIG goede gebruik van zijn vrijen wil. met als DOEL en eindpurt de volgroeide persoonlijkheid. Anders gezegd, opvoeding is: In geestelijken en lichamelijken zin groot b-cngen. opkwceken. Daarom moet de Opvoeding zijn: A. Natuurlijk. B. Bovennatuurlijk. DAT het bovennatuurlijke leven steunt op het natuurlijke, wordt maar al te dikwijls vergeten. Een goede gezondheid, een goede lichamelijke ontwikke ling, met als middelen: goede voeding, doelmatige lichaamsverzorging, sport etc. zijn hierbij factoren van zeer groote bcteekenis. De lichamelijke opvoeding hangt ten nauwste samen met de geestelijke opvoeding, en wil de op voeding juist zijn. dan zal aan beide de noodige zorg besteed moeten worden. Al te dikwijls zien we nog. dat naar den eenen of den anderen kant overdreven Er zijn ouders die. meenen dat hun kin deren alleen maar opgevoed dienen te worden volgens heel strenge beginselen, zonder eenige vrijheid, of soepelheid van bewegen. Ze schermen overal met Kerk en Kruis, vinden sport en spel uit den booze. terwijl 'n andere categorie in de t egenovergestelde jout valt. Deze men- schen leggen te veel den nadruk op gezondheid en ontspanning hunner kinderen en O. L. Heer meenen ze op zij te kunnen zetten. Nu ja. gaan naar de kerk maar van al dat -fijne gedoe", daar moeten ze niets van hebben. Beide soorten van ouders handelen verkeerd. Goed begrepen Katholicisme vereenigt het natuurlijke harmonisch met het bovennatuurlijkede Roomsche blijdschap, goed begrepen, is de kern hiervan. Wil de opvoeding haar doel bereiken dan moet de opvoederIsterl dus zorgen dat het kind komt tot de volgroeide persoonlijkheid tot den zeljstandigen mensch die in alle omstandigheden des levens het goede WEET te kiezen en bij dit weten paart de wil d't goede te volbrengen, dus komt tot de parate daad. den laautcn keer. Ik hel opleiding geftad. nni ls de gedochte, d IT eischt van den opvoeder zelfcontrole, degene die opvoedt moet zelf goed opgevoed zijn. niemand geef t wat hij zelf mistDe eischen aan 'n goede opvoeding gesteld zijn dus niet zoo heel makkelijk en eenvoudig, vooral daar omstandigheden van tijd en plaats zooveel invloed hebben, leder in c maatschappij levend mensch Immers wordt mede opgevoed door zijn omgeving i individueel maar ook collectief verplicht j 'e zijn. H oeveel menschen zouden gaaf en goed zijn I g beter ware gebleken. Wie andere menschen tf zelfs misdaden, bedenke dit: hoeveel goe- ln leven misschien voor anderen een aan- OUDERS Jezus zei tot Maria; GIJ zijt bezorgd o niemand, ook zelfs de felste politieke tegen- liefde en onze rechtvaardigheid? waarachtige, daadwerkelijke en christelijke eerste plaats zi de ledematen v Christus. een zoo goed mogelijk mensch tt geweest, wanneer hun naaste om. daarom durft oordeelen naar dad de daden verzuimde ikzelf en was leiding lol minder goede daden". We critiseeren veel tegenwoordig, we breken af. laten we eindelijk eens begin nen met op te bouwen, te waardeeren wat goed en mooi is in anderen. OPVOEDEN: het kweeken van het goede in anderen, kan ons daarbij zeer »i tclpen. Zoek eerst het goede - het edele - het ware dat ligt in ieder me ■chenkind. n in u zelf zal groeien en tot een groote vlam uitlaaien de vonk w lod's gena, gelegd tn het hart van eiken mensch. OM TE ONTHOUDEN Onder vriendschapsschijn Zit 't ergste venijn. Zelf gedaan. Niemand te wijten: Wat men zelf d«>et, Wat men zelf boet. Hoe meer geestrijke dranken In ecu mensch komen, hoe meer de geest eruit gaat. I)e schippers loeren varen Niet in de stille zee Maar in de felle baren. I)e les is zilver Maar het voorbeeld goud Tusscheu lepel en lip Is nog menige glip. Tusschen neus en lippen ban een goede kans ontglippen. Wie heden boven drijft, Is morgen de verachtste. Wat iemand rooft, Of vindt, of erft, Hij laat het al, Wanneer hij sterft. Duren Is een sehoone stad Maar Kort-rijk ligt er bij. Wat schaadt Dat baat. Harde steenen Slijpen het ijzer. Harde stootcn Maken wijzer. Alle dingen kan men dracen Uitgezonderd goede dag.it Als bet geluk U lacht Sta dan op de wacht. UIT HET LEVEN VAN EEN DUITSCHEN VLUCHTELING TELEURSTELLING Het bloedbad onder de boeren aan gericht en waarvan lk als bij toeval ge tuige was. heeft een enormen indruk bil mij achtergelaten. Dagen lang was ik *r ziek van. Deze gruweldrad. die plaats {reep onder mijn oogen achtervolgde me oU dag en nacht. Nooit had ik zoo tets (ruwclljks van dichtbij meegemaakt. De indruk, dien lk ervan onderging, nam inhcllspellende afmetingen aan. Tel- tens als lk er aan terugdacht leefde foor mij op al het ontzettende leed. dat ■k sedert mlin verblijf In Rusland ge ilen had. Met een groote verwachting was lk naar Rusland gekomen, ook al naatte lk het systeem nog voor lk het gezien had. De teleurstelling was er nu Ses te erger door en het werd een soort dwanggedachte bij me: hier wil lk weg. Die gedachte Is zoo onstuimig, dat ik maar ineens besluit om de noodige stap pen te doen. Ik vroeg een onderhoud aan met •kameraad-directeur. Ronduit zeg lk hem. dat mijn ver wachtingen anders waren dan de wer kelijkheid. die Ik leerde kennen en dat Ik daarom kwam meedeelen. dat lk mijn werkkring op I April 1935 als geëindigd wilde beschouwen. Hij antwoordde heel laconiek, dat mUn verwachtingen mis schien niet juist geweest waren, maar dat mijn inzichten ln de Sovjct-Russl- sche verhouding ln alle geval zeker niet ik zoo maar zonder meer mijn werk kring verlaten kon. Met een heel groote verbazing wees lk hem er op. dat lk geen enkel contact of overeenkomst getce- kend had en dat Ik dus inderdaad vrij 3m mijn werkkring te beëindigen, icel begrijpelijke en normale over wegingen had lk een redelijken opzeg gingstermijn in acht genomen en dus... ving. .dust" nog niet in Sovjet-Rusland. bondig, dat hij dergelijke beliefde te accepteeren. I» word daar driftig door en verklaar zonder er doekjes "m te winden, dat lk mijn heele gestreden en gevochten heb voor menschelijkheid en dat lk het daarom It onn.enschelijke land niet kon uithouden Gevolg had ik al zoo op mijn vin- kunnen natellen, maar lk telde niet n dat oogenbllk, totdat ik plotseling bezinning kwam. BEZINNING gen waren geblindee grond, bewaakt door Gepoe. Na twee uur gevangenis t tegen een s Ie ls mij altijd e. •Ittek op Rusland, maardooi een beambte werden mij voorgelegd een dagboek waarin ik stenografisch het gebeurde met de boeren had genoteerd en ontwikkelde en afgedrukte foto's, die ik bij die gelegenheid gemaakt had. 't Is ten onbegrijpelijke samenloop van om- stanulgheden. Ik word er niet uit wijs, ook niet wanneer een persoon waarvan Ik vermoed, dat hij een rechterlijke functie bekleedt, mij gaat ondervragen Ik doe voorloopig niets anders dan protestecren tegen mijn arrestatie. Op die manier hoop ik den man aan het pralen te krijgen, om zoodoende Ie ver nemen. waar 't nu eigenlijk om gaat. HIJ zegt echter niet veel maar schuift reep hU de telefoon en nog geen kwartier later ben ik arrestant van de Gepoe. Wat wus lk begonnen? Zoolang Ik nu ln Rusland was had ik niets ln het voordeel en niets ln het nadeel van den staat gedaan. Als collega's ln ver bitterde oogenblikken gevaarlijke uitla tingen deden, had lk me altUd gehouden of lk ze niet begreep of niet verstaan had, wat ze zelden. Ik zag mijn eigen toestand als hopeloos ln en heel bcgrij- pelUk deed lk als een kal in 't nauw een rare sprong. Ik weigerde mee te gaan met de Gepoe Er ontstond een kleine worsteling, die overbodig was. want ln minder dan geen tijd was lk ge- t helpt n mijn t lange pauze waarin gezwegen niet? Tegen Uw lu. dat daar. d.l ls hoog- U daai in dal boek ge- ontcijferd heeft, maar dat. Nogmaals begin lk it wanneer lk maar cerlUk wil toegeven. dat ik inderdaad rondliep met plannen 11 1 tot hoogverraad tegen den Staat. Om k indruk op me te maken laten ze aller lei kleine gebruiksvoorwerpen uit mijn g kamer zien. Ze moeten bewUzen. dat i mUn kamer grondig onderzocht ls. dat e i al mijn „geheimen" ontsluierd zUn en j dat ontkennen geen zin meer heef% Ik r I houd voet bü stuk en blUf ontkennen. - I Dan volgt de eene marteling na do andere. Zoo erg ls 't soms. dat heel mijn lichaam één wonde is. DikwUls ontzonk mij de moed en stond ik op het punt om bekentenissen te doen, die mij schuldig verklaarden aan dingen waaraan lk part nog deel had; ik had alles willen doen als er maar een einde kwam aan die marte lingen. Gelukkig was er een bUna dierlUfc Instinct, dat mij waarschuwde om die be kentenissen niet te doen: Instinctief, werkelijk, ik kan het niet anders zeg gen, instinctief voelde ik dat dan net laatste nog erger zou zUn dan het eer ste. Daarom hield lk vol en bleef ont kennen eenige schuld te hebben. Over het voorgevallene bU de opzegging van mijn betrekking werd wonderlijk genoeg geen woord gesproken. Daarom kon ik juist ontkennen. Want als het ging over een misdaad, dan moest dit gebeurd zijn bij mUn onverstandige uitlatingen ten •overstaan van mijn directeur. (Wordt vervolgd.) mij weghalen door een Ie miln eulcn zullen Nooit ben Ik geslagen en mishan deld als door deze menschen. Dan be gint de lange tijd van mijn lederen dag komen er menschen In cel. die me van alles en alles beli Christus verlangt afwerking tot 'u de détails. Zoo alleen ontstaat een stijlvol geheel. Zie de heiligen. Hun leven is als een kunstig fijn naaldwerk. Met liefde hebben zij geiverkt aan de kleinste deugden: aan elk onderdeel van hun leven hebben zij hun volle aandacht ge wijd. (Lichtflitsen). ir ANION VAN DUINKERKEN war FRANCIS THOMPSON. Daar is geen hooglc, noch een diepte, die ons scheiden kan, mijn kind, Ziel van mijn ziel en bloed van mijn bloed en al wal mijn hart bemint! Daar is geen zee. zoo diep mijn kind. en geen berg is hoog genoeg Dat zij mij legen zonden honden, als je schreiend naar mij vroeg. Jc bent nog maar een zuigeling nu, zacht om Ie zien en blozend als een bloem, Kr kleeft geen vlek op het sneeuwblanke kindje, dal ik hel mijne noem. Maar als jij eens door de wereld zou dolui., jouw ziel heiaden mei kwaad, Opcul je moeder de deur van haar luiis en is blij als je binnengaat. Reinigen zou ik je dan met mijn Iraiic». en boeten mei mijn smart le'iere misdaad, die Je bedreef, ziel van mijn ziel en hart van mijn hart. Al had je zelfs iedere zonde gedaan. die van oosten lot westen maar mogelijk is, Toeli zouden mijn armen opengum en ik gaf je vergiffenis. Kind. als ik ooil in den hemel kwam, en jij zou een verdoemde zijn, Want ieder kan vallen, Gods Engelen zelfs, en ze waren als jij zoo rein Dan verliet ik om jon den hemel van God en mijn plaats aan Maria's voet, Kn ik ging naar het hart van de hel om jon. omdat ik je liefhebben moet. Als God hij mijn heengaan de deur hoorde kraken en vragen zou: „Wie gaat er uit, Ze weel toch. dal ik mijn hemel voor elk, die hier niet binnen blijft, sluit? Dan zou de heilige Moeder van God zich verheffen op haren troon Kn zeggen- ..Het is een moeder, mijn zoon, die gaat zoeken naar haar zoon. mijn bloed- „Zicl van mijn ziel en bloed v mijn liefste Jezus, il Nog hoe gij een kind waart, en ik. Uw moeder, u spelen liet op mijn knie. Want zoo zijn wij, moeders, allen gemaakt: ons geluk is de kern van ons leed. Ziel van mijn ziel en bloed van mijn bloed. Dacht Je. dat ik hel niet weel?" Uil; 1)E GEMEENSCHAP. 'iimnmi

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 6