DE KLOKKEN VAN ST. JORIS LITURGISCHE KALENDER (Week van 8—14 October.) Zondag 8: Groen. 19e Zondag na 1. steren TUdelgen. Mis Salus populi. 2e geb. H. Birgitta. Credo. Prélat:- Drievuldigheid. Vespers van dezen Zondag. Maandag 9: Rood. H.H. Dionysius enz. 2e geb. A cunctis. 3e naar keuze. Dinsdag 10: Wit. H. Franciscus Borgia, 2e en 3e geb. als gisteren. Woensdag 11: Wit. Moederschap der H Maagd. Credo. Prei. H. Maagd. Donderdag 12: Groen. Mis van 19e Zon dag zonder Gloria of Credo, 2e geb. A cunctis. 3e geb. Fldeltum (2 Nov.) 4e geb. naar keuze, ütr.: Wit. H. Wilfrldus. Vrijdag 13: Wit. H. Eduard. 2e en 3e geb. Zaterdag 14: Rood. H. Calllstus I, RETRAITEN De vrouw van wijlen mr. Lyons. Beulgen tijd geleden overleed de Atoyslue Lyons. Deze katholieke politicus w Dinsdag 17—20 Oct. Dames (Charita tieve vereenig.) I 10. Zaterdag 21—24 Oct. Mannen (St. Ra- zateroas "v- Jongerius, Utr. e. a. pi. N o v e m t Dinsdag 31 Oct.—3 Nov. Gehuwde Vrouwen, verg. f 6.50. Dinsdag 7—10 Nov. Gehuwde Dames. VeVrijdag 1013 Nov. Mannen en Jon gemannen. verg. f 6.50. Dinsdag 1417 Nov. Mannen (St. Ra fael e.a.) verg. f 6.50 Zaterdag 18—21 Nov. Meisjes, verg. Dmsdag 21—24 Nov. Ongeh. Dames. Tezlterdag 25—28 Nov. Mannen (Dloc. Actie v. God), verg. f 6.50. Zaterdag 25 Dec. Mann, mann. (Creoc Pugno) t 6.50. Zaterd. g 512 Dec. Heeren. verg. f 10 Dinsdag 12—15 Dec. Geh. Vrouwen (Dloc. Actie v. God) f 6.50. Zaterdag 16—19 Dec. Meisjes. t 6.50 Woensdag 20—23 Dec. H.B.S. Verg. f 6.50. Zaterdag 23—25 Dec. Mannen en Jon gemannen (Kerstretr.) f 6.50. Zaterdag 30 Dec.—2 Jan. Mann. Jongemann. (Gendt e.a.) f 6.50. Dinsdag 2—5 Jan. Mann. mann. (Bouwvakarb.) f 6.50. Zaterdag 69 Jan. Mannen en Jonge- manen (Vlnkev. Eist. Hulssen. Groessen e.a.) verg. f 6.50. Dinsdag 9—12 Jan. Mannen (A.B.TB. Utrecht) verg. f 6.50. Saterdag 13—16 Jan. Meisjes verg. 1 Dinsdag 16—19 Jan. Mannen (ABTB Gelderl.) verg. f 6.50. Zaterdag 20—23 Jan. Jonge Boeren Tuinders. Utrecht f 6.50. Zaterdag 27—30 Jan. Jonge Boeren Tuinders Friesland f 6.50. Dinsdag 30 Jan—2 Febr. Meisjes, verg. De°Dlrcc«e van "t Retraltcnhuls ver schaft V op aanvrage ook de reductie bons voor de Ned. Spoorwegen. K 3490—4008. Beleefd verzoek zich aan te melden btj de Directie. St. Alfonsus Retraiten- huls. Barchman Wuytlerslaan. Al foort. Onoverwinnelijke kracht Eiken dag. elke minuut worden wil belaagd. De memchen leveren een gevaar op: de verleiding, de be koring tot hoogmoed, tot wellust Vernielende kraehten stonnen or ons af. Het gebed alleen geelt on overwinnelijke kracht. e honderd procent pliyslek p iweUJks kun nen voorstellen. Het geheclc menschelljk ge- slecht doet heden ten dace niets arvders dan Jacht maken op aardsch geluk. „Lichtflitsen" i die het christelijk geloof tegenwerken Op t oogent)lik dat niemand goed weet hoe srkloosheld kan worden opgeheven, zou men t goed aan doen Het beheer over den Hof van Olijven. Het te Londen verschijnende kathoUr cekblad ..Catholic Times" spoorde aan. 1 eheer over den Hor van OlUven. die Tegenwoordig wa- en ae rranciscanen over 70 gróoto en kleine eillgdommcn, die zij In den loop der tijden Een staatsman van de rooden in Spanje en zijn inkomsten. Toen Spanje een rootle regcerlng had. war voeringen ten gunste van de Spannschr re sladcn In Zw» met bijzonder. rut Spaanschen adel, bj kistjes, oude kanten mantilla's. 17 CONFERENTIES OVER HET KATHOLICISME „BIJBEL EN OVERLEVERING" VERSCHILLEN MET HET PROTESTANTISME Dinsdagavond werd ln de R. K. kerk in het Zand te Amersfoort de eerste >n de reeks conferenties voor nict-ka- tholieken gehouden. Zooals men leidt pater lector A. J. Winkel uit Dominicanenklooster te Zwolle deze Spr. begon met zich af te vragen of et nog wel doel heeft juist ln dezen jd, waarin de mensch wordt opgeslorpt door zorg voor het dagelijksclic leven, dergelijke conferenties te organlseeren. Maar als we bedenken, dat Juist omdat Christus ls afgeweken, het geweld ls los gebroken. dan Is toch wel duidelijk dat Juist een bezinning op wat Christus ge bracht heeft zeker noodzakelijk is. Het feit is onweerlegbaar, dat Chris tus en de Christelijke leer. Zijn Persoon en Zijn werk nog altUd staan ln het centrum van de belangstelling. Zijn Leer putten wij uit de Evange liën. maar daarnaast erkent de Katho lieke Kerk ook de overlevering als n Gods Openbaring Hierin verschilt zl' van tlsme. dat de Bijbel als eenlge openba ringsbron en persoonlijk onderzoek van de Schrift als eenlge regel om den in houd van ieders geloof te bepalen er kent: terwijl de Katholieke Kerk als laatste regel van het Geloof het Leer gezag erkent. Christus zelr immers heeft aan Zijn Apostelen de opdracht gegeven, niet te schrijven maar te prediken: ..Gaat en predikt het Evangelie", zoodat dan ook slechts enkele Apostelen ln Evangeliën en brieven geloofswaarheden hebben neergeschreven, we zouden kunnen zeg gen: ter verduidelijking en nadere toe lichting van hun mondelinge prediking, zoodat zij dan ook voor hun gesproken woord hetzelfde gezag cischen als voor het geschrevene. Bovendien getuigt de Schrift zelf. dat zU niet alles bevat, wat Jezus gedaan heeft. Iraeneus getuigt ook, dat ln zijn tijd al vele barbaarsche volken het geloof ln Christus hadden gevonden zonder papier en zonder Inkt. Zij hadden geen H. Schrift en bewaar den het geloof zuiver en ongeschonden door de eeuwen heen. Ook latere ge- loofspredlkers hadden geen bagage van boeken bU zich. De Kerk ls gesticht en gegroeid zonder den Bijbel en bestond vóór den Bijbel: de Evangeliën, de Brie ven. de Handelingen, het Boek der Open baringen hebben niet de Christelijke ge meenschappen of de Kerk gevormd, maar zij zijn gericht tot de gemeen schappen die reeds bestonden. Vandaar het beroemde woord van S. Augustlnus: „Ik zou aan de Evangeliën niet geloo- ven. indien het gezag der H. Kerk mij er niet toe zou bewegen." De ging. dat naast den Bijbel ook levering een Kenbron ls van Gods Open baring. begint de laatste tien jaren •er door te dringen In Protes- kringen. In 1917 al verdedigde de ProtestanLsche pastor H. Hansen de stelling: ..De Juiste regel (voor het ge loof) ls de levende overlevering der Kerk. wier voornaamste bestanddeel zeer ze ker de H. Schrift ls. Persoonlijk onderzoek of leergezar- p de tweede plaats leert de H. Kerk. dat niet iedere geloovlge het recht heeft zelf door persoonlijk onderzoek uit Bijbel en de Overlevering vast te stellen wat hij gelooven moet en wat hij gelooven wil, maar: dat de Kerk door Haar leergezag dit uitmaakt, met andere •oorden: de Kerk ls de laatste regel van et geloof. De Kerk leert dit niet op dc eerste plaats, omdat de S: irlften dikwijls zoo duister zijn. dat ze noodzakelijk een ge zaghebbende verklaring noodlg hebben, maar omdat Christus dat zoo gewild heeft. Want de gave van verlichting des H. Geestcs gaf Christus niet aan ieder persoonlijk, maar aan Zijn Apostelen en hun opvolgers, die HU tot leeraren en bestuurders van ZUn Kerk uitkoos, dus aan het leergezag onder oppertoezicht van Petrus, toen HU hun opdroeg: „Gaat en onderwijst alle volkeren en leert hun alles wat Ik u bevolen heb." Dit ls van den beginne af ln de Kerk gehouden volgens het getuigenis van vele Kerk vaders. BU meenlngsvcrschlllen over de beteekenls der Schrift beroept men zich dan ook altijd op Rome. maar Rome be roept zich op niemand anders. De geschiedenis der Reformatie, die de H. Schrift aan Ieders persoonlUk onder zoek overliet, met het droevig gevolg, naar het getuigenis van Prof. Bavlnck: „dat het Protestantisme hopeloos ver deeld ls," heeft dan ook wel bewezen, dat practlsch de Kerk noodzakelUk ls om onfeilbaar de ware leer van Christus te bewaren en de H Schrift te verklaren. Spr. eindigde zUn met gespannen aan dacht gevolgde conferentie met het ont roerend getuigenis van domlnê Gunning ln zUn .Tnlël" van 28 Juli 1924: ..O God weet het. hoe lk angstig zoek Wat ln dit leven toch de Waarheid wel moog wezen. Ik ken Uw hoog gebod, lk heb Uw Heilig Boek. Maar kan zoo menigmaal den zin er niet van lezen." Hoe eerlUk geelt deze predikant, die bUkans 45 Jaar in den dienst van het Evangelie was en in dien tUd altUd den BUbel in dc hand had. hoe eerlUk geeft hij toe. dat deze BUbel hem geen ge loofszekerheid heeft gegeven. HU weet geen uitweg uit den doolhof. Twijfel be stormt zUn ziel; angstig zoekt hU wat „de waarheid wel moog" wezen." Wel duidclUk blUkt hieruit, dat een onfeilbaar leergezag noodzakelUk ls voor iedereen, die den weg der zaligheid wil bewandelen en met een gerust gemoed, zonder de stormen van den feilen twUteL door liet leven wil gaan. KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMB0DE" VAN 6 OCT. 1939 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE. I»« ZONDAG NA PINKSTEREN. EPISTEL. Broeder»: Ge n zich: want Wordt ge toornig, zondigt dan niet geeft geen vrij spel aan den duivel. De dief mag vuortaan niet meer ste len. maar moet liever arbeiden om met eigen handen den koet te verdienen, en iets over te houden om het weg te schenken aan wie er behoefte aan hseft In dien tUd nam Jesus hel woord en sprak hen weer ln gelUkenissen toe. Het rijk der hemelen ls geUJk aan een koning, die een bruiloftsmaal gar voor zUn zoon. En hU zond zUn dienaar uil. om de gmioodtgden tot de bruiloft le roepen Nadruk van de in dit blad voorkomende Kerkberlch- ten, ook in den vorm van Zegt aan de gcnoodlgden: -ww Ziet, Ik heb mUn maaltijd gereed mUn ossen en mest vee zUn geslacht en alles is klaar, komt toch ter bruiloft. Maar ze sloegen er geen acht op, en gingen huns weegs: de een naar rijn hoeve, de ander naar rijn zaken. De overigen grepen zijn dienaars vast, mishandelden en doodden se. Toen ontstak dc kouing in toorn. hU zond rijn leger uit, en doodde dte moor denaars: en hun stad stak hU In brand. En tot zUn dienaars zeide hU: Hel bruiloftsmaal ls wel gereed, maar de g'noodigden verdienden het niet. Gaat dus naar de kruispunten der straten, en noodtgt allen ter bruiloft, die gU er vinden zult. ZUn dienaars gingen dc straten op en verzamelden allen, die zU er aan troffen. slechten en goeden: en de brullortszaal werd met gasten gevuld. Toen nu de koning binnentrad om de aanliggende gasten te zien. zag WJ een man, die g< en bruiloftskleed aan had. En hU sprai. tot hem Vriend, hoe zt)t gU hier zonder brui loftskleed binnengekomen HU wist er geen antwoord op te ge ven. Toen zei .Ie koning tot zUn be dienden Bindt hem aan handen en voeten, en werpt hem naar bulten de duister nis ln daar zal geween zUn en geknera Pastoor W. A. J. M. Oostveen Zand no. 29 •t Zand no. 31 Telefoon 6625 Giro 116328 ZONDAG. 19e Zondag na Pinksteren. H.H. Misten om half 7. 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met JaarlUksche collecte Octobermaand. Dinsdagavond te 8.30 uur tweede Con ferentie voor nlet-katholleken. Onder werp: Het Celibaat. Ook toegang vooi ZONDAG de H.H. Missen om 7 alf 9. Te kwart na 10 Te 6 uur Lof met gebeden voor de Oc tobermaand. Door de week lederen avond om 7 uur Lof met gebeden voor de Octobermaand. Zaterdag om half 12 voorbereiding oor het vUfde leerjaar. Van 4 tot 9 uur gelegenheid om te biechten. DagelUks de H.H. Missen om 7, half 8. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 26b. Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 5923 Postgiro no. 93297. ZONDAG de H.H. Missen om 7 uu half 9 en om 10 uur de Hoogmis. Om 6 uur Octoberlof en Litanie va Alle Heiligen voor den vrede. Vandaag scharlcollecte voor de ve slerlng gedurende de Octobermaand. Deze week eiken avond om 7 uur Oi toberlof. Vrijdag om kwart voor 12 biechtcA] Uit de parochie-registers: Hermanns Antonius t Gedoopt: Geertrulda GUsbertha Adrl- ana. d. van A. C. RUnders en A. H. Fronlk. Gehuwd: C. A. van dfti Eshof en R. J. A. Koradewal. H. Koenders en M, B. v. Apeldoorn. A. v. Beek en J. M. v. Munster. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no. 36. Pastoor A. W. J. 8pltzcn Langegracht no. 37. Telefoon 6« ZONDAG de H.B. Missen om 7 uur h"lf 9. Half 11 Hoogmis. Te 6 uur Broederschapslof met voo: geschreven gebeden. In de Octobermaand lederen avond o 7 uur Lof. Maandag te half 10 gezongen huwe- lUksmls. Dinsdag 8 uur gezongen St Antonlus- Woensdag om half li gezongen huwe- lUksmis. 's Avonds kaart na 8 Congregatie van de H. Familie der beide afdeellngen. VrUdag te kwart na 4 gelegenheid om te biechten voor de meisjes van de 5e. Be en 7e klus. Zaterdag v; DagelUks d Uit dc parochic-registers: Adrlanus Maria, zoon van Hubertus Janssens Wllhelmlna Remmeren. Alelda, dochter van HeUde en Maria Kraak. Maria, dochter van Adrlaan Verschuur en Borta Schrasser. Hendrlkus Johannes, zon van lomcus Snel en Geertje Marcus. Wouter, zoon van Chrlstiaan van Put ten en Wllhelmlna Derksen. HuwelUksafk.: I: Joop Herman de Oude en Johanna Cornelia de Wit. ni: Gerard us Johannes v. d. Werf Engellna Kramer. HI: Johannes NIcolaas Maria v. Brink ea Amu Regioa Leeaer. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Woensdag, feestdag van het Moeder schap van de H. Maagd Maria. VrUdag te kwart na 4 gelegenheid om biechten voor de meisjes van de 5e. en 7e schoolklasse. Zaterdag van half 4 tot half 10 gele genheid om te biechten. Gedurende de week eiken avond te 7 Gedoopt: Lize Lotte, d van Willem Metr en Au- tonia de Jager. Jacoba Hlldegonda Maria. d. van Hen drlkus Jac. Joh. v. d. Eshof en Maria Ja coba Joh.a. SnUders. Johanna Maria. d. van Christiaan Hendr. v. der Linden en Martha Maria d. Linden. HUdegard Gertrud Theodora, d. van Reinlrus Hei.dr. v. Esveld en Margare- Wllh. v. Loencn en Joh.a Verheuvel. Overleden Maria Regina Wledenbrugge. Ondertrouwd m: Wllh. Joh, Gerretsen en Jacol i Keulen. I: Hermanus Hilferlnk en Engelii.a Theodora Gouw. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. H. Hooyman. Matthias Withoosstraat no 34 Telefoon 4631 Giro no. 84824 Uit de parochie-registers: Geboren: Hendrlkus Amold"s, z. v: Vermeulen en Maria jonanna v. Angeren. Caecllla Maria Suzanna, d. van Florls Andringa en Antonia Theodora Huurde- Alida Henrtëtie Geertrulda. d. van Jo hannes Maria Cornells v. d. Bos en Hen- drlka Geertrulda Jansen. Willy Helena Carolina Maria, d. van Antonius v. d. Heiden en Helena Helle- Overleden: Anna Catharlna Bos. HOOGLAND PAROCHIE ST MARTINU8 Kerklaan. Tel. 8. Kindermis. 10 uur Hoogmis. 5 Dinsdag, half S isle H. Mis. kwa: Woensdag, hall 8 1ste H. Mis. k Vrijdag. Half 8 1ste H. Mis. kwart over 8 8e H. Mis. 9 en 10 uur Ca tech. op de scholen. Zaterdag. Hall 8 1ste H. Mis. kwart over 8 ïe H. Mis. Bieohthoorrn van 4—uur. 7 uur Lof met Rozenhoedje. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE 8T. JOZEF. Pastoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat Tel NUkerkerveen 285. ZONDAG. C kwart voor 7 uitreiking vl_ Vroegmis om half 8. De H. Mis voor de Militaire» om kwart voor om 10 uur de Hoogmis Onder de H. collecte met open schaal ten bate van i men. dele collecte wordt met het oog buitengewone omstandigheden seer bUi in de milddadigheid der geloovagen aanbevo len. Om half 6 UjI met Volkszang. Ouder het Lor wordt 't Rozenhoedje cn de Utsnl Alle Heiligen gebeden voor den vrede. MBandag. De H. Mts in de St Jozef stich ting. Om 8 uur uitreiking van de H. Com- Vrijdag. Komen biechten de kinderen Zaterdag. Gelegenheid cm te biechten half 5. half 6. half 7, na bet Lof. en oo uur. Om 7 uur UorialoL Josefstichttng. De H. Mis i Parochieele st oren: Antonius Adris Kok en WUlemljntJe rieden: Wilhelmus van de TweeL we- tar van WUhelmina Johanna Jansen, is van Vulpen echtgenoot van Theo- ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN R JOZEF. Pastoor R. O. a 8MEETS Telefoon no. K. 11.30 Catech, 5 uur et oefeningen der Octobermaand. de zeek de H Missen 7 en 8 uur, na de 2e a Mis uitstelling met de oefeningen "er Octobermaand (behalve Zaterdag). Lof me! de oef. der Oct. m HAMERSVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: H. J. CROONEN. Telefoon HamerstsM no. 4. ZONDAG, Oct, 7 uur H Mts voor MUliai- en. 8 uur Vroegmis, kwart over 9 H. Mis voor Half 11 Hoogmis. Bslf zes Lof n de Allerheiligste en de gebeden vi Oclobergebcden. Zaterdag, gelegenbeld om le biechten lai I8 op dc hcv le en halve uren In de week de H. Missen om 7, Half I a >m kwart yt

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3