1=
ijrt atod
Wat een bankdirecteur
'.Hieronymus Jaegen - zegt
n Oneindige <J
Iter da
IV' ti 7-
I
«V rrooleu en nwfhltem mboizvu houdt
-Hoc deemoediger gij over unclf dom
fcoc dieper gJJ In ojwe«Oite nederigheid too
Ood odIK. dot tc Dim daalt Hi] tot u a'
<a« te dichter is Hl] met rijn hulp taj u."
„Deemor<l>ge «ielen drogen hot -tm
sleed» mevr terug on piaatacn in deeeitr
rcillg tot do christelijke
n Zpn nabijheid. 1
d verhchl hct tw
deren: tortom naar mate wlj minder nc
owrgcetl aan den Sdieppcr. ds Ve roe»
Weldaden, die niets kosten, ra<
kostbaar zijn in de oogen
van God.
i vooralchtlg zwtJgen ab men de X<
n TroolIJk woord voor de lievelingen
u warme handdruk voor hem. die be-
n geduldig spreken met de ongedul-
le engelen in den he-
Katholieke actie in
de Missielanden
VERRASSENDE RESULTATEN
Plus XI e.g. was niet alleen een man
van de theorie. Iedereen weet, dat hij
ook een practise!) menach was en een
man van de daad: in meer dan 400 Mis
siegebieden zijn reeds secties der Katho
lieke Artie opgericht volgens zUn richt
lenen. onder leiding der Apostolische
Van dit heele werk een overzicht ge-
v: -. is onmogelijk.
Slechts eenlge voorbeelden zullen we
aanhalen.
I CHINA.
Op 1 Augustus 1&28 riep de Paus
China op tot de Katholieke Actie en met
Pinksteren het jaar daarna begonnen
de beraadslagingen over de statuten en
zichtlijnen, die Tier jaar zouden duren
De basis voor deze officiëele, over het
geheeie land uitgebouwde actie wa»
reeds van te voren aanwezig. Op ge
noemden Pinksterdag wag ook de ope-
nlngivergaderliig van een organlaatle
van mannen en jongens, die 80 vereanl-
gir.gen omvatte. Niet vergeten mag wor
den de groote promotor van de jonge
Chlnee Kerk, Lo Pa Hong. de Apos-
irmsten onder de armen
derrlchten. Spoedig vontf
t onder de Interectueelen
1011 (.aniseerde
werker' -tralie organise.
e hl]
rzdta i« keu-lwa
tie, godsdienstige vorming en opoffe
ringsgezindheid kenmerkten deze orga
nisatie. Van 1024 tot '28 doopten zl]
14000 stervenden. In 1013 vinden wij een
klein overzicht van uhn werk: 20 ka
pellen en kerken werden gebouwd, 71
lokalen voor conferenties, die bezocht
werden door 383720 personen, werden
opgericht. Zezen scholen, 5 ziekenhui
zen, 20 apotheken, 2 weeshulzen en 2
hulzen voor ouden van dagen werden
gesticht. 250.000 doopsels werdei toege
diend aan kinderen en volwassenen. Dit
ls Katholieke Actie In den moolaten zin
van het woord. In 1937 tror hem de ko-
gei van een fanaticus, die in hem een
landverrader zag.
De beele organisatie uiteen zetten,
kunnen we hier niet. Alleen dit: leder
diocees ls een eenheid, gesubordineerd
aan den Natlonalen Raad. Er gijn ver-
eenlgingen voer arbeiders, boeren en
studenten. Er zl]n sport en padvinders-
organisaties. Iedere vereenlglng bewaart
een groote zelfstandigheid. Verder wordt
er actie gevoerd in tijdschriften, bro
chures. kranten en vliegende bladen.
Het groote doel ls altijd: de uitbreiding
van het Rijk van Christus Koning. Zoo
vormen de leeken een geweldig hulp
leger voor de kleine kern van missio
narissen. die bovendien als vreemdelin
gen vaak wantrouwen ontmoeten,
n JAPAN
Ook ln dit land 's de Katholieke Actie
prachtig georganiseerd. Een der groote
leiders Is hier Admiraal Yamahoto.
a. Vooreerst d< jeugd-actie, die zich
coral toelegt op wetenschappelijke en
rodsdienstlge vorming. Iedere Vrijdag
worden er godsdienstige cursussen ge
geven en leder Jaar wordt een Katho
lieke weck gehouden met conferentie
praclisch-cultureelen aard. Er is1
een groote activiteit op het gebied der
b. Vervolgens de ar.tic onder de man
nen. We noemen alleen bemiddeling bij
Christelijke huwelijken, den Katholie
ken Kunstenaarsbond, de Katholieke
uitgingen in plaatsen zon-
Katholieke universiteit.
c. Ten slotte de actie onder dvrou
Deze staat onder leiding van Pater C
melnder en Pater Van Straelen (Ned<
lander) en bestrijdt alle gebieden v
DE LOKKENDE STAD
Voer mijn veneter bronl tot vlieg.
Ze beert «1 w» dikwijls geprobeerd.
i bet van bet
vries ateeds v
de meisjes gelokt door de stad.
WekettJfcs komen uit onze Umburg-
sche dorpen tientallen jonge meisjes aan
ln de groote steden van ons vaderland.
En ie droomen van een heerlijk leven
van vrijheid en blijheid.
Een hoog salaris, een veel groolere
vrijheid dan re thuis hadden, en de
Vele oudeis informeerru
aar bun kinderen terecht
Ki is wellicht de helft der i
a een week of zes in bet lo
■r stad te gronde gegaau.
Misse hien prober en xc n
vliegje, dat tegen d
onvrijwillige gast recht tegen het
terglas.
Morgen vind ik om vbegje
den, wendt U dan tot de geestelijkheid
Uwer parochie.
De gevaren xifn veel ernstiger dan ge
En door bei Mei* gedokt, dansen weV
dra om de stralende lamp vliegjes en
motjes, die afkomen op het Bcht.
Ze dansen een doodendans om het
lichtende electróche peertje. De ervaringen op dit punt
Ze wentelen als dranken in den licht-1 Iemand de lioren te berge rijzen,
bundei. tot ae recht tegen de warme I Denkt er aan: Het levensgeluk
lamp jagen, en de een na de ander met dochter hangt ervan af.
verzengde vleugels stervend nederotort. A.
den u
g niet n
siet diep tl
meisjes, daarom, beste
oudera. INFORMEERT. ALVORENS GE
OVERGAAT TOT HET AANVAARDEN
VAN EEN BETREKKING IN EEN
GROOTE PLAATS. EERST EENS BIJ
DE ME18JESBKSCIIERMING.
In Iedere plaats I- er daartoe geiegen-
DE H. ALPHONSUS,
igd blascho)
MldeKIke
n makken beschuldigde hem toen ge-
m onrecht* ven bed:
do heilige als volgt:
I: „O bedrtegefflke wereld, nu ken Ik Je."
01) wijdde zich nu aaa de verpleging ven
geneeslijke zieken. Nauwelijks was h(l In t
I. of het scheen liera,
.Wat doet gil nog ln de wereld?" En soo-
>h eertijds Soulas antwoordde, hg: „lieer,
«tl wflt gU. dat Ik doen ml?"
Toen hfl begreep, dot Ood hem tot bel
priesterschap riep. het hij zonder aarzelen
IJn «-bitterende wereldaehe loopbaan varr.i
hing ten toeken daarvan lijn degen bi,i
uil aar der H Maagd. Mgt heiligen inoed
"'etwon by at* moeilijkheden, die vooral gijn
ader hem ln den weg legde. Pee op den
'UW <rt»H
Overgroot* hisponnlng, tekort aon krach
ten «1 kwellende pijnen, noodzaakten hem
den H. Vader ontheffing van zijn blsschoppc-
cl Echt geworden."
i.terstuk van ons 1c-
Dk bij onzen heUlge.
t. HU liet zich
e leiding van zUn
n zUn lippen
bU sUn overlijden het gcloovlge volk, door
diepe droefheid aangegrepen, weeklaagdo
„De heilige gestorven!" en dat de volksme
nigte zich In de kerk. waar zUn stoIIclUk
overacliot werd opgebaard, verdrong en uit
riep: „WU willen den helllgo ilenl"
In ajn „Oeschlchtc der PSpste" zegt Pos-
lor v. a. H. Alphonsua: „BUna geen enkele
l]d scheen ongunstiger voor de ontwikkeling
Ut heiligheid dan do 18e eeuw. Toch heelt
MphoruawdeboogzSe kroon verworven: In de
v oil loose 18de eeuw la hU do grootete figuur."
o tijden en
van liet
cnichcuklnd zich met getrouwen Ood vet
ndl. daar ruitdien altUd on overal, zelf» In
i moeilijkste orrnUndlghcden, de xcgrpal-
en van holll«t(ai^ ~j_T9kiuyikii;cldJ,
1
„EEN GOED JAAR
LATER..."
Oorlog een feit.
In ccn huiskamer zag ik ecu her-
'denkingsbord hangen aan tien muur:
eert weegschaal precies in evenwicht
en daarboven een kaarsrecht zwaard.
Op den rand van 't bord stond ge
schreven: Good old Chamberlain
redt de wereld September 1938.
Nu is 't September 1939.
Met ecu onbeschrijflijke spanning
hebben we weken van hoop en vrees
doorworsteld en 't eindede vrees
werd werkelijkheid, cr is oorlog.
Daar is geen mensch bij machte
om le vatlen en Ie doorgronden 't
-immense leed, dat is samengedrukt
en samengeperst in dat éénc afschu
welijke woord: oorlog.
Daar is ook geen enkele menscli
bij machte om zelfs maar met eenige
waarschijnlijkheid le overzien wat
nu over de wereld gaat komen. Men
mag hopen tegen alle hoop in. dat de
ramp, die over ons kwam niet zal
uitgroeien tot een wereldramp, maar
zeker ervan zijn kan men niet. In
tegendeel: de enorme tegenstellin
gen en de verbitterdheid waarmee ze
naar voren geschoven worden doet
"t ergste en zelfs 'I allerergste vrce-
•zcn.
De strijdende volkeren verwijten
elkander de schuld aan dit onnicii-
sclielijk gebeuren. Er is een wereld
geweten en een wereldovertuiging.
die den schuldige meent te kunnen i
aanwijzen, maar met dat al komen
we niet verder: feit is en feit blijft,
dal wat allen, wie dan ook, vrees
den. nu afzichtelijke werkelijkheid
werd.
Midden in den chaos, die zonder
meer de liccle incnsclihcid bedreigt,
slaan wij, klein volk van 't kleine
Nederland en met ontzettiug staren1
wc naar al dat geweld rond om ons
heen. Wat zal de loekomst brengen
Nu nog niet
Maar later misschien
Zullen we later misschien tegen
.onzen wil worden opgenomen in den
{stormwind van haat. die over de
iwcrcld rent
Niemand weet 't. Er zijn er bij
itientallen en bij hondertallcn, die hun
■necning ten beste geven, intra r één
'ding is iiecl zeker, de toekomst zal
moeten loeren, wat we nu niet gissen
kunnen. Waarom praten wc eigenlijk
jovcr iets, wat we niet weten kumieu.
(Praten over dergelijke zaken is nut
teloos. Wc moeten handelen; we
moeten doen. Eensgezind onder cl-
jkandcr, iedere tegenstelling in eigen
jmiddcn voorbijziende moeten we
hecht aaneensluiten rond de man
die we zelf gekozen hebben als de!
leiders van ons volk. Iedere aanwij
zing van hun kant moeten wc met
een pijnlijke nauwgezetheid naleven.
Eu dan zijn er twee dingen, die van
hoogste belang zijn. Vooreerst
moeten we de wijze raadgeving die
van dc hoogste instanties tot ons
kwam naleven, ieder afzonderlijk en
allen te zamen. Deze raadgeving was
deze: onthoud U toch van meedoen
aan den geest van haat, die verbit
tering brengt in de harten; spreek
Uw eigen gevoelens en meeningen
niet uit: weest neutraal in Uw uit
latingen naar buiten. Wanneer ge
spreekt over de strijdenden, bedenk
dan toch, dat er onder hen zoovcien
zijn, die'niets minder zijn dan gij, in
welk kamp ze ook strijden. Er zijn
er zooveleti, bijna de meesten, die
niet willen wat zij doen moeten en
of ze staan aan de linkerkant of
aan de rechterkant, ze hebben allen
recht op Uw diep gevoeld medelijden
want over hen is gekomen 't immense
leed. waarvan gij hoopt, dat Gods
goedheid het aan U laat voorbijgaan.
En dan verder:
Als onze Koningin sprak tot ons,
als de eerste minister zicii richtte tot
ins volk, dan spraken zij beiden over
en groot Godsvertrouwen, dat liet
olk van Nederland moet bezielen.
Wat baten kanonnen en soldaten in
dezen alles vertrappenden strijd,
waarin de ongelijkheid van macht en
kracht zoo beslissend is.
Zeker, cr moet gedaan worden wat
gedaan kan worden om onze volge
houden neutraliteit te garandceren,
maar 't is geen lijd meer om te bou
wen op mcnschclijk kunnen. Ei
:1 ligt 't lot v
land c
ons
Gods hand. Daarom: onze
hoop gesteld op Hem, Die dc Almacht
is waartegen iedere overmacht
machteloos is. Dc harten omhoog in
vurig gebed en.... zóó geleefd
we onszeif den grootcn zegen,
e van boven verwachten, niet
onwaardig maken.
't Is een ernstig uur in de wereld
geschiedenis en daarom een ernstig
uur in de geschiedenis ook van Ne
derland. Ernstig moeten wc leven en
sober om weerstand tc kunnen bie-
alle beproevingen, dié zeker
i zullen komen ook wanneer
Gods goedheid ons bewaart voor deu
oorlog. Van ons kleine land moet uit
stralen over de wereld, het milde
licht van vrede, orde en rust.
groote liefde, die allen
oinvat en meevoelt met het leed van
c enieder. moeten we ons verwerven
dc dankbare genegenheid van de
duizenden rondom ons heen, die ge
dompeld zijn in een nameloos leed.
Waa-r we kunnen moeten wc mee
helpen om 't leed tc verzachten,
vooral wanneer mcnschcii in uiterste
nood een beroep zuilen doen op onze
menschenliefdc en onze hulp.
Hecht aaneen, met vertrouwen op
God. in groote liefde de toekomst in
Jen....
„IK BEN KEN GOD IN 'T DIEPST VAN MIJN
GEDACHTEN"
II» ben een God in 't diepst van mijn gedachten
Maar in de bibliotheek een voluntair.
Die hunk'rend op ccn baantje zit tc wachten
En boeken uitleent, met een zeker air.
Ik lever gecst'lijk voedsel aan Mevrouwen
Die binnenkomen en alleen maar van
De allernieuwste liefde-shocken houwen
„Maar niet zoo'n engerd nis die Wassermann!"
Ik loop met stapels boeken van mijn gedachten
En plak een eliquel op Gorter's Mei.
O, als nu juffrouw Jansen maar ging trouwen
Dan kwaiii er eind'lijk eens een plaatsje vrij'
Ik 1k-ii bel niet alleen, die .slaat le wurhlen.
En achlcr me is nog een hrclc rij.
Ik ben een God in '1 diepst van mijn gedachten
A. Jurriaan Zoetmulder: Dei
Man van Karioth. Het Poirtcrs-
fonds, Eindhoven (150).
WIJ hebben een ernstig vermoeden, dat
de schrijver A. Jurrlann Zoetmulder bij
de stodle van het lijdensdrama sterk den
invloed heeft ondergaan van de Ideeën,
die dc Duitscher Josef Plekt in zijn be
kend boek: Der Messias König heeft ver-
Het boek vi
n heel interes-
n Pickl ls
origineel
werk heeft naast goede kwaliteiten ook
minder goede eigenschappen, die het
voor 't groote pnbhek ongeschikt maken.
Hei is suggestief geschreven en daar
om heel prettig te leren, het bewandelt
heele nieuwe wegen en tracht duistere
punten op een orlgineelc manie
klaren: maar het groote gevaar
methode ls natuurlijk, dat het boek hier
cn daar niet geheel wetenschappelijk
Juist en verantwoord ls. dat het ver
onderstellingen en hypothesen als vast
staande feiten en bewezen waarheden
geeft, zoodat het een boek is. dat heel
kritisch gelezen moet worden cn dat
alleen voor vakmenschen geschikt Is.
Men kan hier en daar gerust eenige
k eenige jaren gc
i. d. Bom dit|M
leden ln het Nederlandse!) vertaald
..bewerkt" heeft. Deze bewerking ge-
schledde nogal vrij: het heele weten
schappelijk apparaat cn enkele kleinere
fragmenten bleven achterwege.
WU liebben sterk den indruk.
Plckl's boek de bron geweest is. waarop
de hoofdredacteur van Het Elndhovensch
Dagblad zich voor zijn drama geïnspi
reerd heeft.
Als men dit boek onbevooroordeeld!
leest, zonder ooit van de meenlngen van
Klausner, Pickl enz. gehoord te hebben
staat men wel eenlgszlns vreemd en ver
wonderd te kijken om de behandeling
van het Juoasdrama, dat hier ln een ge
heel ander lleht wordt geplaatst, dan
gewoonlijk bij de lijdensmeditaties ge-
Het' karakter van den ongelukkigen
Apostel ls nooit volledig doorgrond.
kan er lang cn breed over redenec
wetenschappelijk
e blijven het allc-
Er zUn zooveel duistere i
dat t
i tal
..Judasprobleem" spreekt
De groote kwestie waar het bU den
man van Karioth om gaat Ls de vraag:
hoe is het mogelijk, dat deze begenadig
de, deze pas gewijde priester, deze
Apostel tot «jn gruweldaad is gekomen;
ls het bovendien van den anderen
dat hij riet in
- Is vervallen.'
Innig
ihoop Islrekomc'nT
Br zUn auteurs, die dit probloeu
onoplosbaar raadsel achten
Degenen, die een verklaring i
nemen over het algemeen aan, d
icbzucht Judas ulteii. lelijk lot aUc
<*n koud
maar spoedig diepen sput.
rouw over HJn misdaad heeft
Daarbij kwam. i
voor Judas rocer e
"jgoochding was geworden. Hij had
Christus een koninkrijk
aardschol) :UJ:
venracht dat
met vorstelijkelula
ler zou stichten; de geestelUko beteek.'
nis van liet Messlaansehe Ruk ontging I
hem geheel.
Pickl en andere schrijvers komen meti
een heele nieuwe verklaring voor der
dag.
Volgens hen heeft Judas tot hel clndi
loc In de Messlanltelt van Jeaua geloofd
maar Judas wilde de komst van het Mes
tlaanache RUk bespoedigen, door Chris-
lus le dwingen dit RUk te slichten. Dezr
I poging ls echter mislukt.
I Ook Pickl meent, dat Judas den Chris
ms als den Messias beschouwde, die hei
beloofde RUk op aarde kwam vestigen
G aiidrwr- werd hij echter In »Un ver-I
w.irhtlngen teleur gesteld, omdat Chris-1
neidsbeweging, die Judea van het Ro-
meinsehe Juk moest bevrUdcn. Christus
deed echter aan die beweging niet inee.!
Alleen bij het Laatste Avondmaal scheer»
Christus iets ta die richting te zullerft
ondernemen, maar Judas mocht daar,
toen niet WJ aanwezig rijn; hU werd van.
tafel weggestuurd en begaf zich naar het»
Sanhedrin, om hen hierover ta te lich
ten.
Maar later ziet Judas ta, dat hij ziel»
vergist heeft cn dat Christus ahso'.nufci
niet aan strUd cn opstand heeft gedacht;)
Dan ls het echter te laat om de fout to
herstellen; deze verwikkeling grijpt Ju-
lan zoo aan. dat hU tot wanhoop en
Dergelijke Verwante ideeën kan men
ook in Zoetmulder's drama aantreffen.
Evenals in Plckl's boek speelt ta dit
drama de vrUheidspartU. de partij der
Zeloten, een groote en voorname rol.
Deze partij wil door revolutie en op
stand het Romelnsche Juk afwerpen. Ge
woonlijk neemt men aan. dat deze be
weging zich eerst tijdens de jaren 67- 73,
gedurende den Joodschen vrijheidsoor
log krachtig heeft geroerd. Men meent,
rij ten tUde van Christus wèl be-
1, maar weinig aanhang had.
Zoetmulders bock is Bar&bbas een.
der leiders van deze partij. Judas ver
wachtte nu. dat Christus zich bU deze
partU sou aansluiten om zoo mee te-
strijden voor de vrijheid van het Jood-
sche volk.
Maar Jezus deed aan deze beweging;
iet mee; HU zette alle aardsche maehb
opeU-
t is dc groote teleurstelling voor
Judas. HU blijft de zaak van Iracl
v. Jezus wordt daarentegen gaande
weg meer beschouwd als een vUand vna
het Joodsche volk. omdat HU wel mooi»
woorden predikt, maar terugschrikt vo-w
de daad en zoodoende de nationale ge
dachte loslaat.
Tenslotte komt het zoover, dat Judas
Christus san zUn vijanden overlever! HfJi
pleegt dit verraad om het Joodsche volk
te redden. Na zUn daad krijgt hij aan
stonds berouw en wil hU. dat het vonnis
worde herroepen. Dan ls het echter te
laat; als hU hoort dat het doodvonnis
reeds bekrachtigd is. vervalt hij lot
wanhoop.
Natuurlijk heeft Zoetmulder er vrij
om heen gefantaseerd.
Dc persoon van Barabbas wordt hier.
in een geheel ander licht geplaatst.
Wordt hU gcwooniUk beschouwd als een
Individu van het allerlaagst allooi ils
een gcwetcnlooze schurk, dlc voor nr
kleinigheid een moord begaat hier is
hij een groepleider, het hoofd van -n
volksbeweging, de man. die bij 't tumult,
dat Cliristus veroorzaakte, t.oen hU do
kooplui en de bankiers den tempel uit
dreef. een Romeinsch soldaat heft; ge-
s bU e:
looncclstuk. dat -n algemeen bekend ge
geven op een nieuwe, boeiende en origi
nele manier behandelt, maar dat helaas
moderne, niet beweren ver.
onderstellingen berust.
uui de schrijfwijze der namen moet
n als leek even wennen. Zoetmulder
benadert de oude Joodsche zchrljfwi)/.-
Jczus van Nazareth is btl hem Jeshua
ben Jossef; Caïphsw is Jozef Kajafa;
Maria Magdalena U Mirjam van Mag-
dala; Joannes l* Jochan-n en Jacobus;
'an Zebedarus Jarob ben ZcbdaL
toonrclatuk U geschreven lu -cn
taal; de schrUver
cnkeli
Ift