DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
„DE EEMBODE"
ACHTEVELD
5 Militaiienmis. Half 12 C
HOOGLAND
PAROCHiP ST MARTINUS.
Putoor: S. J. DE JONG.
Kerklaan. Tel. J.
Cate-
iu5 S uur Lof met Rozenhoedje. In
Missen collecte voor de Voort pi.
late H. Mis on Leo's Oord. 8
Woensdag 8 uur lste H. Mis. 9 u
Huwelijksmis voor Bruid en Bruide
en 10 uur Catech. op de scholen.
Zaterdag. Halr 8 ste H. Mis. 8 uur 2e
Mis. Biechthoorcn van 3—8 uur. 7 uur L
met Rozenhoedje.
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST. JOZET.
Pastoor HENDRIKS.
Burgemeester vbd Tuylstraat,
Tel Nijlcerkerveen 285.
ZONDAG. 2lste Zoodag na Pinksteren.
Vroegmis om half 8. kwart voor 8 H. Mis
voor Militairen. Om 10 uur de Hoogmis. Om
half 8 Lof. Lof met Rozenhoedje en Litanie
van Alle Heiligen voor den vrede.
Maandag, de H. Mis ln de Sint Jozefstich
ting. Om 8 uur uitreiking van de H. Oom-
Vrijdag k
i biechten de klnderi
gezamenlijk te Comi
Zaterdagmorgen
Zaterdag. Gelegenheid om te biechten
half 5. half 6, half 7. na het Lof en or
uur. Om 7 uur Marlalof met gebeden
de Octobermaand.
Onder de H. Missen ln deze week zullen de
oefeningen vr~ --
den worden.
i de Octobermaand gebou-
RETRAITEN
Dinsdag 31 Oct3 Not. Gehuwde
Vrouwen, verg. f 6.50.
Dinsdag 7—10 Nov. Gehuwde Dames,
verg. f 10.
Vrijdag 10—13 Nov. Mannen en Jon
gemannen. verg. f 6.50.
Dinsdag 14—17 Nov. Mannen (St. Ra
fael e.a.) verg. f 6.60
Zaterdag 18—21 Nor. Meisjes, Terg.
f 6.50.
Dinsdag 21—34 Nov. Ongeh. Dames,
verg. f 10
Zaterdag 25—28 Nov. Mannen (Dloc.
Actie v. God), verg. I 6.50.
December.
Zaterdag 2—5 Dec. Mann en jonge-
nann. (Credo Pugno) f 6 50.
Zaterdag 9—12 Dec. Beeren. verg. f 10
Dinsdag 12—15 Dec. Geh. Vrouwen
(Dloc. Actie v. God) f 6.50.
Zaterdag 16-19 Dec. Meisjes, verg.
f om
Woensdag 20—33 Dec. HJB.O. Hilversum
rerg f 8.50.
Zaterdag 23—25 Dec. Mannen en jon
gemannen iKerstretr.) f 6.50.
Zaterdag 30 Dee.-2 Jan Mp„n. en
tangemann. (Gendt e.a.) 1 6.50.
Zaterdag 6—9 Jan. Mannen en jonge-
manen (Vlnkev.. Eist. Huiasen. Groessen
e.a.) verg. i 6.50.
Dinsdag 912 Jan. Mannen (A.B.TB
Utrecht) verg. f 6.50.
Zaterdag 13—16 Jan. Meisjes verg.
f 6 50
Dinsdag 16—19 Jan. Mannen (ABTB
Gelderl.1 verg. f 6.50.
Zaterdag 20—23 Jan. Jonge Boeren en
Tuinders. Utrecht f 6.50.
Zaterdag 27—30 Jan. Jonge Boeren en
Tuinders Friesland f 6.50.
Dinsdag 30 Jan.—2 Feta. Meisjes, verg.
f 6.50.
De Directie van 't Retraltenhuls ver
schaft U op aanvrage ook de reductie
bons voor de Ned. Spoorwegen. Tel.
K. 3490—4008.
Beleefd verzoek zich aan te melden
bij de Directie. St. Alfonsus Retralten-
DE KERK IN POLEN.
landt, die zich voor 983 lot een volk aanren-
sloten. dat tusschi-n de Oostzee en de lCar-
pathen woonde. De uitgestrektheid van hel
rijk eerst hertogdom, r.inds 1029 konink
rijk wisselde De grootste macht bereikte
Polen onder de Jagellonen (1386—1572), de
grootste uitgestrektheid ln de 17de eeuw.
Al vroeg ontving het hertogdom Polen hel
christendom. Hertog Mleszko I. werd na z'n
huwelijk met de Tsjechische prinses Dobra-
wa, dlo reeds christin wbs, ir. het Jaar 96e
gedoopt. Het eerste bisdom was Posen. On-
ganisritie met
hoofd. In de 11de en 12de eeuw werd
diocesane organisatie verder ontwikkeld.
dreigde, werd voornamelijk door de bemoei
ingen van den bisschop van Krakau. Zblg
rdew OlesnlcU. teruggedrongen. In de twee
de helft der 15de eeuw beleefde Polen dooi
het Ijverig werken van de door den H. Jo-
OE BIECHT IN DE R. K. KERK
EENICE BESCHOUWINCEN
OVER DE BEZWAREN
DIE MEN ER TE
GEN HEEFT
In zijn derde conferentie voor anders
denkenden in de R.K. kerk op het Zand,
heeft Lector Winkel O.P. de Biecht als
onderwerp van zijn beschouwingen ge-
De Biecht, aldus Lector Winkel, ii
ln de katholieke kerk het sacrament,
waarin aan degenen die hun zonden be
lijden, door den Priester de zonden ver
geven worden. De nlet-katholleken den
ken bij de biecht aan de zedelooze schan
dalen, zooals ze vermeld staan ln de
beruchte boeken „Maria Monk" en „De
Zwarte Non". Spreker wilde hierover
alleen dit opmerken, dat, als
wat ln deze
„Schuld en Boete", van Dostojefsky), zijn
schuld te belijden.
Men vindt het echter een aanmatiging
van de priesters, zich zulk een macht te
hebben toegeëigend en men wijst er op,
dat nóch de Schrift ons dit leert, nóch
de oude christelijke kerk dit instituut
heeft gekend.
Daar staat echter tegenover het woord
dat Christus tot zijn Apostelen sprak op
den dag van zijn Verrijzenis, opgeteekend
bij Joh. XX 22-23: „Ontvangt den Hei
ligen Geest; zoo gij iemands zonden ver
geeft, dien worden zij vergeven; zoo gij
iemands zonden houdt, dien zijn zij ge-
In deze woorden ligt de wezenlijke
macht van de biecht opgesloten; de
Apostelen konden de zonden „vergeven"
en „houden". Zij moesten dus onderscheid
kunnen maken - i werden dus aangesteld
als een soort rechters. Daar volgt
dat zij de zonden moesten kennen.
vermeld wordt, het voortbestaan
biecht het grootste wonder zou z
alle tijden.
De bezwaren tegen de biecht zijn wel
hoofdzakelijk de volgende:
1. Men vindt, dat door het instituut
van de biecht de geloovlgen gemak
kelijker tot zondigen komen; de
zonde verliest haar verschrikking:
men „biecht" ze immers maar er
alles ls weer ln orde.
2. Men vindt, dat de biecht een aan
matiging is van den kant van df
priesters, die daardoor Juist een ge
weldige macht uitoefenen over de
katholieke leeken.
3. Men vindt de biecht een onmoge
lijkheid, omdat immers God alleen
de zonden vergeven kan.
Het eerste bezwaar vervalt, als
goed weet wat de biecht eigenlijk 1:
wordt een belijdenis van de zonden
eischt, maar dat niet alleen. Het is zelfs
niet het voornaamste, er zijn zelfs om
standigheden waardoor de belijdenis kan
vervallen.
lt gemist kan worden ls het
o u w, het werkelijk spUt hebben
over de zonde. Zonder berouw kan geen
enkele zonde ooit vergeven worden. Dit
berouw mag echter niet Jjerusten op
enkel natuurlijk» beweegredenen; ei
wordt een bovennatuurlijk berouw ver-
eischt, d.wz. de zonde moet worden be
treurd uit liefde tot God. Daarom
strekt dit berouw zich uit over alle
zonden die de zondaar bedreven heeft,
dus omvat het eveneens de inwendige
daden, nl. de gedachten en begeerten.
Tevens sluit dit berouw ln het vaste voor
nemen Iedere zonde ln de toekomst te
vermijden. En hierin ligt de waarborg dat
iedere huichelarij en schijnheiligheid
wordt uitgesloten.
Zou dit berouw bij den biechteling ont
breken. dan ls de biecht niet goed, wor
den de zonden niet vergeven en bedrijft
men zelfs de groote zonde van heilig
schennis.
De biecht maakt Juist den mensch
beter; immers, niet alleen wordt daar
door de genade van de vereenigIng met
God verkregen, maar juist doordat de
biechteling zijn zonden belijdt aan een
priester, die hem begrijpt, die hem ver
maant, onderwijst en opbeurt en tenslotte
zijn zonden vergeeft, ontvangt hij de
kracht ook tegen een hervallen ln de
zonde. De biecht beantwoordt dan ook
aan de diepe behoefte van het zondige
menschenhart, (zooals wij het zoo sterk
uitgebeeld zien in de klassieke roman:
Ma
oudei
ls de zondaar ze niet beleed?
Volkomen hiermede ln overeenstemming
ls de praktijk van de oude christelijke
kerk. ült tal van teksten weten wij: dat
er geoordeeld wordt en beslist over de
zonden van een mensch; dat dat oordeel
geschiedt door een Apostel of zijn opvol
ger, dat dat oordeel berust op de belijde
nis van den zondaar. WIJ vinden dit
duidelijk uitgesproken ln de z.g. „Pastor
Hermae", een boek geschreven ln pijn.
150, bij Tertulllanus ln zijn boek „De
Penetentia", geschreven in het begin van
de derde eeuw: „De zonden worden hun
vergeven, als ze de belijdenis der zonden
gedaan hebben", bij St. Augustlnus: „Dat
men mij niet zegge: lk heb ln het geheim
gezondigd, lk beschuldig mij dus alleen
-oor God; de macht der sleutels ls niet
lor niets gegeven".
Bovendien weten wl), dat er omstreeks
het Jaar 300 aparte biechtvaders Voor den
Bisschop van Rome waren aangesteld.
Tenslotte moge er nog op gewezen wo.
sn, dat, waar biechten toch altijd een
zelfvernedering van den mensch blijft,
men zich toch wel hevig zou verzet heb
ben, als dit instituut te eenlger tijd door
de kerk willekeurig Ingesteld en opge
drongen zou zijn. Nooit echter kan men
bewijzen, wanneer en door wie dit mon
sterachtig bedrog klaargespeeld zou zijn.
Onoverkomelijk lijkt voor velen het
bezwaar, dat een mensch zonden zoi
vergeven; dat kan immers God alleen I
Dit laatste Is volkomen juist. En tóch
ls het Instituut van de biecht geen ont
kenning van deze waarheid. Omdat de
priester in de biecht de zonden niet
vergeeft uit eigen macht. Daar
om zegt de priester ln de vergevbigs-
formule: „Onze Heer Jezu
ontsla u van uwe zonden en
van dienzelfd
Christus scheld u
den kwijt". De priester vergeeft dus op
-ezag, ln naam van Jezus Christus.
Als men verder bedenkt, dat God aar
sn mensch wel eens lets van Zijn Al
ia c h t geeft, Mozes, die water sloeg
It de rots, en lets van Zijn Alwe-
e n d h e 1 d, Jesaja, die voorspelde
dat de Maagd een Zoon zou baren,
dan kan men toch ook wel aannemen,
dat God aan een mensch lets van Zijn
armhc.rtlgheld meedeelt. En dat
gebeurt juist ln het sacrament van de
biecht.
En daarom, besloot spreker, heeft de
katholieke kerk altijd gehouden, dat
de biecht een door Christus ingesteld
Sacrament la, waarin aan den priester de
macht wordt gegeven, de zonden te ver
geven.
binnen. Koning Stglsmund I (1506—1I»4S.
s ilverig katholiek en trachtte het pro-
tantisme te bestrijden. Hij vond echter
den heiligen Petrus Canlslus de Jexuleteu in
Polen, die door prediking en onderricht in
hun ook door protestanten betochle colleges
de katholieken sterkten en vele afgedwaal-
den terugvoerden. De groote bisschoppen uit
den t|jd na het concilie van Trenle probeer
den vooral door synoden en risltatiereUeii
het godsdienstig leven te vernieuwen. Nadat
ook Koning Stephanus Batbory 11576—1586)
het kathollsclwne krachtig had gesteund, le-
5 vereenig de een groot d
ten lierliaaldelOk ln Pooleohe aangelegenhe
den mengden. Hel belaogrVlte aandeel van
koning Johann Sobleakl ln de bevrijding van
Weencn (1683), waarbij de rellgleuse motle
ven de hoofdrol speelden. ls een laatste
hoogtepunt. Onder den laatsten koning 6ta-
nlslaw Ponlatowskl (1764-1795) heerschle de
Russische gezant Rcpnln. steunend op ean
leger ran 20.000 Ruseen, te Warschau als een
dictator en hij liet de verdedigen van het
katholieke geto-f deporteeren. Polen, bet
oude bolwerk tegen Tartaren. Turken en
Russen, ging ten gronde man Innerlijke ver-
n de verdeelde gebieden w
Da opstanden van 1850—1831 gaven aanlei
ding tot nieuwe vervolgingen der Kerk, ter
wijl de aartsbisschop PetlnskL de bisschop
pen Lublenskl, Krasinski, Borowakl, en velg
geestelijken naar Slberlc werden verbannen.
Gruwelijke vervolgingen, die soms aan dia
van de eerste christenen herinnerden, had
den de geünieerde Orlcksche katholieken te
door log (1918) sond
[r. Achllle Rattl als
it lijn hulp warden
Hike setels beset, h
cd ln 1918 hersteld er
werd het land tal vUf kerkprovincies met U
bisdommen - „leeld en de volle vrijheid vooe
de katholieke Keek van alle ritussen er -
kend. De geestelijkheid wordt b« de uitoefe
ning van haar bediening btjsonder beschermd.
1. 105 pet. j
i. terwijl 0,1 p
De Roomsch-kathoUeke Kerk heeft twee
drie metropolieten, 15 bisschoppen, 1 leger
bisschop, 20 wijbisschoppen en ongeveer
1,000 priesters: verder 40 mannelijke en 50
i rouwelljke religieuss orden mat resp. 8000
en 102)00 laden, 5341 parochie* mat 5018 ker
ken en kapellen. Behalve de bisschoppelijke
seminaria sijn ar katholieke theologische fa
culteiten aan de katholieke universiteit van
LubUn er de staatsuniversiteiten van Kra
kau, Wilna, Lemberg en Warschau. De na
tionale feeatda- op S Mei ls tevens bat ker
kelijk feest v-n Maria Begins Polcolae
(Maria, Konlndn van Polen). Van da ver
schillende vereenlgingen, die aangesloten
zijn bU de katholieke actie, noemen wb bier
dan bond der katholieke Jeugd van Polen, die
meer dan 290.000 leden teK.
De geünieerde Orieksch-katholMce Kerk
die onder de
pen ressorteer
tor hebben.
Nu Polen in banden ls gevallen van bet
nationaal-socialisme «enerzijds en bet bolsje
wisme anderzijds, ziet de toekomst er voor de
katholieke Kerk weinig hoopvol uit. Onze
katholiek* broeders en zusters In het aoc
zwaar geteisterde land gaan een moeilijken
i| ook door wp gebed.
i roepeed ei
KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, 0E EEMBODE" VAN 20 OCT. 1939
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425
EPISTEL EN EVANGELIE.
2 late ZONDAG NA PINKSTEREN.
Bloeders: Ten slotteI Weest sterk ln
den Heer en ln ZUn sterke kracht I
Legt aan de wapenrusting Oods. om
stand te kunnen houden tegen de lfe-
fen van den duivel.
Want niet tegen vleesch en bloed
g«tdt onze strijd, maar tegen heer
schappijen en machten, tegen werekl-
beheerschers dezer duisternis, tegen de
booae geesten in de lucht.
Grijpt daarom naar de wapenrusting
Oods. om weerstand te kunnen bieden
op den booaen dag. en pal te blijven
Haan, na alles te hebben volbracht.
Op dan!
Ow lenden omgord met de waarheid,
ea het punteer der gerechtigheid om;
ga roeten geschoeid met bereidwillig
heid voor de blijde boodschap van vrede;
het schild des geloofa steeds voor u ult._
om al de vurige pijlen van den Boozc"
ts kunnen smoren; grijpt naar den helm
den
Ut is hei woord van Ood.
KVANOELEB.
- la dien tijd aetde Jezus tot Zijns
Isestlngec d«a« gelijkenis:
Hst r||k der hemelen wordt vetgela-
taa Mj een koning, die afrekening wfl
Nadruk van de ln du blad
voorkomende Kerkberich-
ten, ook in den vorm van
uittreksels, is verboden.
En daar hij niets had om te betalen
beval zijn meester, hemzelf te verkoo-
pen met zijn vrouw en zijn kinderen en
alles wat hij beaat, sn aoo de SLhuld
te delgen.
Maar de knecht viel hem sm eekend
ts vort en sprak: H.-b geduld met mij,
en Ik zal n betalen
De heer had medelijden met dien
knecht, liet hem gaan en schold hem
de schuld kwijt.
Maar toen de knecht was heengegaan
ontmoette hij een zijner medeknechten
die hem honderd tlenltngen schuldig
was: hU greep hem tot worgens toe
b(J de keel en zei: Betaal me wat gij
schuldig zljt
Zijn medeknecht viel hem smeekend
te voet en sprak: Heb geduld met mij
en lk zal u betalen.
De andere wilde dit niet, maar ging
heen en liet hem ln den kerker werpen
totdat hij de achuld zou hebben be-
Toen nu zijn medeknechten zagen,
wat er gebeurd was, werden ze diep be
droefd en gingen hun meester alles
vertellen
Nu liet zUn heer hem roepen, en zei
tot hem: Booze knecht, de heele schuld
scheid lk u kwijt, omdat ge het mij
hebt gevraagd; moest ook gij u dan niet
ontfermen over nw medeknecht, zooals
Ik aelf rrU ontfermd heb over u?
Sn ln zQn toorn leverde de heer hem
aan de beulen over, totdat 'dj de heele
schuld toe hebben voldaan.
Zoo zal ook mijn hemelechen Vader
o harte vergeeft.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. Jandkuyl
1 Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 6923
Postgiro na 93297.
ZONDAG de H. Missen om 7 nur, om
half 9 waaronder de kleine kinderen
hun ie H. Communie zullen doer, en om
10 uur de Hoogmis. Vandaag schaalcol-
leote voor de Voortplanting des Gelooft.
Om 4 uur (wegens de Communiekin
deren) Octoberlof en Lit. van Alle Hei
ligen voor den vrede.
Deze week lederen avond om 7 uur
Octoberlof.
VrUdag kwart voor 12 biechten
de jongens van de Se klas.
Zaterdag half 8 alg. H. Comm. Van 4
tot half 9 blechthooren.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Albertus Johannes Gerard us
zoon van G. J. Leeuwenkamp en
Meyers.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41
Pastoor: J. H. Hooymaa.
Matthias Withoosstraat no. 34
Telefoon 4631 Giro no. 84824
ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en
half 9. 10% Hoogmis. 0 uur Lof met ge
beden voor de Octobermaand. Door de
week lederen avond Lof met gebeden
voor de Octobermaand.
WOENSDAG om 9 u. geen H. Mis, om
half tien gezongen huwelijksmis voor W.
Q. Tolboom en W. Houtveen.
DONDERDAG om 9 u. geen H. Mis.
om half tien gezongen huwelijksmis voor
J. W. Brunst en W. P. Schreuder. De ze-
latricen van de penningcollecte worden
verzocht Donderdag om 8 u. bijeen te
kooien lu bet parochiehuis om tie opge
haalde gelden af te dragen.
ZATERDAG om 11% u. voorbereiding
voor het zevende leerjaar. Van 4 tot 9
gelegenheid om te biechten. Dagelijks
de H.H. Missen om 7. half 8. 8 uu
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Christina Anna. dochter van
Johannes Gerard us v. d. Brug en AlUda
Maria Boeren. Gerarda, dochter van
Pleter v. d. Helden en Wilhelmlna v.
Keken. Mar tin us, zoon van Johannes
Albertus v. Embden en Koos Antonla
Engels. Maria, dochter van Teun Is v.
Eeden en GUsbertha Jacoba Snijders.
Gehuwd; Christiaan Cornells Schreu
der cn Beren (Una Maria Codmo.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht no. 37. Telefoon 58
ZONDAG EH. Missen c
8 uur gezongen St. A
VRIJDAG 4% blechthooren
meisjes van 3e en 4e klas.
ZATERDAG Tan 4 tot 9 gelegenheid
om te biechten. Dagelijks de HE. Mis
sen om 7. 8 en 9 uur.
Uit de parochie-registers: -
Huwelijksafkondigingen I Gerard Ui
Vivié en Gerarda Josephlna van Es.
m Joop Herman us de Oude en Johan
na Catharlna de Wit. TTT Johannes
Brandsen en Anny Antoinette Maria
van Zeeland.
Overleden: Maria van Doorn
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor W. A. J. M. Oostveen
Zand no. 29
"t Zand no. 31 Telefoon 6625
Giro 11632a
ZONDAG 21ste na Pinksteren. Missie-
Zondag. H.H Missen om half 7. 8 uur.
9 de Hoogmis met Volkszang
Extra-collecte ten bate v.h.
Genootschap tot Voortplanting des Ge-
loofs. De geloovlgen worden dringend
zocht op dien dag tot de H. Tafel te
leren, veel voor de Missie te bidden
de collecte bijzonder te gedenken. Te
lur October-Lof, waarander het Ro
zenhoedje zal gebeden worden voor de
Voortplanting des Geloofs
DINSDAQavond te 830 4de Conferen-
e voor r.iet-kat.ioUeken. Onderwerp:
Beeldenvertering. Ook vrije toegang
-oor katholieken.
WOENSDAG wordt te 9 uur de H.
Communie uitgereikt. Te 9.30 H. Mis
voor Bruidegom *n Bruid. (Hllferink—
Gouw). Woensdag begint het Triduum
voor de Jeugdvereenlglngen als voorbe
reiding op het Feest v. Christus-Koning.
Voor de jongeren na het Lof ln de kerk
en voor de anderen te 8.30 in de kapel
v.d. Pension „t. Jcoef. Het Triduum zal
worden gegeven door 'n Pater Carme-
"et.
DONDERDAG te 7 uur H. Mis voor
Bruidegom en Bruid (Bulsman—Peters).
wordt de H. Communie ultge-
4e klas.
ZATERDAG van half 4 tot half 10 ge
legenheid om te biechten. Deze week el-
ken avond te 7 uur October-Lof. Na het
Lof zullen gezongen worden de liederen
nrs. 82 en 120 uit „Zingt allen mee". As.
Zondag Feest v. Christus-Koningschap.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Johannes Jac. Petrus, zoon
m Petrus Joh. Brouwer en Anna Jo
hanna Kyl>ergen. Petronella Anna Ma-
van Jacobus Eloy v. d. Heuvel e
drlka v. d. PoL
Voorzien v.d. HE. sacr. der Sterven-
In <h
Doorn.
Ondertrouwd: m Herman us Hllferink
Engelina Theodora Gouw. m Gode-
fridus v. d. PortHendrik» Gljsberta
Schoonderbeek. n (mi Andrles Buls
man—Aleida Hendrlka Peters. I The
odoras Joh. van der Linden—Jartsje Mi
na Maria Vermeulen. X Wlegert Petrus
Vos—Elisabeth Joha. Hamers. I Jo
hannes v. HamersveldJohanna Maria
v. Burgstede. I Martnus Bosman—
Henrica Theodora Kerkhof.
Getrouwd: Wilhelmus Joh. Gerretaen
—Jacoba v. Keulen.
LITURGISCHE
KALENDER
(Week van 22-28 October)
Zondag 22: Groen. 21e Zond. na Pink
steren. Tijdeigen. Mis In voluntate. 2e
geb. A cunctls. 3e naar keuze, 4e geb.
uit de Mis tot voortplanting des Ge
loofs. Credo. Pref. H. Drievuldlgh,
ütr.: 2e geb. v. Kerkwijding. 3e geb.
Concede.
Of: Paars. Mis tot Voortplanting des
Geloofs. 2e geb. en laatste Evang. van
dexe Zondag, zonder Gloria, wel Cre
do. Pref. H. Drievuldigheid.
Utr.: 3e geb. v. Kerkwijding.
Vespers van dezen 21en Zondag na
Pinksteren.
Maandag 24: Groen. Mis van Zondag,
tonder Gloria of Credo. 2e geb. A
cunctls. 3e Fldellum <2 Nov.). 4e naar
keuze, gewone Prefatie.
Utr.: Wit. Octaafdag Kerkwijding. Mis
Terrlbllls. Credo, gewone Prefatie.
Dinsdag 24: Wit. H. RaphaCl. Credo.
Woensdag 25: Rood. HU. Chrysantus
Daria. 2e geb. A cunctls, 3e geb. naar
keuse.
Donderdag 28: Rood. H. Evaristus, 2e en
3e geb. als Dinsdag.
Vrijdag 27: Paars. Vigilie v. <L HJL Si
mon en Judas, zonder Oloria of Credo,
ïe «eb. Concede. Se geb. voor Kerk of
Paus. Overal gewone Prefatie.
Zaterdag 28: Rood. HH Simon en Ju
das. Credo, Prejatle r. d. Apostelen.
TOEKOMSTIGE -
OUDERS
BLIJDE GEBEURTENIS
DOOP- EN GEBOORTE-
PLAATJES
DRUKKERIJ
TELEFOON 4425
SOORTEN IN ALLE PRIJZEN