m j In het gevolg van Christus-Koning. Kent ge den Rozenkrans Wij zien dien krans In <ie t van onschuld uitreikt Vader terug, voordat U aeo en ooutandigtieden in het leven vi Jezus in den droeven nacht In den hot var OUJven. (Match. 26, 38). Iedere fcweUinj van zon martelend jjden aanvaardt HU; „Zal Ik den kelk, dien de Vadei MO gegeven heeft, niet drinken?" (Joan. 18) „Hij *-os gehoorzaam tot den dood". cPbl- lipp. 2. 8). Met ZUn tuisten ademtocht ontvlood ztjz laatste ft. met het laatste bloed ZUn laat- ale wil. Zoo offerde BIJ Zichzelf en werd ge- hoonoam tot den dood. »a, tot der. dooc des kruizes. Nooit zag de wereld een mem gehoorzamen Zoon dan Christus, de Vadei nooit een meer onderdanlgen Zoon dan de- sen. (Otto Cohans SJJ Zoo voltooit Christus ZUn groot verlos. Oase iWi, de tijd van go<Soo«held U de Tan openlijken opstand tegen bet gezag God en tegen leder ander »ea«. Daai ook een tijd van ellende, een MJd van val, aonder geluk en vrede. De worm knaagt •an de gezinnen en de volken en voel hangt, eerbiedig kust. bidt 1UJ, dat kruisje in z'n hand houdend, de Geloofsbe lijdenis der Apostelen. Daarna bidt hij bij de eerste groote parel. Vader, Misschien geen kans geven zich te verweren ls I zuil Wij OOK min oi mee? aangesloten dat Keen wreedheid? Hier denk 11: b.v. bij het geheime gilde der „argelooze" j aan het nooit uitstervende soort der wreedaards. Want Ik zeg u. dat gilde is..anonieme' briefschrijvers". V.'at een I groot' Als ik zoo het leed van velen leed is door hen reeds Uerokkeud! Mijn I tracht te ontleden, stoot ik dikwijls op 1 hemel, er zijn menschen. die met zulk den harden bodem van een zekere wreed- j een laf en dom geschrijf mcenen ande- held ren een „dienst" te bewijzen. WU kunnen Denkt eens na: wel gemakkelijk zeggen, dat een ver- Iemands vroegere fouten, die lang i standig mensch zulke epistels Ijskoud ln vergeten zijn. weer ophalen en daardoor I de papiermand deponeert. Maar dat Is langzaam geheelde wonden opcuscheu-1 blijkbaar voor de meesten niet mogelijk, ren: Is dat geen wreedheid? j Zij blyven het voelen als een aanslag ln Iemands HchamelUke of geestciyke den rug en In het duister. gebreken tot voorwerp van conversatie geen -erweer mogeiyk Is. of scherts en spot maken en daardoor Al die dingen noem Ik den last dier gebreken oy voor ons vaak omdat Ik zag hoe bitter leed zij by me- onbegrypeUjke wyze verzwaren: ls dat I nlgeen berokkenden. En gi.'. die dit leest, geen wreedheid? I zult het ook zoo aanvoelen, als ge het Iemands optreden en daden beoordee ?elf ooit zoudt moeten ondervinden, n en vonnissen los van zijn bcdoelln- (..St. Bavo") daardoor snUdend onblliyk het t bet hekf- Ohrlstus schenkt Ztjn naioigem de kracht O. mocht het bloed ven de '.alloocc mar telaren en bet trouwe voorbeeld van ridder lijke getaoanglamheid van de strijder» voor ■Christus, God voldoening kunnen Weden, voor den hemel tergenden opstand der god heid de door God beloofde regen opbloeien er. daarmede bet ware geluk cn de zoo vurig HE'l ROZENHOEDJE. 1 Dal li era mooi gebed, ecu geestelijke rul- islel van de meest verheven gebeden' de'oe- |loof.-.belU<lcnls. de lofprijzing van de H. Drie jvuldlghel'l. het Onze Vader ra hel Wcesgr Bn de gezUmen. die hel dagelijks eerbiedig 'Weldra, ruller, daardoor gemakkelijker der «eeot van het geloof bewaren. En de boscher- jmlng van Maria zal hun deel Min Maar ook dtt gebed verliest Bjii karakter fvan gebed, al bet oneerbiedig gebeden wordt __DSBDOget welwel bUzonder aan denken: es: s der critlek hanteerer.: ls dat geen standlgheden met schynbare belangstel ling o! medeiyden naar voren brengen en hem daardoor min of meer verant- woordelyk stellen voor dingen, waaraan hij niets kan doen en die hij toch reeds als een min of meer onverdiend kruis aanvoelt: ls dat geen wreedheid? Iemands zorg om vooruit te komez veroordeelen als ..Streberei" en zyn toe leg om gezin en kinderen omhoog U werken betitelen als kwasterige ver waandheid en hem daardoor de mool< vreugde van een zuur verdienden voor uitgang vergallen: ls dat geen wreed- Iemand zoo heel stlekum bcleedlgen en HET GEHEIM. De vermoeide vond rust er k vroolUk zUn Bed, Zoo vragen wU telkens verwonderd ons af: DE TITANENSTRIJD TUSSCHEN HET PAUSDOM EN HET DUITSCHE RIJK Frederik Barbarossa. Een Engchchc Paus. Een verkeerd begrepen brief. Een noodlottig schilderstuk. De Paus sterft in ballingschap. Er ls iJer ln de wereld zooveel, dat er toe leidt om ln ons hart het beeld van den Ver losser te verduisteren, In vUftlen groote beelden toont ons daar om de rozenkrans Gods Zoon In zijn leven op aarde, van de wieg tot aan het grof, van ban Golgotha, el Wreede menschen 2r 1» Iets hards ln dat wcardje „wrec i men het gekozen heeft om het wri begrip, dat er onder schuilt, een kn ide klank te geven, dan ïykt me opzet geslaagd. cn mensch zal gaarne wreed ge- id worden. Men vreest er voor als lets Nero-acntlgs. iets bloeddors tigs. let zoo heelemaal onmenzchelijks En toch wordt er wel eens gezegd, dat geen wezen wreeder kan wezen dan de mensch. Of dit waar ls weet lk niet. Wel weet' dat de mensch Inderdaad soms akelig wreed kan zyn. U zult me dadeiyk gelijk geven als lk wUs op menscheiyke ontaarding gelUk e die nu en dan ln echt misdadige go- dlen aantreffen. Het 1s eenvoudig ver schrikkelijk hoe de mensch, die door God was gemaakt met een hart vol goedncld voor den evenmensch. tengevolge der erfzonde en door eigen schuld zoo kan ontaarden cn kan worden tot een schrlkklng der menschheld Maar zulke wreede menschen zyn wij gelukkig toch niet Da', mogen we wel allen zeggen zonder PharlzeCr te ïyken. Of ook wij echter nooit aan wreedheid .doen"? list ons voorzichtig zyn en ons zelf In dit onzlcht niet te ving ren brr- Nog geen vyftlg jaren waren loopen sedert het sterven vl kerkvervolger Hendrik IV. of een nieuw conflict brak uit tusschen Paus eenlgc onder breking, by na een eeuw lang zou voort duren en telkens opnieuw oplaaien. Hoe ondankbaar waren de Dultscho heer- schers! De Pausen hadden hun kroop glans en glorie omgeveii door der Duitschen koningen het Roomsche keizerschap te verleencn, d wz. bescher mer van den Heiliger. Stoel, verdediger der Kerk tegen al haar belagers, eerzuchtige Gcrmanenvorstcn mlabrulk- den keizerstitel om hun Imperialis tische droomen te bevredigen en de we reldheerschappij na te Jagen. Instce van zwaard aan te gorden de rechten van den teerden ze t zwaard tegen Paus en Kerk We geven grif toe. dat ook de Pauselijke ■ertegenwoordigers Iscne fouten juist, wat de protcstantsch-Dullsche ge schiedschrijvers beweren, dat nJ. de Pausen ernaar streefden hel Dultscbc rijk onder hun macht tc bren- n. Het verwyt van „politiek Katholi cisme" dat heden opgang maakt ln Hlt- ouwl Toen met Frederik Barbarossa (Frede rik met den rooden baard) ln 1152 een krachtig hecracher den konings troon besteeg, wiens droom een andere Caesar imperator de lan den van Midden-Europa uan rijn voeten te zien was de klem gelegd voor een nieuw cn groot conflict. Was het deze keizer niet, die op den rijksdag ln de Roncallsche velden rich door een rcwilll- gen bisschop liet vielen met dc^c woor den: .Aar u ls ille recht des volks, l'w wil ls recht: want het oude gezegde luidt: Viat den vorst behaagt, heeft kracht van wet!" Doch Juist deze droom van wereld heerschappij zou de ondergang worden van het machtige geslacht der Hohen- staufscho keizers I Op het moment zyner kroning tc Aken telde Freoerlk nauwelijks dertig Jaar. Hy was zeldzaam begaafd, schoon gebouwd, welsprekend, een bekwaam veldheer, en zelfs bijwijlen vroom. Doch hy gronde gaan san a uit naar Rome. Daar moest hy kunnen heer sclien. Daar was zoo Juist de grijze Paus Anastaslus IV gestorven, en wus opge volgd door den energieken Adrian us IV. de eenlge Engclschman die ooit op een In zyn kindsheid leefde hy van aal- oezen. Dank zyn doortastendheid en ,'oomheld wist hy het te brengen tot kloosterabt ln Frankrijk en kardinaal bisschop van Albano. „Ik weet dat mijn levensweg voortaan met doornen zal.be zaaid zyn". zoo sprak hij by zyn verhel ling, en hy had Juist gezien! Eerst moest hy orde scheppen tn Rome, waar een oproerling de Augustijner koor heer Arnold van Brcsciu. de republiek wil de vestigen. De Senaat van Rome weiger de den revolutionnalr uit de stad te ver bannen en nu sprak de Paus het Intcr- ult over de heilige stad (een soort algemeene ban). Nu gaf de Senaat toe, was keizer Frederik reeds zyn op- het voorwendsel den Paus te helpen, :lgende hy zich alle macht toe ln den tcrkeUJken Staat. Tc Sutrl had de eerste ontmoeting plaats tusschen keizer cn was gebruikelijk dat b!j derge lijke ontmoetingen de keizer zyn eerbied de voor GhrlsLus' ploatsbeklceder :-n stygbeugcl van Pausen paard houden (precies zooals men thans ig van Paus cn Bisschoppen kust). De hoovaardlge Frederik weigerde aim- vankeiyk, waarop Adrlaan op zyn beurt den keizer den vredeskus wclgerdc.Nu was Frederik bang dat de Paus hem niet de keizerskroon op het hoofd zou zetten, hy ;af toe, cn onderwierp zich aan het ce remonieel. De koning deed dc verlok- kendsle beloften van hulp cn bystand cn ontving hy uit 's Pausen hand tc ie dc keizerskroon (1155). Maar nu wierp hU het masker all HU gedroeg zich al; heer en meester In Rome. Hel ongeluk wilde dat Frederik een slechten raadgever vond ln den persoon zijn rijkskanselier Rclnald van Das- sel. Als loon voor zyn trouwen dienst zou Frederik zyn kanselier later bcloonen bet bisdom Keulen I Zoo werd, in strijd met hel gesloten concordaat, weer ;n wereldseh cn ondeugend hoveling oor den keizer zelf tot bisschop a an ge- Op den Ryksdag die ln de kathedraal m Besantjon (1157) werd gehouden, ont brandde de openlijke strijd. Wat was er geschied? De aartsbisschop van Lund 'jn terugreis van Rome door roofridders mishandeld en de keizer liet de ridders straffeloos. Nu zond Adrlanus gezantschap naar den Ryksdag on der leiding van kardinaal Roland om vol doening le vragen voor het begane en- msdaa gegeven, waarin hy o.a. schreef: „Ik ki me dc beweegreden van uw onvcrsch lighcld niet verklaren. Ge weet welk c overvloed san waardigheid en glorie t moeder de H Kerk u verleend heeft (do dc keizerskroning:, wy persoonlijk zo den u gaarne nog groolcr weldaden vc leend hebben als het noodig ware g wcest". Kanselier Relrtald vertaalde den Latynschen brief van den Paus voor vergadering ln de Dultsche taal, doch IUJ vervalsclite do bclcckenis van het schrU- ven door het woord „beneficia" (welda den) te vertalen door: (Leengoed. Dll woord heeft belde bcteesenissen. maai ln den samenhang van den brief bctce- kende het: weldaden. Met boosaardige woorden stelde Relnald het nu voor, alsof dc Paus de Dultsche keizerskroon cn hel Dultsche rijk beschouwde als een leen goed van Rome, met andere woorden: Duitschland was onderhoorig aan der Paus! TegehJkertyd herinnerde de kanse lier zyn heer aan een zyner bezoeken te Rome, toen hy ln het PauseUjk palcis een schilderij zag, waarop de Dultsch keizer Lothorlus was algebeeld knielend voor den Paus. van wien hy een kroon ontvangt, met het ongelukkig onder schrift: „De koning wordt leenman van den Paus!" Toen kardinaal Roland (de latere Paus Alexander) op de vergadering Izcr den het keizerschap dan Paus?" greep Otto Van Wittclsbach zyn ■zwaard cn liad den kardinaal het hoofd 'afgeslagen als de keizer hem niet verhl Td had. Toornig donderde Frederik .Waren we hier niet in dc ge zoudt ondervinden hoe zwaa Dultsche zwaarden rijn!" Onder hooi smaad werden de gezanten onmiddellijk Rome teruggezonden. In antwoordde de Paus den keizer. „Ge hebt twee uitmuntende broeders, dlnalcu Bernard cu Roland, :n manier die weinig strookt kelzcrUJkc majesteit. Naar het schynt getroffen door het noord „bene ficia". We nebben het genomen natuurUJke beteeke- Allecn zy die den vrede tusschen Staat en Kerk vertroebelen willen, heb- :n andere beteekenls cordant van Worms. Alle protesten v„ i Paus baatten niet. Trotsch ani- irddc de keizer de hem toegezonden anten: ..Aangezien een goddeiyke hi ring mij den titel en de functies vm iniseli keizer heelt verleend, zou lk slechts een schaduw van souverclnlteii handen had," Door gchelnu .vist Frederik den Senaat van Rome te bewerken en Adrlaan zag zich gedwongen ln Mei 1159 de heilige stad te Hy vestigde rich te Anagnl Vandaar uil waarschuwde hy nog eens er: .Duik na, denk no! Van ons de zalving en de kroon ontvan gen. Al najagend wat U niet toekomt, ge kunnen verliezen wat ge Frederik antwoordde „Alle (tydeiyke) rechten die het Paus- heelt het ontvangen van dc vrijgevigheid der vorsten". De Paus stond punt den harnekklge met den banbliksem te treflen. toen hij stierf (1 September 1159). ZUn opvolger werd dc onverschrokken gezant van Bcsangon. 'clden werden de keizeriyke hoogheids- I kardinaal Roland, die den naam aannam rechten vastgesteld ln den geest van het van Alexander III (1159—1181). De strijd Frederik zou nu nog heviger losbranden, benoemde zyn gunstelingen tot bisschop- I Wordt vervolgd. J. Wat bekende mannen zeiden. te God-gelooWgen: .Dc Heer ricrai oen vermoeiden kracht." (Is. 40,29). (Kardinaal Faulhaberi. .Geeu groote legers, vestingen en bolwev- n vormen de bescherming van een volk. ar rijn (religieus) geloof, zijn gezindheid. ?lt ls de innerlijke krach!, die naar buhrn &W.I.T Mi M UI li) 3§N iiCBOBK Een Roman van het land Uitgave Foreholte, Deze nieuwe roman van de uitgever)) Foreholte beschrijft de Jeugd van een Fransen boerenmeisje. Het ls oen auto biografie van RaymoDdt Vineent, dlc hiervoor met den Prix Fcmlnn werd De eerste roman dezer jeugdige schrijf ster speelt zich af onder de"boerenbevol king van Frankrijk Deze katholieke menschen zijr. simpel, eenvoudig cn diep geloovlg: ln hun so bere bolsteden waar de talels worden geschuurd en de steenen vloeren worden geschrobd, rijn zU verstoken van de ver- lUndc Franschc kuituur met al haar na deden: met de groote gebeurtenissen ln dc wereld daarbulleu leven zy zoo goed als niet mee; de groote oorlog ls volop aan den gang. maar men mist hier dc thoilekc zuidelijke provinciën, waar nog plattclnndsdorpen zyn. dlc grootcndecls voor du moderne onzedige decadentie bleven behoed. Het boek ademt «enigs zins dc sfeer van Dc Moeder" van Mnrlc Deze ccnvoudlgcn van het land lijden met aan overbeschaving, maar voelen rich «Cu met dc natuur, door wier schoonheid zu telkens opnieuw worden ontroerd. Dc schrijfster heelt oen zuiver gevoel voor dc verschillende stemmingen, die de natuur by fijngevoelige naturen oir roept, zij herlt een open oog voor de wisselende schoonheid der seizoenen, die steeds met hun eigen aparte bckoorlUk- hold torugkeerer zy ls dan ook reallstc ln dien U hel leven beschrijft- sooals act zyn vreugde en droefheid, zyn lief n leed. zyn zomcrschc dagen vol lisheid en zyr. trieste sombere ol grauwe eentonigheid, vol te! ingen en kleine vcrdrieteiykheden Er gebeurt betrekkeUlk weinig ln dezen oman. Marie, de hoofdpersoon, ls al Inds haar geboorte wees en ls sinds haar prille Jaren bU haar grootmoeder ln huls. oom van Marie noodlgt hen belden >m bU hem op dc boerderij te gaan cn. Dit gebeurt, en zoo groeit Marle Jlt nieuwe m-lleu op. Haar oom ls weduwnaar en heeft zUn zuster bU zich In huls. die z'n vier kinderen opvoedt cn huishouden doet. Robert, de oudste 1. sneuvelt ln den wereldoorlog: Ma- trouwt met haar neef Laurent; op eind van het boek hebben zij al twee kinderen Dit zijn de voornaamste feiten. Het bock Is Interessant om zijn mooie karakterbesclirijvlng. Dc schrijfster ls 'n goed psychologe, die haar personen ult- b kend kan doorgronden en ontleden. De personen die worden beschreven hebben allen hun eigen karakter. De oude grootmoeder ls een vreemde, stille, zonderling: vrouw, een rouw. dlc net al baar liefde aan haar klelu- er heeft gehecht en zl r inet niemand andci Marle hcciemaa) als het meisje groolcr wordt ei haar nieuwe omgevhig ook aan n langstcllcnile genegenheid I in zll dat niet verdragen en voelt r. diep gekwetst en teleurgesteld Een vreemde vrouw, die geheel uir eigen leed verstart. Ook de ..mo r" der boerderU vertoont in zyn I kter pathologische trekken. Enkele jaren na zUn nuwelUk he I zyn Jonge vrouw verloren: dit vi lies heeft hem uil zUn psychisch evi geschokt, hij laai zl' Een dig om hem weer tot een gewoon nor maal leven terug te brengen. Als zUn oudste jongen sneuvelt, ver valt hij opnieuw In zUn upathlschc ge voelloosheid en egocentrische melancho lie Tante Victoria ls de meest edele et: Ideale figuur uil dit boek Een nobcli vrouw, door het verdriet gelouterd, dit allereerst aan haar omgeving en op d< luidste plaats nnn zich zelf d vrouw, die bU haar dood een giooi Daar is verder de fljnzlimlge karakter ontleding van het droomerlg JongetJ Raymond en van de belde kinderen val Murle: Rente en Blanche. Wellicht heeft de schrijfster niet ver moed. dat het oorlogsleed, dat zy zoi diep doorvoeld weergeeft zich weer zoi spoedig zou herhalen. schildert de oorlogsgruwelen nlc en Remarque, die ons - meevoer het front en ons midden ln de «lat wy als het »ar< kogels langs onze ocren hooren flui- - -cn wy doof worden van het mltrall- leurgeratel. Van het elgeniykc oorlog voeren merken wy ln dit boek als niets. Maar rij vertelt ons van het leed. oouls het doorstaan wordt nchtcr het ront, zooals het het diepst wordt go- oeld en hel moeliykst wordt gedragen 2U schildert de droefheid v nf- omhelzlng van een dappere in het veld- grys, dlc ln het gewone leven ei een dierbare vader, zoou o der Is: von n vaarwel vaak voor speelt in lleu. Wel heeft het katholicisme hier -n Fransehen inslag! Al Is het geloof diep ln de harten ge brand, de vroomheid laat by sommigen wensehen over. Mlsverzulm op Zondag vindt men schynbaar niet zoo ernstig: Van een Eerste Communiefeest wordt veel werk gemaakt, maar als dat een maal voorbU ls. wordt aan het gods dienstonderricht en het geestciyk leven der kinderen weinig aandacht en zorg stuntelige vertaling heeft gtdcir? _-J. wy bock ln het Frsnsch volle rijpe dat n 1 dit Men mag aan een vertaald boek u lorken, dat het oorspronkeiyk ln taal is geschreven. Goed v t. zyn. Daarvoor loopen zl'n zinnen veel tc houterig. Wanneer hU op pag. 00 bUv. schrijft: .Duiten was het begonnen te regenen en te waaien", zal niemand dat byzonder fraai vinden. Zoo zouden meerdere voorbeelden aan te halen zUn Hy stoort zich bovendien aan geen ikclc spelling. Nu weten wy wel, dat op dit gebied een hopolooze verwar - ng hecrscht en dat wy op het oogen- 11: een spelling De Vries en Te Wle.- KollewUn, Marchant. Slotemakcr welke spellli onopgele Bruine „rijk" zyn. Pierre Dubois volgt, is Deelt zy 'weg' hy springt Vries en Te Winkc zoo willekeurig en slordig -'"-v-tcn om. dat wy er ernstig aan tw of hij zlcli wel de moeite gegevr bocf» een woordenboek open te sla.v- "•n.nnecr hy niet wist of een woord mi.- el Uk of vrouwelük was. Dit ls jammer van het mooie bock, aarvan de uitgave annmcrkeiyk beter dan de vertaling. Hut gebeurt zelden, dat men een ro man aan ledereen kan aanbevelen: dit boek. dat van zulk een natuurlijken landelUken eenvoud en van een diepe katholieke levensbeschouwing Ls door trokken. kunnen wU voor eiken leeftUd goedkeuren, ..Ben verschrikkelijke ramp Is over dc icercld gekomen. Groote louden keren dragen reeds het kruti van den oorlog. De toereld had rich reed. hoovaardiglictd eu zelfzucht van God a Igeicend. Regecrmeen ,n volken den zonder God har. geluk te kunnen beirerfcen. Thans laat O. L. Heer d welen. In melken afgrond de menschheld volt. ivaaneer zj weigert ,o> neer te knielen en Zijn vaderhand niet meer vasthoudt met het gebed. Dierbare irlooïlxra. dor! drie drinjra: bid! veel en ncdrrit. Ier(( rra>oud W!NI>. O, tlic joligp wind door hel wuivende land, Die plagende, vleiende, xocncndc wind, Die vrijl mei tie hooinen, do bloomen. bel zand, Al wild maukt van liefde cn Allen beiuinl; Die stoeit mei de wolken in 't zingende blauw, Dc golven doel schuimen zijn mond tegemoet, Die ieder beloften doet, niemand is trouw, Aan elk iets ontneemt en hel niemand vergoedt. Die trouwelooze vrijer heeft, toen heel natuur Als dol van verliefdheid hem joelend ontstoof. Gezoend op mijn oogen. mijn wangen, mijn mond Tot myn hart met hem mee door de wijdheden vloog. llit: Verzen. ANNIE SALOMONS.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4